Onderstaande poster neemt me de woorden uit de mondquote:ssj3gohan schreef op maandag 12 november 2007 @ 07:17:
Het feit dat het economisch veel sneller rendabel is dan welk ander duurzaam alternatief dan ook behalve een waterkrachtcentrale, zelfs op zo'n kleine schaal, is toch al genoeg motivatie?
En over het dikgedrukte: een windturbine verdien je niet terug, ondanks de levensduur van 20 jaar... Als een grote dan de meeste kWh per euro oplevert, maak je me ECHT niet wijs dat een kleine winstgevend kan zijn.quote:CanonG1 schreef op maandag 12 november 2007 @ 10:30:
Wat ik zelf zo zie is dat windturbines bij uitstek voordeel hebben van schaalvergroting; je krijgt de meeste kWh per geïnvesteerde ¤ bij zo groot mogelijk windturbines. Bij zonnestroom gaat dit veel minder op. Natuurlijk zijn er ook daar schaalvoordelen, de panelen zijn niet voor niet gegroeid van zo'n 100Wp naar 200Wp in de laatste paar jaar, maar dat geldt toch minder.
Ik snap de wens om zelf, op je eigen huis, energie op te wekken als geen ander. Ik heb echter een energy ball gezien en ik kan me niet voorstellen dat zo'n ding geluidloos draait bij harde wind. ik zou geen ruzie met mijn buren willen omdat het gebrom of gezoem ze uit hun slaap houdt. En daarbij is er natuurlijk de simpele waarheid dat windturbines pas echt veel gaan opbrengen als je ze op een hoge mast zet, dat is in een woonwijk simpelweg niet haalbaar.
Dus kleine windturbines: in buitengebieden misschien zinvol, maar in stedelijk gebied (waar de meest van ons nu eenmaal wonen) volgens mij echt niet. Dat zal toch echt het domein van de zonnestroom blijven.
Ah ja das waar ook, mijn foutquote:RemcoDelft schreef op maandag 12 november 2007 @ 08:42:
[...]
Hier ga je de mist in...
Het vermogen van windturbines is (theoretisch) lineair met het oppervlak, dus een 2e macht van de diameter. De energie is wel een functie van de derde macht van de windsnelheid.
Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)