Hoofdcategorieën
is een errorist
Reg. datum: 24 februari 2001

http://www.westerndigital.com/global/images/products/frnt/wdfMyBook_World_1N.jpg
Intro

De Western Digital Mybook World Edition is een hele simpele netwerkschijf. De schijf valt, out-of-the-box, te benaderen via het netwerk of wereldwijd via de door WD meegeleverde Mionet software (iets wat makkelijk te verwijderen is). De Mybook draait op een 200Mhz ARM processor en heeft 32Mb geheugen aan boord.
Het mooie van de Mybook is dat er Linux op draait. Met wat trucjes kan je bij het Operating System komen en zodoende kan je features toevoegen of verwijderen en de Mybook precies customizen zoals je zelf wilt. Zo kan je er een zelfstandige webserver van maken, of een zelfstandige downloadmachine.

De eerste stapjes

Om ssh-access te krijgen moet je een nep-firmwaretje downloaden (eigenlijk zijn het wat ssh-keys, als ik het goed begrijp).
Ik zal de uitleg gewoon even copy-pasten van deze site.
Als je Windows hebt, dan heb je een programma zoals Putty nodig om ssh te kunnen gebruiken
quote:
Enabling ssh access on MyBook World Edition
The whole process doesn't require hard drive disassembly. It does not even require physical access to the drive.

Warning: These instructions are provided on "AS-IS" basis. There is no guarantee of any kind and you may void your warranty. Don't blame me if you brick your MyBook.

Spawning sshd

First of all you have to create a new user using standard web interface. SSH will not allow you to log-in as root without password.

Then enter this URL into your browser:
http://<IP>*/auth/firmware_upgrade.pl?fwserver=martin.hinner.info/mybook/firmware.php
* <IP> = IP-adres van de Mybook

You should see page that displays that "new firmware is available".

Click on "Click to download and install".

Now you have to be patient, whole process will take a while - not 30 minutes as stated on the firmware upgrade page, because you are not actually performing any upgrade. The "upgrade" process will generate ssh host keys. This takes maybe 1 or 2 minutes. Then root's password is reset (set to '') and finally, sshd process is spawned.

Please note that you will not be informed about the operation progress. Just try to log in using ssh after few minutes to see if it has succeeded. When you find out that sshd is running, log in under user you have created in the first step. You should get bash shell immediately. Then type "su -" (no password) to get root shell.

Making sshd permament
In order to get ssh daemon running each time you power-up your MyBook, add the following line to /etc/inittab:
::sysinit:/usr/sbin/sshd
Now reboot your MyBook to see it if works.
Okee, het is gelukt, wat kan ik er nu opzetten?

Je kan er opzetten wat je wil. Het hangt een beetje van je doel af. Wil je er een download-machine van maken, of moet het een webserver worden? Je kan ermee doen wat je wilt!
Dingen die ik overigens aan kan raden is ten eerste Mionet verwijderen als je dat niet gebruikt, het installeren van een text-editor, zoals nano, en het installeren van busybox. Verder kan je rtorrent installeren voor torrents, of lighttpd gebruiken voor de webserver

Euhm.. ja, kan je dat iets specifieker uitleggen?

Okee. Laten we beginnen met een texteditor. Ik heb nano gekozen.
Ik parafraseer deze pagina.
Eerst loggen we in als root en maken we een tijdelijke map aan.
code:
1
2
3
#su - 
#mkdir /tmp/myfiles
#cd /tmp/myfiles

Hierna moeten we ncurses installeren om nano straks goed te kunnen compileren.
Eerst downloaden we de broncode:
code:
1
wget http://ftp.gnu.org/pub/gnu/ncurses/ncurses-5.6.tar.gz

Hierna pakken we het uit:
code:
1
2
tar zxvf ncurses-5.6.tar.gz
cd ncurses-5.6

En daarna compileren we ncurses:
code:
1
2
3
./configure
make
make install

Dan downloaden we de broncode van nano en pakken dat uit:
code:
1
2
#wget http://www.nano-editor.org/dist/v2.0/nano-2.0.6.tar.gz
#tar -zxvf nano-2.0.6.tar.gz

dan gaan we naar de map waar het is uitgepakt en installeren het programma:
code:
1
2
3
4
#cd nano-2.0.6
#./configure
#make
#make install

En voilá, nano is geïnstalleerd.

Het installeren van rtorrent staat hier beschreven.
Waarschuwing! Het duurt een aantal uur tot je daarmee klaar bent!

Gelukkig zijn er ook een aantal pre-compiled pakketjes gemaakt (Hier vandaan).
Om busybox te installeren moet je dit doen:
code:
1
wget ftp://ftp.penguin.cz/pub/users/mhi/mybook/busybox.tar.gz -q -O - | tar xzvf - -C /

Voor de haserl CGI interpreter deze:
code:
1
wget ftp://ftp.penguin.cz/pub/users/mhi/mybook/haserl.tar.gz -q -O - | tar xzvf - -C /

Voor boa webserver (als lighttpd niet bevalt):
code:
1
wget ftp://ftp.penguin.cz/pub/users/mhi/mybook/boa.tar.gz -q -O - | tar xzvf - -C /

En als je vsftpd ftp server wil moet je dit doen:
code:
1
wget ftp://ftp.penguin.cz/pub/users/mhi/mybook/vsftpd.tar.gz -q -O - | tar xzvf - -C /

Kan je nog iets meer uitleggen over de interne filestructuur?

De Mybook heeft verschillende partities:
code:
1
2
3
4
5
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
rootfs                2.8G  263M  2.4G  10% /
/dev/root             2.8G  263M  2.4G  10% /
/dev/md3              950M   19M  884M   3% /var
/dev/md4              290G  191M  290G   1% /shares/internal

Die laatste is de netwerkshare, deze is dus te vinden in /shares/internal/.
Als er een externe schijf ingeplugd wordt, dan wordt deze hier gemount: /shares/external

Op papier support de Mybook overigens 2 SATA-kanalen en 3 USB-ports. Tevens schijnt er een PCI-interface aanwezig te zijn voor bijv WLAN. Ikzelf ben niet zo'n held met solderen en naar PCB's staren, dus ik kan jullie daarover helaas weinig vertellen.

Heb je nog handige linkjes voor ons?

Uiteraard.
Kijk hier eens:
Martin Hinner's Mybook pagina, hier begon het een beetje mee.
Hacking WD MyBook World Ed, een groeiende wiki en forum over dit onderwerp (aanrader).
De huidige Pricewatch, hier op Tweakers.
De officiële pagina van Western digital

Laatste woordjes

Als je niet oppast dan kan je je Mybook bricken! M.a.w. dat hij waardeloos wordt. Er is hier wel omheen te komen met eventuele demontage of andere trucjes, maar vanzelfsprekend is alles op eigen risico!
Ik weet niet of je je garantie verliest door bovenstaande trucjes, maar hou maar een slag om de arm.
Eventuele foutjes, toevoegingen, tips of dergelijke kan je mij een DM sturen.

Biochemically no different than eating large quantities of chocolate.

\o/
Reg. datum: 25 augustus 2000

Over die laatste woordjes; je zou natuurlijk een image kunnen maken voordat je aan het klieren gaat; het basissyteem van dat ding zal heus niet zo groot zijn dat je daar geen CD oid voor kan vinden.

Goed, inderdaad, openmaken e.d. om de image terug te zetten, maar het zal vast niet heel veel moeite zijn.

Mijn kunnen | My goal is to replace my soul with coffee and become immortal. | Java programmers grow on trees

is een errorist

quote:
GX schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 10:40:
Over die laatste woordjes; je zou natuurlijk een image kunnen maken voordat je aan het klieren gaat; het basissyteem van dat ding zal heus niet zo groot zijn dat je daar geen CD oid voor kan vinden.

Goed, inderdaad, openmaken e.d. om de image terug te zetten, maar het zal vast niet heel veel moeite zijn.
Klopt, op de wiki die tussen de links staat is ook iemand die just in case een image heeft gemaakt (en online gezet) van een maagdelijke Mybook en deze kan je inderdaad prima terugzetten als je de harde schijf van de Mybook in je computer hangt.

\o/

Dus eigenlijk zijn de risico's miniem :P.

Leuk apparaat, ik heb er zojuist maar 3 besteld voor m'n kantoorserver, volgens mij is dit een superoplossing voor ons dataprobleem :)

Voor de nieuwsgierigen, ik ga dit proberen: raid over ethernet

GX wijzigde dit bericht 10-10-2007 11:16 (24%)

Mijn kunnen | My goal is to replace my soul with coffee and become immortal. | Java programmers grow on trees

haklust!

zit er standaart gcc en make tools op dat ding geinstalleerd? dat is wel appart.
een embedded linux met gcc geinstalleerd :p

Super_ik wijzigde dit bericht 10-10-2007 11:46 (32%)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Is het niet zo dat WD de source code moet vrijgeven van het de GPL licentie? Zo kan iedereen zijn eigen firmware compileren.

Linksys had namelijk zelfde euvel op hun WRT systemen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

is een errorist

quote:
To_Tall schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:56:
Is het niet zo dat WD de source code moet vrijgeven van het de GPL licentie? Zo kan iedereen zijn eigen firmware compileren.

Linksys had namelijk zelfde euvel op hun WRT systemen.
Dat zit ik me ook af te vragen.
volgens mij moet WD hun firmware vrijgeven, toch?

\o/

quote:
anandus schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:04:
[...]
Dat zit ik me ook af te vragen.
volgens mij moet WD hun firmware vrijgeven, toch?
Alleen indien ze aangepaste GPL-software draaien; maar dat weten we niet. Ik kan het op hun site overigens ook niet vinden.

edit:
Uit de usermanual:
quote:
GNU General Public License (“GPL”)
Firmware incorporated into WD's My Book World EditionTM Network Hard Drive
includes third party copyrighted software licensed under the GPL (“GPL Software”).
In accordance with the GPL: 1) the source code for the GPL Software may be
obtained at support.wdc.com/download/gpl; 2) you may re-use, re-distribute and
modify the GPL Software; 3) with respect solely to the GPL Software, no warranty is
provided, to the extent permitted by applicable law; and 4) a copy of the GPL is
included on the enclosed CD, may be obtained at www.gnu.org, and may also be
found at support.wdc.com/download/gpl.

GX wijzigde dit bericht 10-10-2007 12:15 (52%)

Reg. datum: 21 juni 2001

Is het 'funpluggen' ook mogelijk met een Western Digital My Book World Edition II (dual drive)?

LeGato23 wijzigde dit bericht 11-10-2007 09:22 (4%)

Reg. datum: 19 maart 2001

maakt dit het ook mogelijk om er een .nzb download machine van te maken?

of is de processor / geheugen te underpowered voor het parren / unrarren?
is een errorist

quote:
GX schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:12:
[...]
edit:
Uit de usermanual:

[...]
Heey, da's interessant!

Dus je kan daar de source downloaden en eventueel dus een eigen firmware in elkaar draaien?
quote:
LeGato23 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 09:21:
Is het 'funpluggen' ook mogelijk met een Western Digital My Book World Edition II (dual drive)?
Wat houdt funpluggen in?

Maar volgens mij is de WDMBWE II eigenlijk hetzelfde als de WDMBWE I, maar dan met 2 SATA-aansluitingen enabled, dus ik denk het wel.
quote:
Fried schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 09:24:
maakt dit het ook mogelijk om er een .nzb download machine van te maken?

of is de processor / geheugen te underpowered voor het parren / unrarren?
Ik weet het niet, maar ik vermoed dat het inderdaad underpowered is. Of je moet geduld hebben?

Maar als jij een zoektocht kan doen naar het meest lightweight-programmaatje om dat te doen, wil ik het wel uittesten op mijn Mybook :)

anandus wijzigde dit bericht 11-10-2007 09:33 (27%)

May The Source Be With You!!:
Reg. datum: 06 april 2002

quote:
anandus schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 09:25:
[...]
Heey, da's interessant!

Dus je kan daar de source downloaden en eventueel dus een eigen firmware in elkaar draaien?
[...]
Wat houdt funpluggen in?

Maar volgens mij is de WDMBWE II eigenlijk hetzelfde als de WDMBWE I, maar dan met 2 SATA-aansluitingen enabled, dus ik denk het wel.

[...]
Ik weet het niet, maar ik vermoed dat het inderdaad underpowered is. Of je moet geduld hebben?

Maar als jij een zoektocht kan doen naar het meest lightweight-programmaatje om dat te doen, wil ik het wel uittesten op mijn Mybook :)
Hmm HellaNZB is commandline based en niet echt zwaar, zou je daar eens naar kunnen kijken?? dan pleur ik op afstand via ftp een nzb file naar de schijf en rossen maar :)
Erg intersant en leuk alternatief als dataserver in huis?
Geen PC hoeft te draaien, ik leg dat ding in de meterkast en overal is 500gb beschikbaar. Ook nog 1Gbps dus misschien is het streamen van HD materiaal mogelijk?

Server PC, Internet PC,Flaptop,GamePC

is een errorist

quote:
GeeMoney schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:44:
[...]

Hmm HellaNZB is commandline based en niet echt zwaar, zou je daar eens naar kunnen kijken?? dan pleur ik op afstand via ftp een nzb file naar de schijf en rossen maar :)
Ben ermee bezig.
Moet eerst Python installeren en compilen, gaat overigens prima :)
Zal daarna HellaNZB proberen. Heb je een NZB-bestandje voor me (of hoe dat ook werkt, heb nóóit iets in die richting gedaan).
quote:
Erg intersant en leuk alternatief als dataserver in huis?
Geen PC hoeft te draaien, ik leg dat ding in de meterkast en overal is 500gb beschikbaar.
Yups, daar gebruik ik het voor, dataserver en downloadmachine. Verbruikt lekker weinig stroom en draait 24/7. Stuk beter dan een oud pctje. En je hoort hem zo goed als niet (bij mij zeker niet omdat-ie in de meterkast staat :P )
quote:
Ook nog 1Gbps dus misschien is het streamen van HD materiaal mogelijk?
Nou, ik geloof dat de performance van de schijf tegenvalt, weet niet precies hoe, maar er is ergens een slordige design-beslissing gemaakt zodat de hardeschijf-output niet boven de 10Mb/s (ofzo) uitkomt.
(Weet niet precies, maar het is niet heel hoog) Lekker handig is zo'n Gigabitverbinding dan :X

Nu met schimmel
Reg. datum: 09 april 2001

quote:
anandus schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 11:06:
[...]
<knip>
[...]
Nou, ik geloof dat de performance van de schijf tegenvalt, weet niet precies hoe, maar er is ergens een slordige design-beslissing gemaakt zodat de hardeschijf-output niet boven de 10Mb/s (ofzo) uitkomt.
(Weet niet precies, maar het is niet heel hoog) Lekker handig is zo'n Gigabitverbinding dan :X
100Mb is slordig gezegd zo'n 10MB/s, een schijf doet zo'n 40MB als hij niet zo best is. Oftwel: een 100Mb is te klein, de 1000Mb is te ruim, maar toch 4x zo snel als de 100Mb.

Ik kan niet geloven dat ze de schijf zo langzaam maken, volgens mij is de schijf altijd sneller dan een 100Mb verbinding, dus hebben ze een 1000Mb verbinding genomen.

Resistor wijzigde dit bericht 11-10-2007 11:14 (11%)

Haal die linkerhand van je kin! . . . Je denkt nu na bij je ademhaling. . . . Je knippert nu 'handmatig' met je ogen.
Je hoort nu 'The Final Countdown' in je hoofd. . . . Je kan een glimlach niet onderdrukken :)

Reg. datum: 21 juni 2001

quote:
Funpluggen is het gebruik van alternatieve software.
Zie bijvoorbeeld deze site http://wiki.dns323.info/howto:fun_plug voor de D-Link DNS-323 funplug

Na wat zoekwerk lijkt het erop dat de Western Digital My Book World Edition II ook voorzien kan worden van allerlei alternatieve software.

LeGato23 wijzigde dit bericht 11-10-2007 13:55 (6%)

100% RHCE
Reg. datum: 03 augustus 2000

quote:
GX schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:12:
[...]

Alleen indien ze aangepaste GPL-software draaien; maar dat weten we niet. Ik kan het op hun site overigens ook niet vinden.

edit:
Uit de usermanual:

[...]
Die vind ik ook leuk :)

Alleen:
quote:
ote: The GPL source code is also available on CD. Please fill out the software CD request form and allow 4-6 weeks for delivery. Processing, shipping and handling charges may apply.

Download WD-GPL-v1.18.tar.bz2 (Source Code) (400 MB)
Legal Disclaimer: To provide you with faster and reliable downloads WD has partnered with Mirror Image. By clicking on the download link you agree to Mirror Image's Acceptable Use and Privacy Policy
400MB?? Hebben ze er extra rotzooi ingedaan zodat het niet zo makkelijk te downloaden is ofzo?

If it yams, force it. If it breaks, it needed replacing anyway.

Klinkt als een zeer interessant dingetje! Op dit moment wil ik eigenlijk een externe opslag voor 300GB en een plekje voor een backup (100GB). Daarnaast connect ik nogal eens vanaf buiten (ssh/sftp) om bij een grote share van het netwerk te komen, waar ik liever niet mn pc continu voor aan heb staan.

Tot slot lijkt het iets leuks om als test-server te draaien voor mn cms, maar ik weet niet of de cpu+ram voldoende is om een simpele http/php/mysql combi te draaien. Kan iemand misschien daar iets nuttigs over zeggen?

Als ik het zo bekijk zal het ding (als ik hem koop) ingericht worden met de extra pakketten: vim, cifs, lighthttpd, mysql, php. Doen deze pakketten hem de nek om of niet?

From Twitter: "Install #Kubuntu #Karmic atm. I needed a whole week to make the backups, system install happens in 15 min #lol"

\o/

quote:
Rainmaker schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 17:42:
[...]

Die vind ik ook leuk :)

Alleen:

[...]

400MB?? Hebben ze er extra rotzooi ingedaan zodat het niet zo makkelijk te downloaden is ofzo?
Waarschijnlijk is het gewoon de hele distributie die ze er op draaien, daarnaast is 400 MB niet echt een probleem, toch?

Acties: [view][quote]

Door: Atlas
Moderator SF/ Frontpage Admin
Ik flits terug!

Hmm wat ik even zo snel niet kan vinden, wat voor processor zit erin?
Klinkt namelijk wel erg interressant :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Reg. datum: 06 februari 2000

quote:
Atlas schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:35:
Hmm wat ik even zo snel niet kan vinden, wat voor processor zit erin?
Klinkt namelijk wel erg interressant :)
De Mybook draait op een 200Mhz ARM processor en heeft 32Mb geheugen aan boord.

Ongeveer de 3de zin in de openingspost.

Disruption by Design, by any means necessary

Acties: [view][quote]

Door: Atlas
Moderator SF/ Frontpage Admin
Ik flits terug!

Hmm oops, ik moet leren lezen, en niet meteen linkjes naar andere pagina's openen :P
Maar dit is wel een heel erg interressant apparaat. Samba en Apache erop en je komt een heel einde.

Het zou me ook niets verbazen als er ook een seriele poort ergens op de PCB zit zodat je leuke dingen met IO poorten kunt doen.
Dan ben je voor ~25 watt klaar met je webservertje :D

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Reg. datum: 12 augustus 2007

Is het niet interessanter om een router te pakken met USB en daar linux op te zetten? Dan heb je router/storage/webserver/etc ineen.

is een errorist

quote:
Crackh34d schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 19:09:
Is het niet interessanter om een router te pakken met USB en daar linux op te zetten? Dan heb je router/storage/webserver/etc ineen.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik ben op dit dingetje gekomen omdat ik dat dus wilde doen (op de befaamde Linksys WRT-GL). Jammer is dat de ROM-ruimte heel beperkt is waardoor je er weinig mee kan, maar met wat solderen enzo kan je er een SD-kaartje op maken en heb je meer ruimte.
(Helaashoud ik niet van solderen :P )

Bij dit dingetje daarentegen heb je in principe 500Gb, dus genoeg ruimte voor progjes en de extra swapruimte komt ook van pas.

Het mooie van dit dingetje is dat je niet je handen vies hoeft te maken (itt tot een SD-kaartje solderen).

Verder zijn de specs van de Linksys en dit dingetje ongeveer hetzelfde (200Mhz en 32Mb RAM), geloof ik.

Daarnaast is Linksys+500Gb+HD-casing net zo duur of duurder dan de Mybook (al route-ie (nog ;) ) niet).
quote:
mithras schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 17:58:
Als ik het zo bekijk zal het ding (als ik hem koop) ingericht worden met de extra pakketten: vim, cifs, lighthttpd, mysql, php. Doen deze pakketten hem de nek om of niet?
Van wat ik begrijp draait dat allemaal (lighttpd zit standaard geïnstalleerd, daar draait de webUI op).
Maar het hangt er natuurlijk vanaf wát je met php en die database uit gaat spoken natuurlijk ;)
quote:
GeeMoney schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:44:
[...]

HellaNZB installeert prima, al had ik ook Python (werkt prima!), zope, rar, par en twisted moeten installeren.

Maar om te testen heb ik dus een nzb-bestandje nodig (weet niet precies wat dat is).

Maar hij installeert prima, in ieder geval (alles is gecompiled terwijl rtorrent in screen gewoon doordraaide ;) )

Dit lijkt me een interressant apparaat, maar als ik zo de gebruikershandleiding lees, lijkt het erop dat je hem voor het eerste gebruik moet configureren met behulp van een windows tooltje. En dat zal hier niet gaan lukken vrees ik. Mijn vraag is nu dus: kan ik er ook wat mee in een omgeving zonder windows ? Zodra ik er met ssh op kan is het geen probleem, maar heb je windows nodig om zo ver te komen ?

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety

is een errorist

quote:
u_nix_we_all schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 11:41:
Dit lijkt me een interressant apparaat, maar als ik zo de gebruikershandleiding lees, lijkt het erop dat je hem voor het eerste gebruik moet configureren met behulp van een windows tooltje. En dat zal hier niet gaan lukken vrees ik. Mijn vraag is nu dus: kan ik er ook wat mee in een omgeving zonder windows ? Zodra ik er met ssh op kan is het geen probleem, maar heb je windows nodig om zo ver te komen ?
Dat Windows-tooltje is alleen als je 'Mionet' gebruikt. wat je niet wil.
Nee, ik heb alleen Linux hier, gaat prima ;)

Mionet is soort FTP-iets ofzo. Van Western Digital zelf. Niet de moeite waard.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 52 53 54 55 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: