Gathering of Tweakers

Quicksearch
Zie ook http://www.diskeeperblog....7/06/the_impact_of_f.html

Mijn theorie is dat fragmetatie alleen nog overhead met zich meebrengt mbt de metadata van het filesysteem en - zoals hierboven - bij het schrijven van data indien de disk niet zulke goede random write karakteristieken heeft.

You can't always get what you want. I can, but you can't.

Konijn is stoer!

Natuurlijk, want wanneer de data zo verdeeld is over de cellen worden het dus random writes voor de SSD, waarin ze juist heel traag zijn, nietwaar?

quote:
Snow_King schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:15:
Natuurlijk, want wanneer de data zo verdeeld is over de cellen worden het dus random writes voor de SSD, waarin ze juist heel traag zijn, nietwaar?
Nee, is niet waar! Het geldt bijvoorbeeld niet voor de MemoRight SSD die juist extreem snel schrijven met een datadoorvoer tot 120 MB/s, zie ook de benchmark hierboven (onderaan page 16). MemoRight GT serie heeft bijv. een ca. 2x zo hoge doorvoer bij het random schijven en haalt 5x de IOPS t.o.v. een Mtron Pro.

Dus dat alle SSD langzaam schrijven is achterhaald.

Konijn is stoer!

quote:
2fast4ya schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:56:
[...]

Nee, is niet waar! Het geldt bijvoorbeeld niet voor de MemoRight SSD die juist extreem snel schrijven met een datadoorvoer tot 120 MB/s, zie ook de benchmark hierboven (onderaan page 16). MemoRight GT serie heeft bijv. een ca. 2x zo hoge doorvoer bij het random schijven en haalt 5x de IOPS t.o.v. een Mtron Pro.

Daar heb ik overheen gelezen. Al zie ik nu wel dat de MemoRight SSD 2x zo duur is als een MTron. Gewoon verkapte "RAID-0" intern?

quote:
2fast4ya schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:56:
[...]

Echter dat zijn sequentiële schrijfsnelheden. De vraag is juist of die ook snel random schrijven (dus per seek is de vertraging seek time + write delay, seek time is bekend).

Word ook orgaandonor! Klik hier! Waarom niet? - free.LekkereKwal.com utils mirror

quote:
Snow_King schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:12:
[...]
Daar heb ik overheen gelezen. Al zie ik nu wel dat de MemoRight SSD 2x zo duur is als een MTron. Gewoon verkapte "RAID-0" intern?
Alle SSD's hebben een soort van Raid-0 intern, ze lezen/schrijven allemaal van.naar meerdere cellen tegelijk. 1 Cel tegelijk is namelijk nogal traag. Zie SD-kaartjes, die halen normaal niet boven de 10MB/Sec reads en 3-4MB/sec writes.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

quote:
Snow_King schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:12:
[...]
Klopt, de "warrantied use" van de Mtron 3000 serie is echter "single user desktop only" --> huis, tuin en keuken SSD. (info van DV nation http://www.dvnation.com/ssdfaq.html)

De Mtron Pro en de MemoRight zijn professionele SSD, geschikt voor server gebruik, deze zijn dan ook vergelijkbaar (duurder) geprijst.

Wat betreft de raid o intern: SSD hebben een controller chip die het lezen / schrijven en de "wear level" managed. Ik kan me voorstellen dat de SLC NAND chips paralel beschreven worden om de transferrate op te krikken.

Het werken op een computer met een SSD is echt een verademing, alles gebeurt echt "instant". Heb nu een MemoRight 64GB GT in m' n laptop :P

Reg. datum: 06 november 2004

Alleen jammer dat ze nog niet zo groot zijn... Als ze voorbij de 200GB gaan wil ik er ook wel een in mijn laptopje :)

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

256 GB genoeg? Dan wens ik je veel plezier met je uitgave :P
Ze bestaan wel, maar niet echt veel, en ook allemaal met wat oudere techniek, en dus trager.
PQI is er één van: http://www.engadget.com/2...256gb-2-5-inch-ssd-drive/

Hoewel ik wel twijfel aan het nut van 200 GB in SSD.
Voor puur opslag, niet zakelijk gebruik, is het nog redelijk prijzig. 64 GB voor OS + apps en daarnaast nog genoeg ruimte voor documenten. Eventueel een externe schijf voor de echte data die je niet constant bij hoeft te hebben.

Zakelijk gezien is het al meer te verantwoorden, hoewel zoveel ruimte alsnog erg veel blijft.
200 GB aan bedrijfsdata meeslepen lijkt me nu niet echt het slimste om te doen :) (Vooral als er stiekem toch weer eens geen backups worden gemaakt, maar dat is een ander verhaal...)

Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

Reg. datum: 06 november 2004

't is voor OS'en, tripleboot ;)

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

Konijn is stoer!

quote:
2fast4ya schreef op woensdag 09 april 2008 @ 09:04:
[...]

Klopt, de "warrantied use" van de Mtron 3000 serie is echter "single user desktop only" --> huis, tuin en keuken SSD. (info van DV nation http://www.dvnation.com/ssdfaq.html)

De Mtron Pro en de MemoRight zijn professionele SSD, geschikt voor server gebruik, deze zijn dan ook vergelijkbaar (duurder) geprijst.

Wat betreft de raid o intern: SSD hebben een controller chip die het lezen / schrijven en de "wear level" managed. Ik kan me voorstellen dat de SLC NAND chips paralel beschreven worden om de transferrate op te krikken.

Het werken op een computer met een SSD is echt een verademing, alles gebeurt echt "instant". Heb nu een MemoRight 64GB GT in m' n laptop :P
Waar heb jij die MemoRight gehaald?

quote:
Snow_King schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:41:
[...]
Waar heb jij die MemoRight gehaald?
Gewoon bestelt in Duitsland bij SSD Import-Export (importeur voor MemoRight). (Ze spreken daar ook Nederlands.)

In Nederland schijn je ze nu ook bij TWP computers te kunnen kopen, althans dat staat op de website:

http://www.memoright.eu/i...buy2&wheretobuy2_id=4

Reg. datum: 08 september 2002

quote:
Nakebod schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:34:
...
Zakelijk gezien is het al meer te verantwoorden, hoewel zoveel ruimte alsnog erg veel blijft.
200 GB aan bedrijfsdata meeslepen lijkt me nu niet echt het slimste om te doen :) (Vooral als er stiekem toch weer eens geen backups worden gemaakt, maar dat is een ander verhaal...)
Sja, ik ben (naast een prive gebruiker ook) een typische zakelijke gebruiker.
Naast het OS heb ik bijvoorbeeld het volgende op mn laptop staan:
- MSOffice
- Visual Studio 2005
- SQL Database (15 GB)
- ERP Pakket (10 GB)
- Overige onmisbare tools (Data modeling, etc)
- VMware images (3 stuks, a 8GB)
- Data (Powerpoint presentaties, Word documenten: naslagwerken, bezoekverslagen, inrichtingsdocumenten etc)

Ik kom in totaal ruim over de 100GB. Ik als zakelijke gebruiker.

Als je zakelijk een laptop gebruikt heb je best vaak veel software op je laptop staan (Ok, geen ruimteslurpende games), je moet immers naar klanten en daar ook iets doen, anders had je geen laptop gekregen maar een vaste pc...

Voor mn prive laptop wacht ik op de 64GB, maar als zakelijke gebruiker heb ik echt wel wat meer nodig. Ik zou de data wel op een externe disk kunnen plaatsen. De software alleen niet, maar dan heb ik aan 64GB nog te weinig.
Prive ga ik zeker een SSD kopen, ik wacht even op de MTRON 64GB, de Memoright vind ik momenteel te duur.
Mijn werkgever gaat echter echt niet die centjes op tafel leggen voor een laptop SSD. In servers kan ik het me wel goed voorstellen.

Overigens valt het me vaak op dat zowel op de frontpage als in de diverse fora er nogal vaak vanuit wordt gegaan dat een zakelijke gebruiker alleen maar met een Officepakketje werkt om een paar biefjes te typen. Niets is minder waar. (Dit was overigens niet gericht aan iemand persoonlijk hier)

Edit: games

-=PLACEBO=-

Om eerlijk te zijn vind ik >100GB niet echt een doorsnee gebruiker. Wie neemt nu een hele database mee op weg? Ik kan mij voorstellen dat een enkeling (jij dus ;)) dat wel nodig heeft, maar de meesten hebben aan een Office-pakket (Powerpoint) en wat documenten meer dan genoeg om onderweg uit de voeten te kunnen.

Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?

De discussie gaat nu wel een hele andere kant op ;) maar zal me hier toch even verklaren:
Omdat ik een ingerichte database nodig heb als ik een demo moet geven bij een klant over een bepaald stuk functionaliteit. Van het type werk dat ik doe (deed) lopen er bij ons nog tientallen rond, daarnaast hebben presales nog eens per branche een andere ingerichte database nodig om een passende demo te kunnen geven, daar zijn er ook een stuk of tien van. Ik ben echt niet de enige die dit doet.
Ik denk dat alleen managers op pad gaan met alleen office geinstalleerd op hun laptop, anderen zullen toch echt moeten werken ipv alleen maar briefjes typen op een laptop. (niet dat briefjes typen geen werk is :) )

Om het topic niet al te veel te vervuilen zal ik het hier maar even bij laten ;)

Konijn is stoer!

Voor mijn desktop is een enkele MTron 64GB Mobi onderweg, lijkt me ook een genot.

Collega van me heeft een 32GB Pro in zijn laptop, die vliegt door MKV's heen. Wisselen van positie maakt niets uit, het gebeurd direct, zonder dat je beeld even hangt.

Maar MemoRight vind ik ook te duur voor wat ze leveren, zet ik liever een paar MTron's in RAID.

Dat begrijp ik niet zo heel goed. Voor de desktop is aangetoond dat je voor iets meer geld beter 4x16GB met een raid controller met flinke write-back cache kan kopen. Waarom dan toch een 64GB mtron? Sterker nog, je zegt het zelf al?

Konijn is stoer!

quote:
Ruudjah schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:44:
Dat begrijp ik niet zo heel goed. Voor de desktop is aangetoond dat je voor iets meer geld beter 4x16GB met een raid controller met flinke write-back cache kan kopen. Waarom dan toch een 64GB mtron? Sterker nog, je zegt het zelf al?
Ik heb deze SSD gekregen, had daar dus weinig over te zeggen ;)

De enige 64GB die in mn laptop past is die van Memoright, als ik de bench van Memoright mag geloven is ie sneller dan MTron.
Ik las in de log van Femme dat hij ook een Memoright had binnengekregen, kunnen we daar nog wat benches van verwachten ?

Voor zij die een SSD hebben (of meerdere natuurlijk) is iemand in staat om bootchart te runnen? Ik kwam dit vandaag tegen op het net en dit leek me toch wel enorm interessant om te zien hoe een SSD hierin presteert (en wat voor grafieken je dus krijgt) ten opzichte van een normale harde schijf.

Hier staat een post van me hierover:
http://www.thekip.nl/2008...t-happens-with-bootchart/

Kort gezegd, dit kreeg ik als output:
http://www.thekip.nl/wp-c...ads/2008/04/bootchart.png

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

Yokohama, Japan

Anandtech heeft een MacBoob Pro uitgerust met een bijna $4000 kostende MemoRight 128GB SSD

Sommige resultaten zijn verrassend en ben benieuwd wat dezelfde SSD doet in een desktop omgeving met desktop chipsets.
Interessant verhaal weer van Anandtech, ik had zeker grotere winsten verwacht, zeker voor een 128GB ssd, maar net wat hij zegt, een PATA naar SATA chip en een FPGA controller komen de snelheid/zuinigheid niet ten goede.

Deze SSD vind ik absoluut zijn geld niet waard, in tegenstelling tot de meeste MTrons aangezien die ook in normaal gebruik sterke prestaties laten zien.

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

-=PLACEBO=-

Dat is natuurlijk ook de prijs die je betaald als vroege koper; een hoge prijs voor een techniek die zeker nog niet de perfectie heeft benaderd.

Zeker, het is sneller dan HD's, maar de komende jaren zullen ze nog sneller worden als die bottlenecks 1 voor 1 worden opgelost.

Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?

Ter info: ik heb hier een P-ATA Samsung SSD in m'n Vaio TZ zitten, 1.8" 32 GB UDMA 66, en onder hdparm pers ik er 46 MBps uit (uncached sequential read) 8). M'n vorige laptop had een 5400 RPM HD die zo'n 42 MBps deed, en de laptop van m'n broer deed net iets minder met een 7200 RPM HD, dus dat lijken me wel nette waarden :*). De cached sequential reads zijn niet zo bijster goed - 600 MBps :(.

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

quote:
thekip schreef op woensdag 16 april 2008 @ 18:35:
Interessant verhaal weer van Anandtech, ik had zeker grotere winsten verwacht, zeker voor een 128GB ssd, maar net wat hij zegt, een PATA naar SATA chip en een FPGA controller komen de snelheid/zuinigheid niet ten goede.

Deze SSD vind ik absoluut zijn geld niet waard, in tegenstelling tot de meeste MTrons aangezien die ook in normaal gebruik sterke prestaties laten zien.
Ze hebben het oude 128GB model getest, de nieuwe is een stuk sneller. By the way, Mtron heeft niet eens een 128GB model. Qua Read IOPS zijn de Mtrons snel (2x sneller dan MemoRight), maar bij Write IOPS (5x langzamer dan MemoRight) en Lees / Schrijf snelheid in (MB/s) hebben ze het nakijken (bij schrijven haalt Mtron pro nog niet eens de helft van een MemoRight), daar zijn de MemoRight SSD duidelijk sneller.

2fast4ya wijzigde dit bericht 16-04-2008 21:05 (32%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws