Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hey wat leuk, het voeding topic is terug (of misschien ben ik te lang weg geweest...)

Nu heb ik me redelijk ingelezen, maar ben bang dat mijn PSU'tje het net wel of net niet gaat trekken ...

Ik heb nu een
Athlon64 X2 3800+ @ stock
X1900 XT @ 641/1602 MHz
4 * HDD Sata
2 * DVD brander
4 * 512 MB Ram
2*80+1*120 mm Fan
1 * Floppy
Gigabyte K8N SLI

Het geheel draait nu heel stabiel op een coolermaster real power 450 ACLY met 12 en 10 A op de 12 V (continuity) en 18 en 16 A (peak)

Nu wil ik aanschaffen:

Core 2 Duo E6750
G92 GTS 512
Asus P5K
2*1 G Ram
+
4 HDDs
2* DVD
2*80 mm + 1 120 mm
en de flop

Ik denk dat ik zowieso een nieuwe PSU aan ga schaffen (met het oog op OC en eventueel quadcore). Ik twijfel nu tussen een Thermaltake toughpower (dure voeding)
OCZ GameXstream (goedkoper, zelfde specificaties als thermaltake)
En een coolermaster M520 en RP650 (duidelijk minder vermogen in het 12 V gebied...)

Het is uiteindelijk de M620 geworden door modulair, goede ervaringen met coolermaster (2 450's gehad) en dat ie op voorraad was...

Kortfragje wijzigde dit bericht 17-12-2007 16:47 (31%)

Game PC: Core 2 Duo 6750 @ 3,54 GHz - 2*1024 MB PC6400 - XFX Geforce 8800 GTS @ 730 / 2000 - Gigabyte P35C-DS3R | Werk PC: Athlon XP 2800+ - 1024 MB Ram - GeForce 6800 GT - Asus AN8X-X | Lappie: Core Duo T2300 - 1024 MB Ram - GeForce Go 7300 (256)

Tagan TG600-U35 Easycon XL series

http://www.univendi.com/shop/images/TG600-U35.jpg

Pricewatch.

Inleiding

Deze PSU gebruik ik nu zo'n 3 á 4 maanden en hij bevalt me prima. Zoals de rest ook doet, heb ik wat tijd genomen om de voeding te testen alvorens een review te schrijven, en hij bevalt nog steeds erg goed. :)

Specificaties voeding

Stroomsterktes:

+3,3V 28 A
+5Vsb 3 A
+5V 28 A
-5V 0.5 A
+12V1 20 A
+12V2 20 A
+12V3 20 A
+12V4 20 A
+12V totaal 48 A
-12V 0.5 A

1 (20+4) main power lijn
1 EPS 4+4 pin 12V lijn
2 PCI-E 6 pins lijnen
6 Peripherals
8 sata aansluitingen
1 VGA aansluiting
1 Y-cable
1 Ground Cable

What's in the box

Allerlei leuke dingen. :)

Hier wat plaatjes met de inhoud van het pakketje:
http://www.pc-experience....ws/Maxpoint14/tagan.2.jpg
http://www.pc-experience....ws/Maxpoint14/tagan.3.jpg
http://www.pc-experience....ws/Maxpoint14/tagan.4.jpg

Specificaties computer

CPU: Intel Q6600 @ 3.0GHz
Moederbord: Gigabyte P35-DS4
Videokaart: Club3d HD2900XT
Geheugen: 4x 1GB OCZ meuk @ 2.0V
Harde schijven: 2 Seagates @ 320GB per stuk
Optische drives: 1 fikkertje

Gemeten voltages

+12V: 12.0V~12.1V
+3.3V: 3.3V
+5V: 5.0V~5.1V

Mijn mening

Tja, het is gewoon een goede PSU, ik heb er totaal niks op aan te merken. Hij maakt geen herrie, wordt niet al te warm, en heeft nog nooit afgedaan :P Maar dat mag ook wel voor dat geld. :z

Dat deze PSU modulair is, is helemaal mooi. Extra airflow en niet van die irritante kabels die in je kast hangen en geen nut hebben. :)

Alle kabels zijn mooi gesleeved, en zelfs de power kabel die je in het stopcontact moet doen, ziet er duurzaam uit. :)

Ik vind deze PSU z'n geld dik waard, ik zou hem zo weer kopen. :)

.: - Quad-core specs - :. Здраво! ^^ - [Team Black Bulls] MensionXL | PS1/PS2-games/toebehoren kopen?

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een maand of 2 nu een nieuwe pc staan. Ik heb hem lichtelijk overgeklokt, maar wil graag verder overklokken en ben benieuwd of hij dit trekt qua voeding. (zit nu nog op stock koeler, ga overstappen op een betere zodra ik verder ga overklokken)

Betreft:

cpu: Q6600 G0 op 2,8 Ghz (400x7)
cpu koeler: stock
mobo: GA-P35C-DS3R
geheugen: 2x 2*1Gb Kingston HyperX PC6400 Dual Channel 4-4-4-12 @ 2,0v (dus in totaal 4gb)
videokaart:MSI NX8800GTS-2TD640E-HD-OC @ 680/2100
HDD:
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB,
Seagate Barracuda 7200.10 200 GB,
2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB
S-ata drives: 1 Samsung SH-S183L (dvd-rw)
1 x floppydrive
Casefans: 2 x 120 mm
Voeding: Zalman ZM500-HP

Ik heb via een of andere link die ik vond op GoT een week geleden uitgerekend op hoeveel watt ik zou zitten als ik mijn onderdelen ong. invulde en die gaf 714 Watt aan, terwijl hij dit gewoon trekt op mijn 500 Watt voeding, beetje raar dus >:)

Zou iemand mij kunnen vertellen of mijn voeding dit alles nog trekt wanneer ik mijn CPU op 3.6 Ghz wil laten lopen en evt. ooit nog een extra S-ata HDD aanschaf?

Alvast bedankt!
quote:
theodouma schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:37:
[...]

Jouw pci kaartje heeft ongeveer 20 tot 25watt nodig , en de HD3950 heeft maar 38 watt nodig zoals blijkt uit deze grafiek. Het verschil is dus maar ongeveer 15 watt.
Is dit niet het idle verbruik? Ik vind via die pagina het verbruik 38 watt. Via het teken erachter kom ik op de anandtech site waar ze het vandaan hebben. Nou staat hier 128 (ong.), nu is het meestal het verbruik van de hele pc als ze zoiets meten, want anders is het wel erg veel.

Maar mijn vader heeft een nieuwe kast besteld (mATX) dus is straks zijn Tagan 420 Watt voeding niet meer in gebruik. Ik wissel dan even mijn voeding om met die van hem, als ik dit doe moet ik zowiezo meer dan genoeg vermogen hebben.

quote:
theodouma schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:37:
[...]

Jouw pci kaartje heeft ongeveer 20 tot 25watt nodig , en de HD3950 heeft maar 38 watt nodig zoals blijkt uit deze grafiek. Het verschil is dus maar ongeveer 15 watt.
Je bedoelt de HD3850 ;) De HD3950 bestaat niet.

.: - Quad-core specs - :. Здраво! ^^ - [Team Black Bulls] MensionXL | PS1/PS2-games/toebehoren kopen?

Jammer genoeg wordt nergens het totaal aantal Ampères op de 12V lijnen vermeldt, ook niet op internet. Gisteren vroeg ik aan mijn vader of hij het merk Eminent kende en hij dacht dat het vroeger een 'onderbedrijf' van qtek was 8)7. Nou laten we maar hopen dat dat laatste niet waar is dan.

moederbord

quote:
Boagriuz schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:48:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een maand of 2 nu een nieuwe pc staan. Ik heb hem lichtelijk overgeklokt, maar wil graag verder overklokken en ben benieuwd of hij dit trekt qua voeding. (zit nu nog op stock koeler, ga overstappen op een betere zodra ik verder ga overklokken)

Betreft:

cpu: Q6600 G0 op 2,8 Ghz (400x7)
cpu koeler: stock
mobo: GA-P35C-DS3R
geheugen: 2x 2*1Gb Kingston HyperX PC6400 Dual Channel 4-4-4-12 @ 2,0v (dus in totaal 4gb)
videokaart:MSI NX8800GTS-2TD640E-HD-OC @ 680/2100
HDD:
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB,
Seagate Barracuda 7200.10 200 GB,
2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB
S-ata drives: 1 Samsung SH-S183L (dvd-rw)
1 x floppydrive
Casefans: 2 x 120 mm
Voeding: Zalman ZM500-HP

Ik heb via een of andere link die ik vond op GoT een week geleden uitgerekend op hoeveel watt ik zou zitten als ik mijn onderdelen ong. invulde en die gaf 714 Watt aan, terwijl hij dit gewoon trekt op mijn 500 Watt voeding, beetje raar dus >:)

Zou iemand mij kunnen vertellen of mijn voeding dit alles nog trekt wanneer ik mijn CPU op 3.6 Ghz wil laten lopen en evt. ooit nog een extra S-ata HDD aanschaf?

Alvast bedankt!
Met jouw geplande overklok , een extra schijf en een gpu overklok van 20% kom ik uit op ongeveer 440 watt welke nodig is (430 als je de G0 stepping heb). Hiervan zal er 31 amperres van de 12 volt moeten komen waarmee een 480 watt voeindg met 35 amperes toch wel aan t eraden is. Jouw voeindg kan totaal 36 amperres leveren o de 12 volt en is dus gecshikt voor jouw systeem, ook met een extra schijf en ook met een zware overklok.
quote:
shappie schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:03:
[...]

Is dit niet het idle verbruik? Ik vind via die pagina het verbruik 38 watt. Via het teken erachter kom ik op de anandtech site waar ze het vandaan hebben. Nou staat hier 128 (ong.), nu is het meestal het verbruik van de hele pc als ze zoiets meten, want anders is het wel erg veel.

Maar mijn vader heeft een nieuwe kast besteld (mATX) dus is straks zijn Tagan 420 Watt voeding niet meer in gebruik. Ik wissel dan even mijn voeding om met die van hem, als ik dit doe moet ik zowiezo meer dan genoeg vermogen hebben.
het is echt het verbruik als hij belast wordt. Ik quote even van de bron:
--------------------------------------------------
GFX Card Comparison Table
--------------------------------------------------

This table shows GFX cards power consumption, not what the recommended PSU requirements are, but rather the actual draw of the card. These are the full load power consumption figures for the GFX card only.

Ik ga het niet voor je vertalen naar NL, maar er staat echt dat het onder full load is, niet onder idle.

De waarde 128 watt kan ik bij AnandTech niet terug vinden, echter is het opgegeven verbruik aldaar het verbruik van de gehele computer en niet alleen van de videokaart.
quote:
MensionXL schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:45:
[...]

Je bedoelt de HD3850 ;) De HD3950 bestaat niet.
Die bedoel ik inderdaad :)
quote:
Pap3rclip schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:53:
Jammer genoeg wordt nergens het totaal aantal Ampères op de 12V lijnen vermeldt, ook niet op internet. Gisteren vroeg ik aan mijn vader of hij het merk Eminent kende en hij dacht dat het vroeger een 'onderbedrijf' van qtek was 8)7. Nou laten we maar hopen dat dat laatste niet waar is dan.
Vergelijk niet de troep van Qtec met die van Eminent, die Eminent is echt zoveel malen beter! Waar hij deze info vandaan heft weet ik niet, beide merken zitten op een totaal ander segment in de markt.

De theorie is het idealisme van de praktijk.

Hmm kan ook zijn dat ie ipaq ofzoiets zei... het was iets van PDA's iig maar goed.
Woensdag heb ik hem binnen en zal laten weten of het draait.

Ik wil rond februari mijn systeempje upgraden naar ongeveer de volgende specs:

AMD Phenom 9900
AM2+ moederbord met een 780G chipset (DirectX 10, HyperTransport 3.0, pci-express 2.0 x16)
2*1GB DDR2 800 Mhz
1 CD-rom drive 52x
1 DVD Brander
2x sata II hardeschijf
1x IDE 133 hardeschijf
1x floppy

Nou heb ik momenteel een systeempje draaien gebaseerd op een Athlon 2400+ waarvan de voeding is gaan ratelen. Hiervan moet ik dus nu de fan gaan vervangen of alvast een nieuwe voeding te kopen. Met bovenstaande in het vooruitzicht dacht ik dat het verstandig was om alvast een nieuwe voeding te kopen, een Chieftec 550W (GPS 550 ABA)

Waarom deze? Deze Chieftec heeft voor een redelijke prijs een 8 pin 12v CPU- en een 4 pin 12v CPU-connector zodat ik naar mijn menig alle kanten op kan wat toekomstige AM2+ bordjes maar is deze voeding toereikend?

voorheen Breepee

Ik zoek geen PC-voeding, maar een betere voeding voor m'n externe hardeschijfbehuizing ( http://tweakers.net/produ...sb-20-zwart-voeding).html ). Hij moet 12V en 5V leveren, maar met meer amperes dan mijn huidige voeding leverd (die doet op beide lijnen 2A). Ik denk dat 5A per lijn ongeveer is wat ik wil hebben.

Hij moet dus zo'n plug hebben:
http://lib.store.yahoo.net/lib/laptopupgrade/AC-Connector-4Pin.jpg

Om in zo'n gat (van mn behuizing) te stoppen:
http://www.lacie.com/imgstore/more/d2_bigger_connector.jpg

Weet iemand of zoiets los te koop is en zoja waar? Ben zelf even wezen kijken en heb nog niets gezien.

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

@Brent

Ik vrees ervoor dat er kant en klare oplossingen zijn voor jouw. Heb even rondgekeken en dual rail adaptertjes gaan doorgaans idd net tot 12V - 2A en 5V - 2A. (wat bij mijn externe schijf overigens net hetgeen is voor 1 harde schijf, voor 2 stuks op te starten is dit idd te weinig, rare kwestie van AC Ryan).
Het gaat sowieso moeilijk zijn zulk product te vinden (en dan nog met de juiste connector, grote kans dat je zelf moet gaan knutselen als de connector vd voeding van ac ryan gebruikt mag worden), laat staan een verkooppunt ervoor en dan spreken we ook nog niet over de prijs.

Andere opties zijn:
- een 2de dual rail adapter (wat op zijn beurt genoeg is voor 1 hd) erbij nemen en beide hd's elk laten voeden door 1 adapter
- ervoor zorgen dat de schijven met een tussentijd opstarten -> zelf opstartvertragingkje ineenknutselen
- oude pc voeding gebruiken als grootte geen bezwaar is

disco stu wijzigde dit bericht 18-12-2007 16:27 (3%)

voorheen Breepee

quote:
disco stu schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:22:
- ervoor zorgen dat de schijven met een tussentijd opstarten -> zelf opstartvertragingkje ineenknutselen
Enig idee hoe dat moet, of waar je die moet kopen? Klinkt wel slim idd.

Brent wijzigde dit bericht 18-12-2007 17:38 (4%)

moederbord

quote:
FlorisMark schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:11:
Ik wil rond februari mijn systeempje upgraden naar ongeveer de volgende specs:

AMD Phenom 9900
AM2+ moederbord met een 780G chipset (DirectX 10, HyperTransport 3.0, pci-express 2.0 x16)
2*1GB DDR2 800 Mhz
1 CD-rom drive 52x
1 DVD Brander
2x sata II hardeschijf
1x IDE 133 hardeschijf
1x floppy

Nou heb ik momenteel een systeempje draaien gebaseerd op een Athlon 2400+ waarvan de voeding is gaan ratelen. Hiervan moet ik dus nu de fan gaan vervangen of alvast een nieuwe voeding te kopen. Met bovenstaande in het vooruitzicht dacht ik dat het verstandig was om alvast een nieuwe voeding te kopen, een Chieftec 550W (GPS 550 ABA)

Waarom deze? Deze Chieftec heeft voor een redelijke prijs een 8 pin 12v CPU- en een 4 pin 12v CPU-connector zodat ik naar mijn menig alle kanten op kan wat toekomstige AM2+ bordjes maar is deze voeding toereikend?
De voeindg is ruim voldoende voor jouw systeem. De AMD Phenom 9900 zal onegveer 140 watt nodig hebben (en dat is heel erg veel voor een cpu) waarmee er totaal 250 watt nodig is voor jouw systeemn
Van deze 250 watt zal er 16 amperres van de 12 volt moeten komen.

Jouw voeindg kan dit zeer makkelijk leveren, hij kan totaal zelfs 30 amperres leveren op de 12 volt.

Mocht je op het idee komen om een videokaart in jouw systeem te zetten dan moet dan ook kunnen,. het maximum ligt ongeveer op 120 watt voor een videokaart wat er op neerkomt dat iedere videokaart met []b één[/b] 6 pins aansluiting op de voeindg kan worden aangesloten. Voorbeeld is de 8800GT of GTS met 320/640MB
De reden voor één 6 pins connector is dat in de PCI-e specificaties is vastgelegd dat een moederbord ongeveer 50 watt aan een videokaart mag leveren. Een 6 pins stekker mag 75 watt leveren waarmee ze samen maximaal 125 watt kunnen leveren aan een videokaart, en dat is oko het maximale wil je niet de voeindg te zwaar belasten. (met een kaart van 120 watt zit je op 26 van de 30 amperres, die 4 amperres kun je beter niet belasten ivm reserve en piekstromen)
Videokaarten met een 8 pins stekker zitten boven de 125 watt en dat is niet echt verantwoord met jouw voeding.

De voeindg is trouwens niet slecht, maar de 12 volt lijn is niet gigantisch sterk. Om even een vergelijking te geven, de Antec NeoHE550 is ook een 550watt voeding, alleen kan deze 42 amperres leveren op de 12 volt. Ook de Corsair 520 kan 40 amperres leveren. Jouw 550 watt voeindg kan "maar" 30 amperres leveren, en dat is net zoveel als een beetje 400-450 watt voeindg ook kan.
De Antec NeoHE430 is een 430 watt voeindg met 32 amperres op de 12 volt. Mocht jij een videokaart van 140 watt in jouw systeem zetten dan kan jouw 550 watt voeindg dat eigelijk niet aan. De NeoHE430 kan dat wel, puur omdat de 12 volt meer kan leveren, en dat is echt verweg de meest belangrijke voedingslijn in de computer.

Jouw 550 watt voeindg is daarmee eigelijk te vergelijken met een 400-450 watt voeding. Die 550 watt is meer marketing dan prestatie.

Conclusie: jouw voeindg is goed, je kan een videokaart bijplaatsen met maximaal 1 6 pins stekker
quote:
Brent schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:18:
[...]

maak van een 555 timer IC een one shot schakeling welke een NC relais schakelt (normaly closed). Optie is ook om een delay te maken met een RC circuit welke het relais schakelt. (evt via een schmitt trigger)

Ergens in februari/maart wil ik een paar componenten van m'n huidige pc (zie beneden) vervangen.
M'n pc op dit moment:

Intel Core 2 Duo E6300 @ 1.86GHz
Club3D GeForce 7950GT 512MB @ Stock speeds
Asus P5B (vanilla dus)
2 * 1GB Nanya DDR2 Geheugen
1 DVD Speler
1 DVD Brander (rw, + -)
1 SATA HD 320GB,
1 Apacher 15 in 1 Card Reader
En dan het belangrijkste: CoolerMaster Extreme Power 430 Watt (RS-430-PCAP)
Ik heb even m'n kast opengemaakt en de waardes ervan genoteerd:
12V1 @ 14A
12V2 @ 15A
+5V @ 28A
+3.3V @ 30A
+5Vsb @ 2A
-12V @ 0.8A

De componenten die ik wil veranderen:
C2D E6300 -> C2Q Q9450
GF 7950GT -> GF 8800GTS 512MB

Via http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp heb ik het een en ander ingevuld
(De 8800GTS 512 stond er nog niet tussen, dus heb de 640 genomen, en de Q9650 voor de Q9450 ) en er kwam 318Watt uit.
Voor de rest ben ik niet van plan te gaan overklokken.
Gaat dit werken op mijn huidige voeding?? Bedankt alvast _/-\o_
(Heb toch altijd het gevoel dat ik wat vergeten ben bij m'n specs 8)7, ik hoop van niet...)

quote:
Brent schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:18:
quote:
theodouma schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:42:
maak van een 555 timer IC een one shot schakeling welke een NC relais schakelt (normaly closed). Optie is ook om een delay te maken met een RC circuit welke het relais schakelt. (evt via een schmitt trigger)
Van zowel de timer als de analoge (RC-optie) zijn op GoT wel voorbeeldjes te vinden. Is al gepasseerd in 1 vd vorige paar delen van dit topic en ook al een aantal keer in het elektronica subforum. :)

voorheen Breepee

quote:
disco stu schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:05:
[...]

[...]

Van zowel de timer als de analoge (RC-optie) zijn op GoT wel voorbeeldjes te vinden. Is al gepasseerd in 1 vd vorige paar delen van dit topic en ook al een aantal keer in het elektronica subforum. :)
Die 555 had ik gevonden, maar steeds in het kader van knipperende lampje, wat ik natuurlijk niet zoek. Heb je misschien een linkje of een sleutelwoord, want '555', 'vertrager' en/of 'delay' levert niets nuttigs op.

Ook heb ik maar een paar kubieke cm ruimte, kun je zeggen of het daarin gaat passen?

Ik ga een multimedia PC bouwen met de volgende specs:

- Asrock K7S41GX
- AMD Geode 1750+
- Spire Whisperrock IV
- 1x1024 PC3200
- Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB
- Philips SPD6000 DVD RW brander
- Apacer interne kaartlezer
- Diamond Viper II Z200 32MB videokaart, passief gekoeld
- TV capture kaart, type nog onbekend

Wat voor voeding heb ik hiervoor nodig?
Maakt het voor het energieverbruik uit of ik een hardware capture kaart gebruik of een software capture kaart?
Als ik een software capture kaart gebruik, maakt het dan wat uit of ik een PCI tv-kaart samen met deze AGP kaart gebruik, of alleen een ATI All-in Wonder?

Heeft het voor het energieverbruik zin om de processor te onderklokken?

quote:
theodouma schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:42:
De voeindg is trouwens niet slecht, maar de 12 volt lijn is niet gigantisch sterk. Om even een vergelijking te geven, de Antec NeoHE550 is ook een 550watt voeding, alleen kan deze 42 amperres leveren op de 12 volt. Ook de Corsair 520 kan 40 amperres leveren. Jouw 550 watt voeindg kan "maar" 30 amperres leveren, en dat is net zoveel als een beetje 400-450 watt voeindg ook kan.
De Antec NeoHE430 is een 430 watt voeindg met 32 amperres op de 12 volt. Mocht jij een videokaart van 140 watt in jouw systeem zetten dan kan jouw 550 watt voeindg dat eigelijk niet aan. De NeoHE430 kan dat wel, puur omdat de 12 volt meer kan leveren, en dat is echt verweg de meest belangrijke voedingslijn in de computer.
Ik snap het niet helemaal, volgens mij heeft die voeding drie 12v rails met elk 18A. Dan blijf je toch rond de 40A totaal zitten?

quote:
Misschien is het een idee om mijn review te linken in de TS? :)

MensionXL wijzigde dit bericht 19-12-2007 19:51 (19%)

quote:
nogeeninlog schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:36:

- Asrock K7S41GX
- AMD Geode 1750+
- Spire Whisperrock IV
- 1x1024 PC3200

Maakt het voor het energieverbruik uit of ik een hardware capture kaart gebruik of een software capture kaart?
Als ik een software capture kaart gebruik, maakt het dan wat uit of ik een PCI tv-kaart samen met deze AGP kaart gebruik, of alleen een ATI All-in Wonder?

250 of 300 Watt is wel genoeg

***Specs*** -*-*Intel Pentium Dual Core 2180 @ 4GHz 100% OC

quote:
-The_Mask- schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:23:
[...]

250 of 300 Watt is wel genoeg
Laat ik de vraag anders stellen:
Wat voor voeding heb ik hiervoor minimaal nodig?

moederbord

quote:
Forcepoint schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:56:
Ergens in februari/maart wil ik een paar componenten van m'n huidige pc (zie beneden) vervangen.
M'n pc op dit moment:

Intel Core 2 Duo E6300 @ 1.86GHz
Club3D GeForce 7950GT 512MB @ Stock speeds
Asus P5B (vanilla dus)
2 * 1GB Nanya DDR2 Geheugen
1 DVD Speler
1 DVD Brander (rw, + -)
1 SATA HD 320GB,
1 Apacher 15 in 1 Card Reader
En dan het belangrijkste: CoolerMaster Extreme Power 430 Watt (RS-430-PCAP)
Ik heb even m'n kast opengemaakt en de waardes ervan genoteerd:
12V1 @ 14A
12V2 @ 15A
+5V @ 28A
+3.3V @ 30A
+5Vsb @ 2A
-12V @ 0.8A

De componenten die ik wil veranderen:
C2D E6300 -> C2Q Q9450
GF 7950GT -> GF 8800GTS 512MB

Via http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp heb ik het een en ander ingevuld
(De 8800GTS 512 stond er nog niet tussen, dus heb de 640 genomen, en de Q9650 voor de Q9450 ) en er kwam 318Watt uit.
Voor de rest ben ik niet van plan te gaan overklokken.
Gaat dit werken op mijn huidige voeding?? Bedankt alvast _/-\o_
(Heb toch altijd het gevoel dat ik wat vergeten ben bij m'n specs 8)7, ik hoop van niet...)
Ik kom uit op exact 200 watt welke jouw systeem nodig heeft. Met de upgrade is dit 340 watt. Hiervan zal er 23 amperres van de 12 volt moeten komen waarmee een voeindg met 27 amperres op de 12 volt al voldoende is. Jouw voeindg kan 29 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee voldoende voor jouw systeem.
quote:
Brent schreef op woensdag 19 december 2007 @ 01:04:
[...]

Die 555 had ik gevonden, maar steeds in het kader van knipperende lampje, wat ik natuurlijk niet zoek. Heb je misschien een linkje of een sleutelwoord, want '555', 'vertrager' en/of 'delay' levert niets nuttigs op.

Ook heb ik maar een paar kubieke cm ruimte, kun je zeggen of het daarin gaat passen?
een paar cm3 is ruim voldoende. Als je de datasheet doorkijk van de 555 dan kom je vanzelf de schakeling tegen met componentwaardes voor een One Shot. Relais er achter (een kleintje nemen ivm de ruimte en je bent er al.
Googlen op zo'n schakeling is niet te doen, de datasheet is zoveel makkelijker en duidelijker.
quote:
FlorisMark schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:09:
[...]

Ik snap het niet helemaal, volgens mij heeft die voeding drie 12v rails met elk 18A. Dan blijf je toch rond de 40A totaal zitten?
De voeindg heeft 3 rails welke ieder maximaal 18 amperres kunnen leveren. Ze kunnen samen maar 30 amperres leveren.
Stel je een koekjestrommel voor met 10 koekjes. Je bent met vijf man en jullie kunnnen allemaal maxinmaal 4 koekjes eten voordat je vol zit. Jullie kunnen echter geen 20 koekjes eten want er zijn er maar tien. je kan daarom zeggen dat iedereen maximaal 4 koekjes kan eten (dan zit je immers vol) met een maximum van 10 koekjes totaal met z'n allen.
Bij jouw voeding is dit ook zo, iedere lijn kan maximaal 18 amperres leveren. Echter kun je er nooit meer dan 30 amperres uit krijgen

moederbord

quote:
nogeeninlog schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:36:

- Asrock K7S41GX
- AMD Geode 1750+
- Spire Whisperrock IV
- 1x1024 PC3200

De cpu kan je underklokken/uindervolten, echter zal je er niet veel mee opschieten, hij heeft maar 14 watt nodig maximaal. je kan dus misschien 4 watt besparen.

Jouw systeem is gigantisch zuinig, het zal echt onder de 100 watt zitten. Hiermee kun je eigelijk al een voeindg van 150 watt gebruiken.

Wil je een simpele en goedekope voeindg dan kun je de Antec BasiQ350 overwegen, een simpel 350 watt voeidng van 30 euro.

Reg. datum: 19 januari 2007

Het volgende wil ik gaan aanschaffen:

- c2duo E6750 processor + boxed koeling
- OCZ el gamer gold 800 mhz pc6400 * 2x 1024mb
- Asus P5K mainboard
- nvidia 8800GTS 512mb
- 1 schijf sata (2?) a 250gig
- 2x 80mm kastkoelers + 1x 120mm koeler

Ik ben in het bezit van:

- OCZ Modstream 450watt * 450W: +3.3V(28A), +5V(45A), +12V(26A)
- CM kast

1. De kast en de voeding wil ik nog even houden, upgraden heeft haast, een nieuwe kast en voeding komen later. Kan ik het bovengenoemde systeem optimaal draaien?

2. mijn OCZ Modstream bevat 1x 6pins connector, voor de nieuwe GTS 512mb is 1 voldoende?

ps. niets van bovenstaand systeem zal worden overclockt, at first, koeling blijft tevens standaard.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws