Gathering of Tweakers

Quicksearch
voorheen Breepee

quote:
disco stu schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:22:
Ik vrees ervoor dat er kant en klare oplossingen zijn voor jouw. Heb even rondgekeken en dual rail adaptertjes gaan doorgaans idd net tot 12V - 2A en 5V - 2A. (wat bij mijn externe schijf overigens net hetgeen is voor 1 harde schijf, voor 2 stuks op te starten is dit idd te weinig, rare kwestie van AC Ryan).
Het gaat sowieso moeilijk zijn zulk product te vinden (en dan nog met de juiste connector, grote kans dat je zelf moet gaan knutselen als de connector vd voeding van ac ryan gebruikt mag worden), laat staan een verkooppunt ervoor en dan spreken we ook nog niet over de prijs.

Andere opties zijn:
- een 2de dual rail adapter (wat op zijn beurt genoeg is voor 1 hd) erbij nemen en beide hd's elk laten voeden door 1 adapter
- ervoor zorgen dat de schijven met een tussentijd opstarten -> zelf opstartvertragingkje ineenknutselen
- oude pc voeding gebruiken als grootte geen bezwaar is
Als ik hier nog even op door mag vragen, ka ik twee van zulke 5V/2A 12V/2A voedingen gewoon parallel aan elkaar schakelen en ervanuit gaan dat het goedkomt?

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

quote:
Brent schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 23:31:
Als ik hier nog even op door mag vragen, ka ik twee van zulke 5V/2A 12V/2A voedingen gewoon parallel aan elkaar schakelen en ervanuit gaan dat het goedkomt?
Nee, deze voedingen hebben een feedback die de spanning bijregelt, en het aan elkaar schakelen kan de zaak ontregelen.
Wat wel mag is de ene gebruiken voor de voeding van hd1 + printplaat (zoals nu het geval is) en de andere gebruiken voor de voeding van hd2 (zolang de "spanningen niet in contact komen met elkaar").

Ik heb een Enermax EG425AX-VE(G)SFMA NoiseTaker 420 watt ActivePFC. Nu ben ik nodig aan een nieuwe behuizing toe en ik zit te twijfelen tussen de Antec Solo (zonder PSU) en de Sonata Plus 550 (nagenoeg dezelfde behuizing, maar met een Neopower 550). De vraag is even of mijn huidige PSU genoeg vermogen levert voor mijn huidige setup met de vervanging van mijn huidige graka (Leadtek Geforce 6800) door een Geforce 8800gt (of eventueel een Radeon 3870).

Overige componenten:
Athlon x2 3800 (s939 25% overclock)
3 hdd's waarvan 1 SATA (3x 7200rpm)
2 optische drives (wordt 1 bij aanschaf nieuwe behuizing)
2x ddr sdram pc3200
Dit alles geserveerd op een Asrock 939Dual-SATA2

Gaat mijn Noisetaker dit trekken met de toevoeging van één van de bovengenoemde graka's? Ik heb een berekening gedaan mbv http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp en dat lijkt gunstig uit te pakken, maar ik wil graag jullie mening.

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

quote:
theodouma schreef op maandag 24 december 2007 @ 09:40:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat de voeindg niet voldoende kan leveren (jouw systeem heeft meer dan 17 amperres nodig en/of de voeibndg kan niet continu de 17 amperres leveren (t is een oude voeindg, misschien kan hij er nog maar 15 leveren)

De 7800GS heeft 50 watt nodig, de HD3870 heeft er 65 nodig. Hierdoor zal jouw syteem 15 watt meer nodig hebben wat neerkomt op ongeveer één amperre meer o de 12 volt. Een voeindg me t20 amperres of meer op de 12 volt is dan geen slechte keuze. Het wattage maakt eigelijk niet uit voor de voeding, als hij die 20 amperres kan leveern dan kan hij ook voldoende watt leveren voor jouw systeem.
De HD3870 hefet een 6 pins connectr nodig voor de videokaart waarmee een geschikte voeindg voor jouw systeem dus minimaal 20 amperres moet kunnen leveren en één 6 pins connector moet hebben.
De Coolermaster eXtremepower380 PCAP kan totaal 25 amperres leveren en heeft één 6 pins connector. De voeindg kost ongeveer 35 euro. Wil je wat meer ruimte hebben dan is de eXtremepower430 aan te raden, deze voeindg is ongeveer 40 euro en kan 29 amperres leveren. Of hij een 6 pins connector heeft kan ik zo snel even niet vinden op de site van Coolermaster, dus dit zal je evt moeten navragen bij een webwinkel voordat je hem koopt, het staat namelijk wel op de doos.
Ik heb zojuist de eXtremepower380 PCAP aangeschaft,
maar krijg nog steeds vastlopers,
direct wanneer ik COD4 & PES 2008 opstart.

Ik zal eerst maar even andere VGA drivers proberen,
anders weet ik ook niet wat het kan zijn?

Edit,

Ben er nog steeds niet uit,
Dit zijn me waardes met deze voeding.

+12V geeft nu +/- 11.780 aan in de bios,
in windows +12V 11.126 (met nextsensor)

Nu weet ik dat er afwijkingen zijn met het meten,
maar deze waardes zijn nog minder dan mn vorige voeding.
Blijkbaar een NOG zwaardere nodig?

NoLiMiTSoLDieR wijzigde dit bericht 28-12-2007 09:46 (7%)

[::..Core 2 6600 - 7800 GS AGP - Asrock 4CoreDual-Sata2 - Kingston 2GB DDR² PC2-5300..::]

moederbord

quote:
xs4me schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 13:58:
Hi all,

Na het installeren van wat extra HD's en m'n nieuwe geluidskaart gaf Asus Probe aan dat m'n voeding het nog maar net/niet trok... Nu wil ik nog een 2e VGA kaart en 2e DELL 24 2407wfp op m'n PC gaan aansluiten en de 2e VGA kaart (7600GT oid) is voor m'n Plasma (voor HT gebruikt).

Dit is wat ik nu op m'n voeding (Zalman 460 ZM460-APS) heb aangesloten:

- E6600
- Asus P5B Deluxe
- 1x WD Raptor 74 GB
- 2x Seagate 320 GB
- 2x Samsung 500 GB
- 7900 GTO (GTX)
- 2x 1 GB RAM
- PCI Geluidskaart (Audiotrak Prodigiy 7.1 HiFi)
- NEC DVD Brander
- 1x ( dalijk dus 2x Dell 24" 2400 2407wfp)
- Scythe Ninja (met 120mm fan)
- Case Antec P182 met 3x 120mm Fans
- Iets van 6 usb devices.

En dan m'n 2e grafische kaart er nog bij ...

Ik denk dat een upgrade noodzaak is geworden? Ook heb ik hier een check gedaan:
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

En kwam ik uit op 471W. Teveel dus voor m'n voeding.

Ik heb sinds kort een Antec P182 en heb met moeite al m'n voeding kabels kunnen aansluiten, want ze waren aan de korte kant. Wat zijn voedingen met lange kabels? Ik zoek bij voorkeur een modulaire voeding. Ik weet dat Tagan, Seasonic etc goeie merken zijn, maar welke heeft lange kabels?

Alvast bedankt!

Xs.
Je heb het zelf niet over dus neem ik aan dat jouw systeem geen overklok heeft. Jouw systeem heeft daarmee momenteel 290 watt nodig. Heb jij wel een overklok (cpu 50% en gpu 20%) dan is dit zelfs 360 watt. Hiervan zal er 25 amperres van de 12 volt moeten komen.
Jouw voeindg kan 34 amperres leveren en is daarmee echt ruim voldoende voor jouw systeem op moment, zelfs als jij alles overgeklokt heb.

Een extra videokaart zoals de 7600 heeft ongeveer 40 watt nodig. Hiermee zal er totaal 400 watt van de voeindg moeten komen mocht jij alles over hebben geklokt. De 12 volt zal 28 amperres moeten leveren waarmee ik een voeidng zal aanraden van minimaal 450 watt welke minimaal 32 amperres kan leveren. Jouw voeindg voldoet aan beide eisen en je kan daarmee dus gerust een "simpele" videokaart bijplaatsen in jouw systeem. Een maximum wat je bij kan plaatsen is ongeveer een 7900GT, 8600GTS, X2600XT, X1650, deze kaarten hebben 50-60 watt nodig, en meer raad ik ook niet aan (ik hou rekening met een goede overklok)

Hoe komt het dan dat ik zeg dat het allenmaal gemakkelijk kan op de voeindg terwijl de calculator zegt van niet? Dat komt omdat de calculator iets te uitgebreid is en niet gemaakt is om door een n00b te worden gebruikt (sorry dat ik jou voor een voedingn00b uitmaak :P ) Als ik jouw systeem inklop zonder de extra videokaart dan kom ik uit op 316 watt zonder overklok en zonder extyra videokaart, en dat komt aardit dicht in de buurt. De calculator is erg uitgebreid en wordt (helaasch te) vaak verkeerd ingevuld en/of begrepen.
quote:
Fatal Mind schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 22:22:
En daar was ik weer, nu met een systeem van een vriend,

Het gaat om de volgende pc :
Processor Intel Pentium 4 2.40 GHz
Moederbord Intel D845EBG2
Geheugen SpecTek 512MB 133MHz
Videokaart Club3D Radeon 9200 ViVo
Harde schijf Maxtor 6Y080L0
Optische drives Samsung, Lite-on
Voeding: Huntkey 350 watt... ... ...

Nu is er een plan om deze ouwe bak een laatste zucht leven in te blazen, dit gaat dan gedaan worden door de videokaart te vervangen, er komt dan ipv een 9200 een Ati 1650 in de pc, de vraag is alleen, trekt die 350 voeding dat ( ik heb m'n twijfels )

De pc wordt gebruikt voor het dagelijkse internet verkeer, maar ook wel voor wat gegame, op zich niks bijzonders dus, maar het moet wel goed werken :P

In afwachting van jullie slimheden :P en natuurlijk happy xmas etc
De S478 P4 is er in twee smaken. de Northwood en de Presscot. De eerste is wat zuiniger (60 vs 90 watt). Naar mijn weten is de 2.4 Ghz P4 alleen te krijgen met een Northwood core, ik ga er daarom ook vanuit dat jij deze versie heb.

Zonder overklok en met de X1650 heeft jouw (vriend zijn) systeem nog geen 200 watt nodig. hiervan zal er ongeveer 12 amperres van de 12 volt moeten komen. Als de Huntkey voeding 15 amperres of meer kan leveren op de 12 volt dan moet hij zijn systeem gewoon aankunnen.

Of de voeding de 15 amperres kan leveren zul je zelf even op moeten zoeken, dit staat aan de zijkant van de voeindg in een tabel of in een stukje tekst.
quote:
Brent schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 23:31:
[...]

Zoals Disco Stu al aangaf mag dit niet Een optie is echter wel om een losse 5 en een losse 12 voeding te gebruiken. Voor jouw schijven is een stevige 12 volt voeindg nodig en een minder krachtige 5 volt voeindg. Een 12 volt 4 amperre voeindg is zo te vinden, net zoals een 5 volt voeding van minimaa 1.5 amperre. Als je de twee uitgangen van de twee voedingen aan de powerstekker van de HDcase maak dan heb je een goede voeindg.
quote:
HydroDiOxide schreef op donderdag 27 december 2007 @ 11:59:
Ik heb een Enermax EG425AX-VE(G)SFMA NoiseTaker 420 watt ActivePFC. Nu ben ik nodig aan een nieuwe behuizing toe en ik zit te twijfelen tussen de Antec Solo (zonder PSU) en de Sonata Plus 550 (nagenoeg dezelfde behuizing, maar met een Neopower 550). De vraag is even of mijn huidige PSU genoeg vermogen levert voor mijn huidige setup met de vervanging van mijn huidige graka (Leadtek Geforce 6800) door een Geforce 8800gt (of eventueel een Radeon 3870).

Overige componenten:
Athlon x2 3800 (s939 25% overclock)
3 hdd's waarvan 1 SATA (3x 7200rpm)
2 optische drives (wordt 1 bij aanschaf nieuwe behuizing)
2x ddr sdram pc3200
Dit alles geserveerd op een Asrock 939Dual-SATA2

Gaat mijn Noisetaker dit trekken met de toevoeging van één van de bovengenoemde graka's? Ik heb een berekening gedaan mbv http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp en dat lijkt gunstig uit te pakken, maar ik wil graag jullie mening.
Als jij voor de 8800GT gaat (deze gpu heeft meer stroom nodig dan de 6800 of de 3870) dan zal jouw systeem met overklok van de cpu ongeveer 320 watt nodig zijn. Klok jij de videokaart ook 20% over dan is dit 340 watt. Hiervan zal er 24 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke 27 amperres kan leveren is dan wel aan te raden. Ook moet de voeindg een 6 pins stekker hebben voor de voeindg van de videokaart, een molex (zoals bij jouw 6800) is verleden tijd.

Jouw voeindg kan totaal 29 amperres leveren op de 12 volt en heeft zo'n mooie 6 pins stekker voor de videokaart en is dus voldoende voor jouw systeem. Een nieuwe voeindg lijkt mij dus niet echt nodig, of je moet echt geld te veel hebben en van gekkigheid niet weten wat je er mee moet doen (in dat geval moet je me even een DM sturen voor mijn banknr :P )

De theorie is het idealisme van de praktijk.

Theodouma, ik ben je weer mijn dank verschuldigd, bedankt !

@disco stu
Heb thuis een zware file/media server (33HD's / 9.5TB) staan en na verschillende PSU problemen e n het lezen van verschilende FAQ's, waar onder die van dit topic, ben ik me echter wat dieper in de materie gaan verdiepen en heb ik het een en ander opgeschreven dat je misschien je FAQ van de topic start zou kunnen plaatsen voor mensen die tegen het zelfde probleem aan lopen als ik had.

Zo bij deze hoop dat je er wat aan hebt, je zal alleen de layout wel wat aan willen passen en je zal het ook even moeten na moeten kijken op "spaling" en grama "vouten" want dat is niet mijn sterkste punt :+

ps. de tabellen zijn bij imageshack ge hoste, en kunen dus verdwijnen, ze kunnen misschien beter op de GOT server ge hoste worden.

Stroomverbruik / PSU voor een zwaardere (thuis) server met meer dan 8~12 HD's.
En uitleg over het verschil van singel en dual/multiple rail voedingen

Bij meerdere HD’s meer dan 8~12 HD’s kan de PSU problemen op gaan leveren.
In theorie is het makkelijk uit te rekenen in de praktijk is het een stuk moeilijker vanwege.
  • starten alle HD's gelijk op of zit er een vertraging(1) in het opstarten van de HD's.
  • de eene PSU kan grotere piekspanningen verwerken dan de andere ten opzichte van zijn officiële waardes.
Deze variabelen maakt het moeilijk om precies uitrekenen hoe groot je voeding moet zijn.

Een ding is zeker zolang hij geen problemen heeft met de opstart, heb je in principe geen problemen meer tijdens gebruik idle/load is +/- 35~65% van start piek.

Het belangrijkste bij het kiezen van een voeding voor een grote HD aray’s, is een zware 12V lijn, en in alle berekeningen hier word dan ook alleen naar de 12V lijn gekeken, de 5V lijn is in principe bij geen enkele goede PSU een probleem.

De formule is: (**W X aantal-drives) X 0.12 = **A

De gemiddelde 7200rpm drive verbruikt ongeveer 15W tijdens de opstart piek.
Maar dat kan verschillen per type drive die men gebruikt, een 10 of 15.000RPM SCSI/SAS drives kunnen bv 20+W verbruiken.

Dus als men 10 HD in een systeem zou plaatsen, zou de formule er zo uit zien.

Formule: (15W X 10 drives) X 0.12 = 18A

Er zijn 2 groepen voedingen, dual/multie rail en singel rail, maar wat is het verschil:
Het makkelijkst is het te vergelijken met de werking van een groepenkast.

Dual/multie rail
Dual/multie rail voeding bestaat uit 2 of meerde rails (groepen), en dit type word gebruikt in meer dan 95% van de grotere (400W+) PSU ontwerpen.
Met de komst van steeds zwaarder voedingen, kwam er een probleem van als er kortsluiting zou plaatsvinden, er brand kon ontstaan, vanwege het grote vermogen dat deze voedingen hebben,
de oplossing was meerdere rails met een max. verbruik van 20A per rail.

Net zo als je groepen kast thuis, als je bv je wasmachine en droger op een groep zet kan de 16A stop er uit springen, vandaar dat je zware verbruikers op verschillende groepen moet plaatsen.
Net zo als bij je stoppen kast thuis, als je een groep overbelast dan sluit hij de stroom af, alleen word in dit geval de hele voeding uitgeschakeld.
Dus als je teveel HD's op een rail aansluit, kan de hele voeding uitschakelen, en het maakt niet uit hoe groot de voeding is, want elke rail heeft max. 15~20A verbruik.

Singel rail
Singel rail voeding bestaat uit 1 rail (groep), dit type voeding word dan ook in minder dan 5% van de grotere PSU ontwerpen gebruikt, en het vergt dan ook een hoop speur werk om de juiste PSU voor jou zelf te vinden.

Als men het vergelijk weer trekt met een groepen kast, dan is deze het zelfde, alleen heeft men alle groepen verwijderd, en gebruikt men alleen een hoofd stop, dus zolang men niet over het maximum gebruik van de hoofd stop gaat, kan men net zoveel wasmachines aan sluiten als men wild, alleen men moet wel opletten dat men niet over de maximum van de bedrading gaat.

Voor de voeding geld het zelfde, men kan nu net zoveel HD's aan sluiten als men wild, zo lang men maar oppast dat men niet de bedrading beschadigt, of alle HD's op een stekker aansluit.

Een singel rail gaat dan ook veel efficiënter om met het totaal vermogen, dan een dual/multie rail voeding, omdat de voeding er niet mee uitscheid als een rail word overbelast.

In theorie is er wel een grotere mogelijkheid van brandgevaar, maar als men een beetje oplet met bouwen is het gevaar nagenoeg verwaarloosbaar, anders zouden deze voedingen ook geen CE keurmerk krijgen.

En als men in de praktijk als men de volgende regels in acht neemt zijn er totaal geen problemen.
  • Een 700W PSU levert 60A bij 12V, en dat is genoeg om de draad van een goedkope dunne pruts splitter of een fan draadje om te toveren in een gloeidraad!
  • Het gebruik van goedkope splitters is dus sterk af te raadden,
  • En gebruik alle voedingskabels die uit de PSU komen.
  • verdeel alle HD's netjes over alle die kabels uit de voeding.
  • En pas op scherpe randen voor beschadigingen van de stroom aders.
Het probleem van een multipel versus een singel rail voedingen is goed te zien in het volgende voorbeeld van twee kwalitatief gelijke PSUs, met nagenoeg het zelfde vermogen:

De Antec NeoPower 650 Blue & Corsair TX650W

Hoewel de "Antec NeoPower 650 Blue" het zelfde totaal vermogen kan lever ten opzichte "Corsair TX650W", moet hij toch zwaar het onderspit delven bij het gebruik voor een grote HD aray.

Want bij de "Antec NeoPower 650 Blue" zijn de eerste 2 rails (+12V1 & +12V2), allen bruikbaar voor het moederbord en VGA kaartenen, en is alleen rail 3 (+12V3) bruikbaar is voor HD’s, en blijft er van de totale 57A nog maar 19A over voor gebruik om HD’s aan te sluiten.

Terwijl de "Corsair TX650W" bijna het zelfde vermogen heeft met 52A, en daar van +/- 12A(1) gebruikt word voor het systeem, blijft er nog steeds 40A over voor HD’s.

Op de "NeoPower 650 Blue" kan men 11 HD’s aan sluiten terwijl,
Op de "TX650W" men er wel 22 HD’s kan aansluiten!

http://img179.imageshack.us/img179/1959/psuuw8.jpg

Al deze waardes zijn theoretisch waardes, en in de praktijk zal je waarschijnlijk meer HD’s aan kunnen sluiten op je PSU, maar een gezonde marge kan nooit kwaad.
Als men een RAID controller gebruikt die staggered spinup(2) ondersteund, zal men zelf heel wat meer HD’s kunnen aansluiten op de zelfde voeding. (+/- 30~75% meer)

De Corsair TX lijn (650 & 750W), PC Power & Cooling Silencer 750 Quad, Silverstone DA of OP lijn (650 to 1200W), zijn allemaal goede keuzen onder de zwaardere voedingen, waar van de iets duurdere "Silencer 750 Quad" is als een van de allerbeste is getest, op verschillende website's.

En met staggered spinup(2) kan men best 15 HD’s aansluiten op een goede singel rail 450W voeding, maar dan zit je wel heel dicht op de grens van de PSU.

Paar tips bij de keuze van een nieuwe PSU
  • De keuze van een PSU is natuurlijk afhankelijk van je budget, maar houd er rekening mee dat een goede PSU hergebruikt kan worden in toekomstige PC’s, en het waard is/kan zijn om hier wat extra geld uit te geven.
  • Een goede PSU kan heel wat vage problemen voorkomen, die moeilijk zijn te herlijden.
  • Ook is het slim om naar het rendement te kijken, de nieuwere voedingen hebben 80%+ rendement sommige zelfs 85%, en de PSU markt is de laste tijd weer in een stroomversnelling gekomen, dus een beetje onderzoek kan nooit kwaad.
  • Het hoogste rendement word tussen de 30 en 70% behaalt, houw hier dus ook rekening mee als men een PSU uitzoekt.
http://img207.imageshack.us/img207/6551/curvexk4.jpg

(1) er van uitgaan dat er een redelijk zuinig systeem is gebouwd voor de server
(2) staggered spinup laat de HD’s een voor een opstarten zodat start piek verdeeld word
moederbord

quote:
player-x schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 11:35:

Het belangrijkste bij het kiezen van een voeding voor een grote HD aray’s, is een zware 12V lijn, en in alle berekeningen hier word dan ook alleen naar de 12V lijn gekeken, de 5V lijn is in principe bij geen enkele goede PSU een probleem.

De formule is: (**W X aantal-drives) X 0.12 = **A

De gemiddelde 7200rpm drive verbruikt ongeveer 15W tijdens de opstart piek.
Maar dat kan verschillen per type drive die men gebruikt, een 10 of 15.000RPM SCSI/SAS drives kunnen bv 20+W verbruiken.

Dus als men 10 HD in een systeem zou plaatsen, zou de formule er zo uit zien.

Formule: (15W X 10 drives) X 0.12 = 18A
Bij deze formule zet ik mijn vraagtekens, zowel om de berekenmethode als de uitkomst. Als je in de datasheets kijkt van verschillende (consumenten) HD's dan zie je dat de piek met opstarten vab één HD ligt om ongeveer 2.5 amperres (verschilt per merk, veelal tussen de 2 en 2.8). Met 10 HD's is dat echt ongeveer 25 amperres en geen 18 Als je 2.5 amperres heb en 12 volt geeft dat een elektrisch vernmogen van 30 watt en geen 15. In dezelfde sheet zul je trouwens ook zien dat een HD ongeveer mog geen 15 watt nodig heeft éénmaal opgestart.

PDF hier de datasheet van de Baracuda reeks. Te zien is de stroompiek van 2.8 amperres op de 12 volt (=33.6 watt) en het continu verbruik (van maximaal 13.0 watt)

Een tweede is de formule zelf. De natuurkunde heeft ons de formule P= U x I gegeven welke andersgeschreven I = P x (1/U) geeft. In jouw bovengenoemde formule heb jij (1/U) vervangen door de contande 0.12 waarmee jij U een waarde geeft van 8.3 terwijl de spanning op de 12 volt lijn echt 12 volt is.(anders had de rail ook wel de 8.3 volt lijn geheten :P ) Hiermee zal U 12 nmoeten zijn en (1/U) zal 0.083 moeten zijn. Ik ben erg beniuwd hoe jij bij deze formule kom, want echt kloppen doet hij volgens mij niet.

Verder echt een erg nette Howto! :D _/-\o_

theodouma wijzigde dit bericht 28-12-2007 21:59 (6%)

Ik kan het verkeerd hebben maar dit was de manier het was uitgelegt door een elektricien aan mij en heb deze formule door de jaren heen gebruikt en werkt prima bij mijn berekeningen van PSUs.

Maar als het niet klopt dan klopt het niet maar het werkt wel en als ik deze PSU calculator gebruik kom ik ongeveer op dezelfde totaal waardes uit als met mijn berekening

Maar als iemand de juiste formule heeft, plaats hem hier dan aub
Je zoekt gewoon op wat de opstartpiek is van de harde schijven in kwestie en maakt de som. Dus als je 3 stuks hebt met een piek van 2.8A en 5 stuks met een piek van 2.3A:
(3 * 2.8) + (5 * 2.3) = 19.9A
Als je wilt weten hoeveel watt dit is, gewoon maal 12V doen (zoals theoduma zegt: P=U*I)
dus 19.9A * 12V = 238.8W

me -> n00b

misschien een vraag die al eerder is gesteld.
Heb een Antec Neopower 650W (SLI ready). Maar kan hij ook in een CF opstelling gebruikt worden (2x HD3870 kaart?)

Weet dus niet of die stekkers voor SLI en Crossfire hetzelfde zijn.

dit stond dan wel in de topicstart:
quote:
De PCI-E 6pins connector voor krachtigere PCI-E videokaarten te voeden. Als je 2 van deze grafische kaarten in CF of SLI zet, kan je uitkijken naar voedingen met 2 zo'n connectoren (zoals op deze foto).
Maar omdat er op de voeding en site van hun staat Nvidea SLI ready, begin ik dus te twijfelen. Het is toch eigenlijk gewoon zoals in de startpost staat een PCI-e extra voeding?

Scoop_Scoop wijzigde dit bericht 29-12-2007 16:14 (48%)

X38-DQ6, Q6600, 2x 1GB Kingston CL2, 1x Jetway HD3870 X2

je heb toch voor ati kaarten 2 x 8 pins nodig ?

Misschien moet je de vraag ook even in een ati topic stellen ?

ik heb de volgende configuratie, en aangezien ik (vermoed) dat ik problemen heb met de voeding, wil ik graag weten wat ik ongeveer nodig heb:

CPU: AMD Athlon 64 X2 5200+ (65W)
Moederbord: Gigabyte MA59G-S3H
Geheugen: 4x 1Gig Kingston 677Mhz
HDD: Seagate 500GB SATA II
HDD2: Samsung 500GB SATA II
HDD3: WD 120GB PATA schijf
DVD1: Nec 7551 SATA Brander
DVD2: Toshiba DVD-Rom Speler

kaarten:
* ASUS Geforce EN8800GT/512MB
* Creativelabs Soundblaster X-FI Xtreme Gamer
* Linksys WMP54G PCI WiFi kaart

dan nog:
1) USB Muis
2) USB Toetsenbord
3) USB Ati Remote Wonder

nu heb ik er dus een 430W CoolerMaster voeding in zitten, maar heb het idee dat dit onvoldoende is. Kan iemand me helpen hiermee en me duidelijk maken wat qua voeding nodig is/wat ik beter kan "deinstalleren"

update: Ik vermoed dat het wat met twee nieuwe geheugenbankjes te maken heeft. Bij 3D Mark loopt de benchmark vast voordat deze kan beginnen (waardoor monitor op standby springt, herstart: BSOD). En krijg soms rare strepen (witte) in beeld als ik dat extra geheugen gebruik.

Dus OF de 4x 1GB Geheugen + ASUS EN8800GT vragen teveel stroom van het moederbord, OF er is iets mis met het geheugen.

Kan iemand mij mogelijk vertellen dan hoe ik kan uitvinden of het moederbord te weinig stroom levert?

boemboem wijzigde dit bericht 30-12-2007 12:59 (24%)

Reg. datum: 30 december 2007

Ik heb

- K9N-Neo-F motherboard (socket AM2)
- Amd Athlon 64 3500+ (welke core weet ik niet, de temperatuur is altijd rond 30c idle)
- 2*512 MB DDR2 Ram
- 1 DVD+RW/CD-RW drive
- 1 SATA Hitachi HDD of 160 GB
- 1 Casefan van 3W 12v en de stock AMD CPU fan.
- 1 PCI wifi card
- Geforce 6200tc 256 MB DDR2

------------------------------------------------------
350watt Allied ATX12v 2.2

Voltage / wattage

12v1: 10A / 120 W
12v2: 13A / 156 W

3.3V+5V = 126 W
3.3V+5V+12V = 335 W

335W-126W=209W
209W / 12V = 17.4167 A

Ik vroeg me af of het wel verstandig is om een extra HDD en een extra stick ram erbij te stoppen of zou mijn 12v rail dat niet aankunnen?

EDIT: De opstartpiek van de Hitachi HDD is 2.0A en ik ben van plan om er een tweede van Hitachi bij te stoppen als het mogelijk is.

patkick wijzigde dit bericht 30-12-2007 14:49 (9%)

Dat zou vlot moeten werken patkick.
Ook dat rekensommetje, dat klopt niet helemaal. :)
Jouw 12V-lijnen zouden meer dan 17.4A aan moeten kunnen normaal.
En zelfs dat zou meer dan genoeg moeten zijn.

Nu, een vraagje naar theodouma:
Ik heb zelfs pas ontdekt, dat de medion-pc thuis, amper 8A heeft op zijn 12V-lijn (250Watt voeding). P4 2.66Ghz, 768MB, Geforce 4Ti4200, 120GB HD, cd-schrijver, dvd-lezer, diskettestation. (voor de volledigheid?)
Nu wou mijn broertje dat hij wat meer spelletjes hier op zou kunnen spelen.
Nu is mijn vraag, zou deze voeding een 9800pro aankunnen?
Ik denk zelf van niet, omdat 8A wel zeer weinig is, maar je weet maar nooit he. ;)

Edit:
Volgens Extreme Power Supply Calculator:
Standaard: 224Watt:
Met 9800 pro: 224Watt
Met 9800 pro (440/760): 230Watt.

Dus dat zou dan toch moeten lukken?

Phate_13 wijzigde dit bericht 30-12-2007 17:57 (11%)

quote:
Phate_13 schreef op zondag 30 december 2007 @ 16:36:
Dat zou vlot moeten werken patkick.
Ook dat rekensommetje, dat klopt niet helemaal. :)
Jouw 12V-lijnen zouden meer dan 17.4A aan moeten kunnen normaal.
En zelfs dat zou meer dan genoeg moeten zijn.

Ik heb zelfs pas ontdekt, dat de medion-pc thuis, amper 8A heeft op zijn 12V-lijn (250Watt voeding). P4 2.66Ghz, 768MB, Geforce 4Ti4200, 120GB HD, cd-schrijver, dvd-lezer, diskettestation. (voor de volledigheid?)
Ik denk zelf van niet, omdat 8A wel zeer weinig is, maar je weet maar nooit he. ;)
Bedoel je dan dat ik de 12v lijnen bij elkaar kan optellen. Dat is raar, want ik had namelijk gelezen dat dat meestal niet zo is. Maar het is ook best een low-end voeding. Allied is nogal mixed qua reviews. De één vindt het betrouwbaar en de ander weer niet. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar dat komt ook doordat ik bijna nooit de PC intensief gebruik.

Volgens mij is mijn AMD athlon 64 3500+ een Orleans core. Net gekeken bij de ondersteunende AM2 processoren bij de K9N Neo-F specificaties.

patkick wijzigde dit bericht 30-12-2007 17:56 (9%)

quote:
patkick schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:50:
[...]

Bedoel je dan dat ik de 12v lijnen bij elkaar kan optellen. Dat is raar, want ik had namelijk gelezen dat dat meestal niet zo is.

Volgens mij is mijn AMD athlon 64 3500+ een Orleans core. Net gekeken bij de ondersteunende AM2 processoren bij de K9N Neo-F specificaties.
Dat zeg ik ook weer niet. ;)

3.3V+5V+12V = 335 W
Als dat het enige wat er bij staat, dan kun je in theorie, als er geen belasting zou zijn op de 3.3V en de 5V-lijn, 335W over je 12V lijn trekken. ;)

Over je 12V-lijnen kunnen max 276 W lopen ((10A+13A) *12V).
En je kunt dit ook effectief halen als je niet meer dan 56W (335W - 276W = 56W) over je 3.3V+5V-lijnen hebt lopen.

moederbord

quote:
Scoop_Scoop schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 16:10:
misschien een vraag die al eerder is gesteld.
Heb een Antec Neopower 650W (SLI ready). Maar kan hij ook in een CF opstelling gebruikt worden (2x HD3870 kaart?)

Weet dus niet of die stekkers voor SLI en Crossfire hetzelfde zijn.

dit stond dan wel in de topicstart:

[...]

Maar omdat er op de voeding en site van hun staat Nvidea SLI ready, begin ik dus te twijfelen. Het is toch eigenlijk gewoon zoals in de startpost staat een PCI-e extra voeding?
DE 3870 heeft één 6 pins aansluiing voor voeding. Ook zondere hogere wiskunde kan daarom worden gezegd dat twee van deze kaarten twee 6 pins connectoren nodig hebben B)

De NeoPower650 heeft (maar) twee 6 pins stekkers en is geschikt voor jouw CF opstelling.

men heeft het vaak over een "SLI Ready" voeindg en niet over een CF ready voeidng omdat om de zwaarste CF opstelling (twee maal een X2900XTX) totaal vier 8 pins connectoren vereist. Ook moet de voeindg dan minimaal 400watt kunnen geven aan de videokaarten, en dat is voor veel voeingen toch wel erg veel. Bij een SLI ready voeindg hoeft een voeindg "maar" twee 6 pins connectoren te hebben en ook maar 250 watt kunnen leveren voor de kaarten. De eisen voor een SLI ready voeindg zijn dus lager dan voor een CF ready systeem.
quote:
boemboem schreef op zondag 30 december 2007 @ 03:02:
ik heb de volgende configuratie, en aangezien ik (vermoed) dat ik problemen heb met de voeding, wil ik graag weten wat ik ongeveer nodig heb:

CPU: AMD Athlon 64 X2 5200+ (65W)
Moederbord: Gigabyte MA59G-S3H
Geheugen: 4x 1Gig Kingston 677Mhz
HDD: Seagate 500GB SATA II
HDD2: Samsung 500GB SATA II
HDD3: WD 120GB PATA schijf
DVD1: Nec 7551 SATA Brander
DVD2: Toshiba DVD-Rom Speler

kaarten:
* ASUS Geforce EN8800GT/512MB
* Creativelabs Soundblaster X-FI Xtreme Gamer
* Linksys WMP54G PCI WiFi kaart

dan nog:
1) USB Muis
2) USB Toetsenbord
3) USB Ati Remote Wonder

nu heb ik er dus een 430W CoolerMaster voeding in zitten, maar heb het idee dat dit onvoldoende is. Kan iemand me helpen hiermee en me duidelijk maken wat qua voeding nodig is/wat ik beter kan "deinstalleren"

update: Ik vermoed dat het wat met twee nieuwe geheugenbankjes te maken heeft. Bij 3D Mark loopt de benchmark vast voordat deze kan beginnen (waardoor monitor op standby springt, herstart: BSOD). En krijg soms rare strepen (witte) in beeld als ik dat extra geheugen gebruik.

Dus OF de 4x 1GB Geheugen + ASUS EN8800GT vragen teveel stroom van het moederbord, OF er is iets mis met het geheugen.

Kan iemand mij mogelijk vertellen dan hoe ik kan uitvinden of het moederbord te weinig stroom levert?
Zonder overklok heeft jouw systeem net geen 300 watt nodig. De 12 volt moet hiervan 18 amperres leveren maximaal.
De eXtremepower is er in twee versies, één met een 80 mm fan aan de achterkant en één met een 120 mm fan aan de onderkant. De versie met de 80 mm fan kan maar 17-18 amperres leveren op de 12 volt en is echt niet geschikt voor jouw systeem. De versie met de 120 mm fan kan totaal 25-29 amperres leveren en is ruim voldoende voor jouw systeem.

Er vanuitgaand dat jij de versie heb met de 120 mm fan dan zul je verder moeten kijken naar de oorzaak van het probleem. Het werkgeheugen valt erg makkelijk te testen met memtest86. Als de computer een nacht lang deze test overleeft dan kun je met 100% zekerheid het werkgeheugen uitsluiten. Heb je errors dan is het werkgeheugen niet goed. (of niet compatible met jouw mobo, maar dat mag je eigelijk wel uitsluiten)
Is ook het werkgeheugen goed dan kan de videokaart stuk zijn. Draai ATiTool een paar uur en zoek naar artifacts. Mocht je niets vinden en de compuer is nog steeds stabiel dan mag ook de videokaart uitgesloten worden. het enige dat dan overblijft is een software of driverprobleem
quote:
patkick schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:34:
Ik heb

- K9N-Neo-F motherboard (socket AM2)
- Amd Athlon 64 3500+ (welke core weet ik niet, de temperatuur is altijd rond 30c idle)
- 2*512 MB DDR2 Ram
- 1 DVD+RW/CD-RW drive
- 1 SATA Hitachi HDD of 160 GB
- 1 Casefan van 3W 12v en de stock AMD CPU fan.
- 1 PCI wifi card
- Geforce 6200tc 256 MB DDR2

------------------------------------------------------
350watt Allied ATX12v 2.2

Voltage / wattage

12v1: 10A / 120 W
12v2: 13A / 156 W

3.3V+5V = 126 W
3.3V+5V+12V = 335 W

335W-126W=209W
209W / 12V = 17.4167 A

Ik vroeg me af of het wel verstandig is om een extra HDD en een extra stick ram erbij te stoppen of zou mijn 12v rail dat niet aankunnen?

EDIT: De opstartpiek van de Hitachi HDD is 2.0A en ik ben van plan om er een tweede van Hitachi bij te stoppen als het mogelijk is.
Jouw systeem heeft 180 watt nodig maximaal waarvan er 10 amperres van de 12 volt moet komen. Met een extra HD en werkgeheugen is dit 200 watt en 11 amperres. Jouw voeindg moet dit echt makkelijk kunnen trekken.
quote:
Phate_13 schreef op zondag 30 december 2007 @ 16:36:

De TI4200 kaart haalt zijn voeindg uit de agp poort en is verdeeld over meerdere voeindglijnen, de 12 volt lijn wordt niet echt zwaar belast door deze videokaart (maximaal 1 amperre afgerond naar boven). De 9800PRO haalt zowat zijn volledige energie van de 12 volt (daarom zit er ook een extra molex op de kaart). De 9800PRO heef tongeveer 50 watt nodig waarvan er zeker 40 van de 12 volt moet komen. De 12 volt lijn moet hiermee 2.5 amperres meer leveren dan met de huidige kaart.

Jouw systeem zonder videkaart heeft ongeveer 6.5 amperres nodig. Met de Ti4200 is dit 7.5 amperres welke echt nodig zijn. De 8 amperers van de voeindg is dan eigelijk al iets te licht (of eigelijk, ik vind hem te licht omdat ik liever een marge van 15% zie)
Met de 9800 zal jouw systeem 10 amperres nodig hebben en dat kan jouw voeding echt niet ophoesten, hij komt immers niet verder dan 8 amperres.

Je heb met de 9800 dus echt een andere voeindg nodig. Gelukkig hoeft deze niet duur te zijn,. Voor 30 euro heb je de Antec BasiQ350 (welke eigelijk maar een 300 watt voeding is) en voor rond de 35 euro heb je de Coolermaster eXtremepower380. Deze twee voeindgen zijn absoluut geen slechte voeding voor jouw systeem en beide kunnen ze ruim voldoende leveren op de 12 volt. De Antec kan totaal 18 amperres leveren en de Coolermaster kan er 25 leveren.
.

quote:
theodouma schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:56:

[...]

Zonder overklok heeft jouw systeem net geen 300 watt nodig. De 12 volt moet hiervan 18 amperres leveren maximaal.
De eXtremepower is er in twee versies, één met een 80 mm fan aan de achterkant en één met een 120 mm fan aan de onderkant. De versie met de 80 mm fan kan maar 17-18 amperres leveren op de 12 volt en is echt niet geschikt voor jouw systeem. De versie met de 120 mm fan kan totaal 25-29 amperres leveren en is ruim voldoende voor jouw systeem.

Er vanuitgaand dat jij de versie heb met de 120 mm fan dan zul je verder moeten kijken naar de oorzaak van het probleem. Het werkgeheugen valt erg makkelijk te testen met memtest86. Als de computer een nacht lang deze test overleeft dan kun je met 100% zekerheid het werkgeheugen uitsluiten. Heb je errors dan is het werkgeheugen niet goed. (of niet compatible met jouw mobo, maar dat mag je eigelijk wel uitsluiten)
Is ook het werkgeheugen goed dan kan de videokaart stuk zijn. Draai ATiTool een paar uur en zoek naar artifacts. Mocht je niets vinden en de compuer is nog steeds stabiel dan mag ook de videokaart uitgesloten worden. het enige dat dan overblijft is een software of driverprobleem
Heb het even nagekeken: het is inderdaad de versie met de 120mm fan. Memtest86 heb ik nu vanmiddag 5u laten draaien, heeft geen errors opgeleverd. Ik vermoed het ook niet echt, want zolang ik een van de 2 setjes maar gebruik geeft het geen problemen. Wel als ik ze allebei gebruik (zal zo eens even checken of het niet aan het moederbord/de geheugen"slots" zelf ligt (het zijn overigens 2 sets van hetzelfde type geheugen van Kingston).

ATiTool, werkt die ook op Nvidia kaarten? Dan zal ik dat eens proberen. Heb gister wel een aantal uren lang 3D mark laten draaien (dus vrij hevige belasting), maar het gaf geen problemen, bleef gewoon stabiel draaien.

volgende pc over de proc twijfel ik nog :

e6750 @ 3ghz of een e8400
samsung spinpoint t166 320gb
GA-P35-DS3
asus 8800GT 512mb
2 x 2 gig Geil pc6400 800mhz
IDE dvd brander
en max 3 usb apparaten ( telefoon, stickie, blauwe tand)

moederbord

quote:
boemboem schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:26:
[...]

Heb het even nagekeken: het is inderdaad de versie met de 120mm fan. Memtest86 heb ik nu vanmiddag 5u laten draaien, heeft geen errors opgeleverd. Ik vermoed het ook niet echt, want zolang ik een van de 2 setjes maar gebruik geeft het geen problemen. Wel als ik ze allebei gebruik (zal zo eens even checken of het niet aan het moederbord/de geheugen"slots" zelf ligt (het zijn overigens 2 sets van hetzelfde type geheugen van Kingston).

ATiTool, werkt die ook op Nvidia kaarten? Dan zal ik dat eens proberen. Heb gister wel een aantal uren lang 3D mark laten draaien (dus vrij hevige belasting), maar het gaf geen problemen, bleef gewoon stabiel draaien.
ATiTool werkt ook met Nvidia kaarten, al zal je sommige delen van het programma niet kunnen gebruiken (overkloken bijv). Als je urenlang 3D mark heb kunnen draaien dan kun je ook gerust de videokaart uitsluiten. ATiTool belast de videokaart net zo als 3Dmark dat doen.

Maar je kan nu iig met zekerheid de voeindg uitsluiten (het is immers stuk geheugen of een combinatie van mobo en mem welke niet compatibel zijn met elkaar)
quote:
royboy91 schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:44:
volgende pc over de proc twijfel ik nog :

e6750 @ 3ghz of een e8400
samsung spinpoint t166 320gb
GA-P35-DS3
asus 8800GT 512mb
2 x 2 gig Geil pc6400 800mhz
IDE dvd brander
en max 3 usb apparaten ( telefoon, stickie, blauwe tand)
Jouw systeem heeft .... watt nodig warmee er ... amperres van de 12 volt moet komen. Een ... watt voeding met ... amperres op de 12 volt lijn is al voldoende. Voorbeeld is de Antec ..... en de Coolermaster.... van beide .... en .... euro.

Lees even de TS door, en dan voornamelijk het eerste gedeelte :z

quote:
theodouma schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:54:
[...]

ATiTool werkt ook met Nvidia kaarten, al zal je sommige delen van het programma niet kunnen gebruiken (overkloken bijv). Als je urenlang 3D mark heb kunnen draaien dan kun je ook gerust de videokaart uitsluiten. ATiTool belast de videokaart net zo als 3Dmark dat doen.

Maar je kan nu iig met zekerheid de voeindg uitsluiten (het is immers stuk geheugen of een combinatie van mobo en mem welke niet compatibel zijn met elkaar)
OK. Heb maar even een ander topic geopend, omdat dit teveel van dit topic af ging.

quote:
theodouma schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:56:
men heeft het vaak over een "SLI Ready" voeindg en niet over een CF ready voeidng omdat om de zwaarste CF opstelling (twee maal een X2900XTX) totaal vier 8 pins connectoren vereist. Ook moet de voeindg dan minimaal 400watt kunnen geven aan de videokaarten, en dat is voor veel voeingen toch wel erg veel. Bij een SLI ready voeindg hoeft een voeindg "maar" twee 6 pins connectoren te hebben en ook maar 250 watt kunnen leveren voor de kaarten. De eisen voor een SLI ready voeindg zijn dus lager dan voor een CF ready systeem.
Ik vraag me af wat nu eigenlijk het systeem is dat gehanteerd wordt om het label "CF certified" of het label "SLI ready" te krijgen.
Zo moet je voor een SLI ready systeem maar twee 6 pins connectoren hebben, dit terwijl 2*8800GTX vier 6 pins connectoren vereist.
Er zijn ook de Enermax Liberty Crossfire voedingen met één 6 pins en één 6+2 pins connector die toch ook het CF label draagt.

-> ok nog wat verder gezocht:

Op deze pagina van ATI blijkt dat het CF Certified label wordt toegekend aan een PSU die CF kan draaien van een bepaalde configuratie van kaarten met hierbij de vermelding van welke kaarten het betreft. Dus bijvoorbeeld voor de HD3850/HD3870 is er een lijst met CF certified voedingen, voor CF met een lagere kaart is er een lijst met CF certified voedingen etc.
Zelfde principe wordt denk ik ook bij nVidia toegepast. Afhankelijk van welke kaarten je net in SLI wil draaien is de voeding al dan niet "SLI Ready". Uiteraard maken de voedingsfabrikanten hier geen onderscheid in en plaatsen ze het "SLI Ready" of "CF Certified" logo op hun voeding, want dit is natuurlijk een goed verkoopsargument. Als hij twee 6 pins connectoren heeft en aldus 2*6600GT kan draaien is de voeding in principe SLI Ready.

Kortom een voeding kan jouw CF-config of SLI-config draaien indien hij alle connectoren heeft die de kaarten samen gaan nodig hebben en indien hij voldoende stroom op de 12V lijn kan leveren voor elke connector. Dit dus best verifieren en niet enkel naar het labeltje kijken.

Hallo
dit word mijn systeem, ik ben er alleen nog niet uit welke voeding ik neem. hoeveel watt heeft deze pc nodig en welke voeding raden jullie mij aan. het liefst onder de 50 euro.

Arctic Freezer 64 Pro
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM,
Corsair TWIN2X2048-5400C4, 2048 MB,
MSI K9AGM3-FD
AMD Athlon 64 X2,5000+ (65W), Socket AM2, Boxed
XFX GeForce 7900GS, 256 MB, DDR3, PCI Express x16.

ga proberen over te klokken. als kast heb ik de cm 690. er komt ook nog een dvd brander in.

grtz pino112

pino112 wijzigde dit bericht 30-12-2007 19:52 (8%)
Reden: toevoeging

Pino112 - BeP

quote:
[b][message=29339744,noline]
[...]Jouw systeem heeft 180 watt nodig maximaal waarvan er 10 amperres van de 12 volt moet komen. Met een extra HD en werkgeheugen is dit 200 watt en 11 amperres. Jouw voeindg moet dit echt makkelijk kunnen trekken.
Hoe kom je op 10 amperes? Nog bedankt voor het rekenen. Ik kwam op 12.03 amperes uit met een Nederlandse online calculator.

Die 10 amperes zijn dus de opstartpieken van alle apparaten?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics