Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het Luchtvaart Topic - Deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 130 Laatste

Onderwerpen

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-07 22:19
Het Luchtvaart Topic - Deel 2

Voorgaande delen
Het Luchtvaart Topic
Introductie

Het was vele honderden jaren geleden dat mensen probeerden te vliegen, net zoals zij het de vogels zagen doen. Pas in 1675 kwam men erachter dat wij nooit kunnen vliegen, omdat de armspieren van de mens hiervoor veel te zwak zijn. Men wilde de lucht in, dus moesten er andere manieren gevonden worden.

In 1782 ontdekten twee broers (Etienne en Joseph Montgolfer) in Frankrijk, die een papierfabriek bezaten, dat één met warme lucht gevulde papieren zak in de lucht kan gaan. Dit gingen zij in het groot doen en in 1783 steeg hun eerste luchtballon op. Later kwamen zij erachter dat ze alleen ervoor konden zorgen dat de ballon omhoog of omlaag ging, maar dat het niet te besturen was. De ballon ging mee met de richting van de wind.Men moest weer eens iets anders verzinnen om in de lucht te gaan.

In 1880 maakte een Duitser (Otto Lilienthal) een zweefvlucht met zijn zweeftoestel die uit een geraamte van wilgentakken bestond. Daaromheen had hij katoen gespannen dat in was gedoopt was. Voor zijn zweefvlucht beklom hij met zijn toestel een heuvel, nam een aanloop heuvelafwaarts en zweefde dan een tijdje door de lucht. Door met zijn armen te zwaaien kon hij het zweeftoestel een beetje sturen. Bij zijn 2000ste zweefvlucht (in 1890) vond hij de dood.

Ondertussen probeerden andere mensen toch een echt vliegtuig te bouwen. Uiteindelijk lukte het de broers Wilbur en Orville Wright uit Amerika om een vliegtuig te bouwen van houten latten en twee met linnen beklede vleugels, die door een groot aantal ijzeren draden bij elkaar werden gehouden.
Op 17 december 1903 maakte Wright de eerste vlucht met dit toestel met motor, dat de naam “Flyer” had. Met deze vlucht, die 12 seconden duurde en waarbij 36 meter werd afgelegd begon de luchtvaart pas echt. De broers hadden bewezen dat een mens met een toestel met motor van een vlak terrein de lucht in kon komen en blijven.

Vanaf dit moment ging de ontwikkeling van het vliegtuig heel erg snel. Reeds in 1927 kon Charles Lindbergh de oceaan oversteken met zijn eenmotorige “Spirit of St. Louis”
In 1930 begon men met de bouw van metalen vliegtuigen. Sinds die tijd is de ontwikkeling nog sneller gegaan.

Op Aruba begon de geschiedenis van de luchtvaart 76 jaar geleden, toen op 24 juli 1925 de eerste hydro-aircraft (vliegtuig dat op het water landt) bij de Paardenbaai landde. Bijna 10 jaren later, op 23 december 1934, landde de eerste Fokker vliegtuig genaamd de “Snip” in Savaneta en was Aruba ook sindsdien via de lucht te bereiken. Op dit moment landden dagelijks tientallen vliegtuigen op onze luchthaven.

In de wereld was de Boeing 747 (ook wel Jumbo Jet genoemd) het grootste passagiersvliegtuig. Inmiddels kan de Airbus A380 tot een recordaantal mensen van 800 te vervoeren. Momenteel (15 oktober 2007) is Singapore Airlines de enige en de eerste luchtvaartmaatschappij die de Airbus A380 in dienst heeft, in een 3-klasse uitvoering voor 471 passagiers.
Het vervoer per lucht is in onze tijd het meest populaire vervoermiddel geworden als het gaat om het maken van verre afstanden.
Luchthavens in Nederland
Amsterdam Airport Schiphol
Rotterdam Airport
Eindhoven Airport
Groningen Airport Eelde
Maastricht Aachen Airport
Enschede Airport
Luchtvaartmaatschappijen in Nederland
KLM
Transavia.com
Martinair
Arkefly
Vliegtuigfabrikanten
Boeing
Airbus
Embraer
Bombardier
ATR Regional Aircraft
Saab
Tupolev
Nuttige links
KNMI
Eurocontrol
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)
Joint Aviation Authorities
Met dank aan
Reanimation - Voor de vorige topicstart tekst.
En anderen die ik nog ben vergeten :)

Karlok[JY-616] wijzigde deze reactie 16-11-2007 12:23 (5%)

Foto's | Canon 30D | Canon EFs 18-55 | Canon EF 100-400L IS USM

• Karlok[JY-616]
Het vorige deel bestaat inmiddels al ruim 3,5 jaar en bestaat al uit meer dan 1825 berichten.
Dus tijd voor een nieuwe deel, ik heb een nieuw deel gestart, de topicstart moet nog flink uitgebreid worden, maar daar neem ik nog even flink de tijd voor.

Aanvullingen/verbeteringen welkom via DM.

• Wouter!
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 28-11-2013

Wouter!

Ski or die!

Enschede heeft ook nog steeds een luchthaven hoor :), en die blijft ook in elk geval de komende 3 jaar nog open (in afwachting van verdere ontwikkelingen). Transavia komt er meermaals per week met vakantiecharters.

Ik hoop dat er 'ns wat knopen worden doorgehakt want de besluitvorming duurt echt veel te lang. Wat mij betreft mag de luchthaven een burgerluchtvaartfunctie krijgen :). Het belangrijkste, de runway, ligt er al ... en het is er ook nog eens één waarop de grootste reguliere verkeersvliegtuigen kunnen landen. Steeds zijn er bedrijven die aangeven geïnteresseerd te zijn, maar stuk voor stuk vertrekken ze naar andere luchthavens omdat er maar geen besluit wordt genomen over de toekomst van dit vliegveld. Ik denk dat het een enorme economische boost kan geven aan de regio, maar 't zijn vooral de tegenstanders die hun stem het hardst laten horen. Dat de natuur rondom het vliegveld alsnog zal verdwijnen als de luchthaven niet wordt doorgezet omdat het zal worden volgestampt met bedrijven, industrie en woningbouw daar schijnen ze aan voorbij te gaan. Behoud van het vliegveld is juíst ook een garantie voor behoud van het landschap.

www.enschede-airport.nl
www.luchthaventwente.nl

edit: Ik vind op de laaste site net ook ineens een indicatieve planning waarin wordt gepland om na het 2e kwartaal van 2009 de besluitvorming rond te hebben ... nou, bestel die graafmachines maar vast want ik ben bang dat 't hele vliegveld wordt opgedoekt als dat allemaal zo lang moet duren :N. Tegen die tijd is iedereen die had kunnen kiezen voor deze luchthaven wel vertrokken naar een vliegveld. Ze zijn hier al jaren mee bezig, waarom nu nog weer zo veel langer rekken :?

Wouter! wijzigde deze reactie 16-11-2007 01:44 (68%)

Specs

• aerofreak
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:38

aerofreak

Steve Jobs

quote:
DUBAI - Vliegtuigbouwer Airbus wil in 2010 beginnen met de ontwikkeling van een verlengde versie van de A380. Deze A380-900 zou in staat moeten zijn zo’n negenhonderd passagiers te vervoeren. Met name Emirates, dat al 58 A380-800’s heeft besteld, is sterk geïnteresseerd in de A380-900, meldt Bloomberg News.

Airbus-directeur John Leahy heeft gezegd dat er veel interesse is voor de verlengde A380, nu al het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. De ontwikkeling van het toestel zou in 2010 kunnen starten, odra de productiecapaciteit van de standaardversie volledig wordt benut. Het toestel zou vervolgens vanaf 2015 in dienst worden gesteld.

Emirates-topman Tim Clark erkent de grote interesse van de luchtvaartmaatschappij in de A380-900. “Wanneer de verlengde versie nu al beschikbaar was, zou tweederde van onze A380-bestellingen voor dat model zijn.” Bij Emirates zou de A380-900 plaats bieden aan 750 passagiers.
bron

kippenhok :X

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Cyberblizzard
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
De test is toch gebeurd met 'slechts' 853 passagiers?

• CoRrRan
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13:39

CoRrRan

Don't Panic!!!

http://www.fairlyharmless.com/images/msn856accident2_sm.jpg

http://www.fairlyharmless.com/images/msn856accident_sm.jpg

http://www.fairlyharmless.com/images/A340-600_etihad-muurtester.jpg

De muur doet het prima. (bron)

-- == Alta Alatis Patent == --
Hattrick.org - Spatie mag wel (144536) (VI.390)

• Cyberblizzard
  • Niet online
Ik wist niet dat een A340 door de geluidsmuur kon:
quote:
Een gloednieuwe A340-600 van Etihad schoot tijdens het testen van de motoren door een geluidswal.

• CoRrRan
  • Laatst online: 13:39

CoRrRan

Don't Panic!!!

quote:
Cyberblizzard schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:15:
Ik wist niet dat een A340 door de geluidsmuur kon:

[...]
:D

-- == Alta Alatis Patent == --
Hattrick.org - Spatie mag wel (144536) (VI.390)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Is dat een total-loss, of word dat nog gerepareerd? Lullig voor de maatschappij, kunnen ze hun geld/investering in dat toestel al afschrijven voor ze hem zelfs nog maar hebben kunnen inzetten. Duur geintje voor Etihad dit...

Virussen? Scan ze hier! | Anti-spam? Stichting Spamvrij.nl

• Karlok[JY-616]
quote:
wildhagen schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:27:
Is dat een total-loss, of word dat nog gerepareerd? Lullig voor de maatschappij, kunnen ze hun geld/investering in dat toestel al afschrijven voor ze hem zelfs nog maar hebben kunnen inzetten. Duur geintje voor Etihad dit...
Moet nog afgeleverd worden, lijkt me toch dat de kosten dan voor Airbus zijn.
Net als je een nieuwe auto koopt, als hij door de dealer voor aflevering total-loss wordt gereden is dat probleem voor de dealer.

• MBV
  • Laatst online: 27-10 12:32
Ik mag hopen dat een test op het terrein van Airbus niet voor risico is van de klant, zeker als blijkt dat de remmen niet goed waren....
En volgens nu.nl is hij total loss.
quote:
Wouter! schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 01:30:

Ik hoop dat er 'ns wat knopen worden doorgehakt want de besluitvorming duurt echt veel te lang.
Dat is de hobby van de overheid op het gebied van infrastructuur en andere nuttige zaken. Nee, alleen belastingmaatregelen zullen snel worden doorgevoerd. Daar hoeft de belastingdienst en het bedrijfsleven alleen maar hun hele IT-infrastructuur voor te verbouwen... Definitieve besluitvorming meestal 31 december, invoering 1 januari...
quote:
edit: Ik vind op de laaste site net ook ineens een indicatieve planning waarin wordt gepland om na het 2e kwartaal van 2009 de besluitvorming rond te hebben ... nou, bestel die graafmachines maar vast [knip]
Ehm, jij hebt kennelijk nog niks geleerd van andere grote projecten van de overheid? :X

• Tsuru
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 05:11

Tsuru

Sim Warrior

Eerst Kaapstad, toen Quito en nu dit. :/

Dit moet haast wel een total-loss zijn... bruikbare onderdelen eraf halen en scrappen. Zelfs al slaag je erin alles weer aan elkaar te lijmen dan nog zal deze kist zijn hele leven doorbrengen als hangar-queen. Beter slopen ze hem, ook al is het te maken... puur uit oogpunt van veiligheid.

Tsuru wijzigde deze reactie 16-11-2007 12:25 (157%)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

• MBV
volgens nu.nl is hij ook total-loss :)
@hieronder: daar heb je dan wel weer gelijk in. Het zou trouwens wel leuk zijn om hem leeg te halen, 'ducktapen' en in aviodrome o.i.d. neer te zetten :)

MBV wijzigde deze reactie 16-11-2007 12:47 (67%)

• Altaphista
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 27-10 12:03

Altaphista

1. check manual, 2. ask

ja maar media en termen... zeker luchtvaart-gerelateerd is het altijd overdreven. Noodlanding in de krant kan ook een uitwijk betekenen door slecht weer ;)

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Iets gedetailleerdere (close-up) foto, waarop het allemaal wat beter te zien is: http://www.airliners.net/open.file/1293784/L/

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

quote:
MBV schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:53:
Ik mag hopen dat een test op het terrein van Airbus niet voor risico is van de klant, zeker als blijkt dat de remmen niet goed waren....
En volgens nu.nl is hij total loss.

[...]
Dat is de hobby van de overheid op het gebied van infrastructuur en andere nuttige zaken. Nee, alleen belastingmaatregelen zullen snel worden doorgevoerd. Daar hoeft de belastingdienst en het bedrijfsleven alleen maar hun hele IT-infrastructuur voor te verbouwen... Definitieve besluitvorming meestal 31 december, invoering 1 januari...
[...]

Ehm, jij hebt kennelijk nog niks geleerd van andere grote projecten van de overheid? :X
Ik verwacht ook niet dat de luchthaven al op korte termijn operationeel wordt, maar dat 't nu nog weer (minimaal) anderhalf jaar moet gaan duren voordat überhaupt het besluit wordt genomen (pas daarna zien we wel weer verder)... terwijl nu al enkele jaren op dat besluit wordt gewacht ... is toch belachelijk 8)7.

Specs

• MBV
Welcome to the real world. De verlengde A4 ligt er al gedeeltelijk weg te rotten, maar nog steeds is het besluit niet genomen, al 20 jaar niet... Als ik eens naar mezelf kijk, moet ik maar bij de overheid gaan werken. Ik stel ook alles altijd uit :P

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

quote:
MBV schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:21:
Welcome to the real world. De verlengde A4 ligt er al gedeeltelijk weg te rotten, maar nog steeds is het besluit niet genomen, al 20 jaar niet... Als ik eens naar mezelf kijk, moet ik maar bij de overheid gaan werken. Ik stel ook alles altijd uit :P
Hèhè, ik weet echt wel hoe 't allemaal werkt hoor ;) ... maar ik stoor me gewoon iedere keer weer aan die achterlijke bureaucratische regelgeving m.b.t. dat soort zaken hier in Nederland.

Specs

• MBV
Moet je eens in de rest van de wereld kijken: wij hebben relatief erg weinig bureaucratie i.v.m. bijvoorbeeld de USA ;)

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Ze hadden ook eerst moeten strooien voor het testen :9

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Tsuru

Tsuru

Sim Warrior

quote:
MBV schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 19:55:
Moet je eens in de rest van de wereld kijken: wij hebben relatief erg weinig bureaucratie i.v.m. bijvoorbeeld de USA ;)
Ik denk dat dat wel meevalt... Ik geloof zelfs dat de West-Europese nanny-states het hoogste aantal ambtenaren heeft per hoofd ter wereld als je oliestaatjes als Brunei buiten beschouwing laat. In Engeland is geloof ik 1 op de 5 inwoners in dienst van de overheid... je maakt mij niet wijs dat dat aantal in de USA nog hoger ligt.

Burocratie is werkgelegenheid... dat hebben we ook in Nederland goed door, daarom hebben we nu het probleem dat steeds vaker de ombudsman er aan te pas moet komen om de overheid erop te attenderen dat ze in dienst staat van het volk in plaats van haarzelf.

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

• MBV
Is die door de piloot gemaakt ofzo?
spoiler:
deur naar staat open en fasten seatbelts staat aan ;)

Wel mooi, Singapore Airlines heeft toch wel vaker super-de-luxe vliegtuigen? Zoals bedden in een A380?

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

Dit is ook geen positief nieuws voor EHTW, ook Transavia is niet meer welkom. D'r ligt een recent vernieuwde runway van 3 kilometer met, ook recent, allerlei geïnstalleerde systemen, en alleen klein zakelijk en recreatief verkeer is nog maar welkom :/.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=23288

Specs

• Artcore
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Toevoeging voor de startpost, vliegtuigfabrikant Sukhoi.

• Reanimation
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 24-06 13:05
quote:
Artcore schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 22:29:
Over Sukhoi gesproken, prachtig nieuw toestel dat laatst was uitgebracht (de Superjet 100 geloof ik) :)
Hopelijk lukt het Sukhoi om ook de Europese/Amerikaanse markt te betreden met dit toestel, is in het verleden niet echt gelukt met Russische toestellen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
Artcore schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 22:29:
Nog een toevoeging, Yakovlev maakt (naast militaire toestanden) ook burgertoestellen (Yak-40, Yak-42, Yak-48).

En ook Ilyushin kan er nog wel bij. Toch wel een redelijk bekende, met toestellen als de IL-62, IL-86, IL-96 etc.

wildhagen wijzigde deze reactie 17-11-2007 09:22 (41%)

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

Zie ook die enorme cabine van de IL-96 B)

http://en.wikipedia.org/w...6_economy_class_cabin.jpg

Specs

• Bolk
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 29-10 10:40

Bolk

Change the equation.

quote:
Daar krijg je toch tranen in je ogen van als je dat ziet? :o

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• MBV
quote:
Daar krijg je toch tranen in je ogen van als je dat ziet? :o
quote:
:P

Nee, ik krijg er geen tranen van in mijn ogen. Hier zijn geen mensen bij gewond geraakt (tenminste, niks over gelezen) en een 13-in-een-dozijn vliegtuig is stuk, tja. Ik heb wat dat betreft nog meer problemen met die kerkhoven in de USA, waar duizenden toestellen zachtjesaan wegrotten. Of dat autokerkhof in Frankrijk, waar een of andere maniak allemaal auto's waarvan er nog maar 2 exemplaren zijn laat wegrotten en vergroeien enzo.

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

Gelukkig roept de plotselinge sluiting van EHTW voor chartervluchten meer vragen op :)

http://www.tctubantia.nl/...ragen-over-luchthaven.ece

Specs

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:36

Fly-guy

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
MBV schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:47:
[...]

[...]

:P

Nee, ik krijg er geen tranen van in mijn ogen. Hier zijn geen mensen bij gewond geraakt (tenminste, niks over gelezen)
quote:
TOULOUSE - Bij een ernstig ongeluk bij de Airbus-fabriek in Toulouse zijn donderdag (15 november) vijf mensen gewond geraakt.

• MBV
Hmm, toch beter lezen. Ik bedoelde dus: geen doden gevallen O-)

En ergens vind ik het kopje "A340 knalt door geluidsbarrière" "helaas sneuvelden de ramen van de cockpit bij de knal" veel te grappig. Sorry. Ik krijg ook geen tranen in mijn ogen als een boomklever zichzelf om een boom vouwt.
Hoe kom je trouwens op het idee om direct volgas te geven zonder eerst de remmen te testen door weinig gas te geven? Of zie ik dat weer eens te simpel?

MBV wijzigde deze reactie 19-11-2007 11:00 (20%)

• MORA
  • Niet online

MORA

Eppur si muove...

quote:
MBV schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:59:
Hmm, toch beter lezen. Ik bedoelde dus: geen doden gevallen O-)

En ergens vind ik het kopje "A340 knalt door geluidsbarrière" "helaas sneuvelden de ramen van de cockpit bij de knal" veel te grappig. Sorry. Ik krijg ook geen tranen in mijn ogen als een boomklever zichzelf om een boom vouwt.
Hoe kom je trouwens op het idee om direct volgas te geven zonder eerst de remmen te testen door weinig gas te geven? Of zie ik dat weer eens te simpel?
Je ziet het niet alleen te simpel, je hebt kennelijk helemaal geen idee waar je het over hebt. :/

Ten eerste: de A340-600 is geen dertien in een dozijn vliegtuig, al was het alleen maar vanwege zijn extreme lengte (langer dan een A380 en 747) en omdat er tegenwoordig sowieso nauwelijks nog quads gebouwd worden.

Ten tweede: als je één blik op de foto had geworpen dan had je gezien dat de cockpit volledig was afgebroken en zo is verfrommeld dat het een wonder is dat er bij dit ernstige ongeluk geen doden zijn gevallen. En dan had je ook kunnen bedenken dat er ongetwijfeld een paar mensen zwaar gewond geraakt zouden zijn. (Dat maakt de grap over de geluidsbarriere niet minder leuk - ik moest er ook hard om lachen - maar jouw reacties verder wel flink lomp.)
quote:
Following the regrettable accident that occurred at the Airbus Saint-Martin site (close to Toulouse) yesterday 15th November at 5 pm local time, Airbus reports that of the five injured people, three remain in hospital. Two were released between yesterday night and this morning. Of the three persons remaining in hospital, one is an employee of Abu Dhabi Aircraft Technologies (ADAT), a service provider for Etihad Airways, and two are Airbus employees. Airbus and ADAT are providing all necessary support to the persons involved and their families.
Aldus Airbus drie dagen geleden.

Ten derde: waar haal je het bizarre idee vandaan dat de remmen niet eerst getest zouden zijn? Dit zijn geen stelletje amateurs zonder kennis van zaken, dit zijn professionals die op deze manier al duizenden kisten hebben getest (ze doen drie van dit soort tests per dag) voordat ze werden afgeleverd. Waarschijnlijk heeft dit helemaal niets met remmen te maken, want volgens Airbus gebeurde het incident na de engine run-up.

Altijd makkelijk om van een afstandje te roepen wat ze allemaal fout gedaan hebben, zonder dat je erbij bent geweest of dat je überhaupt weet wat er precies gebeurd is. Als het allemaal echt zo makkelijk was dan zouden de autoriteiten helemaal geen onderzoek hoeven te doen. Mensen die wèl een beetje verstand van zaken hebben weten dat luchtvaartongevallen nooit eenvoudig zijn.

Fear is a weapon of mass destruction

• MBV
Ik zei al: ik denk te simpel. Maar tranen in mijn ogen? Nee. Excuses voor mijn lompheid.

• MBV
Volgens FoK! is vanochtend een Turks vliegtuig neergestort: http://frontpage.fok.nl/nieuws/84857

http://canadianpress.goog...af_n5QY0rt1atF5Oywz8KoJtg
MD-83 met 49 passagiers en 7 bemanningsleden, allemaal omgekomen :/ Vlak voor de landing in bergachtig en mistig gebied neergestort.

Wel raar, dat er nog zo'n groot stuk van de romp redelijk intact op die berg lijkt te liggen, geen brandsporen, en toch iedereen overleden. Ik dacht dat bij de meeste crashes zonder brand er wel een paar overlevenden waren...

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:42

Freee!!

Trotse papa van Toon!

Ik heb hetzelfde ook gelezen op de websites van een aantal kranten (NRC Handelsblad, Volkskrant, NY Times & Bangkok Post) en nu.nl.
Meer informatie hier.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Qua nieuwswaarde misschien erg laag omdat het gewoon puur reclame is (of is dat standaard van sbs6? ik kijk het iig nooit), maar de KLM Flight Academy zoekt weer/nog steeds mensen, zie
http://www.hartvannederla...48/KLM_zoekt_hoogvliegers
ze hebben de eisen al iets versoepeld en het is iets duurder geworden ;)

• tazzman
  • Laatst online: 14-10 05:28

tazzman

a real boardmonkey

quote:
MBV schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:49:
Wel raar, dat er nog zo'n groot stuk van de romp redelijk intact op die berg lijkt te liggen, geen brandsporen, en toch iedereen overleden. Ik dacht dat bij de meeste crashes zonder brand er wel een paar overlevenden waren...
Als jij met 160 frontaal tegen een boom knalt ben je d'r ook geweest.. zonder dat er sprake is van brand.

Je reacties, ook m.b.t. het ongeval met de A340, laten wel erg weinig inzicht in luchtvaart zien. Ooit wel eens een vliegtuig van binnen gezien?

Het nieuwe speelgoed: een Macbook (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• MBV
Jahoor, een paar keer. Zelfs een keer een chessna gevlogen, en meegevlogen in zo'n 2-persoons heli. Ik snap ook wel dat als je met 160 tegen een berg aanvliegt, dat je dan dood bent. Toch zijn er wel een paar ongelukken geweest waarbij een vliegtuig tegen een berg aanvloog tijdens het landen, en er nog wel overlevenden waren. Vandaar dat ik verbaasd ben: meestal is brand de killer.

* MBV neemt zich voor om wat minder lomp te reageren :)

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

* aerofreak heeft het opgave formuliertje voor piloot bij de KLu opgestuurd :)

spanning stijgt :P

aerofreak wijzigde deze reactie 03-12-2007 21:12 (7%)

~Leonardo Da Vinci~

• Freak187
  • Laatst online: 11:46
quote:
aerofreak schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:12:
* aerofreak heeft het opgave formuliertje voor piloot bij de KLu opgestuurd :)

spanning stijgt :P
Heb je al wat tests gehad?

BTO notebook. Intel i3, 4gb RAM, 500gb @7200 RPM

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

Het heeft mij ook altijd ontzettend aangetrokken, maar vanwege m'n lichte kleurenblindheid (meer kleurenzwakte in situaties met slecht licht) is het een kansloos verhaal helaas :/ . Maar ik heb me daar jaren geleden al bij neergelegd :).

Specs

• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Voor verkeersvlieger hoeft dat geen enkele probleem te zijn. Met echte kleurenblindheid wordt je afgekeurd. Maar voor jouw situatie zijn er uitzonderingen, er wordt dan een aanvullend onderzoek gedaan, wat er op neerkomt dat ze gaan uitzoeken in hoeverre je kleuren nog kunt onderscheiden. Het gaat dan vooral om rood-groen. Dit gaat dus veel dieper dan de standaard 'welk getal staat hier' test.
Je kunt altijd een keuringsinstantie bellen om informatie in te winnen. Bijvoorbeeld KLM Health Sevices

Vroeger moesten piloten een soort van ubermenschen zijn, 100% gezond, goede ogen etc. Tegenwoordig zijn de eisen veel realistischer geworden (de ubermenschen waren op) er wordt nu puur gekeken naar wat je nodig hebt om veilig het vliegtuig te kunnen besturen. Een oogafwijking is helemaal geen probleem, zo lang je MET bril maar prima ziet. En zo is de diagnose 'kleurenblind' ook geen probleem meer, als jij dat rode en groene lampje maar uit elkaar kunt houden.

Devil wijzigde deze reactie 04-12-2007 11:51 (28%)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

quote:
Devil schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:47:
Voor verkeersvlieger hoeft dat geen enkele probleem te zijn. Met echte kleurenblindheid wordt je afgekeurd. Maar voor jouw situatie zijn er uitzonderingen, er wordt dan een aanvullend onderzoek gedaan, wat er op neerkomt dat ze gaan uitzoeken in hoeverre je kleuren nog kunt onderscheiden. Het gaat dan vooral om rood-groen. Dit gaat dus veel dieper dan de standaard 'welk getal staat hier' test.
Je kunt altijd een keuringsinstantie bellen om informatie in te winnen. Bijvoorbeeld KLM Health Sevices

Vroeger moesten piloten een soort van ubermenschen zijn, 100% gezond, goede ogen etc. Tegenwoordig zijn de eisen veel realistischer geworden (de ubermenschen waren op) er wordt nu puur gekeken naar wat je nodig hebt om veilig het vliegtuig te kunnen besturen. Een oogafwijking is helemaal geen probleem, zo lang je MET bril maar prima ziet. En zo is de diagnose 'kleurenblind' ook geen probleem meer, als jij dat rode en groene lampje maar uit elkaar kunt houden.
Hmm, dat was vroeger wel anders ... eerst m'n huidige studie afronden dit jaar ... wie weet wat ik dan nog 'ns ga ondernemen :).

Specs

• ND863
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13-10 19:18

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Vliegen is ook niet zo moeilijk, maar vliegen en de situatie onder controle houden tijdens bizarre omstandigheden onder enorme grote druk (en verantwoordelijkheid dus) is waar ze je op testen. Eigenlijk is het meer Inflight Management en samenwerking.

Natuurlijk komt ook een beetje aanleg voor het vlieggevoel om de hoek kijken. Als alle instrumenten uitvallen dat willen ze graag wel een gevoel hebt van attitude en gasstanden van je verlangen.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

quote:
Ik heb het blaadje ingevuld ;)

~Leonardo Da Vinci~

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

zo kan het ook, alvast klaarstomen voor de TQ :)

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

Die vliegtax is toch ook te zot voor woorden :N :

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=23609

Specs

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

quote:
Altaphista schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:01:
zo kan het ook, alvast klaarstomen voor de TQ :)

[Video]
jong geleerd oud gedaan :) ...

~Leonardo Da Vinci~

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

Heeft iemand enig idee hoe laat dit ongeveer was:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=23645

Ik liep namelijk gisteren buiten en toen viel me op dat er een vliegtuig overvloog welke belachelijk lang te horen was, en welke belachelijk veel lawaai maakte voor een vliegtuig was zo ver weg was (Oost-Nederland). Er zitten hier in de omgeving verder niet echt vliegvelden waar grote vliegtuigen opstijgen, en anders zijn ze ook niet zo lang en duidelijk te horen.

Specs

• Freee!!

Freee!!

Trotse papa van Toon!

Gegeven dat het vliegtuig voornamelijk ten westen van de luchthaven Rotterdam te horen was, denk ik dat jij een ander toestel gehoord moet hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• MMach
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 29-10 23:32
Voor de die-hard luchtvaartfans niks speciaals meer, maar ik heb afgelopen zondag mijn terugvlucht vanuit Berlijn Tempelhof gefilmd. Was met een Avro van SN Brussels Airlines

Een leuke belevenis!

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

quote:
Freee!! schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:27:
Gegeven dat het vliegtuig voornamelijk ten westen van de luchthaven Rotterdam te horen was, denk ik dat jij een ander toestel gehoord moet hebben.
Ik acht het ook niet heel waarschijnlijk, maar op de één of andere manier legde ik 'n link :P.

Specs

• MBV
@MMach: hoe kom jij in de cockpit? :P

• Bolk

Bolk

Change the equation.

Das een zeer technisch proces.. Aan het begin van de vlucht vragen om een cockpitbezoek, een goede indruk achterlaten en op de jumpseat eindigen :P

Niet proberen bij G- geregistreerde vliegtuigen trouwens ;)

• MMach
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 29-10 23:32
Mijn broer is hoofd van flightsafety (geen idee of dat de juiste naam van de afdeling is overigens. Het gaat om analyseren van vluchtgegevens van alle toestellen/vluchten) van die maatschappij. Ze kwamen vragen of ik mee wou komen en of ik de 'broer van iemand van hen was'. En toen hebben ze mij de jumpseat aangeboden. Zowel op de heenvlucht (enkel voor take off) en de terugvlucht. Ook eten en drinken gekregen enzo. Op de heenvlucht had ik m'n camera niet bij me, op de terugvlucht dus wel. :)

MMach wijzigde deze reactie 11-12-2007 00:55 (15%)

• MBV
Wat is er mis met G-geregistreerde vliegtuigen? Kan je daarbij maar beter niet weten wat de piloot uitvoert ofzo? :+

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

uit Groot Brittannië, zoals PH-ABC uit NL

• Freee!!

Freee!!

Trotse papa van Toon!

quote:
MBV schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 12:22:
Wat is er mis met G-geregistreerde vliegtuigen? Kan je daarbij maar beter niet weten wat de piloot uitvoert ofzo? :+
Dat zijn vliegtuigen uit "British Indian Ocean Territory", dus Guam en aanverwanten (en Groot Brittanië zelf natuurlijk ;) ).

Freee!! wijzigde deze reactie 11-12-2007 15:01 (18%)
Reden: Correctie

• jelle.
  • Laatst online: 16:26
quote:
Freee!! schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:58:
[...]

Dat zijn vliegtuigen uit "British Indian Ocean Territory", dus Guam en aanverwanten (en Groot Brittanië zelf natuurlijk ;) ).
Dus :?

Volgens mij bedoelt ie dat het in ieder geval niet makkelijk gaat of zelfs problemen kan opleveren ofzo?

• Freee!!

Freee!!

Trotse papa van Toon!

Guam is de facto Amerikaans. Verder zijn de Britten nogal paranoïde over beveiliging (niet totaal onbegrijpelijk, maar toch), dus gewoon maar niet proberen, voorkom je een hoop moeilijkheden mee.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Botsing tussen een KLM- en een Lufthansa-toestel:
quote:
Een verkeersvliegtuig van de KLM en een van de Lufthansa hebben elkaar zaterdag op de nieuwe luchthaven van de Iraanse hoofdstad Teheran bij het taxiën geraakt.

Dit meldde de Iraanse televisie. De schade aan de vleugels is gering en niemand raakte bij de botsing gewond.

Het KLM-toestel was net aangekomen uit Amsterdam en het vliegtuig van de Lufthansa stond op het punt te vertrekken naar Frankfurt. De voorgenomen vluchten van beide toestellen moesten worden uitgesteld.
nu.nl

Gelukkig geen doden of gewonden.

• Fly-guy

Fly-guy

quote:
wildhagen schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 12:25:
Botsing tussen een KLM- en een Lufthansa-toestel:

[...]

nu.nl

Gelukkig geen doden of gewonden.
Blijft lastig manouvreren met in totaal 60 meter aluminium vleugel...

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

ook belangrijk: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=23742 :)
(ik vind alles goed zolang er maar geen Grolsch komt ;) )

• MBV
Toch jammer dat ze geen bier gaan schenken :P

edit:
@hieronder: alles is beter dan Heineken, en Grolsch smaakt prima. Maar ik heb nog liever een speciaalbiertje, HJ dubbel ofzo :Y)

MBV wijzigde deze reactie 17-12-2007 12:06 (62%)

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

quote:
Altaphista schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:11:
ook belangrijk: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=23742 :)
(ik vind alles goed zolang er maar geen Grolsch komt ;) )
Ik heb ook wat van die Heineken-blikjes genuttigd toen ik naar Amerika vloog met KLM. Lang leve de gratis drankjes bij intercontinentale vluchten :). Bij NWA hebben ze alleen Budweiser (okey, als je een paar weken in Amerkia bent geweest dan went dat wel) en verder allemaal light/lite bieren :r.

Wat is er trouwens mis met Grolsch :? Indien mogelijk prefereer ik altijd Grolsch :P

Specs

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

@beide hierboven: alles beter dan Grolsch, die is veel te bitter en heeft een vieze nasmaak... maar HJ is ook altijd heerlijk :) (laten we het maar op een smaakverschil houden, anders wordt het weer een andere discussie :P )

• Wouter!

Wouter!

Ski or die!

quote:
Altaphista schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:02:
@beide hierboven: alles beter dan Grolsch, die is veel te bitter en heeft een vieze nasmaak... maar HJ is ook altijd heerlijk :) (laten we het maar op een smaakverschil houden, anders wordt het weer een andere discussie :P )
Uiteraard is dat een verschil in smaak. Gelukkig maar, want anders hoefden al die verschillende smaken er ook niet te zijn. Ik mag echter m'n afkomst niet verloochenen, en dus drink ik omdat ik uit Enschede kom per definitie Grolsch. Omdat bijna alle café's Grolsch schenken, maar ook omdat ik 't gewoon het lekkerst vindt. Verder lust ik vrijwel alle bieren wel, behalve Amstel en Oranjeboom :r (en light/lite bieren ... maar die smaken gewoon helemaal nergens naar).

Verdorie ... ik ga nu wel heel ver off-topic :X, hier laten we het dus maar bij ;)

Specs

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Air-France - KLM gaat in principe Alitalia overnemen, als de Italiaanse regering haar akkoord geeft althans:
quote:
Het bestuur van de Italiaanse luchtvervoerder Alitalia heeft ervoor gekozen te worden overgenomen door de Frans-Nederlandse branchegenoot Air France-KLM.

Dat meldde Alitalia vandaag. Eerder gaf bestuursvoorzitter Maurizio Prato al blijk van zijn voorkeur voor Air France-KLM.

Het bestuur van het noodlijdende Alitalia was vanavond bijeen om te kiezen tussen twee biedingen. Naast Air France-KLM heeft ook een consortium met daarin de kleinere Italiaanse luchtvaartmaatschappij Air One een bod uitgebracht.

De Italiaanse regering heeft medio januari het laatste woord, als houder van een belang van 49,9 procent in Alitalia. Sommige politici geven naar verluidt de voorkeur aan Air One omdat een Italiaanse partij op de langere termijn mogelijk minder banen zal schrappen.

Alitalia zei na afloop van de bestuursvergadering dat een overname door Air France-KLM ,,aanzienlijke synergie'' zou opleveren. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij is volgens Alitalia van plan op de langere termijn 6,5 miljard euro te investeren in het verliesgevende bedrijf.

Het aantal banen dat Air France-KLM wil schrappen bij Alitalia, is volgens het bestuur in lijn met een plan voor herstructurering dat het zelf al heeft opgesteld. Ook blijven bij een overname door Air France-KLM het merk en de meeste binnenlandse routes van Alitalia behouden.

Gisteren meldde persbureau Reuters al dat het van ingewijden had vernomen dat het bestuur van Alitalia kiest voor Air France-KLM.
http://www.nrc.nl/economi...kiest_voor_Air_France-KLM

Vraag me alleen af of dat nu wel zo slim is. Alitalia maakt al jaren structureel flink wat verlies, en de gemiddelde leeftijd van de vloot ligt ook relatief hoog...

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

En ondertussen wordt AF/KLM ook nog onderzocht voor mogelijke kartel vorming... :/

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Scott
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 04:45

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ik heb komende maandag de eerste fase van de selectieprocedure van de KLS: de psychologische test. 700 vragen beantwoorden dus...

Ben er overigens nog niet over uit of ik naar de KLS of de KLu wil, allebei heeft zo zijn voor- en nadelen. KLu wil ik eigenlijk alleen vanwege het vliegen van een F16, en het is natuurlijk lekker dat de opleiding voor je betaald wordt. De kans dat ik uiteindelijk in een F16 kom, is vrij klein, maar goed, wie niet waagt wie niet wint. Grootste nadeel van de KLu is dan wel weer dat je voor 13 jaar tekent.

Voordeel van de KLS is dat je een verkeersvlieger wordt, iets dat veel meer verdient dan een vlieger bij de luchtmacht. Je bent echter wel eerst nog zo'n 10 jaar bezig met het terugbetalen van je opleiding. Daarnaast is een overstap vanuit de luchtmacht naar de burgerluchtvaart wel mogelijk, maar je moet dan wel eerst 5 jaar gevlogen hebben bij de luchtmacht (en die gaan pas in na het afronden van de opleiding welke ook 3 jaar duurt).

Dit zijn mijn overwegingen, en ik weet nog niet wat ik het zwaarst vind wegen en wat het uiteindelijk wordt. Ik ben iig begonnen met de selectie voor de KLS: als ik daarvoor word afgekeurd word ik dat hoogstwaarschijnlijk ook wel voor de KLu, word ik goedgekeurd dan heb ik in ieder geval een basis en eventueel kan ik dan later de selectie voor de KLu (die 2 maanden langer duurt) nog doorlopen.

• Freak187
  • Laatst online: 11:46
KLu is ook een paar jaar KMA toch? Schuttersputjes graven enzo....

BTW, als je bij KLM binnen bent, dan heb je binnen no-time je schuld afbetaald.

KLu is een 'aparte' club. Het gaat allemaal op ambtenarentempo en daar moet je tegen kunnen.

BTO notebook. Intel i3, 4gb RAM, 500gb @7200 RPM

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

De KLu houdt inderdaad ook een paar maanden (geen jaren ;)) KMA in, maar dat overleef ik wel als ik dan uiteindelijk in een F16 kom...

Bij de KLS zeggen ze dat men gemiddeld na 10-15 jaar de schuld volledig heeft afbetaald, dat vind ik nog vrij lang eigenlijk.

• Fly-guy

Fly-guy

quote:
Freak187 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 21:32:
BTW, als je bij KLM binnen bent, dan heb je binnen no-time je schuld afbetaald.
Ligt natuurlijk aan je uitgave patroon, maar ik wil wel even zeggen dat "binnen no-time" toch een fiks aantal jaren zal zijn. Zeker als je met weinig uren binnenkomt moet je 3 á 4 jaar wachten voordat je je ATPL hebt en dus captain mag bieden. Het co salaris is niet slecht, maar ook niet dermate hoog dat je het binnen 4 jaar die (1,5)ton hebt afbetaald, tenzij je bij je ouders blijft wonen en elke dag 2 bruine boterhammen met aldi pindakaas eet.
quote:
ScottB schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 21:37:
Bij de KLS zeggen ze dat men gemiddeld na 10-15 jaar de schuld volledig heeft afbetaald, dat vind ik nog vrij lang eigenlijk.
Stel je komt met een ton van die school af, dan moet je, zonder rente, al 10.000 euro per jaar aflossen wil je het in 10 jaar kwijt zijn. Nogmaals, zo hoog is het salaris nu ook weer niet, dus dat zal wel een redelijk accurate voorspelling zijn...

Fly-guy wijzigde deze reactie 22-12-2007 08:59 (27%)

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ik bedoelde niet dat dat heel lang is (en dat het dus binnen veel kortere tijd kan), maar dat het inderdaad echt niet zo is dat het binnen no-time terugbetaald is.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

quote:
ScottB schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 21:05:
Ik heb komende maandag de eerste fase van de selectieprocedure van de KLS: de psychologische test. 700 vragen beantwoorden dus...

Ben er overigens nog niet over uit of ik naar de KLS of de KLu wil, allebei heeft zo zijn voor- en nadelen. KLu wil ik eigenlijk alleen vanwege het vliegen van een F16, en het is natuurlijk lekker dat de opleiding voor je betaald wordt. De kans dat ik uiteindelijk in een F16 kom, is vrij klein, maar goed, wie niet waagt wie niet wint. Grootste nadeel van de KLu is dan wel weer dat je voor 13 jaar tekent.

Voordeel van de KLS is dat je een verkeersvlieger wordt, iets dat veel meer verdient dan een vlieger bij de luchtmacht. Je bent echter wel eerst nog zo'n 10 jaar bezig met het terugbetalen van je opleiding. Daarnaast is een overstap vanuit de luchtmacht naar de burgerluchtvaart wel mogelijk, maar je moet dan wel eerst 5 jaar gevlogen hebben bij de luchtmacht (en die gaan pas in na het afronden van de opleiding welke ook 3 jaar duurt).

Dit zijn mijn overwegingen, en ik weet nog niet wat ik het zwaarst vind wegen en wat het uiteindelijk wordt. Ik ben iig begonnen met de selectie voor de KLS: als ik daarvoor word afgekeurd word ik dat hoogstwaarschijnlijk ook wel voor de KLu, word ik goedgekeurd dan heb ik in ieder geval een basis en eventueel kan ik dan later de selectie voor de KLu (die 2 maanden langer duurt) nog doorlopen.
Ik zou dat dan toch andersom doen, de KLu selectie is namelijk gratis.
Daar komt nog bij dat mocht je bij de KLu door de GVSS komen, je dat niet meer hoeft te doen op de KLS. Kom je er niet door, dan kun je het op de KLS gewoon nog een keer proberen (met grote kans om het daar beter te doen, omdat het exact hetzelfde is en de eissen lager zijn.)

Wat die schuld betreft, 10 tot 15 jaar is een realistische termijn, toch zit er geen haast achter, van de bank mag je er rustig 20 jaar over doen, als zij maar netjes elke maand de rente ontvangen. Werkt je bij bv de KLM, dan is de schuld geen enkel probleem, reken op zo'n 1000 euro netto aflossing + rente per maand. Je startsalaris is niet superhoog, maar je mag je studiekosten (in totaal zo'n ¤90 000) aftrekken van de belasting. Uiteindelijk komt dat er op neer dat je de eerste 2 jaar ongeveer je bruto loon gewoon netto krijgt. Na twee jaar ben je genoeg in salaris gestegen en zul je na aftrek van je maandelijkse betaling zo'n 2500 netto overhouden. Dat is meer dan genoeg om prima van te kunnen leven. Na verloop van tijd maak je als het goed is promotie en ga je steeds meer verdienen.

MAAARRRR als je niet wordt aangenomen bij de KLM (of een vergelijkbare maatschappij) dan ziet het er een stuk minder rooskleurig uit. Zeker als je verder geen opleiding hebt. Voor het gemiddelde ongeschoolde werk bof je echt als je op je 20e 1300 netto verdiend. De bank is meedogenloos en wil gewoon elke maand z'n geld hebben. Verder kom je dan terecht in een traject waarbij je je eigen typerating (reken op zo'n ¤40 000) zult moeten gaan kopen en dat geld moet je dan ook weer lenen.
Het gaat nu ontzettend goed met de luchtvaart, maar dat kan over een jaar al weer anders zijn en je komt pas over 2 jaar op z'n vroegst van de opleiding.
Het blijft dus een soort van grote gok, waar je heel goed over na zult moeten denken. Hou er vooral ook rekening mee dat een vliegschool gewoon een commercieel bedrijf is, wat er vooral op uit is om geld te verdienen, dus ga niet zonder meer uit van alle mooie verhalen.

Devil wijzigde deze reactie 23-12-2007 17:10 (31%)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

ik zou het verhaal van Devil onderschrijven, doe eerst de selectie bij de luchtmacht. Die is ook nog eens veel zwaarder (of lees misschien maar 'anders'), als je die nét niet haalt dan haal je de KLS (waarschijnlijk) wel, en heb je ook nog wat geoefend.

Qua loon zit je als F16-vlieger toch niet slecht met na een paar jaar zo'n 6K bruto/maand (dat betalen wij belastingbetalers dan :P), maar hoe lang blijft de F16 nog vliegen, en hoeveel van die dingen heeft NL straks nog nodig? Je moet dan echt dé Iceman zijn wil je dat kunnen doen. Los daarvan is er financieel altijd wel een mouw aan te passen, als je echt wilt vliegen en dat je passie is dan ga je door diepe dalen om je doel te bereiken.
Over het snel aflossen:
Geval 1:
- schuld: ¤ 150.000
- aflossing: ¤ 1000/maand
- looptijd:150 maanden => 12,5 jaar.
Dat is dan alleen aflossen. Nu de rente nog: (huidig) zo'n 5,6% dus 1e maand is het ¤ 700,- en laatste 650 (want 150.000 * 0,056 / 12 = 700) dus je betaalt het 1e jaar gemiddeld netto ¤ 675/maand rente. Dus al een nettolast van ¤ 1675,- per maand aan aflossing. (neemt uiteraard af)

Geval B:
- schuld: ¤ 150.000
- aflossing: ¤ 2500/maand
- looptijd: 60 maanden => 5 jaar.
plus dan rente (wordt wel snel minder) van gemm 600 dus 3100 netto per maand. Erg onrealistisch dus.

1e geval is dus best aardig, er vanuit gaande dat je plm 2500 netto per maand overhoudt :)

• Derice
  • Niet online

Derice

Weet iemand hoe je nu het beste nog de spot bij de 06-24 (Kaagbaan) kunt bereiken?
Die weg er naar toe schijnt dicht te zijn nu...?
liefst met kaartje. ;)

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

http://maps.google.nl/map....040169&z=15&om=1

dat stukje eenrichtingsverkeer is nu beide kanten op toegankelijk. Je moet via de Fokkerweg. A is bestemming en B een vertrekpunt, maar anders wil Google m niet via de oude eenrichtingsweg laten lopen.
disclaimer: dit was de situatie 2 weken terug ;)

Altaphista wijzigde deze reactie 24-12-2007 13:03 (11%)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Na Alitalia gaat AirFrance-KLM ook VLM overnemen:
quote:
Air France-KLM neemt officieel de Vlaamse branchegenoot VLM Airlines over. VLM Airlines, dat de grootste speler is op de zakenluchthaven Londen City Airport, gaat intensief samenwerken met CityJet, een dochteronderneming van Air France. Het Nederlandse Panta Holdings van Jaap Rosen Jacobson was tot nu toe de eigenaar van VLM Airlines.

VLM Airlines is een bekende maatschappij in de Nederlandse zakenwereld. Het bedrijf vliegt dagelijks veelvuldig van Schiphol en Rotterdam naar Groot-Brittannie. De vloot bestaat uit achttien Fokker 50’s en een gehuurde BAe-146.
www.luchtvaartnieuws.nl

Goed bezig daar.

• Fly-guy

Fly-guy

quote:
wildhagen schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:26:
Na Alitalia gaat AirFrance-KLM ook VLM overnemen:

[...]

www.luchtvaartnieuws.nl

Goed bezig daar.
LCY, daar is het geld te halen...

• sweetdude
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 26-10 19:46
quote:
Op Fok (:P) stond het ook al
quote:
Grootste vliegtuig ter wereld morgen op Schiphol
Gepost door Erwin (Remote) - Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Gepubliceerd: dinsdag 25 december 2007 @ 22:26

Morgen zal het grootste vliegtuig ter wereld, de Antonov AN-225, voor het eerst landen op Schiphol. Dit heeft een woordvoerder van de luchthaven bevestigd. Het toestel komt vanuit Kiev en zal zware vrachtstukken ophalen om ze vervolgens naar Minsk te vliegen. Het toestel zal waarschijnlijk rond 14.00 uur landen, maar op welke baan dat zal zijn is nog niet bekend.

Het vliegtuig zal in ieder geval géén gebruik maken van de avioducten over de A4 omdat deze het gewicht niet aankunnen. De AN-225 zal dus aan de westkant van de snelweg geladen worden, op het J-platform.

Nooit eerder landde er zo'n groot vliegtuig op Schiphol. Het zesmotorige toestel landde eerder wel eens in Eindhoven. Ondanks alle aandacht rond de landing van het vliegtuig benadrukt Schiphol dat alles nog kan veranderen. "Het kan zomaar zijn dat de vluchttijden veranderen of dat er een ander type komt", aldus de woordvoerder.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Volgens nu.nl land hij rond 16:40 op de Zwanenburgbaan.

• Derice
  • Niet online

Derice

Dat is inmiddels al 17:45 geworden.
In 't donker dus.
So much for photo's... :/

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

En nu is het alweer opgelopen naar 18:00. Kennelijk ergens flinke vertraging ofzo...

• Derice
  • Niet online

Derice

't weer in Kiev ofzo denk ik.
Dat was iig de reden dat ie er al niet om 11:00 & 14:00 zou zijn.
Laat ze 't dan lekker uitstellen tot morgenochtend/middag. ;)

• Tourniquet
  • Laatst online: 29-10 23:11

Tourniquet

Hiya, fellas!

Volgens laatste info op Scramble wordt hij verwacht om 1915 / 1930 lokaal op 18C.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Firecow
  • Laatst online: 07-06-2013

Firecow

worldofnature.nl

Vanaf 1 uur op schiphol geweest. vond het om 5 uur toen het donker was wel mooi geweest. om nou een bak herrie zonder plaatje over te zien komen zit ik ook niet op te wachten

erg jammer in ieder geval

Canon EOS 20D En wat glaswerk

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Volgens Scramble zou hij om 19:04 zijn geland.

• Tsuru

Tsuru

Sim Warrior

Klopt... even na zevenen kwam hij voorbij denderen. Hij maakte niet zoveel lawaai als ik hoopte overigens.

http://www.xs4all.nl/~tsuru/an.jpg

Tsuru wijzigde deze reactie 26-12-2007 20:23 (46%)

• Tsuru

Tsuru

Sim Warrior

• Sjah
  • Laatst online: 16:32
leuk hoor, werd wel tijd dat die zware kist Schiphol ook een keer aandeed.

Specs

• Bartjeee
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
De AN-225 komt normaal toch alleen maar voor speciale vracht ed. Wat gaat er deze keer mee :?.

• Bolk

Bolk

Change the equation.

Wat een machtig ding is het ook :) Leuk al die extra flitsende runway approach lights trouwens :P

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
Bartjeee schreef op woensdag 26 december 2007 @ 20:44:
De AN-225 komt normaal toch alleen maar voor speciale vracht ed. Wat gaat er deze keer mee :?.
Ja, voor het transporteren van een setje potloden of iets soortgelijks komt men over het algemeen niet met de AN-225 nee ;)

In dit geval ging het kennelijk om een stel windturbines:
quote:
De Antonov landde uren later dan verwacht. Eigenlijk had het rond 14.00 uur al zijn wielen op Nederlandse bodem moeten zetten. Het vrachtvliegtuig vetrok te laat vanuit Kiev, de hoofdstad van Oekraïne, omdat nog niet alles was ingeladen. Op Schiphol wordt een landing windturbines ingeladen. De turbines hadden volgens planning tweede kerstdag nog naar de hoofdstad van Wit-Rusland, Minsk moeten zijn getransporteerd.
Zie http://www.trouw.nl/laats...vanger_geland_op_Schiphol

wildhagen wijzigde deze reactie 26-12-2007 21:24 (5%)

Pagina: 1 2 3 ... 130 Laatste

Dit topic is gesloten.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013