Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik weet alleen www.conrad.nl, als je met ideal betaalt is de levering (boven 20e) gratis! Meestal is het er binnen 2 a 3 dagen.
quote:
AlexanderM89 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:18:
Nog tips waar ik een lader kan halen? Okaphone heeft wel laders, maar ik haal er liever snel een in de winkel! :)
Tsja, voor mij is okaphone "snel een in de winkel", ik rij er iedere dag langs :p

quote:
AlexanderM89 schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:56:(Ik hoop dat dat bedrijf ongeveer dezelfde accu's heeft als de gelukzak eerder in dit topic! :P
Die gelukszak was ik, samen met een vriend :P

Je zou kunnen vragen of ze nog een oude centrale ofzoiets hebben van een alarminstallatie. Daar zit namelijk een printplaat in die de batterij wel kan opladen. Als je dat kunt modden zodat het in je krat zit ofzo, of gewoon los erbuiten, hoef je ook geen acculader meer te kopen.
Vandaag zou ik de accu's gaan ophalen, maar aangezien ik geen vervoer (lees auto) had is het een weekje opgeschoven. Een collegegenoot van me bood aan een PC-voeding voor me te tweaken (load op 5V en 3.3V, bedankt Arie! ;) ).

Vandaag plankjes voor het krat gehaald, één speakergat geboord en begonnen met het 'uithollen' van het krat. Ik wil proberen voor het weekend een werkende versie te hebben (met de PC voeding). Daarna ga ik met een paar vrienden proberen iets tofs te ontwerpen en te maken. 8)
quote:
happer schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:09:
Ik weet alleen www.conrad.nl, als je met ideal betaalt is de levering (boven 20e) gratis! Meestal is het er binnen 2 a 3 dagen.

[...]

Tsja, voor mij is okaphone "snel een in de winkel", ik rij er iedere dag langs :p
Conrad kan misschien wel inderdaad, maar aangezien ik minder haast heb ga ik eens mailen om te kijken of het idee van frankiepankie uit te werken is.
quote:
frankiepankie schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:19:
[...]

Die gelukszak was ik, samen met een vriend :P

Je zou kunnen vragen of ze nog een oude centrale ofzoiets hebben van een alarminstallatie. Daar zit namelijk een printplaat in die de batterij wel kan opladen. Als je dat kunt modden zodat het in je krat zit ofzo, of gewoon los erbuiten, hoef je ook geen acculader meer te kopen.
Bedankt voor de tip van die oude centrale, ik zal eens contact opnemen met dat bedrijf. Daarna eens kijken of ik het ook voor elkaar krijg om zo'n printplaat te tweaken. ;)

Eindelijk werkt ie!
Eindelijk? Nou ja, het valt eigenlijk wel mee. 2 weken geleden zijn we begonnen, en na 2 keer ongeveer een dag is het kratje zo goed als af.
Goed. eerst maar eens een foto:

[img]http://img240.imageshack.us/my.php?image=15112007002pr9.jpg]http://img240.imageshack.us/img240/9480/15112007002pr9.th.jpg

Het kratje is wel vrij prijzig geworden, omdat ik hem graag waterdicht wilde hebben. Er zit in:

Radio, pioneer 3900mp, http://www.pioneer.nl/nl/products/25/121/61/DEH-3900MP/index.html

Boxen, 2x Boss marine MR 690 (350 watt) http://bossaudio.com/main/706

12V 12AH onderhoudsvrije accu

Dit alles zit in een grolsch kratje, aan de onderkant zit een watervaste multiplex plaat.

Om de radio zit een cover, zodat ook die tegen water kan.

Erbovenop komt nog een houten deksel, die ik alleen nog eventjes vast moet maken.

Maar alles werkt al wel, en er komt echt gigantisch veel herrie uit! Binnenkort maar eens op wat leuke plekken uitproberen:)

brunootje100

quote:
AlexanderM89 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:18:
Add it:
Iop tha man, hoe moet je die frontjes vastmaken? We komen er hier met 5 man niet uit. :/
Ik neem aan dat je de fronts van de speakers bedoeld, het is even douwen en priegelen, maar je moet het rooster in de rand duwen.. De plastic rand ging er vervolgens overheen (als ik het me goed herinner)

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Heb je er grotere foto's van want ik die niet zoveel.
Is hij voor op de bood oid. omdat je die speakers gekozen hebt.

Ik zal straks of morgen even wat grotere foto's posten.

Ik wil het kratje inderdaad ook op het water gaan gebruiken, o.a. in de rubberboot. Dan is het wel handig dat ie niet bij het eerste het beste spatje water kapot is...

brunootje100

quote:
iop tha man schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:24:
[...]

Ik neem aan dat je de fronts van de speakers bedoeld, het is even douwen en priegelen, maar je moet het rooster in de rand duwen.. De plastic rand ging er vervolgens overheen (als ik het me goed herinner)
Hebben die metalen hoekgevallen er iets mee te maken? Of is het dus gewoon dmv priegelen dat ding vastklikken? Welke plastic rand? :P

http://www.macloud.org/e107_files/public/1182847340_2_FT0_img_0916_.jpg

Ik heb mn krat nu niet thuis staan, maar zo te zien gaan de plastic randen eronder...
Ik heb de grilles gespoten, oval speakers zoals je ziet

Ik bespeur weer wat meer activiteit hier dan paar weken geleden ;).

Ikzelf heb mijn kratje nu al 4-6 weken draaien op 1 batterij, iedere vrijdagmiddag na school zitten we (kameraden) bij mij thuis frikadellen te eten en staat mn krat ongeveer 2 uur per vrijdag te draaien, dus zit al ongeveer aan de 12 uur. En volgens mij kan die nog wel ff mee :P. Ik heb mijn versterker op half vermogen draaien en ik denk nog steeds dat ie dan minder vermogen trekt. Dus mijn bierkratradio doet het top *O*.

//Thapous - Specs

@Thapous: Ik probeer 'mijn' project in ieder geval warm te houden.

Vandaag bezig geweest met het ontwerp van een echt krat (in plaats van de huidige duct tape versie ;) ). We willen het kratje zelf helemaal van hout gaan maken, dat haalt misschien de charme van het 'bierkrat' eraf, maar we zijn van mening dat we veel flexibeler zijn in het ontwerp. :)

Later meer!

Add it: Nogsteeds geen manier gevonden om die frontjes vast te maken. Het is geen click-on systeem ofzo. Iemand nog ideeën?

@iop tha man: We gebruiken dezelfde speakers en versterker als jij. ;)

Add it 2: Vandaag accu's gehaald. :D Het zijn er een stuk of 50.
quote:
Thapous schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 01:38:
[...]
[afbeelding]
Alle accu's op een hoop...
[...]
Allemaal van deze soort, op een paar kleintjes na (niet zwaar, 3Ah).

Nu is mijn grote vraag, wat is een goede manier op die accu's te testen? En wat is een goede lader voor deze dingen? :)

AlexanderM89 wijzigde dit bericht 21-11-2007 11:35 (51%)

ik heb geen zin om die informatie voor de 5de keer te posten ;) lees het forum eens door :)

@Happer: Zal eens op mijn gemakje lezen. Ik surf hier nog niet zo lang (actief) rond, dan is een hele topicreeks doorlezen een flinke hap. ;)

offtopic:
Kan ik niet het hele topic op 1 pagina zien? :)

die randen schroef je gewoon vast, ik zou niet weten wat ik er meer aan moet uitleggen, het past maar op één manier. grills duw je erin, maar dat had ik al gezegd.

quote:
AlexanderM89 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:28:
*knip*
Nu is mijn grote vraag, wat is een goede manier op die accu's te testen? En wat is een goede lader voor deze dingen? :)
Tip: zoeken binnen het topic ;) .

heracles wijzigde dit bericht 21-11-2007 21:41 (41%)

File not found: Loading something that looked similar.

Nice 50 accu's _/-\o_, in ieder geval goed bevoorraad! Ik heb dr nog een stuk of wat staan, en als ik wou kon ik gewoon weer nieuwe halen dacht ik, dus ook ik ben redelijk goed bevoorraad.

En wat ik vanmiddag in de wekelijkse reclame tegenkwam en misschien wel interessant is voor sommige mensen: bij de halfords stond een autoradio met line-in, dus daar kun je je mp3 speler en whatever ook op aansluiten. en nu dus voor (maar) ¤ 69,95. Dus misschien leuke radio voor mensen die dr persee radio in willen hebben.

//Thapous - Specs

Ben ook van plan zoiets te bouwen, maar wil graag gewoon op het lichtnet aansluiten. Heeft iemand een lijstje wat je dan nodig bent. Heb al zitten zoeken in de topics, maar kon het zo gauw niet vinden.
- een radio. voor jou het handigst als je er een kunt vinden welke zonder voeding op het lichtnet kan. Deze bouw je dan netjes in een kratje (of ergens anders in, weet niet precies wat je van plan bent). Als je een autoradio neemt, houd er dan wel rekening mee dat je een beetje een redelijke voeding neemt. Heb zelf ook zoiets, maar dan met een beetje kleine voeding. Wanneer ik de radio een beetje hard zet, slaat het hele spul uit.
- 2 (of meer natuurlijk) speakers
- handigheid
- tijd

quote:
reizende o Roel schreef op donderdag 29 november 2007 @ 19:06:
- een radio. voor jou het handigst als je er een kunt vinden welke zonder voeding op het lichtnet kan. Deze bouw je dan netjes in een kratje (of ergens anders in, weet niet precies wat je van plan bent). Als je een autoradio neemt, houd er dan wel rekening mee dat je een beetje een redelijke voeding neemt. Heb zelf ook zoiets, maar dan met een beetje kleine voeding. Wanneer ik de radio een beetje hard zet, slaat het hele spul uit.
- 2 (of meer natuurlijk) speakers
- handigheid
- tijd
speakers heb ik inmiddels, ook heb ik een pc voeding getweakt, antenne is gekocht, handigheid is er ook, alleen tijd nog niet :P

Morgen ga ik een radio kopen, dan alleen nog wat stukken hout zien te regelen en dan kan ik hem bouwen (daar komt de factor tijd bij kijken) :P
Het is gebeurd. :o

Jullie hebben een totale newbie qua zelfbouw en electronica enthousiast gemaakt..
Na het eerste (en dit) deel te hebben gelezen wist ik het zeker, Opa móet en zál
een kratradio maken! Vandaag liepen toevallig wat alarminstallatie-monteurs door het
pand en die heb ik (na de tip hier te hebben gelezen) meteen aan de mouw getrokken.

Het resultaat? Een klein accutje van 'maar' 6 kilo'tjes zwaar, de specs zullen jullie echter
meer zeggen dan mijzelf. Dus daarom de eerste vraag; Is dit wat voor een kratradio, of zal
deze accu niet lang genoeg meegaan (qua power) en kan ik beter op zoek naar een andere?

http://xs322.xs.to/xs322/07503/IMG_0086.JPG

Na het werk ben ik even langs mijn favoriete autosloperij gereden,
en heb daar het volgende meegekregen na het achterlaten van ¤20:

Een klein "pure power" versterkertje met high power input (RMS: 4x75w/2x150w) :')
http://fotos.marktplaats.nl/kopen/2/39/v2aiA2r8+OoSGPa6QVqTFQ==.jpg

2 mooie (imho) JBL 602 mkII 3-weg speakertjes van 16cm en met een vermogen van 125w RMS:
http://pagesperso-orange.fr/olivierau/PICT0027.jpg

En een NOS-switch 8) om tussen het versterkertje en de radio te plaatsen:
http://www.duw.de/Picture_Pool/744696.jpg

Maar nu.. Welke radio te nemen?
Bij de sloperij waar ik geweest was lagen verder geen radio's, en wat is zoek is eigenlijk
meer 'degelijkheid' dan opties. Ik heb maar 1 opties nodig en dat is afspelen van MP3's.
Dus; Hebben jullie enig idee welke radio het beste tegen een stootje/stof/waterspetters kan?

Radio weet ik niet, maar heb je nog een foto van die accu? Accu ziet er namelijk uit alsof het zo'n loodaccu is, met zuur erin.
quote:
frankiepankie schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:45:
Radio weet ik niet, maar heb je nog een foto van die accu? Accu ziet er namelijk uit alsof het zo'n loodaccu is, met zuur erin.
Radio kom ik natuurlijk uiteindelijk zelf ook wel uit, maar ik dacht dat er misschien
wel zoiets als een über-kratradio-radio bestond welke alle andere radio's overtrof. ;)

En die accu? I have no clue whatsoever..

Hier een GSM-pic en wat info welke ik op het internet gevonden heb:
http://xs322.xs.to/xs322/07503/IMAGE_004.jpg

Type
A512 /16 SR

Nom, volt
12

Nom. Cap: (C20) to 1.75vpc
16.0

Discharge current (I20)mA
800

Max. load *) appr. A
100

Max. current 5 sec.*) appr. A
300

*) Only with appropriate counter contacts.

De ene site heeft het over "gel", de ander over "blei", en een derde over "blei-gel"..
Als het nou wel een loodaccu betreft mag hij toch alleen rechtop staan,
of zijn er nog wat andere belangrijke dingen waar men op moet letten? :?

Opa_vertelt wijzigde dit bericht 12-12-2007 21:40 (0%)
Reden: typo

Blei = lood, bij de benzinepomp zie je soms wel eens " bleifrei" staan, dat is loodvrije benzine.

Ik weet niet precies hoe je met deze accu om moet gaan, volgens sommige sites is het een " loodgel accu"
Dat "blei" lood is wist ik ;) , maar ik wist alleen niet dat er daadwerkelijk
iets als een blei-gel (wat ik ook op een aantal sites las) accu bestond..

Vandaag begonnen aan het doormeten van de partij accu's. Er waren er een stuk of wat die 12V spanning hadden, die heb ik maar in de stapel 'levend' gezet. Er waren ook een paar dode (geen spanning). Wat ik me afvroeg, wat zal ik als 'grensspanning' gebruiken? alles onder de 10V maar als dood beschouwen?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws