NFS is een Network Filesystem waarmee je dus een share (in NFS termen een export) een share point kan laten mounten als een deel van je eigen file structuur. Het protocol is er basaal en low-level, dus de overhead is minimaal en de performance is altijd vrij goed.quote:Patriek schreef op woensdag 24 september 2008 @ 04:32:
kan iemand me in leken-taal uitleggen wat de NFS functie inhoud, wat voor nut heeft, en vooral hoe ik daar gebruik van kan maken met Windows XP Pro?
heb er wel het een en ander over opgezocht, maar ik kom er niet aan uit met alle tech-praat er omheen
Ik hoop dat het Network File System een systeem is waarmee ik via de windows explorer gewoon kan browsen en rechtstreeks bestanden kan openen vanaf de Synology, met hogere snelheden dan het normale windows protocol (ik had al gemerkt dat FTP veel sneller gaat)
Op Unix (ook OSX) en Linux machines zit NFS support in de kernel ingebakken. Voor Windows niet, ik ken er ook geen een voor Windows. Het is opzich een service uit de Unix en Linux hoek. Als je Windows XP Pro hebt (niet home), dan kan je dit proberen:
http://www.microsoft.com/windows/sfu/default.asp
I've visited the Mothership @ Cupertino