Reg. datum: 23 juni 2003
Reg. datum: 03 januari 2002
Zijn opmerking had betrekking op de verkoopprijs die Apple hier in NL vraagt voor de Mini t.o.v. de verkoopprijs in NL. Hij schreef niet dat hij zelf een exemplaar uit de VS wil halen.quote:Dreamvoid schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:51:
[...]Invoerrechten zijn er niet voor 1 computer, BTW wel.
Niet dat ik hem niet geloof (dat doe ik zeker) maar ik zou het fijn vinden als meer mensen hun mening geven.
Iemand al ervaring met de nieuwe core 2 duo als media center?
Ik heb wel eens een andere post gezien hierover maar daar waren de reacties gemengd en bijna alleen op de oude mini gebaseerd.
640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates
Reg. datum: 14 juni 2007
Ik gebruik thuis een Mini 1.66 ghz (gewone core duo) met 2 gb geheugen als mediacenter / servertje.quote:ferno schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 00:24:
Volgens davidgilmour kan ik voor mij eisen (Mac mini voornamelijk als Media center gebruiken) volstaan met de 1.83 Ghz core 2 duo mac mini.
Niet dat ik hem niet geloof (dat doe ik zeker) maar ik zou het fijn vinden als meer mensen hun mening geven.
Werkt perfect. Bijna alles wordt naar de mini gestreamd vanaf mijn iMac of Powerbook.
En sommige dingen staan op een externe hdd die aan de mini is gekoppeld.
FrontRow i.c.m. Perian zorgt er voor dat ik alles lekker vanaf de bank zonder moeite kan kijken.
En terwijl de mini bezig is met gestreamde content weer te geven o.i.d., is hij nog lekker bezig als ftp-servert en nog wat andere services.
Wat voor content bekijk je? Ook mkv bestanden?quote:Forceworks schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 10:01:
[...]
Ik gebruik thuis een Mini 1.66 ghz (gewone core duo) met 2 gb geheugen als mediacenter / servertje.
Werkt perfect. Bijna alles wordt naar de mini gestreamd vanaf mijn iMac of Powerbook.
En sommige dingen staan op een externe hdd die aan de mini is gekoppeld.
FrontRow i.c.m. Perian zorgt er voor dat ik alles lekker vanaf de bank zonder moeite kan kijken.
En terwijl de mini bezig is met gestreamde content weer te geven o.i.d., is hij nog lekker bezig als ftp-servert en nog wat andere services.
Alle Core Duos van Apple kunnen 720p .mkv bestanden afspelen. De Core Solo kan dat net niet, althans niet altijd.
Matroska is een container, geen codec. Een matroska-container met daarin een 720p Xvid stream, een MP3 geluidsstream en een ASS subtitlestream kan een Pentium III ook met gemak afspelen.
Jungian wijzigde dit bericht 03-11-2007 12:55 (3%)
Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"
Ik bedoel uiteraard de 720p x264 mkv films, zeg maar de divx van de HD filmsquote:Jungian schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 12:32:
offtopic:
Matroska is een container, geen codec. Een matroska-container met daarin een 720p Xvid stream, een MP3 geluidsstream en een ASS subtitlestream kan een Pentium III ook met gemak afspelen.
Reg. datum: 04 september 2007
...of je nou grafische zaken doet of niet, de meesten zijn het er inmiddels wel over eens dat het huidig grafisch chipje (intel gma 950) niet geweldig is; prijs/kwaliteit verhouding (?), verouderd, bottleneck etc. etc. - of je daar nou daadwerkelijk last van hebt of wat van merkt of niet. En dat sommigen evengoed dik tevreden zijn over de prestaties van deze (soort) chip of bijvoorbeeld vinden dat er tenslotte verschil moet wezen tussen de pro's en de low-end line - o.k. Maar we hebben het hier toch al over een onboard grafische kaart? Dat is op zichzelf toch al low-end? Prima dus, maar wat mij betreft dan toch gauw over op Santa Rosa's Intel X3100 met iig al wat meer geheugen (weet verder niet de verschillen).quote:Dreamvoid schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:21:
[...]
Apple verkoopt veeeel meer MacBooks dan Mini's dus is het wel logisch dat ze die als eerste op Santa Rosa zetten, en nog even met de budget Mini de laatste voorraden wegwerken. Maar inderdaad, hoe snel ze de Mini overzetten weet alleen de Apple voorraadbeheerder. Heel ingrijpend zijn deze wijzigingen nou ook niet, het is alleen een ander chipje dat ze net zo stilletjes als bij de MacBook nu kunnen vervangen. Bij de andere Intel gebruikers (Asus, Sony, etc) is de Napa ook vrij snel en geruisloos uitgefaseerd en zitten alleen nog in het laatste handjevol budget lappies.
Maar goed, als je geen grafische zaken doet met je Mini boeit Santa Rosa/Napa eigenlijk ook niet.
En als je dan baalt van die afgesnoepte 144mb van je systeem geheugen...dan kun je iig lekker 4gb erin proppen die wel compleet (ipv het huidige maximum van 3,3gb) aangesproken wordt....
strijk wijzigde dit bericht 04-11-2007 16:31 (3%)
Maak daar maar H.264 streams van, encoded door x264 (om het maar helemaal uit te specificeren). </mierenneukmodus>quote:davidgilmour schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 14:21:
Ik bedoel uiteraard de 720p x264 mkv films, zeg maar de divx van de HD films(maar dan vele malen beter)
Jungian wijzigde dit bericht 03-11-2007 15:59 (6%)
Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"
Reg. datum: 14 juni 2007
Ja, ik kijk af en toe wel eens een high-def filmpje in een mkv containerquote:davidgilmour schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:40:
[...]
Wat voor content bekijk je? Ook mkv bestanden?
Alle Core Duos van Apple kunnen 720p .mkv bestanden afspelen. De Core Solo kan dat net niet, althans niet altijd.
Heb niet zoveel HD content, maar als ik iets wil spelen, dan doet hij dat goed.
In de tijd dat ik em kocht heb ik bewust voor het 1.66 model gekozen, en niet voor het 1.83 model, zodat ik dat geld in extra geheugen kon stoppen. Geen spijt van die beslissing.
Ik heb de afgelopen 6 maanden 3 Mac Mini modellen in huis gehad. De 1.66 voldoet aan al mijn eisen, want deze kan inderdaad *alle* 720p HD filmpjes in *elk* format en *elke* container afspelen. De 1.5 Core Solo kan dat niet. Ik heb zelf de 1.83 CD met Superdrive en die voldoet dus prima.quote:Forceworks schreef op zondag 04 november 2007 @ 10:48:
[...]
Ja, ik kijk af en toe wel eens een high-def filmpje in een mkv container
Heb niet zoveel HD content, maar als ik iets wil spelen, dan doet hij dat goed.
In de tijd dat ik em kocht heb ik bewust voor het 1.66 model gekozen, en niet voor het 1.83 model, zodat ik dat geld in extra geheugen kon stoppen. Geen spijt van die beslissing.
Overigens kan ik melden dat Front Row nog niet lekker loopt met mkv 720p x264 films. Subs pakt ie niet (scherm wordt zwart) en hij speelt dan sowieso met QT en Perian. En dat werkt nog niet lekker. DTS pakt ie ook niet. Via VLC is het wel allemaal prima te doen.
FR is een hele mooie player voor alle DVD's en overig SD materiaal. Ook 720p divx zonder subs, 720p wmv bestanden en 720p mpegs draaien prima. Als je geen .mkv .x264 bestanden hebt dan is FR dus perfect.
Ook zin in een outdoor LAN? Kom naar Eth0 | Gebruik Firefox! | Macheist invite
Gewone H264 MPEGS (die van 40GB voor een uurtje video) gaan prima. Ook al is het 50Mbps. Maar 1080p .mkv .x264 8GB rips gaan alleen goed tot een Mbps van 6.000, 7.000. Alles daarboven gaat niet op een Mac Mini. Ook de BluRay en HDDVD .mts .evo bestanden gaan niet goed.quote:Red Nalie schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:52:
In hoeverre speelt een MacMini eigenlijk 1080p af (H.264 natuurlijk)
De iMac pakt wel alles op 1080p, ook 15Mbps .mvk .x264. Vanwege de grafische kaart.
Ik heb een 1.5 solo (tiger) en een wired aluminium toetsenbord, als ik daarvan de mediaknoppen gebruik (back, play/pause, next) dan zit er een vertraging in voordat iTunes reageert. dit gebeurt ook als ik op de widgets knop druk, het widget scherm laadt maar de widgets (zelfs met alleen de klok) doet er even over voordat deze geladen is.
Maar waar ligt het aan? Ik meen me te herinneren dat widgets wel snel laadden met mijn oude Logitech toetsenbord (maar dat was ook voordat ik Tiger geherinstalleerd had). De mediakeys hebben altijd traag gereageerd.
Zou dit dus software zijn? (danwel driver/OS), is het gewoon geheugen (er zit 512mb in) of het toetsenbord, maar dat laatste lijkt me niet immers de overige toetsen werken wel gewoon en wat kan er dan kapot zijn.
Dit gebeurt standaard met mail, safari en soms nog wat open maar geen zware applicaties draaiende.
Meh, dan ga ik zelf wel een HTPC in elkaar flansen, is waarschijnlijk nog goedkoper ook. Had mooi geweest thoughquote:davidgilmour schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:59:
[...]
Gewone H264 MPEGS (die van 40GB voor een uurtje video) gaan prima. Ook al is het 50Mbps. Maar 1080p .mkv .x264 8GB rips gaan alleen goed tot een Mbps van 6.000, 7.000. Alles daarboven gaat niet op een Mac Mini. Ook de BluRay en HDDVD .mts .evo bestanden gaan niet goed.
De iMac pakt wel alles op 1080p, ook 15Mbps .mvk .x264. Vanwege de grafische kaart.
Ook zin in een outdoor LAN? Kom naar Eth0 | Gebruik Firefox! | Macheist invite
Het is een Panansonic Plasma TV met een monitor aansluiting, geeft prima beeld.quote:davidgilmour schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:44:
[...]
Dat nieuwe toetsenbord van Apple is waanzinnig goed. Werkt 100% foutloos, hapert niet. Ik krijg een keer per week de melding dat de connectie verloren is maar dat is maar een seconde of zo. Batterij gaat ca. 100 dagen mee, echt het beste Apple product tot nu toe.
De Mighty Mouse is een heerlijke muis en werkt ook perfect. Maar de mijne is na 13 maanden al stuk (krijg het balletje niet meer goed). Heb als alternatief voor 40 euro een Logitech 470 muis, werkt eveneens erg goed.
Ik heb een MacBook en heb toen tijdelijk even een Mac Mini gekocht toen de MacBook een weekje in reparatie ging. Sindsdien is de MacBook nauwelijks aangegaan en gebruik ik dus 99% de Mac Mini met wireless keyboard en muis. Echt een geweldig ding.
En je kunt ook alle BluRay en HD DVD rips (4-8 GB .mkv bestanden) perfect afspelen met de Mac Mini. Ik vind het de beste computer ooit voor zo weinig geld. Aanrader!
Wat voor Panasonic heb je? Een monitor of een TV? De mijne is een plasma monitor met alleen een VGA aansluiting (dus zonder tv-tuner).
...
Reg. datum: 22 november 2003
ik ben al sinds mensenheugenis Windows-gebruiker, maar weet sinds kort de eye-candy van Apple-producten te waarderen.
Ik heb echter wel enkele vraagjes :
1. Ik wil mijn huidige Windows computer blijven gebruiken, alsook mijn monitor (22" breedbeeld). Stel, ik koop een Mac Mini + een kvm-switch, zodat ik mijn monitor, toetsenbord/muis kan delen : is dit de interessantste/goedkoopste oplossing voor mij ? Zo nee, wat dan ?
2. Wordt bij de Mac Mini, de nieuwste Mac OS X Leopard geleverd, zonder meerkost, of nog steeds Tiger + optionele Leopard (zo ja : kosten ?) ?
3. Is het aan te raden om direct bij aankoop extra geheugen bij te kopen voor een vlottere manier van werken, of volstaat de standaard 1 gb ? Indien ik dan toch extra geheugen (moet) aanschaf(fen), hoeveel geheugenbanken kunnen er dan gevuld worden op de Mac Mini ?
4. Is standaard BootCamp meegeleverd in Mac OS X ? En is Parallels een optie ? Welk van deze twee emulators is het meest performant/gebruiksvriendelijk ?
5. Hoe zit het ondertussen met ondersteunde software : ga ik al mijn Windows software op Mac OS X kunnen gebruiken, of hangt dit er van af ?
6. Zijn er nuttige tips om gewend te geraken aan Mac OS X, als fervent Windows gebruiker ? Lespakketten e.d. meer ?
Alvast bedankt voor de reacties !
Ik weet niet of het wachten op een evt. upgrade naar de X3100 grafische platform de moeite waard is:
http://macwereld.nl/nieuw...problemen_met_3d_graphics
Effe een vraagje,
Kan je op de mac mini een willekeurige externe DVD brander aansluiten of moet deze MAC driver program signed zijn?
En zo ja wat is dan een goeie?
En hoe zit het met external HD's?
Ik weet dat Iomega een hele mooie voor de mini maakt maar het is wel erg veel geld voor de capaciteit wat het biedt.
Verder heeft niemand een reactie gegeven over welke server er gebruikt wordt voor het streamen van content, of draait iedereen zijn content van de HD of van een SMB/samba share?
Reg. datum: 07 januari 2001
Geen idee, ben wel benieuwd eigenlijk. Maar als je die Mac mini hebt, wil je vast ook snel een bijpassend toetsenbord.quote:1. Stel, ik koop een Mac Mini + een kvm-switch, zodat ik mijn monitor, toetsenbord/muis kan delen : is dit de interessantste/goedkoopste oplossing voor mij ? Zo nee, wat dan ?
Op dit moment misschien nog niet maar in dat geval kun je kosteloos Leopard aanvragen.quote:2. Wordt bij de Mac Mini, de nieuwste Mac OS X Leopard geleverd, zonder meerkost, of nog steeds Tiger + optionele Leopard (zo ja : kosten ?) ?
Ik raad het wel aan, zeker als je een VM wilt draaien. Je kunt 2x2 GHz vullen maximaal, maar niet via Apple. Zoek voor meer info in dit topic of in deel 1.quote:3. Is het aan te raden om direct bij aankoop extra geheugen bij te kopen voor een vlottere manier van werken, of volstaat de standaard 1 gb ? Indien ik dan toch extra geheugen (moet) aanschaf(fen), hoeveel geheugenbanken kunnen er dan gevuld worden op de Mac Mini ?
BootCamp zit erbij. Parallels of VMWare moet je kopen (de laatste bevalt mij erg goed). Ik weet niet of je dat emulators moet noemen, ze hoeven immers geen processor softwarematig na te doen, want de Intel-processor is al aanwezig.quote:4. Is standaard BootCamp meegeleverd in Mac OS X ? En is Parallels een optie ? Welk van deze twee emulators is het meest performant/gebruiksvriendelijk ?
Via BootCamp wel uiteraard. Wil je die Mac mini alleen om Windows op te draaien? Ook best, maar ik raad je aan om eens verder te kijkenquote:5. Hoe zit het ondertussen met ondersteunde software : ga ik al mijn Windows software op Mac OS X kunnen gebruiken, of hangt dit er van af ?
Ik denk dat je het snel onder de knie krijgt, en het dan wel gaat waarderen.quote:6. Zijn er nuttige tips om gewend te geraken aan Mac OS X, als fervent Windows gebruiker ? Lespakketten e.d. meer ?
torp wijzigde dit bericht 06-11-2007 00:51 (8%)
Het kan nog goedkoper middels Synergy; http://synergy2.sourceforge.net/quote:GOLDENBOY schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:12:
1. Ik wil mijn huidige Windows computer blijven gebruiken, alsook mijn monitor (22" breedbeeld). Stel, ik koop een Mac Mini + een kvm-switch, zodat ik mijn monitor, toetsenbord/muis kan delen : is dit de interessantste/goedkoopste oplossing voor mij ? Zo nee, wat dan ?
Ik heb m'n Samsung 21" LCD met DVI aan m'n Mac Mini en met VGA aan m'n game pc hangen, ik kan met de Source knop op m'n monitor switchen tussen Mini en pc. Voor de muis en toetsenbord gebruik ik dus Synergy waarmee ik in mijn geval 2 pc's en de Mini kan besturen. Wel 1 nadeel; mijn muis en toetsenbord hangen aan de Mini en die deel ik naar de pc's maar in games wil de muiscursor nog wel eens hyper reageren dus als je games op die pc speelt kan je beter muis en toetsenbord aan de pc hangen en die muis en toetsenbord dan delen middels Synergy naar de Mac.
Mac Mini CD 1.66 Ghz | 2 GB geheugen | 900 GB harde schijven | Samsung 214T | Mac OS 10.5.4 | PC/HTPC; hier | witte Nokia N82 4 GB
Je moet niet alles geloven, ik heb een schijf met die firmware, en heb in ruim een jaar tijd nog geen gekke problemen gehad. Omdat iemand roept dat die schijven gaar zijn, hoeft het nog niet gelijk zo te zijnquote:emuuuh schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 06:22:
ik las op onemorething.nl dat er soms wat problemen zijn met een serie laptopschijven van apple, die dus ook in de mini zitten. als ik nu een mini koop ben ik dan "veilig"?
Bovendien, mocht het wél een probleem gaan worden, dan kan Apple niks anders doen dan die schijven laten vervangen. Een backup van je data maken is sowieso handig btw, maar dat lijkt me duidelijk.
HDDVD WMV VC1 speelt ie ook niet goedquote:davidgilmour schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:59:
[...]
Gewone H264 MPEGS (die van 40GB voor een uurtje video) gaan prima. Ook al is het 50Mbps. Maar 1080p .mkv .x264 8GB rips gaan alleen goed tot een Mbps van 6.000, 7.000. Alles daarboven gaat niet op een Mac Mini. Ook de BluRay en HDDVD .mts .evo bestanden gaan niet goed.
|AMD 64 3000+|MSI K8N Neo-Platinum|2048 MB 400 Mhz Transcend|Club3D 7800GS AGP|Creative Xi-Fi XtremeMusic|Samsung SH-S162L|Logitech Z-5500D/diNovo Media Desktop|Telfort Internet|SonyEricsson W890i|Ceramic White Sony PSP|MSI S270 MT-37 100 GB|
Reg. datum: 23 maart 2003
www.macmiep.nlquote:GOLDENBOY schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:12:
6. Zijn er nuttige tips om gewend te geraken aan Mac OS X, als fervent Windows gebruiker ? Lespakketten e.d. meer ?
Kan je op de mac mini een willekeurige externe DVD brander aansluiten of moet deze MAC driver program signed zijn?
En zo ja wat is dan een goeie (voor de mac)?
En hoe zit het met external HD's, volstaat het als het USB of firewire is?
Ik heb wel gelezen dat USB 2.0 op de MAC tegenvalt en dat je veel beter voor firewire kan gaan.
Ik weet dat Iomega een hele mooie voor de mini maakt maar het is wel erg veel geld voor de capaciteit wat het biedt.
welke server wordt gebruikt voor het streamen van content, of draait iedereen zijn content van de HD of van een SMB/samba share?