Hoofdcategorieën
Topicacties

[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 41 42 43 44 last

Reageer Nieuw Topic
Blaat.

quote:
torp schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 09:26:
De nieuwe Mini heeft geen Santa Rosa.
Euh, ik denk het toch wel hoor! De oude Mini is ook gebaseerd op een laptop-chipset, de 945GM als ik me niet vergis, en de enige laptop-set die de 2,0GHz Core2 Duo (T7200, Merom, 65nm) ondersteunt is de Santa Rosa set, omdat de 2,0 een FSB van 800MHz vereist.

Je bent misschien in de war met Centrino Pro, wat een marketing-naam is, en ook onder andere de 802.11 draft-N omvat. Dat heeft de nieuwe Mini niet.

Anders zou ik graag iemand zien die eens een Windows live CD'tje in de nieuwe Mini stopt en even de Intel Chipset Identification Utility draait. Dan hebben we tenminste 100% zekerheid.

My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]

Blaat.

quote:
minoverta schreef op zondag 23 september 2007 @ 18:06:
Het enige waar ik in het begin over struikelde was het feit dat de mic van m'n headset niet werkte op de ingang van de geluidkaart. Had er een paar geprobeerd maar tevergeefs. Ben met met m'n Mac terug gegaan naar de winkel en de verkoper wist me te vertellen dat die mini jackets niet werken. Ik heb maar een USB headset aangeschaft en werkt out of the box.
Dat komt omdat de audio-ingang een LINE in is en niet een microfooningang. De meeste headset-mics hebben namelijk +5V nodig op één van de pinnen (phantom power) omdat het condensatormicrofoons zijn. De Mini biedt dat niet.

Ik ben nu even de HDD van mijn 1,66G Mini aan het wipen en opnieuw een verse install van Tiger aan het draaien. Waarschijnlijk komt er binnenkort een partij geheugen bij, ik twijfel nog even tussen 1GB of 2GB, ligt even aan de prijs. En natuurlijk een DiNovo Edge :)

Reg. datum: 23 juni 2003

quote:
Waarom niet het mooiste wireless keyboard ter wereld, de nieuwe van Apple?

Blaat.

quote:
davidgilmour schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:59:
[...]

Waarom niet het mooiste wireless keyboard ter wereld, de nieuwe van Apple?
Kwestie van smaak misschien? Mijn Mini staat in de woonkamer op een beamer aangesloten, en ik vind de DiNovo Edge niet alleen mooier maar ook praktischer omdat je geen losse muis nodig hebt. Front Row kan ik eventueel nog bedienen met mijn Wiimote. :)

Reg. datum: 04 september 2007

quote:
Stoney3K schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:40:
[...]
Anders zou ik graag iemand zien die eens een Windows live CD'tje in de nieuwe Mini stopt en even de Intel Chipset Identification Utility draait. Dan hebben we tenminste 100% zekerheid.
Bestaan die? Dacht dat dat typisch linux was...Of iig iemand die windows draait op de mac via bootcamp..? goed idee!

strijk wijzigde dit bericht 23-09-2007 23:01 (4%)

Blaat.

quote:
strijk schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:01:
[...]

Bestaan die? Dacht dat dat typisch linux was...Of iig iemand die windows draait op de mac via bootcamp..? goed idee!
Met een Windows Preinstallation Environment (bv. BartPE) kun je ook een live Windows sessie draaien hoor. :)

Reg. datum: 28 augustus 2003

quote:
Stoney3K schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:40:
[...]

Euh, ik denk het toch wel hoor! De oude Mini is ook gebaseerd op een laptop-chipset, de 945GM als ik me niet vergis, en de enige laptop-set die de 2,0GHz Core2 Duo (T7200, Merom, 65nm) ondersteunt is de Santa Rosa set, omdat de 2,0 een FSB van 800MHz vereist.

Je bent misschien in de war met Centrino Pro, wat een marketing-naam is, en ook onder andere de 802.11 draft-N omvat. Dat heeft de nieuwe Mini niet.

De enige chipset die de T7200 is een Santa Rosa chipset? Dat is volgens mij niet waar. Mijn iMac heeft een T7200 (667 MHz FSB) met een 945 chipset en die werkt gewoon prima (volgens mij is het de T7300 @ 2GHz met een 800 MHz FSB). Ik denk dus ook dat de Mac mini geen Santa Rosa-based chipset aan boord heeft. Is trouwens in Mac OS X ook wel te zien lijkt me, een 945 is volgens mij gecombineerd met een ICH7-M southbridge en een Santa-Rosa chipset met een ICH8-M (te zien bij SATA). Als laatste, zijn er Santa Rosa laptops met een GMA950? De 965GM bevat toch altijd een GMA X3100?

Dit is maar een gok hoor... ;)

Reg. datum: 28 juli 2007

quote:
Werkt die wel met OSX? Volgens de site nl. niet.
Goeie tip, overigens. Die volume slider ziet er handig uit, naar zoiets ben ik al een tijd op zoek (draadloze vervanger voor mijn Griffin PowerMate)

Blaat.

quote:
Frietsaus schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:11:
[...]

De enige chipset die de T7200 is een Santa Rosa chipset? Dat is volgens mij niet waar. Mijn iMac heeft een T7200 (667 MHz FSB) met een 945 chipset en die werkt gewoon prima (volgens mij is het de T7300 @ 2GHz met een 800 MHz FSB). Ik denk dus ook dat de Mac mini geen Santa Rosa-based chipset aan boord heeft. Is trouwens in Mac OS X ook wel te zien lijkt me, een 945 is volgens mij gecombineerd met een ICH7-M southbridge en een Santa-Rosa chipset met een ICH8-M (te zien bij SATA). Als laatste, zijn er Santa Rosa laptops met een GMA950? De 965GM bevat toch altijd een GMA X3100?

Dit is maar een gok hoor... ;)
Mijn Acer 7720 heeft een T7200 aan boord met 800MHz FSB op Santa Rosa. Zelfde stuk zand wat dus in de Mini zit :)... Overigens een top CPU hoor, werkt prima voor alle toepassingen van video-editing tot gamen.

Santa Rosa wordt niet noodzakelijk geleverd met X3100, Centrino Pro wel.

Als je naar de MacBook specs kijkt zie je overigens dat die overeenkomen met de specs van de nieuwe Mini. Kan goed zijn dat ze nog voor de Mini en de 2007 MacBook (niet Pro) gekozen hebben voor de 945/ICH7 set, wat ook zou betekenen dat er uitwisselbaarheid is met onderdelen uit de 'oude' Mini! Het design van de Mini is immers (bijna) een MacBook met het scherm eraf gesloopt en het moederbord in een andere layout.

* Stoney3K gaat eens kijken of er een Core2 T7200 in zijn 2006 Mini zou passen :)

Blaat.

quote:
zounds010 schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:49:
[...]

Werkt die wel met OSX? Volgens de site nl. niet.
Goeie tip, overigens. Die volume slider ziet er handig uit, naar zoiets ben ik al een tijd op zoek (draadloze vervanger voor mijn Griffin PowerMate)
Het is gewoon een Bluetooth HID, dus ik zou niet weten waarom niet. Alleen de fancy Logitech gadgets (programmeerbare software) moeten het nog even afweten, maar Logitech staat er ook om bekend dat ze over het algemeen goeie Mac support hebben. Mogelijk brengen ze binnenkort nog software uit voor de Edge op OSX, of wachten ze even de Leopard release af.

Reg. datum: 07 januari 2001

quote:
* Stoney3K gaat eens kijken of er een Core2 T7200 in zijn 2006 Mini zou passen :)
Ja hoor, dat past. Helaas zijn die dingen tamelijk duur.

Blaat.

quote:
torp schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:19:
[...]

Ja hoor, dat past. Helaas zijn die dingen tamelijk duur.
Mooi, ik twijfelde even want ik wist niet of de Core (niet Core2) ook op 65nm draaide of nog op 90nm. Er zijn namelijk borden die de Core2 niet ondersteunen maar die specifieke FSB wel. Alleen wat je zegt, een losse Core 2 Duo (Merom) op Socket P is belachelijk duur om aan te komen. Geheugen bijsteken kan ik overigens wel altijd zonder problemen, DDR2 SO-DIMMs zijn nog steeds in prijs aan het zakken.

Reg. datum: 03 januari 2002

quote:
Stoney3K schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:32:
[...]

Mijn Acer 7720 heeft een T7200 aan boord met 800MHz FSB op Santa Rosa. Zelfde stuk zand wat dus in de Mini zit :)... Overigens een top CPU hoor, werkt prima voor alle toepassingen van video-editing tot gamen.

Als je naar de MacBook specs kijkt zie je overigens dat die overeenkomen met de specs van de nieuwe Mini. Kan goed zijn dat ze nog voor de Mini en de 2007 MacBook (niet Pro) gekozen hebben voor de 945/ICH7 set, wat ook zou betekenen dat er uitwisselbaarheid is met onderdelen uit de 'oude' Mini! Het design van de Mini is immers (bijna) een MacBook met het scherm eraf gesloopt en het moederbord in een andere layout.

Alleen de MBP en de nieuwe iMac maken gebruik van Santa Rosa, de Mini en de MB niet! Van de 4GB geheugen die ik in het laatste model Mini heb geïnstalleerd is dan ook slechts 3GB bruikbaar. Oudere intel Mini's konden slechts 2GB aan.

Reg. datum: 28 augustus 2003

quote:
Stoney3K schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:32:
[...]

Er bestaat geen Core 2 Duo T7200 met een FSB van 800 MHz als ik Intel mag geloven. Wel is er een T7250 op 2GHz met 2MB cache en een FSB van 800 MHz, en een T7300 op 2GHz met 4MB cache en een FSB van 800 MHz. Hieruit concludeer ik dat de Mac mini geen Santa Rosa chipset aan boord heeft. De Acer Aspire 7720 bevat volgens de website van Acer ook een T7300 chip, niet een T7200.

Ook Apple geeft aan dat de CPU's van de Mac mini een 667 MHz FSB hebben:
quote:
1,83-GHz of 2,0-GHz Intel Core 2 Duo-processor
2 MB of 4 MB L2-cache op de chip
667-MHz "frontside"-bus
Terwijl er bij de MacBook Pro (die dus wel Santa Rosa onderdelen bevat) staat:
quote:
800-MHz "frontside"-bus
Kortom, ik zou nog even goed uitzoeken of er wel een Socket P CPU in kan, want ik ben bang van niet. Voor zover ik weet gebruiken alle mini's nog socket 479 CPU's. :)

Frietsaus wijzigde dit bericht 24-09-2007 16:34 (6%)

Blaat.

Je hebt inderdaad gelijk. De T7200 is een 2G Core2 met een FSB van 667, terwijl de T7300 zijn 'grote broertje' is met een FSB van 800MHz (op Santa Rosa). Ik merkte inderdaad bij mijn reboot van de laptop dat ik een T7300 aan boord heb en geen T7200. Wat overigens, naar mijn weten, het enige verschil is, want ze zijn allebei gebouwd op de 65nm die en hebben een L2 cache van 4MB. Een T7200 overklokken naar een T7300 snelheid (of erboven) moet dus op zich niet zo moeilijk zijn.

En inderdaad, de T7200 is nog van de Socker 479-generatie. Waarschijnlijk dat de nieuwe lichting Mini's (als Apple die al op stapel heeft staan) met Socket P's gaan lopen.

Edit: Logitech DiNovo Edge werkt overigens probleemloos zonder extra drivers onder OSX. Bij opstarten had ik even een muis nodig, maar als je hem eenmaal gekoppeld hebt en als favoriet ingesteld blijft hij zonder problemen aanwezig, ook na een reboot.

Stoney3K wijzigde dit bericht 24-09-2007 23:33 (16%)

Reg. datum: 28 juli 2007

incl. de slider, scrollwiel enzo?

Blaat.

quote:
Slider en scrollwiel werken out-of-the box, net als de muis. Enige wat het niet doet zijn de Media Center knoppen (Alleen Play/Pause onder iTunes), maar misschien komt Logitech daar nog met wat voor mee uit. Onder Windows werkt alles vanzelfsprekend zonder problemen :)

Ik ben nog even aan het kijken hoe ik mijn Mini op software-gebied opbouw. Ik wil o.a. binnenkort graag TV op kunnen nemen, maar vooralsnog kan ik dat met Front Row niet. Of ik moet een goeie MCE applicatie voor OSX vinden, óf ik moet overgaan op Windows/Linux met bv. MediaPortal. Goed, dat wordt weer puzzelen en reinstallen :)

vraagie:

Hoe bevalt de 1.83ghz met 1gig geheugen en final cut? loop vloeiend?

quote:
MRDB83 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 01:43:
vraagie:

Hoe bevalt de 1.83ghz met 1gig geheugen en final cut? loop vloeiend?
http://www.apple.com/nl/finalcutstudio/specs.html

Final Cut Studio is not compatible with integrated Intel graphics processors
Blue | MenAgainstDisease
Reg. datum: 07 februari 2002

@ AllStar: dit gaat over Final Cut Studio 2.... volgens mij draait Final Cut 5.1 (ook universal) wel op de MacMini. Maar dit moet ik nog even proberen, kan de techspecs nergens vinden.
Reg. datum: 15 augustus 2002

Vraagje:

Ik wil binnen kort een 2de hands mac computer kopen alleen voor Logic Studio. Is mac mini Dual Core 1.66GHZ met 1GB goed genoeg voor? Of is het verstandig om een andere Mac product te kopen?

En kan je processor makkelijk vervangen?

Sky2k wijzigde dit bericht 02-10-2007 18:01 (3%)

Reg. datum: 12 maart 2000

quote:
Sky2k schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:57:
Vraagje:

Ik wil binnen kort een 2de hands mac computer kopen alleen voor Logic Studio. Is mac mini Dual Core 1.66GHZ met 1GB goed genoeg voor? Of is het verstandig om een andere Mac product te kopen?
http://www.apple.com/logicstudio/logicpro/specs.html
quote:
Nee. Zelfs het vervangen van geheugen is al een klus die je het beste overlaat aan iemand met meer dan gemiddelde knutselvermogens.

Reg. datum: 04 september 2007

quote:
Sky2k schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:57:
Vraagje:
...
Makkelijk niet, maar het kan wel.
Echter: de heatsink of koelblok zit met plastic dingetjes vast op het moederbord/CPU. Deze schijnen makkelijk te breken dus voorzichtigheid is geboden. Als er een breekt, moet je die zelf gaan vervangen met andere oplossing zoals schroefjes o.i.d. Enne de garantie kun je sowieso op je buik schrijven vermoed ik.

Verder zijn losse processors erg duur, zeker dit type dat nog vrij recent is. En is het niet zo dat de maximale snelheid van het type cpu die in de mac mini past inmiddels niet zo ver veel meer verschilt van de snelheid van de huidige ingebouwde cpu's? Of denk ik alleen maar dat dit verschil klein is (bijv 2,0GHz vs 2,16 GHz) Verder zit je met mogelijke verschillen in hitte vorming oftewel voor goede koeling kan het zijn dat je stille mini verandert in een blazend en loeiend kastje. Tot slot zijn er denk ik verschillen in stroomverbruik, alhoewel ik niet weet wat de invloed daar precies van kan zijn.

Deze meneer bijv. is het wel gelukt... en en zijn er meer die het gelukt is, even googlen en er is genoeg hack-werk te vinden ook met foto's, how to's (de putty knife etc.) of filmpjes (youtube)

[edit] en deze tweaker...

laat ik het zo zeggen - ik zou het zelf niet doen, en laten doen ook niet gezien de kosten...

strijk wijzigde dit bericht 03-10-2007 21:10 (37%)

Reg. datum: 19 juni 2007

Het vervangen van de processor kan natuurlijk wel interessant zijn als je voor een klein prijsje een oudere (tweedehands) Intel mac mini kunt krijgen. Zo heb ik een mac mini 1.5ghz core solo succesvol geupgraded naar een 1.83ghz core duo.

En idd, dat geknoei met die plastic pennetjes van de heatsink heeft me wel wat moeite en stress bezorgt maar 't is mij gelukkig wel allemaal gelukt zonder schade 8) En mn mac is er véél sneller mee geworden, al heb ik er achteraf toch spijt van dat ik er niet direct een 2ghz core2duo in heb gezet.

Reg. datum: 23 juni 2003

quote:
Pentaxiaan schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:54:
Het vervangen van de processor kan natuurlijk wel interessant zijn als je voor een klein prijsje een oudere (tweedehands) Intel mac mini kunt krijgen. Zo heb ik een mac mini 1.5ghz core solo succesvol geupgraded naar een 1.83ghz core duo.

En idd, dat geknoei met die plastic pennetjes van de heatsink heeft me wel wat moeite en stress bezorgt maar 't is mij gelukkig wel allemaal gelukt zonder schade 8) En mn mac is er véél sneller mee geworden, al heb ik er achteraf toch spijt van dat ik er niet direct een 2ghz core2duo in heb gezet.
Hoeveel was je totaal kwijt voor je 1.5 + 1.83CD? En wat vind jij de echte meerwaarde van een 2.0 C2D t.o.v. de 1.83 CD, hoe verhouden zich die qua prijs?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 41 42 43 44 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: