[...]
Open correctie. Ik ga hier graag op in, maar ik weet niet of ik dé juiste oplossing aanbied. Kritiek is altijd welkom!
1) Als je een hele nette 50Hz 220V wilt krijgen uit omvormers, dan krijg je onherroepelijk verliezen in die omvormer, dus zal je hier en daar behoorlijk wat moeten koelen en/of filteren, waardoor die dingen niet echt goedkoop zullen zijn. (of je moet een aantal oude Victron UPS-en op de kop tikken, maar dan blijft het in de hobbysfeer).
Hobbiesfeer ja, dat klopt. Mensen weten niet dat ik thuis servers inricht voor bedrijven en hier het stroomnet helemaal niet stabiel is. Ik richt servers in op een eigen UPS die ik heb. Dan koppel ik mijn systeem tijdelijk los en dan gaat het over 4 kabels, dus kwestie van een minuutje. De UPS zet ik dan voor der server want ik zal balen als stro als een van de servers kapot gaat door spanningspieken. Ik zou een spanningsmeter moeten laten monitoren op mijn net want weet je hoe ik weet dat het hier zo slecht is? Als ik aan het koken ben en ik doe de keukenlamp aan (100 watt peer, bewust een peer) en die zie ik vaak vewisselen in sterkte met hele zware dips. Toen mijn computer nog niet op een UPS staat die AC-DC-AC doet viel mijn systeem tijdens zo'n dip nog wel eens uit. Op mijn UPS zit ook een versterker met subwoofer, dus mijn UPS kan vol belast mijn systeem 13 minuten voeden. (muziek op hard, gamen en 24 inch TFT)
2) Ik kan mij voorstellen dat stroomvoorziening op zo'n kleine schaal juist gevoeliger is voor storingen die door de aangesloten apparaten veroorzaakt wordt. Kortom je zult die koelkast nog harder horen aanslaan op de stereo en met de sterk wisselende belasting van iets als een PC zal de uitgangspanning van je stroomvoorziening nog meer laten fluctueren.
3) 3500 Watt uit 1 omvormer en accu-set? waarom? Als je het toch al zo grondig zou aanpakken, waarom dan zulk overbodig zwaar geschut inzetten, als je vrijwel nooit zoveel vermogen trekt uit 1 apparaat? Moet je waterkoker aangesloten worden op zo'n omvormer? of extreem zware belastingen zoals zware machines (slijptool, lasapparaat, etc). Kortom, waarom zou je dan met van die extreem hoge stromen willen werken en dus idioot hoge verliezen (P=I2 x R) willen accepteren, als je bijvoorbeeld die set voor gemiddeld thuisgebruik ook door 4 kunt delen met 4x 900VA omvormers.
Dit heb je goed onderbouwd, klasse kerel!
Waarom nu zulke zware accu's. Ik ken de eigenschappen van loodgelaccu's en voor 1000 euro heb je ze al voor je neus liggen, hoogwaardige FIAMM accu's.
Nu komt het. Des te langzamer je een loodaccu laadt des te minder verliezen er op treden door louter warmte bij het laden. Dan zal ik laden met 2.30-2.35volt klemspanning over een span van 24 uur. Zo heb je misschien 8% verlies of nog minder. De omvormer zal het meeste te lijden hebben. Ik zou de wasmachinegroep ontzien en hier de droger én wasmachine op aansluiten met zo'n tijdsklok zodat beide apparaten teglijk kunnen werken, maar dat kunnen ze nu ook al. Ik heb een hotfill wasmachine en dat scheeld ontiegelijk!
Een geheel andere mogelijkheid waar ik aan denk is een hele zware UPS te gebruiken voor het hele huis die ik direct achter de groepen zet. Moet nog uitdenken hoe, schema maken. Maar het komt hier op neer:
Geen zonnepanelen want die kan ik niet betalen. Het gaat erom dat ik een stabiel net wil hebben en zeker voor mijn bijklussen met servers van soms over de 20 mille waarde. Die gun je geen fluctuaties in voeding. Een server moet goed, gaan ,mag niet mis gaan. Gaat ook eigenlijk nooit mis, maar dat komt door voorzorgmaatregelen.
Doch dien ik rekening te houden met grote verliezen. Zou ik de warmte van de omvormer in de winter kunnen gebruiken voor opwarming van het huis?! Dat scheeld al 50% in het directe verlies want in je meterkast is het zonde om de warmte te laten ontsnappen.
[...]
Nu is netuitval nog wel onacceptabel, maar als je nu vergelijkt met bijv 10 jaar geleden, dan hebben we al redelijk frequent uitval.
Daarnaast staat ook niemand meer te kijken als je tijdens een hittegolf op het journaal te horen krijgt dat mensen minder moeten gebruiken, omdat anders de boel uit kan vallen.
Er is een paar jaar geleden al voorgerekend dat de kosten van overcapaciteit om pieken op te vangen hoger zijn dan de kosten van een dag de Randstad zonder electriciteit, dus in hoeverre het ook zo stabiel blijft, vraag ik mij af.
Tevens ben ik nog niet echt overtuigd dat op grote schaal inzetten van netinvoer door zo'n wisselende energiebron als wind- of zonne-energie geen nadelige gevolgen heeft voor de stabiliteit van het net. (en grote schaal zou dan zijn dat de totale netinvoer in een wijk/stadsdeel/stad een significant percentage is van het normale verbruik)
Lees het bericht dat ik je aanbood en zie dat Tennet vol zit. dat gaat dus betekenen dat er steeds minder tolerantie optreed voor cos-phi interacties en voor grote schakelmomenten zoals om 8 uur in de morgen en om 16:30 als bedrijven massaal hun machienes uitzetten. Dan is een 24-uurs afnemer beter voor het net, maar wie ben ik?
Het is bekend in heel de straat en de oorzaak weet ik ook al. Naast mijn huis staan 2 grote bedrijven en deze bedrijven trekken gemiddeld 3700 KW per dag uit het net. Dat heb ik van hun te horen gekregen want ik heb al lang geleden geïnformeerd en met de directie gesproken dat wij erg veel last hebben van dips en pieken in de omgeving.
Het excuus is schokkend:
Dat bedrijf kan simpelweg niet zonder deze opname en toen ze het kavel kochten wisten ze niet dat de bekabeling hier al oud is en nog van wired cupper. Het is dus de schuld van Essent dat ze er geen rekening mee houden dat het dorp Reek ongeveer zonder grappen 17 bedrijven telt en dan heb ik het nog niet over European people at work want die vreten heel veel energie weg, niets op tegen, maar de netbeheerder moet hier rekening mee houden vind ik.
Pure burocratie dus. Leg betere kabels aan je het probleem is opgelost.
Ik ben ook geen lieve jongen met een opname van 2250 KW/jaar, maar ik
heb 2 elektrische voertuigen een droger en geen zuinig systeem en niet te
vergeten airco in de zomer. Ik ben makkelijk en laat alles op stand-by staan,
maar ik ga er nu wel beter op letten want ik heb de energieafrekening binnen.
1. Ik krijg 380 euro terug
2. Mijn maandbedrag gaat met 35 euro omlaag
Hoe komt dat?
Mijn meteropname is op 1 september elk jaar. Ik heb vorig jaar een HR107-ketel in huis genomen en in combinatie met een zachte winter scheeld dat meer dan 100% in het gasverbruik. Ik verbruik de helft minder gas als met de oude ketel van 25 jaar oud. Ik gebruik geen comfortstand, dus als ik warm water wil tappen moet de ketel wakker worden en het duurt 40 seconden eer het water warm begind te worden, maar het verschil tussen economy zoals ik hem en comfort is 4 kuub/week. Dat is meer dan ik gebruik met al mijn douchebeurten opgeteld.
Douchen. Spaarkop, 6 liter per minuut en ik douche 4 minuten, dus 24 liter warm water en ik ben prima schoon en ik sla niets over. Gewoon een efficiënt wasritme.
Douchen kost ongeveer mét spaarkop 12 kWh en zonder spaarkop 18 kWh. Dat is dus 8x zoveel energie als mijn droger opneemt.
Op die manier bespaar ik. Ik koop geen spaarlampjes en alleen mijn huiskamer heeft spaarlampen. Besparen op GAS loont ontiegelijk! en dat heb ik gemerkt!
Het is 's-nachts kouder dan buiten