Jullie hadden bijna een punt leek het, zoals het werd gebracht, maar toen dacht ik na.
We praten een beetje langs elkaar heen lijkt het.
Het is totale onzin om te zeggen dat DDR2-800 genoeg is met een 400MHz bus en dat dus DDR3-1600 overbodig is. Beide gebruiken de 400MHz bus ten volste, de laatste heeft alleen het dubbele aan bandbreedte. Het heeft echter geen zin om DDR3-1600 te kopen en dat op bijvoorbeeld 1333 te
laten lopen. Als je je DDR2-800 op een 200MHz (met QDR dan dus 800MHz) bus hebt lopen dan zal
DDR3-1600 met dezelfde bus niet op 1600MHz lopen maar ook op 800MHz en gebruik je inderdaad niet de maximale bandbreedte. Dan gooi je geld weg.
Het heeft dus inderdaad geen zin om je geheugen sneller te laten lopen als je het asycnhroon
doet van de FSB want de benutbare bandbreedte wordt gelimiteerd door de FSB en niet door de CPU. Zolang je het 1:1 doet en inderdaad de CPU overklokt door de FSB op te schroeven heb je echt wel profijt van sneller geheugen. Let wel, je hoeft de CPU snelheid niet eens te overklokken als je alleen de FSB kan overklokken en de multiplier omlaag kan halen.
Als je CPU al standaard een 400MHz FSB heeft is het geeneens overklokken.
In mijn geval heb ik een Q6600 die met gemak 3,6GHz doet. Ik vind dit snel genoeg maar kies in
plaats van 9x400 voor 8x450. De snelheid blijft hetzelfde, maar het geheugen loopt hierdoor
bijna 17% sneller (niet in acht neming van latencies). De 450MHz FSB die mijn reepjes 1600MHz
DDR3 voor hun kiezen krijgen persen het tot 1800MHz @ 450FSB, 1:1 dus. Zeer zeer nuttig gezien
de tests.
Een synthetische benchmark betekent niet dat het eigenlijk niet zo is. Het is een test die exact
aangeeft wat de capaciteiten zijn van een systeem/onderdeel en daar gaat het hier om,
capaciteit. Het is geen test die een theorie aangeeft en het is geen garantie dat het altijd met
alle software zo snel zal werken, het is een verder zinloze standaard praktijktest omdat er met
de verwerkte data niks wordt gedaan. Je kan de uitkomsten echter wel zeer goed vergelijken met
dezelfde tests van andere onderdelen en daar is het nuttig voor. Zeggen dat de uitkomsten niets
waard zijn en dat het in real life er niet toe doet is dan natuurlijk onzin en geen argument.
De bandbreedte die een CPU kan benutten heeft niks te maken met wat de CPU 'kan', maar met wat de CPU wordt aangeboden. Dat C2D technologie er 'bekend' om zou staan geen gebruik te kunnen maken van hoge snelheid geheugen is een grote misvatting. De CPU is gelimiteerd door wat hem wordt aangeboden.
Het gaat er allemaal om dat als er snel data nodig is de CPU er bij kan met hoge snelheid.
De CPU kan veel meer data verwerken dan mega-traag DDR2-800, of zelfs DDR3-1600, kan aanleveren. Je hebt blijkbaar geen idee hoeveel cycles de CPU uit zijn neus staat te vreten voordat de gevraagde data aankomt. DDR3-1600 is gewoon 2x zo snel als DDR2-800 (mits beide op de gerate snelheid werken) en zolang je het 1:1 laat lopen heb je zelfs profijt van DDR4-23000 als het
moet. Er komt ooit een moment dat het geheugen de data nagenoeg direct heeft na de aanvraag,
maar die tijd is er nog lang niet (L2 cache telt even niet mee) en tot die tijd is alle snelheid
mooi meegenomen.
In mijn post waar ik het had over DDR3-1600 als een goede keuze voor niet overklokken had ik het
natuurlijk over een 400MHz (1600MHz) FSB CPU of anders alleen door de FSB overklokken van 333MHz tot 400MHz (waar geen enkele CPU van over zijn nek gaat tegenwoordig).
Eigenlijk hadden wij beide gelijk, maar praatten we langs elkaar heen. Jij gaat te kort door de
bocht en ik had mijzelf wat beter moeten uitleggen.
Can't we all just get along?