Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
DOT schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:56:
[...]

Ook is het geen fout van Linux als een game-installer "chown -R root:root /" uitvoert.
Ach, dat is nog wel te fixen. Als root rm -rf /* is denk ik een tikkeltje vervelender :p

Verder: we kunnen met zn allen _Pumba_ proberen over te halen, of hem voor gek te verklaren, ik denk dat het verspilde moeite is :p

Zonder geintje: we vinden het allemaal prachtig als mensen Linux eens uitproberen, maar vinden het dan weer onbegrijpelijk als ze terugstappen naar Windows? Tuurlijk zijn _Pumba_'s problemen allemaal op te lossen of zijn er genoeg alternatieven, soms is dat niet genoeg. Ik vind het prachtig om ermee te werken, laten we dan ook andere mensen eerlijk kiezen om terug te stappen :)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Natuurlijk, maar als hij het nodig vindt om het hier te melden, dan mogen we toch wel wat tegengas geven? ;) Als we meteen zeggen: "mja, je hebt gelijk, Linux faalt best wel", dan komt dat ook niet zo goed over. :P
quote:
_Pumba_ schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:03:
Dit slaat nu juist precies de spijker op z'n kop. Je moet toch net weer weten welke code je daar moet invoeren. De gemiddelde PC-gebruiker heeft daar geen zin in (de gemiddelde linux gebruiker blijkbaar wel). Luie computergebruikers als ik willen veel aanvinkvakjes en keuzerondjes 8)
Ik zeg alleen maar wat ik persoonlijk gebruik. Ik vind de CLI handig, omdat ik weet hoe het werkt en er sneller mee werk dan met GUI. Je kan ook gewoon Sound Juicer (hoe brak het ook is) gebruiken met default-instellingen, waarmee je ook gewoon een Ogg-bestand krijgt. Of je downloadt geen Flac (dat doe ik namelijk speciaal om het op mijn manier te converteren), maar gewoon MP3.

DOT wijzigde dit bericht 25-09-2007 23:10 (64%)

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

quote:
DOT schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:06:
Natuurlijk, maar als hij het nodig vindt om het hier te melden, dan mogen we toch wel wat tegengas geven? ;) Als we meteen zeggen: "mja, je hebt gelijk, Linux faalt best wel", dan komt dat ook niet zo goed over. :P
GNU/Linux faalt ook niet. De verwachtingen van "gebruikers" komen alleen niet overeen met de werkelijkheid. Als je het mij vraagt is het staven van een operating system aan Windows al iets belachelijks.

Last.fm | "I don't care who uses what, so long as they're not coming to me for tech support"

quote:
DOT schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:06:
Nee dat zou idd niet best overkomen :P maar het is toch ook een discussieforum, dus een beetje tegengas kan ik altijd wel waarderen :)
quote:
Jungian schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:09:
[...]

GNU/Linux faalt ook niet. De verwachtingen van "gebruikers" komen alleen niet overeen met de werkelijkheid. Als je het mij vraagt is het staven van een operating system aan Windows al iets belachelijks.
Als je wilt gaan concurreren met de huidige marktleider, zul je toch echt moeten gaan vergelijken. Althans, ik kan je verzekeren, dat zal de huis- tuin- en keukencomputeraar dat zal gaan doen mocht het ooit een serieus alternatief gaan vormen voor de massa-markt.

SENATVS·POPVLVSQVE·ROMANVS·DIVO·TITO·DIVI·VESPASIANI·FILIO·VESPASIANO·AVGVSTO

quote:
_Pumba_ schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:25:
Als je wilt gaan concurreren met de huidige marktleider, zul je toch echt moeten gaan vergelijken.
Als de marktleider een opgewarmde hoop troep op de markt brengt als consumenten operating system, valt er weinig te staven. Windows is technisch gezien inferieur aan elke ander populair operating system out there.
quote:
Althans, ik kan je verzekeren, dat zal de huis- tuin- en keukencomputeraar dat zal gaan doen mocht het ooit een serieus alternatief gaan vormen voor de massa-markt.
De casual user vergelijkt helemaal niets en gebruikt wat op haar/zijn computer geïnstalleerd staat. Of dit nu Windows of Linux is. Het inmiddels cliché voorbeeld :

Mijn ouders. Casual users die zich totaal niet interesseren in de computer. Dat ding moet gewoon werken en hun programmaatjes kunnen draaien. Meer niet. Omdat virussen, spyware, malware en andere grappen aan de orde van de dag zijn bij het gebruik van Windows (sure, jij hebt er geen last van, maar de overige 10.636.712 gebruikers wel) is het bij uitstek geen operating system voor hen als "oldbies". Hun systeem moest namelijk fool-proof en veilig zijn.

Internet Explorer en Microsoft Office heb ik toen vervangen door Firefox en Open Office. Bij Firefox zagen ze vrij weinig verschil (afgezien van het icoontje) en bij OO schiep alleen Som in plaats van AutoSom verwarring. Na een tijdje waren ze ook hier aan gewend en werd het tijd om het hele systeem op de schop te gooien.

Na installatie van (destijd) Ubuntu Dapper heb ik nog Flash geïnstalleerd (installer van Adobe zelf) en heb ik een papiertje gemaakt hoe ze moesten updaten ( :+ ). Voor de rest hebben ze zichzelf prima kunnen redden zonder hulp van mij (thank god). Een tijdje later heb ik Debian Etch (alles default) op deze pc gezet, zodat ze nog een paar jaartjes door kunnen tot de volgende stable.

* Jungian zal in vervolg doorverwijzen naar deze post, dat scheelt hem typen :+

Jungian wijzigde dit bericht 26-09-2007 10:00 (121%)

Last.fm | "I don't care who uses what, so long as they're not coming to me for tech support"

Bakkes!

@Pumba
Dan had je dus toch Gnormalize moeten proberen voor het cds rippen. Dropdownmenu's e.d. Bedenk namelijk wel dat Lame in Windows eigenlijk ook vanaf de commandline gaat. Alle progs die er gebruik van maken zijn nix meer dan een grafische frontend. Dus om alle opties van Lame in Windows te ontdekken moet je ook naar de comandline toe (lame /? ofzo??)
Of je had gewoon de settings opgezocht op internet en die ingevuld in je ripproggie. Google anyone?
Zoals al eerder aangedragen is 64bit waarschijnlijk jouw probleem. En die paar milliseconden tijdwinst is geen reden. Er is op dit moment nog geen voordeel te noemen voor een 64bit desktop OS (Windows/Linux/etc..). Er zijn nog te weinig programma's en drivers die er gebruik van maken.

He would insult the universe.

[quote]Jungian schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:32:
quote:
De casual user vergelijkt helemaal niets en gebruikt wat op haar/zijn computer geïnstalleerd staat. Of dit nu Windows of Linux is. Het inmiddels cliché voorbeeld :
Dit is inderdaad al vaker gezegd, maar wel waar ja. Het aantal mensen dat überhaupt weet wat een OS is en dat er alternatieven voor bestaan is <1% van de markt denk ik.
quote:
Mijn ouders. Casual users die zich totaal niet interesseren in de computer. Dat ding moet gewoon werken en hun programmaatjes kunnen draaien. Meer niet. Omdat virussen, spyware, malware en andere grappen aan de orde van de dag zijn bij het gebruik van Windows (sure, jij hebt er geen last van, maar de overige 10.636.712 gebruikers wel) is het bij uitstek geen operating system voor hen als "oldbies". Hun systeem moest namelijk fool-proof en veilig zijn.

Internet Explorer en Microsoft Office heb ik toen vervangen door Firefox en Open Office. Bij Firefox zagen ze vrij weinig verschil (afgezien van het icoontje) en bij OO schiep alleen Som in plaats van AutoSom verwarring. Na een tijdje waren ze ook hier aan gewend en werd het tijd om het hele systeem op de schop te gooien.
Je hebt wel een goeie tactiek gevonden om je ouders over te laten stappen :P ik heb het bij m'n ouders huis ook op twee PC'tjes gegooid en m'n pa in een keer Ubuntu proberen uit te leggen... maar het kwartje viel toch niet helemaal :) sowieso houden ze het liever bij het oude (xp)...
Openoffice was ook een beetje het struikelblok, omdat ik op die 2 computers al een tijdje Office 2007 heb staan en eigenlijk zijn ze nu gewend aan de ribbons. Bovendien blijft de compatibiliteit met MS Word beroerd. (Hopen dat MS *.odf gaat accepteren).
Trouwens vind ik de IE7 ook best wel fool-proof, maar dat is meer omdat werkelijk ELK scriptje/popup/etc. geblokkeerd wordt met zo'n (gelig) balkje dat dan verschijnt onder de adresbalk. En laten mijn ouders nou net dat balkje niet snappen (ze zien het niet eens) :P
Wat dat betrefd is Ubuntu voor de ECHTE computerleek wel handiger dan windows geloof ik, omdat er standaard wat minder opties zijn (liggen dieper verborgen) en de indeling van de menu's wat logischer.
quote:
Theimon schreef op woensdag 26 september 2007 @ 04:02:
@Pumba
Dan had je dus toch Gnormalize moeten proberen voor het cds rippen. Dropdownmenu's e.d. Bedenk namelijk wel dat Lame in Windows eigenlijk ook vanaf de commandline gaat. Alle progs die er gebruik van maken zijn nix meer dan een grafische frontend. Dus om alle opties van Lame in Windows te ontdekken moet je ook naar de comandline toe (lame /? ofzo??)
Of je had gewoon de settings opgezocht op internet en die ingevuld in je ripproggie. Google anyone?
Zoals al eerder aangedragen is 64bit waarschijnlijk jouw probleem. En die paar milliseconden tijdwinst is geen reden. Er is op dit moment nog geen voordeel te noemen voor een 64bit desktop OS (Windows/Linux/etc..). Er zijn nog te weinig programma's en drivers die er gebruik van maken.
Gnormalize heb ik ook wel geprobeerd, ook daar een commandline die ingevuld moet worden. Overigens bedoelde ik het rippen van CD's maar als voorbeeld, om aan te geven dat met een klein beetje extra programmeer werk de gebruiker heel wat gegoogle bespaard kan blijven.
In windows heb ik overigens nooit naar de commandline gemoeten omdat CDex lame meeinstalleerd en alle mogelijke opties weergeeft

Ik bedoel dus dit:
http://www.free-codecs.com/guides/pictures/cd_ripping_encoding/CDex_config.gif
http://www.free-codecs.com/guides/pictures/cd_ripping_encoding/CDex_encoder.gif

Ten opzichte van dit:
http://sernaonubuntu.wikidot.com/local--files/setting-up-audo-video-codecs/mp3profile.png

Persoonlijk zie ik de manier van CDex liever dan die van sound juicer. Bij CDex hoeft ik niet te googlen, alleen maar begrijpend lezen, aanvinken en klaar. Maar hier zal de 1 wel anders over denken dan de ander ...

Aventijn wijzigde dit bericht 26-09-2007 10:37 (9%)

quote:
_Pumba_ schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:27:
[quote]Jungian schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:32:
Je hebt wel een goeie tactiek gevonden om je ouders over te laten stappen :P
Geleidelijk aan iets veranderen is de slimste manier hè ;) De GNOME HIG draagt overigens ook bij aan de acceptie bij gebruikers (overal kunnen alles terugvinden op dezelfde plek).
quote:
Openoffice was ook een beetje het struikelblok, omdat ik op die 2 computers al een tijdje Office 2007 heb staan en eigenlijk zijn ze nu gewend aan de ribbons. Bovendien blijft de compatibiliteit met MS Word beroerd. (Hopen dat MS *.odf gaat accepteren).
Die ribbon interface is erg fijn inderdaad. Dat de compatibiliteit met MS Word beroerd is wil ik wel betwisten, aangezien ik dagelijks te maken heb met doc-bestanden en ik nog geen afwijking tegen gekomen ben (.docs versturen doe ik sowieso niet, tenzij iemand er specifiek om vraagt, maar dan zijn eventuele afwijkingen op eigen risico })). Suboptimaal misschien, maar beroerd zeker niet.
quote:
CDex
EAC

quote:
Jungian schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:38:
Die ribbon interface is erg fijn inderdaad. Dat de compatibiliteit met MS Word beroerd is wil ik wel betwisten, aangezien ik dagelijks te maken heb met doc-bestanden en ik nog geen afwijking tegen gekomen ben (.docs versturen doe ik sowieso niet, tenzij iemand er specifiek om vraagt, maar dan zijn eventuele afwijkingen op eigen risico })). Suboptimaal misschien, maar beroerd zeker niet.
En dan verstuur je ze in...? odf?

Net even getest, maar CDex werkt ook perfect op Wine:
http://tweakers.net/ext/f/0af0a6221f8e728285ed9a2f06cd4635/thumb.png

Geripte tracks werden netjes als mp3 in ~/My music geplaatst :)
quote:
JanDM schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:47:
Net even getest, maar CDex werkt ook perfect op Wine:
[afbeelding]

Geripte tracks werden netjes als mp3 in ~/My music geplaatst :)
Hm, nice. Zou het met MS 2007 net zo makkelijk gaan?

quote:
_Pumba_ schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:54:
Hm, nice. Zou het met MS 2007 net zo makkelijk gaan?
Nee, die word nog niet ondersteund. Wine is vooral erg handig voor zulke tools...
quote:
PDF. Een bestandsformaat waar iedereen mee uit de voeten kan.

Is het editen van een document een vereiste, dan krijgen ze een .odt en een .doc . Mocht het echt iets van levensbelang zijn, dan heb ik nog een VM (Virtualbox, Windows Server 2003) met Office 2007 (.docx is dan ook een optie).

Met deze plugin is het me net trouwens gelukt om perfect een zwaar opgemaakt document te importeren in Office 2007 (go Microsoft ! (die deze plugin financiert)). _/-\o_ Iets wat een paar maanden terug zeker niet foutloos ging. :N

Ik gebruik trouwens liever Abiword dan OO Writer ;)

Jungian wijzigde dit bericht 26-09-2007 11:20 (8%)

quote:
Jungian schreef op woensdag 26 september 2007 @ 11:10:
[...]

PDF. Een bestandsformaat waar iedereen mee uit de voeten kan.

Is het editen van een document een vereiste, dan krijgen ze een .odt en een .doc . Mocht het echt iets van levensbelang zijn, dan heb ik nog een VM (Virtualbox, Windows Server 2003) met Office 2007 (.docx is dan ook een optie).

Met deze plugin is het me net trouwens gelukt om perfect een zwaar opgemaakt document te importeren in Office 2007 (go Microsoft ! (die deze plugin financiert)). _/-\o_ Iets wat een paar maanden terug zeker niet foutloos ging. :N

Ik gebruik trouwens liever Abiword dan OO Writer ;)
Jammer dat office dat tooltje niet standaard installeert ;( nu is de ontvanger nog steeds afhankelijk van zo'n tooltje. Maar in princiepe kun je toch het in office geopende odt bestand opslaan als DOC? Of gaat er bij die stap nu juist de essentiële informatie verloren?

Exporteren als PDF is trouwens een goed idee, had ik nog niet aan gedacht |:(
Maar van die VM heb ik nog niet gehoord, is dat een soort 'windows emulator'?

Aventijn wijzigde dit bericht 26-09-2007 11:42 (7%)

/me is een errorist

Hier nog steeds een tevreden gebruiker van Ubuntu, en ondanks het feit dat Windows stukken gebruiksvriendelijker is blijf ik erbij, denk ik :)

@topicstart:
Er wordt melding gemaakt van een prelinking-tutorial, maar dat is sinds Feisty niet meer nodig.

quote:
berzoid schreef op woensdag 19 september 2007 @ 23:35:
ik zoek de msn client die het meeste aanleunt bij de functionaliteit van de officiële versie voor mijn zus
geprobeerd:
GAIM / Pidgin: laat de "tweede nickname" niet zien, psersonal message dat ie noemt ofzo
aMSN: gebruiksonvriendelijk, ze kon er niet mee overweg
eMeSeNe: maakt geen automatische logs aan, brakke bestadsoverdrachten

At the moment gebruikt ze eMeSeNe
Ik heb een beetje hetzelfde.
Ik zal dat eMeSeNe eens proberen (als ik daar de site van kan vinden :P ).
Weet iemand of anders WLM onder WINE werkt?

Overigens, ik wil MS Office gebruiken (OOO is het toch niet echt, MS Office werkt beter), maar is dat dan handiger om via WINE te doen of via Virtualbox?

En als ik Totem fullscreen doe, dan is de seekbar relatief klein, is het mogelijk dat aan te passen?

Oh, en als Gutsy in oktober uitkomt, gaat dat gewoon via de update manager? Of moet ik dan (als ik persé Gutsy wil) opnieuw installeren?
quote:
Peedy schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:17:
Ik heb net Kubuntu-desktop geinstalleerd en ik vind KDE er zelf gewoon veel mooier uitzien. Veel mooie effectjes en het werkt net wat fijner..
Interessant. Werkt Compuz Fusion ook onder KDE?
(Anders is het natuurlijk niet de moeite waard om KDE te nemen, tenzij dat nog mooier is dan Compiz Fusion :P )

Ben wel benieuwd naar Gutsy :)
Vooral het verbeterde drag-&-drop. Ik hoop ook dat resizen eens aangepakt wordt :)
Ow, en ook iets wat ik niet echt kon vinden is hoe ik een system restore point aanmaak. Zeker omdat ik nu nog veel aan het experimenteren ben zou ik graag terug kunnen gaan naar een restore point, maar ik heb dat nog niet echt kunnen vinden
(Behalve een artikel die ging over alles tarren 8)7)
Weet iemand welk programma daar handig voor is? Of zit het ergens verstopt in Ubuntu?
Ook ben ik op zoek naar een fatsoenlijk Media Center (dus niet mythtv :P ), maar er zijn verdacht weinig Media Centers te vinden onder Linux. En een port van Mediaportal naar Linux is pas in een vroeg stadium.
Iemand suggesties?
quote:
Jungian schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:09:
[...]

Waarom?
Vergeleken met Ubuntu zijn Windows en OSX vanuit een gebruikersstandpunt een stuk beter.
Ubuntu is nog volop in ontwikkeling, en over een aantal jaar zal Ubuntu er ook wel zijn, maar het blijft nog steeds het 'bijeengeraapt zooitje'-gevoel hebben (maarja, daar is het een distro voor :+).
Ik heb helemaal niet het gevoel dat er 1 look is, 1 feeling. Bij Windows en OSX heb je dat wel.
Daardoor hebben zij een veel afgewerkter gevoel en wennen gebruikers er ook snel aan.
Ook het gebrek aan drag-droppen is jammer (maar hopelijk gefixt in Gutsy).
Windows of OSX zie ik inderdaad als dé OS-maatstaf (vanuit een gebruikers point-of-view, voor admin-point-of-view is het natuurlijk anders.)

Desalniettemin blijf ik bij Ubuntu, de filosofie bevalt me wel en het ziet er gewoon retegeil uit (dat is overigens reden nummer 1 dat ik ben overgestapt, anders was het OSX geworden, maar wobbly windows zijn zo fijn :P ).

anandus wijzigde dit bericht 26-09-2007 13:18 (23%)

Wau wau!

quote:
anandus schreef op woensdag 26 september 2007 @ 12:59:
Oh, en als Gutsy in oktober uitkomt, gaat dat gewoon via de update manager? Of moet ik dan (als ik persé Gutsy wil) opnieuw installeren?
Je kan op gegeven moment in de update-manager een button vinden met "Upgrade distributie naar Ubuntu Linux 7.10 Gutsy Gibbon".
quote:
Ow, en ook iets wat ik niet echt kon vinden is hoe ik een system restore point aanmaak. Zeker omdat ik nu nog veel aan het experimenteren ben zou ik graag terug kunnen gaan naar een restore point, maar ik heb dat nog niet echt kunnen vinden
(Behalve een artikel die ging over alles tarren 8)7)
Dat is zeker wel een optie. Een tar.gz maken vanaf je / met alle gebruikersinfo (rechten e.d.) meegenomen is in zekere zin een exacte backup van je systeem. En een backup maakt een restore point ;)

quote:
mithras schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:39:
[...]
Je kan op gegeven moment in de update-manager een button vinden met "Upgrade distributie naar Ubuntu Linux 7.10 Gutsy Gibbon".
[...]
Als dit zo eenvoudig gaat, waarom hebben ze eigenlijk het support-beleid zo distributiespecifiek gemaakt? Ik geloof dat 6.xx tot 2010 werd ondersteund en 7.04 tot 2009. Wat is het nut daar nu precies van als het updaten naar een nieuwe versie toch zo makkelijk gaat?

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

quote:
Overigens, ik wil MS Office gebruiken (OOO is het toch niet echt, MS Office werkt beter), maar is dat dan handiger om via WINE te doen of via Virtualbox?
Ik zou het eens proberen in Wine (Office 2007 gaat sowieso niet werken), en anders werkt het altijd nog in Virtualbox.
quote:
Als het goed is komt er vanzelf een melding dat er een nieuwe versie van Ubuntu is waarnaar je kan upgraden. Zoals dit:
http://www.ubuntugeek.com/images/upgrade/4.png
quote:
Ben wel benieuwd naar Gutsy :)
Vooral het verbeterde drag-&-drop. Ik hoop ook dat resizen eens aangepakt wordt :)
Wat bedoel je met resizen? Dat is toch heel simpel? In mijn geval Super+MMB (ik heb alle wm-acties op de Super-knop gezet). En anders natuurlijk de rand van een venster verslepen.
quote:
Ook ben ik op zoek naar een fatsoenlijk Media Center (dus niet mythtv :P ), maar er zijn verdacht weinig Media Centers te vinden onder Linux. En een port van Mediaportal naar Linux is pas in een vroeg stadium.
Iemand suggesties?
Je kan naar Elisa kijken. Nog geen ondersteuning voor TV, maar wel voor alles wat je op je harddisk/netwerk hebt staan. Het staat op de planning dat dit de geïntegreerde Mediacenter wordt in Ubuntu (Gutsy +1 waarschijnlijk).
quote:

[...]
Waarom?
Vergeleken met Ubuntu zijn Windows en OSX vanuit een gebruikersstandpunt een stuk beter.
Ubuntu is nog volop in ontwikkeling, en over een aantal jaar zal Ubuntu er ook wel zijn, maar het blijft nog steeds het 'bijeengeraapt zooitje'-gevoel hebben (maarja, daar is het een distro voor :+).
Ik heb helemaal niet het gevoel dat er 1 look is, 1 feeling. Bij Windows en OSX heb je dat wel.
Kan je daar een concreet voorbeeld van geven? Ik heb het idee dat alles best wel op elkaar lijkt. De Gnome HIG en Tango uiterlijk zorgt daarvoor. Het enige dat ik een beetje een zooitje vind is het 'configuratiescherm'. Dat is gewoon een lijst met config-tooltjes. Niet echt een doordacht configuratiesysteem. Daar komt in Gutsy ook wel wat verandering in, met het Appearance-item. Maar de rest mogen ze ook in grotere logische tooltjes opdelen.
quote:
Desalniettemin blijf ik bij Ubuntu, de filosofie bevalt me wel en het ziet er gewoon retegeil uit (dat is overigens reden nummer 1 dat ik ben overgestapt, anders was het OSX geworden, maar wobbly windows zijn zo fijn :P ).
d:)b

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

quote:
_Pumba_ schreef op woensdag 26 september 2007 @ 11:41:
Jammer dat office dat tooltje niet standaard installeert ;( nu is de ontvanger nog steeds afhankelijk van zo'n tooltje. Maar in princiepe kun je toch het in office geopende odt bestand opslaan als DOC?
Dat kan inderdaad.
quote:
Of gaat er bij die stap nu juist de essentiële informatie verloren?
Dat hangt van het .doc-formaat af natuurlijk. Als er al essentiële informatie verloren gaat, gaat dat ook verloren bij het opslaan van een OpenXML docx-bestand als .doc.
quote:
Exporteren als PDF is trouwens een goed idee, had ik nog niet aan gedacht |:(
Ideaal voor opdrachten/werkstukken etc. :)
quote:
Maar van die VM heb ik nog niet gehoord, is dat een soort 'windows emulator'?
Virtualbox is virtualisatiesoftware. Je draait dus een volledige versie van het operating system dat je nodig hebt.
quote:
Onzin. Zowel Windows als OSX (zie Uno) hebben geen eenduidige interfaces/interface guidelines.
quote:
Bullshit dus. Eenduidige interfaces kun je bij Windows al helemaal vergeten en ook bij OSX heb je ook nog steeds te maken met 2 -3 toolkits.
quote:
Daardoor hebben zij een veel afgewerkter gevoel en wennen gebruikers er ook snel aan.
Ook het gebrek aan drag-droppen is jammer (maar hopelijk gefixt in Gutsy).
Wat draggen en droppen ?
quote:
Windows of OSX zie ik inderdaad als dé OS-maatstaf (vanuit een gebruikers point-of-view, voor admin-point-of-view is het natuurlijk anders.)
...

/me is een errorist

quote:
DOT schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:54:
Wat bedoel je met resizen? Dat is toch heel simpel? In mijn geval Super+MMB (ik heb alle wm-acties op de Super-knop gezet). En anders natuurlijk de rand van een venster verslepen.
Als ik een venster resize, dan zit er een soort vertraging in, het gaat ook niet soepel, maar meer van grootte1 -> grootte2. Maar misschien ligt dat aan mij?
quote:
Je kan naar Elisa kijken. Nog geen ondersteuning voor TV, maar wel voor alles wat je op je harddisk/netwerk hebt staan. Het staat op de planning dat dit de geïntegreerde Mediacenter wordt in Ubuntu (Gutsy +1 waarschijnlijk).
Held! _o_
Dat ziet er goed uit, precies wat ik zoek (het is voor mij vooral voor mijn films en muziek op mijn tv te kunnen afspelen met mijn MS remote (:+).
quote:
Kan je daar een concreet voorbeeld van geven? Ik heb het idee dat alles best wel op elkaar lijkt. De Gnome HIG en Tango uiterlijk zorgt daarvoor.
Nou, het is verdomd moeilijk om goeie themes te vinden (op bijv. gnome-looks of art.gnome).
Óf het is een window-theme, óf het zijn icoontjes, etc.
En dan moet je ook nog weten welke (gtk? metacity? beryl? compiz?)
En dan is er ook nog voor elk subprogrammaatje een aparte skin (pidgin, xmms, whatever :P ).

Maar bijv. Human ziet er over het algemeen wel compleet uit, toegegeven, maar er zijn er niet zoveel van die zo compleet zijn (althans, ik ben ze niet tegengekomen).
Als je bijvoorbeeld op ubuntuforums kijkt, daar is ergens een soort 'show je desktop'-topic, en dan zie je dat iedereen minstens 5 verschillende dingen noemt (border, icon, background, cursor, etc).
Het is wel fijn zo customisable (heb het nu ook heel erg gecustomized), maar een aantal complete themes (standaard bij Ubuntu erbij?) zou het wel fijner maken voor een hoop, vooral beginnende, gebruikers.
quote:
d:)b
Sterker nog, ik ben het heel erg aan het promoten, mijn broer wil misschien (na het zien van compiz fusion) ook overstappen.
(Mijn vader ook, maar die heb ik het afgeraden, daar is Ubuntu toch te moeilijk voor :) )
quote:
Jungian schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:58:
Onzin. Zowel Windows als OSX (zie Uno) hebben geen eenduidige interfaces/interface guidelines.

[...]

Bullshit dus. Eenduidige interfaces kun je bij Windows al helemaal vergeten en ook bij OSX heb je ook nog steeds te maken met 2 -3 toolkits.
Desalniettemin, komen ze bij mij *beduidend* eenduidiger over dan Ubuntu (zie ook bovenstaande stukje)
quote:
Wat draggen en droppen ?
Bijvoorbeeld het maken van snelkoppelingen in het startmenu (gaat simpelweg niet) of op de desktop (wilde mijn homefolder daar neerzetten als snelkoppeling, maar dat kon niet want 'target is inside folder'. Uiteindelijk een nautilus-snelkoppeling moeten maken :/ )
Edit: Don't get me wrong, I O+ Ubuntu, maar er zijn nog flink wat puntjes die wat beter kunnen, that's all.
Ik ben ook van mening dat over een aantal jaar Ubuntu een prima tegenhanger kan zijn van Windows en OSX :)

anandus wijzigde dit bericht 26-09-2007 14:14 (17%)

Wau wau!

Hoeveel verschillende dingen tel jij? Ik heb alleen window borders, gtk widgets en icon theme. Oftewel: de rand om je vensters, de knoppen in je vensters, en de icoontjes op de knoppen. Dat lijkt me nu niet heel moeilijk :p

/me is een errorist

quote:
mithras schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:13:
Hoeveel verschillende dingen tel jij? Ik heb alleen window borders, gtk widgets en icon theme. Oftewel: de rand om je vensters, de knoppen in je vensters, en de icoontjes op de knoppen. Dat lijkt me nu niet heel moeilijk :p
Tja, maar nu nog een site die duidelijk themes aanbiedt maar (ken alleen art.gnome en gnome-looks).

Maar widgets is ook zoiets :P
Screenlets, gdesklets, etc.
Kan ik de OSX-Widgets of Vista Gadgets ook gebruiken?
En waar komen ze dan? :?
Dat zijn van die dingen waarmee ik bedoel dat het onduidelijk en niet eenduidig overkomt :)

Nogmaals:
Ik wil gewoon, van een beginnende gebruiker standpunt wat dingen aanwijzen hoe ze voor mij overkomen, en wat beter kan :)

Wau wau!

quote:
anandus schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:08:
Desalniettemin, komen ze bij mij *beduidend* eenduidiger over dan Ubuntu (zie ook bovenstaande stukje)
Je kunt ook op een theme drukken, klaar ... je hoeft niet elk dingetje af te lopen. En een duidelijkere GUI guideline dan de GNOME HIG bestaat ook niet (en wordt ook in alle pure GNOME apps toegepast).
quote:
Bijvoorbeeld het maken van snelkoppelingen in het startmenu (gaat simpelweg niet)
Rechtermuisknop op je menuutje en hatseflats.
quote:
of op de desktop (wilde mijn homefolder daar neerzetten als snelkoppeling, maar dat kon niet want 'target is inside folder'.
Slepen vanuit places (in je GNOME menu) gaat prima.
quote:
Edit: Don't get me wrong, I O+ Ubuntu, maar er zijn nog flink wat puntjes die wat beter kunnen, that's all.
De gebruiker zou inderdaad eens kunnen gaan kijken, in plaats van eerst klagen. Goed dat je dat opbrengt (:+).
quote:
Ik ben ook van mening dat over een aantal jaar Ubuntu een prima tegenhanger kan zijn van Windows ...
Dat is het al jaren, er zijn alleen mensen die daar blind voor zijn. De GUI tooltjes komen je inmiddels de strot uit. Voor elk kuttig klein dingetje heeft nu wel iemand een GUI geschreven. Ik snap echt niet hoe je in godsnaam vast kunt roesten aan een inferieur operating system.

Jungian wijzigde dit bericht 26-09-2007 14:22 (4%)

/me is een errorist

quote:
Jungian schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:20:
[...]

Je kunt ook op een theme drukken, klaar ... je hoeft niet elk dingetje af te lopen. En een duidelijkere GUI guideline dan de GNOME HIG bestaat ook niet (en wordt ook in alle pure GNOME apps toegepast).
Ga dan maar naar http://art.gnome.org/, klik rechts op themes en dan zie je 'window borders', 'application themes', 'splash screens'.
Snap je?
Ik wil gewoon themes, volledige pakketjes :P
quote:
Rechtermuisknop op je menuutje en hatseflats.
Ja, da's dus geen drag&drop? :P
quote:
Slepen vanuit places (in je GNOME menu) gaat prima.
Hmm, blijkbaar. Maar dan moet je het net weten, want als ik gewoon in Nautilus in home zit en ik versleep mijn usermap doet-ie niets, hoor?
Maar slepen vanuit Places dus. Heb nu ook een mooier icoontje :P
quote:
De gebruiker zou inderdaad eens kunnen gaan kijken, in plaats van eerst klagen. Goed dat je dat opbrengt (:+).
:P
quote:
Dat is het al jaren, er zijn alleen mensen die daar blind voor zijn. De GUI tooltjes komen je inmiddels de strot uit. Voor elk kuttig klein dingetje heeft nu wel iemand een GUI geschreven. Ik snap echt niet hoe je in godsnaam vast kunt roesten aan een inferieur operating system.
Nou, ironisch genoeg ben ik pas gaan zien hoe goed Windows voor een gebruiker in elkaar zit nadat/doordat ik Ubuntu ben gaan gebruiken.
En sommige zullen het wel wennen of oogkleppen noemen, wat deels ook waar is, maar de compleetheid, out-of-the-box werkendheid (al heeft Ubuntu dat ook behoorlijk goed, misschien wel beter) en gebruikersvriendelijkheid is toch niet zo slecht bij Windows.

Desalniettemin is Linux ook niet heilig en moet kritiek minder met een weerwoord worden ontvangen en meer met wat zelfkritiek/aanpassingen :)
(Net als dat er een hoop Linuxmensen huiverig zijn voor Compiz, want Linux moet als het even kan CLI. Slaat nergens op, en dat is de mentaliteit die Linux ook klein houdt, imho)

Maar misschien heb je gelijk en is het ook een beetje pebkac en moet ik misschien meer ruimte geven aan het wennen :)

anandus wijzigde dit bericht 26-09-2007 14:44 (9%)

Wau wau!