Hoofdcategorieën
Topicacties

[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 42 43 44 45 last

Reageer Nieuw Topic
Blue | MenAgainstDisease
Reg. datum: 07 februari 2002

Mijn recente MacMini Core2Duo heeft 2,1....
Reg. datum: 05 september 2001

Ik ben ook van plan om een Mini te kopen; mijn eerste Mac :). Heb lang zitten twijfelen tussen de MacBook, de iMac 20" en de Mac Mini 2GHz. Vanwege de enorm slechte reputatie van Apple-schermen wil ik een Mini gaan kopen. Bovendien hebben we op de universiteit erg mooie notebook werkplekken, waar stroom, een groot TFT-scherm, 100mbit internet en een toetsenbord en muis aanwezig zijn.

Het enige wat me nog dwars zit is dat hij nog geen Santa Rosa heeft. Een T7200 is ook niet alles en 802.11n-draft compatibility zou ook erg handig zijn. Heeft Santa Claus toevallig geen Santa Rosa in petto voor de Mini? Zo nee, merk je veel verschil tussen Santa Rosa en Napa? Preseert een MacBook 2GHz Sata Rosa bijvoorbeeld aanzienlijk beter dan de Mini?

LB06 wijzigde dit bericht 05-12-2007 17:05 (5%)

Reg. datum: 04 september 2007

quote:
GekkePrutser schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 20:36:
[...]
.... Dan zal jij wel de Core 2 Duo hebben zeker? Ik heb de oude core duo. Toch kan ik me herinneren dat mijn G4 ook 'Macmini1,1' was. Misschien zijn ze opnieuw begonnen met tellen toen ze met Intel begonnen.
Jep. De 1,83C2D ;)

quote:
LB06 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:50:
Ik ben ook van plan om een Mini te kopen; mijn eerste Mac :)....Het enige wat me nog dwars zit is dat hij nog geen Santa Rosa heeft. Een T7200 is ook niet alles en 802.11n-draft compatibility zou ook erg handig zijn. Heeft Santa Claus toevallig geen Santa Rosa in petto voor de Mini? Zo nee, merk je veel verschil tussen Santa Rosa en Napa? Preseert een MacBook 2GHz Sata Rosa bijvoorbeeld aanzienlijk beter dan de Mini?
Hm je mag wel oppassen dat Santa Claus na 15 januari niet alle mac mini's in een grote zak heeft gestopt, als Apple ze misschien uit de productie heeft gehaald, en ze niet nieuw (dus nauwelijks) meer te krijgen zijn.... Het zijn maar 'rumors' maar toch :X ... ik heb in ieder geval eieren mac mini voor mijn geld gekozen, ik heb na januari liever een (danwel verouderde) mini in de hand, met het risico dat ze dan ge-update zijn, dan tien in de lucht, dus geen omdat ze er mogelijk uit zijn gegaan.
En dan vraag ik me af of en wat er in de low-end selectie blijft of terugkomt... Dan is misschien de imac de 'goedkoopste' en sta je mooi te kijken als je voor 600 of minder een apple wilde :|
Of ik sta dan mooi te kijken |:( als er wel een prachtige update is gekomen of een nog kleinere, snellere, en mooier vervanging van de mac mini. (o ja en liefst ook goedkoper, natuurlijk) - een typische apple frustratie. ;)

Maar dit is en blijft een eeuwige discussie omdat Apple niks loslaat over zijn haar plannen van morgen of volgend jaar.

De huidige C2D mac mini's zijn echt fantastisch hoor - zeeer stil (ook als ik de CPU flink belast, hoor ik de fan nauwelijks) en die videokaart valt ook wel mee. In windows lijkt het erop dat je (als je gamed) wel 255MB video geheugen tot je beschikking hebt (is ook al een hoop over geschreven in dit topic en deel1) En dan die 802.11n - misschien handig als je EN nog slecht bereik hebt thuis EN een 802.11n router hebt EN glasvezel... :?
Er zijn wel tests te vinden tussen de nieuwe santa rosa macbook en de de oude macbook en de huidige mac mini, het verschil lijkt mooi, maar is i.m.o. marginaal (moederbord van 667mhz naar 800mhz, van 64mb naar 256mb grafische kaart, 4GB geheugen ipv 2GB 3,3GB)

strijk wijzigde dit bericht 06-12-2007 11:16 (8%)
Reden: wel van 2 kanten bekijken, he

Reg. datum: 07 januari 2001

quote:
LB06 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:50:
de enorm slechte reputatie van Apple-schermen
Is dat zo? Wist ik niet. Kun je daar wellicht wat over melden? (maar kort, want het is nogal OT)

Reg. datum: 03 januari 2002

Dat heeft iemand in dit topic al eens gevraagd... Pentaxiaan in "[Mac mini Intel] Discussies en ervaringe..."

De geruchten dat de Mini gaat stoppen zwerven al heel lang rond op internet volgens mij. En toch kwam er in augustus een upgrade uit van de Mini. Ik hecht daar dus weinig waarde aan. En mocht het zo zijn dat ze er inderdaad uitgaan dan verzin ik wel iets anders. Ik vind het jammer om met een oudere technologie te zitten, terwijl de nieuwe al ruimschoots voorhanden is.

P.S. Hoe komt iedereen aan die datum van 15 januari?

offtopic:
nieuws: 'Nieuwe iMacs hebben gebrekkig beeldscherm'. Ook in het MacBook topic zijn er meer slechte verhalen over de schermen dan dat ik zou wensen.

LB06 wijzigde dit bericht 06-12-2007 13:52 (4%)

Reg. datum: 14 augustus 2001

quote:
LB06 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:08:
De geruchten dat de Mini gaat stoppen zwerven al heel lang rond op internet volgens mij. En toch kwam er in augustus een upgrade uit van de Mini. Ik hecht daar dus weinig waarde aan.
De huidige Mini is weliswaar geen groot verkoopsucces, maar hij kost Apple ook bijna niks meer aan ontwikkelingskosten. Zolang ze de hardware (mobo/cpu/mem/HD) gelijk houden aan de MacBook kunnen ze er gewoon met kleine aantallen verder mee gaan.
Ik zoek een vervanger voor mij laptop (http://tweakers.net/gallery/sys/11723), daarom twijfel ik al een tijdje om voor een mac te gaan sparen. Mijn keuze is eigenlijk gevallen op een iMac maar die kan ik nu nog niet betalen. Nu is het eigenlijk ook niet de bedoeling om er nu al een te kopen, maar ik heb eigenlijk geen keuze omdat mijn laptop kuren begint te vertonen.

De bedoeling is om ermee te gaan internetten/chatten en het adobe pakket (flash/photoshop/illustrator/dreamweaver enz...) te gebruiken. Daarnaast ook wat spellen, maar dit hoeven geen zware spellen te zijn aangezien ik voor het serieuze gamen een WII heb staan. Het spelen is daarom ook niet echt een vereiste.

Voldoet een mac mini voor deze doeleinden of gaat dit niet fatsoenlijk werken? En voldoet een 1,83ghz dan al of moet ik toch voor de 2ghz gaan (ik weet ook niet of er veel verschil zit tussen de cpu in de mac en die van mijn laptop :? )? Uiteraard neem ik wel minimaal 2gb werkgeheugen.

Overigens vraag ik mij ook af of ik mijn huidige draadloze toetsenbord en muis van logitech nog kan gaan gebruiken met een mac. Of moet je hier een speciale mac versie voor hebben (afgezien van dat er windows toetsen op staan ipv een appel).

Iemand toevallig gebruik gemaakt van de kerstactie die ze nu hebben? http://store.apple.com/Ap...mpaigns/afs_holiday_promo

Er staat dat je de eerste 10 maanden niet hoeft te betalen en dat de rente die je moet betalen heel laag is. Maar in de voorwaarden zie ik niks terug over de eerste 10 maanden niet betalen: http://a248.e.akamai.net/...Images/afs_xmas_promo.pdf
Voor mij maakt het niet veel uit aangezien ik nu al per maand zou kunnen betalen, maar het staat een beetje onduidelijk toegelicht..

ronaldlokers wijzigde dit bericht 06-12-2007 21:15 (24%)

Reg. datum: 26 januari 2005

quote:
P.S. Hoe komt iedereen aan die datum van 15 januari?
Dan is de keynote van Steve Jobs tijdens de MacWorld beurs. Algemene verwachting is dat er nieuwe hardware gepresenteerd gaat worden.

quote:
Ik vind het jammer om met een oudere technologie te zitten, terwijl de nieuwe al ruimschoots voorhanden is.
Dat zal bij Apple poducten zoals de mac mini altijd zo blijven is mijn mening, de nieuwe technologie is al dan niet ruimschoots voorhanden en beschikbaar (in de PC wereld, of bij apple op de plank in nieuwe plannen voor hardware) Of je nou nu een mac mini koopt of over 3 maanden, na een halfjaar kun je zo weer een update verder zijn en na weer een halfjaar weer een grote of kleinere update.
Eigenaren van een G4 mac mini balen nu misschien van de intel mini, eigenaren van intel mini straks weer van quad-core snellere en nog kleinere mac mini of iets dergelijks.
In de PC wereld is dit ook wel zo, maar dalen de meer prijzen van jouw net gekochte cpu gelijdelijk (in de winkel en krantjes) In de Apple shop werkt dit dus anders. Ineens is het er. Weer sneller en beter voor nagenoeg dezelfde prijs... ;( en is je computer in een dag een grote stap in marktwaarde gedaald.
Je koopt een mac mini voor design, girlfriend-friendly/huiskamer vriendelijke en stille computer, OSX, etc en als je het niet erg vind veel geld om ietsje meer te betalen voor een butt-ugly lawaaierige PC met vergelijkbare configuratie. Niet om qua technologie het neusje van de zalm te hebben (dát geldt misschien weer net niet voor Mac Pro?)
einde preek

strijk wijzigde dit bericht 07-12-2007 12:02 (8%)
Reden: wel over de mini blijven hebben

Wat is trouwens het beste; Bij een speciale mac winkel of via de site kopen?

Ik weet niet of er verschil in zit qua support enzo?
Maakt volgens mij niets uit afgezien van prijs, levertijd en dat je het product alvast kan zien/aanraken, etc.

Mac Mini CD 1.66 Ghz | 2 GB geheugen | 900 GB harde schijven | Samsung 214T | Mac OS 10.5.4 | PC/HTPC; hier | witte Nokia N82 4 GB

Heb vandaag even met een medewerker van een Apple retail store gesproken; ik vroeg naar het Santa Rosa platform en hij verwachtte niet dat er een upgrade zou komen. Ik ben nu erg in de verleiding aan het komen om dan toch maar de iMac te doen.

Reg. datum: 03 januari 2002

quote:
ronaldlokers schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:51:

Ik zou als consument altijd bij de Apple store zelf kopen in verband met hun uitleg van het retourrecht (ik meen bij Apple gedurende 10 dagen vanaf aflevering). 1 Telefoontje is dan genoeg om de spullen weer op te laten halen en je geld retour te krijgen, zonder gezeur of zelfs maar een reden te hoeven opgeven en ongeacht of je de spullen hebt uitgepakt en een aantal dagen hebt geprobeerd.

Reg. datum: 26 januari 2005

quote:
ronaldlokers schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:51:

Ik koop eigenlijk alles online bij de Apple Store ivm met studentenkorting (Surfspot). Daarnaast is de omruilgarantie handig en koop je rechtstreeks bij de producent. Door dat laatste ben je niet gebonden aan een bepaald servicepunt wat betreft garantieafwikkeling. Ook als je echt problemen krijgt vind ik het prettiger om direct met Apple te communiceren dan om in een winkel in discussie te gaan die dan bijvoorbeeld eerst toestemming gaan vragen om iets te repareren binnen de garantie bij Apple zelf. Heb een behoorlijk aantal defecten aan mijn 1e generatie MacBook gehad. Bij Apple zelf altijd netjes te woord gestaan, bij de service-providers (die de reparatie dan uitvoeren) stuk slechtere ervaringen helaas.

Everybody is wired

Ik heb een core solo 1,5 Ghz mac mini als media center.

Als ik een .mkv 720 bestand wil afspelen met vlc gaat het niet zoals ik gehoopt had. Het tikt en loopt niet soepel. Ook het DTS geluid over de spdiff naar mijn versterker hikt. VLC draait ook maar 80 % cpu verbruik. Ik heb zeker nog 15 % over.

Is de mac mini nu niet krachtig genoeg. En hoe kan ik vlc die laatste paar procenten laten gebruiken zodat de film dan waarschijnlijk wel vloeiend draait?
Reg. datum: 23 juni 2003

quote:
4POX schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 17:59:
Ik heb een core solo 1,5 Ghz mac mini als media center.

Als ik een .mkv 720 bestand wil afspelen met vlc gaat het niet zoals ik gehoopt had. Het tikt en loopt niet soepel. Ook het DTS geluid over de spdiff naar mijn versterker hikt. VLC draait ook maar 80 % cpu verbruik. Ik heb zeker nog 15 % over.

Is de mac mini nu niet krachtig genoeg. En hoe kan ik vlc die laatste paar procenten laten gebruiken zodat de film dan waarschijnlijk wel vloeiend draait?
Je bent aan het goede adres: Ik ben de expert op het gebied van Mac Mini en .mkv's. Ik heb een 1.5 Core Solo gehad, een 1.66 core Duo gehad en nu in het bezit van een 1.83 Core Duo.

De Mac Mini 1.5 is niet krachtig genoeg voor 720 .mkv .x264 te draaien in VLC. Sommige doen het wel met Perian en Quicktime maar dat ondersteunt geen DTS (anno 2008, Steve Jobs, are you reading this?!?!?!?!??!).
De Core Duo 1.66 en 1.83 CD pakken wel alles in VLC en zelfs diverse 1080p movies zolang de bitrate maar onder de 9Mbps blijft.

Maar op de CES 2008 (7 januari) gaat CoreAVC voor Apple worden aangekondigd en dat kan je redding zijn. Keep your fingers crossed :)

Reg. datum: 27 mei 2006

Ik heb gisteren mijn solo 1,5 ghz geupgrade naar 1,66 Core 2 Duo (T5500)
Gelijk de 60gb vervangen voor 160gb 7200rpm, combodrive door de Nec/Optiarc AD-7630A en 2gb geinstalleerd ipv 512mb.
En hij draait heerlijk wat een verschil zeg 8) en nog makkelijk gedaan ook via een tutorial via youtube.

quote:
bangnl schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:09:
Ik heb gisteren mijn solo 1,5 ghz geupgrade naar 1,66 Core 2 Duo (T5500)
Gelijk de 60gb vervangen voor 160gb 7200rpm, combodrive door de Nec/Optiarc AD-7630A en 2gb geinstalleerd ipv 512mb.
En hij draait heerlijk wat een verschil zeg 8) en nog makkelijk gedaan ook via een tutorial via youtube.
Netjes. Hoeveel euri en tijd was je kwijt? Ik heb zelf 1GB in mijn Mac Mini 1.83 gedaan en ga vanavond de 80GB omwisselen voor een 160GB HD. Vraagje: kan ik die schijven gewoon wisselen en daarna via de USS opstarten via de externe 80GB (original HD met Leopard) of moet ik eerst alles via CCC omzetten. Of kan dat dus daarna?

Reg. datum: 27 mei 2006

Ik was ongeveer een uurtje kwijt en de kosten waren +/- 350 euro.
Ik heb verder een schone installatie naderhand uitgevoerd.

quote:
bangnl schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:15:
Ik was ongeveer een uurtje kwijt en de kosten waren +/- 350 euro.
Ik heb verder een schone installatie naderhand uitgevoerd.
Ok, ik heb net mijn 80 GB vervangen door de 160 GB, kwartiertje werk. Het copieren via CCC kostte 1,5 uur (60 GB). Alles draait prima nu. Een Mac Mini openen voor RAM/HD is echt te doen, ook voor mensen met twee linkerhanden. Alleen het wisselen van een processer is wel lastig denk ik.

You will Comply

Ik heb een maand geleden de knop doorgehakt en een mac mini gekocht nu heb ik deze bij Apple zelf gekocht en heeft de volgende specs 1,83-GHz Intel Core 2 Duo, 1 GB geheugen en 80-GB harde schijf. In eerste instantie dacht ik genoeg te hebben aan een 80GB harde schijf alleen nu ik de smaak te pakken krijg is het toch niet genoeg. Is het mogelijk om een harde schijf bij te plaatsen. Als dit gaat moet ik dan nog ergens rekening mee houden.

we_are_borg wijzigde dit bericht 08-12-2007 13:42 (6%)

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Komt gewoon door die konijnen
Reg. datum: 29 december 2001

Heeft iemand al eens gepoogd de mini z'n DVD superdrive te vervangen door een blueray of een hddvd drive ?

Ik zat zo even te googelen en kon er nog geen info over vinden.., lijkt mij eigenlijk wel een ideale upgrade als je 'em als mediacentertje gebruikt zoals ik..
Reg. datum: 23 december 2006

Bij plaatsen zal helaas niet gaan, je zult de bestaande 80GB schijf moeten vervangen, wat je wel kan doen is een externe schijf aansluiten op de mini via USB ,Firewire of ethernet (nas)

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 42 43 44 45 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: