quote:
FlorisMark schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:11:
Ik wil rond februari mijn systeempje upgraden naar ongeveer de volgende specs:
AMD Phenom 9900
AM2+ moederbord met een 780G chipset (DirectX 10, HyperTransport 3.0, pci-express 2.0 x16)
2*1GB DDR2 800 Mhz
1 CD-rom drive 52x
1 DVD Brander
2x sata II hardeschijf
1x IDE 133 hardeschijf
1x floppy
Nou heb ik momenteel een systeempje draaien gebaseerd op een Athlon 2400+ waarvan de voeding is gaan ratelen. Hiervan moet ik dus nu de fan gaan vervangen of alvast een nieuwe voeding te kopen. Met bovenstaande in het vooruitzicht dacht ik dat het verstandig was om alvast een nieuwe voeding te kopen, een Chieftec 550W (GPS 550 ABA)
Waarom deze? Deze Chieftec heeft voor een redelijke prijs een 8 pin 12v CPU- en een 4 pin 12v CPU-connector zodat ik naar mijn menig alle kanten op kan wat toekomstige AM2+ bordjes maar is deze voeding toereikend?
De voeindg is ruim voldoende voor jouw systeem. De AMD Phenom 9900 zal onegveer 140 watt nodig hebben (en dat is heel erg veel voor een cpu) waarmee er totaal 250 watt nodig is voor jouw systeemn
Van deze 250 watt zal er 16 amperres van de 12 volt moeten komen.
Jouw voeindg kan dit zeer makkelijk leveren, hij kan totaal zelfs 30 amperres leveren op de 12 volt.
Mocht je op het idee komen om een videokaart in jouw systeem te zetten dan moet dan ook kunnen,. het maximum ligt ongeveer op 120 watt voor een videokaart wat er op neerkomt dat iedere videokaart met []b één[/b] 6 pins aansluiting op de voeindg kan worden aangesloten. Voorbeeld is de 8800GT of GTS met 320/640MB
De reden voor één 6 pins connector is dat in de PCI-e specificaties is vastgelegd dat een moederbord ongeveer 50 watt aan een videokaart mag leveren. Een 6 pins stekker mag 75 watt leveren waarmee ze samen maximaal 125 watt kunnen leveren aan een videokaart, en dat is oko het maximale wil je niet de voeindg te zwaar belasten. (met een kaart van 120 watt zit je op 26 van de 30 amperres, die 4 amperres kun je beter niet belasten ivm reserve en piekstromen)
Videokaarten met een 8 pins stekker zitten boven de 125 watt en dat is niet echt verantwoord met jouw voeding.
De voeindg is trouwens niet slecht, maar de 12 volt lijn is niet gigantisch sterk. Om even een vergelijking te geven, de Antec NeoHE550 is ook een 550watt voeding, alleen kan deze 42 amperres leveren op de 12 volt. Ook de Corsair 520 kan 40 amperres leveren. Jouw 550 watt voeindg kan "maar" 30 amperres leveren, en dat is net zoveel als een beetje 400-450 watt voeindg ook kan.
De Antec NeoHE430 is een 430 watt voeindg met 32 amperres op de 12 volt. Mocht jij een videokaart van 140 watt in jouw systeem zetten dan kan jouw 550 watt voeindg dat eigelijk niet aan. De NeoHE430 kan dat wel, puur omdat de 12 volt meer kan leveren, en dat is echt verweg de meest belangrijke voedingslijn in de computer.
Jouw 550 watt voeindg is daarmee eigelijk te vergelijken met een 400-450 watt voeding. Die 550 watt is meer marketing dan prestatie.
Conclusie: jouw voeindg is goed, je kan een videokaart bijplaatsen met maximaal 1 6 pins stekker
quote:
maak van een 555 timer IC een one shot schakeling welke een NC relais schakelt (normaly closed). Optie is ook om een delay te maken met een RC circuit welke het relais schakelt. (evt via een schmitt trigger)