Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
patrickt35 schreef op maandag 12 november 2007 @ 09:17:
[...]

Oke, had ik inmiddels al gedaan. (En kan hem dus weer bereiken)
Maar kan ik niet middels een telnet in de router komen?
Als je Tomato draait:
Administration -> Admin Access -> Telnet Daemon -> Enable at startup

bl4444444444t

quote:
Mr_Dark schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:14:
[...]

Als je Tomato draait:
Administration -> Admin Access -> Telnet Daemon -> Enable at startup
Dat kan ik nu wel veranderen jah, maar voor de harde reset natuurlijk niet. ;)

01000010 01101111 01110010

quote:
Schweino schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 10:59:
De fabrikant stelt je niet in staat het zendvermogen te verhogen. 3rd party firmware asl DD-WRT en Tomato doen dat. En je kan je router wel degelijk naar de eeuwige jachtvelden helpen door het zendvermogen te hoog in te stellen.
In de meeste gevallen levert het ophogen van het vermogen ook geen echte netto winst. Zie voor een duidelijke uitleg (met spectrum shots van de ruis) het vorige topic. Wifi is 2-wegs verkeer. Het ophogen van het vermogen aan slechts 1 kant heeft geen zin indien de andere kant het vermogen niet (schoon) kan leveren. Het signaal lijkt beter / sterker maar de communicatie verloopt niet beter.
quote:
Edgarz schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:51:
[...]

Vaak gehoord, maar nog nooit gehoord van overleden routers door zendvermogen.
[...]
Beetje stom van de fabrikant om een zendvermogen mee te geven dat de touter killt, nietwaar?
En daarom ontbreekt de optie om dergelijke vermogens in te stellen ook in de stock router. Naast dat een hoog vermogen de router kan beschadigen is het mogelijk ook schadelijk voor de gezondheid.

Bor de Wollef wijzigde dit bericht 12-11-2007 16:55 (9%)

Geen schaap.

Ik gebruik al enkele malen Tomato op mijn WRT54GL, naar volle tevredenheid.
Maar momenteel is mijn verbinding gedeelte met een langdurige logee en wil ik graag wat meer controle over mijn eigen verbinding.
Nu weet ik dat zoiets met Tomato niet gaat lukken, maar zijn er firmwares waar ik dit wel een beetje in kan controleren?
Misschien het IP afknijpen of een lagere prioriteit geven?

quote:
M@NIC schreef op maandag 12 november 2007 @ 21:48:
Ik gebruik al enkele malen Tomato op mijn WRT54GL, naar volle tevredenheid.
Maar momenteel is mijn verbinding gedeelte met een langdurige logee en wil ik graag wat meer controle over mijn eigen verbinding.
Nu weet ik dat zoiets met Tomato niet gaat lukken, maar zijn er firmwares waar ik dit wel een beetje in kan controleren?
Misschien het IP afknijpen of een lagere prioriteit geven?
Kijk eens in Tomato onder QoS zou ik zeggen, je zal verbaasd staan ;)

| Last.fm | Geef voor de Cystic Fibrosis Stichting! | "Nobody ever listens to me, I might as well be a Leonard Cohen record."

Edit koning
Reg. datum: 25 februari 2002

Daarmee kan je wel protocollen voorrang geven, maar niet specifieke ip's
Met dd-wrt kan je per lan poort de bandbreedte beperken.
Met dd-wrt kan je ook vlans aanmaken, en misschien dat je per vlan nog het een en ander kan instellen, meer informatie daarover moet je op het dd-wrt forum kunnen vinden.

Mijn Wii nummer: 0525 4728 8772 1934, graag een PM bij toevoeging

Ik kan onder QoS --> Classification een bepaald source IP- adres een bepaalde class (highest,high, medium, low, lowest, A, B, C, D, E) toewijzen en dan onder QoS --> Basic Settings van die bepaalde class aangeven wat de boven- en ondergrenzen zijn voor die bepaalde class en zo dus de (inbound en outbound) de bandbreedte beperken.

Wat niet wil is het beperken van de bandbreedte op een bepaalde poort. Ten minste, die optie heb ik nog niet gevonden. Maar je kan met Tomato wél de bandbreedte beperken per IP- of MAC- adres. :)

Net even getest en ik had mijn IP- adres toegevoegd aan de rules met class E, ingesteld dat class E inhbound 1% van mijn bandbreedte mag gebruiken (80kbit/s dus) en toen kon ik met 10kB/s het 100mb testbesteld binnenhengelen. Works like a charm dus hier. :) Sterker nog, ik laat nu gewoon QoS aanstaan met de default classifiers die al ingebakken zijn. :P

Jaap-Jan wijzigde dit bericht 13-11-2007 16:32 (26%)

| Last.fm | Geef voor de Cystic Fibrosis Stichting! | "Nobody ever listens to me, I might as well be a Leonard Cohen record."

Edit koning

Hmm. suf.. niet eens aan gedacht om het zo in te stellen :D

quote:
Jaap-Jan schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 00:38:
Ik kan onder QoS --> Classification een bepaald source IP- adres een bepaalde class (highest,high, medium, low, lowest, A, B, C, D, E) toewijzen en dan onder QoS --> Basic Settings van die bepaalde class aangeven wat de boven- en ondergrenzen zijn voor die bepaalde class en zo dus de (inbound en outbound) de bandbreedte beperken.

Wat niet wil is het beperken van de bandbreedte op een bepaalde poort. Ten minste, die optie heb ik nog niet gevonden. Maar je kan met Tomato wél de bandbreedte beperken per IP- of MAC- adres. :)

Net even getest en ik had mijn IP- adres toegevoegd aan de rules met class E, ingesteld dat class E inhbound 1% van mijn bandbreedte mag gebruiken (80kbit/s dus) en toen ik met 10kB/s het 100mb testbesteld binnenhengelen. Works like a charm dus hier. :) Sterker nog, ik laat nu gewoon QoS aanstaan met de default classifiers die al ingebakken zijn. :P
Bedankt voor de uitleg JanJaap! :D
Ik had al naar QoS gekeken maar had dit nog niet uitgevonden, ga ik vanavond even mee aan de slag! :)

quote:
Jaap-Jan schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 00:38:

Daar is ook een optie dat je specifieke poorten kunt beperken, standaard staat hij op any port maar het is mogelijk om daar van 1 of meerder poorten de snelheid te limiteren.

quote:
alexkroeze schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:51:
[...]

Daar is ook een optie dat je specifieke poorten kunt beperken, standaard staat hij op any port maar het is mogelijk om daar van 1 of meerder poorten de snelheid te limiteren.
Ik bedoelde LAN poorten. Ik reageerde op job, die zei dat je met dd-wrt per lan poort de bandbreedte kunt beperken. Dat je TCP poorten kunt beperken had ik ook gevonden. ;)

Ik zit me alleen af te vragen hoe het werkt en ik heb een stukje gevonden:
Ethernet port. This special category lets you prioritize traffic originating from a particular switched router port. The “special” caveat is that Ethernet port priority only works on DD-WRT compatible routers using the ADM6996L chipset – this includes the Linksys WRT54G versions 1.0, 1.1, 2.0, and WRT54GS version 1.0.
Gebruikt dd-wrt de QoS die in die chip aanwezig is, of trekt het andere informatie uit de registers van de ethernet chip zodat die gebruikt kan worden voor QoS doeleinden?

Ik hoop dat ik on-topic ben, maar ik overweeg aanschaf van een WRT54G - router. Ik heb begrepen dat het essentieel is teweten met welke hardware-variant je te maken hebt ivm alternatieve firmware en performance. Nu wordt op verschillende plaatsen de variant WRT54G-EU aangeboden en die kan ik niet plaatsen in het schema van de topic-start. Moet ik deze variant mijden of is het een aanrader.. :?

quote:
Isaak Asimov schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:44:
Ik hoop dat ik on-topic ben, maar ik overweeg aanschaf van een WRT54G - router. Ik heb begrepen dat het essentieel is teweten met welke hardware-variant je te maken hebt ivm alternatieve firmware en performance. Nu wordt op verschillende plaatsen de variant WRT54G-EU aangeboden en die kan ik niet plaatsen in het schema van de topic-start. Moet ik deze variant mijden of is het een aanrader.. :?
Volgens mij is de WRT54GL nog steeds het beste aan te raden. :)
Zover bekend is deze ook een beetje ontwikkeld voor deze doeleinden... toch?

Kan ik van tomato gewoon weer teruggaan naar DD-WRT.

Eerst de router resetten met tomato en dan DD-WRT flashen?

WRT54GL

iCy wijzigde dit bericht 14-11-2007 15:18 (4%)

ik drink niet, ik zuip

quote:
iCy schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:18:
Kan ik van tomato gewoon weer teruggaan naar DD-WRT.

Eerst de router resetten met tomato en dan DD-WRT flashen?

WRT54GL
Volgens mij stond hierover iets in het vorige deel. Wellicht dat je dat nog kunt vinden. Het schijnt niet in alle gevallen helemaal lekker over te gaan. Wellicht dat je een antwoord in het DDWRT forum kunt vinden?

Waarom wil je trouwens terug (uit interesse)?

Geen schaap.

Edit koning

Als je goed de boel reset voor en na de flash zie ik geen probleem om over te stappen van de ene naar de andere firmware.

quote:
Isaak Asimov schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:44:
De WRT54G-EU is gewoon de europese variant van de WRT54G. Het enige verschil is de software, in Amerika mag het 13e kanaal niet gebruikt worden.

Maar kijk even naar de Wikipedia- site van de WRT54G, daar staat een heel mooi lijstje van alle types en waarmee de typenummers beginnen. Op die manier kun je op de doos al zien welke versie je hebt. Alleen types met serienummers tot en met CDFA kopen, anders kun je alternatieve firmwares wel vergeten. :)
quote:
M@NIC schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:16:
[...]

En dit is altijd safe. Geen gezeur met versies, gewoon een router die geschikt is en blijft voor alternatieve firmwares :)

Jaap-Jan wijzigde dit bericht 14-11-2007 17:52 (15%)

Ik heb laatst de WRT54GL aangeschaft. Nu zou ik hier graag op één of andere manier een harde schijf op aan willen sluiten, hoe doe ik dit? (Ik zie geen USB poorten op de router)

quote:
ThaMadD3ViL schreef op woensdag 14 november 2007 @ 18:22:
Ik heb laatst de WRT54GL aangeschaft. Nu zou ik hier graag op één of andere manier een harde schijf op aan willen sluiten, hoe doe ik dit? (Ik zie geen USB poorten op de router)
Dat kan niet zomaar tenzij de harddisk ook een ethernet poort heeft. De WRT54GL heeft geen mogelijkheid out of the box om randapparatuur hier op aan te sluiten. USB poorten zijn niet voorradig (mogelijk met modden) en de standaard firmware ondersteund een harddisk ook niet.

Geen schaap.

quote:
NAS kopen, zoals bijvoorbeeld de Western Digital My Book World Edition, dit is een harde schijf die aangesloten is via ethernet.

Nou ik ben sinds gisteren even aan het prusten geweest met QoS om een bepaalde machine flink af te knijpen.
Dat gaat goed tot op een zekere hoogte.
Helaas slipt er nog wat bandbreedte tussen door die onder de class "Unclassified" valt terwijl dit helemaal niet zo is ingesteld.
Ook kan deze machine nog super veel verbindingen maken, maar heb op het internet al een scriptje gevonden om dit te beperker. (Tot hoelang blijft dat staan? Is dat na een reset weg?)

http://tweakers.net/ext/f/e0ed0228aa53742c92014ccae42068a1/full.jpg
Hier is mijn regel te zien, het bovenste mac-adres moet onder class E vallen.
Voor de zekerheid ook het IP er nog bij gezet, met of zonder... dit maakt geen verschil.

http://tweakers.net/ext/f/386648a47b9379513725b9e38138f45d/full.jpg
Hier nog even de machine onder het device list overzichtje.

http://tweakers.net/ext/f/33abd3614de32f349b4638c7a0a0cfe2/full.jpg
Even een kleine greep uit mijn connectie overzicht, gesorteerd op class.
Nog een aardig deel van de connecties valt niet onder class E.

http://tweakers.net/ext/f/6383342693223d47e39dd098891ac553/full.jpg
Hier even een overzicht van de bandbreedte die gebruikt wordt.
Op dat moment vrij veel class Unclassified in vergelijking met class E.
Maar ik moet wel zeggen dat de Outbound Bandwidth Distribution goed gaat, helaas kan ik dat niet monitoren bij de Inbound Bandwidth Distribution. :(

Nu is mijn vraag, wat heb ik verkeerd gezet?
Het liefste wil ik dit natuurlijk waterdicht hebben.
Is het nu ook zo dat alle connecties onder Unclassified max verbinding hebben omdat dit niet onder class E valt?

M@NIC wijzigde dit bericht 14-11-2007 22:10 (4%)

quote:
M@NIC schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:07:
Nou ik ben sinds gisteren even aan het prusten geweest met QoS om een bepaalde machine flink af te knijpen.
Dat gaat goed tot op een zekere hoogte.
Helaas slipt er nog wat bandbreedte tussen door die onder de class "Unclassified" valt terwijl dit helemaal niet zo is ingesteld.
Ook kan deze machine nog super veel verbindingen maken, maar heb op het internet al een scriptje gevonden om dit te beperker. (Tot hoelang blijft dat staan? Is dat na een reset weg?)
Die regels (ik neem aan dat dat regels zijn voor de firewall) worden opgeslagen in het nvram en zijn pas weg als je een factory reset doet of een nieuwe firmware erin zet. De regels verdwijnen niet na een gewone reset. :)
quote:
[afbeelding]
Hier is mijn regel te zien, het bovenste mac-adres moet onder class E vallen.
Voor de zekerheid ook het IP er nog bij gezet, met of zonder... dit maakt geen verschil.

[afbeelding]
Hier nog even de machine onder het device list overzichtje.

[afbeelding]
Even een kleine greep uit mijn connectie overzicht, gesorteerd op class.
Nog een aardig deel van de connecties valt niet onder class E.

[afbeelding]
Hier even een overzicht van de bandbreedte die gebruikt wordt.
Op dat moment vrij veel class Unclassified in vergelijking met class E.
Maar ik moet wel zeggen dat de Outbound Bandwidth Distribution goed gaat, helaas kan ik dat niet monitoren bij de Inbound Bandwidth Distribution. :(

Nu is mijn vraag, wat heb ik verkeerd gezet?
Het liefste wil ik dit natuurlijk waterdicht hebben.
Is het nu ook zo dat alle connecties onder Unclassified max verbinding hebben omdat dit niet onder class E valt?
Bij mij staat 'From: 192.168.0.31' bovenaan en de enige Unclassified verbindingen die ik dan heb zijn de lokale verbindingen (verbinding tussen computer <--> router en router <--> internet, maar niet computer <--> internet). Dat dat bij jou niet zo is, vind ik wel apart en lijkt me niet te kloppen. Misschien kun je het IP boven het MAC adres zetten. Misschien dat je op de client zelf kunt kijken of je QoS regels wel werken, oftewel: de downloadsnelheid checken. Ik heb ook geen uitgebreide ervaring met QoS, ik heb het gewoon geprobeerd en ItWorksForMe™. :)

Edit koning

never mind.

job wijzigde dit bericht 15-11-2007 09:07 (95%)

Heb de WRT54GL maar besteld bij Pixmania voor ¤61,- ; bedankt voor het duidelijke advies.. :*)
quote:
M@NIC schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:16:
[...]

Bij de Makro hadden ze twee weken geleden nog een NAS van Packard Bell, de Deskstore 3500 met FTP-mogelijkheid en 500 GB capaciteit voor ¤130,- inclusief. Die heb ik zelf aangeschaft en werkt aardig.. :*)
quote:

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws