Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
El Cid schreef op zondag 18 november 2007 @ 09:54:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met algoritmische beurshandel?
Heb ik in het vorige topic een x een linkje over gepost (welke inmiddels alleen nog maar tegen betaling beschikbaar is zie ik):

grizzlybeer in "Beleggen op de beurs in de praktijk - De..."

Maar hier is echt heel veel info over te vinden. Zoek maar eens op termen als "money management", "max drawdown", "equity curve", "sharpe ratio", etc.

En de meeste mensen likken na vandaag weer de wonden. Ben echt benieuwd wanneer dit stopt.

Beetje vervelend van Fugro. Vanochtend nog beloond met 3,2 procent winst voor de nieuwe cijfers die ze gisteravond hebben gepubliseerd, nu is de winst alweer helemaal verdampt naar 0,1 procent...

Reg. datum: 19 januari 2004

Koers Fugro was ook al behoorlijk opgelopen afgelopen jaar. Lijkt me dat betere winst daar wel zo'n beetje in was verdisconteerd.

Het aandeel maakt een beetje rare sprongen vandaag. Nu staat hij in ieder geval weer op 5 procent winst maar mij hoor je nu niet klagen.

Om te eindigen met 7,x%. Benieuwd of ie terug gaat naar de 62 waar ie 2 weken geleden nog op stond. Ik wacht nog even af denk ik al is plaatje van Fugro volgens mij nog gewoon goed, zelfs met de beroerde dollarkoers.

Ik beleg momenteel met alex advanced. Nu zie ik de tarieven bij Interactive brokers en today's brokers. Dit scheelt nogal. Ik zit te denken aan een overstap naar of IB of TB. Ik moet nog even uitzoeken wat daartussen de verschillen zijn (zie op dit moment alleen lageer kosten bij IB).
Kan iemand me aangeven of de volgende mogelijkheden ook door IB en TB geboden worden:
- real time koersen van AEX aandelen, opties en turbo's?
- mogelijkheid tot handelen in Turbo's?
- Dit alles webbased?

Jewel Jade 8070 + externe Nec 3500a +externe maxtor 250 gb 7200 rpm

quote:
VivaAtloni schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:33:
Ik beleg momenteel met alex advanced. Nu zie ik de tarieven bij Interactive brokers en today's brokers. Dit scheelt nogal. Ik zit te denken aan een overstap naar of IB of TB. Ik moet nog even uitzoeken wat daartussen de verschillen zijn (zie op dit moment alleen lageer kosten bij IB).
Kan iemand me aangeven of de volgende mogelijkheden ook door IB en TB geboden worden:
- real time koersen van AEX aandelen, opties en turbo's?
- mogelijkheid tot handelen in Turbo's?
- Dit alles webbased?
In het start topic staan wat grafiekjes en overzichten

quote:
The Source schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:19:
[...]

In het start topic staan wat grafiekjes en overzichten
Klopt, maar geen antwoord op de vragen die ik stel.

Jewel Jade 8070 + externe Nec 3500a +externe maxtor 250 gb 7200 rpm

quote:
Neophyte_NL schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:35:
Om te eindigen met 7,x%. Benieuwd of ie terug gaat naar de 62 waar ie 2 weken geleden nog op stond. Ik wacht nog even af denk ik al is plaatje van Fugro volgens mij nog gewoon goed, zelfs met de beroerde dollarkoers.
Ik geloof dat er door de lage dollar 3 procent minder winst werd behaald dus Fugro lijkt weinig te lijden onder de zwakke dollar. Maar ben erg tevreden met de winst van ruim 7,6 procent van gisteren.

quote:
VivaAtloni schreef op woensdag 21 november 2007 @ 07:46:
Klopt, maar geen antwoord op de vragen die ik stel.
Zal ik dan maar een poging wagen?

- realtime koersen: 5 eur/mnd
- turbo's zijn (nog) niet mogelijk bij IB
- IB heeft een uitstekend webbased handelstool

Het gaat vandaag weer lekker op de AEX, blijft maar dalen..

Mijn Website! :)
Eos 400D en wat lenzen, blabla

quote:
De_Bastaard schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:58:
Het gaat vandaag weer lekker op de AEX, blijft maar dalen..
Perfect dus als je short zit...

Wat pas echt vervelend is is als de markt de hele tijd rond 1 punt blijft hangen. Dan kan je, om geld te verdienen, alleen opties schrijven (merk op dat dit geen duurzame strategie is voor een kleine belegger).

Europese indices in het groen. Amerika vandaag dicht in verband met Thanksgiving Day. De bodem dan toch eindelijk gevonden?

quote:
Radical1980 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:38:
Europese indices in het groen. Amerika vandaag dicht in verband met Thanksgiving Day. De bodem dan toch eindelijk gevonden?
Nou ga daar maar niet van uit.. Aan de onderliggende problemen is niets opgelost.

Check mijn replies voor alle wijsheid op aarde....

quote:
Radical1980 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:38:
Misschien zijn ze groen omdat er geen informatie uit amerika is gekomen? Dan kunnen we morgen weer veel "plezier" hebben.(en dat hoop ik ergens gezien ik een stapel put opties heb op de uitzenders)

Casemod delen Goud/Zilver/Nickel/Koper gegalvaniseeerd? Mail me!

quote:
LED-Maniak schreef op donderdag 22 november 2007 @ 17:34:
[...]

Misschien zijn ze groen omdat er geen informatie uit amerika is gekomen? Dan kunnen we morgen weer veel "plezier" hebben.(en dat hoop ik ergens gezien ik een stapel put opties heb op de uitzenders)
haha ik zit juist in de calls (randstad)

Nog even een vraagje
Je kan AEX call opties schrijven voor dec 2008 tegen uitoefenprijs 1000.
Nou kan je bijna met zekerheid zeggen dat de AEX komend jaar niet boven de 1000 gaat stijgen, dus dan loop je toch eigenlijk bijna geen risico? Of zie ik iets over het hoofd?

Check mijn replies voor alle wijsheid op aarde....

quote:
Flyduck schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:10:
Nou ga daar maar niet van uit.. Aan de onderliggende problemen is niets opgelost.
Dat maakt op zich niet uit, het gaat erom of de problemen afdoende zijn ingeprijsd in de koersen. Gezien de grove dalingen van de laatste weken zijn sommige beleggers van mening dat er nu wel weer genoeg pijn geleden is. Bij mij is het ook weer een aardig bloedbad geworden, maar ik verwacht niet dat we nog veel harder omlaag gaan. In het afgelopen jaar is 470 tot drie maal toe een stevige steun gebleken, pas als we daar doorheen gaan is de weg naar beneden echt open. Desalniettemin zijn buiten de Amerikaanse economie de fundamentals nog vrij goed, en de koersen bevinden zich op een realistisch niveau.
quote:
Flyduck schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:07:
Nog even een vraagje
Nou kan je bijna met zekerheid zeggen dat de AEX komend jaar niet boven de 1000 gaat stijgen, dus dan loop je toch eigenlijk bijna geen risico? Of zie ik iets over het hoofd?
Dat klopt, maar die opties zijn dusdanig ver 'out of the money' dat de premie extreem laag is of er uberhaupt geen handel in is. Je moet enorme aantallen contracten schrijven om in absolute zin een fatsoenlijk bedrag te verdienen. En stel dat de markt toch ineens aan een gigantische rally begint, dan ben je met die enorme posities echt zeer zwaar de lul. Realistisch gezien is de kans dat de AEX in 2008 de 1000 punten haalt natuurlijk te verwaarlozen, maar feitelijk moet je voor één optiecontract AEX1000 een verplichting van 100 x 1000 = 100.000 euro aangaan, en daar krijg je dan 5 euro premie voor. Los van dat je bank dat waarschijnlijk niet zo tof vindt, is dat ook een hopeloos rendement.

Daniël wijzigde dit bericht 22-11-2007 20:44 (42%)

I'm easily satisfied with the best

quote:
Flyduck schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:07:
Nog even een vraagje
Nee, je loopt i.d.d. bijna geen risico. Maar wat is de koers van die opties dan? Let wel op dat de onderliggende waarde veel groter is dan bij een gemiddelde aandelen-optie. Met andere woorden: als deze optie bijvoorbeeld nu op 1 euro staat lijkt dit duur (dus interessant om te verkopen). Maar als de onderliggende waarde 100x de AEX index is (zal wel zoiets zijn maar heb ik niet opgezocht) moet je die 1 euro dus vergelijken met een optie op ~0,05 bij een aandeel dat op dat moment op 25 euro staat. De vraag is of je in zo'n geval nog steeds de optie wil schrijven.
quote:
Daniël schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:36:
In het afgelopen jaar is 470 tot drie maal toe een stevige steun gebleken, pas als we daar doorheen gaan is de weg naar beneden echt open.
Dit vindt ik een interessante uitspraak. Hiermee suggereer je dat de Nederlandse index een "eigen mening" heeft. Dit geloof ik eigenlijk niet. Als de DOW onder de 12.000 komt gaat de AEX echt wel onder de 470 (verder geloof ik uberhaubt niet in allerlei "TA niveau's" (steun/weerstand/etc.), maar dat terzijde).

"de koersen bevinden zich op een realistisch niveau."

Is dit niet de kar voor het paard zetten? Deze uitspraak klinkt hetzelfde als banken die CDO's niet afwaarderen in een markt waar ze bij wijze van spreken 25 tot 40 dollarcent op de dollar krijgen 'omdat de markt geen realistisch prijsniveau biedt'.

Als je denkt dat de beleggerspsychologie (de verzameling van vele individuele gedachten) rijp is voor een halt aan de daling, dan is dat een logische denkwijze (als de assumptie klopt, ga je gelijk krijgen). Als je kijkt naar wat een realistisch prijsniveau is in beurstermen, geldt maar één ding: de prijs. Die komt tot stand in de markt, en nergens anders (dus wij kunnen niet bepalen wat realistisch is of niet, het is wat de gek er voor geeft op een specifiek moment in tijd).

Da's goeie shit

quote:
Wekkel schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 08:02:
"de koersen bevinden zich op een realistisch niveau."
Over het algemeen geldt een koers-winst verhouding van rond de 15 als realistisch..sommige fondsen hebben in de regel een lagere K/W (financials bijvoorbeeld) terwijl IT-bedrijven gemiddeld een wat hogere K/W meekrijgen. Een aandeel dat een beduidend hogere K/W heeft dan dit gemiddelde is relatief hoog gewaardeerd. Dat kan terecht zijn vanwege de potentie die in het bedrijf zit, maar ook een teken zijn van overwaardering. Op dit moment ben ik van mening dat de meeste bedrijven die in de AEX zitten een redelijke tot lage K/W hebben: relatief lage koersen ten opzichte van de winst per aandeel. Daarmee is er 'in de markt' weinig sprake van een 'bubble' die onder druk staat vanwege winstnemingen. Ik denk dat we eerder weer koopjesjagers in de markt zullen zien die de koersen opdrijven dan een verdere forse daling.

I'm easily satisfied with the best

Ik denk dat het tot midden 2008 nog wild kan blijven. Tegen die tijd is wel duidelijk waar de troep zit, en waar niet.

Da's goeie shit

Alle indices op groen, misschien hebben we dit toch stiekem te danken aan Thanksgiving Day. Misschien is het wel beter dat ze in Amerika de beurs voorgoed sluiten. :)
quote:
Wekkel schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:54:
Ik denk dat het tot midden 2008 nog wild kan blijven. Tegen die tijd is wel duidelijk waar de troep zit, en waar niet.
Het is natuurlijk lastig te bepalen, maar er zijn in mijn optiek te veel onvoorspelbare factoren die hier invloed zijn. Hopelijk staan we eind dit jaar op 540 maar het kan ook 470 zijn, over wild gesproken. Kijkend naar 2008:

- Wat staat ons (nog) te wachten op de krediet- en hypotheekmarkt?
- Wat is de impact van de hoge grondstofprijzen (o.a. olie)?
- Wat gaat de dollar doen?
- Volgend jaar verkiezingen in Amerika, heeft dit invloed?

Ook na een dag als vandaag weten we nog niet waar we staan. Ik probeer positief te zijn en ik denk dat het hoge slot vandaag weer wat mogelijkheden gaat bieden.

Acties: [view]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
quote:
Radical1980 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 18:14:
Misschien is het wel beter dat ze in Amerika de beurs voorgoed sluiten. :)
Je zegt het nu lacherig, maar Van Middelkoop haalt in zijn boek (als de dollar valt) een aantal voorbeelden aan waarin de Amerikaanse beurs een tijdje gesloten is geweest.

Rukapul wijzigde dit bericht 23-11-2007 18:20 (6%)

quote:
Radical1980 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 18:14:
[...]
onvoorspelbare factoren
[...]
Kijkend naar 2008:

- Wat staat ons (nog) te wachten op de krediet- en hypotheekmarkt?
Een of meer grote banken failliet, of een jarenlang Japans zombie-bestaan op kosten van de VS belastingbetaler.
quote:
- Wat is de impact van de hoge grondstofprijzen (o.a. olie)?
Daar zal wat lucht uitlopen als de kredietcrisis een periode van deflationaire krachten oproept.
quote:
- Wat gaat de dollar doen?
Doormodderen. De munt gesteund door de grootste militaire macht valt niet zomaar, en bovendien groeit de geldhoeveelheid in veel andere zones veel harder dan in de VS. Sentiment kan keren.
quote:
- Volgend jaar verkiezingen in Amerika, heeft dit invloed?
Geen politicus kan iets veranderen aan de huidige problemen in geld-land. Hopelijk is het kort en heftig, en zijn de verliezers midden 2008 bekend (dan kan de show weer verder).

Uiteraard garantie tot aan de voordeur, het zijn slechts mijn gedachten. Het worden tijden voor koopjesjagers met een lange adem (en mocht de AEX 250 in zicht komen (onwaarschijnlijk) gooi ik echt alles erin ;) ).

Da's goeie shit

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws