Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 20 april 2004

duh,
los van het feit of je het nu horen kan of niet, blijkt dat er nogal wat mensen "anders" op muziek aankijken dan ik..
Wanneer ik een cd'tje opleg op m'n oude jvc/jbl set dan hoor ik de eerste luisterbeurten ook alleen maar de muziek ttz, klinkt het goed ? is het een mooie song ? enz..
Maar na een tijdje begin je ook te letten waar ze juist de gitaren/drums/ vocals erin gemixed hebben.
Ik hoor dit ook niet bij de eerste luisterbeurt, maar na een tijdje ben je zo vertrouwd met de muziek dat je daar wel begint op te letten( ja ook op die bagger jvc/jbl set)
Vraag me niet of muziek warmer klinkt of dat de high zuiverder klinkt, ik zou begot niet weten waar ik daarvoor naar zou moeten luisteren, ik stel alleen vast dat ik op mijn eigen stereoset nog altijd nieuwe dingen ontdek, die ik vroeger niet hoorde.
Daarom vroeg ik het ook aan Ray hoe hij dat test en niet aan iemand die een dubbeltest wil met een hapje en een drankje :-)
Verder lees ik nog steeds veel variaties op het statement/ 0.00001 % van de echte audiofielen hoort het verschil, de rest zijn patsers. Maar dan geef je toe dat er een verschil is terwijl dit niet technisch aangetoond kan worden..?
quote:
Peenutzz schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 23:29:
[...]

Dat van die nivo's begrijp ik nog steeds niet. Als ik in de auto zit, met bijvoorbeeld de Red Hot Chili Peppers aan op een aardig volume, en dan mijn ogen dichtdoe (Ik sta dan stil, netjes geparkeerd :P) zou ik zweren dat ze met zijn allen voor mijn neus muziek staan te maken. Ik zou niet weten hoe ze nog 'voor mijn neuzer' zouden moeten gaan staan.
Dit speel ik dan af met een niet al te dure cd-wisselaar die met de goedkope bijgeleverde analoge tulpkabel aan de radio zit geknoopt. Vanuit de radio gaat er een lange tulpkabel naar een versterker, aan de speakeruitgangen van de radio zitten twee line-out adapters, waarvandaan nog twee lange tulpkabels naar een andere versterker lopen. Aan dit geheel zitten 6 speakers en 2 subwoofers aangesloten. Doorsnee middenklasse JBL- en Sony spul met een verdwaalde Pioneer. Met de oude dunne speakerdraad EN met de nieuwe dikkere kabels: Ik zweer je dat ze voor mijn neus staan. Allemaal. Muziek te maken.
Ga ik daarna thuis naar dezelfde CD luisteren, met mijn CD-speler, die met de bijgeleverde kabel analoog zit aangesloten, aan een goede surroundversterker op stereo, twee leuke drieweg vloerstaanders met de subwoofer erbij, en dan weer mijn ogen sluit, heb ik precies hetzelfde als in de auto, maar nu hebben ze wat meer ruimte zeg maar. Voor neus. Muziek. Ook doorsnee middenklasse JBL- en Sony spul.
Twee totaal verschillende systemen met totaal verschillende akoestieken, waarvan eentje wel heel erg 'slecht'. Mijn oren zijn nog uitstekend in orde, dus ik zou niet weten hoe het nog realistischer zou kunnen klinken, en wat een eventueel ander nivo zou kunnen zijn. :)
Is daar een mooi voorbeeld van, zelfs op mijn 200¤ Kenwood en de stockspeakers van mijn Volvo hoor ik het verschil na een paar (lees cd's die ik een paar maand beluisterd heb) luisterbeurten.
Speel die RHCP cd een paar maand en die gasten staan echt niet meer voor je neus te spelen, of ben ik de enige die er zo over denk ??
Doe me een plezier en luister volgende keer dat je dat ding opzet eens alleen naar hoe Flea zijn baslijntjes speelt of haal John Frusciante zijn gitaarspel er eens uit, je zult versteld staan hoeveel nieuwe dingen je hoort....

@LDenninger; prima regel jij het maar ;) (been there, done that)

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

Pure Class A
Reg. datum: 18 december 2000

quote:
LDenninger schreef op woensdag 19 december 2007 @ 01:02:
Er is maar 1 simpele oplossing lijkt me :

een dubbelblinde test met de tweakers uit deze thread !

Iedereen legt 5 euro in, van dat geld kopen we wat verschillende soorten kabels.
Voor de liefhebbers halen we er ook wat dubbel waarvan we er 1tje inspelen of laten instralen door Jomanda, de ander niet.

Paar flessen wijn / kratjes bier erbij, toastjes,
je hebt een gezellige avond en aan het eind zijn we er uit !

Leuk, toch ? :)
super gezellig idee! echter als we het goed willen doen zal de inleg geen 5 euro maar helaas ¤ 5000,-- euro moeten zijn (afhankelijk hoeveel mensen er mee doen natuurlijk) In deel 1 kan je ook lezen dat kabels (en ja ik val in herhaling) pas als laatste onderdeel je keten kunnen verbeteren. Op mijn hoofdset Krell/Gryphon/Avalon haal ik die verschillen er zo uit. Op mijn tweede set Marantz (cd50/pm80mk2) en dynaudio monitors niet. Aangezien de meeste mensen hier op dat nivo draaien (en daar is helemaal niets mis mee) snap ik jullie reactie ook wel. Echter zeg dan niet dat het niet kan als je het niet op een wat 'betere' set zelf een keer getest hebt. Voodooless ik heb na deze week 2 weken vakantie dus hoe staat het met je agenda ??

op mijn marantz/dynaudio set experimenteer ik ook veel met zelfbouw etc en kabels tot max dynaudio Ocos versus vd hull cs122 / kimber 8 tc etc. En inderdaad daar vertel je weinig van na. Ook de interlinks. Tussen zelfbouw en siltech sq 88 en aanverwanten zijn de verschillen ver te zoeken.
en zal dus ook een test weinig uithalen. Echter pak ik en cd uit de marantz en speel deze op de andere set af hoor je pas echt wat er werkelijk op staat

@ Iceke, inderdaad. Luisteren moet je leren en ervaren en dat gevoel is niet meetbaar!

Ray wijzigde dit bericht 19-12-2007 08:06 (6%)

These are my dreams, so simple, so few ~ Dreams we hold in the palm of our hands

quote:
Ray schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:25:
[...]

de tonale balans van een kabel neemt toe in de loop der tijd. Bij de ene kabel is dat binnen 25 uur en anderen hebben daar soms meer dan honderd uur voor nodig.

Dat je schijnbaar tot doel hebt al mijn ervaring maar te verwaarlozen en als 'niet belangrijk in een topic over geluid' aan de kant te zetten...tja.....
Nee ik ben niet minder kritisch geworden (het tegendeel zelfs) ik weet juist steeds beter waar ik het over heb. Dat in tegenstelling tot mensen die hier ook een boel zeggen maar nog nooit kabels en apparatuur op een dergelijk niveau vergeleken hebben.

Ja een week oude kabel (die dus ook 7 x 24 uur gespeeld heeft) en een nieuw uit doos haal je direct uit elkaar. Een nieuwe kabel, vrijwel ongeacht welk merk (en dat bedoel ik niet gamma of andere zut maar Kimber / Mit / VD / Transparent) heeft de neiging direct een wat blobberig en opdringerig laag weer te geven. Daar merk je meestal als eerste aan dat de kabel nog niet 'klaar' is.

Kan je dit verklaren ?kan je dit meten ? kan je blobberig in getallen omzetten ? 'klaar is'???? nee dus maar die discussie hebben we in deel 1 al gehad.

En zo komen we weer uit bij het begin. Jij beweert dat het niet kan omdat je het niet kan meten en ik zeg ik heb het diverse malen zelf gehoord dus het is wel waar.
_O- _O- _O- _O- _O-
Inspelen van kabels.... Dat is zo'n enorme kolder... Daarmee vergooi je meteen al je credibiliteit...

-=PLACEBO=-

quote:
servies schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:08:
[...]

_O- _O- _O- _O- _O-
Inspelen van kabels.... Dat is zo'n enorme kolder... Daarmee vergooi je meteen al je credibiliteit...
Zeker in dit soort topics; Onderbouw eens je kritieken.

Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?

quote:
Roamor schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:08:
[...]

Zeker in dit soort topics; Onderbouw eens je kritieken.
Moet ik gaan herhalen wat overal op internet is te vinden?
Kom op zeg, die moeite ga ik niet meer doen voor zo'n onzin.

Jongens, laaten we het gewoon netjes houden. We kennen de mening van Ray al minimaal 2 delen van dit topic, dus het is echt niet nodig om hem op deze manier voor gek te verklaren.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

quote:
iceke schreef op woensdag 19 december 2007 @ 01:54:
Is daar een mooi voorbeeld van, zelfs op mijn 200¤ Kenwood en de stockspeakers van mijn Volvo hoor ik het verschil na een paar (lees cd's die ik een paar maand beluisterd heb) luisterbeurten.
Speel die RHCP cd een paar maand en die gasten staan echt niet meer voor je neus te spelen, of ben ik de enige die er zo over denk ??
Doe me een plezier en luister volgende keer dat je dat ding opzet eens alleen naar hoe Flea zijn baslijntjes speelt of haal John Frusciante zijn gitaarspel er eens uit, je zult versteld staan hoeveel nieuwe dingen je hoort....
Dat is precies wat ik bedoel. Alles kun je horen, de vingers die over de snaren glijden, de aanslag van het drumstel, noem maar op. In de auto, en thuis. Steeds nieuwe dingetjes horen, ook na een aantal maanden, (Ik krijg klachten van vrienden dat ik eens iets anders moet draaien :P) op een zogenaamd slechte set ('goedkope' kabels, middenklasse spul van enkele jaren oud). Het klinkt gewoon alsof ik naast ze sta, en ze aan kan wijzen. Zoals ik al zei: Ik zou niet weten hoe het beter kan, ook niet met een aanzienlijk duurdere set, met 'bijpassende' bekabeling, aangezien het nu al 'net echt' is. Een duurdere set (hoger nivo?) zal hooguit anders klinken, niet per sé beter. Volgens Ray echter, is 'mijn' nivo er eentje waarbij kabels geen verschil maken, wat ik dus met geen mogelijkheid begrijp, want het klinkt meer dan uitstekend.

Peenutzz wijzigde dit bericht 19-12-2007 12:46 (5%)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

mja als Ray een demo wil geven op zijn set van het horen van kabels wil ik daar erg graag bijzijn.
ik vind het echter beetje raar dat als er een effect is (dat zo groot enzo is zoals jullie altijd beweren) dat dit alleen op heel dure sets te horen is.... ;)

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:00:
mja als Ray een demo wil geven op zijn set van het horen van kabels wil ik daar erg graag bijzijn.
ik vind het echter beetje raar dat als er een effect is (dat zo groot enzo is zoals jullie altijd beweren) dat dit alleen op heel dure sets te horen is.... ;)
Daar gaat natuurlijk ook bij meespelen, wat jezelf heel duur noemt.

Een versterker van een paar honderd euro heeft vaak zelf al genoeg invloed op het geluid om de invloed van een kabel niet te horen. Maar als je gaat luisteren naar een versterker van een paar duizend euro, dan hoor je wel degelijk verschil. Omdat die versterker geen verstoringen laat horen, dus als er iets veranderd door gebruik van een andere kabel, hoor je dit ook.
Ik was (en ben) wel sceptisch hierover, maar nu ik regelmatig met dure sets mag spelen voor mijn werk is dit toch wel veranderd.

Ik heb nu zelf ter test de volgende set staan:
- Musical Fidelity CD3
- Kenwood voorversterker in bypass als volume controle (SS3300)
- 2x Sphinx Project 12

Dit staat aangesloten op mijn JBL LX-20 luidsprekers met Monster ls-kabel.
Interlinks zijn van vd Hul

Normaal gesproken luister ik naar een JVC surround receiver en een Pioneer DVD-recorder. Klinkt heel goed, maar in vergelijk met bovenstaande set.......
Op mijn JVC hoor ik geen verschil tussen een Profigold interlink of een vd hul.
Maar op de Sphinx hoor ik zelfs verschil tussen 2 vd hul varianten. Ik heb met Deepbass909 hiernaar zitten luisteren, met in ons achterhoofd onze electrotechnische achtergrond. We waren overtuigd geen verschil te gaan horen, gezien de specificaties op papier. Maar na een paar keer wisselen moesten we helaas toegeven dat er toch echt een verschil is.

Tip voor ongelovigen, loop een keer bij een Hifi zaak binnen (hobo, studio wilbert etc) en luister met een eigen cd, die je vaak luistert op je eigen set.
Dan hoor je dat papier geduldig is, gehoor is een raar iets... En zeker een deel zit tussen je oren, dat geloof ik best.

PS. met collega's tot een volgende conclusie gekomen:
Inspelen van kabels kan wel degelijk invloed hebben, doordat er stroom door loopt kan de temperatuur veranderen, verandering van temperatuur kan invloed hebben op geleiding, minimaal, maar minimale wijzigingen hebben wel gevolg...........

quote:
Maarce schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:40:
[...]

Inspelen van kabels kan wel degelijk invloed hebben, doordat er stroom door loopt kan de temperatuur veranderen, verandering van temperatuur kan invloed hebben op geleiding, minimaal, maar minimale wijzigingen hebben wel gevolg...
Een kabel is een passief onderdeel, het kan dus nooit signaal verbeteren, het kan alleen maar in meer of mindere mate voor verlies van signaal zorgen. De vraag is dus niet of enig verlies optreedt, de vraag is of dat door (een getrained) menselijk oor waarneembaar is.

Er was een miljoen dollar te verdienen van meneer James Randy, voor degene die dubbel blind aan kon tonen dat er verschil hoorbaar was tussen interlinks. Dit kwam voorbij in Deel 1 van dit topic. Daar heeft de kabelfabrikant zich uiteindelijk onderuit geluld, onder begeleiding van het nodige aan slap excuus.

Als het zo goed hoorbaar zou zijn dan was het makkelijk 1 miljoen dollar scoren. Dan vraag je je af wat de werkelijke reden is dat ze afhaakten...

K.I.S.S. - Beter een béétje te bot dan veel te onzeker! - Photo Portfolio

Reg. datum: 16 september 2004

Toch vreemd dat als een kabel warmer wordt hij slechter gaat geleiden en daar het geluid beter van wordt... Ja het klopt tempetatuur beinvloed de soortelijke weerstand van een kabel, maar de weerstand zal alleen hoger worden. En een grotere kabel weerstand zorgt voor een groter spanningsverlies in de kabel, dus een lagere spanning op je speakers.... dat kan nooit de bedoeling zijn van fabrikanten. En als dat wel de bedoeling is, neem dan gewoon een dunnere of langere kabel.

quote:
kippy schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:20:
Toch vreemd dat als een kabel warmer wordt hij slechter gaat geleiden en daar het geluid beter van wordt... Ja het klopt tempetatuur beinvloed de soortelijke weerstand van een kabel, maar de weerstand zal alleen hoger worden. En een grotere kabel weerstand zorgt voor een groter spanningsverlies in de kabel, dus een lagere spanning op je speakers.... dat kan nooit de bedoeling zijn van fabrikanten. En als dat wel de bedoeling is, neem dan gewoon een dunnere of langere kabel.
Wie zegt dat het beter wordt?

Ik geef aan dat het veranderd. Bij een goede versterker hoor je die verandering misschien.
Let er wel op dat audio heel erg op smaak berust. Het kan dus zomaar zijn dat iemand het dan beter vind klinken terwijl het technisch gezien slechter is.

Ga alleen maar na dat men buizenversterkers "beter" vind klinken, terwijl technisch te bewijzen is dat een transistor beter is.

quote:
Inspelen van kabels kan wel degelijk invloed hebben, doordat er stroom door loopt kan de temperatuur veranderen, verandering van temperatuur kan invloed hebben op geleiding, minimaal, maar minimale wijzigingen hebben wel gevolg...........
Stel he dat je kabel meer weerstand krijgt, dan is het volume gewoon iets zachter. Let op: we hebben het hier over echt 3x niets aan weerstand. De gemiddelde alps audio pot is 10k-100k Ohm. Dat haal je nooit met een warme kabel ;) Dus dat lijkt me niet echt waarneembaar.

Sowieso heb ik het idee dat Ray onder inspelen verstaat: 'iets' verandert aan de kabel, en dat 'iets' is blijvend.

Btw volgens jouw theorie: als ik mijn kabel eens in de oven leg: wordt mijn geluid dan beter? (overdreven, maar bij wijze van).

En wat als ik nou eens een weerstandje in mijn kabel opneem?
quote:
Ga alleen maar na dat men buizenversterkers "beter" vind klinken, terwijl technisch te bewijzen is dat een transistor beter is.
Spanningsdrempel?
Harmonische constanten?

Ik ben zelf buizen-prutser en zal de spanningsdrempel wel willen verdedigen als een pluspunt (er zijn ook minpunten) . De vervorming is een minpunt als je streeft naar 100% exacte versterking, maar ik vind (!) het zelf beter klinken.
Buizen moeten btw wel opwarmen :+

Boudewijn wijzigde dit bericht 19-12-2007 14:33 (20%)

Reg. datum: 16 september 2004

Ja dat is gewoon de vervorming, en wij als mensen houden gewoon van dat soort vervorming.

Maar als we er even vanuit gaan dat kabels een ideale weerstand zijn, wat na mijn gevoel kabels voor audio transport moeten zijn. Zal warmte er alleen maar voor zorgen dat het spannings niveau op de aansluitingen van de speakers lager wordt. Dat zelfde effect kan ik ook berijken door men vollumme lager te draaien of een dunnere of langere kabel te nemen. En daarbij is het toch vrij lastig om high end audiokabels warm te krijgen. Dan moet je er toch wel zo'n gruwelijk vermogen doorheen pompen.

En even los van het temperatuur weerstand verhaald. Er zijn genoeg fabrikanten die de kabels voor de eindgebruiker inspelen. Dan wordt de kabel warm, koelt weer af (mischien 5 graden temperatuur verschil) en als de kabel bij mij thuis weer op kamer temperatuur is heb ik op wat voor manier daar baat van...?

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:30:
[...]

Stel he dat je kabel meer weerstand krijgt, dan is het volume gewoon iets zachter. Let op: we hebben het hier over echt 3x niets aan weerstand. De gemiddelde alps audio pot is 10k-100k Ohm. Dat haal je nooit met een warme kabel ;) Dus dat lijkt me niet echt waarneembaar.

Sowieso heb ik het idee dat Ray onder inspelen verstaat: 'iets' verandert aan de kabel, en dat 'iets' is blijvend.

Btw volgens jouw theorie: als ik mijn kabel eens in de oven leg: wordt mijn geluid dan beter? (overdreven, maar bij wijze van).

En wat als ik nou eens een weerstandje in mijn kabel opneem?
Misshien ben ik niet helemaal duidelijk, de geleiding veranderd minimaal, en misschien is dit hoorbaar. Ik ga geen beweringen doen die ik niet kan onderbouwen, slag om arm en dergelijke, en een goede dosis sarcasme...
quote:
[...]

Spanningsdrempel?
Harmonische constanten?

Ik ben zelf buizen-prutser en zal de spanningsdrempel wel willen verdedigen als een pluspunt (er zijn ook minpunten) . De vervorming is een minpunt als je streeft naar 100% exacte versterking, maar ik vind (!) het zelf beter klinken.
Buizen moeten btw wel opwarmen :+
Dat bedoel ik ja. Geluid is aan smaak onderheven. Het beste geluid technisch gezien is niet het mooiste geluid om naar te luisteren. Buizen zijn daar zoals gezegd een uitstekend voorbeeld van, want wat klinkt dat lekker!!!

Zullen we de hele kabel-inspelen mythe even laten liggen als er niet op z'n minst een mogelijke verklaring voor aangedragen wordt?

Dat de weerstand verandert met temperatuursverandering klopt wel, maar dat verandert het karakter niet omdat, tenminste in het gebied van menselijk gehoor, de verandering compleet lineair is. Klankbeeld verandering bestaat in dat geval niet. Ook is binnen de 10-50.000 Hz er geen sprake van frequentie-afhankelijke verandering.

Kom aan met een goede verklaring op basis van korrelgrenzen, dislocaties, scattering en driftsnelheden van electronen, en ik wil er serieus op ingaan. Niet als je denkt met veranderde weerstand alles te kunnen verklaren.

K.I.S.S. - Beter een béétje te bot dan veel te onzeker! - Photo Portfolio

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:30:
Even ingrijpen hier, want wat je zegt is niet geheel juist. het rendement gaat inderdaad naar beneden, maar dat is niet het enige effect: Doordat de dempingsfactor van de amp slechter wordt heb je ook minder strak laag bijvoorbeeld. Maar al dit valt natuurlijk in het niet bij bijvoorbeeld de Rdc van de wooferspoel om maar eens wat te noemen. Horen ga je dat echt niet :)

Pure Class A

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:00:
ik ben dan ook weer degene die het tegendeel beweerd (zie mijn post hierboven ergens over kabel icm marantz/dynaudio) en duur is inderdaad relatief. De verschillen zijn niet MEGA maar vaak karakter verschillen (dat heb ik ook steeds vermeld).

Op een set van een paar duizend euro heeft een (stroom) kabel van ¤ 2000,-- geen enkel nut. Geef dat geld uit aan een betere cd speler of versterker. Heb je uiteindelijk die spullen op max (ja wat is max ?) dan kunnen kabels wellicht iets voor je doen. Ik ken tientallen sets bij audiokennissen en ik ben zelf ook gewoon met een CD80 en een zelfbouw buizenversterker begonnen met stock bekabeling. Toen eens een keer met zelfbouw en door de jaren heen pas in exclusieve kabels terecht gekomen. Dat was ook pas nadat de overige componenten zover waren dat het ook nut heeft. En dan nog zijn de verschillen niet enorm. Het is anders. En daar komt dan smaak weer om de hoek kijken.

nu heb ik dus 2 stroomkabels in bestelling staan die retail 6k¤ moeten kosten. (ik zit niet te wa
chten op de bekende reacties) en die in verhouding staan tot de set waar ze in komen. Mijn verwachting tov de huidige kabels ? Een betere plaatsing en meer 'lucht', verschil met huidige setup wellicht 1% ????? Tja en of je dat er voor over hebt is voor iedereen aan zichzelf te bepalen.

@servies, als je verder alleen maar komt om te ze*^%^*ken reageer dan niet svp. Neem anders eens de moeite en rij naar W en W in Enschede (zie in je profiel dat je in Groenlo woont) en ga eens luisteren. Er zal een wereld voor je open gaan.

Ray wijzigde dit bericht 19-12-2007 16:37 (4%)

These are my dreams, so simple, so few ~ Dreams we hold in the palm of our hands

quote:
Ray schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:16:
Op een set van een paar duizend euro heeft een (stroom) kabel van ¤ 2000,-- geen enkel nut.
Maar Ray, waarom niet dan? Wat is er zo dan wezenlijk anders als je een paar K's extra uitgeeft?
quote:
Ray schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:16:Een betere plaatsing en meer 'lucht', verschil met huidige setup wellicht 1% ????? Tja en of je dat er voor over hebt is voor iedereen aan zichzelf te bepalen.
Denk je niet, dat je jezelf nu al aan het beďnvloeden bent door dit soort dingen te gaan stellen?

voodooless wijzigde dit bericht 19-12-2007 17:07 (38%)

Reg. datum: 23 november 2003

quote:
Ray schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:16:
en die in verhouding staan tot de set waar ze in komen.
Zet de prik thuis eens uit en schroef eens het plaatje van een stopcontact open.

Pure Class A

quote:
Yapser schreef op woensdag 19 december 2007 @ 17:29:
[...]

Zet de prik thuis eens uit en schroef eens het plaatje van een stopcontact open.
die heb ik niet :) vanaf de meterkast lopen direct lijnen naar de apparatuur toe. De ene lijn voedt een powerplant en die de cd speler. De tweede lijn gaat naar een vibex reference filter en vandaar naar de eindversterker. Ook in de meterkast zelf is alles aangepast. Maar inderdaad ook in mijn woning komt gewoon kaal 'straat koper' de woning binnen als je daar op doelt. Waarom het dan toch anders klinkt als je het aanpast ?????

Pure Class A

quote:
voodooless schreef op woensdag 19 december 2007 @ 17:05:
[...]

Maar Ray, waarom niet dan? Wat is er zo dan wezenlijk anders als je een paar K's extra uitgeeft?

[...]

Denk je niet, dat je jezelf nu al aan het beďnvloeden bent door dit soort dingen te gaan stellen?
omdat de bottleneck dan niet in de kabel zit maar in de overige apparaten. Een goede kabel zorgt ervoor dat de aangesloten apparaten maximaal kunnen presteren. Het is zoals al vaker gezegd een passief onderdeel. Dus de kabels komen als laatste als er in de apparaten zelf geen winst meer te halen valt en zorgen er dan voor dat je het maximale er uit kan halen. daarom zal dus een extreem goede kabel op een matige set (vrijwel) geen verschil te horen geven

Ik heb een verwachting van de kabel gebaseerd op mijn ervaring met hun interlink en luidspreker kabel die ik al uit dezelfde serie heb. Deze hadden verbeter punten tov de vorige kabels die weer uitdezelfde serie komen als ik nu de stroomkabel ga vervangen. Valt het tegen houd ik gewoon de huidige kabels en verkoop de nieuwe weer. Het is niet zo dat ik niet meer terug zou kunnen :)

Ray wijzigde dit bericht 19-12-2007 17:37 (4%)

quote:
Ray schreef op woensdag 19 december 2007 @ 17:35:
omdat de bottleneck dan niet in de kabel zit maar in de overige apparaten.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel: WTF zit er dan in die spullen van meerdere extra K's wat die bottleneck kleiner zou moeten maken?

ray: je weet dat een CD speler de 230V AC gelijkricht en dan een berg elco's heeft om de zaak te bufferen?
als ik hier een neodymium kabel pak (ja ik heb er een ergens liggen, ooit gehad) en een gamma kabel.

Beide stop ik in het stopcontact en neem ik een brugcel met 100.000uF erachter en een belasting.
dan meet ik met mijn 100MHz scope echt geen verschil (dual channel, dus beide golven tegelijk projecteren... en vergelijken maar). Dit is een wetenschappelijk vrij correcte meting (beide kabels lagen naast elkaar, dus geen temp verschil. en de probes zijn ook omgewisseld).

Wat doet een dure kabel beter dan een goedkope?

Imo is de dooddoener onder de believers gewoon dat non believers het niet horen door hun inferieure set.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws