Hoofdcategorieën
Topicacties

Best Buy Guide Waterkoeling- discussie

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 last

Reageer Nieuw Topic
Panta Rhei
Reg. datum: 29 januari 2006

quote:
Roamor schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:18:
[...]

Er zijn mensen die geen probleem hebben met een lawaaiigerige pomp als het hen meer performance geeft, terwijl ik de stilte veel belangrijker vind. Dat is een neverending story natuurlijk, performance vs stilte. :)

Dus voor de pompjes zou ik zeker ook aangeven hoeveel dB een type produceert en aangeven bij de positieve of negatieve aspecten.
Roamor geeft precies aan wat het probleem is met deze wijze van opzetten. Gelet op verschillende specs krijg je wellicht een andere uitkomst. Mijn voorstel is dan ook als volgt:

We maken een BBG zoals dat al op de frontpage gebeurt. Dus (voorstel) drie setups van verschillende prijsklassen. Tegelijkertijd hosten we (een) Excell sheet(s), waar je verschillende pompen/blokjes en hun specs in kunt zien EN ze rangschikken naar elke soort spec (bijv. geluid, kracht, stroomverbruik) inclusief een Tweaker rating.

Alea iacta est

[Zelf in te vullen]
Reg. datum: 14 februari 2006

Oké maar dan zou ik het iets anders maken: Setups voor prijsklasses, een super stille setup en een puur prestatie setup welke dan wss. overeen komt met de duurste setup in de prijsklasses.

Dan idd. een pagina met een overzicht van alles :)
Reg. datum: 14 januari 2004

Nog even iets over de Coolteks.
Het zijn volgens mij andere radiatoren tegenwoordig.
De oude Cooltek's, die op de Swiftechs lijken, dat zijn de coolteks die je zoekt. ;)

http://specs.tweak.to/9079 WC: Liang, Cooplex 25, Cooltek Exstream, D-Tek Fuzion (binnekort gebowd + nozzle)

Bijvoorbeel de Cooltek Maxistream. En het lijkt me sterkt dat er een oude cooltek was en nu een andere cooltek, aangezien de pc nog niet eens zo beister lang bestaat, en waterkoeling al helemaal niet. Maar alles kan natuurlijk dus zou best kunnen dat je gelijk hebt.

Highflow.nl

Wat mot je?!?
Reg. datum: 13 januari 2005

Geen idee, maar ik weet dat ze bij freezinghardware ze verkopen en dat het prima rads zijn ;)
Jazeker, trotse eigenaar.

Sorry voor de offtopic maar dit geeft misschien de kwaliteit van het rad aan! :)

Highflow.nl

[Zelf in te vullen]

Even weer wat organisatorisch: We weten nu hoe we het willen maken dus nu moeten we het natuurlijk uitvoeren :) De dingen die gedaan moeten worden:

-Duidelijk FAQ maken
-Overzicht met eigenschappen van onderdelen en de waardering van gebruikers daarvan
-Sets
• Budget - Reeds door mij gemaakt maar daar kunnen uiteraard opmerkingen over zijn
• Medium - ?
• High-end - ?
• Stilte - ?

Zijn er mensen die zich aanbieden voor dingen? Ik wil zelf nog wel 1 of 2 sets verder uitwerken maar als iemand hier voorkeur voor heeft dan kan dat natuurlijk. Als diegene die wat wil doen zich even meld en met wat dan worden er geen dingen dubbel gemaakt :)

Als ze bij Freezinghardware de oude versies hebben zit je erg goed.
De nieuwe zijn bijv bij het 3x120mm model 300gram lichter geworden en de dimensies zijn veranderd.
Het is dus niet alleen het uiterlijk zoals je hier ziet:
http://www.cooltek.de/images/produkte/300100485_l.jpg

Edit:
Als je 3 duidelijke sets wilt maken moet je eerst een budget hebben voor elk setje.

Slitch wijzigde dit bericht 24-08-2007 19:16 (13%)

http://specs.tweak.to/9079 WC: Liang, Cooplex 25, Cooltek Exstream, D-Tek Fuzion (binnekort gebowd + nozzle)

[Zelf in te vullen]

Budgetset is ¤200 maar die bestaat al. Dan zou de Mediumset ¤250 kunnen zijn en de Performance/high-end ¤300? Dan heb je volgens mij echt alles zo goed als het maar kan als het enkel om CPU blok,radiator,pomp ed. gaat.

De Stilte-set gaat puur om de stilte. Een stille pomp,stille fans. Het lijkt me het meest logisch om gewoon die zo stil te krijgen als het maar kan en het prijskaartje hoort dan maar bij.
Mooooh!
Reg. datum: 01 mei 2006

Mensen die echt het geld en de energie in een high-end set willen steken, laten zich over het algemeen wel beter informeren (of nog beter, informeren zichzelf eens goed...) Ik denk dat we vooral moeten kijken naar de goedkope waterkoeler die het als een spontane (zij het dure) ingeving krijgt. Hoeveel mensen kopen er meteen een PA120.3 + FuZion? Zijn er maar verrekte weinig. Het gaat er meer om hoe goed de simpele goedkope blokjes presteren, en daar is helaas weinig info over te vinden. Iedereen vindt zijn dingetje het wel goed doen (anders staat het ook zo sneu / krijg je de volgende niet meer van de fabrikant), en een uniforme testmethode is ook ver te zoeken.

Ergo : kunnen mensen hier zelf eventueel iets testen? Of is dat weer een stapje te ver van me?

To Do list :
- hoe presteren de verschillende dingen gerelateerd aan de kosten?
- Wat is er allemaal op de markt aan goed spul? (Pricewatch kan wel een heele grote update gebruiken)
- Hoe goedkoop is ongeveer het minimum? (om de "Ik wil waterkoelen voor 100 euro" te voorkomen)

Hollandse Krachtvoerkoe || Gewoon een jonge zeur ;)

@TEAMIKKE Mijn set was ongeveer 300 euro, maar ik heb niet de liang pomp (eheim 1048) niet Thermochill PA120.3 (Cooltek maxistream) en geen resevoir maar die rot t-stukjes (heel erg spijt van)
Ik zal wel even bij aquatuning kijken hoeveel het beste van het beste kost.
Btw hebben we het over sets met alles erin? Of alleen CPU sets? Of CPU met NB en mosfets? Ik kijk nu namelijk ALLEEN voor CPU omdat dat het meeste is wat beginners eerst nemen, meestal breid je pas uit als je daar trevreden over ben.

Edit: @TEAMIKKE je had ongeveer gelijk ongeveer 300 maar wel grof geschat precies is volgens mij 327 euro.

Deel 1
http://fotobewaren.nl/output/1187982948.jpg

Deel 2
http://fotobewaren.nl/output/1187983155.jpg

Leip-o-Matic wijzigde dit bericht 24-08-2007 21:20 (55%)

Highflow.nl

Kan je daar tumbs van maken. Je verneukt de layout nogal,
Hoeveel grams is die AS5? Want waar ik het haal kost het maar 3,70 (3,5 gram)

Edit: Inhalt: 3,5 Gramm. Duur dus.

_AuToMaTiC_ wijzigde dit bericht 24-08-2007 22:09 (53%)

Als of jij 3,5 gram op je cpu gaat smeren...? En als je het ergens anders gaat bestellen betaal je ook weer leuk verzendkosten, dus.
Btw ik weet niet hoe je tumbnails maakt en snap geen bal van die FAQ.

Leip-o-Matic wijzigde dit bericht 24-08-2007 22:19 (21%)

Highflow.nl

-=PLACEBO=-
Reg. datum: 03 mei 2004

quote:
Leip-o-Matic schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:17:
Als of jij 3,5 gram op je cpu gaat smeren...?
Je hoeft het toch niet in één keer op te maken?
quote:
Btw ik weet niet hoe je tumbnails maakt en snap geen bal van die FAQ.
Irfanview downloaden, foto openen, Control-r en de breedte op 594 zetten. Easy. :)

Dookie Fundamentalist

Arctic Silver 5 is duidelijk niet de beste koelpasta.
Je kunt veel beter 4 euro meer uitgeven voor Coollaboratory LiquidPro uitgeven want dit scheelt weer wat.
Allemaal kleine dingen die toch bij de high end set horen.
Waar je ook op moet letten bij de keuze van water toevoegingen is de samenstelling van de vloeistof.
De Laing pompen moeten gesmeerd worden onder het pompen. Er wordt daarom ook aangeraden om een vloeistof te pakken die ethyleen glycol bevat (correct me if i'm wrong).
Verder is het nogal ongewoonlijk dat je een set samenstelt die duidelijk baat heeft bij een hoge flow en dat je vervolgens 10/8mm slangen gebruikt.
Het zijn de kleine dingen die het verschil maken tussen een high-end set en een mid-range.

Als ik een een budget van 200 euro had was het heel simpel:
Nexxxos XP Bold, BI Pro 360, swiftech micro res, Liang DDC (zonder top), 3M innovatek 8/10mm, Tec Protect - Valvoline, Coolink fans en nog 4 10/8mm schroef koppelingen.b en dan kom je rond de 200¤ uit bij aquatuning.

Aikidoka
Reg. datum: 24 november 2001

De LiquidPro is gevaarlijk omdat je cooler aan je core kan blijven plakken.
De betere pasta die er nu is die van zalman.
Koelt beter dan AS5, is vloeibaarder en heel goed over je core te verspreiden (as5 is een beetje dik) en heeft een kwastje :D

Binnenkort komt die pasta met synthetische diamant, word ongeveer net zo duur als AS5 maar is nog niet te koop. Stond laatst op de FP
[Zelf in te vullen]

quote:
ixl85 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 10:25:
Koelt beter dan AS5, is vloeibaarder en heel goed over je core te verspreiden (as5 is een beetje dik) en heeft een kwastje :D

Binnenkort komt die pasta met synthetische diamant, word ongeveer net zo duur als AS5 maar is nog niet te koop. Stond laatst op de FP
Idd. Zalman is de beste atm.

@Slitch: Niet iedereen heeft ruimte voor een 360 rad. De meeste mensen kunnen wel een 240. kwijt dus ik denk dat dat beter is.
quote:
@TEAMIKKE Mijn set was ongeveer 300 euro, maar ik heb niet de liang pomp (eheim 1048) niet Thermochill PA120.3 (Cooltek maxistream) en geen resevoir maar die rot t-stukjes (heel erg spijt van)
Ik zal wel even bij aquatuning kijken hoeveel het beste van het beste kost.
Btw hebben we het over sets met alles erin? Of alleen CPU sets? Of CPU met NB en mosfets? Ik kijk nu namelijk ALLEEN voor CPU omdat dat het meeste is wat beginners eerst nemen, meestal breid je pas uit als je daar trevreden over ben.
We hebben het alleen over CPU blokken. De rest hoeft niet iedereen direct. GPU kan evntueel later nog wel maar daar heb je veel meer mogelijkheden in. Ben het met je eens dus :)
quote:
ixl85 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 10:25:

Goed om te lezen. Van de week mijn CPU gelapt en kon mijn spuitje AS5 niet vinden. Maar had nog zo'n potje van zalman staan. Dus die zit er nu tussen...

Gebruiken jullie allemaal teflon tape voor je schroefdraden? Ik heb namelijk Plug&cool koppelingen van aquacomputer en daar zitten rubberen ringen tussen. Geen teflon gebruikt dus.

_AuToMaTiC_ wijzigde dit bericht 25-08-2007 11:50 (12%)

Aikidoka
Reg. datum: 24 november 2001

Teflon is alleen als redmiddel imo.
De koppelingen (mits fatsoenlijk) zijn normaal gesproken waterdicht.
Ik gebruik het ook nooit, tenzij er een probleem is.
[Zelf in te vullen]

Ik ook nooit. Bijna alle koppelingen hebben rubberen O-ringen dus dat is vrij onzinnig verder. Wel een goede vraag voor de FAQ :)

@Leip-O-Matic: Die set ziet er goed uit IMO :) Alleen voor die 360 zou ik liever een 240 zien of een 240 en een 120. Zoals ik zonet ook al zei: Mensen hebben niet altijd ruimte voor een 360. Die anti-knikveren zijn een goed idee. Mss kan die teflon er nog weer uit?

¤300 was idd. een schatting maar als we er dan ¤350 (als richtbudget) van maken dan kan er later ook nog iets bij. Of er kunnen andere fans op, een betere pomp erin als die komt enz.

Dan hebben we dus ook een performance-set. Als we dan wat dingen combineren van de sets tot nu toe (denk aan de Thermochill rad., de Eheim 1000 pomp, de D-tek en kleinere slangen) dan maken we daar de medium-set van. Daar zal ik nog even naar kijken dan. Dan hebben we nog een Stilte set nodig welke niet zo moeilijk zal zijn : Gewoon stille fans en een stille pomp. Daar zal ik ook nog wel even naar kijken :)
quote:
TEAMIKKE schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:14:

To Do list :
- hoe presteren de verschillende dingen gerelateerd aan de kosten? - ?
- Wat is er allemaal op de markt aan goed spul? (Pricewatch kan wel een heele grote update gebruiken) - ?
-Duidelijk FAQ maken - ?

-Sets
• Budget ¤200 - Reeds door mij gemaakt maar daar kunnen uiteraard opmerkingen over zijn
• Medium ¤250-300 - Wordt aan gewerkt
• High-end ¤350 - Reeds door Leip-O-Matic gemaakt
• Stilte ¤ Prijskaartje doet er niet toe -Wordt aan gewerkt

TEAMIKKE,
Je hebt volkomen gelijk over de 240mm rad.
Ik was gewoon van een 360 uitgegaan omdat de prijs prestatie verhouding gewoon goed is.
De reden waarom ik voor een BlackIce Pro had gekozen is omdat deze gewoon erg stil.

@ Ixl85:
Ik was gewoon uitgegaan van dit topic, ik wist niet wta de nadelen waren.
Bedoel je deze diamand pasta?

quote:
Slitch schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 13:00:
TEAMIKKE,
Je hebt volkomen gelijk over de 240mm rad.
Ik was gewoon van een 360 uitgegaan omdat de prijs prestatie verhouding gewoon goed is.
De reden waarom ik voor een BlackIce Pro had gekozen is omdat deze gewoon erg stil.
Geen plek voor 360 rad hoe kan dat dan? Hang hem erbuiten, wat ik heb gedaan is 1 fan weg halen aan de achterkant en bij de doe het zelf winkel wat schroefdraad halen en wat boutjes en je rad gewoon achter aan je kast hangen, ziet er ook nog cool/koel uit, dat koel omdat een rad buiten je pc beter voor de geliefde temps is :) . En een beetje mierenneukmode hoor maar hoe kan een rad stil zijn...? Het zijn toch de fans die voor het lawaai zorgen :?

@TEAMIKKE Ik zal nog even opnieuw een samenstelling maken, maar die teflon tape heb ik erbij gedaan omdat het bij mijn Apogee GTX blokkie wel nodig was, en die 10/8 mm slangen heb ik erin gedaan omdat als je gaat uitbreiden het er wat verzorgder uit, en er zijn meer fittingen en dat soort dingen voor 10/8 mm slangen, en ik houd al helemaal niet van push on bagger.

Leip-o-Matic wijzigde dit bericht 25-08-2007 14:27 (18%)

Highflow.nl

Chillax bruddah..
Reg. datum: 13 september 2002

quote:
Zalman is maar een fractie beter dan AS5 & dus zeker niet de beste..

Coolaboratory's LiquidPro is dit helaas wel.., maar ik zou het ook aan niemand aanraden.
Behalve dat het Aluminium letterlijk oplost kan het ook koper en messing onderdelen beschadigen; in mijn geval liep de temperatuur na een aantal weken langzaam op, en had het bovenste laagje van de IHS zich in het koper van een TDX en ook van de IHS zelf gevreten/geëtst, waardoor ze beiden gelapt moesten worden. Dus zonder gelapte IHS af te raden.. plus het is een hel om aan te brengen & bijna een supergeleider.

Naast LiquidPro zijn volgens de rooksignalen op het moment Arctic MX-2 & de Coollaboratory Liquid Metal Pads het beste op de markt. De Cooling Diamond 7 Carat pasta schijnt wat tegen te vallen en maar een fractie beter te koelen dan AS5.
Zelf vind ik Akasa Pro-Grade+ 5022 het beste spul wat ik tot nu toe heb gebruikt - qua temps..

Mijn top 8 (niet te veel waarde aan hechten pls..):

1. Akasa Pro-Grade+ 5022
2. Thermalright Chill Factor
3. Akasa Pro-Grade 460
4. Arctic MX-1 & Zalman ZM-STG1
6. Shin Etsu G751
7. OCZ ultra 5+ & Arctic Silver 5
[Zelf in te vullen]

quote:
Leip-o-Matic schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 14:24:
[...]

Geen plek voor 360 rad hoe kan dat dan? Hang hem erbuiten, wat ik heb gedaan is 1 fan weg halen aan de achterkant en bij de doe het zelf winkel wat schroefdraad halen en wat boutjes en je rad gewoon achter aan je kast hangen, ziet er ook nog cool/koel uit, dat koel omdat een rad buiten je pc beter voor de geliefde temps is :) . En een beetje mierenneukmode hoor maar hoe kan een rad stil zijn...? Het zijn toch de fans die voor het lawaai zorgen :?

@TEAMIKKE Ik zal nog even opnieuw een samenstelling maken, maar die teflon tape heb ik erbij gedaan omdat het bij mijn Apogee GTX blokkie wel nodig was, en die 10/8 mm slangen heb ik erin gedaan omdat als je gaat uitbreiden het er wat verzorgder uit, en er zijn meer fittingen en dat soort dingen voor 10/8 mm slangen, en ik houd al helemaal niet van push on bagger.
Niet iedereen heeft zin om een radiator extern te hebben. Tweakers wel maar de mensen voor wie die bedoeld is hebben er weinig verstand van en zullen geen zin hebben om te dremelen, met extern spul te gaan werken enz. Qua rad en fans die lawaai maken heb je natuurlijk gelijk :)

Teflontape kan nauturlijk wel .Het was maar een suggestie. Zo duur is dat spul idd. niet en het kan handig zijn. Het geeft ook een beetje extra zekerheid voor de beginners met waterkoeling. Qua slangen ed geef ik je helemaal gelijk hoor :) Een prima set zo.

Qua koelpasta: Als je een goede hebt is er onderling weinig verschil. Dus als iemand Zalman wil dan kan dat maar AS5 is ook goed. Maakt weinig uit lijkt me. Kies gewoon diegene die het best verkrijgbaar is bij die shop.

LiquidPro ben ik ook niet echt voor :X Helemaal niet voor beginners. We kunnen mooi het lijstje van Rabor aanhouden om te kijken welke we kunnen gebruiken bij de site welke ze verkoopt :) Ook een goede voor in de FAQ/Onderdelenlijst?

TEAMIKKE wijzigde dit bericht 25-08-2007 16:59 (13%)

Oke, ben nu bij mijn oma zal straks met jullie aanpassingen een nieuw setup maken kijken hoe het er dan uit komt te zien.

Offtopic: het is een BBQ dus duurt nog wel eventjes......

Edit:

Zo weer terug!
Maar als we die high end echt het beste van het beste gaan maken moeten we dan niet zo'n 1080mm rad nemen? Want ik denk dat 3 radiatoren bij elkaar wel wat beter presteren dan een 360 rad van thermochill...?
http://www.aquatuning.de/...E-NOVA-1080-Radiator.html
Zal even een opstelling maken met 1080mm rad en 360mm rad.

En nog even over je rad niet buiten de kast, zo'n ding ziet er toch hartstikke cool uit?!?! Als ik 100 euro aan iets uit geef wil ik het toch wel eventjes laten zien, en voor de mensen voor wie het bedoelt is, oke... zal wel maar als je waterkoeling neemt, zelfs als noob dan doe je het toch voor beter temps?(stil kan ook) En dat gaat niet echt helpen met je rad IN je kast.

Even een vraagje we zijn er toch over eens dat dit de beste merken zijn voor elk onderdeel?:

CPU blok: D Tek

Pomp: Liang of toch Eheim (volgens mij is eheim stiller, maar ik heb nooit liang gehad dus)
http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p466{1}116{9}185_Laing-DDC-Pumpe-12V-Pro.html
Deze heb ik gekozen omdat hij ook zo goed op is te hangen met demping, dat vond ik wel 'high-end'.

Rad: Thermochill

Slang: Tygon

Fans: zeg het maar?? Noctua?? Papst? Coolink(gebruik ik zelf)??
Noctua's gedaan maar 9 x 20 euro... Dat tikt toch wel flink aan, dan zien de coolink's er wat aantrekkelijker uit met 11 euro per stuk.

En voor de aansluitingen zal je misschien denken waarom twee keer hetzelfde?? Nou bij de 10/8 aansluitingen zijn er wel anti knik dingen en bij de 11/8 aansluitingen nodig voor de tygon slangen zijn die er niet, en ik heb zelf ondervonden dat die veren er uit zijn te trekken, dus trek je ze van de 10/8 af en duw je ze in de 11/8 :) .

Het is wel duur, morgen zal ik de 360mm variant posten.

Deel 1
http://aycu06.webshots.com/image/23325/2000392614429460341_rs.jpg

Deel 2
http://aycu06.webshots.com/image/23325/2000319309015170907_rs.jpg

Je zal misschien denken waarom teflontape waarom extra o ringen? Als je zeker wil zijn stelt die 3 euro extra tov 480 euro ook niets meer voor.

Leip-o-Matic wijzigde dit bericht 25-08-2007 23:10 (129%)

Highflow.nl

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: