Hoofdcategorieën
Topicacties

Ervaring werken bij Sogeti Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last

Reageer Nieuw Topic
-= HD4870 X2 =-

quote:
Zosas schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 22:18:
[...]

Prius ? Civic Hybrid?

Dan heb je slechts 14% bijtelling.
Prius nooit :P Civic liever niet. Liever een Seat leon of Opel Astra GTC Hybrid maar die bestaan nog niet :P

En de zuinige diezels zijn tegenwoordig al zuiniger dan die Hybrids dus ja die mogen ook wel iets lagere bijtelling krijgen.... :P

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

broer van Ron
Reg. datum: 13 februari 2003

quote:
MrWilliams schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:30:
[...]

In mijn unit zit iemand die afgestudeerd is als chemicus. M.a.w. het kan dus wel.
Ik werk dan wel niet bij Sogeti, maar in mijn SL (ServiceLine) zit ook een scheikundige.
Hij is zo'n beetje de beste consultant die we hebben.

Dus tja, ik heb mijn HBO IT-papiertje dan wel.
Maar net alsof je iets leert in die 4 jaar wat je daarna ook echt kunt gebruiken. ;)

Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.

Reg. datum: 18 mei 2008

Ondertussen heb ik mij even in de stroomdiagrammen (onderdeel van veel capaciteitentesten) verdiept. Dat is best te doen, maar wat mij direct opviel is dat je met het oplossen van zo'n stroomdiagram veel langer bezig bent dan met het oplossen van een cijferreeks waarbij je het juiste antwoord meestal vrij snel kunt uitrekenen.

Moeten er ook echt 25 stroomdiagrammen worden "opgelost" tijdens de test of zijn dat er op dit onderdeel minder? En hoeveel tijd staat er voor het oplossen van een stroomdiagram? Ik neem aan geen 20 seconden, dat is gekkenwerk.

Wie weet dit?

Reg. datum: 07 oktober 2006

Ook de stroomdiagrammen zijn 25 stuks. Als je een kwart fout hebt, is je percentielscore nog 83. Je krijgt er iets meer tijd voor dan voor de overige onderdelen. Ik vond de tijdsdruk hier het grootst. Je mag zelf kiezen in welke volgorde je de tests doet, dus wellicht is het verstandig te beginnen met de stroomdiagrammen.

Ok, thanks. Wel irritant, die stroomdiagrammen. Je kunt de vaardigheid in het uitlezen van de diagrammen vrijwel nergens oefenen, dit in tegenstelling tot de cijferreeksen, figuurreeksen en analogieën. Logisch dat je daar dan meer tijd voor nodig hebt tijdens de test zelf.

Verder is het zo dat je bij de andere testen in de seconden die je nog over hebt een bevestiging van jouw antwoord kunt zoeken; je kunt het antwoord (als je de logische volgorde eenmaal hebt achterhaald) vrij snel nog even checken. Bij het stroomdiagram moet je daarvoor het hele schema opnieuw doorlopen en het is maar de vraag of je daar dan nog de tijd voor hebt.

Wat ik mij verder nog afvroeg: die percentielscore, wordt die berekend op basis van de tests die andere sollicitanten bij Sogeti alleen hebben afgelegd of vindt die vergelijking plaats op basis van een algemeen bekend landelijk gemiddelde? In het eerste geval zou het betekenen dat Sogeti alleen de beste 40% van de personen die bij haar solliciteren wil aannemen. Dan wordt het nog knap lastig om daartoe te behoren, vrijwel iedereen die bij Sogeti solliciteert heeft immers al (op basis van cv vastgesteld) HBO / WO niveau. In het tweede geval zou het betekenen dat de test inderdaad alleen bedoeld is om te onderzoeken of een kandidaat HBO niveau heeft, er vanuit gaande dat circa 40% van de Nederlandse bevolking HBO niveau heeft.

Zelf lijkt mij de tweede situatie waarschijnlijker. Immers: toen men ooit met het afnemen van de tests begon waren er nog geen gegevens van andere sollicitanten bij Sogeti beschikbaar. Maar je vraagt je dan wel af waarom er nog zo veel sollicitanten tijdens de test van Sogeti afvallen.

jeroenEU wijzigde dit bericht 30-05-2008 10:06 (3%)

Reg. datum: 06 mei 2008

quote:
jeroenEU schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 09:49:
..
Verder is het zo dat je bij de andere testen in de seconden die je nog over hebt een bevestiging van jouw antwoord kunt zoeken; je kunt het antwoord (als je de logische volgorde eenmaal hebt achterhaald) vrij snel nog even checken. Bij het stroomdiagram moet je daarvoor het hele schema opnieuw doorlopen en het is maar de vraag of je daar dan nog de tijd voor hebt.
Nee zeker niet: je hebt de complete tijd nodig. Een 2e run (dus nog een keer het schema langs) gaat je gewoon niet lukken.
Mijn tip: doe het één keer en doe dat zorgvuldig!
Bovendien: laat je NIET opjagen als je een keer een antwoord te laat aanklikt.
quote:
Wat ik mij verder nog afvroeg: die percentielscore, wordt die berekend op basis van de tests die andere sollicitanten bij Sogeti alleen hebben afgelegd of vindt die vergelijking plaats op basis van een algemeen bekend landelijk gemiddelde?
De eerste!.
Gebaseerd op het sogeti-slagings-gemiddelde.
Dus ook niet op het hele gemiddelde, maar diegene die slagen. (correct me if wrong).

Burn that Metal
Reg. datum: 07 september 2001

Volgens mij juist op basis van een vooraf bepaalde groep :)
Anders zou de te halen score dus veranderen met elke nieuwe Sogetist die in dienst komt? (komt dan steeds hoger te liggen).

Ja, precies. Dat vond ik zelf ook al raar, je kunt de limiet niet blijven opschroeven. En het zou betekenen dat (op een gegeven moment zelfs minimaal, de limiet wordt immers steeds lastiger te bereiken) 60% van alle deelnemers aan de test gegarandeerd afvalt, dat staat wel erg haaks op het wervingsbeleid van Sogeti. Een aantal andere IT-detacheerders werken helemaal niet met tests (Logica bijvoorbeeld) en dan ben je op een gegeven moment niet meer bezig met het aantrekken van nieuw personeel, maar alleen nog maar met het wegjagen van potentiële werknemers naar de concurrent.

Een kwaliteitsdrempel is goed, maar je kunt de lat niet extreem hoog of steeds hoger gaan leggen.
Dat kost je als werkgever op een gegeven moment gewoon de kop, zeker in de huidige markt.

jeroenEU wijzigde dit bericht 30-05-2008 23:05 (6%)

quote:
jeroenEU schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 23:03:
Ja, precies. Dat vond ik zelf ook al raar, je kunt de limiet niet blijven opschroeven.
Tja, dat is wel precies zoals het me uitgelegd is na het afronden van de testen. :|
Dus dat ze de gemiddeldes contant herijken

Reg. datum: 25 november 2003

Vorig jaar was dit gemiddeld minder dan 2.5/5 op de test in België. T'is niet omdat je geen 50% haalt op de test, dat je automatisch afvalt. Dat hangt dus van het gemiddelde af dat mensen halen op de test en hang ook af van het aantal mensen dat ze nodig hebben. Allee, ik kreeg toch die indruk toen ze over de resultaten praten tijdens mijn interview erna.

makila wijzigde dit bericht 31-05-2008 09:28 (19%)

Ach, ik zie het ook wel. Als ik de test niet zou halen is dat natuurlijk jammer, maar vooral voor Sogeti.
Ik heb al twee andere aanbiedingen op zak :P

quote:
jeroenEU schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:04:
Als ik de test niet zou halen is dat natuurlijk jammer, maar vooral voor Sogeti.
Denk het niet: sogeti wil alleen de top binnenhalen.
Als je de test niet haalt, is het dus juist niet jammer voor sogeti, maar zegt dat iets over jezelf ;)

btw: ben je Jeroen L?

javadude wijzigde dit bericht 31-05-2008 12:56 (4%)

Reg. datum: 01 juni 2008

Heb deze week een capaciteitentest bij sogeti.
- figurenreeksen
- cijferreeksen
- verbale analogiën
- stroomdiagrammen

Kan iemand mij zeggen hoeveel vragen er per onderdeel zijn en hoeveel tijd ik per vraag/onderdeel krijg?
Zijn de tests te vergelijken met die op intermediair of 123test.nl?

Reg. datum: 25 mei 2004

quote:
Del_Piero schreef op zondag 01 juni 2008 @ 17:54:
Heb deze week een capaciteitentest bij sogeti.
- figurenreeksen
- cijferreeksen
- verbale analogiën
- stroomdiagrammen

Kan iemand mij zeggen hoeveel vragen er per onderdeel zijn en hoeveel tijd ik per vraag/onderdeel krijg?
Zijn de tests te vergelijken met die op intermediair of 123test.nl?
Dit is al meer malen besproken in dit topic. Ik zou je adviseren even het hele topic door te lezen en dan wordt alles duidelijk ;)

Reg. datum: 02 juli 2005

Ik had nog wat vraagjes.

Wat is eigenlijk het verschil tussen die zg normbonus en resultaatbonus ? Stel ik ben nooit ziek en werk 40 uur per week, de normbonus geeft dan bruto 150 euro, dat is een maximum heb ik begrepen, wat is dan de resultaatbonus, stel ik doe excellent werk ?

Die eindejaarsbonus bij Sogeti, hoeveel is dat gemiddeld ?

Net brief in de bus gekregen met daarin de uitnodiging voor de 3 introductiedagen.
De eerste 2 (1 en 4 augustus) in vianen, de derde (5 augustus) in vianen EN in rotterdam.

Ik ben benieuwd wat daar allemaal aan de orde komt.
Ook of ik zeg maar op dag 4 aan de slag kan bij een klant. Heeft iemand daar ervaring mee?

<INFOCALYPSE>
Reg. datum: 01 augustus 2000

Als ik het goed begrijp: de normbonus is het basis bonus bedrag dat je krijgt als je je productiviteitsdrempel in een maand haalt (vakantiedagen tellen mee). Op basis van het aantal uren wat je over die drempel heen zit ("bonusdragende uren") en het winstpercentage wordt daar de uiteindelijke "resultaatbonus" van berekend. In praktijk bij volle uren is het dacht ik 1,5 * normbonus.

Je jaarbonus wordt weer berekend over het geheel van je bonusdragende uren maal een jaarlijks bepaalde uitkeringsfactor. Dat was voor mij afgelopen jaar niet bijzonder hoog. Het is geen 13e maand zeg maar.
quote:
javadude schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 20:01:
Ook of ik zeg maar op dag 4 aan de slag kan bij een klant. Heeft iemand daar ervaring mee?
Muntje opgooien. Als je Java spreekt en werkervaring hebt is die kans best aanwezig ja. Zo niet, dan mag je je waarschijnlijk melden in de opleidingsstraat.

Bene wijzigde dit bericht 04-06-2008 09:12 (23%)

- Dog Day Sunrise -

quote:
Bene schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 09:09:
Muntje opgooien. Als je Java spreekt en werkervaring hebt is die kans best aanwezig ja. Zo niet, dan mag je je waarschijnlijk melden in de opleidingsstraat.
Ja en Ja. Ik ben professional, en heb 5 jaar java ervaring.
Spreek zo ongeveer alle belangrijke (oss) frameworks/standaarden wel.

Reg. datum: 18 februari 2004

quote:
javadude schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 20:01:
Ik ben benieuwd wat daar allemaal aan de orde komt.
Sterker nog, je kunt zelfs 1 augustus al bij een klant langs moeten voor een intake, mocht er een gepaste klus zijn. Dat heeft meer prioriteit dan die introdagen. (waarschijnlijk start je dan wel pas na die dagen)

Reg. datum: 01 juni 2008

quote:
DeV0uReR schreef op maandag 02 juni 2008 @ 06:08:
[...]

Dit is al meer malen besproken in dit topic. Ik zou je adviseren even het hele topic door te lezen en dan wordt alles duidelijk ;)
Ben geslaagd voor de test! Heb een aanbieding gekregen van Sogeti en hoop in Augustus van start te gaan. Bedankt voor de goede adviezen op dit forum!

Zijn er nog meer die in augustus op de introdagen voor DSE komen?
Zo ja, welke richting binnen DSE?

Hoe zit het eigenlijk met de dresscode aldaar? gewoon nette broek + overhemd?

I've Got Soul
Reg. datum: 29 april 2004

quote:
javadude schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 10:04:
Zijn er nog meer die in augustus op de introdagen voor DSE komen?
Zo ja, welke richting binnen DSE?

Hoe zit het eigenlijk met de dresscode aldaar? gewoon nette broek + overhemd?
Op de introdagen wordt een pak met das verwacht.

But I'm Not A Soldier

Voorsprong door techniek

Zou ik wel doen. Er zijn overigens niet alleen maar YP's. De tweede dag kun je nog wel kijken of je nog een das omdoet.

Asus K8N4-E Deluxe | 2048MB | Ati X550 | Raptor 4x74GB Raid5 | 16x48DVD + [DL]NEC ND-2510 + lightscribe fikker | Dell 24" | Dell D830 | HTC TC 8GB; HTC P3300; Nokia 6300 | EOS 400D; R8 AUDI-torium

Burn that Metal
Reg. datum: 07 september 2001

quote:
timow schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 23:57:
Zou ik wel doen. Er zijn overigens niet alleen maar YP's. De tweede dag kun je nog wel kijken of je nog een das omdoet.
Ik heb die 1e 3 dagen in ieder geval gewoon in pak gelopen, net als eigenlijk alle anderen. Op kantoren is het verder niet echt nodig (tenzij je aangenomen bent als relatie-manager ofzo). Verder alleen tijdens intakes, of als het op kantoor bij de klant verwacht word.

Dat is mijn ervaring so far iig
Reg. datum: 25 november 2003

quote:
neoproject2 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 23:04:
het zal een chaotische week worden voor mij. Morgen een functioneringsgesprek op mijn huidige job (niet dat ik bang ben voor een slechte evaluatie), woensdag wordt mijn vriendin geopereerd aan haar hart, donderdag sollicitatie. Mijn vriendin verblijft 3dagen in Leuven, dus zal ik die drie dagen pendelen tussen Antwerpen-Leuven en dan nog eens naar Edegem voor die sollicitatie. Ik durde het gesprek niet meer uitstellen aangezien haar eerste voorstel al niet kon voor mij wegens mijn huidige job.

Duimen voor mij, op alle fronten!
En hoe was je gesprek? Want ik merk op, dat je plots "verdwenen" bent.

Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: