Toch heeft *onbekend een invalshoek getoont waar ik ook zelf aan dacht en die veel impact heeft. Ik refereer naar het modereren van berichten waarvan de score nauw aanligt tegen zijn eigen opinie.
Vele mensen, waaronder ik, zijn het tegendeel geneigd: het modereren van posts die NIET de scores hebben die jezelf in gedachten had. (dit is NIET gelijk aan strategisch modden ) Bijgevolg zal de afwijking van deze mensen (laten we ze contramodders noemen ) ook veel groter zijn. Immers:
totaal afwijking = som van de afwijkingen / #moderaties
een afwijking van een moderatie is dan bijna altijd 0.5-1.5, zeg maar gemiddeld 1. Wat deze manier van modden dus zeker boven de 0.7 uitbrengt. Een afwijking van 0 is er bijna niet te vinden omdat contramodders die niet modereren. Dit komt enkel voor bij posts die een aantal mismoderaties door niet expert leden hadden.
Bij contramodders is de verhouding #posts-met-volgens-jou-slechte-score / #moderaties gelijk aan 1.
Maar hoe groot is die verhouding bij de andere modders? Ik maak een gok op 1/5 tot 1/20. Maw, de afwijking van contramodders is dan 5 tot 20 keer groter! Enkel en alleen door de selectie van de posts die ze modereren, NIET door corrupte, afwijkende mods. De afwijkingen zijn er namelijk ook bij gewone modders maar die maken minder uit tov #posts-met-volgens-jou-juiste-score
Punkie wijzigde dit bericht 10-08-2007 17:05 (4%)