C2D E8400 @ 4,2Ghz | TR Ultra-120 Extreme | GA-P35-DS4 | Antec Nine Hundred | 2x2GB G.skill DDR2-1000 CL5 | 2x Samsung Spinpoint F1 320GB (RAID-0) | Asus 8800GTS512MB (G92) (@750/1875/1000) | X-Fi XtremeMusic | OCZ StealthXStream 500W
Let er dan wel op dat je de versie neem met een 120 mm fan aan de onderkant. Van de eXtremepower is er namelijk ook een versie met een 80 mm fan aan de achterkant. Deze kan erg weining op de 12 volt leveren (16-18 amperers) en is bovendien absoluut niet stil te noemen. De tweede versie van deze serie voedingen hebben een 120 mm fan aan de onderkant en kunnen 25-29 amperres leveren. Ook zijn deze erg stil.quote:kazakas schreef op maandag 17 september 2007 @ 12:32:
Thx, ik had deze al op het oog, en omdat hij zo goedkoop is neem ik hem nu zeker,
De theorie is het idealisme van de praktijk.
Mijn huidige voeding, een Silentmaxx semi-fanless voeding van 520 watt met temperatuurgeregelde papst-fan waar ik destijds toch meer dan 200 Euro voor betaald heb, heeft het tot nu toe (drie jaar) goed gedaan. Ongeveer een half jaar geleden ondervond ik allerlei vage dingen met m'n PC waaronder vastlopers en spontane shutdowns en reboots die zich af en toe opspeelden. Omdat ik ook al een tijdje een gesis en getjirp hoorde (hoogfrequent geluid) wat uit de voeding kwam besloot ik deze maar eens aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Bleek dus dat er drie 2200 µF condensators gebarsten waren. Aan de bovenkant stonden ze bol en kwam er lichtbruine smurrie uit. Na deze vervangen te hebben deed de voeding het weer prima.
Maar afgelopen weken hoorde ik opnieuw gesis uit de voeding komen en ja hoor, nu was er ook een andere condensator geploft, deze keer kwam de smurrie er aan de onderkant uit en stond de condensator een halve centimeter hoger dan een zelfde die er naast stond!
Dit waren de laatste twee originele condensators die er nog inzaten en naast de geplofte heb ik ook maar de goede die er naast stond vervangen hoewel die niet bol stond of lekt. Blijkbaar heeft Silentmaxx toch inferieure condensators gebruikt! En dat bij een voeding van 200 Euro! Welliswaar drie jaar geleden, maar toch. Ik had er toch wel een ietsje langere levensduur van verwacht.
Na het vervangen van de twee condensators piept en sist de voeding nog steeds alsof het een lieve lust is. Ik heb nu gemerkt dat het gesis uit een grote trafo komt die op de printplaat gesoldeerd zit.
Omdat ik helemaal gek wordt van die hoogfrequente toon heb ik toch maar besloten een nieuwe voeding te gaan kopen.
Eerst zat ik naar de nieuwe Zalman ZM600-HP 600 Watt te kijken.
Maar na een paar positieve reviews gelezen te hebben viel me in deze review op dat ze -ondanks dat ze vrij positief zijn over deze voeding- niet te spreken zijn over de gebruikte condensators in de Zalman. Dit blijken condensators te zijn van de beruchte Chinese fabrikant die eerder de electronicawereld onaangenaam had verrast met slechte condensators met de foute chemische formule. Hierdoor zijn in een tijdsbestek van een jaar of vier (waar mijn oude voeding ook net inzat) vele slechte produkten op de markt gebracht zoals moederborden, ook van gerenommeerde fabrikanten als Asus, Gigabyte, MSI en nog een paar anderen. Deze borden konden allemaal na een tijdje geRMA'd worden vanwege bolle en/of lekkende condensators.
Hoewel die fabrikant nu een betere formule gebruikt, blijf ik het vreemd vinden om een nieuwe voeding te kopen met twijfelachtige condensators er in.
Uiteindelijk kom ik nu op twee voedingen uit, te weten de Seasonic M12 600 600 Watt en de Corsair HX620 620 Watt. De Corsair wordt eveneens door Seasonic gemaakt en bij beide voedingen wordt expliciet vermeld dat er hoogwaardige condensators en andere componenten worden gebruikt wat me wel aanspreekt. De prijs van de Corsair is bovendien redelijk. Ook zouden deze voedingen zeer stil zijn door het gebruik van een 12cm ADDA fan die als erg stil te boek staat.
Verder wil ik een voeding met een modulair kabelsysteem om zo de kabeltroep te verminderen en daar voldoen beide merken aan. Rest nog het voordeel dat de Corsair één grote 12cm fan heeft en de Seasonic daarnaast ook nog een klein fannetje extra heeft, die natuurlijk meer herrie gaat maken op den duur.. Dus de voorkeur gaat uit naar de Corsair en hij is op voorraad bij Salland. Hmm...
- Deze voeding heeft geen 6-polige PCIe aansluiting, een 8800GTS heeft dit nodig (verloopje?)
- Hij heeft 24A op de 12V lijn, volgens bv. club3d moet dat minimaal 26A zijn..
| CWT-550ADP (Schijnt oem van Antec te zijn) | |
| +3,3V | 32A |
| +5V | 40A |
| +12V | 24A |
| -12V | 1A |
| -5V | 0,5A |
| +5VSB | 2A |
Hoewel ik op de 12V lijn 2A tekort kom, zijn zowel de 3,3V en de 5V lijn juist superzwaar vergeleken met een Zalman ZM600-HP welke slechts 24A per (3,3V/5V) lijn heeft. Kan deze CWT-550ADP voor problemen of schade zorgen in een nieuw systeem? Het is toch weer 100 euro voor een nieuwe voeding, terwijl ik met de huidige voeding juist erg tevreden ben (en die was ook niet goedkoop).
Ik kan vrij weinig toevoegen aan je post op één vraag na; Waarom heb jij een 600 watt voeding nodig?quote:JazzySOB schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:36:
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe voeding..
Mijn huidige voeding, een Silentmaxx semi-fanless voeding van 520 watt met temperatuurgeregelde papst-fan waar ik destijds toch meer dan 200 Euro voor betaald heb, heeft het tot nu toe (drie jaar) goed gedaan. Ongeveer een half jaar geleden ondervond ik allerlei vage dingen met m'n PC waaronder vastlopers en spontane shutdowns en reboots die zich af en toe opspeelden. Omdat ik ook al een tijdje een gesis en getjirp hoorde (hoogfrequent geluid) wat uit de voeding kwam besloot ik deze maar eens aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Bleek dus dat er drie 2200 µF condensators gebarsten waren. Aan de bovenkant stonden ze bol en kwam er lichtbruine smurrie uit. Na deze vervangen te hebben deed de voeding het weer prima.
Maar afgelopen weken hoorde ik opnieuw gesis uit de voeding komen en ja hoor, nu was er ook een andere condensator geploft, deze keer kwam de smurrie er aan de onderkant uit en stond de condensator een halve centimeter hoger dan een zelfde die er naast stond!
Dit waren de laatste twee originele condensators die er nog inzaten en naast de geplofte heb ik ook maar de goede die er naast stond vervangen hoewel die niet bol stond of lekt. Blijkbaar heeft Silentmaxx toch inferieure condensators gebruikt! En dat bij een voeding van 200 Euro! Welliswaar drie jaar geleden, maar toch. Ik had er toch wel een ietsje langere levensduur van verwacht.
Na het vervangen van de twee condensators piept en sist de voeding nog steeds alsof het een lieve lust is. Ik heb nu gemerkt dat het gesis uit een grote trafo komt die op de printplaat gesoldeerd zit.
Omdat ik helemaal gek wordt van die hoogfrequente toon heb ik toch maar besloten een nieuwe voeding te gaan kopen.
Eerst zat ik naar de nieuwe Zalman ZM600-HP 600 Watt te kijken.
Maar na een paar positieve reviews gelezen te hebben viel me in deze review op dat ze -ondanks dat ze vrij positief zijn over deze voeding- niet te spreken zijn over de gebruikte condensators in de Zalman. Dit blijken condensators te zijn van de beruchte Chinese fabrikant die eerder de electronicawereld onaangenaam had verrast met slechte condensators met de foute chemische formule. Hierdoor zijn in een tijdsbestek van een jaar of vier (waar mijn oude voeding ook net inzat) vele slechte produkten op de markt gebracht zoals moederborden, ook van gerenommeerde fabrikanten als Asus, Gigabyte, MSI en nog een paar anderen. Deze borden konden allemaal na een tijdje geRMA'd worden vanwege bolle en/of lekkende condensators.
Hoewel die fabrikant nu een betere formule gebruikt, blijf ik het vreemd vinden om een nieuwe voeding te kopen met twijfelachtige condensators er in.
Uiteindelijk kom ik nu op twee voedingen uit, te weten de Seasonic M12 600 600 Watt en de Corsair HX620 620 Watt. De Corsair wordt eveneens door Seasonic gemaakt en bij beide voedingen wordt expliciet vermeld dat er hoogwaardige condensators en andere componenten worden gebruikt wat me wel aanspreekt. De prijs van de Corsair is bovendien redelijk. Ook zouden deze voedingen zeer stil zijn door het gebruik van een 12cm ADDA fan die als erg stil te boek staat.
Verder wil ik een voeding met een modulair kabelsysteem om zo de kabeltroep te verminderen en daar voldoen beide merken aan. Rest nog het voordeel dat de Corsair één grote 12cm fan heeft en de Seasonic daarnaast ook nog een klein fannetje extra heeft, die natuurlijk meer herrie gaat maken op den duur.. Dus de voorkeur gaat uit naar de Corsair en hij is op voorraad bij Salland. Hmm....
Stel je heb een Q6600 welke op 3.0 Ghz draait, je heb een SLI opstelling van twee maal een goed overgeklokte 8800GTX, vijf HD's en een paar pci kaartjes dan zal je een 600 watt voeding nodig hebben.
Volgens mij ben jij op zoek naar een 8600 GTS (als ik deze post mag geloven) als vervanging voor jouw X1950 PRO. Ik ga er vanuit dat jij ongeveer onderstaand systeem heb:
E6600 met 50% overklok (of een andere c2d cpu) (kan ook een amd cpu zijn, maximaal X2 5400+)
moederbord met 2 reepjes geheugen
2 HD's
X1950 PRO (de 8600 heeft minder stroom nodig dan de X1950)
2 dvd spelers/branders
1 pci kaartje
aantal ventilatoren
Dit systeem heeft maar 300 watt echt nodig waarvan er 19 amperres van de 12 volt moet komen. Een voeindg van minimaal 350 watt welke minimaal 23 amperes kan leveren is dan ook al voldoende. Een 600 watt voeding is voor zo'n systeem echt zeer overdreven, dat is net als een Fiat Panda met een 6 liter V12 motor met dubele turbo, dat is ook gewoon echt overdreven.
Mocht jouw systeem lijken op bovengenoemd systeem (en dan niet op preformace maar op energieverbruik) dan raad ik jou echt beide 600 watt voeindgen af. Wil je een goede modulaire voeindg dan kun je eens kijken naar de Antec NeoHE380. Deze voeindg kan 28 amperres leveren op de 12 volt, is modualir, superstil (zoals ook uit deze test blijkt) en kost veel minder dan jouw voorgestelde 600 watt voedingen.
Jouw voeding is wat aan de oude kant. Nu haalt een computer verweg het meeste vermogen (80-95%) van de 12 volt lijn af. Daarom hebben nieuwe voedingen ook zo'n sterke en krachtige 12 volt lijn. Vroeger haalde een computer (bijv de cpu) ook veel vermogen van de 3.3 en 5 volt lijn af, daarom hebben oudere voedingen een wat sterkere 3.3 en 5 volt lijn. Jouw voeindg heeft een erg sterke 3.3 en 5 volt lijn en een redelijk sterke 12 volt lijn, puur omdat hier een paar jaar geleden vraag naar was.quote:BounceMeister schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 10:37:
Ik heb onderstaande 550W voeding en vraag mij af of dit gaat werken in een nieuw systeem (upgrade iP35/E6750/2GB PC6400/vier harddisks/zeven casefans) met een 320Mb 8800GTS videokaart. Er zijn namelijk twee problemen:
- Deze voeding heeft geen 6-polige PCIe aansluiting, een 8800GTS heeft dit nodig (verloopje?)
- Hij heeft 24A op de 12V lijn, volgens bv. club3d moet dat minimaal 26A zijn..
Tolerantie van deze voeding is 3%.
CWT-550ADP (Schijnt oem van Antec te zijn)
+3,3V 32A +5V 40A +12V 24A -12V 1A -5V 0,5A +5VSB 2A
Hoewel ik op de 12V lijn 2A tekort kom, zijn zowel de 3,3V en de 5V lijn juist superzwaar vergeleken met een Zalman ZM600-HP welke slechts 24A per (3,3V/5V) lijn heeft. Kan deze CWT-550ADP voor problemen of schade zorgen in een nieuw systeem? Het is toch weer 100 euro voor een nieuwe voeding, terwijl ik met de huidige voeding juist erg tevreden ben (en die was ook niet goedkoop).
Jouw systeem zal met een overklok van 50% 360 watt nodig gaan hebben. Hiervan zal er ongeveer 25 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeding welke minimaal 29 amperres kan leveren (en minimaal 400 watt is) lijkt mij dan geen slechte keuze.
Ondanks dat jouw voeding 550 watt is is hij dus niet geschikt voor jouw systeem,, puur omdat de 12 volt lijn niet erg sterk is. Als je de cpu niet gaan overklokken kan jouw voeindg jouw systeem wel aan, maar ik mag aannemen dat je met pc6400 geheugen niet van plan ben de cpu @ stock te laten draaien.
Zoals ik eerder al aangaf, een goede voeindg moet minimaal 29 amperres kunnen levren op de 12 volt. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Antec NeoHE430. Deze 430 watt voeidng kan 32 amperres leveren en is daarmee voldoende voor jouw systeem. Bovendien is deze modulaire voeding ook superstil.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!quote:theodouma schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 11:44:
[...]
Jouw voeding is wat aan de oude kant. Nu haalt een computer verweg het meeste vermogen (80-95%) van de 12 volt lijn af. Daarom hebben nieuwe voedingen ook zo'n sterke en krachtige 12 volt lijn. Vroeger haalde een computer (bijv de cpu) ook veel vermogen van de 3.3 en 5 volt lijn af, daarom hebben oudere voedingen een wat sterkere 3.3 en 5 volt lijn. Jouw voeindg heeft een erg sterke 3.3 en 5 volt lijn en een redelijk sterke 12 volt lijn, puur omdat hier een paar jaar geleden vraag naar was.
Jouw systeem zal met een overklok van 50% 360 watt nodig gaan hebben. Hiervan zal er ongeveer 25 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeding welke minimaal 29 amperres kan leveren (en minimaal 400 watt is) lijkt mij dan geen slechte keuze.
Ondanks dat jouw voeding 550 watt is is hij dus niet geschikt voor jouw systeem,, puur omdat de 12 volt lijn niet erg sterk is. Als je de cpu niet gaan overklokken kan jouw voeindg jouw systeem wel aan, maar ik mag aannemen dat je met pc6400 geheugen niet van plan ben de cpu @ stock te laten draaien.
Zoals ik eerder al aangaf, een goede voeindg moet minimaal 29 amperres kunnen levren op de 12 volt. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Antec NeoHE430. Deze 430 watt voeidng kan 32 amperres leveren en is daarmee voldoende voor jouw systeem. Bovendien is deze modulaire voeding ook superstil.
Reg. datum: 18 september 2007
Help meeee!
Ik heb een verouderde pc
Intel pentium 3+ Ghz
P5LD2 moederbord
Geheugen 1024 DDR2 (2x512)
Voeding 300 watt (13 ampere)
Ati Radeon X800RX 256mb
Nu wil ik de videokaart vervangen door een X1950Xt.
Heb ik hier genoeg ampere voor of moet er een andere voeding in?
bvd
Riemer
Reg. datum: 18 september 2007
quote:Riemer schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 12:51:
He luitjes
Help meeee!
Ik heb een verouderde pc
Intel pentium 3+ Ghz
P5LD2 moederbord
Voeding 300 watt (13 ampere;12 volt)
Ati Radeon X800RX 256mb
bvd
Riemer
Je hebt het bijna goedquote:theodouma schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 11:44:
[...]
Ik kan vrij weinig toevoegen aan je post op één vraag na; Waarom heb jij een 600 watt voeding nodig?
Stel je heb een Q6600 welke op 3.0 Ghz draait, je heb een SLI opstelling van twee maal een goed overgeklokte 8800GTX, vijf HD's en een paar pci kaartjes dan zal je een 600 watt voeding nodig hebben.
Volgens mij ben jij op zoek naar een 8600 GTS (als ik deze post mag geloven) als vervanging voor jouw X1950 PRO. Ik ga er vanuit dat jij ongeveer onderstaand systeem heb:
E6600 met 50% overklok (of een andere c2d cpu) (kan ook een amd cpu zijn, maximaal X2 5400+)
moederbord met 2 reepjes geheugen
2 HD's
X1950 PRO (de 8600 heeft minder stroom nodig dan de X1950)
2 dvd spelers/branders
1 pci kaartje
aantal ventilatoren
Dit systeem heeft maar 300 watt echt nodig waarvan er 19 amperres van de 12 volt moet komen. Een voeindg van minimaal 350 watt welke minimaal 23 amperes kan leveren is dan ook al voldoende. Een 600 watt voeding is voor zo'n systeem echt zeer overdreven, dat is net als een Fiat Panda met een 6 liter V12 motor met dubele turbo, dat is ook gewoon echt overdreven.
Mocht jouw systeem lijken op bovengenoemd systeem (en dan niet op preformace maar op energieverbruik) dan raad ik jou echt beide 600 watt voeindgen af. Wil je een goede modulaire voeindg dan kun je eens kijken naar de Antec NeoHE380. Deze voeindg kan 28 amperres leveren op de 12 volt, is modualir, superstil (zoals ook uit deze test blijkt) en kost veel minder dan jouw voorgestelde 600 watt voedingen.
Mijn systeem bestaat momenteel uit:
Asus P5B Deluxe WiFi
E6600 @ 3GHz
3x HDD
DVD burner
PCI WiFi-kaartje (de onboard USB-WiFi van Asus is erg brak)
Foxconn 8600GTS
3 12cm casefans (draaien nagenoeg onhoorbaar)
Alphacool AGB-Eheim 600 Station II 12V waterpomp voor de waterkoeling
En nog wat USB apparaten.
Ik zou dat inderdaad met een lichtere voeding kunnen behapstukken.
Alleen is mijn systeem ook watergekoeld en was (is) mijn plan om ook de 8600GTS in de waterkoeling op te nemen omdat de fan daarvan best wel "aanwezig" is.
Ik heb deze waterkoeling puur voor de stilte.
Het probleem is dat ik nu al tijden aan het zoeken ben naar een waterblok voor deze videokaart maar geen enkele winkel/fabrikant schijnt er voor deze videokaart een te maken. Kortom, bestaat gewoon niet!
Ik kan er wel een universeel waterblok opzetten, maar dan word de rest van de kaart (geheugen, voltegeregulators e.d.) niet gekoeld, dus daar heb ik gewoon weinig aan, tenzei ik deze kaart ook graag wil laten doorfikken. Echter, na drie keer een overlijdende X1950Pro te hebben gehad ben ik daar een beetje klaar mee. Wel zijn er genoeg waterblokken voor de 8800 beschikbaar dus het kan zomaar zijn dat ik alleen daarvoor een8800(GTS?) ga halen.
Ik wil dus een voeding hebben die een beetje op toekomstige uitbreidingen voorbereid is. vandaar een wat zwaarder model. Bovendien is mijn filosofie dat hoe minder moeite een voeding hoeft te doen, hoe koeler deze blijft. Zie het maar als een licht 1.0 liter automotortje (ja die van die Fiat panda;) die constant op zijn tandjes moet lopen bij 120km/u en een 2 liter die op die snelheid rustig op z'n gemakje toert.
Dat is fout.quote:JazzySOB schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 13:12:
Bovendien is mijn filosofie dat hoe minder moeite een voeding hoeft te doen, hoe koeler deze blijft.
Hoe koel deze blijft hangt af van het rendement (en van hoe hij gekoeld wordt uiteraard, maar dat gaat dan weer gepaard met geluidsproductie).
Een 600W voeding die maximaal 300W belast gaat worden (en doorgaan nog minder) gaat niet echt in een optimaal regime werken qua efficientie.
Stel dat je systeem gemiddeld 200W verbruikt, dit is 1/3 (of 33%) van de 600W belasting dat de voeding aankan. Bij 33% belasting gaat het rendement lager zijn dan bij pakweg 67% belasting en gaat er verhoudingsgewijs meer warmte geproduceerd worden (dus minder koel en sneller draaiende fans).
Stel dat je een 400W voeding neemt en je gemiddeld 200W verbruikt, dan wordt de voeding bij 50% belasting gebruikt.
Indien beide voedingen een exact hetzelfde rendement - procentueel belastings verloop hebben (als je deze 2 gegevens in een grafiek zou uitzetten), om het simpel te houden enkele hypothetische waardes:
Belasting (%) -> rendement (%)
10% -> 70%
20% -> 75%
30% -> 77%
40% -> 80%
50% -> 82%
60% -> 83%
70% -> 84%
80% -> 83%
90% -> 81%
100% -> 79%
De 600W voeding zal bij 200W verbruik, 33% belast worden en aldus een rendement hebben van pakweg 78% en zal dan 56.41W warmte produceren (200W / 78 * (100-78) = 56.41W) wat ook gekoeld moet worden.
De 400W voeding zal bij 200W verbruik, 50% belast worden en aldus een rendement hebben van 82% en zal dan 56.41W warmte produceren (200W / 82 * (100-82) = 43.90W) wat ook gekoeld moet worden.
De 400W voeding zal maar 77% (56.41 / 43.90) warmte produceren van wat de 600W voeding aan warmte produceert en de fan zal dus verhoudingsgewijs ook maar 77% van de snelheid moeten hebben om hem in dezelfde mate gekoeld te houden als de 600W voeding.
Jouw systeem heeft zonder videokaart 160 watt nodig (als je ook nog en HD heb). Hiervan zal er 8.5 amperres van de 12 volt moeten komen.quote:Riemer schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 12:51:
He luitjes
Help meeee!
Ik heb een verouderde pc
Intel pentium 3+ Ghz
P5LD2 moederbord
Voeding 300 watt (13 ampere)
Ati Radeon X800RX 256mb
bvd
Riemer
De X800 heeft 40 watt nodig waardoor jouw huidige systeem 200 watt en 12.5 amperres nodig heeft. Jouw voeindg kan dit dus echt maar nét leveren.
De X1950XT heeft iets meer nodig dan de 40 watt van de X800. Deze kaart eist 110 watt om goed te werken. Dit houdt dan in dat jouw totale systeem met de X1950 270 watt en 18 amperres. Het behoeft denk ik geen uitleg dat jouw voeindg deze 18 amperres niet kan leveren.
Als je de cpu een beetje overklokt (25%) en je klokt de videokaar 10% over (of je plaatst een extra HD) dan zal jouw systeem 50 watt (4 amperres) meer nodig hebben, totaal dus 310 watt en 22 amperres. een voeding welke minimaal 25 amperres (en 350 watt) kan leveren is dan een aanbevolen minimum.
Reg. datum: 13 juli 2005
C2D e4300
2x 1gb ddr800
Asus Commando
300 gb samsung hd 300 ld ofzo
500 gb samsung hd 501 lj
XFX Geforce 7900GS
Als voeding heb ik de LC power lc6480s (duitse review)
Ik heb trouwens ook de Corsair VX450W liggen, als die echt meerwaarde blijkt te bieden zou ik ze evt kunnen omruilen (liever niet
El-Tweako wijzigde dit bericht 18-09-2007 20:55 (17%)
ASUScommando e4300 ultra120extreme
Zonder overklok heeft jouw systeem 200 watt nodig waarvan er 12 amperres van de 12 volt moet komen. Klok jij de cpu 50% over en de gpu 20% dan zal jouw systeem hierdoor 70 meer nodig hebben. Totaal heeft jouw systeem dan 270 watt nodig waarvan er 17 amperres van de 12 volt moet komen. Een voeding welke minimaal 21 amperres kan leveren lijkt mij dan wel een aanbevolen minimum.quote:El-Tweako schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:51:
Is mijn voeding genoeg om dit systeem te OC'en??
C2D e4300
2x 1gb ddr800
Asus Commando
300 gb samsung hd 300 ld ofzo
500 gb samsung hd 501 lj
XFX Geforce 7900GS
Als voeding heb ik de LC power lc6480s (duitse review)
Ik heb trouwens ook de Corsair VX450W liggen, als die echt meerwaarde blijkt te bieden zou ik ze evt kunnen omruilen (liever niet), maar ik wil liever een modulaire voeding.
Jouw voeding heeft twee 12 volt lijnen welke ieder 18 amperres kunnen leveren. Totaal kan de voeding dus 36 amperres leveren op de 12 volt. De voeding kan jouw systeem dus echt makkelijk aan. Sterker nog, als het een beetje meezit kan je op jouw voeding zelfs tweemaal jouw systeem aansuiten, ook met overklok!
Heb je deze voeding nog? en wat voor merk condensators heb je erin geplaatst? en wat zat er in? Gewone standaard "general purpose"electronicaboer condensators houden het niet lang uit in moederborden/voedingen.quote:JazzySOB schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:36:
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe voeding...
Lang verhaal...
The quality of electronics is dependent on the quality of the electrolytics. | Elco's nodig? http://www.phenos.nl | Als je moederborden met rotte elco's kwijt wil dan wil ik ze wel van je overnemen :)
Het is toch de Zalman ZM600-HP 600W geworden.
Voor 98 Euro vond ik dat een erg nette prijs en omdat de zeer kritische JonnyGuru erg te spreken is over deze voeding en hij nergens iets zegt over slechte condensators (er worden CapXon gebruikt die tot de betere behoren) toch maar deze genomen, ook mede omdat de heatpipetechnologie me wel aanspreekt. En ik kan me niet voorstellen dat een gerennommeerd merk als Zalman het in één van hun duurdere produkten kan veroorloven twijfelachtige condensators te gebruiken.
Nadat ik de vele reviews op JonnyGuru heb gelezen zag ik dat in meerdere topvoedingen CapXon condensators gebruikt worden . En deze gast weet waar hij over praat dus dat zit wel goed.
De voeding is verder inderdaad heerlijk stil. Stiller nog dan mijn oude "semifanless" van Silentmaxx met papst fan.
En het modulaire kabelsysteem is echt een uitkomst. Mooi netjes alles weggewerkt en mijn kast ziet er een stuk netter uit van binnen.
@ Phenos2
Uiteraard heb ik 105 graden condensators gebruikt ter vervanging. De oude waren 2200µF 10 volt en de nieuwe 2200µF 16 volt
Ik heb deze special besteld bij een elektronicaboer. Het merk weet ik niet meer en de oude heb ik weggegooid. De oude waren groen en de nieuwe zwart, maar dat zegt verder ook niets.
Ik hou de oude -nu weer goedwerkende maar nog steeds piepende- voeding maar als reserve voor m'n twee systemen...
JazzySOB wijzigde dit bericht 19-09-2007 02:14 (4%)
Ik vraag me alleen af of ik nog een cheapere voeding kan kopen, want dat kabel management boeit me eigenlijk niet. Ik wil gewoon een heel stille voeding en ook efficiënte voeding voor mijn setup maar liever niet te duur:
Q6600 @ 3Ghz of misschien nog wat meer
Gigabyte P35 DS3R
2 GB CL 4 Memory
8800GTS
500GB Hitachi SATA
Lite on Sata DVD Brander
Soundblaster Audigy + Drive
Tv kaart
Fanbus
Scythe S Flex cpu fan
Een zooi USB apparatuur(muis, toetsenbord, card reader, webcam)
Stuk of 4 12cm fans
Maar het zal wel zijn: Goedkoop, Efficiënt, Stil -> kies er 2 en enkel 2
REDFISH wijzigde dit bericht 19-09-2007 19:34 (12%)
Slechte merken: Arcon, Canicon, Capxon, Chhsi, Choyo, CTC, DST, Fuh Yin, Fuhjyyu, Gloria, G-Luxon, GL, GSC, Evercon, Sacon, Apsun, Hec, Hermei, I.Q., Jackcon, Jamicon, JDEC, Jee, Jpcon, Jun Fu, Lelon, Licon, Nkcon, Nrsy, OST, Partsnic, JPce-tur/Pce-tur, Raycon, Rubysun, Rulycon, Skywell, Stone, Supacon, Su'scon, Taicon, Tayeh, Teapo, TMS, Tocon, Vent, Wendell en Yec.
Teapo, Ost, Taicon en Capxon houden het prima uit als ze goed gekoeld blijven.
Phenos2 wijzigde dit bericht 19-09-2007 21:05 (6%)
The quality of electronics is dependent on the quality of the electrolytics. | Elco's nodig? http://www.phenos.nl | Als je moederborden met rotte elco's kwijt wil dan wil ik ze wel van je overnemen :)
Reg. datum: 18 november 2003
Heb inmiddels een 7600 GT maar hij doet het nog niet. Ik heb de kaart goed in het AGP-slot zitten en de power connector aangesloten. Bij het opstarten begint de koeler gewoon te draaien maar dan geeft het moederbord drie piepjes, iets wat ik met m'n 9700 Pro ook had. Ik heb al dvd-speler + cd/rw enzo afgekoppeld maar dit hielp helaas niet. Ga morgen de kaart proberen in een andere pc. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een kapotte videokaart of toch de voeding...quote:SanderV89 schreef op maandag 10 september 2007 @ 21:17:
[...]
Ik had met m'n 9700 Pro ook dat m'n pc af en toe vastliep en rebootte. Als ik dan weer op wilde starten gaf het mobo een paar piepjes. Vijf minuten later deed ie 't dan wel weer. Ik dacht eerst dat het iets met de AGP aansluiting te maken had ofzo, maar toen ik die 9700 Pro er vorige week (na een half jaar ofzo) weer in deed, werkte hij een dag ofzo en toen kreeg ik weer problemen. Hij gaf aan dat de power connector niet aangesloten was terwijl dit wel zo was. De aansluiting was wel een beetje gammel geworden dus ik denk dat dat 't was. Er kwam zelfs een beetje een brandlucht vanaf, dus toen heb ik 'm er maar gauw uit gehaald.
Als jij dezelfde voeding hebt, en meer randapparatuur aangesloten, zou de 7600 GT dus zeker moeten werken. Ik hoop alleen niet dat er iets met m'n voeding gebeurd is tijdens dat gedoe met die videokaart. Ik zou, als het zou moeten, ook nog m'n floppy, cardreader en 1 optical kunnen afkoppelen, als dat zou helpen dus...
C2D e6600 (50%OC)
Geil 2gb pc6400
8800gts (25%OC)
dfi infinity
5 antec 120mm casefans
1 antec 200mm casefan
miss w8 ik ff met aanschaffen voor de 9800gts, is de xtremepower430 dan nog stees genoeg? volgensmij is de 9800gts zuiniger dan de 8800gts. correct me if im wrong.
kazakas wijzigde dit bericht 19-09-2007 22:55 (5%)
C2D E8400 @ 4,2Ghz | TR Ultra-120 Extreme | GA-P35-DS4 | Antec Nine Hundred | 2x2GB G.skill DDR2-1000 CL5 | 2x Samsung Spinpoint F1 320GB (RAID-0) | Asus 8800GTS512MB (G92) (@750/1875/1000) | X-Fi XtremeMusic | OCZ StealthXStream 500W
Maar stille hint, als je wel een goed mobo en een quad core koopt, bespaar niet op je voeding. Heb zelf ook die Zalman, echt super stille nog geen gezeur gehad zelfs met stevige OC.quote:REDFISH schreef op woensdag 19 september 2007 @ 19:32:
Deze voeding staat ook bij mij op de mogelijk kooplijst. Hij wordt gewoon gemaakt door FSP (zie sticker) en die maken over het algemeen erg efficiënte voedingen.
Ik vraag me alleen af of ik nog een cheapere voeding kan kopen, want dat kabel management boeit me eigenlijk niet. Ik wil gewoon een heel stille voeding en ook efficiënte voeding voor mijn setup maar liever niet te duur:
Maar het zal wel zijn: Goedkoop, Efficiënt, Stil -> kies er 2 en enkel 2
no comment
Reg. datum: 15 augustus 2006
Ik kom er niet helemaal uit welke voeding ik bij mijn nieuwe setup moet bestellen.
Foxconn C51XEM2AA
XFX 8600 GT/540
AMD Athlon™ 64 X2 6000+
G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 Kit
En verder heb ik hier nog twee sata hardeschijven.
Gaat dit geheel werken op een Cooler Master eXtreme Power 430W voeding?
Link naar voeding:
http://www.alternate.nl/h...eId=3071&artno=TN4M22
Smoke me a kipper, Ill be back for breakfast!
Als ik jouw was zou ik eerder voor een Corsair voeding gaan. Gemaakt door Seasonic en is duidelijk stiller dan de Zalman ZM600. Bewijs:quote:REDFISH schreef op woensdag 19 september 2007 @ 19:32:
Deze voeding staat ook bij mij op de mogelijk kooplijst. Hij wordt gewoon gemaakt door FSP (zie sticker) en die maken over het algemeen erg efficiënte voedingen.
Review Zalman ZM600
Review Corsair ZM600
Minimaal 23dba en bij beetje fatsoenlijke belasting al 27-29 dba. Terwijl de Corsair 620w voeding duidelijk op 22dba blijft totaan >300w belasting.
Wil best, 8600GT heeft niet zoveel energie nodig. De 6000+ daarintegen wel, maar 430w is meer dan zat.quote:Rynor schreef op donderdag 20 september 2007 @ 12:40:
Beste Tweakers,
Ik kom er niet helemaal uit welke voeding ik bij mijn nieuwe setup moet bestellen.
Foxconn C51XEM2AA
XFX 8600 GT/540
AMD Athlon™ 64 X2 6000+
G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 Kit
En verder heb ik hier nog twee sata hardeschijven.
Gaat dit geheel werken op een Cooler Master eXtreme Power 430W voeding?
Link naar voeding:
http://www.alternate.nl/h...eId=3071&artno=TN4M22
PASware wijzigde dit bericht 20-09-2007 16:40 (36%)
[b]Specs PC -=- Specs Laptop -=- Fuji S602Z
Reg. datum: 27 augustus 2006
Mijn setup met hoofdzakelijk: Dualcore e6600 en 1x geforce 8800 gts etc..
Mijn hele pc heeft ongeveer 500 watt nodig in totaal , maar nu ben ik van plan om een Coolermaster voeding te halen van 850 of mischien wel 1000 watt .. zodat ik in de toekomst de nodige upgrades kan doen en wat overclocken etc.
Wat zijn hier de gevolgen van als je een 'hogere' voeding haald ? - Is dit alleen maar een hoger stroomverbruik , of komen daar nog andere nadelige dingen bij?
Donster wijzigde dit bericht 20-09-2007 16:57 (13%)
De Corsair HX620W is wel ruim 25 euro duurder dan de Zalman ZM600.quote:PASware schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:35:
[...]
Als ik jouw was zou ik eerder voor een Corsair voeding gaan. Gemaakt door Seasonic en is duidelijk stiller dan de Zalman ZM600. Bewijs:
Review Zalman ZM600
Review Corsair ZM600
Minimaal 23dba en bij beetje fatsoenlijke belasting al 27-29 dba. Terwijl de Corsair 620w voeding duidelijk op 22dba blijft totaan >300w belasting.
Dit topic is gesloten. ![]()