Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 4

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

Het is mooi dat ze in Spanje verschillende types van CSP gaan toepassen.
Ik zou zo zeggen het type wat het beste rendeert over een jaar of 5 gezien, gelijk er tussen uit pikken en 50 van deze centrales bouwen.
Zijn ze eigenlijk in andere zuid-europese landen hier ook mee bezig?
Als ze nu straks middels een soort standaard CSP centrale energie opwekken in Europa dan kan de kostprijs ook weer een stuk omlaag.
Ga maar na, standaard componenten, standaard bouwwijze, standaard set met reservedelen enz enz.
Dit moet over een paar jaar toch mogelijk zijn, kan volgens mij ook Europees gecoordineert worden.

Bart

Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

Deze week spaarlampen in de aanbieding bij de AH, heb hiero 7 gloeilampen in de algemene ruimtes van het studentenhuis vervangen. Op mijn eigen kosten. Ach, ik doe zelden wat in een collectebus, en ik zie graag resultaat van mijn uitgaven O-)

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

zonne-energie voor iedereen

quote:
stefan001 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 13:50:
Deze week spaarlampen in de aanbieding bij de AH, heb hiero 7 gloeilampen in de algemene ruimtes van het studentenhuis vervangen. Op mijn eigen kosten. Ach, ik doe zelden wat in een collectebus, en ik zie graag resultaat van mijn uitgaven O-)
_/-\o_

En nu allen: HOEZEE voor StefanNumberOne!!!

Chapeau!

Stuur meteen effe een meeltje naar Cramer toe dat je je eigen milieu heel erg serieus neemt.. ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 11:34:
Het is mooi dat ze in Spanje verschillende types van CSP gaan toepassen.
Ik zou zo zeggen het type wat het beste rendeert over een jaar of 5 gezien, gelijk er tussen uit pikken en 50 van deze centrales bouwen.
Zijn ze eigenlijk in andere zuid-europese landen hier ook mee bezig?
Als ze nu straks middels een soort standaard CSP centrale energie opwekken in Europa dan kan de kostprijs ook weer een stuk omlaag.
Ga maar na, standaard componenten, standaard bouwwijze, standaard set met reservedelen enz enz.
Dit moet over een paar jaar toch mogelijk zijn, kan volgens mij ook Europees gecoordineert worden.
Tuurlijk. Maar Frankrijk zit nog met het "probleempje" van de dominante aanwezigheid van dat atoomspullie, Italië neemt nogal wat gas af van "onze energiebondgenoot Khadaffi" en stikt van de waterkracht via monopolist ENEL, en Griekenland ... zouden ze daar weten wat een trogspiegel is??? Turkije (als je dat land tot Europa rekent als je ruimhartig van geest bent) heeft effekes wat "anders" aan het hoofd...

En je moet er natuurlijk wel ruimte voor reserveren en er de vandalen vandaan zien te houden. Moet kunnen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Ik word niet gauw kwaad!

quote:
zonnigtype schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:51:
[...]

_/-\o_

En nu allen: HOEZEE voor StefanNumberOne!!!

Chapeau!

Stuur meteen effe een meeltje naar Cramer toe dat je je eigen milieu heel erg serieus neemt.. ;)
Euh, dank je... denk ik... :P

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

quote:
zonnigtype schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:57:
[...]
En je moet er natuurlijk wel ruimte voor reserveren en er de vandalen vandaan zien te houden. Moet kunnen.
Als dat met een kerncentrale lukt moet het toch ook lukken een een CSP centrale. :)

Bart

Ik word niet gauw kwaad!

Reg. datum: 23 november 2006

Het is bijna november! Erg veel doen de panelen niet meer, in ieder geval niet voor de dagelijkse stroom behoefte.

Ben nieuwsgierig hoeveel het nog bij jullie oplevert, “wel eerlijke waardes”.

mensen houd dit forum levendig doe ook mee, zou zonde zijn als het er niet meer is.

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
ajpeetoom schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:31:
Het is bijna november! Erg veel doen de panelen niet meer, in ieder geval niet voor de dagelijkse stroom behoefte.

Over de maand oktober tot dusver 50,1 kWh uit de panelen gehaald (855Wp), en 55,2 kWh verbruikt. Tot ongeveer vorige week liep de opbrengst nog enigszins voor op het verbruik (over oktober dan), maar nu is het echt over. Over geheel 2007 tot dusver hebben de panelen 704 kWh geproduceerd en hebben we 628 kWh verbruikt. Dus op jaarbasis zitten we nog steeds in de min. Dat zal de komende twee maanden naar de 0 kWh toe gaan denk ik.

-edit-

Ik zal het even omrekenen om makkelijker onderling te vergelijken: over oktober tot dusver dus 58,6kWh/kWp en over 2007 tot dusver 823,5 kWh/kWp.

@Guus: bij jou is dat over oktober tot dusver 38,9 kWh/kWp. Dat is een behoorlijk verschil met mij. Staan ze niet geheel zuid en/of heb je wat beschaduwing?

CanonG1 wijzigde dit bericht 29-10-2007 16:29 (35%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 24 augustus 2006

Bij mij is 2375WP geinstalleerd.
September leverde 133kWh
Oktober 92,4kWh
In totaal sinds Augustus 2006 is er 2032 kWh opbrengst.

Guus Assmann

Bij mij ligt 640 Wp op het dak. Oktober heeft (tot dusver) 22,0 kWh opgebracht.
quote:
CanonG1 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:40:[...]
@Guus: bij jou is dat over oktober tot dusver 38,9 kWh/kWp. Dat is een behoorlijk verschil met mij. Staan ze niet geheel zuid en/of heb je wat beschaduwing?
Omgerekend doen mijn panelen in oktober (22 / 0,64) = 34,4 W/Wp. (pal op het zuiden gericht en momenteel met schaduw vanaf 16:00, dus het had ietsje meer kunnen zijn)
Ongeveer vergelijkbaar met de waarde van Guus.
@Canon: in dat licht vind ik die ruim 58 W/Wp van jou aan de erg hoge kant, bijna twijfelachtig zelfs. Ik haalde die waarde zelfs niet in september. Heb jij misschien een erg optimistische meter?

Zonnepanelen in Apeldoorn: www.herbergpv.nl

quote:
herbergier schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:57:
@Canon: in dat licht vind ik die ruim 58 W/Wp van jou aan de erg hoge kant, bijna twijfelachtig zelfs. Ik haalde die waarde zelfs niet in september. Heb jij misschien een erg optimistische meter?
Dat kan ik niet uitsluiten maar het komt op jaarbasis wel overeen met wat ik verwacht en ook met wat ik uitlees in de Soladin 600. (Daarin lees ik uit wat de 555Wp-set doet. Daaruit extrapoleer ik wat de 300Wp-set doet en opgeteld komt dat elke keer aardig overeen)

Als november en december gemiddeld zonnig worden verwacht ik over geheel 2007 op ongeveer 750 kWh opgewekte zonnestroom uit te komen. Voor mijn lokatie en opstelling is dat een reëele waarde.

Als ons elektriciteitsverbruik constant blijft verwacht ik over geheel 2007 op zo'n 760kWh uit te komen, we zouden dan dus een rekening krijgen voor 10 kWh!! :D

CanonG1 wijzigde dit bericht 29-10-2007 17:46 (7%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:

540 Wp op het dak.
Tot nu toe in oktober 31 kWh opgewekt.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Reg. datum: 15 december 2005

http://www.nu.nl/news/129...a_voor_groene_stroom.html

ik ben benieuwd... hopelijk een hogere subsidie of misschien wel een betere terugleverregeling... wie weet...

Vista! from the people who brought you Edlin!
Les canards W.C., on les vend ici?
Deux chiens chauds, s.v.p. et un pommes frites de guerre

Voor de mensen met zonnepanelen op het dak: als je er een spiegel voorzet, waardoor er meer zonlicht op valt... helpt zoiets?

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
RemcoDelft schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 23:00:
Voor de mensen met zonnepanelen op het dak: als je er een spiegel voorzet, waardoor er meer zonlicht op valt... helpt zoiets?
Krijg je dan niet dat die spiegel ook meer uit moet steken en dus met name in de herfst meer klappen krijgt van wind enzo.
en er was eerder ook al aangegeven dat panelen minder efficient zijn als ze warm worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
TD-er schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 23:04:
[...]

Krijg je dan niet dat die spiegel ook meer uit moet steken en dus met name in de herfst meer klappen krijgt van wind enzo.
en er was eerder ook al aangegeven dat panelen minder efficient zijn als ze warm worden.
Broodje aap numero zoveel, van die spiegels. Zonnestroompanelen zijn geen CSP centrales! Is door een NUON (!!!) medewerker in de vorm van met chipszakken (binnenzijde naar buiten) op neppaneeltjes voor zijn dure Shell modules met daaronder OK4 omvormers uitgeprobeerd, wild enthousiast verhaal over hoge topvermogens in de zomer, zelfs in de Natuurstroom nieuwsbrief van NUON.

Tijdje later hoorde ik in de wandelgangen bij ODE bijeenkomst dat zijn omvormers van het Tedlar gesmolten waren door de veel te hoge DC vermogens die naar de OK4 werden toegevoerd. Nooit meer wat van gehoord...

Het kan trouwens wel, maar dan met mate en in iets andere "vorm". Reflecterende witte ondergrond zou in België op een industrieel dak 4,5% meer energie moeten opbrengen. Zou leuk zijn als dat uit gaat komen (first seeing, than believing), dan ga ik mijn verhuurder vragen of ik de kiezels op het dak wit mag gaan spuiten... 8)

http://www.polderpv.nl/ni...#19okt2007_VMMa_PVsysteem

Van die warme panelen = minder rendement klopt inderdaad. Vandaar midden in zomer op hete dag minder hoog vermogen (Watt) dan op koude voorjaarsdag (bij vergelijkbare hellingshoek). Energie (kWh) opbrengst is vaak toch [iets] hoger in zomer door veel langere daglengte in combinatie met veel zonlicht.

Om het wat minder heftig uit te drukken: het concentreren van zonlicht op een zonnestroompaneel dmv een reflecterend oppervlak werkt op zich prima, het uitgangsvermogen zal zeker hoger zijn dan zonder de reflectie. Het geeft echter ook een paar problemen die niet opwegen tegen het voordeel van de hogere opbrengst. De cellen in de zonnestroompanelen zullen door verhoogde warmte en UV-instraling sneller verouderen, terwijl één van de troefkaarten van zonnestroom juist is dat de panelen lang meegaan zonder onderhoud.

Als de levensduur van de cellen je echter niet boeit (als ze bijvoorbeeld maar een dag of vijf mee hoeven te gaan), dan is geconcentreerd zonlicht een prima optie. Ziehier bijvoorbeeld de zonne-auto van de Universiteit van Michigan zoals die meedeed aan de World Solar Challenge:

http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20071129michigancharging.jpg

(klik voor fullsize)

In één plaatje twee voorbeelden van geconcentreerd zonlicht. Ten eerste op de auto die metaalkleurige banen, dat zijn spiegels die het zonlicht op zonnecellen concentreren waardoor deze auto uit het door de regels voorgeschreven maximale actieve oppervlak (6m2) meer energie kon halen dan mogelijk was geweest zonder geconcentreerd zonlicht. Ten tweede heeft het team, heel slim, deze plas water uitgekozen om bij de te laden zodat hun zonnecellen zowel direct als gereflecteerd zonlicht van de laagstaande zon opvangen.

Vandaar dus in het kort: het kan wel, maar in de praktijk is het niet zinvol.

profesionele monitor sloper
Reg. datum: 18 januari 2002

omdat het weer herfst is en dus regent kwam ik op een groen idee. waarom niet het regenwater gebruiken om stroom op te wekken. op dit moment wordt veel van het regenwater wat op het huis valt hergebruikt hier: planten water geven, ramen lappen. dit water wordt opgevangen door middel van 2 waterbakken die op het balkon staan onder de regenpijp van de dakopbouw. ervaring leert dat ze met een regenbuitje zo vol zijn.

als water naar beneden stroomt of valt bouwt het kinetische energie op. als je die energie door middel van een waterrad omzet in spanning en stroom is dat dan efficiënt?

eventjes een reactie op de meneer boven mij. volgens mij zitten er op de zonneauto van Utwente fressnell lenzen en is het paneel bij hun draaibaar. ik weet op dit moment niet echt het effect daarvan.

virus.elektro wijzigde dit bericht 30-10-2007 09:16 (14%)

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Reg. datum: 15 december 2005

quote:
virus.elektro schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:12:
waarom niet het regenwater gebruiken om stroom op te wekken.

als water naar beneden stroomt of valt bouwt het kinetische energie op. als je die energie door middel van een waterrad omzet in spanning en stroom is dat dan efficiënt?
Zoals je waarschijnlijk zelf al wel kan bedenken heb je wel wat meer hoogte nodig om het water voldoende kinetische energie te geven om enigszins van betekenis te zijn. Daarnaast regent het in NL relatief wel vaak voor je gevoel, maar in de praktijk valt het wel mee. Hierdoor zou je een dynamo systeem moeten aanschaffen voor de enkele keer in de week dat het regent. Bovendien moet het dan ook een stortbui zijn, want met een paar drupjes of een miezerbuitje ben je er niet. Je kan beter gan voor iets wat er (bijna) altijd is, zoals wind of licht.

Vista! from the people who brought you Edlin!
Les canards W.C., on les vend ici?
Deux chiens chauds, s.v.p. et un pommes frites de guerre

quote:
virus.elektro schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:12:
Op zich kan dat heel efficiënt zijn (kijk maar naar stuwdammen), maar om er veel energie uit te halen heb je twee zaken nodig: veel hoogte en veel water. Het eerste kun je alleen bereiken door de tank heel hoog op te stellen, en ik vermoed dat je er niet komt met een tank op zolder (±6m hoogte?). Daarnaast is er de hoeveelheid; zoals al gezegd regent het in Nederland echt niet zoveel als het lijkt (hooguit 6% van de tijd las ik laatst ergens), je zult dus lang water moeten sparen voordat je een hoeveelheid hebt die zinvol is om om laag te laten stromen.

Regenwater kun je beter opslaan en gebruiken voor het doorspoelen van de WC, water geven van de tuin, etc.
quote:
eventjes een reactie op de meneer boven mij. volgens mij zitten er op de zonneauto van Utwente fressnell lenzen en is het paneel bij hun draaibaar. ik weet op dit moment niet echt het effect daarvan.
Dat klopt, de Twente One gebruikte fresnell-lenzen om het zonlicht op een aantal zonnecellen te concentreren, de Continuum van Michigan gebruikte daarvoor spiegels. Andere methode, zelfde doel.

Reg. datum: 30 september 2007

Dat idee van regenwater is op zich niet zo'n gek idee, alleen de praktische uitvoering zal niet zo eenvoudig zijn. Allereerst inderdaad de vraag wanneer je voldoende kinetische energie van enige betekenis zou hebben. Bij elk individueel huis zal dat in ieder geval zeer gering zijn. Ik ben destijds in Noorwegen bij een waterkrachtcentrale van behoorlijk vermogen geweest. Enorme stuwdam etc.
Natuurlijk zou het op lokaal niveau kleiner kunnen, want ook in beekjes in Nederland heb je hier en daar kleine waterkrachtcentrales. Voorop staat bij mij altijd de vraag of de geïnvesteerde energie in een beetje korte tijd wordt terug verdiend, want veel systemen in het verleden hebben voor het maken ervan meer energie gekost dan ze ooit hebben opgeleverd. Helaas werd en wordt dat nog steeds wel eens vergeten.

Terugkomend op het idee, te denken zou zijn aan een soort watertoren van flinke hoogte met een groot reservoir en daar het regenwater in op te vangen.
In een wijde omgeving ook water opvangen en omhoogpompen kan daarnaast natuurlijk ook, maar dat kost alleen maar evenveel energie dan het oplevert. Niet aan beginnen dus.
Maar bedenk wel dat het bouwen van zo'n toren (veel) energie kost.

Kabbelend watertje

Het is geen kinetische energie maar potentiële energie (kinetische energie gaat over snelheid).
Formule: Epot = m * g * h.

Stel de hoogte van je dakgoot op 6 meter, dan krijg je voor elke kilo (=liter) water een energie van 1 * 9,81 * 6 = 58,86 Joule.

Als je aanneemt dat er jaarlijks 75 cm neerslag valt en je hebt een oppervlakte van 40 m2, dan krijg je 30.000 liter per jaar. Dat wordt dan 1,765 MJ aan energie.
1 kWh = 3,6 MJ, dus krijg je ruwweg 0,5 kWh aan energie.

Dat is wel heel erg weinig, mis ik hier niet ergens een factor?

quote:
Maasluip schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:56:
dus krijg je ruwweg 0,5 kWh aan energie.

Dat is wel heel erg weinig, mis ik hier niet ergens een factor?
Ik kan geen fout ontekken, het lijkt er op dat je aangetoond hebt dat de opvang van regenwater voor elektriciteitsopwekking zinloos is.

Reg. datum: 12 juni 2007

quote:

Voor diegenen die hun opbrengst willen vergelijken met installaties in duitsland kunnen jullie terecht op de site http://www.solarlog-home.de/. Veel plezier

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: