Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 4

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
zonnigtype schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:20:
[...]

Vooralsnog niet, maar "er wordt hier aan een andere computer gedacht", omdat ik hele dag achter dat ding zit. Ik moet in ieder geval een ding hebben wat een relatief groot doch energiezuinig scherm heeft (ogen zijn ook niet meer 100%), en er moet een goed toetsenbord op zitten of aan te sluiten zijn, niet dat gepiel op die laptopbordjes, dat is vragen om rsi, de hele dag. Ik typ godsonmogelijk veel en ben een echte muisknijper (veel grafiekwerk e.d.), dus ik moet goede spullen hebben, anders gaat het mis.

Bovendien houd ik niet van nieuw spul als het oude spul het nog goed doet. Laptops barsten van de high-tech, en vaak niet al te milieu"vriendelijk" geproduceerde elektronica, en er zitten nogal wat energieintensieve productiewijzen achter. Dus als het zonder kan, liever niet. De eerste honderd procent groene laptop moet denk ik nog uitgevonden worden.

Wat niet is, kan nog komen. Enne, aan de andere kant: zo blijf ik tenminste nog een beetje "in de plus", paar honderd kWh, dit jaar mogelijk zelfs nog minder met die 2 nieuwe zonnepanelen. Ik zal het koste wat kost er niet op aan laten komen dat een netbeheerder of leverancier ook maar 1 kilowattuur kostbare door ONS opgewekte zonnestroom gratis in zijn handen krijgt aan het eind van de factuurperiode.

Over my very DEAD body! >:)
Je zou hier en daar wel wat kunnen aanpassen aan je PC, want 150Watt idle voor een niet al te zware machine (dus geen 2 VGA-kaarten met koelers die qua gewicht aardig meetellen in de kast) is nogal veel.
Kortom, kijk in elk geval even naar je voeding. Dat kan soms zomaar 30 - 40 % schelen voor een investering van een paar tientjes en verder zijn er de standaard dingen, zoals schijven laten idlen, CPU omlaag klokken, meer geheugen, etc.
Mijn fileserver, met daarin 6 schijven, trekt idle 105 Watt (elke schijf draait en hij is wel bezig met wat lichte dingen) en dat zou dus als werkstation nog een Watt of 50 af moeten kunnen (9Watt idle per schijf + inefficientie voeding) en qua performance zou je daar prima mee uit de voeten kunnen (dualcore AMD64 met 3 GB ram)
Totale kosten van zo'n systeem (met dus 1 schijf) hoeft ook niet echt veel te zijn. (Mainboard 70 euro, geheugen 60 euro, voeding 60 euro, kast hergebruik van je oude, VGA 50 euro 2ehands, CPU 100 euro) En als je nieuw spul koopt weet je zeker dat het aan de RoHS-eisen voldoet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

zonne-energie voor iedereen

quote:
CanonG1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:36:
[...]

Met actueel nieuws over de World Solar Challenge. Ik heb nu drie, vier keer zoveel bezoekers als normaal. Het effect zal dus ook wel tijdelijk zijn denk ik.
Aha, that's the one! OK, heb ik helaas geen tijd voor gehad. Zoveel andere zaken. Bovendien graaft mijn site vaak fors diep in de energiematerie, en dat wil sommige bezoekers wel eens afschrikken. No problem, getallen zeggen niet zo veel. Als de content maar goed is. Als Cramer eenmaal gaat "knallen" met haar 600 euri subsidie per PV-pakketje, "knallen" onze sites, mogelijk die van Floris uitgezonderd, binnen no-time uit de "top10", daarbij plaatsmakend voor de nodige hijgerige zonnepaneel pakketjes aanbieders... ;)

Enne: let the best win down under!
quote:
Nee, dat staat daar los van, ik gebruik ook de gratis statcounter.
Mmmm. Vermoedde ik al...
quote:
Oeh, dat is het overwegen waard :+ Wanneer komt er weer eens een kruiswoordraadsel?
Ja, hallo zeg! Waar moet ik de tijd vandaan halen? En kruiswoordraadsels maken, én appeltaarten bakken, én PPV bijhouden, én de boodschappen doen...

Als ik uitnodiging krijg voor je housewarming party, zal ik het overwegen... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
TD-er schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:43:
[...]

Je zou hier en daar wel wat kunnen aanpassen aan je PC, want 150Watt idle voor een niet al te zware machine (dus geen 2 VGA-kaarten met koelers die qua gewicht aardig meetellen in de kast) is nogal veel.
Kortom, kijk in elk geval even naar je voeding. Dat kan soms zomaar 30 - 40 % schelen voor een investering van een paar tientjes en verder zijn er de standaard dingen, zoals schijven laten idlen, CPU omlaag klokken, meer geheugen, etc.
Mijn fileserver, met daarin 6 schijven, trekt idle 105 Watt (elke schijf draait en hij is wel bezig met wat lichte dingen) en dat zou dus als werkstation nog een Watt of 50 af moeten kunnen (9Watt idle per schijf + inefficientie voeding) en qua performance zou je daar prima mee uit de voeten kunnen (dualcore AMD64 met 3 GB ram)
Totale kosten van zo'n systeem (met dus 1 schijf) hoeft ook niet echt veel te zijn. (Mainboard 70 euro, geheugen 60 euro, voeding 60 euro, kast hergebruik van je oude, VGA 50 euro 2ehands, CPU 100 euro) En als je nieuw spul koopt weet je zeker dat het aan de RoHS-eisen voldoet.
Het was dan ook een momentane meting met een Wetekom digitale meter waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar die is. Hij staat nu op 107 Watt, en dan zit de spaarlamp van 9 Watt er bij. Dus het valt nog wel mee. Het eindresultaat is datgene wat telt, en dat is zo dicht mogelijk in de buurt van 0 kWh op de nota terecht zien te komen per jaar. Vanaf de "bovenzijde" gerekend. Dus niet - 1 kWh, anders willen er nog wel eens "vervelende dingetjes" gebeuren... Ik heb nl. een enkeltarief Ferrarismeter, dus alles wordt voor/op hetzelfde tarief gesaldeerd...

Het blijft in the picture, als ik tijd heb zal ik eens gaan kijken, maar ik heb geen kaas van computers gegeten en een techneut ben ik niet. Zelf klussen met onderdelen, da's niet mijn pakkie an (nou niet gaan schelden dat ik op het verkeerde forum zit, ja? :+ ).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Another beautiful day...

http://www.polderpv.nl/Download/22okt2007.gif

Lichtblauw: 4x 93 Wp module gemiddelde
Paars: 6x 108 Wp module gemiddelde

Ruim 4,5 kWh opbrengst vandaag. (Met productie van de 2 nieuwe, niet in deze grafiek getoonde modules inclusief)

:9

zonnigtype wijzigde dit bericht 22-10-2007 19:41 (16%)
Reden: Opmerking toegevoegd

Een der antidigibeet
Reg. datum: 04 juni 2005

quote:
zonnigtype schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:13:
[...]

Exuimtum weet duidelijk niet waar hij het over heeft als je stadswarmte "afneemt". Dat is gedwongen winkelnering. Je komt nooit van een SV aansluiting "af", zelfs al ben je eigenaar van je woning (wat ik niet ben, ik ben huurder, dus nog veel kwetsbaarder). Het is een gesloten systeem en schakels mogen en kunnen daar niet uit verwijderd worden.

Dus zelfs al zou je 0,0 gigajoule schoon aan de haak per jaar verstoken (dat heet in goed Nederlands: de variabele energiekosten), zou je nog steeds gedwongen die krankzinnige hoeveelheid vastrecht per jaar moeten dokken.

Bij NUON Warmte is dat momenteel 310,44 euripegeltjes per jaar (in Zuid Holland), beste Exuimtum. Of je het nu wil of niet, dokken geblazen...

Dus, hoezo, "daar kan ik zelf wat aan doen"???? :N

:X
*Exuimtum bedoelde het in het algemeen en het was niet gericht tegen Zonnigtype of CanonG1 want op jullie heb ik geen commentaar. Wederom wie het laatst lacht ;)

Goed, heeft energierekening van RWE voor me liggen en gaat vastrecht uitrekenen als ik 0,0 Gjoule verstook. Dat is per jaar een slordige :

Elektra

vastrecht levering: -17euro32
Heffingskorting: +213euro58 !!
Vastrecht transport: -19euro38
Aansluiting: -31euro40
Meetdiensten:- 19euro13
MEP-heffing:- 17euro37

Dat kost mijn aansluiting me bij geen afname, dus het vastrecht is 108 euro terugkrijgen. :o

Nu het Gas:
Vastrecht -17euro31 -68euro22 -23euro41 -22euro57 -21euro74 = 153 euro - 108 euro = 45 euro kost het totale vastrecht me per jaar en niets meer. Die 68euro22 is verbruiksheffing afhankelijk van de hoeveelheid.

Prijs per kilowatt = 0.0502 +0.07127 +0.03277 +0.03287 = 19 cent kW + 19% BTW= 22 cent per kilowatt

Prijs per Kuub = 0.2817 +0.15227 +0.01086 = 44 cent kuub + 19% BTW = 53 cent per kuub

Mijn verbruik vorige periode was aan elektra 2244 kW en 557! kuub aan gas. Dat is VET minder als een gemiddeld appartementbewoner en ik heb nog een vriendin die hier vaak is (extra douchen, extra koffie, extra was).

Ik hoop dat ik me van jullie tot een der zuinige mensen mag rekenen want CanonG1, ik vond de PolderPV site ge-wel-dig _/-\o_ Erg veel van opgestoken en vooral gelet op kWh en kWp enzo.

PS: Ik leg ook nog 8000 kilometer per jaar af op mijn elektrische scooter en fiets samen, en die lusten ook wel wat hoor. En CanonG1, geheel tegen jouw principe in heb ik ook nog een airco en die huizen mochten afgebroken worden.
In de zomer trek ik er met mijn 22.000 BTU unit 8-10 graden vanaf en als het buiten 30 graden is mag jij raden waarom mijn stroommeter zo hard loopt, ik wil niet ziek worden van de hitte.

Het is 's-nachts kouder dan buiten

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

quote:
Exuimtum schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:36:
[...]

HAHAHA, lachwekkend gewoon

Dan stook je toch niet :*)
Dat is het 'm nu juist wij stoken niet, althans niet via de stadsverwarming maar ik zit wel met een vastrecht opgescheept van 275 euro per jaar. :(
Uittreden uit het stadsverwarming circuit gaat ook zo maar niet.
Als dat mogelijk was had ik al lang een zonneboiler met desnoods elektrische naverwarming.

Bart

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Exuimtum schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:04:
En CanonG1, geheel tegen jouw principe in heb ik ook nog een airco en die huizen mochten afgebroken worden.
Que? :?

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 11 oktober 2002

quote:
Thuis servers inrichten. Betekent dus dat je dit voor het mkb doet. Ik heb al heeel veel mkb's gezien, en daar staat vaak niet eens een fatsoenlijk serverhok, laat staan een ups. Een groot misverstand is overigens dat een UPS altijd AC-DC-AC doet. Heel vaak is het een passive UPS. Een actieve is veel duurder omdat de laadunit véél zwaarder moet zijn, en de accu's slijten veel harder.
UPS'sen zijn voor thuis gewoon niet de oplossing. Een UPS is maar voor een doel: de server netjes down brengen als de stroom uitvalt. Elke andere toepassing voor in huis bv is in mijn ogen onzin. Als je bang bent voor spanningspieken dan moet je gewoon zorgen dat je een netfilter aanschaft. Veel goedkoper dan een UPS.
Tijdsduur met "iets vol open" zegt overigens niets. Hoeveel VA trek je, en hoeveel VA levert je UPS max? Is het een metered UPS, want dan kan je het gewoon uitlezen.
Ik heb ooit ook een UPSje gehad, na 5 jaar had ik er genoeg van, het ding kostte mij te veel energie, en hij was nog nooit ingeschakeld. Terwijl het net hier volgens mijn solar omvormer toch ook niet al te netjes is. Sinds ie weg is is er nog steeds niks gebeurd.

Als je milieubewust-zijn in je werk wil betrekken, en je doet iets met servers, promoot dan VMware virtual infrastructure. Een van de nieuwste features: 's nachts overbodige Host-servers uitzetten, zonder dat er virtuele servers downgaan. Geweldige techniek. De fysieke server is niks meer dan een domme brok rekeneenheid, en vmware regelt dat de servers die nodig zijn in de ochtend weer netjes aangezet worden. Op naar het groene datacenter!

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

quote:
Mistraller schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:47:
Als je milieubewust-zijn in je werk wil betrekken, en je doet iets met servers, promoot dan VMware virtual infrastructure. Een van de nieuwste features: 's nachts overbodige Host-servers uitzetten, zonder dat er virtuele servers downgaan. Geweldige techniek. De fysieke server is niks meer dan een domme brok rekeneenheid, en vmware regelt dat de servers die nodig zijn in de ochtend weer netjes aangezet worden. Op naar het groene datacenter!
Maar DAT is cool zeg! Ik wist niet dat dat kon...

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

(houtgestookt)

Zonnigtype, zit jij ook vast aan de huur van een warmtewisselaar?
Naast die 275 euro vastrecht komt er ook nog eens 120 euro huur bij voor de warmtewisselaar, ondanks dat ik hier een eigen woning heb.
Ik weet eigenlijk niet zo uit m'n blote hoofd wat de meterkosten zijn van de GJ meter, dit komen er ook nog eens bij.
Eigenlijk moet het toch mogelijk zijn om uit het stadsverwarmingsnet te treden.

Bart

(houtgestookt)

Weet iemand iets meer van onderstaand projekt?

http://www.youtube.com/wa...eoweb.nl/forum2/index.php?PHPSESSID=5d63cab7eed36c640b2c8816de57dce5&topic=3787.0

Bart

quote:
Als het echt waar is: de holy grail van de duurzame energie wereld. Maar eerst zien en dan geloven. Ik ben bij dit soort filmpjes altijd erg huiverig voor 'nep'.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de directe productie van waterstof uit zonlicht, omdat het de efficiëntie sterk zou kunnen verhogen. Op dit moment is die nl. behoorlijk laag. Zonnecellen zijn 15-18% efficiënt, en het elektrolyseproces op zijn best ook maar 30-50% waardoor in totaal maar 5-10% van het invallend zonlicht in waterstof wordt omgezet.

CanonG1 wijzigde dit bericht 22-10-2007 21:57 (4%)

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
zonnigtype schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:58:
[...]

Het blijft in the picture, als ik tijd heb zal ik eens gaan kijken, maar ik heb geen kaas van computers gegeten en een techneut ben ik niet. Zelf klussen met onderdelen, da's niet mijn pakkie an (nou niet gaan schelden dat ik op het verkeerde forum zit, ja? :+ ).
Je zit juist op het goede forum om er wat over te leren ;)
quote:
CanonG1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:50:
[...]

Maar DAT is cool zeg! Ik wist niet dat dat kon...
Ikzelf zit met name met XEN te spelen hier thuis, met als gevolg dat mijn werkgever bij de eerste de beste upgrade die technieken ook gaat toepassen :)
Maar goed, met XEN kun je een systeem binnen een paar ms overzetten naar een fysiek andere server en inderdaad zou je de ongebruikte servers kunnen uitschakelen als je het goed geconfigureerd hebt.
Maar ikzelf zie meer in een flink cluster van servers waarbij virtualisaties die meer rekenkracht nodig hebben verhuizen naar de minst belaste server en zodoende je dus voor bijvoorbeeld 100 virtuele servers maar 10 fysieke servers nodig hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
Speksteenkachel schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:53:
Zonnigtype, zit jij ook vast aan de huur van een warmtewisselaar?
Naast die 275 euro vastrecht komt er ook nog eens 120 euro huur bij voor de warmtewisselaar, ondanks dat ik hier een eigen woning heb.
Ik weet eigenlijk niet zo uit m'n blote hoofd wat de meterkosten zijn van de GJ meter, dit komen er ook nog eens bij.
Eigenlijk moet het toch mogelijk zijn om uit het stadsverwarmingsnet te treden.
Nope, goddank is bij ons tapwatercircuit geïntegreerd in het SV apparaat. Henk Heiner uit Almere kan je alles vertellen over die schandalige extra sh* die je met die separate tapwaterbereider ook nog eens er bij krijgt. Hij kan het bloed wel drinken van degene die dat apparaat heeft uitgevonden en gedwongen in zijn woning heeft opgehangen... (ze vechten er al 7 jaar tegen de bierkaai, en dat gaat daar om duizenden huishoudens...).

Meterkosten SV worden NIET zonder meer separaat opgevoerd in de hele rekenbende. Er wordt gerekend met, jawel, de bezopen "vermeden meetkosten niet gebruikte gasmeter" (die wij dus wel, en jij niet hebben...). Zie mijn grafiek, waarin volledig uitgesplitste getallen van vastrecht te zien zijn.

http://www.polderpv.nl/NU...#grafiek_opbouw_vastrecht

Het is vooralsnog niet mogelijk om afscheid te nemen van SV. Totdat dat beklonken wordt in een Warmtewet. Die er nog steeds niet is. :(

Oh Canada !!!!

quote:
Ik heb zelf sinds vorige week het boek 'Passiefhuizen in Nederland' in huis. Ik vind het een praktisch boek waar deels met technische tekeningen/beschrijvingen, deels met een goed en duidelijk verhaal, wordt uitgelegd waar men op te letten bij het bouwen van een passiefhuis. Natuurlijk zijn de beschreven principes ook bruikbaar ter verbetering van de bestaande woningebouw en dat is de reden waarom ik het aangeschaft heb.
Tip: voor de slimme zoeker is dit boek, op legale wijze, ook gratis te downloaden... en nee, ik heb óók geen aandelen in Aeneas, hoewel ik dat niet erg zou vinden 8)

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

Lomax

op HWI stond onlangs overigens een artikel om je pc wat zuiniger te maken door de CPU te undervolten.

http://www.hardware.info/..._dankzij_CPU_ondervolten/

quote:
Exuimtum schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:04:*Exuimtum bedoelde het in het algemeen en het was niet gericht tegen Zonnigtype of CanonG1 want op jullie heb ik geen commentaar. Wederom wie het laatst lacht ;)

Goed, heeft energierekening van RWE voor me liggen en gaat vastrecht uitrekenen als ik 0,0 Gjoule verstook. Dat is per jaar een slordige :

Elektra

vastrecht levering: -17euro32
Heffingskorting: +213euro58 !!
Vastrecht transport: -19euro38
Aansluiting: -31euro40
Meetdiensten:- 19euro13
MEP-heffing:- 17euro37

Dat kost mijn aansluiting me bij geen afname, dus het vastrecht is 108 euro terugkrijgen. :o
Ja, hallo! Dat is wel erg makkelijk! Je gooit teruggaveposten die iedereen krijgt van het Ministerie van Financiën (de vaste post "vrijstelling energiebelasting") bovenop vastrechten die je (a) grotendeels aan je netbeheerder moet ophoesten, en (b) voor een klein deel aan je elektriciteitsleverancier kwijt bent. Bovendien gooi je er ook nog eens de MEP heffing bij, die ook totaal niks met "vastrecht voor je aansluiting" heeft te maken, en bovendien per 1 januari 2007 is afgeschaft (en die van vorig jaar heb je als het goed is volledig en volautomatisch terug moeten krijgen via de netbeheerder, op jaarbasis was dat 52 euri).

Ergo: je gooit van alles bij elkaar, en noemt dat dan "vastrecht". Ik zou het meer een mix van niet verbruiksgerelateerde kosten en baten willen noemen waar je niet zoveel mee kunt zeggen. Vooral omdat je niet consequent bent en dingen door elkaar gooit zodat het abacadabra wordt.
quote:
Nu het Gas:
Vastrecht -17euro31 -68euro22 -23euro41 -22euro57 -21euro74 = 153 euro - 108 euro = 45 euro kost het totale vastrecht me per jaar en niets meer. Die 68euro22 is verbruiksheffing afhankelijk van de hoeveelheid.
En dan gooi je ook nog eens het "vastrecht voor gas" (wat ook weer verdeeld is over netbeheer en leverancier) er overheen, maar begaat dan ook nog de fout een kuub (= verbruiksgerelateerde!) "heffing" bij het vastrecht te gooien, wat pertinent fout is, want vastrecht kosten zijn niet verbruiksgerelateerd. Wat bedoel je er eigenlijk mee? Energiebelasting? Of bedoel je soms de gasunie heffing (de regio-opslag: hoger als je ver van Slochteren woont)? Beide zijn verbruiksgerelateerd en horen niet in een "vastrecht" cumulatie opgenomen te worden, anders wordt het een zooitje. Ik denk dat je de energiebelasting bedoelt, gezien de hoogte, maar die vergeet je bij je elektrakosten juist weer te vermelden (en hoort daar dan ook niet in het vastrecht lijstje thuis, dus die "non-vermelding" was daar OK).
quote:
Prijs per kilowatt = 0.0502 +0.07127 +0.03277 +0.03287 = 19 cent kW + 19% BTW= 22 cent per kilowatt
Oude hardnekkige fout. Niet kilowatt, maar kilowattuur... :/
quote:
Prijs per Kuub = 0.2817 +0.15227 +0.01086 = 44 cent kuub + 19% BTW = 53 cent per kuub
Klopt volgens mij niet, want in die berekening horen alle verbruiksgerelateerde posten opgenomen te worden, zoals de hierboven door mij genoemde variabele posten. Tenzij ze wel in deze berekening zitten. Bij Continuon/NUON kom ik op bijna 58 eurocent/kuub incl. BTW en energiebelasting.
quote:
Mijn verbruik vorige periode was aan elektra 2244 kW en 557! kuub aan gas. Dat is VET minder als een gemiddeld appartementbewoner en ik heb nog een vriendin die hier vaak is (extra douchen, extra koffie, extra was).

Ik hoop dat ik me van jullie tot een der zuinige mensen mag rekenen want CanonG1, ik vond de PolderPV site ge-wel-dig _/-\o_ Erg veel van opgestoken en vooral gelet op kWh en kWp enzo.
Ja hoor, weest wellekomen bij de zûnige 'ollanders! :P

Eeuuhhh: CanonG1 >>> http://www.solarwebsite.nl/
zonnigtype >>> http://www.polderpv.nl ...

Niet alles door melkander gooien, want dan gebeuren er "ongelukjes"... :+

Enne: als EnergieNed haar zin krijgt, gaat zowel de energiebelasting op kWh (variabele post) als de vaste teruggavepost vet omhoog om het nieuwe door hen verzonnen capaciteitstarief op de elektra aansluiting er door te gaan drukken. Een euri of 135 vast extra op te hoesten en af te dragen aan de superblije netbeheerders (vaste inkomsten, geen gezeik meer met variabele kosten), en Bos van Financiën moet dat dan allemaal weer gaan compenseren...

... veel zuukzes met het ontwarren van de vorige, huidige, en toekomstige nota's, dus. Dat "negatieve bedrag" op je nota zegt me niet zoveel, heb ik al jaren "last" van, maar dan wel correct berekend... ;)

Reg. datum: 11 oktober 2002

quote:
TD-er schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 23:56:
[...]

Je zit juist op het goede forum om er wat over te leren ;)

[...]

Ikzelf zit met name met XEN te spelen hier thuis, met als gevolg dat mijn werkgever bij de eerste de beste upgrade die technieken ook gaat toepassen :)
Maar goed, met XEN kun je een systeem binnen een paar ms overzetten naar een fysiek andere server en inderdaad zou je de ongebruikte servers kunnen uitschakelen als je het goed geconfigureerd hebt.
Maar ikzelf zie meer in een flink cluster van servers waarbij virtualisaties die meer rekenkracht nodig hebben verhuizen naar de minst belaste server en zodoende je dus voor bijvoorbeeld 100 virtuele servers maar 10 fysieke servers nodig hebt.
Het verhuizen van servers van de ene naar de andere machine, wordt door VMware VMotion genoemd, en is inderdaad de basis van alle nieuwigheden die VMware tegenwoordig in de markt zet.
DRS, (Dynamic Resource Scheduling) is al een tijdje op de markt, en zorgt er inderdaad voor dat alle servers zo effectief over je serverfarm verdeeld worden. Dit werkt erg mooi. Momenteel ben ik voor een klant bezig om een design uit te werken met HP bladeservers. Voor deze migratie hebben we op basis van metingen een inschatting gemaakt dat we op 6 á 7 bladeservers, zo'n 140 servers gaan virtualiseren. Het is immers vaak voordeliger om servers flink uit te rusten met processorpower en geheugen, daardoor ga je effectiever om met de resources.

Het gaat ondertussen gewoon door met de ontwikkelingen in virtualisatieland:
De VMware Kernel, die de virtualisatielaag verzorgt, is zelfs al met een footprint van 32mb ontwikkeld. In de komende maanden zullen er servers geleverd gaan worden met flashgeheugen waar de Vmware software op staat. Hierdoor is in een server geen enkele harddisk meer te bekennen, alles staat verder op het SAN (Storage Area Network). Het is nu reeds beschikbaar als USB stick, waarmee je kan booten zonder disken. (welliswaar in Beta, maar het werkt behoorlijk moet ik zeggen)
En dan dus Vmware Distributed Power Management:
quote:
VMware Infrastructure 3.5 will power down unused servers
Virtualization, in and of itself, is quite the green technology: It lets companies use fewer servers to get the same amount of work done. But the forthcoming Version 3.5 of VMware Infrastructure, which will include the new VMware ESX Server 3.5 and VirtualCenter 2.5, will include a feature designed to further reduce power consumption.

As descibed by VMware, "VMware Distributed Power Management is an experimental feature that reduces power consumption in the data center through intelligent workload balancing. Working in conjunction with VMware DRS, Distributed Power Management is designed to automatically power off servers not currently needed in order to meet service levels, and automatically power on servers as demand for compute resources increases."

That's a pretty cool trick indeed, though the "experimental" descriptor gives me a little pause. Hopefully on of the Test Center analysts will get a chance to kick those tires.

But it's certainly a step in the right direction toward a dynamic server farm.

VMWare Infrastructure 3.5 is due out later this year.

http://weblog.infoworld.c...7/10/vmware_infrastr.html
Voor dat experimentele ben ik niet zo bang. Een server booten via Wake On Lan is erg simpel en doeltreffend, ik gebruik het al jaren om mijn pc thuis aan te kunnen zetten als ik fysiek niet aanwezig ben. En mocht ie niet opkomen? Dan wordt er gewoon een andere geboot, want een server voegt alleen wat domme rekenkracht toe, en dat kan een andere net zo goed.

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

OK, je kunt me niet er niet op betrappen dat ik "mijn" stad hartstochtelijk adoreer (we vluchten met 3 oktober altijd de stad uit, want mensenmassa's zijn we niet zo'n liefhebber van), maar er zitten voordelen aan het zijn van een (import) Leienaar...

http://www.polderpv.nl/Assets/images/Wouterlood_boek.jpg

Meer foto's op:

http://www.polderpv.nl/ni...24okt2007_Floris_signeert

Dat wordt weer nachtbraken, vrees ik. En ik had nog zoveel te lezen (Intersolar2007 Freiburg)... :'(

"Energie voor het opscheppen" is via de Bruna site/BoekNet te bestellen:

http://www.awbruna.nl/ser...93637&template=boeken

Oh Canada !!!!

Oh, deze Edenaar heeft het boek vanmorgen in de trein ook al gelezen hoor, Bol.com is vrij snel wat dat betreft... :z

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

quote:
milker schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 10:24:
Oh, deze Edenaar heeft het boek vanmorgen in de trein ook al gelezen hoor, Bol.com is vrij snel wat dat betreft... :z
Zo, 199 pagina's "doorgelezen"?

Lang treinreisje zeker?

:>

Reg. datum: 12 juni 2007

quote:
milker schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 10:24:
Bol.com is vrij snel wat dat betreft...
Heb vandaag ook via bolle gijs het boek besteld. Morgenmiddag kan ik beginnen met lezen :P :9

Ik heb 'm ook besteld! Floris doet goede zaken. :p

(houtgestookt)

Op onderstaande link een leuk artikel over een zonnetoren in Spanje.

http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1211

Bart

quote:
Is natuurlijk niet helemaal "nieuw" nieuws, maar wel leuk. Zie ook bericht van 31 maart...

http://www.polderpv.nl/ni...7_PS10_CSPplant_van_start

Bovendien heb ik, ik weet helaas niet meer waar, al gelezen dat een trogspiegelfabrikant "vraagtekens" zet bij die mooie, dik door de EEG gefinancierde zonnetoren. Hij had moeite met de wel erg innovatieve aanpak van het zonneoven concept en gelooft zelf in uitsluitend commercieel bewezen concepten. Trogspiegels, dus. Maar ja, wel een pakske boter op zijn hoofd, uit der aard, dus potje zout naast zetten.

Overigens, er gaat 50 MILJARD euro :o naar CSP vanuit de EC. En dan blijven ze nog klagen over de ondersteuning van zon-PV, niet te filmen...

http://www.polderpv.nl/ni...7_50miljard_euri_voor_CSP

Goddank hebben de Noren (ja, u leest het goed) het goed begrepen, en gaat de top-wafer bakker REC 3 miljard euri :o (ja, u leest het goed) uitgeven aan de eerste anderhalve gigawattpiek PV-fabriek in ...... Singapore!

http://www.polderpv.nl/ni...anderhalve_Gieg_Singapore

Man, man, man. :9~

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: