Gathering of Tweakers

Quicksearch
Toch wel grappig. Ik heb sinds vandaag een Creative Zen, maar al mijn muziek staat op mijn Ubuntu pc. Nou had ik een Howto gevonden over Gnomad2: CVS aanzetten, allerlei rare libjes downloaden, configure, make etc. , maar in Ubuntu gaat dat natuurlijk veel makkelijker. Gewoon naar Applications -> Add/Remove, Gnomad2 zoeken, installeren en klaar. Het werkte ook gelijk, ging een stuk makkelijker dan ik dacht.

Orbital speed: 24.077 km/s
Reg. datum: 04 september 2007

Ik ga een enorme noobvraag stellen, maar dat komt omdat ik voor het eerst echt ubuntu gebruik.

Om aan ubuntu/linux te wennen wil ik het een beetje voor dagelijkse use gebruiken. daar hoort muziek bij. daar hoort een goeie player bij en daarom heb ik Amarok geinstalled (via synaptics). Veel goeie dingen over gehoord

Nu krijg ik amarok niet zover om mijn networkshare op de MyBook te importeren in library, omdat die share of nas gewoonweg niet voorkomt in de lijst. Ik heb de shares nu wel op desktop staan. Hoe krijg ik ze in godsnaam in Amarok geimporteerd?

Het lijkt me dat er een heel makkelijk iets voor moet zijn, omdat ik altijd hoor dat Linux tegenwoordig zo makkelijk is. Dus als er een manier is zonder code te typen in terminal hoor ik die het liefst. (anders punt voor windows, met zijn handige netwerklocaties...).

Het betreft een dus een sambashare op smb://na5/Muziek/ (of smb:\\na5\Muziek\ ??) ik weet het nooit zeker....
live cam hieronder

quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:32:
Het lijkt me dat er een heel makkelijk iets voor moet zijn, omdat ik altijd hoor dat Linux tegenwoordig zo makkelijk is. Dus als er een manier is zonder code te typen in terminal hoor ik die het liefst. (anders punt voor windows, met zijn handige netwerklocaties...).

Het betreft een dus een sambashare op smb://na5/Muziek/ (of smb:\\na5\Muziek\ ??) ik weet het nooit zeker....
Amarok is native KDE en kan daarom waarschijnlijk niet overweg met de gvfs user mount die jij hebt gemaakt in Gnome met Nautilus (denk ik).
Het is een beetje een gokje hoor, wat je in de goede richting kan helpen. Zelf kan ik Amarok niet starten (cannot initialize any audio device) terwijl audio gewoon werkt en Rhytmbox wel gewoon muziek kan spelen.

You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.

Ik heb nog geen echte mount, want de map mnt is leeg, dat is toch de mnt map? Amarok speelt de muziek wel af als ik afspelen met amarok kies, dus dat werkt naar behoren, kan alleen de muziek niet in de library krijgen, en dat is een must, normaal via verkenner zoeken naar een muziekfile is ondoenlijk, library is flink aan het worden. (15k+ files)
Kijk even in /media ipv /mnt, wellicht staat ie daar dan in.

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

live cam hieronder

quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:39:
Ik heb nog geen echte mount, want de map mnt is leeg
Je mount inderdaad niet echt, maar dat mnt leeg is wil niet zeggen dat je niet mount. :P Mounten kan overal :P mount /dev/sdb /home/mar2zz/mijndata
quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:39:
Amarok speelt de muziek wel af als ik afspelen met amarok kies, dus dat werkt naar behoren, kan alleen de muziek niet in de library krijgen, en dat is een must, normaal via verkenner zoeken naar een muziekfile is ondoenlijk, library is flink aan het worden. (15k+ files)
Ik zou het niet gek vinden als Amarok alleen library items kan halen uit een lokaal filesystem (of een echte mount). Niet zozeer een tekortkoming, maar een feature die nog niet geimplementeerd is.
Verder is de eerste hit op google dit.

edit: (aanvulling)
Door je netwerkshare te benaderen met iets als smb://wins-name/sharedir gaat dit in de meeste Ubuntu programma's (voor Gnome) via GVFS en zijn ze logischerwijs alleen op dezelfde manier te gebruiken in programmatuur die dit ook ondersteunt. Mijn gok is dat KDE-programma's dit nog niet doen, omdat KDE al langer zijn eigen userspace network transparent filesystem had en die van Gnome nodig toe was aan vervanging.

gertvdijk wijzigde dit bericht 24-07-2008 16:00 (19%)

You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.

Ik krijg die mount niet voor elkaar volgens die pagina, die had ik zelf ook al gevonden. Ik ga kubuntu proberen, kijken of die wat makkelijker in elkaar steekt. maar 2 uurtjes verloren met "makkelijke" linux...
live cam hieronder

quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:29:
Ik krijg die mount niet voor elkaar volgens die pagina, die had ik zelf ook al gevonden. Ik ga kubuntu proberen, kijken of die wat makkelijker in elkaar steekt. maar 2 uurtjes verloren met "makkelijke" linux...
Tja als je perse Amarok wil gebruiken over een samba share... Je kan ook je verwachtingen bijstellen of inderdaad proberen te kijken met Kubuntu.
Kubuntu hoef je overigens niet helemaal opnieuw te installeren he ;) Je kan gewoon met synaptic kubuntu-kde4-desktop installeren en bij het aanmeldscherm KDE als sessie te selecteren. Scheelt heel veel werk/tijd!
Misschien dat met die installatie ook de benodigde libraries/packages meekomen die Amarok nodig heeft om het wel te ondersteunen... wie weet ;)

Overigens is het sharen van een music library aan te raden met DAAP. (google maar eens)
Je moet je niet blind staren op de smb share in Amarok, maar meer op wat je wil bereiken natuurlijk.
quote:
Vicarious schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 18:17:
Of gewoon Rhythmbox gebruiken natuurlijk! Werkt fantastisch wat mij betreft, al is dat natuurlijk afhankelijk van je voorkeuren. Ik werd helemaal gestoord van Amarok.
Rhythmbox kan hier bij mij niet overweg met een ssh/sftp share, dus ik betwijfel of dat wel kan met een samba share. Voor deze doeleinden heeft ook Rhythmbox DAAP ondersteuning.

gertvdijk wijzigde dit bericht 24-07-2008 18:56 (37%)

Of gewoon Rhythmbox gebruiken natuurlijk! Werkt fantastisch wat mij betreft, al is dat natuurlijk afhankelijk van je voorkeuren. Ik werd helemaal gestoord van Amarok.

Ik ben eigenlijk een enorme foobar2000-fan. Ik ben binnen 20 minuten afgeknapt op KDE, dus weer terug naar gnome. Op de een of andere manier geen geluid enzo in kde, en gnome is toch duidelijker met het benoemen van dingen. Kan het verschil niet heel goed uitleggen. Ik ga terug naar gnome, en ga enorm mijn best doen om amarok aan de praat te krijgen. (of foobar, ook al is die native windows, er is een topic gaande op hydrogen hoe foobar in linux-virtualisatie bezig kan. ik leg waarschijnlijk mijn lat te hoog, eerst maar ff normale dingen doen in ubuntu, en dan toch maar ff m3u's maken in windows en die in amarok afspelen, volgens mij wil dat wel.

mocht ik ooit helemaal switchen, hebben mensen nog tips om dit OS acceptabel te krijgen voor de vrouw des huizes? (wat heb je nu weer gedaan marcel, zet eens terug, ik wil email lezen!)

Mar2zz wijzigde dit bericht 24-07-2008 19:04 (12%)

Evolution kun je gewoon instellen om bijv. via POP je mail binnen te halen. Dat lijkt in principe behoorlijk veel op Outlook tegenwoordig.

Verder zou ik wat makkelijker Desktop icoontjes maken met duidelijke namen. Gewoon Firefox op de desktop met daaronder als naam Internet ipv Firefox, dat idee. Dat ook doen met de verschillende harde schijven, en dan moet het wel goed komen.

Foobar werkt perfect met Wine. Echt een eitje... Virtualisatie lijkt me wat overkill voor één klein programmaatje (en dan heb ik het over codebase, niet over functionaliteit).

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:29:
Kan je de share niet gewoon mounten en dan afspelen? Dus zonder gvfs.

smbmount //ip/share /mnt/path -o username=*,password=*

(Kan zijn dat smbfs nodig is, apt-get install smbfs of via synaptic)

eppie wijzigde dit bericht 24-07-2008 19:14 (14%)

quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:03:
Ik ben eigenlijk een enorme foobar2000-fan. Ik ben binnen 20 minuten afgeknapt op KDE, dus weer terug naar gnome. Op de een of andere manier geen geluid enzo in kde, en gnome is toch duidelijker met het benoemen van dingen. Kan het verschil niet heel goed uitleggen. Ik ga terug naar gnome, en ga enorm mijn best doen om amarok aan de praat te krijgen. (of foobar, ook al is die native windows, er is een topic gaande op hydrogen hoe foobar in linux-virtualisatie bezig kan. ik leg waarschijnlijk mijn lat te hoog, eerst maar ff normale dingen doen in ubuntu, en dan toch maar ff m3u's maken in windows en die in amarok afspelen, volgens mij wil dat wel.

mocht ik ooit helemaal switchen, hebben mensen nog tips om dit OS acceptabel te krijgen voor de vrouw des huizes? (wat heb je nu weer gedaan marcel, zet eens terug, ik wil email lezen!)
Tja, het gewoon makkelijk maken voor haar, dus een icoontje voor email, internet, tekstverwerker in de gnome panel of op het bureablad ;)

Trouwens marcel, er is een hele handig website voor problemen of dingen waar je niet uitkomt.

Eerste hit google zoekwoorden: "amarok samba share"

Als je met gnu/linux wil gaan werken moet je er wel wat energie in stoppen, zo heb je dat ook ooit voor windows gedaan ;)

jelly wijzigde dit bericht 24-07-2008 19:17 (13%)

C is for Camping, F is for Fragging, L is for Lagging, N is for Newbie, O is for Owning, R is for Respawndelay, S is for Sucking, W is for Whining

live cam hieronder

quote:
eppie schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:13:
(Kan zijn dat smbfs nodig is, apt-get install smbfs of via synaptic)
Semi-offtopic:
Nine reasons why you should be using aptitude instead of apt-get or dselect. (Al sinds april 2004. Waarom apt-get toch blijft hangen bij iedereen? :? )

Ik ga er energie in stoppen, anders zat ik nu niet weer vanuit gnome te typen. Natuurlijk kan ik googlen op dingen, maar ik weet nauwelijks de naam van dingen in linux, dat maakt het moeilijk. Als de lingo na een poos gebruik gesneden koek is geworden dan googlet het sneller.

Ik vind het overigens er allemaal wel mooi uitzien moet ik zeggen. meerdere bureaubladen enzo, dat had windows ook moeten hebben. (of heeft vista dat ook?). heb net weer amarok geinstalled, daar ga ik opnieuw...

edit:
oei oei, ik hoor mijn na5 ratelen, ik heb de mount voor elkaar, in ieder geval, hij is symbolisch?? verwezen naar een map in media en toen ik 'm selecteerde in amarok ging de nas ratelen... Ik ben benieuwd...

werkt dus niet. dan rhythmbox maar. ziet er op zich ook prima uit. simpel doch doeltreffend, en ieder geval facets :). Die mount overigens prima, waarom zijn kde en gnome in werking zo verschillend? ik dacht dat het merely uiterlijk en plaatsing van dingen was, maar compleet andere engine...

Mar2zz wijzigde dit bericht 24-07-2008 20:41 (35%)

quote:
gertvdijk schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:32:
[...]

Semi-offtopic:
Nine reasons why you should be using aptitude instead of apt-get or dselect. (Al sinds april 2004. Waarom apt-get toch blijft hangen bij iedereen? :? )
Ik snap het ook niet eigenlijk. Ook alle tutorials staat nog apt-get in, ook de tutorials van Ubuntu zelf.

live cam hieronder

quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 20:10:
heb net weer amarok geinstalled
Begrijp ik nou dat je je hele OS opnieuw hebt geinstalleerd om KDE te draaien? Had even een van mijn vorige posts gelezen. :P
quote:
oei oei, ik hoor mijn na5 ratelen, ik heb de mount voor elkaar, in ieder geval, hij is symbolisch?? verwezen naar een map in media en toen ik 'm selecteerde in amarok ging de nas ratelen... Ik ben benieuwd...
Symbolic links zijn geweldig, maar misschien wat verwarrend als je het bestaan ervan niet kent.
Hardlinks zijn waarschijnlijk helemaal magie voor je dan.
quote:
werkt dus niet. dan rhythmbox maar. ziet er op zich ook prima uit. simpel doch doeltreffend, en ieder geval facets :). Die mount overigens prima, waarom zijn kde en gnome in werking zo verschillend? ik dacht dat het merely uiterlijk en plaatsing van dingen was, maar compleet andere engine...
Ja, KDE en Gnome geven een totaal verschillende desktopervaring en hebben weinig gemeen, behalve dat ze beide voldoen aan de richtlijnen van freedesktop.org. Daardoor is uiteindelijk wel veel uitwisselbaar en kan je bijvoorbeeld ook Compiz (i.p.v. kwm of metacity bij Gnome) als Window Manager naast KDE als Desktop Environment draaien. Hussel de Hussel - Grabbelton Linux. :9

... ja ik heb 3 installs gedaan, en 3x een iso gedowned. eerst ubuntu. toen in ubuntu kubuntu gedowned en gebrand. die geinstalled. toen in kubuntu ubuntu weer gedowned en die weer gebrand (geen zin om naar windows te gaan...)

Ik zoek me rot, maar ik kan nergens mijn ntfs-schijven vinden van windows. en ik wil wat stuff importen van die schijven zoals bookmarks en email enzo. bij de eerste install van ubuntu had ik ze bijna direct gevonden, maar nu ben ik helemaal de weg kwijt... :(

Mijn eerste schreden zijn kinderstapjes... sterker nog, dit is handen en voeten werk. En dat terwijl ik een tijd Puppy linux heb gedraaid op een pc, maar daar zat geen geluidskaart in en internette ik eigenlijk alleen mee.
live cam hieronder

quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:03:
... ja ik heb 3 installs gedaan, en 3x een iso gedowned. eerst ubuntu. toen in ubuntu kubuntu gedowned en gebrand. die geinstalled. toen in kubuntu ubuntu weer gedowned en die weer gebrand (geen zin om naar windows te gaan...)
Nja, weer wat geleerd zullen we maar zeggen. Niet weer zo moeilijk doen he? ;) Je moet maar zo denken: veel ontwikkelaars zijn luie nerds en willen niet alles moeten reinstallen, want het moet gewoon naast elkaar kunnen draaien. :) En als je iets voor elkaar wil krijgen zijn er talloze andere mensen die precies hetzelfde willen, waardoor er vast een handige methode is. Google is je vriend. (herinstallatie valt daar absoluut niet onder bijvoorbeeld)
Installeren + downloaden van kubuntu in Ubuntu in de packagemanager duurde hier 3 minuten ofzo en switchen was kwestie van uitloggen, kde selecteren en weer inloggen. :)
quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:03:
Ik zoek me rot, maar ik kan nergens mijn ntfs-schijven vinden van windows. en ik wil wat stuff importen van die schijven zoals bookmarks en email enzo. bij de eerste install van ubuntu had ik ze bijna direct gevonden, maar nu ben ik helemaal de weg kwijt... :(
(Installeer en) open GParted om te kijken welke schijf het is. Of klik gewoon alle volumes aan in Nautilus (de standaard filemanager van Gnome) die kan de boel op userspace mounten en direct tonen wat de inhoud is. Misschien moet je nog wel even ntfs-3g nodig (installeren met synaptic of adept).

gertvdijk wijzigde dit bericht 24-07-2008 21:11 (5%)

... look closer

Vanmiddag Ubuntu 64 geinstalleerd, Flash werkt prima - terwijl ik overal lees dat dat niet zo is. Hoe kan dat? :)

Beter laat dan nooit.

live cam hieronder

quote:
Frank-NL schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:16:
Vanmiddag Ubuntu 64 geinstalleerd, Flash werkt prima - terwijl ik overal lees dat dat niet zo is. Hoe kan dat? :)
Omdat die informatie die je leest dan verouderd is. Er zijn nog wel eens ontwikkelingen. :P

Ik was ook in de veronderstelling dat je met de x64-versie allerlei beperkingen had, zoals Flash dat niet werkt. Hoe is dat tegenwoordig dan? Kun je net als windows x64 ook 32bit apps draaien?

Ben nl. ook van plan om Ubuntu op mn andere pc te installeren, maar die heeft 4GB ram.
live cam hieronder

quote:
Palomar schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:46:
Ik was ook in de veronderstelling dat je met de x64-versie allerlei beperkingen had, zoals Flash dat niet werkt. Hoe is dat tegenwoordig dan? Kun je net als windows x64 ook 32bit apps draaien?
Tot op zekere hoogte wel ja. Je kan namelijk ook 32 bits libraries installeren, naast de 64 bits libs. Is niet wat je zegt out-of-the-box, maar er zijn vast howto's te vinden.
quote:
Palomar schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:46:
Ben nl. ook van plan om Ubuntu op mn andere pc te installeren, maar die heeft 4GB ram.
Je kan ook 4GB ram gebruiken in 32 bits Ubuntu (je doet wel wat tradeoffs dan). Iets met een bigmem kernel configuratie ofzo. Ff googlen dus ook. ;) Maar aan info uit 2006 heb je niet zoveel vrees ik.

Eigenlijk zijn beide 'oplossingen' gewoon trucendozen die je opengooit. Eigenlijk zou alles gewoon op alle architecturen gecompileerd moeten (kunnen) worden.

gertvdijk wijzigde dit bericht 24-07-2008 21:54 (9%)

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Er zijn een hoop 32bits libs gebundeld als ia32-libs. Deze worden door bijvoorbeeld Wine en Flash gebruikt. Aangezien dat slechts een bundel veelgebruikte libs is, kan je niet elk 32bits prog installeren. Dat zou pas kunnen als de hele 32bits repository via Apt geïnstalleerd kan worden in Ubuntu 64bit.

Het zou natuurlijk leuk zijn als alle opensource programma's magisch multiplatform zijn, maar bijvoorbeeld een groot project als Java zet je niet zo 123 om. Dat Flash nog niet 64bit is, is natuurlijk belachelijk.

DOT wijzigde dit bericht 25-07-2008 03:18 (26%)

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws