quote:
Zoals ik eerder ook al zei, het modem geeft geen VOIP/SIP signaal door....ISDN apparatuur gaat sowieso niet werken, dus ik denk dat je de ISDN moet blijven behouden.
Ja, ik had je eerdere bericht gelezen, maar desondanks twijfelde ik nog. Het leek me van de zotte dat naast analoog, isdn & voip Casema nog weer een eigen systeem zou hebben.
Ik denk dat ik het nu begrepen heb: Casema levert wel telefonie maar geen voip. Je kunt via het Casema modem desnoods wel voip gebruiken, maar niet met Casema als provider. Daarmee vervalt voor mij dan ook het voordeel van "gratis" telefonie bij de snellere abonnementen.
Het leuke van de Fritzbox is dat je zowel analoge als isdn apparaten kunt aansluiten en dat je alle vormen van telefonie (analoog, isdn & voip) naar de aangesloten apparaten kunt sturen. Alles werkt met alles, behalve dus met telefonie van Casema. Dat hebben ze weer fijn geregeld.
Eventueel zou ik nog kunnen proberen om de Casema telefonie aan te sluiten op de analoge ingang van de Fritz. Ook zou ik nog kunnen overwegen mijn dect-centrale te vervangen door een analoog exemplaar om aan te sluiten op de Casema modem, maar het is maar zeer de vraag of dit allemaal probleemloos gaat werken en voordelen biedt het al helemaal niet. Ik kan dus inderdaad maar beter mijn isdn houden; je weet wat je hebt maar niet wat je krijgt.
Afgezien van enkele positieve ervaringen is er toch veel ergernis over Casema. Ook mijn eigen ervaringen met Casema TV en respons op klachten zijn niet om over naar huis te mailen. (na renovatie van het netwerk in in deze regio zijn die problemen overigens opgelost). Hun prijzen trekken me ook niet echt over de streep en als het allemaal tegenvalt zit je er niet alleen een jaar aan vast maar moet je je ook nog eens laten piepelen door hun "klantenservice". Is een beetje snelheidswinst dat allemaal wel waard?
Behalve Casema is op mijn adres alleen adsl-lite beschikbaar (dat heb ik nu over een isdn lijn). Ik zou graag sneller willen, maar misschien moest ik voorlopig nog maar even blijven zitten waar ik zit, of heeft iemand nog een goede suggestie?