Gathering of Tweakers

Quicksearch
Deel 10 van de "Solo testcasefoto's - om van te leren" alweer.
Voorgaande delen:
Solo testcasefoto's - om van te leren
Solo testcasefoto's - om van te leren (deel 2)
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 3
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 4
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 5
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 6
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 7
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 8
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 9

Zoals altijd wat puntjes om op te letten, lees ze (weer) even door.

Het doel van dit topic:

Van elkaars tips, fouten, goed gelukte dan wel mislukte technieken etc leren. Ben je een beginnende fotograaf en heb je net 1 foto waarvan je denkt: ik wil hem laten zien en weten wat ik kan verbeteren, dan ben je in dit topic op de juiste plek. Dat houdt echter niet in dat het een stortplaats is voor elke foto die je maakt ;)

Een paar simpele regels om dit topic leuk en leerzaam te maken en te houden:

1. 1 foto per post, van goeie technische en/of originele/creatieve kwaliteit. Ook al heet dit 'testcasefoto's' en niet 'showcasefoto's', dan nog wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht, anders is het vrij zinloos om de zoveelduizendste foto van iets te posten ;)
2. Als je commentaar geeft op een foto: onderbouw het! Daar heeft degene die de foto post meer aan dan "moooi!" of "het ziet er niet uit!". Zeker in dit topic is commentaar superbelangrijk, dus zowel fotografen als critici: doe je best!
3. Post niet teveel foto's van jezelf achter elkaar binnen een kort tijdsbestek: geef anderen ook 'de ruimte' om te posten en commentaar te ontvangen/geven.
4. Hou rekening met de layout: 600 pixels breed max voor een thumb met (eventueel) link naar origineel van groter formaat. Te grote foto's zullen getrashed worden. Heb je een panorama: doe hem dan als link in dit topic.

Veel plezier.

Ik zal al even starten met de volgende foto.

http://farm3.static.flickr.com/2360/1599198169_f06fb7893b.jpg

Soul__assasin wijzigde dit bericht 22-10-2007 09:29 (4%)

@ Sir nobax: de verticale strepen vind ik niet zo mooi. Misschien kun je de kleuren wat oppeppen zodat de bloem er wat mooier uit komt.
@ bizarro: Mooie kleurtjes.
@ Sharky: Nice! Had wat mij betreft wel iets meer ruimte aan de linkerkant (en minder aan de rechterkant) mogen hebben.

Eentje van mij:

http://img142.imageshack.us/img142/141/img1255a001borderby8.jpg

Canon | Manfrotto | Hoya | Sigma | SanDisk | Crumpler | architectuurfotografie | flickr |

Jamaica has a bobsled team!

quote:
SirNobax schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 01:15:
[...]

Een andere imagehost met minder agressieve Jpeg compressie. ;)

En ik zou hem wat curves geven, beetje erg 'neutraal'/saai nu, waardoor de foto niet echt in het oog springt.
Wat bedoel je precies met curves?
Reg. datum: 13 augustus 2003

Hier nog eentje van mijn kant,
alle commentaar is welkom.

@BBE heerlijke plaat, hoe heb je die kleuren er zo uit laten springen?
Gaussian blur?
http://www.pbfo.nl/temp/sunset600.jpg

BoKHo wijzigde dit bericht 21-10-2007 11:09 (29%)

@BBE Lekkere foto. De ruimte aan de rechterkant geeft een enorm gevoel van ruimte. Wel jammer is het struikje dat in het midden van de foto staat. Die breekt de leegte, terwijl dat de kracht van de foto is.

sparen sparen sparen sparen

BoKHo, ik weet niet wat er met de plaat gebeurd is, maar k kan de lijnen van de kleurovergangen tellen? :?
Ben ook wel benieuwd hoe dat komt of beter: hoe dat te vermijden is. Kun je de Raw online zetten?

Lennart wijzigde dit bericht 21-10-2007 13:10 (7%)

Mijn website!
Desktop PIV @ 2,8ghz met 2,5gb ram | Laptop PIII/600 met 512mb ram | beide Win XP Pro en Xubuntu
Camera (oa) Canon Eos d60 | 28-105 USM | 17-40 L | Canon PwrPro1 | 8 gb aan CF

ik postte heel tactisch de laatste post zo'n beetje in het vorige topic, dan maar opnieuw.

Wel beetje een oudje maar had de serie al een tijdje niet bekeken

http://www.jkph.eu/images/20071021003456_pp.jpg

Photoblog :: Portfolio
EOS 30D met grip & strap, EOS 1D Mark II, kitlens, EF 17-40 f4 L, EF 70-200 f2.8 L, EF 85mm f1.8, Canon 580ex Speedlite, Fujica Compact deluxe meetzoeker.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook schrik van die kleurovergangen nu ik hem hier zo zie staan.
Bij deze de RAW.
Er zat veel stof op de sensor touwens, heb ik bij de andere plaat uiteraard even weg gepoetst.
http://members.home.nl/p.bokhorst/DSC_0219.NEF

BoKHo heeft een camera met 4-bit kleur processing :+ .

Pentax K110D - Pentax-M 50mm F/1.7 - Pentax-M 40mm F/2.8 - Pentax-F 35-70mm - Pentax-M 50mm F/2.0 - Pentax-M 80-200mm F/4.5 - Tokina 28mm F/2.8 - Tokina 135mm F/2.8 - 2.0x TC

Reg. datum: 02 april 2004

quote:
BoKHo schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:19:
Ik moet zeggen dat ik zelf ook schrik van die kleurovergangen nu ik hem hier zo zie staan.
Bij deze de RAW.
Er zat veel stof op de sensor touwens, heb ik bij de andere plaat uiteraard even weg gepoetst.
Hoe lees ik een ".nef"? Ik vind het effect eigenlijk nog wel leuk, want de lucht is anders wel erg leeg. Zou het misschien ook door een filter veroorzaakt kunnen zijn? F/14 is ook niet echt mijn favo diafragma, dan gebeuren er nog wel eens vreemde dingen.

One step beyond!

quote:
BoKHo schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:19:
Bij deze de RAW.
Lol, inderdaad veel stof :P
Maar hoe heb je hem geexporteerd? Als ik het in Photoshop CS3 doe via save for web krijg ik hem gewoon goed te zien..

@ hierboven: Adobe Camera RAW.

sOid wijzigde dit bericht 21-10-2007 15:24 (3%)

Reg. datum: 02 april 2004

quote:
sOid schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:20:
[...]
@ hierboven: Adobe Camera RAW.
Ja, maar ik gebruik PSP XI en die kan niet eens de laatste Canon-RAW (40D) zelf lezen :(.

One step beyond!

quote:
Toff schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:34:
[...]
Ja, maar ik gebruik PSP XI en die kan niet eens de laatste Canon-RAW (40D) zelf lezen :(.
Denk dat IrfanView ze ook wel opent (wel ff de plugins downloaden)

quote:
SirNobax schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:21:
BoKHo heeft een camera met 4-bit kleur processing :+ .
Het is een gewoon een nikon D40 met een kitlens en een sigma 50-150 f2.8 ;) :P
Ik gebruik over het algemeen photoshop cs3.
Ben zelf vanmiddag ook nog even aan het expirimenteren geweest, het komt door noise ninja..
Ik zal straks even een aangepaste posten..

edit:
foto is aangepast, is een wereld van verschil..

BoKHo wijzigde dit bericht 21-10-2007 19:53 (8%)

quote:
BBE schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 09:13:
@ Sir nobax: de verticale strepen vind ik niet zo mooi. Misschien kun je de kleuren wat oppeppen zodat de bloem er wat mooier uit komt.
@ bizarro: Mooie kleurtjes.
@ Sharky: Nice! Had wat mij betreft wel iets meer ruimte aan de linkerkant (en minder aan de rechterkant) mogen hebben.

Eentje van mij:

[afbeelding]
Lekkere plaat mark, kijkt echt lekker weg.

edit: niet een hele bijzondere plaat van mijn hand, maar dit was mijn uitzicht uit mijn woonkamer gister.

http://nomadphoto.nl/got/single/IMG_0587reallysmall.jpg

Nomad wijzigde dit bericht 21-10-2007 20:59 (18%)

Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase

Gisteren geschoten in Kornwerderzand.

http://farm3.static.flickr.com/2261/1670630825_b726d51b36.jpg

Ben benieuwd naar reacties :)

Reg. datum: 15 januari 2004

Hallo ik ben een beginnende fotograaf en ben tevens nieuw hier.

Ik zal even kijken of ik iets aan te merken heb op de geposte foto's en tevens een kiekje van mijn eigen hand posten.

Maar eerst even iets voor Soul__assasin in de persoon van Topicstarter/beheerder. Het lijkt mij leerzaam en leuk wanneer ook de posters van de foto's zeggen hoe ze de foto bewerkt hebben en misschien ook zeggen of ze de foto 's avonds of 's morgens gemaakt hebben of tegen de zon in oid wat belangrijk was voor de foto. Dit zodat ook anderen kunnen leren van de geposte foto's.

@Soul__assasin: Mooie foto alleen de kleuren vind ik persoonlijk iets te saai. Ook vind ik het jammer dat het centrum wat aandacht trekt een beetje overbelicht is en ook niet echt duidelijk (scherp) is.
@BBE: Hele mooie foto. Mooie kleuren en compositie. Alleen als ik ga mierenneuken zou ik zeggen dat het jammer is dat het bosje in het midden staat. Hoe heb je de foto bewerkt? En waarom zeg je dat Sharky de foto links beter iets meer ruimte had moeten geven?? doordat hij rechts iets meer overbelicht is?? (je hebt het over de foto van die persoon in dat pak neem ik aan)
@BOKHOR: Mooie foto, mooi dat de rots ook in de verte nog terugkomt. Jammer inderdaad van de kringen.
@ Sharky: Hele mooie foto, hoe heb je hem bewerkt?
@Nomad: Ook een mooie foto, mooie lijnen in de lucht.
@Xelle: Mooie foto, mooie kleuren. (Als ik een minpunt zou moeten verzinnen zou dat zijn: misschien is de lucht op sommige plekken iets te wit/overbelicht?).

Ik ben nog maar een beginnende fotograaf dus indien jullie andere meningen hebben dan ik, zeg dat dan gerust. Zeg gerust waarom je het met een opmerking van mijn kant oneens bent, daar kan ik van leren.

Zelf heb ik nog niet de tijd gehad om goede foto's/composities te gaan maken. Echter heb ik hier wel een foto van een beeld dat m'n moeder gemaakt heeft. De foto is niet bewerkt.

http://lh3.google.com/vandorst.p/Rxvxqp31ftI/AAAAAAAABW8/2a9NBj2whHc/DSC_0157.JPG?imgmax=720

@ soul_assassin: whoa, mooi licht! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kleurenversie...
@BBE: zo klein ziet het er wat naar uit eerlijk gezegd net of erg een berg jpg artifacts inzitten, heb je een link naar een grotere versie?
@bokho: hij is wel erg donker vind ik
@sharky: vet, mooie uitdrukking en fijne zwart-wit
@nomad: best een aardige lucht, de lijnenstructuur in de wolken is wel vet
@xelle: er is wel een heel groot contrast tussen de boven en onderkant van de foto, weet het niet zo...
@MIQ: lijkt erop dat je geflitst heb, op het beeld valt redelijk wat hard licht, terwijl de achtergrond behoorlijk donker is. Het is denk ik jammer dat afgezien van dat harde licht het beeld niet echt afsteekt tegen de achtergrond, als je niet had geflitst was het waarschijnlijk weggevallen tegen het bso erachter...

Nu zelf nog maar een plaatje. Een paar weekjes terug op een Madrileens balkon...
http://farm3.static.flickr.com/2219/1581063384_760f33fd62.jpg?v=1192552996
Ik vind de foto wel goed maar niet zo speciaal. Tenminste voor mij niet, misschien wel voor degene die erop staat en haar kennen.
Ik vind de compositie dus iets te saai.

http://www.uploadgeek.com/uploads456/1/DSC_4698.jpg
Wat zeggen jullie ervan. Ik vind het de schaduw en het licht tussen de blaadjes het mooie aan de foto.

quote:
MIQ schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 02:52:
[...]
@ Sharky: Hele mooie foto, hoe heb je hem bewerkt?
[...]
tnx! Allereerst aangezien ik in RAW schiet USM en highpass layer erbij om de foto te verscherpen. Eerst heb ik hem in kleur bewerkt, ik voeg meestal wat subtiele (en soms minder subtiele) cross-processing toe. Vervolgens wat standaard levels/curves om het contrast en evt. kleurbalans in orde te krijgen. Uiteindelijk besloot ik dat deze misschien wel mooier zou zijn in z/w en toen heb ik een z/w adjustment layer toegevoegd met de instellingen op 'auto' en deze ietsje aangepast. Vervolgens nog brightness/contrast aangepast en nog wat aan de levels gezeten.
quote:
BBE schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 09:13:
tnx. beetje met je eens, dan zou het wel erg gecentreerd worden.
quote:
WhiskyPhreak schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 09:39:
@sharky: vet, mooie uitdrukking en fijne zwart-wit
wederom tnx.

Sharky wijzigde dit bericht 22-10-2007 14:06 (32%)

Photoblog :: Portfolio
EOS 30D met grip & strap, EOS 1D Mark II, kitlens, EF 17-40 f4 L, EF 70-200 f2.8 L, EF 85mm f1.8, Canon 580ex Speedlite, Fujica Compact deluxe meetzoeker.

van het weekend voor het eerst met hdr gespeeld. nog superlastig om dat stil te houden zonder statief dus dat nemen we volgende keer maar mee :P

is overigens bij de rottemeren (rotterdam/bleiswijk). zo mooie kleuren daar nu met de hefst he :9

http://elektron.its.tudelft.nl/~edaman25/IMG_1138_6_7_HDR_small.jpg

(aanklikbaar voor een grotere versie)

@Bokho: Dank. Ik heb voor de kleuren wat gespeeld met curves. Jouw foto heeft een lekker sfeertje. De voorgrond vind ik denk ik een net iets te groot zwart vlak hebben.
@Nomad: lekkere lucht met mooie kleurtjes. Ik mis de kerktoren ;)
@MIQ: mbt de foto van Sharky: ik denk dat het mooier is dat de persoon naar de ruimte kijkt. Het overbelichte stoort mij niet. Je foto van het beeld doet mij niet zoveel. Ik zie niet goed wat het is (en het geeft ook geen abstract beeld) en het geheel is teveel samengesmolten met de omgeving.
@WhiskyPhreak: een grote versie: http://img514.imageshack....mage=img1255agrootdr6.jpg

Canon | Manfrotto | Hoya | Sigma | SanDisk | Crumpler | architectuurfotografie | flickr |

@ Soul_Assasin
Ik heb het gevoel dat hier voor BW is gekozen om een eigenlijk minder gelukte foto interessanter te maken. De lichtbundel komt nu wel beter uit.

@BBE
Hele mooie kleuren! Iets van een filter of gebruikt of geshopt?

@Bokho
Ik vind m wel erg donker, valt nu weinig op te zien. Maar qua kleur heeft ie wel wat.

@Sharky
Goed scherp op de juiste plek! Leuke shot.

@Nomad
In dit jaargetijde kun je idd je hart ophalen voor rare luchten en dergelijke. De shot is, zoals je zelf al zei, niet echt bijzonder. Maar het plaatje zelf is wel mooi. Ik kan daar `s avonds echt van genieten.

@Xelle
Wederom een mooie lucht. Alleen is de pier(?) wat donker. Ik zie net hoe het zit met diepte. Voor de rest mooie shot!

@MIQ
Hmm, lastig om naar te kijken. Maar dat ligt waarschijnlijk meer aan het aparte beeld. Voor de rest is licht wel wat hard en steekt het niet echt af tegen de achtergrond, wat het beeld er niet doet uitspringen.

@WhiskyPhreak
Technisch goed geschoten. Alleen qua verhaal of emoties doet ie me niet zoveel.

@EmielJanson
Lekkere kleuren, echter vind ik de linkerkant van de bloem wat donker.

@Unconnected
Qua scherpte valt het niet tegen vind ik. Hij is wel wat saaitjes.

Dat was mijn gezeik weer voor vandaag ;)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws