Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
iivvvii schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 10:05:
[...]

en dit zit dan tussen de kabels die je luidsprekers verbinden met de versterker?
Helemaal goed!

quote:
gaat dat niet ten koste van de kwaliteit van t geluid dan?

Ten koste van de kwaliteit van 't geluid van een kratradio??? :?

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

nee het gaat niet van de kwaliteit van het geluid af maar ik weet niet zeker op welke volgorde het moet worden aangesloten, heb ik ff gevraagd in het Post hier je kleine mods
daar had ik het ook gelezen op pagina 4 er staat ook een filmpje bij !!

Maar is het niet een beetje nutteloos. want volgens mij ga je er op een gevenmoment wel aan iriteren hoor als je effe lekker buiten zit en zo'n ding zit mee te kniperen.

daarom zet ik zelf ook een schakeling op de plus(weet nog steeds niet in welke volgorde het moet worden aangesloten)

quote:
ronaldhofstee schreef op zondag 02 september 2007 @ 12:33:
daarom zet ik zelf ook een schakeling op de plus(weet nog steeds niet in welke volgorde het moet worden aangesloten)
Trouwens, een 4 volt diode bedoel je daarmee "zenerdiode" ofzoiets? Dat is erg belangrijk om te weten met het aansluiten.

Ah, ik zie het al. Beetje rare mod om een diode in serie te plaatsen met een led (= ook diode). Die kerel gaf zelf al aan er niet al te veel verstand van te hebben. :S
Wat wel werkt is een led aansluiten in serie met een 470 ohm weerstand, dus:

(ene pool speaker)----------(+)led(-)----[470ohm]-----------(andere pool speaker)

Welke pool van de speaker je neemt maakt niet uit, muziek is wisselspanning!

daar kan je een onbeperkt aantal ledjes aan aansluiten?
OF moet je dan steeds weer een weerstandje er bij doen?

Pim

Idd, iedere led een eigen weerstand. Je kunt leds wel in serie aansluiten, maar dan heb je het nadeel dat ze alleen op zeer hoog volume aangaan. Weerstandjes kosten maar 10 cent ofzo.
Parallel is geen optie, want dan gaan ze niet allemaal even hard branden.
470 ohm is voor 20mA op 12 volt DC (als je 2.4 volt kwijt bent in de led). Als je ze zo fel mogelijk wilt hebben moet 220 ohm zou ook best kunnen werken. Ze staan namelijk de helft van te tijd uit doordat het wisselstroom is. Misschien kun je es kijken of er veel verschil tussen zit.

Succes!

Mijn muziek box was bijna af, maar toen kreeg ik laatst van een vriend nog een filter die hoge en lage tonen scheidt, die heb ik er vervolgens ingebouwd. Maar daardoor staan wel alle speakers op L+ en L- van mijn versterker, het gaat hier om een een 2x100w marquant versterker, en een active 400w speaker plus nog 2 kleine computer speakertjes voor de hoge tonen. Ik vroeg mij af of mijn versterker dit wel kan trekken, de R+ en R- zijn overigens nog ongebruikt.

Alvast bedankt, en foto's komen zodra hij klaar is.

*edit: 400w speaker is 4ohm, en kleine computer speakertjes weet ik eigenlijk niet, 8ohm denk ik?*

Termic wijzigde dit bericht 03-09-2007 14:58 (10%)

*blaat*

bedankt, ik ga dat van de ledjes even proberen als ik tijd heb..

een versterker van 200 watt kan nooit de volle vermogen van een 400 watt speaker er uit halen.
Een marquant versterkertje heeft btw geen 200 wat maar veeeeeell minder.(rms)

maar het geheel gaat wel harder als je de tweeters op de andere helft zet..
Want het is 100 watt per uitgang

Over het geluid ben ik tevreden, kwaliteit is ook goed nu. Maar ik vraag me meer af of mijn versterker er wel tegen kan ;).

*blaat*

jawel.
Als je bijv. 200 watt versterker hebt. en 2x 50 watt boxjes kan het alleen kwaad..
Dan blaas je de boel op als je hem vol open gooit..
Maar dat heb jij niet :)

quote:
Termic schreef op maandag 03 september 2007 @ 14:56:
...Maar daardoor staan wel alle speakers op L+ en L- van mijn versterker,
waarom gebruik je alleen het linkerkanaal van je versterker? bang voor stereo?

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

quote:
rhcp schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 07:36:
een versterker van 200 watt kan nooit de volle vermogen van een 400 watt speaker er uit halen.
Het is behoorlijk irrelevant hoeveel vermogen een speaker thermisch kan verdragen. In de meeste gevallen is een woofer mechanisch veel minder belastbaar, en kun je er dus never nooit het gespecificeerde vermogen doorheenjagen zonder het ding te slopen. Derhalve zijn zulke getalletjes behoorlijk oninteressant.

specs | Gentoo rules! |
Do diamonds shine on the dark side of the moon?

ja oke, ik weet niet hoe het allemaal precies zit..
Maar als je meer watt dan dat je speakertjes aan kunnen er in pompt gaat dat niet goed.. dacht ik zo.

quote:
franssie schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 17:48:
[...]

waarom gebruik je alleen het linkerkanaal van je versterker? bang voor stereo?
Omdat ik de filter op de linker L+ en L- heb gezet, en als ik één van de 3 speakers op het rechter kanaal zet de filter niet meer werkt? Of zie ik dat nou verkeerd...

*het is een filter die in een hele oude speaker zat, met een + en - aansluiting die naar de versterker gaat, een + en - voor hoge tonen, en een + en - voor lage tonen. Verder zat er nog een + en - aansluiting waarvan ik niet weet wat het doet.

Termic wijzigde dit bericht 04-09-2007 21:58 (25%)

*blaat*

Kun je de stroom meten die de versterker trekt? Al die getalletjes zeggen niet zoveel, en de stroom bij vol vermogen is het enige wat echt zegt wat dr aan de hand is. Trouwens, als er geen DC-DC converter in die marquant versterker zit kun je nooit meer dan 25 watt trekken.

quote:
Termic schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:55:
[...]

Omdat ik de filter op de linker L+ en L- heb gezet, en als ik één van de 3 speakers op het rechter kanaal zet de filter niet meer werkt? Of zie ik dat nou verkeerd...

*het is een filter die in een hele oude speaker zat, met een + en - aansluiting die naar de versterker gaat, een + en - voor hoge tonen, en een + en - voor lage tonen. Verder zat er nog een + en - aansluiting waarvan ik niet weet wat het doet.
je hebt dus maar een filter en drie luispsrekers (LS)?
Is het een drieweg filter dan (ook gezien dat je nog een +/- over hebt)?
Ik zou het gewoon lekker zonder filter doen of klinkt het beter zo in mono (kan ik me eigenlijk niet voorstellen).
Zomaar een filter erin zetten kan wel maar dan kan je beter overnieuw beginnen met twee echte luisprekers met bijbehorende filters in een houten krat, kan je best goed geluid krijgen en weet je ook gelijk hoe eea aangesloten zat. (Eens bij zo'n recycle winkel of marktplaats kijken voor oude LS voor weinig).

franssie wijzigde dit bericht 05-09-2007 16:04 (3%)

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

Dit heeft mij ook op een idee staan, had nog een leeg kratje staan:).
Dus die ga ik hiervoor gebruiken, ik heb bijna besloten om de autoradio op te halen die bij de aldi staat(klikl)

Lijkt me handig ivm dat je dr radio+cd+Mp3 spelers mee kan afspelen....
En er zit 3 jaar garantie op...

Iemand die dit af/aanraad?

//Thapous

quote:
Thapous schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:57:
Dit heeft mij ook op een idee staan, had nog een leeg kratje staan:).
Dus die ga ik hiervoor gebruiken, ik heb bijna besloten om de autoradio op te halen die bij de aldi staat
([url="http://aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_36/OFF06.HTM"])

Lijkt me handig ivm dat je dr radio+cd+Mp3 spelers mee kan afspelen....
En er zit 3 jaar garantie op...

Iemand die dit af/aanraad?
Voor dat zelfde geld heb ik een 30 GB mp3 gehaald :) marktplaats.

Maar Radio en CD boeide mij niet zo, en als ik radio wil kan ik mn phone eraan hangen met de jack-in

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

quote:
iop tha man schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:14:
[...]

Voor dat zelfde geld heb ik een 30 GB mp3 gehaald :) marktplaats.

Maar Radio en CD boeide mij niet zo, en als ik radio wil kan ik mn phone eraan hangen met de jack-in
Dat gaat voor mij niet op, ivm dat ik nog wel cd's heb en geen mobiel met FM functie, bovendien vind ik het wel makkelijk dat je nu op eens vrij veel opties hebt qua dingen waar het op staat, dusja, ga toch voor de radio denk ik ;)

//Thapous

Maar is het niet vervelend om dan ook altijd cd's mee te nemen, ik doe gewoon mijn mp3 speler er aan hangen heeft ook fm functie.

het is ook makkelijker in te bouwen in een 'lastige' ruimte als je geen radio hebt, want een autoradio is ongeveer net zo groot als een klein autoversterkertje maar een radio heeft natuurlijk een 'gat' nodig voor zn voorkant enzo, versterker laat je gewoon in het donker en het enige wat je nodig hebt is een draadje naar buiten:P verder wil het nog wel eens zo zijn dat goedkope autoradio's totaal geen vermogen hebben en al heb je pech met de aankoop van een versterker is het makkelijker deze te upgraden omdat een kleine versterker de helft kost van de meest gammele nieuwe radio:P

ik heb trouwens meer ervaring met restmdf houten kisten voor achterop de fiets naar school:P of rugzakken met instalaties erin en ik heb met losse versterkers gewerkt en met een auto radio

nadeel van sommige rugzakken is dat het bandje nog wel eens los kan schieten en dat de tas dan valt en je je speaker dan molt:P

Amd Phenom Agena X9500, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, Asus 8800GT, OCZ 2 GB DDR2-800 Kit, Apevia Xcruiser case, Yamaha RX-V459, B&M DM2

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws