Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?
Mehhh... heb je gelijk in. Me vriendin zegt het ook tegen mij... maar er is gewoon een hoop werk kwa opnamens van (demo)cd/single's in de studio en het brengt wel aardig brood op de plank.quote:Ome_Les schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:35:
[...]
Dude.. zolang je jezelf maar niet voorbij rent.
Dagen zijn meestal van 08.00 tot 20.00 en ik moet me nog inhouden om in het weekend niet te werken op avonden met optredens. Daar heb ik nu maar mijn compagnon julien opgezet, kan ik mooi volgende week lekker lang weekend weg met me vriendin naar me ouders.
Maar business is business.
O trouwens dit MOET je eens horen. Echt lachen en leuke hiphop met een oud funk vleugje...
www.myspace.com/dangerdoom
-= G P P =-
Goed te horen dat het bedrijfje al aardig van de grond aan het komen is, het nare is alleen vaak dat dit ten kost gaat van je privé- leven.quote:Mauce schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:47:
[...]
Mehhh... heb je gelijk in. Me vriendin zegt het ook tegen mij... maar er is gewoon een hoop werk kwa opnamens van (demo)cd/single's in de studio en het brengt wel aardig brood op de plank.
Dagen zijn meestal van 08.00 tot 20.00 en ik moet me nog inhouden om in het weekend niet te werken op avonden met optredens. Daar heb ik nu maar mijn compagnon julien opgezet, kan ik mooi volgende week lekker lang weekend weg met me vriendin naar me ouders.
Maar business is business.
O trouwens dit MOET je eens horen. Echt lachen en leuke hiphop met een oud funk vleugje...
www.myspace.com/dangerdoom
Dat Dangerdoom is lekker. Luisterde vroeger veel naar dit soort hiphop, gewoon omdat de flow zo heerlijk organisch is. Heerlijk!
Ben trouwens op dit moment bezig, samen met die maat van me, met een progressive remix van het nummer Come Alive van de Foofighters.
Het begint al aardig te vlotten en ik zal ook een teaser plaatsen als we tevreden zijn met het eind produkt!
Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?
Sow, das een leuke combo! Laat maar horen iddquote:Ome_Les schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 12:42:
[...]
Goed te horen dat het bedrijfje al aardig van de grond aan het komen is, het nare is alleen vaak dat dit ten kost gaat van je privé- leven.
Dat Dangerdoom is lekker. Luisterde vroeger veel naar dit soort hiphop, gewoon omdat de flow zo heerlijk organisch is. Heerlijk!
Ben trouwens op dit moment bezig, samen met die maat van me, met een progressive remix van het nummer Come Alive van de Foofighters.
Het begint al aardig te vlotten en ik zal ook een teaser plaatsen als we tevreden zijn met het eind produkt!
Trouwens... wat staat die dollar laag zeg... krijg gewoon jeuk om ebay leeg teroven van oude mic's
-= G P P =-
ik heb een audio 8 dj maar geen idee hoe ik dat ding aansluit in cubase ....
tralalallaa
LOL Dat is echt niet zo moeilijk.quote:johanwindhoos schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:39:
zijn er hier misschien ook mensen die hun final/traktor scratch geluidskaart gebruiken bij cubase sx3 ?
ik heb een audio 8 dj maar geen idee hoe ik dat ding aansluit in cubase ....
Eerst wat je moet voor dat je ooit zo interface/geluidskaart aansluit op je PC/MAC is EERST de drivers aansluiten en dan pas de kaart. Als je dat niet hebt gedaan mag je eerst de oude drivers handmatig weghalen.
Daarna voor het aansluiten van je platenspelers zou ik gewoon doen zoals het in de manual die gewoon op de website staat. Daarna gewoon de tracks in SX3 toewijzen aan de in/out van je kaart in de optie's. Maar vage is...het is staat allemaal op de website.
http://www.native-instrum...7f40c9c7a2b5e&flash=9
-= G P P =-
Evolution / M-Audio UC33e of een Behringer BCF2000?
Ik heb het zelf niet zo op Behringer maar lees veel goede ervaringen over de BCF.
Toen viel mijn oog op die UC33e, welke nu al een hele tijd op de markt is, maar ik dus wel een gelikt apparaatje vind. Maar ik vraag me dus af in hoeverre ik daarmee problemen ga krijgen met die faders, gezien ze niet gemotoriseerd zijn.
Bij die BCF2000 worden ze steeds automatisch in de juiste stand gezet bij het wisselen tussen projecten, toch?
Hoe zou dat dan moeten werken met die UC33e? Want dan moet je bij elk project je faders eerst zelf goed gaan zetten of niet?
Wiiiiiiiiiiiiiii | Wii Sports | Zelda Twilight Princess | Excite Truck | Call of Duty 3 | Tony Hawk Downhill Jam | Wing Island | Red Steel | Resident Evil 4 | Scarface | Wii code 7360-1123-2783-9648 (Breda)
Enige voordeel van gemotoriseerde faders is idd dat bij nieuwe projecten ze direct goed staan (heb he trouwens ook met semi-gemoto.) En dat als je je nummer opnieuw leest dat je ook zit hoe de faders op en neer gaan en in welke positie staan. Nadeel. Die dingen slijten snel bij veel gebruik en vooral als dj. Daarom zie je ook weinig tot bijna geen gemotoriseerde faders bij DJ setup/decks. Ze zijn er wel maar rekenen maar op een duit aan onderhoud aan die dingen. Verder Gewoon voor de uc33e gaan. Meer knoppen programeerbaar tot aan je midi kanalen/daw programma en een zeer goeie driver ondersteuning.quote:xsive schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 20:04:
Ik werk met FL Studio en wil graag een midi controller erbij om de mixer van FL Studio te bedienen.
Evolution / M-Audio UC33e of een Behringer BCF2000?
Ik heb het zelf niet zo op Behringer maar lees veel goede ervaringen over de BCF.
Toen viel mijn oog op die UC33e, welke nu al een hele tijd op de markt is, maar ik dus wel een gelikt apparaatje vind. Maar ik vraag me dus af in hoeverre ik daarmee problemen ga krijgen met die faders, gezien ze niet gemotoriseerd zijn.
Bij die BCF2000 worden ze steeds automatisch in de juiste stand gezet bij het wisselen tussen projecten, toch?
Hoe zou dat dan moeten werken met die UC33e? Want dan moet je bij elk project je faders eerst zelf goed gaan zetten of niet?
Verder ben ik met een prive / solo projectje begonnen (Dark Town). Je kunt al me muziek wat ik in mijn "vrije tijd" Dus naast me werk periode, gauw hier en daar wat inelkaar zet wat tot "After Dark" leide. De rest zijn meestal stukjes muziek die niet eens af zijn of degelijk PEM (Pan/Eq/Mix) missen. Maar goed, ik ben geen echte muzikant/songwriter... ben meer de technische man
Veel luister plezier en laat wat weten
Mauce website
Merk nu hoe slecht mijn nederlands is zeg... alles wat ik heb geleerd begint weer te verdwijnen.
-= G P P =-
Feedback.nlquote:Sapporo schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 16:21:
Weet iemand trouwens waar je van die dingen kan halen om je monitoren op te zetten? Ik heb ze nu gewoon op m'n bureau staan, maar zie wel eens van die stands of blokjes voorbij komen, zodat ze op oorhoogte staan. Dat wil ik ook wel, alleen geen idee waar ik dat moet zoeken..
Elke goeie muziek(groot)handel heeft die dingen.
-= G P P =-
Reg. datum: 28 december 2007
Alleen zie ik nergens mensen terugkomen op bepaalde punten...
Graag zou ik van mede producers willen lezen wat zij gebruiken voor de producties. Pc gerelateerd dan.
Moederbord:
Geluidskaart:
Processor:
Monitoren:
DAW:
Microfoon:
Eventuele meer info in welke:
Behuizing:
Voeding:
Samengesteld/gekocht bij:
In het kort waar je als producer slechte ervaringen mee hebt.
Zo wat hulp kunnen aanbieden aan mensen als ik die een keuze willen maken van de samenstelling.
Appieman
Appieman wijzigde dit bericht 30-12-2007 10:27 (4%)
Mijn setje is nog verre van advanced, behoefte is ook nog niet zo groot aangezien ik alles afmaak bij en met een maat van mij, die wel mooie apparatuur heeft staan.
Moederbord:
Asrock 4CoreDual-SATA2
Processor:
Core2Duo 1.8 @2.62
Geluidskaart:
onboard REALtek HD met ASIO4all
Geheugen:
TwinMos Memory, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz
Monitoren:
Sennheiser headset / Peavey Monitors
DAW:
Ableton Live, Audacity
Benodigde VSTs
Microfoon:
Sennheiser headset / none
Eventuele extra info:
Behuizing:
AOpen F501G, Zwart
Voeding:
Sweex 450 Watt / Power Earth connector
Storage
HDD0: Seagate 320 Gb, 7200RPM
HDD1: IBM Deskstar 160 Gb, 7200RPM
Samengesteld/gekocht bij:
Azerty Hardware
Aangezien ik dus alleen maar opzetjes en schetsjes maakt voldoet dit uitstekend.
Kosten totaal? Core 2 duo 1.8 problemen gehad met haperingen?
Onboard geluidskaart gaat dat niet ten koste van de processor kracht?
Ik ben vergeten Azerty ook effe te checken...
Appieman wijzigde dit bericht 30-12-2007 14:49 (21%)
Oef... Ik moet heel eerlijk zeggen, mijn laatste aanschaf, mobo- kast- geheugen en CPU, was iets van 221 euro. (zal nu wel nog goedkoper zijn).quote:Appieman schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:48:
Very nice Ome Les.
Kosten totaal? Core 2 duo 1.8 problemen gehad met haperingen?
Onboard geluidskaart gaat dat niet ten koste van de processor kracht?
Ik ben vergeten Azerty ook effe te checken...
Onboard ten koste van CPU power, tot nu toe nog niets van gemerkt.
Zelfs niet als ik meerdere sporen Atmosphere, Trilogy, Stylus RMX en Reaktors(Metaphysical en LimeLite) tegelijk, vervormd, af liet spelen.
Gaat nog super dus!
Overclocking was erg gaaf. Als je de FSB snelheid omhoog gooit, kun je dus makkelijk 40% overclock bereiken, terwijl je temp misschien maar 1 of 2 graden meer omhooggaat.
(Misschien iets meer, maar tijdens de hittegolven ben ik nog niet boven de 53 graden Celsius uitgekomen, met standaard koeling)
Wat ik in het nieuwe jaar nog aan hoop te schaffen is de Mackie d.2pro.
(Ook omdat ik wat meer met draaitafels wil gaan doen in de toekomst.
Alles de moeite waard als leuk beginners setje naar mijn mening.
Reg. datum: 09 november 2006
Geluidskaart: E-MU 1212M + Mbox2
Processor: AMD Athlon 64 3200+
Monitoren: Genelec 8030A's
RAM: 2x 512MB Kingston PC2-3200
DAW:FL Studio & Pro Tools(nog lerende)
Microfoon:-
Eventuele meer info in welke:
Behuizing:Xgear ofzo?
Voeding:stock
Samengesteld/gekocht bij:Dice Computers
Sefyu wijzigde dit bericht 31-12-2007 16:51 (3%)
Aller eerste beste wensen voor het Nieuwejaar!
Intel Q6600
Gigabyte GA-P35-DS3R
2Gb DDR2 PC2-6400 x 2
Samsung Spinpoint T166 500Gb HDD
nVidia 7100GS ( serie 8000 misschien beter)
Nou kreeg ik een antwoord van Salland
Zie hier bericht:
De configuratie die u noemt is een zeer goede keuze, op het gebied van producen heb ik geen ervaring en kan ik u niet aangeven wat goed is.
Ik kan wel aangeven dat M-audio zeer goed geluid produceert en dat de Intel Q6600 zeer snel is voor dit soort doeleinden.
De 8000 serie van Nvidia is een betere keuze, maar aangezien het niet bedoelt is voor games maakt dit heel weinig uit.
Het volgende geheugen is een goede keuze bij dit systeem:
http://www.naarsa.nl/?pid=38486
Met vriendelijke groet,
Salland Automatisering
---
http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1251210/0 Interessante info.
Na ik dit gelezen heb kwam ik tot de conclusie dat ik graag 2 Hardeschijven wil.
2 Harde Schijven Beide met een snelheid van minstens 7200rpm
-De eerste (kleinere) harde schijf moet dan dienen om je besturingssysteem,
je DAW-software, en al je plugins op te installeren. De tweede (grote) harde schijf
dient dan om je sample-libraries, de data van je plugins, de audio-bestanden van je opnames, je nummers, enz...
op op te slaan. De voornaamste reden voor het gebruikt van 2 harde schijven ligt in het feit dat er bij
het opnemen of afspelen van je nummers niet enkel de software waarmee je werkt word gelezen van je HD,
maar ook de audio.
Nou mijn vraag:
Ik wil graag minstens 2 Gig geheugen hebben is dit een goede, die Salland adviseerde? (Voor producties dan)
Het is wel verstandig om meerdere sloten te hebben voor upgrades ed.. kan ik dit met de samenstelling van de Pc hierboven ook?? hebben deze wel genoeg sloten? (Het hoefen er van mij ook geen 10 te zijn maar 3 ofzo lijkt me wel handig. Ik heb nu bijvoorbeeld mijn USB ook ge-upgrade met een 2.0 PCI Card.
"Losse" GeluidsKaart vond ik een zeer handige tip dit wil ik graag ook meenemen om deze pc samen te stellen.
Hoe en wat hierin?
Moet ik dit gewoon aangeven bij het samenstellen of wanneer ik dit in elkaar wil laten zetten door een Shop?? heb ik hier dan extra componenten nodig??
Het lijkt wel hoe meer ik lees des te meer verwarring en twijfel er is.
Graag wil ik weten wat mijn PC wordt in de samenstelling zodat ik dit EINDELIJK kan laten doen! Elke dag dat ik wacht lijkt wel een eeuw.
Intel Q6600 (100% Zeker van)
Gigabyte GA-P35-DS3R (60% Zeker van)
2Gb DDR2 PC2-6400 x 2 (Salland's Advies beter?)
Samsung Spinpoint T166 500Gb HDD (100% Zeker van) Hoe moet het dus hier met 2 schijfen Zoals in mijn vraag hierboven
nVidia 7100GS ( serie 8000 misschien beter) Niet voor gaming dus niet echt van belang!
Geluidskaart van M-Audio type ben er nog niet uit.
19 inch scherm die mooi bij de pc aansluit.
Ik heb deze reactie ook op een forum geplaatst waar veel producers komen. Nu wil ik graag de reactie met elkaar overwegen en kijken wat hier ook de reacties van zijn.
Bedankt.
Here goes!
Processoren en geheugen zijn altijd goed te doen. hoeft niet iets speciaals te zijn, een normalere CPU kan vaak al afdoende zijn. geheugen minimaal 1 GB en 2Gb is al wat meer naar de leuke kant.
Geluidskaart. Toch het hart van je systeem, is iets waar je goed over na moet denken.
Wil ik locale recordings doen, of gewoon alleen maar producen op eigen pc.
In geval van locale recordings is een externe geluidskaart met pre-amps aan te raden. (M-box en soortgelijken)
In geval van producen op eigen pc kun je inderdaad kijken naar M-Audio. Ik werk vaak op een PC met de M-Audio Delta bij een maat van me, en moet zeggen dat dit zeker een leuke kaart is.
Zeker in het geval je ook ProTools gebruikt, je kunt dan de ProTools M-Audio edition aanschaffen, die tailormade is voor de M-Audio kaarten.
Hoop dat je hier iets aan hebt?
Reg. datum: 27 september 2002
Ik dacht als audio-interface aan de E-MU 0404 usb. Heeft iemand ervaring met dit apparaat, vooral in combinatie met Vista (ja ik weet, te vroeg overgestapt)?
In blijde afwachting van jullie deskundige adviezen.
Oh, ja systeemspecs:
Intel e4300 @1800
Gigabyte p965-ds3
4 Gb Kingston 333
on-board HD Audio (kun je die eigenlijk blijven gebruiken voor je day-to-day filmpjes, gamepjes icm externe interface?)
derbirol wijzigde dit bericht 07-01-2008 13:24 (7%)
Ben niet echt zelf fan van E-MU sinds de overname door Creative. Maar goed. de 0404 heeft niet echt goeie pre-amp naar horen zeggen.quote:derbirol schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:23:
Aangezien hier figuren rondlopen met meer dan gemiddelde ervaring op het gebied van audio production: ik ben zelf ook bezig om mijn eigen amatuer-hobbyist-homestudiootje op te bouwen. Ik wil mijn usb-midi-keyboard gebruiken (CME M-KEY), mijn gitaar en eventueel wat 'zang'.
Ik dacht als audio-interface aan de E-MU 0404 usb. Heeft iemand ervaring met dit apparaat, vooral in combinatie met Vista (ja ik weet, te vroeg overgestapt)?
In blijde afwachting van jullie deskundige adviezen.
Oh, ja systeemspecs:
Intel e4300 @1800
Gigabyte p965-ds3
4 Gb Kingston 333
on-board HD Audio (kun je die eigenlijk blijven gebruiken voor je day-to-day filmpjes, gamepjes icm externe interface?)
Belangrijk bij aanschaf van een geluidinterface is je budget, en wat je er mee gaat doen. Dat laatste weten we wel maar wat is je budget? En wat als mic ga je gebruiken?
Als je je elec gitaar direct wilt aansluiten heb je op je kaart wel een DI/instrument ingang nodig... wat niet het zelfde is als een mic ingang met evt phantom voeding voor condensator mic's.
Een goeie beginner mic is de shure sm57 net voor minder dan 100euro te krijgen en een mic voor een goede basis.
Hoe ga je je opgenomen muziek terug luisteren? Toch niet op een logitech setje? Koop dan een goeie koptelefoon. Sennheiser maakt goeie spullen in het lowbudget segment.
Verder... veel succes met Vista, het blijft nog steeds te vroeg om op die OS een goeie basis temaken voor opnemen. Er is nog teveel gezeur met drivers. Welk DAW programma ga je gebruiken? Cubase, protools?
Je pc spec's zijn meer als genoeg om mee te beginnen. En je onboard kan je idd gewoon houden als alle dag gebruik.
-= G P P =-
Mijn budget rekt zich op, maar ik wil eigenlijk voor de audiointerface nu niet meer dan ¤200 uitgeven. Ik las hier en hier vrij lovende reviews, en vergleken met de specs van de concurrenten M-Audio Fast TRack Pro, Edirol UA-25 en de Tascan 144 waren de specs ook wat beter, dus vandaar mijn voorkeur. Maar ik ben niet gebakken aan E-MU, dus tips zijn zeer welkom...
Ik wilde inderdaad de mic die je voorstelt aanschaffen (op termijn) en als DAW denk ik aan Cubase icm Spectrasonics.
derbirol wijzigde dit bericht 07-01-2008 15:45 (9%)
Ik zat een tijdje terug zelf ook te denken aan de M-Audio Fast track Pro.quote:derbirol schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:44:
Thanx voor de snelle beantwoording.
Mijn budget rekt zich op, maar ik wil eigenlijk voor de audiointerface nu niet meer dan ¤200 uitgeven. Ik las hier en hier vrij lovende reviews, en vergleken met de specs van de concurrenten M-Audio Fast TRack Pro, Edirol UA-25 en de Tascan 144 waren de specs ook wat beter, dus vandaar mijn voorkeur. Maar ik ben niet gebakken aan E-MU, dus tips zijn zeer welkom...
Ik wilde inderdaad de mic die je voorstelt aanschaffen (op termijn) en als DAW denk ik aan Cubase icm Spectrasonics.
Ziet er heel nice uit, en ik hoorde van een maat van me dat het een leuke kaart was voor mijn hobby setje.
Ik ben alleen even aan het doorsparen voor een iets duurder alternatief, waarop ik later nog wel een keertje terugkom.
Mocht je zelf ook wat doorsparen is misschien de M-Box2 iets voor je?
Ik hoor goede verhalen over deze van pre-amps voorziene externe soundcard.
Totdat je een alternatief hebt gekocht, is het ook zeer aan te raden om de ASIO4all drivers te installeren, mits je kaart ondersteund wordt.
Ik zit zelf ook nog met een onboard soundcard(Realtek HD7.1), maar deze wordt heel netjes ondersteund.
Kan dus lekker los, heb zelf ook Spectrasonic Atmosphere, Trilogy en Stylus RMS; is dus wel nodig.
Cubase is leuk te doen, maar je moet wel kijken of dit pakket goed bij je manier van werken past.
Ik ben zelf nog wel wat keertjes heen en weer geswitched en uiteindelijk bij Ableton uitgekomen. Probeer ook eens wat paketten alvorens te settlen met Cubase, of een ander pakket.
Je wilt namelijk niet vast komen te zitten in je creativiteit doordat een pakket niet goed aansluit met je manier van werken.
(Hey Mauce, check dit eens? Progressive mix waarook die remix van de Foofighters zit verwerkt. Met een beetje geluk gaan we met een paar weken Foofighters eens aanschrijven in de hoop dat ze het wat vinden.)
Ik heb wat zitten vogelen met ASIO4ALL, maar icm een Keyrig49 incl. software en Ableton Live Lite gaf dat erg rare artefacten. Het geluid onderbrak steeds, gaf soms enorme latency en soms weer helemaal niets. Ik heb er niet echt tijd ingestopt om dat er uit te tweaken (er liepen dingen als McAfee en Comodo Firewall op de achtergrond).
Ik heb dus Ableton Live Lite, en ik zal er eens serieus naar kijken. IK gebruikte vroeger altijd Cakewalk en Cubase, dus ik ging daar eigenlijk blind voor, maar ik zal eens kijken. Dank voor de adviezen!
BTW: Foo Fighters is mijn single most favorite band, dus ik ben erg benieuwd naar jullie remixes.
derbirol wijzigde dit bericht 07-01-2008 19:24 (8%)
oef.. Dat is wel raar. Heb eigenlijk gewoon ASIO4all erop geslingerd, aangezet in Ableton, Latency teruggezet naar 7ms en dat was alles wat ik nodig had om dit pakket perfekt te laten functioneren.quote:derbirol schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:20:
De MBox2 is me echt te duur en ook een beetje een parel voor een zwijn (ikzelf, zeg maar). Ik zou er voorlopig bij lange na niet uithalen wat er inzit, en dat is dan toch zonde.![]()
Ik heb wat zitten vogelen met ASIO4ALL, maar icm een Keyrig49 incl. software en Ableton Live Lite gaf dat erg rare artefacten. Het geluid onderbrak steeds, gaf soms enorme latency en soms weer helemaal niets. Ik heb er niet echt tijd ingestopt om dat er uit te tweaken (er liepen dingen als McAfee en Comodo Firewall op de achtergrond).
Foo is ook mijn favoriete band. Vandaar dat ik 'Come Alive' ook wilde gebruiken als outtro van een mix.quote:derbirol schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:20:
Ik heb dus Ableton Live Lite, en ik zal er eens serieus naar kijken. IK gebruikte vroeger altijd Cakewalk en Cubase, dus ik ging daar eigenlijk blind voor, maar ik zal eens kijken. Dank voor de adviezen!
BTW: Foo Fighters is mijn single most favorite band, dus ik ben erg benieuwd naar jullie remixes.
Ik ben dus samen met die maat van mij aan 'Come Alive' wezen sleutelen en heb die remix nu als intro gebruikt. Mocht je het willen horen, gewoon ff de link volgen in mijn vorige berichtje.
Dan download je vanzelf een zipfile waarin de mix en een tracklist zitten.
Software:
Reason 4
Ableton Live 6
Hardware:
Korg MicroKontrol
Korg Kaoss Pad 3
Korg Padkontrol
Korg Mini-kaoss Pad
en vanaf morgen erbij:
Evolution UC-33 (nog meer knopjes!
What's the point of having an Internet connection if you're not using it to look up weird, fucked-up pictures of dirty sex you'd never have yourself?
En als volgende op mijn verlanglijstje staan in volgorde M-Audio Audiophile Firewire, Korg Kaoss Pad KP3, Mixer, waarschijnlijk Mackie DFX-6, maar moet nog even goed oriënteren. Toevallig iemand ervaring hiermee of andere aanraders?
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last