Gathering of Tweakers

Quicksearch
Aanraakbatterij

http://gionark.files.wordpress.com/2007/05/ubuntu-logo.jpg

Het Grote Ubuntu Topic Deel 7

Inhoud
Wat is Ubuntu

Ubuntu is een Linux distributie die op het moment zeer populair is. Deze populariteit is grotendeels te danken aan het feit dat dit besturingssysteem gratis te downloaden is, makkelijk te installeren en grotendeels te configureren is door vrijwel iedereen en het vele talen ondersteunt.

Ubuntu is beschikbaar voor vrijwel elke gangbare processor architectuur en draait op veel systemen. Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen, maar ook voor mensen die het al langer gebruiken en op zoek zijn naar tips, tweaks en dergelijke.
Ubuntu releases

Het plan van Ubuntu is om elke 6 maanden een nieuwe release uit te brengen. In oktober 2004 is de eerste release uitgekomen, Warty Warthog, en had versienummer 4.10. Het versienummer is gebaseers op jaartal van uitgave - 2000.maand. In juni 2006 heeft Ubuntu een LTS release uitgebracht, Dapper Drake 6.06. Deze release zal langer dan 18 maanden supported worden (namelijk tot 2009, en de server versie zelfs tot 2011).

De huidige versie is 7.04 en heet Feisty Fawn, afgekort "Feisty" en is 19 april 2007 uitgekomen.

Als alles volgens schema gaat komt er op 18 Oktober 2007 er een nieuwe versie uit, namelijk Gutsy Gibbon. Voorlopig zit hij nog in een beta jasje. Maar zodra hij uit is zal hij ook weer uitvoerig worden behandeld in dit topic. Keep you posted dus ;)

Voor een overzicht van de verschillende versies (ook Feisty+1, die heet Gutsy Gibbon en Feisty+2) met bijbehorende naamgeving kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Download Ubuntu

Ubuntu gebruikt standaard Gnome als Desktop Environment. Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.
  • Omdat de Ubuntu community erg actief is, zijn er distributies ontwikkeld gebaseerd op Ubuntu. Deze worden alleen niet vanuit Conical uitgegeven maar worden door 3e instanties inmekaar gezet. Ze maken allemaal wel weer gebruik van de repos waaruit Ubuntu ook gebruikt maakt:
Buiten de standaard x86, AMD64 en PPC releases zijn er ook releases van Ubuntu 6.06 voor niet standaard situaties. Je moet hierbij denken aan het installeren op systemen met minder dan 192 MB geheugen of bijvoorbeeld wanneer je een oudere versie wilt upgraden op een systeem zonder netwerktoegang. Wanneer je een dergelijke "alternate" versie wilt downloaden verwijs ik je door naar de specifieke versie voor jou van toepassing.
Ubuntu op de desktop

Veel mensen vragen zich nog steeds af of met name Ubuntu( omdat het een populaire distro is) wel waardig is als Windows of OSX vervanger. Ik kan iedereen vertellen dat je Ubuntu prima kan gebruiken als primaire desktop op je zeer krachtige workstation.

Als je in dit topic kijkt zul je veel mensen tegenkomen die nooit meer windows draaien, als ze het doen is het meestal gedwongen omdat het moet van hun werk of omdat ze regelmatig spelletjes spelen.

Wat dus betekent dat met name Ubuntu een volwaardige en volwassen vervanger is van het huidige regerende Windows XP/Vista.

Ubuntu als server-OS

Linux systemen staan algemeen bekend als stabiel in de server wereld. Ubuntu is hier geen uitzondering op. Het bied een veilig stabiel besturingssysteem met standaard geen open poorten en slechts een minimum aan software.

Een zeer fijne feature is LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), waarmee je met 1 klik een webserver met PHP en MySQL kan installeren en runnen. Omdat Dapper een LTS uitgave is, is het voor een server handig om deze versie van Ubuntu te gebruiken. Voor een zeer lange tijd zullen er bugfixes gedaan worden.
Dat neemt niet weg dat Feisty niet geschikt is als server. Door de vernieuwde software is misschien juist de laatste uitgave van Ubuntu nodig om bepaalde softwareversies te kunnen gebruiken. Maar die keuze moet je zelf maken.
Handige links

Eerder delen van Ubuntu topics op GoT:Officiële links van Ubuntu:Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen:Overige links:
Disclaimer

De TS en tips&tricks zullen constant onderhevig zijn aan verandering en er zullen ook ongetwijfeld een paar foutjes in zitten. Wanneer je iets aan te vullen hebt of het ergens niet mee eens bent, kan je me altijd DM-en!
Naar TS'en van vorige delen

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

Aanraakbatterij

http://gionark.files.wordpress.com/2007/05/ubuntu-logo.jpg

Tips & Tricks

Inhoud
Upgraden

Een upgrade vanaf Dapper kan je uitvoeren door een regel in de terminal te typen, te weten:
sudo update-manager -c -d
Dit kan je uitvoeren vanuit tty1 (daar kom je met Ctrl+Alt+F1), gewoon in een terminal vanuit je desktop of als je Alt+F2 doet. Als je daarna alle updates binnenhaalt zou je Edgy moeten hebben.
Let op! Je gaat van besturingssysteem wisselen. Het is dus niet uitgesloten dat er toch een fout optreedt. Zorg dan ook dat je van al je belangrijke data backups maakt!!!
Multimedia

Omdat aan bepaalde formaten en coderingen licenties verbonden zitten, kan Ubuntu deze software niet zomaar voorgeïnstalleerd meeleveren. Hiervoor moet je de multiverse en universe pakketbronnen aanzetten. Dit kan je doen via het programma 'Softwarebronnen' of binnen Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen. Vink hierin dan beide bronnen aan.

Nu kan je handmatig de verschillende pakketjes downloaden. Welke dat precies zijn en hoe je dat moet doen kan je vinden op de Ubuntu wiki. Hierna kan je mp3's, wmv's en streams bekijken en beluisteren.

Muis

Binnen Ubuntu is er support voor muizen met scrollwheels. Als je echter ook cruise buttons hebt, en forward/next buttons, werken deze mogelijk niet (goed).
Om deze buttons in te stellen kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Flash 9

Macromedia heeft voor Linux de beta versie van de flash plugin vrijgegeven. Je kan de plugin installeren met dit pakketje en de player kan je hiervandaan installeren. Kijk voor meer informatie hier hoe je de plugin en (gtk)player kunt installeren.
Beryl

Beryl is een Window Manager: een stukje software wat bepaalt waar je vensters staan en hoe deze zich gedragen. Dit is naast de looks voor sommige ook handig voor de productiviteit. Maar dit moet volgens mij nog bewezen worden :P. Voorlopig is het een prima stukje software om te gebruiken en vooral om naar te kijken.

Hier een screenshot van een goed werkende Berylcubus. Dit is dus 1 van de functies die beryl toevoegd aan je systeem en je grafische schil.

http://s41.photobucket.com/albums/e267/ShakaGoldSaint/th_Pantallazo4.png

Wil je meer weten? Kun je op dit XGL/AIGLX/Beryl en Compiz topic terecht voor info, vragen, releases en tutorials over het installeren van Beryl op zowel Kubuntu, Xubuntu en natuurlijk Ubuntu.

Het grote probleem aan Beryl is dat het op het moment een fusie en andere veranderingen in omgaan. Bijvoorbeeld is het programma Beryl samengevoegd met Compiz. Het heet dan nu ook tijdelijk Compiz fusion. Het enige probleem is dat het voorlopig nog een tijdelijke naam is. Als er over word gesproken in dit topic kan het dus zijn dat wij het hebben over jou geliefde stukje Beryl terwijl wij het niet noemen ;)
Pidgin. De vernieuwde Gaim 2.0

http://www.adiumx.com/images/pidgin.jpg

Dit is Pidgin 2.XXX Deze client bedoeld voor niet alleen MSN maar ook IRC, jabber, ICQ en nog veel meer. Deze client integreerd perfect in je standaard Gnome uiterlijk. Je hoeft dus niet te gaan klooien met skin. Hij valt perfect weg met de rest van je OS.

Dit project was vroeger genaamd Gaim. Maar omdat ze niet alleen een GNU Aim client meer zijn maar ook voor meerdere clienten was er vernieuwing nodig. Ze deden dit door de naam van Gaim te veranderen in Pidgin. Deze client werkt ook onder windows. Waardoor je dus mocht je onverhoopt werken op een windows PC je alsnog je oude en vertrouwde Pidgin kan draaien.

Voor meer interresse over releases en dergelijke van Pidgin moet je op de homepage van Pidgin kijken: http://www.pidgin.im/
Slab

http://img77.imageshack.us/img77/4144/mainmenuzk5.png

Novell heeft zijn nieuwe versie van Suse bekend gemaakt met een zeer fijn menu genaamd Slab. Officieel is dit menu nog niet te krijgen voor Ubuntu, maar via de "beerorkid" repositorie is hij toch te verkrijgen. Om Slab te installeren moet je eerst een extra repository toevoegen:
deb http://www.beerorkid.com/compiz dapper main
Dit kan je doen door /etc/apt/sources.list te editten, of in Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen deze 3rd party bron toe te voegen.

Om zeker te zijn dat je van een bekende bron je software binnenhaalt, moet je de key van beerokid ook toevoegen:
wget http://www.beerorkid.com/compiz/quinn.key.asc -O - | sudo apt-key add -
Hierna kan je het pakket gnome-main-menu installeren (via Synaptic, apt-get of wat je zelf liever wil).

Om het menu te gebruiken moet je het applet toevoegen aan je gnome-panel (rechtermuis -> toevoegen) en kies hoofdmenu.
Naar: viper550 @ ubuntuforums.org
Losse Tweaks

Howto's & Tweaks van GoT users
  • Hier heeft meneer r verteld hoe je veel handige dingen kan instellen
  • Hier heeft meneer r toegelicht hoe je gemakkelijk een groot aantal spellen kan installeren
  • Hier kan je een eenvoudige howto vinden als je Beryl wil draaien op een Nvidia kaart
Tweaks & Tutorials op officiële ubuntuforum & wiki
  • Prelink, laadt gedeelde libraries sneller door ze van te voren in het geheugen te laden
  • DMA, laat optische drives je geheugen direct aanspreken
  • Swiftfox, een geoptimaliseerde versie van Firefox tbv grote snelheidsverbeteringen
  • Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers
  • Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software
  • NetworkManger is een hele handige tool om je wifi en WPA(2) aan de praat te krijgen. Dit pakketje staat zelfs op de Ubuntu cd, dus als je het internet niet op kan, hoef je alleen dit pakketje van de cd te halen en hem te installeren. Om door de cd te kunnen zoeken binnen Synaptic moet je wel de cd als pakketbron aangeven. WPA blijkt toch soms nog lastig te zijn in te stellen. Dit topic geeft meer informatie over hoe je het wel voor elkaar krijgt, zonder de NetworkManager
Disclaimer

Deze lijst zal constant aangevuld worden met tips en How-To's van mij en andere users.

* Deze zal ook in onderhoud gaan. Dus net als bij de TS geld voor opmerkingen een DM ;)

Acties: [view]

Door: Pim. Moderator DPC/NOS
na overleg met mitras een nieuw ubuntu topic met een geupdate topicstart :)

Wij wel Unix :P | Niet met me eens ? DM ME

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Twee puntjes:

Gebruikt iemand Slab nog? Je kan misschien beter een stukje over Avant Window Navigator ervoor in de plaats zetten.

Gaim is niet van naam veranderd omdat ze tot meer dan slechts een AIM-client gegroeid zijn, maar omdat AOL het Gaim-team heeft genaaid door na jaren "AIM" te trademarken, en vervolgens met rechtszaken te dreigen.

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Aanraakbatterij

quote:
DOT schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:41:
Twee puntjes:

Gebruikt iemand Slab nog? Je kan misschien beter een stukje over Avant Window Navigator ervoor in de plaats zetten.

Gaim is niet van naam veranderd omdat ze tot meer dan slechts een AIM-client gegroeid zijn, maar omdat AOL het Gaim-team heeft genaaid door na jaren "AIM" te trademarken, en vervolgens met rechtszaken te dreigen.
Hmm Dat van Gaim kan idd ook goed kloppen. Zal het straks samen met het mogelijke stukje van Avant window navigator aanpassen als meer mensen avant willen uitgelegd hebben.

Nette nieuwe TS! Verder zou je ook bij flash kunnen toevoegen dat flash 9 bij Gutsy gewoon standaard is meegeleverd. Hoe het nu bij Feisty zit weet ik niet, dat draai ik al een tijdje niet meer :)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Aanraakbatterij

quote:
mithras schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:46:
Nette nieuwe TS! Verder zou je ook bij flash kunnen toevoegen dat flash 9 bij Gutsy gewoon standaard is meegeleverd. Hoe het nu bij Feisty zit weet ik niet, dat draai ik al een tijdje niet meer :)
Onder Feisty weet ik het ook niet meer omdat het maanden geleden is dat mijn huidige install werkt 7(8)7 Maar zodra Gutsy Gibbon uit is zal ik vermoedelijk ook een lijst toevoegen met dingen die nieuw zijn in Gutsy zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten als ze upgraden of installeren. ;)

Ik draai nu Gutsy en moet zeggen dat ik het een hele verbetering vindt, vooral de grafische configuratie in geval dat X niet kan opstarten is heel handig!

Verder moet je nu ook Pidgin gebruiken ipv gaim maar feitelijk is er weinig verschil.
Ook het gemakkelijk in/uit schakelen van extra desktop effects is zeer goed!
Ubuntu wordt duidelijk volwassen, als het dit al niet was!

Aangezien niemand anders de moeite doet om verbeteringen te DM-en doe ik het natuurlijk ook niet :P

Ik zou deze zin
quote:
Wanneer je een dergelijke "alternate" versie wilt downloaden verwijs ik je door naar de specifieke versie voor jou van toepassing.
even aanpassen als ik jou was. Ik zou gaan voor een korter/simpeler alternatief ala
quote:
Dergelijke "alternate" versies kun je terugvinden op deze site.
Ook kun je zonder dat de TS daaronder lijdt de stukjes over Slab en Beryl weghalen (en eventueel vervangen door iets anders). Zoals DOT al aangaf slaat het stukje over Pidgin zoals het er nu staat ook nergens op :P

Nog even ter informatie : Flash 9 zat al in de repo's van Feisty. Ubufox (nieuw) zorgt ervoor dat plugins zoals deze netjes door de package manager geïnstalleerd worden.

quote:
De performance van Diablo II onder Wine is erg matig te noemen. Starcraft heb ik niet eens geprobeerd.
* Jungian kan er ook niet bij dat virtualisatie een performance gain oplevert in dit geval :+

_/-\o_ https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compiz/+bug/111257 is gefixed. Alhoewel de titel anders doet vermoeden was dit trouwensgeen Totem-only bug (zoals uit de reacties blijkt). Als het Totem-only was had ik me er helemaal niet druk om gemaakt ;)

Jungian wijzigde dit bericht 18-09-2007 23:46 (49%)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Reg. datum: 09 februari 2002

Misschien is het een idee om een (notificatie van) HOWTO te plaatsen over hoe je VirtualBox met Windows in Ubuntu kan pleuren? Dat is toch wel een van de meest handige opties binnen Ubuntu.

Verder moet vooral kiba-dock, kdocker, openarenda, openttd, liferea, gprename en kalarm niet vergeten worden!

Peedy wijzigde dit bericht 19-09-2007 02:20 (7%)

Bakkes!

quote:
Jungian schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 22:13:

[...]

De performance van Diablo II onder Wine is erg matig te noemen. Starcraft heb ik niet eens geprobeerd.
Vond ik persoonlijk meevallen. Echter viel DII soms door de mand bij het gebruik van de verschillende buttons (Alt e.d. om items te laten zien). Dan wilde de boel nog wel eens switchen van de game naar de reguliere desktop. Dit kan je echter wel omzeilen door DII te draaien in een Wine Virtual Desktop, aan te geven in winecfg.

Verder wilde ik laatst Gutsy Tribe 5 (of 6 :/) installeren maar op een of andere manier wilde het niet vlotten. Ik geef de schuld aan slechte kwaliteit cd-r's, maar het kan ook aan Gutsy hebben gelegen. Anyway, het schoot niet op met installatie. Traag als dikke stront door een trechter. Dus nu Gentoo 2007.0 erop gesmeten.
Maar als Gutsy Final uit is gaan we die wel ff checken natuurlijk. Zoals bij iedere release zijn ze erg enthousiast dus ik wil wel ff checken of dat terecht is ;)

He would insult the universe.

quote:
Theimon schreef op woensdag 19 september 2007 @ 05:30:
[...]

Vond ik persoonlijk meevallen. Echter viel DII soms door de mand bij het gebruik van de verschillende buttons (Alt e.d. om items te laten zien). Dan wilde de boel nog wel eens switchen van de game naar de reguliere desktop. Dit kan je echter wel omzeilen door DII te draaien in een Wine Virtual Desktop, aan te geven in winecfg.

Verder wilde ik laatst Gutsy Tribe 5 (of 6 :/) installeren maar op een of andere manier wilde het niet vlotten. Ik geef de schuld aan slechte kwaliteit cd-r's, maar het kan ook aan Gutsy hebben gelegen. Anyway, het schoot niet op met installatie. Traag als dikke stront door een trechter. Dus nu Gentoo 2007.0 erop gesmeten.
Maar als Gutsy Final uit is gaan we die wel ff checken natuurlijk. Zoals bij iedere release zijn ze erg enthousiast dus ik wil wel ff checken of dat terecht is ;)
Merk je nou 'in het dagelijks leven' veel verschil tussen Ubuntu en Gentoo of is het vooral Gnome/KDE dat de ervaring bepaalt?
Ik heb Gentoo ooit een paar keer geïnstalleerd met een uitgeprinte guide ernaast en toen het eenmaal geïnstalleerd was werkte het prima; emerge zorgt ervoor dat er snel nieuwe versies van programma's beschikbaar zijn, maar dat doet apt/synaptic met zijn repo's eigenlijk ook.
Qua installatie lijkt Ubuntu me makkelijker, maar dat doe je niet zo vaak. Ik ben dus benieuwd of er verder nog opvallende verschillen in bruikbaarheid zitten?

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Je kunt zelf beslissen welke versies van bepaalde software je op je pc wilt zetten en welke onderdelen/plugins daarvan/daarvoor. Daarnaast heb je ook vrij weinig te maken met het begrip "releases", aangezien je systeem constant door evolueert. Een nadeel van Gentoo is dat je alles moet compilen en dat sources en het compilen zelf schijfruimte innemen. Iets waar je overigens alleen echt last van hebt bij de installatie en als je een gigantische revdep-rebuild moet doen (expat is NIET je vriend wat dat betreft).

Configuratietooltjes en andere usabilityverbeteringen die niet door derden gemaakt zijn hoef je niet te verwachten.

Jungian wijzigde dit bericht 19-09-2007 09:54 (10%)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

One Last Embrace..
Reg. datum: 01 maart 2002

Weet iemand of het al mogelijk is om een Nvidia VGA kaart hardwarematig H264 af te laten spelen? De 7- en 8-serie van Nvidia kunnen dit, maar niet onder Linux zo lijkt het (schokt als de neten), terwijl het onder Windows (en OSX) als een trein gaat.

PSN: zAo82

XTRËËM|RåGË

Mooi deel 7 al, dat gaat lekker :D.
Volgens mij kan Beryl ook weg ja, kan je compiz-fusion in de plaats voor zetten!?

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

cheese man

quote:
zAo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:07:
Weet iemand of het al mogelijk is om een Nvidia VGA kaart hardwarematig H264 af te laten spelen? De 7- en 8-serie van Nvidia kunnen dit, maar niet onder Linux zo lijkt het (schokt als de neten), terwijl het onder Windows (en OSX) als een trein gaat.
Ik weet niet zeker of het hardwarematig gebeurt, maar als ik een x264-vid afspeel in Mplayer gaat het een stuk soepeler dan in Totem. Ik gebruik als rendering-driver in Mplayer "xv".

Heeft nu een APNG icon

Is het al mogelijk om flash in de Firefox van Ubuntu64bit af te spelen of moet ik nog steeds een 32-bit versie op me systeem gebruiken daarvoor?

Heb nu een Animated PNG icon. Werkt in alle moderne browsers (Firefox en Opera).

cheese man

quote:
The Triad schreef op woensdag 19 september 2007 @ 12:50:
Is het al mogelijk om flash in de Firefox van Ubuntu64bit af te spelen of moet ik nog steeds een 32-bit versie op me systeem gebruiken daarvoor?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=476924

Dit werkte een tijdje bij mij. Op een gegeven moment was het broken, en heb ik Gnash geinstalleerd. Gnash is nog niet helemaal compatible. Youtube werkt, maar Google Video bijvoorbeeld niet.

One Last Embrace..
Reg. datum: 01 maart 2002

quote:
DOT schreef op woensdag 19 september 2007 @ 12:44:
[...]

Ik weet niet zeker of het hardwarematig gebeurt, maar als ik een x264-vid afspeel in Mplayer gaat het een stuk soepeler dan in Totem. Ik gebruik als rendering-driver in Mplayer "xv".
Thanks. Ik had mplayer ook al geprobeerd met de 'xv' optie, maar dan nog krijg ik framedrops. Het is overs een 'oude' AMD64 3200+ met een Geforce 6200 (welke PureVideo heeft).

PSN: zAo82

quote:
zAo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:25:
Thanks. Ik had mplayer ook al geprobeerd met de 'xv' optie, maar dan nog krijg ik framedrops. Het is overs een 'oude' AMD64 3200+ met een Geforce 6200 (welke PureVideo heeft).
Je hebt niet toevallig double buffering en direct rendering uitstaan ? Xv gebruikt van alle modi het minste CPU en geeft het beste eindresultaat.

Xv is hardware accelerated, maar maakt geen gebruik van hardwarespecifieke grapjes als PureVideo en Avivo. Daar wordt trouwens helemaal geen gebruik van gemaakt onder andere besturingssystemen dan Windows (ook niet door Mac OS nee).

Jungian wijzigde dit bericht 19-09-2007 13:50 (7%)

Even mijn ongenoegen spuien over dit probleem wat ik nu heb. Volgens mij veroorzaakt door het installeren van een game (robin hood) is het gevolg dat ik nu niet meer kan inloggen. Gelukkig draai ik een dual boot en kan ik nog in vista komen, maar eigenlijk is het onbegrijpelijk dat het systeem zo eenvoudig onklaar te maken is. Er is vast een oplossing voor, maar als ik dringend een pc nodig zou hebben zijn dit van een besturingssysteem onacceptabel. Sinds Windows XP heb een soortgelijk probleem nog niet meegemaakt. Terwijl ik mijn XP installaties regelmatig meer overhoop heb gehaald dan Ubuntu. Ik heb zelfs al 1 vastloper gehad na een paar weken gebruik, wat ik met Vista ook nog niet heb meegemaakt. Ubuntu daalt toch wel een beetje in aanzien nu (terwijl ik er eigenlijk best tevreden mee was).

Aventijn wijzigde dit bericht 19-09-2007 20:13 (4%)

SENATVS·POPVLVSQVE·ROMANVS·DIVO·TITO·DIVI·VESPASIANI·FILIO·VESPASIANO·AVGVSTO

Heeft nu een APNG icon

Ik heb tot nu toe altijd GNOME gebruikt als desktopomgeving (dus ubuntu-desktop) en sinds Knoppix 1.5 heb ik geen KDE meer gezien, maar gisteren zag ik het in de meuktracker staan dus ik dacht: 'Maar weer even proberen'. Het pakket kubuntu-desktop op me installatie geinstallleerd, en ik wist werkelijk niet meer wat ik zag :)

KDE is nu wel heel volwassen geworden, mooie effecten en eye-candy (met alles op max), fris uiterlijk en frisse geluiden en pictogrammen. En ook heel gebruiksvriendelijk. Ik denk zelfs dat KDE nog wat gebruiksvriendelijker is dan GNOME. Bij KDE kan je grafisch je dualscreen opstelling instellen, en apply'en terwijl ik in GNOME daar altijd nog nvidia-settings voor nodig hebt :)
Met betrekking tot het instellen van netwerken is KDE ook veel gebruiksvriendelijker dan GNOME.
Ik ben binnenkort overgestapt 8)
quote:
DOT schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:07:
[...]

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=476924

Dit werkte een tijdje bij mij. Op een gegeven moment was het broken, en heb ik Gnash geinstalleerd. Gnash is nog niet helemaal compatible. Youtube werkt, maar Google Video bijvoorbeeld niet.
Wow! Bedankt. Een half jaar of wat geleden kon ik alleen nog maar treads vinden dat ik de 32-bit editie van Fx moest gebruiken, maar das blijkbaar nu opgelost. Bedankt :) Firefox64 is hier toch wat stabieler dan Firefox32.

Heb nu een Animated PNG icon. Werkt in alle moderne browsers (Firefox en Opera).

Rozijntjes

quote:
The Triad schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:30:
[...]
KDE is nu wel heel volwassen geworden, mooie effecten en eye-candy (met alles op max), fris uiterlijk en frisse geluiden en pictogrammen. En ook heel gebruiksvriendelijk. Ik denk zelfs dat KDE nog wat gebruiksvriendelijker is dan GNOME. Bij KDE kan je grafisch je dualscreen opstelling instellen, en apply'en terwijl ik in GNOME daar altijd nog nvidia-settings voor nodig hebt :)
Met betrekking tot het instellen van netwerken is KDE ook veel gebruiksvriendelijker dan GNOME.
Ik ben binnenkort overgestapt 8)
[...]
Je noemt volgens mij alleen dingen die je slechts 1 keer insteld.

Voor de TS: misschien is het handig om www.getdeb.net te vermelden? Hier kunnen .deb packages gedownload worden voor Ubuntu die niet in de repository zitten (of nieuwere versie's hiervan). Zo is Pidgin 2.2.0 voor Feisty hier te vinden, terwijl Pidgin pas voor Gutsy in de repository zit (momenteel versie 2.1.1)...

Kruisboogvereniging De Knipe
----> Jouw tekst hier? <----

Reg. datum: 07 februari 2004

ik zoek de msn client die het meeste aanleunt bij de functionaliteit van de officiële versie voor mijn zus
geprobeerd:
GAIM / Pidgin: laat de "tweede nickname" niet zien, psersonal message dat ie noemt ofzo
aMSN: gebruiksonvriendelijk, ze kon er niet mee overweg
eMeSeNe: maakt geen automatische logs aan, brakke bestadsoverdrachten

At the moment gebruikt ze eMeSeNe

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realized that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me. -Emo Philips

Linux!

quote:
Jeldert schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:54:
[...]

Je noemt volgens mij alleen dingen die je slechts 1 keer insteld.
Op een vaste PC misschien. Maar op een laptop waarmee je veel op reis bent en/of veel presentaties geeft, kan het wel handig zijn om het wat makkelijker in te kunnen stellen. En ook voor minder ervaren gebruikers die zich de eerste keer toch al kapot zoeken, natuurlijk.

Error -48621: Signature expired

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws