Gathering of Tweakers

Quicksearch

CSL2.0 FAQ

Welkom in CSL! Vandaag de dag kun je alle kanten op met desktop PC's en notebooks, voor de één is deze overvloed aan keuzemogelijkheden een zegen, voor de ander een regelrechte hel. Omdat er zoveel mogelijk is worden er ook veel vragen gesteld en de meest voorkomende vragen zijn in deze FAQ verwerkt.

Inhoudsopgave

« ·^

Reageren in CSL

Na de lancering van CSL2.0 ontstonden er onduidelijkheden over wat wel of juist niet in CSL mag. Hieronder een korte indeling. Uiteraard is het belangrijk om even het CSL Beleid door te nemen alvorens je gaat reageren.

Wat staat er in CSL?

De afkorting CSL staat voor 'Complete Systemen & Laptops'. Dit geeft aan waar CSL voor dient en wat er in grote lijnen in staat. We vinden, of kunnen vinden, het volgende:

1. Ervaringtopics over populaire notebooks
  2. Ervaringtopics over populaire kant-en-klare PC's
  3. Discussies over de BBG's

Wat mag er wel, of juist niet in CSL?

Toegestaan:

Wat we liever niet zien:

• Probleemvragen over desktop PC's
      Zie CSL Beleid#probleem
    • Driver en/of software (besturingssysteem) problemen
      Bv. Ik kan geen driver voor mijn webcam vinden!
    • Welke PC moet ik kopen?
    • Is deze samenstelling onderdelen goed?
    • Welke laptop moet ik kopen? Is deze laptop wel goed?
    • Hoe kan ik mijn PC/laptop het beste upgraden?

Voordat je een topic start

Om alles nog wel netjes op orde te houden hebben we een duidelijk beleid hier. We verwachten dat je de CSL FAQ en het CSL beleid helemaal hebt doorgenomen voordat je een vraag stelt en tevens ook bekend bent met de FAQ forumgedrag. Onder de FAQ forumgedrag valt dus o.a.:

1. Zoeken op GoT: met de search zoeken op steekworden;
  2. FAQs van (andere) fora lezen. Sommige problemen hebben met meerdere dingen te maken, het is soms dus handig om b.v. ook de OM FAQ en PMG FAQ te lezen naast de CSL FAQ;
  3. Zorg voor een duidelijke topictitel;
  4. Zorg voor een duidelijke topicstart.

De FAQ forumgedrag en de CSL FAQ behoort min of meer tot de basiskennis. In het beleid staan de regels voor het maken van een topic. Eerst de FAQs doornemen, en vervolgens het beleid dus. Blijkt het dat je topic niet voldoet aan de eisen, is de kans groot dat je topic zonder pardon op slot gaat. Dit doen we dan niet om jou te pesten, maar dus om het schoon te houden.

« ·^

Ik wil een nieuwe PC kopen, welke?

In het CSL Beleid staat de volgende tekst: Wat moet ik kopen? / Welke moet ik nemen? Upgraden?. Hierin wordt aangegeven dat men geen topics op GoT meer mag openen met de vraag of een bepaald systeem goed is.

Wegens deze regel valt er op GoT wel een gaatje. Een gaatje waar iets zat wat nooit op GoT had gemogen, namelijk 'enkel vragen of product x goed is'. Van de GoT'ter wordt verwacht dat deze dat zelf uit kan zoeken. Heb je daar toch enige moeite mee? Dan is er een HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? beschikbaar. Deze HOWTO is voor zowel reeds geassembleerde systemen als zelf samen te stellen systemen toepasbaar.

« ·^

Ik wil een nieuwe laptop kopen, welke?

In het CSL Beleid staat de volgende tekst: Wat moet ik kopen? / Welke moet ik nemen? Upgraden?. Hierin wordt aangegeven dat men geen topics op GoT meer mag openen met de vraag of een bepaald systeem goed is.

Naast een HOWTO voor desktop PC's is er ook een FAQ geschreven welke zich enkel richt op notebooks. Deze is hier te vinden. Tevens bieden de ervaringtopics informatie over courante notebooks. De site Notebook Review is ook erg handig.

« ·^

Ik wil mijn PC upgraden, hoe?

Vraag jezelf eerst af wát er precies te traag is aan het systeem. Een upgrade kan namelijk onterecht zijn en dat is jammer van het geld. Benchmark en analyseer het dus goed, een CPU upgraden is leuk maar heeft weinig zin als er een trage videokaart en een oude 20GB 5400RPM hardeschijf in het systeem steekt.

Nadat je een het traagste onderdeel hebt gevonden moet je een nieuwe uitzoeken. Pak hierbij simpelweg de HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? erbij en lees aan de hand van benchmarks welke en/of de nieuwe processor daadwerkelijk sneller is. Aldus het CSL Beleid is het niet de bedoeling dat je hier een topic over start!

« ·^

Ik wil mijn laptop upgraden, hoe?

Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als 'Ik wil mijn PC upgraden, hoe?'. Zie Notebook FAQ voor tips.

« ·^

Best Buy Guides

In deze sticky zijn guides opgesteld met een algemene omschrijving in het achterhoofd zoals een hi- of mid-end game systeem/notebook, een office systeem of een multimedia workstation. Het moge duidelijk zijn dat deze guides niet pretenderen het laatste woord te hebben, je moet ze zien als leidraad welke je kunt gebruiken om zelf tot een systeemkeuze te komen.

Elke guide behoeft feed-back, hiertoe dienen guide specifieke feed-back topics, welke, indien niet aanwezig in overleg gestart kunnen worden (om wildgroei en dubbel tegen te gaan). Let op dat dit inhoudelijk blijft, dus géén persoonlijke wat-moet-ik-nemen vragen(!) maar opmerkingen over de guide zelf en discussie daarover. Voorstellen zijn ook welkom, zeker omdat de markt erg dynamisch is; prijzen veranderen, nieuwe pr-oducten worden geïntroduceerd etc. waardoor een guide geen statisch fenomeen is en mag zijn. De feed-back zal regelmatig in de desbetreffende of eventueel nieuwe guide verwerkt worden.

« ·^

Welke hardware zit er in mijn systeem?

Het beste is natuurlijk dat je het apparaat openschroeft en de hardware bekijkt. Met moderne hardware is het praktisch altijd mogelijk om, al dan niet aan de hand van een nummer, af te lezen wat voor hardware het is. Vanzelfsprekend kent niemand alle typenummers van alle hardware; daarvoor is Google uitgevonden.

Voor diegene die het systeem niet open willen schroeven of hier om één of ander reden niet de mogelijkheid voor hebben, zijn er programma's ontwikkelt die speciaal gericht zijn op het detecteren van hardware:

« ·^

Mijn PC / laptop is defect, wat nu?

Voor PC's: In ieder geval geen topic in CSL openen, een compleet systeem gaat niet defect: Het zijn de onderdelen die defect raken en ieder onderdeel past thuis in één van de subfora die in Harde Waren te vinden is. Mocht je een topic willen plaatsen, plaats het in het subforum dat aansluit op dat hardwareonderdeel.

Hier komt wel één ding om de hoek kijken: Het systeem is defect maar de reden is onbekend dus is het moeilijk om het juiste subforum te bepalen. In dat geval dien je zélf de eerste stap te zetten met troubleshooten. Ga de machine analyseren, haal non-essentiële hardware uit de PC (je hebt een moederbord, processor, geheugen, videokaart en een voeding nodig om een PC te starten, meer niet), probeer andere software (reïnstall van huidige OS, start Ubuntu op van CD, drivers) en neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.

Voor laptops: Algemene problemen horen niet in CSL thuis, specifieke laptop problemen mogen wel in CSL geplaatst worden. Om de drempel met wat voorbeelden aan te geven hieronder een lijstje:

• Mijn hardeschijf lijkt defect te raken, dit hoort in Opslagmedia & I/O Controllers
  • Ik kan geen netwerk krijgen op mijn laptop, als het fysiek netwerk is moet het in Netwerken, ligt het aan de software? kijk dan in Softe Goederen
  • Laptop start niet op en geeft een merk-specifieke foutmelding die niet te achterhalen was na uitgebreid troubleshooten. Dit kan in CSL.
  • Ik heb mijn laptop geupgraded met een nieuwe MXM module, nu krijg ik probleem <xyz>. Dit kan in CSL
« ·^

Hoeveel is mijn PC nog waard?

Hardware Taxaties - Deel 31

• In de 31 delen van de taxatietopic-serie zijn etterlijke duizenden dingen getaxeerd. Zoek in de laatste delen naar je onderdeel en je vindt hoogstwaarschijnlijk genoeg voorbeelden van wat het waard kan zijn. Tip: gebruik de "Zoek in dit topic" functie.
    • mocht het gaan om een erg obscuur onderdeel, kijk dan wat verder terug. Obscuur spul is toch grotendeels "wat de gek ervoor geeft", dus verandert er niet zoveel.
    • betreft het splinternieuwe dingen, dan is het logisch dat je het niet hier terug kunt vinden. Beste houvast is dan wat andere splinternieuwe dingen kostten - dus wil je weten wat je GeForce 8800GTX waard is, kijk naar hoeveel een 7800GTX waard was vlak na introductie.
    • mocht dat allemaal niet baten, bedenk dat de taxateurs het ook niet uit hun duim zogen. Zoek op Tweakers.net - Vraag & Aanbod, Marktplaats en eBay naar het onderdeel. Neem een gemiddelde uit de recente prijzen daar.
    • kom je er echt niet uit? Dan heb je ofwel iets zodanigs obscuurs dat een taxateur er ook weinig mee kan, danwel heb je bovenstaande tips niet goed uitgevoerd. Ga dan in ieder geval niet alsnog een topic openen, dit is niet gewenst!

« ·^

Mijn laptop is defect of heeft een probleem, wat nu?

Zie Notebook FAQ en bovenstaande gedeelte over 'Mijn PC is defect, wat nu?'. In tegenstelling tot PC's is het wel toegestaan om bepaalde probleemtopics te openen in CSL omtrent notebooks. Zie daarvoor het CSL Beleid

« ·^

Contact

• Turkish
  • Laurent
  • Thandor
  • GENETX
  •  

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
    Active Topics
    Frontpage Nieuws
    Frontpage Nieuws