quote:
Spaceknarf schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:07:
Dat heb ik eerder genoemd: ik ga uit van 8% per jaar voor aandelen. Fortis OBAM heeft in de loop der tijden 11% gehaald, Carmignac Investissement 12% en Skagen Global 22% (maar zij bestaan ook nog maar 10 jaar).
Daar heb ik overheen gelezen. Excuses.
quote:
Als je de fondsvergelijker op SNS Fundcoach erbij pakt dan zie je dat de dalen en pieken van alle 6 de fondsen die je noemt op dezelfde momenten liggen.
Die functie had ik nog niet gezien daar. Ik zie inderdaad dat ze allemaal een dip vertonen op hetzelfde moment.
quote:
Als passieve, lange-termijn belegger moet je
niet letten op het sentiment van de beurs. De dip die nu in de grafieken staat zie je over 30 jaar echt niet meer
Zoals ik dus zei, de dalen en pieken van de aandelenfondsen liggen ongeveer gelijk. Als ik wil dat dalen opgevangen worden, zal ik dus andere fondsen moeten kiezen. Ik sta open voor suggesties
Wat ik nogmaals zou willen aanhalen: zou het niet kunnen zijn dat de fondsbeheerders van Fortis, Skagen en Carmignac beter zijn in het kiezen van regio's/sectoren dan ik? Alle drie de fondsen zijn niet gebonden aan indexen en hebben volledige vrijheid. Als ik in deze drie beleg, hoef ik niet iedere 2 jaar van fonds te switchen omdat er weer eens een ander thema belangrijk wordt.
Ze zullen zeker beter zijn in het kiezen van regio's en sectoren dan een particulier. Het is alleen lastig als zij nou foute keuzes maken (kan iedereen overkomen) dan loop je natuurlijk meer risico dan als je in totaal 6 fondsen hebt waar je in belegt. Het switchen is natuurlijk ook helemaal waar, dat is natuurlijk wel een pluspunt.
Het is trouwens wel handig, ervan uitgaande dat je uiteindelijk kiest voor 3 fondsen dat je er dan voor kiest dat ieder fonds 33,3% van je portefeuille uitmaakt.
Als naar een jaar blijkt dat fonds A: 25% is gestegen, fonds B: 10% is gedaald en fonds C: gelijk is gebleven.
Dan zou je dus officieel de winst uit fonds A moeten overhevelen naar fonds B, zodat ieder fonds weer 33,3% van je portefeuille inneemt om zodoende het risico te beperken.
Wat betreft het sentiment, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Blijft lastig he

quote:
Dat klopt helemaal, gaat er mij alleen om dat je leuke dingen kunt winnen als je het beste rendement per maand hebt of per jaar.

Is niet makkelijk, maar ik blijf een Nederlander he (daarom ben ik ook weg bij Binck, want daar betaal je je blauw aan kosten).
stin wijzigde dit bericht 15-01-2008 19:32 (9%)