Hoofdcategorieën
Topicacties

[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 14 augustus 2001

quote:
MaDLiVe schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:26:
[...]

Ik doelde op hardwarmatige versnelling van videomateriaal
MPEG-2 hardware decoding heeft de GMA950 wel, MPEG-4 niet. Maar onder OS X boeit dat sowieso weinig, want dat heeft nog niet zoiets als DXVA(2) op Windows dat programma's toegang biedt tot die hardware decoding. Dus tenzij je je Mac via Bootcamp+Vista gebruikt als HTPC maakt het weinig uit of je een GMA950, X3100 of GeForce chipset erin hebt zitten - je H.264 decoding wordt toch niet via hardware versneld.

Quicktime 8 gaat daar misschien wat aan veranderen, maar dat is nog 100% speculaas.

Dreamvoid wijzigde dit bericht 18-09-2008 00:48 (6%)

.-Observer-.

quote:
burne schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:07:
[...]

Volledige hardwarematige support voor: MPEG2, iDCT, motion-prediction, een hardwarematige overlay-filtering en hardware voor het up- en downscalen van alles tussen 176x144 en 2048x1536.

Sommige mensen staan er op om zaken tot in het belachelijke te overdrijven. "geen enkele hardwarematige versnelling" is gewoon een absurde overdrijving van een behoorlijke chipset die alleen z'n leeftijd (een jaar of drie) inmiddels wel laat zien. Zullen we 'm even vergelijken met een 3 jaar oude nvidia- of ati mobile chipset?
Goed, en om de opmerking dan maar weer in context te plaatsen: Een mini als Mediacenter gebruiken vind ik geen logische keuze. Mede daarom dus. (en bovenstaande ^ ^ redenen). Dat de grafische adapter 3 jaar oud is doet daar natuurlijk niets aan af. (heb overigens 2 machines met een gma950 waaronder dus een mini). Daarbij loop ik zelf steeds vaker tegen het euvel aan dat sommige, niet altijd even exotische formaten niet lekker willen afspelen onder osX. Alleen de sexy size van de mini zou een leuk argument kunnen zijn, maar het fan geluid onder belasting tegelijkertijd weer een tegen argument.

MaDLiVe wijzigde dit bericht 18-09-2008 08:49 (22%)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn Tanzania en Malaria Avonturen

quote:
Tha BasZ schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:57:
[...]

Het zou in mijn geval ook gaan om maximaal de 1080p's van 9GB... die doen het dus volgens jou perfect op de nieuwere Mac Mini's?
1080p doet het prima met plex maar er zijn wat uitzonderingen. De planet earth 1080p versie bevat nogal wat scenes die de mini aan het wankelen brengt, honderen gedropte frames, geluid dat hapert noemt maar op, na een dergelijke scene speelt hij perfect verder. Deze scenes brengen heel veel systemen zwaar in de problemen dus heel ernstig is het niet. Met normale 1080p films heb ik nog nooit problemen gehad. Alleen bij pans met veel bewegende zaken is de 2ghz te mager.

.-Observer-.

Wellicht dan dat ik iets fout doe want met mijn gepimpte mac 2x2,33ghz kan ik bijv. gedropte frames ook niet voorkomen bij bijv. de br versie van appleseed. Met VLC is het een complete ramp maar plex lijkt er nog redelijk mee te kunnen omgaan. Op mijn windows MCE pc met een c2d@2.0ghz gaat het probleemloos. Voor mijn gevoel is osX op dit moment zeker nog niet het goede platform voor mediacenter achtige toepassingen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn Tanzania en Malaria Avonturen

Grid Computing Security Nerd

quote:
MaDLiVe schreef op donderdag 18 september 2008 @ 08:40:
[...]

Goed, en om de opmerking dan maar weer in context te plaatsen: Een mini als Mediacenter gebruiken vind ik geen logische keuze. Mede daarom dus. (en bovenstaande ^ ^ redenen). Dat de grafische adapter 3 jaar oud is doet daar natuurlijk niets aan af. (heb overigens 2 machines met een gma950 waaronder dus een mini). Daarbij loop ik zelf steeds vaker tegen het euvel aan dat sommige, niet altijd even exotische formaten niet lekker willen afspelen onder osX. Alleen de sexy size van de mini zou een leuk argument kunnen zijn, maar het fan geluid onder belasting tegelijkertijd weer een tegen argument.
We hebben laatst een Mini gekocht ivm demonstraties. Handig voor in de rugzak en om mee tenemen. We hebben een grafische applicatie (niet te veel van voorstellen) gebruikt en de fan begon al snel te loeien bij de oudere Mini. Aangezien dat het niet extreem storend is, hebben we een nieuwe gekocht. Die maakt na dezelfde tijd de applicatie te hebben gedraait nog niet het loei geluid. Dus wat ik gok is dat de nieuwere processor (ivm 3 jaar terug) en de 2GB ivm 1GB erg uitmaakte.

my 2cts,

ps:
Als HTPC zou ik de laatste toch nog wel blijven overwegen voor bij mij thuis. Ik zal eens proberen HD quality te draaien op de mini en te bekijken wat er gebeurt.
quote:
MaDLiVe schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 01:48:
Wellicht dan dat ik iets fout doe want met mijn gepimpte mac 2x2,33ghz kan ik bijv. gedropte frames ook niet voorkomen bij bijv. de br versie van appleseed. Met VLC is het een complete ramp maar plex lijkt er nog redelijk mee te kunnen omgaan. Op mijn windows MCE pc met een c2d@2.0ghz gaat het probleemloos. Voor mijn gevoel is osX op dit moment zeker nog niet het goede platform voor mediacenter achtige toepassingen.
Heb je de nieuwste VLC trouwens al geprobeerd op je Mini? Die heeft een aantal van dit soort problemen aangepakt. Ik zie zelf minder glitches in mijn films (op mijn MBP notabene) en het processor gebruik is ietsje minder.

VisionMaster wijzigde dit bericht 20-09-2008 09:48 (21%)

I've visited the Mothership @ Cupertino

quote:
MaDLiVe schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 01:48:
Quicktime heeft een heel, heel trage single-threaded decoder (daarom doen Plex/VLC het ook zoveel beter), maar wat ze allemaal missen op OS X is support voor H.264 video decoding in hardware. Een API als DXVA(2) op Windows bestaat niet op de Mac en da's jammer want zelfs een bejaarde gpu als de Intel GMA950 kan een gedeelte van het H.264 decoding proces al in hardware doen. 100% software decoding hakt er stevig in qua CPU belasting.

Het is wel de verwachting dat Quicktime X (in Snow Leopard) een grote stap voorwaarts gaat zijn voor media op OS X. Waarschijnlijk krijgt Front Row dan ook de features van de AppleTV 2 (Flickr, YouTube), en hopelijk (mijn persoonlijke wens) een betere muziek navigatie want dat is een absoluut drama bij een wat grotere iTunes library. Maar goed, dat duurt nog wel even en is allemaal nog onbevestigd.

Dreamvoid wijzigde dit bericht 21-09-2008 01:49 (5%)

Reg. datum: 25 december 2003

Pfff.

Afgelopen januari heb ik de Mini al een keer opengebroken om de processor te vervangen. Vandaag weer opengemaakt, maar nu op de HD van 60 GB te vervangen door eentje van 320 GB. Het openmaken, waar veel enge verhalen over ronddwalen op internet, vind ik nog het makkelijkste, want ik heb weer lopen kloten met de oranje audiokabel.

Het vervangen van de HD was een fluitje van een cent (Time Machine is echt ideaal, want ik heb met behulp van TM alle gegevens teruggezet op de nieuwe schijf), maar nadat ik de Mini weer in elkaar had gezet had ik geen geluid meer.

De oranje kabel was tijdens de installatie van de nieuwe schijf losgeschoten en blijkbaar heb ik die niet goed vastgemaakt. Gelukkig heb ik uiteindelijk de kabel wel goed weten vast te maken. Nu gaat de Mini ook nooit meer open! Dat hoeft ook niet meer, want alles wat ik wilde vervangen, is vervangen (processor, RAM, HD). :P

Mika rules!

Waarom de CPU upgraden? Volgens de pricewatch is een 2.33 GHz type wat er in past al meer dan 500 euro. Of ben je goedkoop aan de CPU kunnen komen?

Powermac G5 casemod / PC specs / Macbook Pro 15.4", 2 GB mem, 7200rpm 100 GB HDD / iPhone US 8GB

quote:
zonoskar schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:21:
Waarom de CPU upgraden? Volgens de pricewatch is een 2.33 GHz type wat er in past al meer dan 500 euro. Of ben je goedkoop aan de CPU kunnen komen?
Ik had een 1.5 GHz Core Solo. Vorig jaar stond op V&A een (ongebruikte) 1.83 GHz CD te koop voor een zacht prijsje. Vandaar :)

Reg. datum: 04 september 2007

quote:
rclahsen schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:59:
Pfff.

Afgelopen januari heb ik de Mini al een keer opengebroken om de processor te vervangen.
.......
Nu gaat de Mini ook nooit meer open! Dat hoeft ook niet meer, want alles wat ik wilde vervangen, is vervangen (processor, RAM, HD). :P
Zeker weten :) ? Krijg je misschien niet toch weer die behoefte als je een superdrive voor een zacht prijsje voorbij ziet komen :*)

quote:
strijk schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 09:33:
[...]

Zeker weten :) ? Krijg je misschien niet toch weer die behoefte als je een superdrive voor een zacht prijsje voorbij ziet komen :*)
Kost 4 tientjes toch? Als ik het filmpje op One World Computing bekijk dan is dat het minst lastige. Dat zou nog het overwegen waard geweest zijn, ware het niet dat ik al een externe dvd-brander heb (en ik dus niet de noodzaak zie om de combodrive te vervangen). Overigens vind ik het openmaken van de case niet het moeilijkste: dat heb ik vier keer gedaan, zonder iets te breken (of het gevoel te hebben dat ik dat aan het doen ben). Het gepriegel in het apparaat vind ik gewoon minder (zoals die audiokabel die op een hele bijzondere manier vastzit, maar inmiddels wel elke keer is losgeschoten).

Misschien dat een nieuwe SuperDrive wel makkelijker regio-vrij te maken is, maar zo vaak kijk ik niet dvd's op mijn Mac. Daar heb ik een dvd-speler voor. :)

rclahsen wijzigde dit bericht 23-09-2008 19:27 (19%)

.-Observer-.

quote:
zonoskar schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:21:
Ik heb de mac zelf naar een c2d 2,33ghz (T7600) geupgrade. Maar de cpu wel uit China laten komen (check ebay) koste mij 125 euro incl. shipping en dat was de moeite zeker waard (upgrade van een cd T2300, 1,66ghz). Enige vervelende probleem waren de temps. De heatsink van de mini was toch niet op de iets hogere TDP berekend. Gelukkig kon ik de CPU flink ondervolten en werkt het tegenwoordig prima :)

Ik kijk uit naar de advanced media feats. van de toekomstige snow leopard. Mini blijft desondanks een erg fijne machine :)

De audio kabel is overigens net als elke random flatcable vastgezet. Als je weleens een notebook uit elkaar hebt gehaald dan is het opzich wel logisch.

MaDLiVe wijzigde dit bericht 27-09-2008 01:59 (20%)

Reg. datum: 07 januari 2001

quote:
MaDLiVe schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 01:57:
Gelukkig kon ik de CPU flink ondervolten en werkt het tegenwoordig prima :)
En hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Interessant verhaal. :P
Nu is de wisselkoers wel iets minder dan een tijdje geleden, maar de enige Chinese aanbieder op Ebay vraagt $350 dollar + $20 shipping, dat is toch wel iets meer dan 125 euro...

torp wijzigde dit bericht 27-09-2008 12:15 (48%)

.-Observer-.

Excuus, het was omgerekend ook 160 euro incl. shipping, heb mijn T2300 verkocht voor 60 euro. Dus dat scheelde al een hoop.

Deze verkoper verkocht hem destijds tegen die prijs, schijnbaar zijn ze nu een stukje duurder. Let er wel op dat je een Socket M versie (dus met pinnen) koopt :)

Ah, dat verklaart een en ander. Die T7400 (2.16GHz) voor $175 is ook best het overwegen waard, zou je nog even kunnen uitleggen hoe je dat ondervolten hebt aangepakt? Ik heb ook een Core Duo (1.86GHz) dus vermoedelijk krijg ik dan ook warmteproblemen.

quote:
torp schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:33:
Ah, dat verklaart een en ander. Die T7400 (2.16GHz) voor $175 is ook best het overwegen waard, zou je nog even kunnen uitleggen hoe je dat ondervolten hebt aangepakt? Ik heb ook een Core Duo (1.86GHz) dus vermoedelijk krijg ik dan ook warmteproblemen.
ik denk met CoolBook (zie eerdere posts / Google)

.-Observer-.

quote:
MaDLiVe schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 12:14:
[...]

Tuurlijk heb je coolers voor socket 479 (om precies te zijn socketM) maar deze passen niet binnen de mac mini :) Er is geen normale fan aansluiting (dus geen 3 of 4 pins, power komt van het bovenliggende board en de rpm wordt doormiddel van 2 pinnen (erg klein) aangedreven vanaf het logic board. Stock cooler is ongeveer 8x6 cm en 2,5 tot 3cm hoog. De cooler mag maximaal zo groot zijn anders past het niet. Jammer dat je in idle modus niet verder kan ondervolten dan 0,95V.

Ik heb Coolbook gedownload, erg fijn programma en werkt erg goed, kost wel 12,50USD=8,64 euro maar de mini wordt nu nooit warmer dan 70 graden :D Dat was voorheen wel anders. Je hoeft het progsel ook niet altijd uit te voeren want de settings worden in een driver opgeslagen. En dat dus met een T7600 die normaal op 1,25V moet draaien op de max frequentie (2,33ghz)
Om mijn oude post maar weer eens te quoten. Coolbook dus, kost een paar centen maar werkt briljant :) Het is wel ff testen op welke settings je cpu nog stabiel draait.

Met dank aan het SSD-topic maak ik jullie opmerkzaam op dit filmpje waarbij een MacMini opstart vanaf een Intel X25-M SSD, achtereenvolgens in 10.5 en 10.4. Let op het verschil.

torp wijzigde dit bericht 01-10-2008 16:06 (7%)

iPhone 3G

quote:
torp schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:00:
Met dank aan het SSD-topic maak ik jullie opmerkzaam op dit filmpje waarbij een MacMini opstart vanaf een Intel X25-M SSD, achtereenvolgens in 10.5 en 10.4. Let op het verschil.
uhmm ok. is 10.5 dan zo zwaar?

PSN ID: Pixxa_NL

quote:
pfieuw wat een verschil. Goed nieuws voor mij want dan heb ik ook niks aan die dure Intel X25-m SSD schijf, ik werk liever op 10.5. Sowieso, die paar seconden opstarttijd tegen ruim 500 euro... :/
Edit: niet alleen het opstarten zal natuurlijk lekker snel gaan...

strijk wijzigde dit bericht 03-10-2008 10:55 (8%)

quote:
Ik heb momenteel nog geen Mac - hoop dat de nieuwe Mini snel verschijnt om die te kopen - maar dit is wel een schrikbarend resultaat met versie 10.5 op SSD. Het lijkt me dat er iets goed mis is met het opstartproces van 10.5, aangezien hardeschijf hier duidelijk niet de bottleneck kan zijn. Niet dat ik perse dat erg vind, je zet tenslotte een computer over het algemeen max 1x per dag aan, maar het feit dat het vele malen sneller kan (zie 10.4) is toch wel verontrustend. Kan iemand iets zeggen over de 'responsiveness' van 10.5 tov van 10.4 als deze eenmaal zijn gestart? Is het zo dat 10.5 sowieso meer vraagt van het systeem, of valt dat in het algemeen wel mee?

Een hele zooooi

Leopard is op mijn Macbook (nog een GMA950/1GB) duidelijk langzamer dan Tiger was, maar het kan wel meer en heeft ook meer eyecandy. Maar op de 2 GB Macs schijnt het weinig meer te schelen. Ik houd het lekker bij Leopard.
Reg. datum: 26 januari 2005

Een tip tussendoor. Ik zag dat ze bij A-Mac oude modellen core duo 1.66GHz combodrive in een aanbieding verkopen voor 359 euro. link

Lijkt me niet goedkoop.

torp wijzigde dit bericht 03-10-2008 23:24 (8%)

Reg. datum: 20 januari 2004

quote:
Ik vind het ook niet zo'n superaanbieding, maar aan de andere kant heb je voor bijna het geld van een Apple TV wel een 'media-centre' met meer mogelijkheden :).

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: