Gathering of Tweakers

Quicksearch
ook op uw vinexlocatie

quote:
Dreejkuh schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 14:19:
[...]

Ik had een email naar digitalstreet gestuurd en kreeg sit antwoord:

Hartelijk dank voor uw bericht. De Nikon D40 werkt alleen met AF-S of HSM objectieven. Het onderstaande objectief beschikt niet over de HSM aanduiding, deze is dus neit geschikt voor uw camera.

Ik weet nu echt niet meer wat klopt en wat niet. :?
Er zijn twee versies van die lens, bij cameranu.nl staan ze in ieder geval wel duidelijk aangegeven.

D50 | F70 | T12-24 18-135 Σ24-70 Σ70-300 | 35 50 90 180 | 1.4x | SB400

quote:
joepert schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:25:
Een vraag over oude(re) lenzen gebruiken i.c.m. D60.
In mijn familie zijn er nogal wat mensen met Nikon-lenzen van vóór het digitale tijdperk (voorzover ik weet wel allemaal F-mount en AI). Ik wil wel eens een beetje expirimenteren met die lenzen op mijn D60 body. Dat de AF doorgaans niet werkt vind ik zeer goed te overkomen, ik begrijp dat de hulpmiddelen die de body daar verder voor heeft (knipperend stipje in de viewer) daar ook behulpzaam bij zijn (klopt dat?).
Verder vraag ik me af: wat moet ik doen met het diafragma? Moet ik dat (zoals ik las op de site van Ken Rockwell) op de kleinste opening vastzetten (hoe doe je dat overigens?) en dan verder de instellingen van de D60 gebruiken? Of moet ik het diafragma gewoon op de lens instellen? Bij de niet-AF-lenzen werkt de metering geloof in niet, dus dan moet je gokken of je belichting OK is. Dat lijkt me wel heel lastig, hoewel je natuurlijk direct kan zien of je foto enigszins is gelukt of niet.

Ik heb al veel gezocht (hier en elders) en kom (zoals hierboven te zien) wel allerlei aandachtspunten tegen maar nog niet echt mensen met concrete gebruikerservaring en/of aanwijzingen. Hopelijk hier wel!

Ik heb de lenzen nog niet in handen, dus weet niet exact welke uitvoeringen het zijn, maar er zit in ieder geval een nikon af 105mm (anno ?) bij en een sigma 70-300D (anno +/- 2004; met nikon-mount natuurlijk). Beide lenzen zijn zeer zeker niet de meest recente uitvoering met ingebouwde af-motor.

Groeten,
Joep
Hallo is er iemand die ook mij hier iets meer van kan vertellen. Ik heb een stel lenzen waaronder een NIKKOR AI 50mm 1:4 die ik op mijn D60 zou willen gebruiken. Nu lukt dit op dit moment alleen maar met het diafragma volledig geopend. Ik ben meerdere berichten tegengekomen dat je het diafragma zou moeten sluiten en dat je dan op de camera gewoon het diafragma zou kunnen instellen. Mij lukt dit dus niet en ook is het diafragma niet in te stellen met de ring als het objectief gemonteerd is.
Alvast bedankt.

ik ken de D60 niet helemaal, maar wellicht dat je ook nog e.e.a. zult moeten instellen op de camera zelf.
Bij een camera als de D200/D300 moet je in het menu aangeven dat je een non-CPU (wellicht moet je even op die term zoeken) op je camera hebt zitten. Je moet daarbij aangeven welke brandpuntsafstand de lens heeft en wat z'n maximale opening is.
De camera weet dan precies welk diafragma je kiest als je aan de diafragma ring draait.

maar nogmaals, ik ken de D60 nauwelijk dus wellicht zit ik er helemaal naast.

Oneliners are great!

ook op uw vinexlocatie

quote:
YellowCube schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:05:
Alleen de duurdere Nikons hebben "metering" met AI (non CPU) lenzen.
Volgens Nikon zou het dan handmatige kunnen?

Op de D200/D300/D3/D700 kan je de diafragma ring van de lens gebruiken.
Op de goedkopere typjes geeft dat een FEE error (althans bij moderne lenzen)

bouwfraude wijzigde dit bericht 21-07-2008 20:49 (37%)

quote:
ik ken de D60 niet helemaal, maar wellicht dat je ook nog e.e.a. zult moeten instellen op de camera zelf.
Bij een camera als de D200/D300 moet je in het menu aangeven dat je een non-CPU (wellicht moet je even op die term zoeken) op je camera hebt zitten. Je moet daarbij aangeven welke brandpuntsafstand de lens heeft en wat z'n maximale opening is.
De camera weet dan precies welk diafragma je kiest als je aan de diafragma ring draait.

Er zit inderdaad een Non-CPU functie ergens in het menu verscholen. Waar precies weet ik niet, zorg wel dat je het volledig menu aan hebt staan.

Maar het staat wel in de handleiding, ik heb ook een D60 namelijk en een 50mm f1.8 lens.

www.jzfotografie.eu - Nikon D60, 17-55mm f2.8 ED-IF AF-S, Nikon 50mm f1.8 Series E, Nikon SB-800 & SB-600, LowePro Flipside 300 & Crumpler Pretty Boy 4000 XL bag

Reg. datum: 02 februari 2004

Bladzijde 148 van de gebruiksaanwijzing:
http://home.tiscali.nl/mecklenfeld/Image2.jpg

Ben eruit ik zat helemaal verkeerd. :) Bedankt voor de genomen moeite.

N0MAD wijzigde dit bericht 21-07-2008 21:14 (91%)

Nou weet ik 't niet meer hoor, zit nu al een poosje te wachten op de Tokina 11-16 f2.8 maar die is nog steeds niet of moeilijk leverbaar.
Nou, dan ga ik dus toch weer verder kijken, vergelijken, afvragen wat ik er mee ga doen, enz. Komt de Tokina 12-24 f4 ook weer in beeld, diverse testen bekeken, hoop foto's gekeken en tja, mooi ding en ook nog eens zo'n ¤120 goedkoper als de 11-16.
Waar de lens hoofdzakelijk voor gebruikt gaat worden is natuur, heide / bos / zee, weilanden enzo dus heb ik dan veel aan die extra mm, en die ongeveer 2 stops meer, toch meestal licht genoeg dus f4~f8 zal de voorkeur hebben.
Wie heeft er nog een goede raad of ervaring met die extreme groothoeken, heb nog een 20mm maar die was dus voor ff analoog.

quote:
kevertje1977 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 22:28:
Al wat rond gezocht maar ook maar Nikon Support ingeschakeld. Iemand een idee bij dit probleem :

Bijna 2 jaar geleden heb ik een D50 gekocht met een AF-S DX VR 18-200.
De lens heb ik los gehaald om de binnenkant van de lens te reinigen. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om fotos te maken. Alles wat ik zie door de zoeker is erg donker.
Wat kan hier het probleem zijn ?
De camera ligt inmiddels bij NIKON en de camera schijnt beschadigd te zijn bij het erop zetten van de lens. Kassa dus maar het word gemaakt in ieder geval.
Testfoto van de 18-200 VR
http://farm4.static.flickr.com/3167/2696914698_961e3e66ed.jpg

De plaat had een beetje last van color fringes en distortion, maar niets wat photoshop niet kon verhelpen. De foto zou klikbaar moeten zijn...

D80
Exposure: 0.025 sec (1/40)
Aperture: f/10
Focal Length: 18 mm
ISO Speed: 200
Exposure Bias: -2/3 EV

Sallin wijzigde dit bericht 23-07-2008 22:45 (25%)

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu

quote:

D60 is daar niet anders in dan D50. Lens monteren, camera op M zetten en je mag 't zelf uitzoeken. Diafragma op de lens, sluitertijd op de body. Vanaf een D200 heb je lichtmeting.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600

quote:
Wijnands schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:05:
[...]

D60 is daar niet anders in dan D50. Lens monteren, camera op M zetten en je mag 't zelf uitzoeken. Diafragma op de lens, sluitertijd op de body. Vanaf een D200 heb je lichtmeting.
Inderdaad, je ouwe lens heeft geen CPU (geen elektrische contacten), maar alleen een palletje wat beweegt. Daar heb je een D200/300/700/D1(x/h)/D2x/D2h/D3 voor nodig voor de lichtmeting etc.

Op D60 inderdaad de diafragma ring verdraaien om het in te stellen.

If the river was whisky...

@sallin: kan je het origineel er ook bij zetten. Ik denk dat die meer van toepassing is in dit topic. Niet iedereen is even handig met photoshop om (al) die corecties aan te brengen.

[ Nikon D300 | Nikon 24-70 f/2.8G ED AF-S | Nikon 35mm f/2D | Nikon 50mm f1.8D | Sigma 80-400mm 4.5-5.6 EX DG OS | Sigma 10-20mm f4-5.6 EX DC HSM | Sigma 105mm f2.8 DG Macro | Nikon SB-600 | Manfrotto 718B | iMac / MBP ]

quote:
BlaTieBla schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 08:50:
@sallin: kan je het origineel er ook bij zetten. Ik denk dat die meer van toepassing is in dit topic. Niet iedereen is even handig met photoshop om (al) die corecties aan te brengen.
Zal ik doen als ik thuis ben. Het verwijderen van de distortion en chromatic abberation viel mij trouwens reuze mee qua ingewikkeldheid :).

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu

quote:
Wobcat schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:32:
Nou weet ik 't niet meer hoor, zit nu al een poosje te wachten op de Tokina 11-16 f2.8 maar die is nog steeds niet of moeilijk leverbaar.
Nou, dan ga ik dus toch weer verder kijken, vergelijken, afvragen wat ik er mee ga doen, enz. Komt de Tokina 12-24 f4 ook weer in beeld, diverse testen bekeken, hoop foto's gekeken en tja, mooi ding en ook nog eens zo'n ¤120 goedkoper als de 11-16.
Waar de lens hoofdzakelijk voor gebruikt gaat worden is natuur, heide / bos / zee, weilanden enzo dus heb ik dan veel aan die extra mm, en die ongeveer 2 stops meer, toch meestal licht genoeg dus f4~f8 zal de voorkeur hebben.
Wie heeft er nog een goede raad of ervaring met die extreme groothoeken, heb nog een 20mm maar die was dus voor ff analoog.
-F/2.8-F/4 scheelt 1 stop.
-bij die onderwerpen die jij noemt zal je inderdaad weinig tot nooit op f/2.8 schieten.
-11-16/2.8 is dus 1mm wijder.

Het voordeel van lichtsterkte heb je dus niet nodig, zal je voor jezelf moeten bepalen of je die 1mm belangrijk vindt (120 euro belangrijk ;) ) anders zou ik lekker voor de 12-24 gaan, doe je echt geen miskoop mee hoor.

1D - 5D - 16mm - 35mm - 50mm - 85mm

quote:
DickCAH schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:08:
Om terug te komen op Macro, wat zijn dan mijn eisen:
Simpel en snel in gebruik (want ik doe het niet veel en het is ook niet echt mijn ding, dus ik ben niet van plan om er oefening in te krijgen.)
Macro van 1:2 (zoals van de Sigma 70-300) is genoeg.
Niet te duur. (300+ euro voor een dedicated macro vind ik dus compleet onzinnig.)

Een echte dedicated macro lens kun je natuurlijk ook voor portretten gebruiken, maar daar heb ik al een 85 mm voor.
Tja, als ik dat allemaal naast elkaar leg, is de Sigma een erg goede oplossing. Ook al omdat ik daarmee een goedkope, zeer draagbare, redelijke presterende, telelens "cadeau" krijg. Leuk voor als ik mijn 70-200 niet mee wil nemen, of om mee te geven aan mijn vrouw.

Zijn er andere leuke, goedkope, simpele oplossingen, dan sta ik open voor suggesties.

Een lens omkeren? Lijkt mij niet zo handig en simpel. Die omkeerring kost je de kop niet en een 24 mm heb ik al. Daar heb ik wel wat vragen bij en ik ben bang dat het geheel mij dan te ingewikkeld wordt.
Waar schroef ik die 24 mm dan op?
Hoe zit dat dan met het diafragma van de 24 mm?
Hoe zit het met scherpstellen van de 24 mm?
Hoe zit het dan met het diafragma van de "hostlens"?
Hoe zit het dan met het scherpstellen van de "hostlens"?
Wat wordt dan het diafragma van de combinatie van lenzen?

Hmm, mischien moet ik maar een soort "Macro, hoe doe je dat" topic aanvragen.

n.b. Ik zie net dat het lijstje met links niet is meegekomen vanuit deel zes van dit topic (of kijk ik nu scheel) Als er een dergelijk Macro topic is, zou een link daar naar toe niet misstaan.
Ook een link naar het flits topic lijkt mij een goede aanvulling.
ik heb een keer mijn nikkor 50mm f/1.8 omgekeerd op een Nikkor series E 75-150 f/3.5 gezet; de vergroting was 3:1 -- een halve cm i.r.l. werd 1.5 cm op de sensor. Maar je verliest zoveel licht en je hebt onwijze vignettering.
Wel leuk als experiment.
ook op uw vinexlocatie

quote:
DickCAH schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:08:
[...]
Om terug te komen op Macro, wat zijn dan mijn eisen:
Simpel en snel in gebruik (want ik doe het niet veel en het is ook niet echt mijn ding, dus ik ben niet van plan om er oefening in te krijgen.)
Macro van 1:2 (zoals van de Sigma 70-300) is genoeg.
Niet te duur. (300+ euro voor een dedicated macro vind ik dus compleet onzinnig.)
Ik heb een sigma 70-300 APO daar gebruik ik meer de close-up stand van op 200 mm (je kan dan dichterbij focussen dan 1,5m) en een tamron 90mm (import uit HK incl. wat btw minder dan 300)
en dat werkt voor macro uit de hand wel makkelijker, de sigma wordt dan behoorlijk lang en is lastiger stil te houden. Gebruik de tamron veel voor de katten en geen behoefte om ook nog een 85mm te halen.

quote:
Shark.Bait schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:11:
[...]

ik heb een keer mijn nikkor 50mm f/1.8 omgekeerd op een Nikkor series E 75-150 f/3.5 gezet; de vergroting was 3:1 -- een halve cm i.r.l. werd 1.5 cm op de sensor. Maar je verliest zoveel licht en je hebt onwijze vignettering.
Wel leuk als experiment.
Welke diafragma had je hem dan staan en welk brandpunt stond de 75-150? Ik heb zelf de 1.4 variant, maar zo'n verschil is dat niet. Als ik hem op een 105 zet heb ik geen vignettering, dat heb ik pas als ik de 35mm f/2.0 erop zet (kleinere opening, door de 35mm sterkte vergroting, gaat dus dubbel zo hard).

http://farm4.static.flickr.com/3184/2699007560_47f832149c.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3125/2698188393_f663df53de_o.jpg
Zoals beloofd, de onbewerkte versies (alleen een lantaarnpaal weggesoept). De witte lijn is recht.
De Full size bewerkte foto.

XP | Debian | Kubuntu

Wel grappig dat ie de blaadjes in die onderste crop zo'n beetje 3x ziet door alle CA.

Trouwens om distortion echt mooi uit te laten komen zit het onderwerp niet genoeg aan de rand.

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Nu ik een poos de 18-200 gebruik heb ik gemerkt dat ik vaker bij de beide uiteindes zit van het bereik. Vervolgens heb ik 2 scenario's opgeschreven.

1) Verkoop de 18-200 en gebruik het geld voor:

Nikkor 12-24
Nikkor 70-300 VR

2) Verkoop de 18-200 en gebruik het geld voor:

Sigma 10-20
Nikkor 18-70
Nikkor 70-300

Bij #1 heb ik niks tussen 24-70 qua bereik maar heb ik tele en groothoek afgedekt. Met #2 heb ik groothoek, tussenbereik en tele. In feite komt het neer op de volgende vraag: stel dat: ik kan de Nikkor voor 150 meer dan de Sigma in bezit krijgen, welke UWA is dan de betere. Punt is namelijk, alleen met de Sigma en Nikkor krijg ik AF. Beide UWA's verschillen nogal. Van de Nikkor wordt (imo) terecht gezegd dat ie overpriced is. Maar is dat nog steeds het geval wanneer je niet het dubbele van de Sigma er voor moet neerleggen? Of kan ik dan als nog, omwille van back for buck voor de Sigma kiezen?

In bezit: Nikon D40 + Nikkor 18-200mm | wishlist: Sigma 10-20 + Nikkor 70-300 VR II

Muchachos!

Laat die Sig 10-20 alsjeblieft liggen ;) Hij heeft heel veel CA en vervormt als ik het goed heb enorm veel aan de uiteinden. Sowieso moet je heel erg goed uitkijken dat je er een goed exemplaar uithaalt bij Sigma, anders blijf je ruilen...

En voor het verschil in prijs betreft tussen de Nikkor 12-24 en de prijs van de Tokina 12-24 betaalt koop je tegenwoordig ongeveer een D80 ;)

Nikon D300- Nikon D40 - Tamron 17-50 f/2.8 - Nikkor 18-55 AF-S DX Kitlens - Tokina 12-24 AT-X Pro - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 70-300 - Nikon SB-400 | SB-800

Ik ben zelf aan het kijken naar een tweede objectief. En dan voor in de 12-24 regionen.
Ik heb nu een 18-200VR lens, moet zeggen ik vind hem nette foto's maken.

Maar wat ik sowieso wil is een groothoek lens (super?) Vooral voor de landschappen.
Nu had ik nog nooit van tokina gehoord sinds ik opzoek ben naar een nieuwe lens.

Maar dan heb ik 2 opties, de Tokina en Nikon. Eventueel wil ik 2de hans gaan kijken. (geld groeit me niet op de rug namelijk). Alleen dan moet ik wel even opletten dat hij goed is. (hoewel ik via me vader me lens zo kan laten controleren door nikon).

Ik denk qua prijs (nieuwe) dat de tokina een mooie lens is. Als ik zo op internet kijk, komt deze ook beter uit de bus :)

Ankh wijzigde dit bericht 25-07-2008 23:26 (21%)

.She's so .Lovely!
-Ankh- Gear: Nikon D80 | Nikon AF-S DX 18-200mm f3.5-5.6 AF-S DX VR

@allstarted1:

Over de CA en vervorming heb ik inderdaad een en ander al van vernomen middels reviews. Plus inderdaad dat als ik de berichten hier mag geloven je inderdaad mazzel moet hebben net een goed exemplaar in je vingers te krijgen ;) :/ Wat betreft het 2de, daar heb je gelijk in. Ware het niet dat ik voor 560 aan een Nikkor kan komen en voor 400 aan een Sigma/Tokina. En je gaat me niet vertellen dat een D80 zo goedkoop valt binnen te hengelen. Anders had ik het bericht niet getypt en was ik er allang van door met een D80 + Tokina :)

Of moet ik dan toch maar scenario 3 opgooien

D40 + 18-200 verkopen
D80 + Tokina + Nikkor 70-300 VR ervoor terug.

Hmm, als ik ze nu bij langs loop lijkt mij scenario 3 the way to go. Ga ik erop vooruit qua body, krijg ik een net zo goede UWA en dezelfde tele. Kost alleen eenmalig meer. Food for thought zoals ze zeggen. Heb ik weer wat om over na te denken terwijl ik terugreis van vakantie. :)

In bezit: Nikon D40 + Nikkor 18-200mm | wishlist: Sigma 10-20 + Nikkor 70-300 VR II

Muchachos!

Alsjeblieft ;) Een D80 voor 499,- euro bij een grote zaak als Kamera Express. Hij is zelfs nog goedkoper te krijgen!

pricewatch: Nikon D80 Body Zwart

Koop er een Tokina 12-24 bij en je hebt een Nikkor 12-24 in handen ;)

Nikon D300- Nikon D40 - Tamron 17-50 f/2.8 - Nikkor 18-55 AF-S DX Kitlens - Tokina 12-24 AT-X Pro - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 70-300 - Nikon SB-400 | SB-800

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws