Gathering of Tweakers

Quicksearch

Mac mini

http://crew.tweakers.net/Daedalus/apl/mm-2/macmini.jpg
Mac mini - Specs:

• 1,83 GHz of 2,0 GHz Intel Core 2 Duo processor
• 667 MHz frontside-bus
• 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300) op twee DIMM's, uitbreidbaar tot 2 GB
• Intel GMA950 grafische processor met 64 MB DDR2 SDRAM, gedeeld met werkgeheugen
• 80 of 120 GB 5400 rpm seriële ATA harde schijf; optionele schijf van 120 of 160 GB
• Eén FireWire 400-poort (8 watt), vier USB 2.0-poorten
• DVI video-uitvoer tot 1920 x 1200 pixels
• VGA video-uitvoer tot 1920 x 1080 pixels via meegeleverde adapter
• S-video en composite video-uitvoer via optionele Apple DVI-naar-video-adapter
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer
• Slot-loading Combo drive of slot-loading 8x DL SuperDrive
• AirPort Extreme (802.11g), Bluetooth 2.0 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Tiger, iLife '08, iWork '08-proefversie en meer

Mac mini - augustus 2007 upgrade:

Op 7 augustus 2007 heeft de Mac mini stilletjes een upgrade gekregen. De Intel Core Duo processors van 1,66 en 1,83 GHz werden vervangen door Intel Core 2 Duo processors van 1,83 en 2,0 GHz. Daarnaast wordt de mini nu standaard met 1 GB aan RAM geleverd in plaats van 512 MB en is de capaciteit van de harde schijf vergroot. Deze upgrade zorgt voor een prestatieverbetering van 22 procent ten opzichte van de vorige revisie (bron: Tested: Core 2 Duo Mac Mini.)

Mac mini - Meer info:
Mac mini - Vorige delen:
[Mac mini Intel] Discussietopic en Mini-FAQ

Met dank aan leon1e voor het vorige deel.

"Gee Brain, what do you want to do tonight?"
"The same thing we do every night, Pinky – Try to take over the world!"
| nu met 206 avatars! | Icarus@IRC | 宇多田ヒカル \o/ |

Times like these...
Reg. datum: 28 september 2000

Ik heb er een besteld, komt als het goed is deze week binnen.

Werkt de 802.11n upgrade (van de Macbook & iMac C2Duo) ook op de Mac Mini?

...call for a Big Lebowski

Ondanks dat het een Core 2 Duo is, zit er voor zover ik weet geen 802.11n Airport Extreme in de nieuwe Mac mini's, of is deze te activeren.

Blue | MenAgainstDisease

Hmmmm, dat zou ik ook niet weten. Daarvoor zou ik het even moeten nakijken, heb namelijk net vorige week een Mini gekocht.... eigenlijk wel interessant om te weten.

Misschien is het trouwens ook een idee om een soort van guide in de SP te maken over hoe je de MacMini eventueel zelf kan openmaken.
Hiya, fellas!

quote:
Red schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:05:
Hmmmm, dat zou ik ook niet weten. Daarvoor zou ik het even moeten nakijken, heb namelijk net vorige week een Mini gekocht.... eigenlijk wel interessant om te weten.

Misschien is het trouwens ook een idee om een soort van guide in de SP te maken over hoe je de MacMini eventueel zelf kan openmaken.
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/Mac-Mini/82 ;)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Blue | MenAgainstDisease

@ Tourniquet:

Das de PowerPC variant. De Intel variant steekt anders in elkaar....
Hiya, fellas!

oh :$

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Foto foto..
Reg. datum: 15 oktober 2001

Mis de core solo nog in de startpost :)

quote:
KrL schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:55:
Mis de core solo nog in de startpost :)
Die wordt niet meer gemaakt :)

Even nog over iLife 2008. Als je dat dan voor 14 euro bestelt, krijg je dan het mooie pakket dat voor 79 euro in de winkel ligt (inclusief doosje en handleiding) of sturen ze je een losse DVD op?

* davidgilmour heeft vorige week een oud model gekocht zonder iLife 08.

davidgilmour wijzigde dit bericht 19-09-2007 10:35 (41%)

quote:
davidgilmour schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:32:
Even nog over iLife 2008. Als je dat dan voor 14 euro bestelt, krijg je dan het mooie pakket dat voor 79 euro in de winkel ligt (inclusief doosje en handleiding) of sturen ze je een losse DVD op?
Je krijgt het doosje. Losse DVD's doet men niet aan.. :)

quote:
Red schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:05:

Ik heb een link naar de instructievideo van Other World Computing toegevoegd :)

quote:
burne schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:43:
[...]

Je krijgt het doosje. Losse DVD's doet men niet aan.. :)
Thanks. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, ik kreeg als bestelling iLife 08 Up to date.
Ik weet niet of die dan ok exact 100% hetzelfde is als het doosje van 79 euro, ik zie het wel.

Reg. datum: 20 januari 2004

quote:
davidgilmour schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:25:
[...]

Thanks. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, ik kreeg als bestelling iLife 08 Up to date.
Ik weet niet of die dan ok exact 100% hetzelfde is als het doosje van 79 euro, ik zie het wel.
Alsof het uitmaakt in welk doosje het zit ;). Het gaat er toch om dat je de software krijgt?

Vind trouwens wel dat de iWork compatibiliteit met office bestanden nog verre van optimaal is, maar dat is weer een ander verhaal ;).

Voor de rest doet mijn mac mini nog steeds waar die voor bedoeld is ;). Het blijft een geweldig apparaat (zeker voor de formfactor).
quote:
Rox_NL schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:31:
[...]

Alsof het uitmaakt in welk doosje het zit ;). Het gaat er toch om dat je de software krijgt?

Voor de rest doet mijn mac mini nog steeds waar die voor bedoeld is ;). Het blijft een geweldig apparaat (zeker voor de formfactor).
Ik wil het pakket verkopen :)

Ben het met je eens, de Mac Mini is een perfecte kompjoetert :)

Reg. datum: 04 september 2007

Heeft er al iemand ervaring met de 3 GB RAM geheugen (bijv. van OWC) in de intel mac?

quote:
strijk schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 00:26:
Heeft er al iemand ervaring met de 3 GB RAM geheugen (bijv. van OWC) in de intel mac?
Ik heb 2 x 2GB Kingston Value Ram in mijn Mini (C2D 2Ghz) zitten. Wat wil je weten?

quote:
Deephouse schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 09:26:
[...]
Ik heb 2 x 2GB Kingston Value Ram in mijn Mini (C2D 2Ghz) zitten. Wat wil je weten?
Hoe het nu eigenlijk zit met de (video)prestaties. Apple claimt dat je per se matched geheugen moet gebruiken (dus bijv. 2 x512MB in plaats van 1 x 1GB) omdat dit een snelheidswinst zou geven t.o.v. een enkele RAM. Dit zou voornamelijk gelden voor de video prestaties?
Nu zou dit 'voordeel' dus wegvallen als je 3GB zou gebruiken (wat het maximale is wat gebruikt kan worden door de chipset en/of (?) OSX - volgens vorige posts)

Nu lees ik in vorige posts dat er nog veel onduidelijk is of verschil van mening over het shared memory van de (onboard) videokaart, of die 64MB (in praktijk 80MB) nog op kan lopen tot 256MB (volgens sommigen) Dat schijnt dan alleen weer de kunnen in Windows, of in ieder geval is het daar alleen zichtbaar - OSX zou dit ook doen volgens sommigen maar zou hier anders mee omgaan?

quote:
strijk schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:26:
[...]

Hoe het nu eigenlijk zit met de (video)prestaties. Apple claimt dat je per se matched geheugen moet gebruiken (dus bijv. 2 x512MB in plaats van 1 x 1GB) omdat dit een snelheidswinst zou geven t.o.v. een enkele RAM. Dit zou voornamelijk gelden voor de video prestaties?
Nu zou dit 'voordeel' dus wegvallen als je 3GB zou gebruiken (wat het maximale is wat gebruikt kan worden door de chipset en/of (?) OSX - volgens vorige posts)

Nu lees ik in vorige posts dat er nog veel onduidelijk is of verschil van mening over het shared memory van de (onboard) videokaart, of die 64MB (in praktijk 80MB) nog op kan lopen tot 256MB (volgens sommigen) Dat schijnt dan alleen weer de kunnen in Windows, of in ieder geval is het daar alleen zichtbaar - OSX zou dit ook doen volgens sommigen maar zou hier anders mee omgaan?
Dat soort dingen weet ik allemaal niet, ik gebruik geen 3-D applicaties en daar is de Mini natuurlijk ook niet voor bedoeld. Ik zou me er ook niet zo druk over maken, met 4GB RAM boeit het niet of er 64, 80 of 256MB aan videogeheugen wordt toegewezen, toch?

to byte or not to byte

[quote]strijk schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:26:
[...]

voor alle OS geld dat gelijk geheugen het beste is, dit zodat de BIOS niet met 2 apparte maten moet werken, voor de rest
Ach mijn WoW draait er goed op dus 8)

Van je hoby je werk maken is je leven verwerken. Van je werk je hoby is leven !

Reg. datum: 07 januari 2001

quote:
Heb je die test bij OWC al doorgelezen? Daar verkopen ze zelfs 3GB matched pairs.

667MHz FSB... 2GHz Core2 Duo... klinkt alsof ze naar Santa Rosa gegaan zijn.

Dit maakt de 'dure' Mini even krachtig als de MacBook Pro... wat het een enorm goed geprijsd video-editing systeem zou maken. Ik heb hier nu de 1,6G 'oude' Intel Mini (Core platform) en die loopt op sommige vlakken iets te hakkelig. In vergelijk met mijn 2GHz Santa Rosa laptop met 2GB DDR2 (zelfde spec als de top-end Mini dus) is ie niks meer behalve een goeie video player :)...

Santa Rosa zou wel betekenen dat support voor XP een beetje uitgefaseerd wordt. Mijn Acer laptop heeft ook geen officiële drivers voor XP -- zou Apple binnenkort alleen nog Vista driver discs meegeven met het Boot Camp pakket?

My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]

Reg. datum: 07 januari 2001

De nieuwe Mini heeft geen Santa Rosa.

quote:
torp schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:49:
[...]

Heb je die test bij OWC al doorgelezen? Daar verkopen ze zelfs 3GB matched pairs.
Ja. Hoe 2GB + 1GB alsnog matched (voordeel van dual channel methode) kan zijn is mij een raadsel. 8)7

strijk wijzigde dit bericht 22-09-2007 13:01 (4%)

Ik heb gisteren mijn Mini (met C2D 2.0Ghz en 4GB) getrakteerd op een upgrade van de harde schijf, en wel de Hitachi 7K200 200GB s-ata. De oorspronkelijke harde schijf was een Hitachi 5K160 120GB.

Het inbouwen was een fluitje van een cent. Het resultaat is uitstekend, de Mini is merkbaar sneller met deze harde schijf ongeacht welke taak je uitvoert.

Hij produceert ietsjes meer geluid, maar het betreft vooral een ander type geluid. Het is moeilijk te omschrijven maar het nieuwe geluid is beslist niet storend en de Mini blijft een nauwelijks te horen computer.

De temperaturen zijn met 1 tot 2 graden idle gestegen tot rond de 52 graden, maar de ventilator blijft netjes op 1500 rpm (het laagste aantal toeren dat de ventilator kan draaien) en loopt alleen bij het omzetten van een aantal .wav-bestanden naar Apple lossless op tot maximaal 2000 rpm. Dit ondanks de test van Storage Review waarin gezegd wordt dat de idle temperatuur van deze schijf ten opzichte van de Hitachi 5K160 verdubbeld van 0.52 watt naar 1.10 watt idle (en seek van 2.3 watt naar 3.0).

Het blijft echter jammer dat de Mini geen hogere resolutie ondersteunt zodat ik er een 30" ACD op kan aansluiten, want dan zou deze Mini wat mij betreft écht de ideale computer zijn!

Reg. datum: 23 september 2007

Na ongeveer een 6 maanden succesvol Tiger 10.4.10 en Leopard (9A466/9A499/9A527) op mijn x86 te hebben gebruikt, heb ik afgelopen vrijdag de knoop doorgehakt en een Mac mini Core2Duo 2.0GHz 1GB/120GB/SD aangeschaft. Alles is nog standaard en loopt als een trein. Misschien prik ik er nog wat geheugen bij maar ben er nu al redelijk tevreden mee.

Hmmm, moet nog even wennen op een nederlandse forum :)

Het enige waar ik in het begin over struikelde was het feit dat de mic van m'n headset niet werkte op de ingang van de geluidkaart. Had er een paar geprobeerd maar tevergeefs. Ben met met m'n Mac terug gegaan naar de winkel en de verkoper wist me te vertellen dat die mini jackets niet werken. Ik heb maar een USB headset aangeschaft en werkt out of the box.

Wat me meteen opviel is, na een paar keer booten, dat ie redelijk snel is met het laden van het besturingssyteem (nu nog standaard Tiger 10.4.10) en nagenoeg geruisloos is.

Ben er nu al helemaal verliefd op en heeft een ereplek op m'n bureau _/-\o_

Ohw ja, ik heb ook die superplatte (metal) toetsenbord aangeschaft, tikt zooooooo lekkerrrrrr :P

minoverta wijzigde dit bericht 23-09-2007 18:23 (9%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws