Gathering of Tweakers

Quicksearch
Een der antidigibeet

TD-er schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 08:12:
[...]

Open correctie. Ik ga hier graag op in, maar ik weet niet of ik dé juiste oplossing aanbied. Kritiek is altijd welkom!
1) Als je een hele nette 50Hz 220V wilt krijgen uit omvormers, dan krijg je onherroepelijk verliezen in die omvormer, dus zal je hier en daar behoorlijk wat moeten koelen en/of filteren, waardoor die dingen niet echt goedkoop zullen zijn. (of je moet een aantal oude Victron UPS-en op de kop tikken, maar dan blijft het in de hobbysfeer).
Hobbiesfeer ja, dat klopt. Mensen weten niet dat ik thuis servers inricht voor bedrijven en hier het stroomnet helemaal niet stabiel is. Ik richt servers in op een eigen UPS die ik heb. Dan koppel ik mijn systeem tijdelijk los en dan gaat het over 4 kabels, dus kwestie van een minuutje. De UPS zet ik dan voor der server want ik zal balen als stro als een van de servers kapot gaat door spanningspieken. Ik zou een spanningsmeter moeten laten monitoren op mijn net want weet je hoe ik weet dat het hier zo slecht is? Als ik aan het koken ben en ik doe de keukenlamp aan (100 watt peer, bewust een peer) en die zie ik vaak vewisselen in sterkte met hele zware dips. Toen mijn computer nog niet op een UPS staat die AC-DC-AC doet viel mijn systeem tijdens zo'n dip nog wel eens uit. Op mijn UPS zit ook een versterker met subwoofer, dus mijn UPS kan vol belast mijn systeem 13 minuten voeden. (muziek op hard, gamen en 24 inch TFT)

2) Ik kan mij voorstellen dat stroomvoorziening op zo'n kleine schaal juist gevoeliger is voor storingen die door de aangesloten apparaten veroorzaakt wordt. Kortom je zult die koelkast nog harder horen aanslaan op de stereo en met de sterk wisselende belasting van iets als een PC zal de uitgangspanning van je stroomvoorziening nog meer laten fluctueren.
3) 3500 Watt uit 1 omvormer en accu-set? waarom? Als je het toch al zo grondig zou aanpakken, waarom dan zulk overbodig zwaar geschut inzetten, als je vrijwel nooit zoveel vermogen trekt uit 1 apparaat? Moet je waterkoker aangesloten worden op zo'n omvormer? of extreem zware belastingen zoals zware machines (slijptool, lasapparaat, etc). Kortom, waarom zou je dan met van die extreem hoge stromen willen werken en dus idioot hoge verliezen (P=I2 x R) willen accepteren, als je bijvoorbeeld die set voor gemiddeld thuisgebruik ook door 4 kunt delen met 4x 900VA omvormers.

Dit heb je goed onderbouwd, klasse kerel!
Waarom nu zulke zware accu's. Ik ken de eigenschappen van loodgelaccu's en voor 1000 euro heb je ze al voor je neus liggen, hoogwaardige FIAMM accu's.
Nu komt het. Des te langzamer je een loodaccu laadt des te minder verliezen er op treden door louter warmte bij het laden. Dan zal ik laden met 2.30-2.35volt klemspanning over een span van 24 uur. Zo heb je misschien 8% verlies of nog minder. De omvormer zal het meeste te lijden hebben. Ik zou de wasmachinegroep ontzien en hier de droger én wasmachine op aansluiten met zo'n tijdsklok zodat beide apparaten teglijk kunnen werken, maar dat kunnen ze nu ook al. Ik heb een hotfill wasmachine en dat scheeld ontiegelijk!

Een geheel andere mogelijkheid waar ik aan denk is een hele zware UPS te gebruiken voor het hele huis die ik direct achter de groepen zet. Moet nog uitdenken hoe, schema maken. Maar het komt hier op neer:
Geen zonnepanelen want die kan ik niet betalen. Het gaat erom dat ik een stabiel net wil hebben en zeker voor mijn bijklussen met servers van soms over de 20 mille waarde. Die gun je geen fluctuaties in voeding. Een server moet goed, gaan ,mag niet mis gaan. Gaat ook eigenlijk nooit mis, maar dat komt door voorzorgmaatregelen.
Doch dien ik rekening te houden met grote verliezen. Zou ik de warmte van de omvormer in de winter kunnen gebruiken voor opwarming van het huis?! Dat scheeld al 50% in het directe verlies want in je meterkast is het zonde om de warmte te laten ontsnappen.

[...]

Nu is netuitval nog wel onacceptabel, maar als je nu vergelijkt met bijv 10 jaar geleden, dan hebben we al redelijk frequent uitval.
Daarnaast staat ook niemand meer te kijken als je tijdens een hittegolf op het journaal te horen krijgt dat mensen minder moeten gebruiken, omdat anders de boel uit kan vallen.
Er is een paar jaar geleden al voorgerekend dat de kosten van overcapaciteit om pieken op te vangen hoger zijn dan de kosten van een dag de Randstad zonder electriciteit, dus in hoeverre het ook zo stabiel blijft, vraag ik mij af.
Tevens ben ik nog niet echt overtuigd dat op grote schaal inzetten van netinvoer door zo'n wisselende energiebron als wind- of zonne-energie geen nadelige gevolgen heeft voor de stabiliteit van het net. (en grote schaal zou dan zijn dat de totale netinvoer in een wijk/stadsdeel/stad een significant percentage is van het normale verbruik)

Lees het bericht dat ik je aanbood en zie dat Tennet vol zit. dat gaat dus betekenen dat er steeds minder tolerantie optreed voor cos-phi interacties en voor grote schakelmomenten zoals om 8 uur in de morgen en om 16:30 als bedrijven massaal hun machienes uitzetten. Dan is een 24-uurs afnemer beter voor het net, maar wie ben ik?

Het is bekend in heel de straat en de oorzaak weet ik ook al. Naast mijn huis staan 2 grote bedrijven en deze bedrijven trekken gemiddeld 3700 KW per dag uit het net. Dat heb ik van hun te horen gekregen want ik heb al lang geleden geïnformeerd en met de directie gesproken dat wij erg veel last hebben van dips en pieken in de omgeving.
Het excuus is schokkend:
Dat bedrijf kan simpelweg niet zonder deze opname en toen ze het kavel kochten wisten ze niet dat de bekabeling hier al oud is en nog van wired cupper. Het is dus de schuld van Essent dat ze er geen rekening mee houden dat het dorp Reek ongeveer zonder grappen 17 bedrijven telt en dan heb ik het nog niet over European people at work want die vreten heel veel energie weg, niets op tegen, maar de netbeheerder moet hier rekening mee houden vind ik.

Pure burocratie dus. Leg betere kabels aan je het probleem is opgelost.
Ik ben ook geen lieve jongen met een opname van 2250 KW/jaar, maar ik
heb 2 elektrische voertuigen een droger en geen zuinig systeem en niet te
vergeten airco in de zomer. Ik ben makkelijk en laat alles op stand-by staan,
maar ik ga er nu wel beter op letten want ik heb de energieafrekening binnen.

1. Ik krijg 380 euro terug *O*
2. Mijn maandbedrag gaat met 35 euro omlaag *O* , zulke post wil ik meer hebben :D

Hoe komt dat?

Mijn meteropname is op 1 september elk jaar. Ik heb vorig jaar een HR107-ketel in huis genomen en in combinatie met een zachte winter scheeld dat meer dan 100% in het gasverbruik. Ik verbruik de helft minder gas als met de oude ketel van 25 jaar oud. Ik gebruik geen comfortstand, dus als ik warm water wil tappen moet de ketel wakker worden en het duurt 40 seconden eer het water warm begind te worden, maar het verschil tussen economy zoals ik hem en comfort is 4 kuub/week. Dat is meer dan ik gebruik met al mijn douchebeurten opgeteld.

Douchen. Spaarkop, 6 liter per minuut en ik douche 4 minuten, dus 24 liter warm water en ik ben prima schoon en ik sla niets over. Gewoon een efficiënt wasritme.
Douchen kost ongeveer mét spaarkop 12 kWh en zonder spaarkop 18 kWh. Dat is dus 8x zoveel energie als mijn droger opneemt.

Op die manier bespaar ik. Ik koop geen spaarlampjes en alleen mijn huiskamer heeft spaarlampen. Besparen op GAS loont ontiegelijk! en dat heb ik gemerkt!

Het is 's-nachts kouder dan buiten

Een der antidigibeet

Conclusie van te lange post, maar ik wilde mijn visie ook kwijt omdat het milieu mij óók van het hart gaat.

Stelling:
Douchen kost 12 kWh (dat is het vermogen dat je ketel moet leveren om je water op temperatuur te houden inclusief verliezen dus, netto bedoel ik)

Als ik 4 minuten douche is dat 1/15 uur en dat zou betekenen dat mijn ketel 0,8 KW kwijt is per douchebeurt. Daar kan mijn systeem 2 uur op werken.
Als ik zoals de gemiddelde Nederlander 8 minuten ga douchen (pure onzin!) dan zou ik dis 1,6 KW per douchebeurt kwijt zijn. Dus met 4 minuten korter douchen kan ik mijn systeem 2 uur gratis laten lopen door de energie die ik bespaard heb. Daar kan geen spaarlamp tegenop.

Elektrische scooter.

Ik kan 2 dingen doen met het apparaat.
1. Vol vermogen rijden en lekker lomp rijden (accu's lijden hier heel veel mee, snellere slijtage!)
2. Rustig rijden, zo'n 25-30 km/h en 40% energie besparen (Plus langere levensduur accu's)

Daar doel ik dus op.

(houtgestookt)

quote:
CanonG1 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:25:
[...]
Je hebt niet de mogelijkheid je gasaansluiting op te zeggen? Dan elektrisch koken, energetisch niet optimaal maar het zou je misschien geld kunnen schelen?

Moet je met zo'n speksteenkachel vaak de schoorsten vegen? Kan zo'n ding op een houten vloer staan?
We hebben hier geen gas alleen een stadsverwarmingaansluiting, koken moeten we hier al elektrisch.
Het energiebedrijf antwoord, " u hoef geen ketel te kopen meneer" vervolgens steken ze dat voordeel als het er al is in hun eigen zak door het vastrecht te verhogen.
Dit antwoord heb ik echt van Essent gehad (stond met de oren te klapperen).
Voordeel is er eigenlijk niet omdat we elektrichs moeten koken wat dus duurder is als op gas, komt de huur van de warmtewisselaar nog bij voor het tapwater.

1x per jaar hoeft de schoorsteen maar geveegt te worden als je stookt met mooi schoon hout.
Hier gebruik ik onbehandeld afvalhout van de plaatselijke timmerschool, als dat niet voorhanden is dan geklooft ophaard hout van de boer om de hoek.

Als je mij avatar ziet dan zie je mijn kachel staan op de laminaatvloer, ik heb er wel een plaat onder liggen, niet tegen de warmte maar voor als er tijdens het bijvullen wat vonken op de vloer vallen.
Zo'n plaat moet je er gelijk onder leggen want de kachel zelf weegt 250kg, die verplaats je niet meer zo makkelijk.

Bart

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Speksteenkachel schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:24:
Als je mij avatar ziet dan zie je mijn kachel staan op de laminaatvloer, ik heb er wel een plaat onder liggen, niet tegen de warmte maar voor als er tijdens het bijvullen wat vonken op de vloer vallen.
Zo'n plaat moet je er gelijk onder leggen want de kachel zelf weegt 250kg, die verplaats je niet meer zo makkelijk.
Ah, OK. Wat ik eigenlijk bedoelde was of een speksteenkachel (met zijn meestal toch hoge gewicht) op een volledig houten vloer kan staan. Mijn vriendin hebben een jaren '30 huis gekocht van baksteen met houten vloeren. Zou het daarop kunnen staan of moet je de vloer versterken of ondersteunen?

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

(houtgestookt)

Extra steun onder de vloer hang natuurlijk af van de kwaliteit van bewuste vloer maar een kachelhuis kan je hier in eventueel adviseren.
Er zijn ook wel houtkachels te koop zonder speksteen in plaats daarvan gebruiken ze gietijzer.
Deze zijn lichter maar houden de warmte bij lange na niet zo lang vast.
Als de echte grote Finse speksteenkachels ziet die wegen wel 1200 kg maar die worden eigenlijk alleen gebruikt in grote landhuizen.
Maar het is natuurlijk wel prachtig om eens zo'n ding te zien. :9

Bart

quote:
CanonG1 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:25:
[...]

Je hebt niet de mogelijkheid je gasaansluiting op te zeggen? Dan elektrisch koken, energetisch niet optimaal maar het zou je misschien geld kunnen schelen?

Moet je met zo'n speksteenkachel vaak de schoorsten vegen? Kan zo'n ding op een houten vloer staan?
Wij hebben (onverkozen) een kookgas aansluiting EN een stadswarmte aansluiting. Sinds begin 2005 wordt het belachelijke vastrecht voor die kookgas aansluiting (inmiddels dik over de 140 euri/jaar bij verbruik van 30 kuubjes...) gecompenseerd door de warmteleverancier vanwege het beruchte "niet meer dan anders" (lees: nooit minder dan anders) principe, en zij blijven het hardnekkig een "korting" noemen, wat pertinent niet zo is.

Gasaansluitingen zijn zogenaamd "vrij verkiesbaar" en zijn niet verplicht (maar ja, je zal al zo'n ding in huis hebben en om te voorkomen dat je nu allerlei belachelijk vastrecht aangerekend krijgt voor een paar honderd euri die "aansluiting" lmoeten aten verwijderen...). Is natuurlijk milieutechnisch en kostentechnisch bezien wel beste optie, het probleem is dat het aan de SV beprijzing gekoppeld wordt bij ons. Met zeer onfrisse gevolgen... (lees NUON Soap op Polder PV).

Meest SV projecten hebben (uiteraard) geen gasaansluiting, dus ben je noodgedwongen elektrisch aan het koken (tenzij je op een solar cooker wilt gaan bakken...). En dat kost flink meer. Voor de consument. NB: elektra aansluiting is voor alle huizen verplicht. Je betaalt sowieso flink vastrecht voor aansluiting, meterhuur, dat soort zaken.

Over SV wordt zeer veel gepraat, er is nog steeds geen Warmtewet (weer uitgesteld), Cramer wil een aanzienlijke hoeveelheid "restwarmte" gaan inzetten en in de SV netten gaan inbrengen (daar kan ze fors deel CO2 "besparing" mee inboeken voor de ambitieuze doelstellingen), en zonnigtype is errug benieuwd wie (a) daaraan het vetst gaat verdienen, en (b) wie daaraan het meeste gedwongen geld kwijt zal zijn, zonder dat 'ie daar ook maar iets aan kan doen... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
zonnigtype schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:15:
NB: elektra aansluiting is voor alle huizen verplicht.
Hoe doet die man in Castricum (was het daar?) dan met zijn autonome zonnestroominstallatie? Of heeft hij noodgedwongen een aansluiting maar gebruikt hem niet?

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Een der antidigibeet

quote:
en zonnigtype is errug benieuwd wie (a) daaraan het vetst gaat verdienen, en (b) wie daaraan het meeste gedwongen geld kwijt zal zijn, zonder dat 'ie daar ook maar iets aan kan doen...
HAHAHA, lachwekkend gewoon

Dan stook je toch niet :*) Ik heb ook een T-shirt met daarover een langmouwige legertrui en een dikke acryltrui eroverheen. Onder mijn broek een pyamabroek die je niet ziet en dat is zo lekker warm en het is hier binnen 15.5 graden en de thermostaat staat op UIT.

Lekker 6m2 raam op het zuiden en het zonnetje komt binnen, wat stoken, val toch kapot vadertje overheid.

Ik snap je zorgen, kerel, maar JIJ bent de enigste die daar wat aan kan doen en dat heet consuminderen en zolang bijna niemand dat gaat doen (daar hangt een grote trots boven ons hoofd) zul je gigantisch in het voordeel zijn.

Ik consuminder en van het geld dat ik daaraan los weet te krijgen kan ik elk jaar een nieuw systeem kopen!

-Geen auto
-15 graden is ook goed zat
-4 minuten douchen, 4x per week (minder vind ik vies)
-Geen stand-by meer toestaan van apparaten
-Elektrisch rijden, dus een elektrische scooter en een elektrische fiets
-De fiets én scooter hebben me de afgelopen 12 maanden 45 euro gekost aan onderhoud!!
-Financiëel uitgekookt zijn en wed maar dat ik daar volstrekt gebruik van maak, doen mensen ook met mij dus waarom ik niet? Het werkt, hoor.

Ben ik nu arm? Nee, ik heb het helemaal niet koud en de zon schijnd heerlijk binnen, Bakje koffie erbij, shaggie en het is mij goed genoeg!

Een der antidigibeet

Ik meen wat ik schreef. Ik consuminder en als je wilt weten wat dat is zoek je het maar op!
Ik kan niet zeggen dat ik ongelukkiger ben door consuminderen. Net zoals CanonG1 op zijn
website zette; het is maar net wat JIJ luxe vindt. Meet jij je aan de standaard (dikke baan, dikke auto, groot koophuis en vooral veel zorgen aan je kop) dan heb je het arm ja.
Meet jij je aan de normale burger dan zijn wij beide beslist niet arm, maar ik voel me gelukkig zonder auto en in de bus en trein kan ik lekker mijn ogen dichtdoen met mijn discman op, heerlijk!

Het is maar net wat JIJ luxe vindt en wat jouw maatstaven zijn. Al dat geklaag over de overheid en over de energieprijzen komt mij de strot uit, jongens. Jullie weten dondersgoed dat je er zelf niets aan kunt doen dan je alleen maar lopen te ergeren, dus doe zelf dan wat!!!

Dat shaggie he, dat kan natuurlijk ook niet als je consuminderd :+
Reg. datum: 24 januari 2000

Dit linkje kwam ik tegen in de Kassa nieuwsbrief:
Milieu Centraal gaat werken onder LED-verlichting
Heel in het kort. Ze gaan TL-buizen vervangen door LED-lampen die kennelijk ook in zo'n armatuur passen.
Ze hopen hiermee een besparing van 800 euro per jaar voor elkaar te krijgen en het zou in 3 jaar terug verdiend zijn, oftewel de ombouw in hun kantoor gaat zo'n 2400 euro kosten.

Maar TL's zitten toch op zo'n 90 lumen/Watt? Zijn er dan al LEDs die goedkoop (of in elk geval betaalbaar) verkrijgbaar zijn die meer dan dat aan lichtopbrengst hebben?

Of gaan ze ervanuit dat ze het personeel eerder wegjagen, zodat de lampen minder lang hoeven te branden ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
CanonG1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:33:
[...]

Hoe doet die man in Castricum (was het daar?) dan met zijn autonome zonnestroominstallatie? Of heeft hij noodgedwongen een aansluiting maar gebruikt hem niet?
He, da's een leuke (goeie!). Ik denk, omdat hij al zo lang geleden met dat fraaie project gestart was, dat de wetgeving toen anders was. Ergo: de wetgeving is waarschijnlijk voor NIEUWE aansluitingen. Er is de afgelopen jaren onwaarschijnlijk intensief aan de E-Wet (en, breek me de bek niet open, de Gas Wet), gezaagd, getimmerd, verbouwd, opnieuw opengebroken, van de meest onwaarschijnlijke "secundaire regelgeving", "ministeriële regelingen", e.d. voorzien. Dat is voor jan met de korte achternaam (a) van meet af aan al niet te begrijpen of te volgen en (b) als je d'r al aan begint, levensgevaarlijk en bloeddruk verhogend... :( .

Maar dat zou ik dus moeten opzoeken. Kweenie of ik daar nou wel zo'n zin an hep...

En anders heeft Evert vast wel het antwoord op die vraag...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Exuimtum schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:36:
[...]

Dan stook je toch niet :*) Ik heb ook een T-shirt met daarover een langmouwige legertrui en een dikke acryltrui eroverheen. Onder mijn broek een pyamabroek die je niet ziet en dat is zo lekker warm en het is hier binnen 15.5 graden en de thermostaat staat op UIT.
Volgens mij begrijpt Exuimtum niet helemaal goed wie er achter "zonnigtype" schuilgaat. Die nl. al sinds april de hoofdkraan van de (gedwongen) stadswarmte aansluiting naar de radiatoren op UIT heeft staan en slechts heel af en toe een truitje nodig heeft (zelfs stilzittend achter de computer in de op zuid liggende, gratis door de zon verwarmde kamer). Verbruik aan stadswarmte dit jaar tot nu toe, inclusief warm tapwater, dus dat is incl. de van een warmtewisselaar voorziene 2 á 3 douches per WEEK: 3,5 gigajoule. We gaan weer onder het al extreem lage gemiddelde terecht komen van 7,7 GJ/jaar, dat is al bijna VIJF maal zo weinig als het plm. 35 GJ verbruik van een gemiddeld SV huishouden.

Thermostaat hebben we nergens voor nodig, we hebben immers handjes aan ons lijf gekregen van onze Heer/Gaia/whoever you believe in...

Elektra: restverbruik 250 kWh/jaar, dit jaar door bijplaatsing 2 (bij de 10) zonnepanelen, mogelijk nog stuk minder.

Kookgas: 30 kuub/jaar

Drinkwater: 29,1 kuub/jaar, groot deel gaat nl. uit de regenton >>> toilet (met de hand)

There are other nutcases, beste Exuimtum. You are not the only one.

Verder voel ik mij byzonder "normaal", overigens. Zouden meer mensen kunnen doen...

Die het laatst lacht, lacht het best... :+

quote:
hjs schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:11:
Dat shaggie he, dat kan natuurlijk ook niet als je consuminderd :+
_/-\o_

Overigens: zonnigtype is ook autoloos. Rabiaat autoloos, zelfs. Zelfs niet "duurzaam elektrisch"...

;)

quote:
Exuimtum schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:36:
[...]

Dan stook je toch niet :*)
Exuimtum weet duidelijk niet waar hij het over heeft als je stadswarmte "afneemt". Dat is gedwongen winkelnering. Je komt nooit van een SV aansluiting "af", zelfs al ben je eigenaar van je woning (wat ik niet ben, ik ben huurder, dus nog veel kwetsbaarder). Het is een gesloten systeem en schakels mogen en kunnen daar niet uit verwijderd worden.

Dus zelfs al zou je 0,0 gigajoule schoon aan de haak per jaar verstoken (dat heet in goed Nederlands: de variabele energiekosten), zou je nog steeds gedwongen die krankzinnige hoeveelheid vastrecht per jaar moeten dokken.

Bij NUON Warmte is dat momenteel 310,44 euripegeltjes per jaar (in Zuid Holland), beste Exuimtum. Of je het nu wil of niet, dokken geblazen...

Dus, hoezo, "daar kan ik zelf wat aan doen"???? :N

:X

Consuminderaars worden in sommige al wat "oudere" kringen ook wel "down-shifters" genoemd.

Zoek die dan ook maar 'ns op, beste E. :)

Down-shifting towards the pain level

quote:
CanonG1 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:21:
Floris Wouterlood, zonnestroom-enthousiasteling van het eerste uur, heeft een boek geschreven:

[afbeelding]

(inhoudsopgave)
Bestellen:

http://www.awbruna.nl/ser...93637&template=boeken

Meer "duurzame energie" en aanverwante boeken:

http://www.aeneas.nl/Boekenshop.html

Neen, ik ben geen aandeelhouder...

@zonnigtype: ik lees op je website dat je PC 150W verbruikt, en dat je hem veel aan hebt om je website bij te werken. Is een laptop niets voor jou? Dat zou voor jou een grote besparing kunnen opleveren. Mijn laptop verbruik zo ongeveer 30-35W, dat is dus een groot verschil.

-edit-

Ik ben je voorbij in de Top 50 Solar :p

CanonG1 wijzigde dit bericht 22-10-2007 17:11 (14%)

quote:
CanonG1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:09:
@zonnigtype: ik lees op je website dat je PC 150W verbruikt, en dat je hem veel aan hebt om je website bij te werken. Is een laptop niets voor jou? Dat zou voor jou een grote besparing kunnen opleveren. Mijn laptop verbruik zo ongeveer 30-35W, dat is dus een groot verschil.
Vooralsnog niet, maar "er wordt hier aan een andere computer gedacht", omdat ik hele dag achter dat ding zit. Ik moet in ieder geval een ding hebben wat een relatief groot doch energiezuinig scherm heeft (ogen zijn ook niet meer 100%), en er moet een goed toetsenbord op zitten of aan te sluiten zijn, niet dat gepiel op die laptopbordjes, dat is vragen om rsi, de hele dag. Ik typ godsonmogelijk veel en ben een echte muisknijper (veel grafiekwerk e.d.), dus ik moet goede spullen hebben, anders gaat het mis.

Bovendien houd ik niet van nieuw spul als het oude spul het nog goed doet. Laptops barsten van de high-tech, en vaak niet al te milieu"vriendelijk" geproduceerde elektronica, en er zitten nogal wat energieintensieve productiewijzen achter. Dus als het zonder kan, liever niet. De eerste honderd procent groene laptop moet denk ik nog uitgevonden worden.

Wat niet is, kan nog komen. Enne, aan de andere kant: zo blijf ik tenminste nog een beetje "in de plus", paar honderd kWh, dit jaar mogelijk zelfs nog minder met die 2 nieuwe zonnepanelen. Ik zal het koste wat kost er niet op aan laten komen dat een netbeheerder of leverancier ook maar 1 kilowattuur kostbare door ONS opgewekte zonnestroom gratis in zijn handen krijgt aan het eind van de factuurperiode.

Over my very DEAD body! >:)

quote:
zonnigtype schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:20:
en er moet een goed toetsenbord op zitten of aan te sluiten zijn, niet dat gepiel op die laptopbordjes, dat is vragen om rsi, de hele dag. Ik typ godsonmogelijk veel en ben een echte muisknijper (veel grafiekwerk e.d.), dus ik moet goede spullen hebben, anders gaat het mis.
Dat is het mooie van een laptop: thuis ligt bij mij op tafel een USB-hubje met daaraan een muis en keyboard. Als ik thuiskom plug ik één USB-kabel in en ik heb een ergonomische werkplek (laptopje om een kleine verhoging). Energiezuinig en toch lekker werken, én makkelijk mee te nemen als dat nodig is.
quote:
Laptops barsten van de high-tech, en vaak niet al te milieu"vriendelijk" geproduceerde elektronica, en er zitten nogal wat energieintensieve productiewijzen achter.
Uhm... op welke manier verschilt het productieproces dan van dat van normale PC-componenten? Ik denk zelfs dat je kunt stellen dat laptops bij de productie een energetische voorsprong hebben op desktop-PC's omdat er veel minder materiaal in zit. Verder zijn ze kleiner en lichter en kosten ze dus minder energie om te transporteren. Het is goed mogelijk dat ze deze voordelen weer kwijtraken door het feit dat je minder makkelijk kunt upgraden en dus sneller geneigd bent een nieuwe te kopen, maar dat is lastig uit te te rekenen (typisch zo'n berekening waar je uit kunt laten komen wat je wilt).

CanonG1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:09
quote:
Ik ben je voorbij in de Top 50 Solar :p
Ja, had ik al zo'n vermoeden van, jij grote schurk!

Hoe heb jij mijn "klanten" afgepikt?

Mijn statcounter log zit al een tijd vol (kost helaas geld om die uit te breiden...), misschien ligt het daar wel aan...

Moet ik zeker weer op zonnestroom gebakken appeltaarten in de aanbieding gaan doen?

:9

Komt dus allen NU naar Polder PV om topicstarter te dwarsbomen!!! 8)

quote:
CanonG1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:26:Uhm... op welke manier verschilt het productieproces dan van dat van normale PC-componenten? Ik denk zelfs dat je kunt stellen dat laptops bij de productie een energetische voorsprong hebben op desktop-PC's omdat er veel minder materiaal in zit. Verder zijn ze kleiner en lichter en kosten ze dus minder energie om te transporteren. Het is goed mogelijk dat ze deze voordelen weer kwijtraken door het feit dat je minder makkelijk kunt upgraden en dus sneller geneigd bent een nieuwe te kopen, maar dat is lastig uit te te rekenen (typisch zo'n berekening waar je uit kunt laten komen wat je wilt).
Heb ik eerder al eens een extreem verontrustende studie over gezien (over nieuwkoop computers en de waanzinnige milieuimpact ervan), en het feit dat er voor laptops fors in kleine componenten geïnvesteerd moet worden. Klein = zeer hoogwaardige productieomgevingen, met stofvrije condities, hyperschoon, enorme luchtbehandelingsbatterijen e.d. Geen idee wat verhouding desktop/laptop uiteindelijk is, maar hoe kleiner is volgens mij hoe milieubelastender.

Maar dat mogen de experts "eventjes" uitzoeken.

Grootste pain bij mij is de "verplichte aanschaf van alweer een nieuw duur en complex apparaat". Dat stel ik liefst zo lang mogelijk uit.

Maar het blijft "de aandacht" houden, thanx voor het meedenken.

En nu moet ik de stad in voor boodschappen, anders zwaait er straks wat... :o

quote:
zonnigtype schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:26:
Hoe heb jij mijn "klanten" afgepikt?
Met actueel nieuws over de World Solar Challenge. Ik heb nu drie, vier keer zoveel bezoekers als normaal. Het effect zal dus ook wel tijdelijk zijn denk ik.
quote:
Mijn statcounter log zit al een tijd vol (kost helaas geld om die uit te breiden...), misschien ligt het daar wel aan...
Nee, dat staat daar los van, ik gebruik ook de gratis statcounter.
quote:
Moet ik zeker weer op zonnestroom gebakken appeltaarten in de aanbieding gaan doen?
Oeh, dat is het overwegen waard :+ Wanneer komt er weer eens een kruiswoordraadsel?

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws