Missen: 10-22 vervanger (qua prijs/prestaties gelijk, de 12-24 is een takke-eind duurder), 17-40 (bestaat niet), 60 macro. De 17-40 presteert overigens gewoon prima in vergelijking met de 17-35 van Nikon (zie 16-9.net) voor de helft van het geld. De Sig30 en Sig15 zijn natuurlijk gewoon voor Nikon te krijgen.
Maar dan kom je financieel nog niet uit: ik moet grof toeleggen omdat je een deel voor minder dan de nieuwprijs verkoopt én het Nikonglas vaak duurder is. En dat omdat er nu één camera is uitgebracht welke in het middensegment een absolute killer is?
Als het nou twee jaar zo blijft, dan wil ik er echt wel over nadenken, maar ik heb het vermoeden dat Canon best in staat is om er wat tegenover te zetten met de budgetten die ze hebben

Dit is alleen maar goed: Canon krijgt een schop onder z'n kont om weer eens wat te presteren, want zeg nou zelf: ze waren lui aan het worden en goed ook
Ik zie dit eerder als een wakeup call voor de gehele industrie: er wordt de laatste tijd te weinig écht nieuwe dingen neergezet (Sony? Pentax? Olympus? Canon?). Dit kan wel eens de motor zijn tot een nieuwe concurrentie/innovatieslag

Zeker gezien de marges die op de rommel worden gepakt zal dit alleen maar gunstig uitpakken voor de consument.
Nikon doet nu waarvan ik bij Pentax hoopte dat ze het zouden doen met de K10D: de boel eens flink wakker schudden. Pentax heeft echter te weinig gewicht om écht een slag van betekenis toe te brengen. Nikon however controleert een significant deel van de dSLR-markt en is wel degelijk in staat om klappen uit te delen. De D300 kan wat dat betreft flink huishouden
Wat ik al zei: dit is bijna een 1D2N op de bouw na voor minder dan tweeduizend euro. Het is nog net niet wat de 300D heeft gedaan destijds, maar het ding heeft de potentie om de boel open te breken

- En ja, ik ben enthousiast over deze camera

neographikal wijzigde dit bericht 23-08-2007 15:43 (34%)