Aangezien ik wat geld overhad heb ik een lowbudget server/media/schijvenopslag/crunch systeempje gebouwd om dienst te doen naast mijn desktop. Ik had nog een 3x120 rad + pomp in resevoir liggen. Met wat 1/2" buizen van petratech icm een Swiftech Apogee die lekker voordelig was met de huidige dollarkoers, was de WC set snel compleet. Een zooi 120mm papst fannetjes had ik nog liggen om het geheel af te maken.
Het kastje is van Chieftec. 57 euro, stevig en zwart. Zo heb ik ze graag.
Het idee was om niet al teveel dremelwerk te doen, en de volgende oplossing is daaruit voorgekomen.
Zoals je ziet is er slechts 1 positie onder het rad waar een opening naar de kast is (originele opening van de chieftec kast). De overige 2 fans trekken gewoon koude lucht aan van buiten de kast, en dat maakt echt niets uit voor het rad. Het is niet de mooiste oplossing, maar zeer snel in elkaar gezet, en daarbij ook erg stevig.
Enig dremelwerk was nodig voor de buizen (zeer dikke buizen ivm met mijn 6/8 mm buisjes .. ). Rubberen afdek strips maken het geheel glad en redelijk netjes af. (der zitten overigens nu tywraps om zodat ze stevig vastzitten.)
Het totaalplaatje is als volgt. De pomp is later nog vastgezet met foam zodat je hem niet meer hoort.
Het verdient geen schoonheidsprijs, maar aangezien de kast nooit open hoeft, is dat ook niet nodig. Ik heb bij mijn P180 wel aan enig cablemanagement gedaan, maar ik wordt er moe van omdat ik ze zo vaak moet verplaatsen als ik er iets nieuws in wil zetten / vervangen..
Mijn P180 ter vergelijking (waar de 6 kabels van de raid controller nog geeneens zijn aangesloten - en het is nu alweer een zootje..):
Maar terug naar de chieftec kast, de fans hebben helaas connectors, en die moesten ook de kast in.
We beginnen met een strak gecoordineerd dremel gat:
Uiteraard heb ik in alle haast slecht gekeken, en de meest ongelukkige plek uitgekozen (dat ding in het midden

). Haastige spoed is zelden goed (bier drinken onder het modden ook niet btw.)
Gelukkig gaat het nog wel met het rubber:
Als we alle kabels er dan doorheen trekken ziet het er al weer een stuk beter uit.
Ook even snel een fancontrollertje in elkaar gesoldeerd, want lawaai daar houdt ik dus helemaal niet van. Mijn 22dB fans op 5 volt geven precies het gewenste effect: onhoorbaar. Uiteindelijk wordt het 6x120mm en 2x92mm wat op 5 volt gaat draaien. Als ik dan ook nog het (ellendige Asrock) NB heatsinkje vervang door een waterblokje dan kan ook deze kast 24/7 aanstaan zonder ook maar enige hoorbaar geluid te geven (op het sporadische gerateld van wat harde schijven na dan

).
En nogmaals : het ging me hier om een PRAKTISCHE mod - op schoonheid valt idd nog het een en ander te verbeteren. Als ik me daarop had geconcentreerd was ik niet in 2 avondjes klaar geweest