Je zou hier en daar wel wat kunnen aanpassen aan je PC, want 150Watt idle voor een niet al te zware machine (dus geen 2 VGA-kaarten met koelers die qua gewicht aardig meetellen in de kast) is nogal veel.quote:zonnigtype schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:20:
[...]
Vooralsnog niet, maar "er wordt hier aan een andere computer gedacht", omdat ik hele dag achter dat ding zit. Ik moet in ieder geval een ding hebben wat een relatief groot doch energiezuinig scherm heeft (ogen zijn ook niet meer 100%), en er moet een goed toetsenbord op zitten of aan te sluiten zijn, niet dat gepiel op die laptopbordjes, dat is vragen om rsi, de hele dag. Ik typ godsonmogelijk veel en ben een echte muisknijper (veel grafiekwerk e.d.), dus ik moet goede spullen hebben, anders gaat het mis.
Bovendien houd ik niet van nieuw spul als het oude spul het nog goed doet. Laptops barsten van de high-tech, en vaak niet al te milieu"vriendelijk" geproduceerde elektronica, en er zitten nogal wat energieintensieve productiewijzen achter. Dus als het zonder kan, liever niet. De eerste honderd procent groene laptop moet denk ik nog uitgevonden worden.
Wat niet is, kan nog komen. Enne, aan de andere kant: zo blijf ik tenminste nog een beetje "in de plus", paar honderd kWh, dit jaar mogelijk zelfs nog minder met die 2 nieuwe zonnepanelen. Ik zal het koste wat kost er niet op aan laten komen dat een netbeheerder of leverancier ook maar 1 kilowattuur kostbare door ONS opgewekte zonnestroom gratis in zijn handen krijgt aan het eind van de factuurperiode.
Over my very DEAD body!
Kortom, kijk in elk geval even naar je voeding. Dat kan soms zomaar 30 - 40 % schelen voor een investering van een paar tientjes en verder zijn er de standaard dingen, zoals schijven laten idlen, CPU omlaag klokken, meer geheugen, etc.
Mijn fileserver, met daarin 6 schijven, trekt idle 105 Watt (elke schijf draait en hij is wel bezig met wat lichte dingen) en dat zou dus als werkstation nog een Watt of 50 af moeten kunnen (9Watt idle per schijf + inefficientie voeding) en qua performance zou je daar prima mee uit de voeten kunnen (dualcore AMD64 met 3 GB ram)
Totale kosten van zo'n systeem (met dus 1 schijf) hoeft ook niet echt veel te zijn. (Mainboard 70 euro, geheugen 60 euro, voeding 60 euro, kast hergebruik van je oude, VGA 50 euro 2ehands, CPU 100 euro) En als je nieuw spul koopt weet je zeker dat het aan de RoHS-eisen voldoet.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.