These are my dreams, so simple, so few ~ Dreams we hold in the palm of our hands
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #2
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last
Nieuw TopicReg. datum: 09 maart 2003
De gemiddelde scope in mijn omgeving is analoog, maargoed daar kan je weer niet inzoomen op verschijnselen. Ik denk wel dat je soms behoorlijk zal moeten zoeken, maar als je het in een objectieve test kan horen zal je het ook kunnen meten, misschien alleen niet met jouw meetapparatuur (kan zijn dat dat ook is wat jij hiermee wilde zeggen).quote:High-End schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:53:
[...]
Ik wil graag weten welke meetapparatuur 1000 x nauwkeuriger is dan een perfect menselijk gehoor.
De gemiddelde scoop is 8 bit en valt dus zeker af.
Je bedoelt dat in de ideale reproductie, het fasegedrag van de originele uitvoering ook natuurgetrouw gereproduceerd moet worden zodat je iedereen hoort zitten waar ze ook echt zaten? Opzich is dat natuurlijk wel te meten, maar de eisen die er aan de hele keten gesteld worden zijn dan erg hoog, voor iets dat je misschien niet hoort als je niet zelf bij de opnames aanwezig was (en dan was het fasegedrag van de opnames anders omdat er een extra persoon in de zaal zat).quote:Ook wordt in de meeste metingen het fase gedrag niet meegenomen. En ons oor is hier juist zo gevoelig voor (De 3D plaatsing)
Of heb ik nu een verkeerde definitie van fasegedrag in m'n hoofd?
Waardoor komt dat? Faseverschijnselen? Dan zou het niet zozeer een kwestie van veel of weinig tegenkoppeling moeten zijn, maar van de manier waarop deze is gerealiseerd.quote:Ook is meettechnisch beter lang niet altijd een verbetering voor het gehoor. Veel tegenkoppeling is hier een bekend voorbeeld van.
Demiwater is helemaal niet technisch beter dan Spa blauw, zowel volgens de specificaties als volgens ons lichaam dient water mineralen te bevatten. Hoe zuiverder het water hoe lager de LD-50 (dodelijke dosis). Welk water lekkerder is, is natuurlijk wel persoonlijke smaak, ik vind kraanwater een stuk beter (zowel absoluut als in prijs/kwaliteitsverhouding) dan spa blauw, maar ze hebben allebei voldoende mineralen. Ik denk dat er iets vergelijkbaars aan de hand is met bijvoorbeeld luidsprekerkabels: een goedkope kabel klinkt flut omdat hij simpelweg te dun is om te doen waar hij voor gemaakt is (de impedantie van de kabel is te groot). Elke dikke kabel van een goed geleidend materiaal is dan vele malen beter, terwijl het verschil tussen die dikke kabels onderling miniem of niet aanwezig is.quote:Een voorbeeld buiten de audio is water;
Gedemineraliseerd water is technisch beter dan Spa blauw. Toch zullen de meeste mensen in een dubbelblinde test Spa lekkerder vinden.
Maarten Bakker
Sure. Maar dan met gewoonweg meerdere keren de 'pauperkabels' achter elkaar. Wedden dat onze audiofielen ze elke keer anders vinden klinken?quote:Ray schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 22:55:
[...]
als je de moeite had genomen het topic te lezen ..................DBX ???
nope ik wed van niet. Maar ik ben dan ook een van de 'believers' en heb deze testen al diverse keren gedaanquote:Yapser schreef op zondag 02 december 2007 @ 13:43:
[...]
Sure. Maar dan met gewoonweg meerdere keren de 'pauperkabels' achter elkaar. Wedden dat onze audiofielen ze elke keer anders vinden klinken?
These are my dreams, so simple, so few ~ Dreams we hold in the palm of our hands
Reg. datum: 14 februari 2007
Ook mijn oude tektronix scoop is nog analoog (waarmee ik perfect kan inzoomen). En juist dat analoge is voor mij een probleem, met een repeterend signaal kun je namelijk slecht het impuls gedrag meten. Ook is dat kleine schermpje is echt niet in staat om alle 16777216 stappen van 24 bit weer te geven. Vandaar dat de digitale variant maar 8 tot soms 12 bit zijn.quote:mae-t.net schreef op zondag 02 december 2007 @ 13:06:
[...]
De gemiddelde scope in mijn omgeving is analoog, maargoed daar kan je weer niet inzoomen op verschijnselen. Ik denk wel dat je soms behoorlijk zal moeten zoeken, maar als je het in een objectieve test kan horen zal je het ook kunnen meten, misschien alleen niet met jouw meetapparatuur (kan zijn dat dat ook is wat jij hiermee wilde zeggen).
[...]
Je bedoelt dat in de ideale reproductie, het fasegedrag van de originele uitvoering ook natuurgetrouw gereproduceerd moet worden zodat je iedereen hoort zitten waar ze ook echt zaten? Opzich is dat natuurlijk wel te meten, maar de eisen die er aan de hele keten gesteld worden zijn dan erg hoog, voor iets dat je misschien niet hoort als je niet zelf bij de opnames aanwezig was (en dan was het fasegedrag van de opnames anders omdat er een extra persoon in de zaal zat).
Of heb ik nu een verkeerde definitie van fasegedrag in m'n hoofd?
[...]
Waardoor komt dat? Faseverschijnselen? Dan zou het niet zozeer een kwestie van veel of weinig tegenkoppeling moeten zijn, maar van de manier waarop deze is gerealiseerd.
[...]
Demiwater is helemaal niet technisch beter dan Spa blauw, zowel volgens de specificaties als volgens ons lichaam dient water mineralen te bevatten. Hoe zuiverder het water hoe lager de LD-50 (dodelijke dosis). Welk water lekkerder is, is natuurlijk wel persoonlijke smaak, ik vind kraanwater een stuk beter (zowel absoluut als in prijs/kwaliteitsverhouding) dan spa blauw, maar ze hebben allebei voldoende mineralen. Ik denk dat er iets vergelijkbaars aan de hand is met bijvoorbeeld luidsprekerkabels: een goedkope kabel klinkt flut omdat hij simpelweg te dun is om te doen waar hij voor gemaakt is (de impedantie van de kabel is te groot). Elke dikke kabel van een goed geleidend materiaal is dan vele malen beter, terwijl het verschil tussen die dikke kabels onderling miniem of niet aanwezig is.
Over het fase gedrag wil ik alleen kwijt dat ik vermoed dat hier de oorzaak licht dat systemen die niet perfect meten maar wel beter 3D beeld genereren dan een audio apparatuur die ontwerpen is met technisch perfectie in het achterhoofd.
Luiste maar eens naar een goede set met b.v. een OTL of singe ended versterker of een goede breedbandluidspreker.
En vergelijk dat b.v. een Bang & Olufsen BeoLab 5.
Zal het dan misschien toch zo zijn dat de specs die wij zo graag meten voor ons oor minder belangrijk zij dan eigenschapen waarvan we de moeite niet nemen om te meten/tunen.
Tegenkoppeling valt of staat met de snelheid van het systeem in combinatie met de grote van de fout die gecorrigeerd dient te worden.
Een opamp is heel snel maar door de vrijwel oneindige versterking moet er ook een vrijwel oneindige fout worden gecorrigeerd worden. In mijn ogen niet echt optimaal dus.
Zelf denk ik ook altijd als een opamp echt zo goed is en tegenkoppling alles goed maakt waarom kunnen we dan het verschil tussen twee typen opamps horen.
Ik ben dus meer voor een snel systeem dat uit zichzelf al lineair is en de juiste versterking heeft. Aangevuld met een beetje tegenkoppeling.
Volgens mij blijft Demiwater is technisch beter dan Spa blauw. Het benadert zuiver H2O beter. Dat het slecht drinkwater is ben ik met je eens. Vandaar dit voorbeeld.
In een notedop: Beter in specs is niet altijd beter in beleving.quote:High-End schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:24:
[...]
Volgens mij blijft Demiwater is technisch beter dan Spa blauw. Het benadert zuiver H2O beter. Dat het slecht drinkwater is ben ik met je eens. Vandaar dit voorbeeld.
Dat veel mensen het geluid van een buizenversterker mooier (warmer) vinden is juist een gevolg van het feit dat een buizenversterker een non-lineair gedrag vertoont. Technisch gezien is dit juist minder goed.
Een Porsche 911 GT3 RS is ongetwijfeld sneller, lichter en krachtiger dan een gewone Porsche 911, maar dat maakt 'em nog niet per sé comfortabeler/fijner in de omgang.
K.I.S.S. - Beter een béétje te bot dan veel te onzeker! - Photo Portfolio
Omdat niet alle opamps even goed zijn, en dat heeft echt niet alleen maar met tegenkoppeling te maken.quote:High-End schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:24:
Zelf denk ik ook altijd als een opamp echt zo goed is en tegenkoppling alles goed maakt waarom kunnen we dan het verschil tussen twee typen opamps horen.
Systemen die uit zichzelf lineair zijn zijn natuurlijk fictie. Tegenkoppeling is altijd nodig om te lineariseren (als je dat in ieder geval wil).quote:Ik ben dus meer voor een snel systeem dat uit zichzelf al lineair is en de juiste versterking heeft. Aangevuld met een beetje tegenkoppeling.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Het gelul in de elektronica winkels dat de "goldcoated" HDMI kabels een beter signaal zouden geven. Digitaal signaal NOG beter? Tuurlijk! Die ééntjes en nulletjes krijgen dan zeker Anti-aliasing ofzo.
Naaierij.
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
Zucht ...quote:CSB schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:05:
Nu valt deze post niet geheel onder het kopje Audiokabels, maar ik denk dat menig Tweaker hier al mee te maken heeft gehad.
Het gelul in de elektronica winkels dat de "goldcoated" HDMI kabels een beter signaal zouden geven. Digitaal signaal NOG beter? Tuurlijk! Die ééntjes en nulletjes krijgen dan zeker Anti-aliasing ofzo.Oja, en ze kosten 100 euro in plaats van de normale 19,95...
Naaierij.
Waarom denk je dat de pootjes van een CPU verguld zijn? Of de contactpuntjes van een PCI/AGP/PCI-e kaart? Waarom zijn de pinnetjes van een PATA connector verguld? Waarom zijn SATA contactpunten verguld? Wel eens een reepje SDR/DDR/DDR3/DDR3 SDRAM goed bekeken?
Het antwoord? Het vergulden van contactpunten voorkomt/beperkt contactpunt oxidatie. Een connector die minder snel zal verslechteren is nog steeds een verbetering. "Beter" is in dit geval dus gewoon "bedrijfszekerder" en daarmee misschien niet wat de meeste gebruikers binnen deze contekst direct verwachten, maar het is zeker geen bullshit.
Minder kans op signaalverlies door hogere geleiding van de connector, niet het beeld wat opeens beter van kwaliteit wordt.
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
ok, dat gegeven: Het heeft geen invloed op de werking van de kabel. Hij is niet beter in de zin van "mooier beeld of geluid". Dat proberen ze me wel te verkopen...quote:JumpStart schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:16:
[...]
Zucht ...![]()
Waarom denk je dat de pootjes van een CPU verguld zijn? Of de contactpuntjes van een PCI/AGP/PCI-e kaart? Waarom zijn de pinnetjes van een PATA connector verguld? Waarom zijn SATA contactpunten verguld? Wel eens een reepje SDR/DDR/DDR3/DDR3 SDRAM goed bekeken?
Het antwoord? Het vergulden van contactpunten voorkomt/beperkt contactpunt oxidatie. Een connector die minder snel zal verslechteren is nog steeds een verbetering. "Beter" is in dit geval dus gewoon "bedrijfszekerder" en daarmee misschien niet wat de meeste gebruikers binnen deze contekst direct verwachten, maar het is zeker geen bullshit.
edit: wat Swaptor al zei
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
HDMI is digitaal.quote:CSB schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:05:
Nu valt deze post niet geheel onder het kopje Audiokabels, maar ik denk dat menig Tweaker hier al mee te maken heeft gehad.
Het gelul in de elektronica winkels dat de "goldcoated" HDMI kabels een beter signaal zouden geven. Digitaal signaal NOG beter? Tuurlijk! Die ééntjes en nulletjes krijgen dan zeker Anti-aliasing ofzo.Oja, en ze kosten 100 euro in plaats van de normale 19,95...
Naaierij.
Bijna alle problemen die we kennen in het analoge bereik manifesteren zich in het digitale domein als jitter (problemen met de timing) De basis ontwerp fout hierbij is dat bij de meeste apparaten de clock bij de bron zit en niet bij de DAC (weergever). Alle Jitter die wordt geïntroduceerd is dan dus ook zichtbaar/hoorbaar.
Maak eens een scart kabel van twee euro open en je zult met me eens zijn dat dit beter kan.
Met HDMI kabels is het al net zo.
Afscherming en karakteristieke impedantie spelen echt een rol.
Als een HDMI kabel HDMI 1.3 Cat 2 gecertificeerd is heeft het echter niet veel zin meer om op zoek te gaan naar een betere kabel. Waarschijnlijk is er dan meer te halen bij de componenten die met de kabel verbonden zijn.
Maar ik geef je op een briefje geven dat het gros van de kabels in de gemiddelde winkel niet slagen voor een HDMI 1.3 Cat 2 certificering.
Eens, nu ben ik niet zo’n liefhebber om lang naar dat warme buizengeluid te luisteren dus het is nog eens persoonlijk ook.quote:JumpStart schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:56:
[...]
In een notedop: Beter in specs is niet altijd beter in beleving.
Dat veel mensen het geluid van een buizenversterker mooier (warmer) vinden is juist een gevolg van het feit dat een buizenversterker een non-lineair gedrag vertoont. Technisch gezien is dit juist minder goed.
Een Porsche 911 GT3 RS is ongetwijfeld sneller, lichter en krachtiger dan een gewone Porsche 911, maar dat maakt 'em nog niet per sé comfortabeler/fijner in de omgang.
Ik benaderde vroeger mij audio hobby met de stelling hoe beter de spec’s hoe beter de apparatuur. Daar ben ik dus van terug gekomen. Veel fabrikanten tunen hun apparatuur op de spec’s die wij te zien krijgen. Door de omstandigheden waarin deze worden gemeten niet te vermelden wordt deze verkeerd voorgespiegeld.
Met als gevolg dat het gros van de apparatuur veel slechter is dan wij denken en niet is gemaakt met een goede/de beste muziekbeleving in het achterhoofd.
Gaande we ben ik er achter gekomen dat veel van de voodoo producten echt iets doen.
Ja, ik heb ook onderzettertjes onder de voetjes van mijn apparatuur. Maar het doet echt iets, niet heel veel dus ik heb ook geen 40 euro per setje betaald.
Ook De Mat heb ik en deze gaf op de speler die ik toen had echt een positief effect. Op mijn huidige speler is het een achteruitgang.
Dat we vaak niet snappen wat er gebeurd maakt het Voodoo producten. Door de grote diversiteit aan apparatuur werken ze ook niet altijd even goed.
Een goede audio set moet zijn gemached, zowel in apparatuur al de ruimte en opstelling waarin deze gebruikt wordt. Met b.v. kabels kan hier nog een beetje in worden getuned.
Voor mij zijn de meningen aan het dat al het verschil tussen apparatuur met goede specs in het hoofd zit dus net zo vreemd als mensen die veel te veel geld betalen voor zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht.
Voodooless ben ik met je eens maar ik ben geen elektronica expert. En probeer met de beperkte kennis die ik heb de ervaringen die ik heb te verwoorden.quote:voodooless schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:58:
[...]
Omdat niet alle opamps even goed zijn, en dat heeft echt niet alleen maar met tegenkoppeling te maken.
[...]
Systemen die uit zichzelf lineair zijn zijn natuurlijk fictie. Tegenkoppeling is altijd nodig om te lineariseren (als je dat in ieder geval wil).
Dat er ook goede producten met opamps in schakelingen ben ik met je eens.
Ik heb zelf basreflex systemen gehoord met een goede bas (poort stond ongeveer 12HZ afgesteld.)
Alleen bij de meeste systemen prefereer ik toch echt een gesloten systeem of openbaffle.
Om dezelfe reden mijd ik opamps in het hoog en midden gebied.
Kleine correctie... Voor fase-verschillen is ons gehoor juist heeeel gevoelig. Fase-verschuiving, samen met een verandering in volume, wordt door ons gehoor gebruikt voor plaatsbepaling van het geluid. Met 1 oor kun je dat verschil niet horen, met 2 oren juist heel goed. 180 graden fase verdraaien (1 luidspreker verkeerd om), wordt door bijna iedereen als hol, leeg en ruimtelijk ervaren. Als wij ongevoelig voor fase-verschuiving zouden zijn geweest, dan was dit niet het geval. En het is niet alleen interefentie in de ruimte, ook met een koptelefoon treden deze ervaringen op.quote:voodooless schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:13:
[...]
Fase is iets waar ons hoor juist erg ongevoelig voor is
[...]
Fase verschuiving wordt vaak onderschat. Maar een muziekstuk dat gemixt is vanuit mono-opnamen (en dus alleen volume verschillen voor het stereobeeld gebruiken) klinken plat, en niet ruimtelijk, terwijl als een opname echt stereo is (dus ook met faseverschillen tussen links en rechts), lijkt het geluid los te komen.
Het virtuele surround dat Bose bijvoorbeeld gebruikt, is hier in hoge mate op gebasseerd. Door te spelen met fase-verschuiving en volume veranderingen, kun je een geluid "los" laten komen van de speaker en het door een ruimte laten bewegen. Dat het werkt, weet iedereen eigenlijk wel (ik heb ook ooit eens met veel plezier een demo op m'n SB-Live! gedraait, waarbij een vlieg rond m'n hoofd vloog, terwijl er alleen een stereosetje aangesloten zat), alleen is de ervaring sterk afhankelijk van je eigen plaats tussen de speakers. Je kunt bijvoorbeeld niet naar het geluid toelopen, wat je met meer kanaals surround wel kan.
Al gaat de dag nog zo snel, de NS vertraagt hem wel!
Conclusie:
quote:So what useful information can we draw from this particular study?
1. Phase distortion is audible, but only under very specific circumstances, using very specific, types of test signals.
2. There exists in this study no statistically significant evidence supporting the audibility of phase distortion in the musical samples provided, using the all-pass filter implementations chosen by the researchers.
3. Introducing the room acoustic variable in to the equation further lowers the already poor scores phase distortion audibility scores.
Sorry, maar ik ga in dit geval toch echt liever voor de kennis en ervaring van 8 jaar studie biologie (inmiddels afgestudeerd bioloog
Er is al lang en breed bewezen dat geluidsperceptie deels gebeurd door fase-verschuiving tussen het linker en het rechter oor. In de hersenen vind er namelijk ook een vergelijkingsslag plaats tussen beide bronnen, waarbij o.a. volume verschillen én fase verschillen worden opgemerkt. Omdat volume verschillen vaak duidelijker zijn, wordt daar de voorkeur aangegeven, maar ik durf er rustig een weddenschap op af te sluiten, dan als ik je via een koptelefoon geluiden laat horen, die links en rechts even hard zijn, maar in fase verschillen van 0 graden verschuiving, tot 180 graden, jij toch echt een richting gaat aanwijzen waar het geluid vandaan lijkt te komen. Echter zal je ook merken dat het raar ruimtelijk klinkt, omdat je hersenen gewent zijn dat een dergelijke fase-verschuiving altijd gepaard gaat met een verschil in volume.
Vergeet niet dat de menselijke zintuigen bijzonder goed in staat zijn verschillen te ontdekken. De reden dat wij diepte zien is daar ook een goed voorbeeld van. De hoekverschuiving tussen beide ogen is erg klein, toch zien we er bijzonder goed diepte mee. Zo goed zelfs, dat de diepte perceptie van de mens tot zo'n beetje de beste van het dierenrijk behoort. Maar dat terzijde.
Een leuk voorbeeld over hoe gevoelig het menselijk gehoor is voor fase-verschuiving, is wel de moeite die het heeft gekost om een Leslie-speaker electronisch te kunnen imiteren.
Voor de mensen die hem niet kennen, een Leslie is een 2 weg-luidspreker, waarbij op de speaker een kap zit, met daarin een hoorn. Deze kap kan ronddraaien, waardoor het geluid een sterke richting krijgt. Door het ronddraaien treden er vervolgens 3 vervormingen op in het geluid:
- Volume verschil (als de hoorn op de luisteraar gericht staat, is het geluid harder dan als de hoorn van hem afwijst)
- Doppler effect (het geluid komt "voorbij", waarbij door het doppler effect, de toon eerst iets hoger is, en daarna lager)
- Fase-verschuiving, wederom door het voorbij komen van de geluidsbundel
Een goede emulator moet met alle 3 rekening houden, anders valt het geluid genadeloos door de mand bij een een kenner. En laten het nou juist het doppler effect én de fase-verschuiving de kritieke punten zijn (waarbij het doppler effect al lange tijd probleemloos nagebootst kon worden).
Dus om nou te claimen dat het van ondergeschikt belang zou zijn, ben ik het absoluut niet mee eens.
Fase-verschuiving zorgt er juist voor dat er meer leven in het geluid komt, het komt niet meer uit een luidspreker, maar hangt in de ruimte. En die fase-verschuiving is ook hetgene wat je beïnvloed door met de plaatsing van je speakers te spelen.
Ik claim ook nergens dat fase van ondergeschikt belang zou zijn.
Jou voorbeelden gaan echter ook uit van twee bronnen met verschillende fase. Neem je echter een stereo bron, waar je beide kanalen van de zelfde fase voorziet, en deze fase verschuif je, dan zul jij met je koptelefoon nooit die verschuiving horen. In een ruimte ook niet, wel de gevolgen van een dergelijke faseverschuiving (buien en dalen in het laag verschuiven dan mee).
Daarom zijn onze oren ook is staat om in bepaalde gevallen fase te horen, maar in andere gevallen niet.
Fase bij speaker filters is niet zozeer van belang voor onze oren, of 3D beeld, maar veel meer bepalend voor het afstraalgedrag en de optelling voor de filters. Dat is veel meer van belang bij het 3D beeld dat wij horen.
voodooless wijzigde dit bericht 03-12-2007 15:37 (19%)
Tja, uilen gebruiken acoustische lenzen, om een zo een extreem hoge richtingsgevoeligheid te creeëren, maar hun gehoor is eigenlijk slechter dan van een mens...quote:voodooless schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:33:
Deepbass, ik zal je verhaal niet ontkennen, maar ik zei ook: "relatief"! We zijn nu eenmaal geen uilen die tot in de perfectie dingen kunnen positioneren met hun oren (en dat doen ze ook door middel van enkele trucjes, zoals het bewegen van hun hoofd).
Als je beide kanalen gelijk verschuift, niet, verschuif je 1 kanaal ten opzichte van de ander, dan juist wel.quote:Ik claim ook nergens dat fase van ondergeschikt belang zou zijn.
Jou voorbeelden gaan echter ook uit van twee bronnen met verschillende fase. Neem je echter een stereo bron, waar je beide kanalen van de zelfde fase voorziet, en deze fase verschuif je, dan zul jij met je koptelefoon nooit die verschuiving horen. In een ruimte ook niet, wel de gevolgen van een dergelijke faseverschuiving (buien en dalen in het laag verschuiven dan mee).
Ik vrees dat we daarstraks gewoon langs elkaar aan het betogen warenquote:Daarom zijn onze oren ook is staat om in bepaalde gevallen fase te horen, maar in andere gevallen niet.
Fase bij speaker filters is niet zozeer van belang voor onze oren, of 3D beeld, maar veel meer bepalend voor het afstraalgedrag en de optelling voor de filters. Dat is veel meer van belang bij het 3D beeld dat wij horen.
Geluid is complex, en daarin spelen alle aspecten een belangrijke rol.
En dat is nu juist het punt bij audioquote:deepbass909 schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:58:
Als je beide kanalen gelijk verschuift, niet, verschuif je 1 kanaal ten opzichte van de ander, dan juist wel.
Een geluidsbron van rechts plaats je door volumeverschil en vertraging. Dat die vertraging (die pak 'em beet 20 cm kost 0,6 msec) tussen de oren ook nog een faseverschil met zich meebrengt doet er niet toe. Als je kunstmatig twee signalen over een koptelefoon gooit die niet verschillen in fase, maar wel in volume en timing, ervaar je nog steeds de bijbehorende plaatsing. Ook iets als pure ruis, waar nauwelijks nog sprake is van faseinformatie, valt in 3D te plaatsen.
Dolby Pro Logic, de analoge variant die 4-kanaals geluid in stereogeluid kwijt kan, is gebaseerd op fase truukjes. En juist omdat het menselijk oor niet gevoellig is voor fase hoor je geen verschil tussen een gewone opname en een Dolby Pro Logic gecodeerde opname, afgespeeld op niet-Dolby Pro Logic apparatuur.
Kortom, je bent bij het 3D beeld sterk afhankelijk van vertraging en herhaling, die het gevolg zijn van akoestiek. Grondreflectie, zaalreflectie, enzovoorts. Kanaalscheiding komt er ook bij kijken, want als er teveel van links lekt naar rechts, en andersom, verlies je plaatsingsinformatie. Maar fase heeft niet primair hiermee te maken. Fase is een bijproduct/gevolg van de vertraging, maar niet nodig voor plaatsing.
Dat je het verschil duidelijk hoort wanneer je een van de twee luidsprekers in tegengestelde fase laat spelen komt puur omdat je dan (veel sterker dan bij in-fase aansluiting) het nodige aan geluidsgolven aan het opheffen bent.
Fase = vertragingquote:JumpStart schreef op maandag 03 december 2007 @ 17:50:
Wavetracing, het principe van het "renderen" van geluidsgolven om het geluid te kunnen plaatsen, is niet zozeer afhankelijk van fase, maar van de vertraging
Wat betreft ProLogic, het is een slim, maar erg simpel systeem. Daarom klinkt het op een stereo ook nog goed. Het principe werkt alsvolgt:quote:JumpStart schreef op maandag 03 december 2007 @ 17:50:
Wavetracing, het principe van het "renderen" van geluidsgolven om het geluid te kunnen plaatsen, is niet zozeer afhankelijk van fase, maar van de vertraging, volume en echo. Geluid dat van boven lijkt te komen maak je door vertraagd en verzwakt het signaal nog een keer te laten horen om zo grondreflectie te simuleren. EAX HD doet dit, en Aureal A3D 2.0 deed dit al jaren geleden.
Een geluidsbron van rechts plaats je door volumeverschil en vertraging. Dat die vertraging (die pak 'em beet 20 cm kost 0,6 msec) tussen de oren ook nog een faseverschil met zich meebrengt doet er niet toe. Als je kunstmatig twee signalen over een koptelefoon gooit die niet verschillen in fase, maar wel in volume en timing, ervaar je nog steeds de bijbehorende plaatsing. Ook iets als pure ruis, waar nauwelijks nog sprake is van faseinformatie, valt in 3D te plaatsen.
Dolby Pro Logic, de analoge variant die 4-kanaals geluid in stereogeluid kwijt kan, is gebaseerd op fase truukjes. En juist omdat het menselijk oor niet gevoellig is voor fase hoor je geen verschil tussen een gewone opname en een Dolby Pro Logic gecodeerde opname, afgespeeld op niet-Dolby Pro Logic apparatuur.
Links en rechts gelijk (mono geluid op 2 kanalen) -> Center speaker
Links en rechts 180 graden fase verdraaien (mono geluid in tegenfase) -> surround speakers (vandaar mono)
Links en rechts verschillend -> hoofdspeakers
Dolby ProLogic gebruikt een geavanceerd en gevoelig filter, dat met name voor het surround geluid, aan een zachte bron genoeg heeft. Deze is, in verhouding tot het normale stereogeluid, zo zacht, dat het tegenfase karakter weg valt in de rest van het geluid. Vandaar dat het niet hoorbaar is. Helaas gaan daarom bepaalde effecten overigens wel eens de fout in.
ProLogic stelt ook hoge eisen aan de mate van kanaalscheiding. Als een mono geluid iets "uit het midden" staat, dan springt het al van de center naar de hoofdspeakers. Bij ProLogic wordt hier de muziek op gemixed (de zang bijvoorbeeld pal in het midden, dus center, alle instrumenten iets uit het midden, dus hoofdspeakers). Bij analoge tv gaat het alleen nog weleens fout (tenwoordig trouwens steeds minder). in het verleden wou de stem van een presentator nog weleens heen en weer springen tussen center en de hoofdspeakers, doordat er een klein volume verschil tussen links en rechts zat. Heel irritant...
Fase heeft hier primair juist heel veel mee te maken, het is namelijk de door jou zo belangrijk genoemde vertraging. De tijdsvertraging tussen beide oren is veel meer dan 20 cm. Door de anatomie van het hoofd, en nog belangrijker, de oorschelp, wordt deze afstand behoorlijk vergroot. Echter werkt het alleen goed voor frequentie tussen pak 'm beet de 200Hz en 1kHz. Daaronder zijn de geluidsgolven te lang om een verschil goed op te kunnen merken, en daarboven zo kort zat 360 graden fase verschuiving op kan treden. Vandaar dat het practisch onmogelijk is om een lage of hoge tonen bron aan te wijzen (even los van het directionele karakter van een tweeter, maar een fluitende tv is niet aan te wijzen met de ogen dicht). Maar laat die 200Hz tot 1kHz nou net het belangrijkste gebied zijn wat betreft ons gehoor. Daarin zit spraak, maar ook de geluiden die we in de natuur zouden horen. Ons gehoor is afgestemd om juist die tonen heel goed aan te kunnen wijzen. En daarbij speelt fase-verschuiving een heel belangrijke rol.quote:Kortom, je bent bij het 3D beeld sterk afhankelijk van vertraging en herhaling, die het gevolg zijn van akoestiek. Grondreflectie, zaalreflectie, enzovoorts. Kanaalscheiding komt er ook bij kijken, want als er teveel van links lekt naar rechts, en andersom, verlies je plaatsingsinformatie. Maar fase heeft niet primair hiermee te maken. Fase is een bijproduct/gevolg van de vertraging, maar niet nodig voor plaatsing.
Als je een leuk experimentje daarin wil doen, dan moet je met een toongenerator een constante sinus generen van zo'n 440 Hz (de basistoon waar we het meest gevoelig voor zijn), met een fase verschil tussen links en rechts. Als je vervolgens midden tussen de speakers gaat staan, en je draait je hoofd, zul je merken dat de toon op een gegeven moment zuiver klinkt. Draai je je hoofd weer weg, dan klopt de toon niet meer. In hoeverre je dit hoort, ligt overigens sterk aan trainig. Een muzikant met een goed muzikaal gehoor (die dus ook duidelijk hoort of iets net niet zuiver is), zal dit makkelijker oppakken dan een ongetraint oor. Ik mag me tot die categorie rekenen (ik kan vaak akelig goed horen als iets net helemaal goed gestemd is).
Het feit dat de toon op een gegeven moment zuiver klinkt, komt omdat hij "in fase" is. Dit betekent kan dus of 100% in fase zijn, of met een fase verschuiving van veelvouden van 360 graden.
Dat speelt deels mee, maar geldt eigenlijk alleen voor golflengten die toevallig precies in tegen-fase vallen in de luisterruimte. Maar dat verklaard niet waarom je het ook hoort door een koptelefoon (als er dus geen uitdoving door tegen-fase kan optreden).quote:Dat je het verschil duidelijk hoort wanneer je een van de twee luidsprekers in tegengestelde fase laat spelen komt puur omdat je dan (veel sterker dan bij in-fase aansluiting) het nodige aan geluidsgolven aan het opheffen bent.
Reg. datum: 24 maart 2007
Je krijgt er pas last van als je er wat vermogen aan hangt zodat je kabel overbelast raakt of je een keer te vaak de kabel buigt waardoor de harde kern breekt.quote:roches schreef op woensdag 12 december 2007 @ 18:42:
Ik heb gewoon een telefoonkabel gebruikt naar mn luidsprekers, wel rood/blauw en oranje/wit als paartjes gebruikt, klinkt gewoon goed hoor, hoor geen verschil tussen die kabel en een "luidsprekerkabel".
Specs - Word ook orgaandonor! Klik hier! Waarom niet? - free.LekkereKwal.com utils mirror
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last
Dit topic is gesloten.