Gathering of Tweakers

Quicksearch
http://www.vdberg.org/GoT//SpeedlinqLogo.jpg
http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif
Vorige delen:http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Wie is Speedlinq
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Diensten - ADSL
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Diensten - Bellen
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Instellingen - ADSL
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Instellingen - Bellen
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Instellingen - ADSL modus en SNR
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Actievoucher
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Aandachtspunten
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Conclusie
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Algemene Voorwaarden
http://www.vdberg.org/GoT/bullet.gif Contact/Support

Wie is Speedlinq
Speedlinq is een in 2002 opgerichte Internet Service Provider (ISP), die zich uitsluitend richt op de verkoop van ADSL-breedband aansluitingen en daarbij passende producten en diensten. Speedlinq wil het gebruik van snel internet vooral makkelijk en leuk maken, en heeft daarop zijn producten en diensten afgestemd.

Een goed product, ook in de winkel verkrijgbaar, snel en eenvoudig te installeren en activeren en een unieke breedband startpagina. Dat is Speedlinq.
Speedlinq BV is een niet-beursgenoteerde onderneming. Het hoofdkantoor is in Den Haag gevestigd.

Diensten - ADSL
Speedlinq bied ADSL abonnementen aan via de volgende netwerken:
  • Tiscali netwerk
  • BBned netwerk
  • KPN netwerk
Voor een overzicht van de abonnementen en de kosten hiervan, ga naar de Speedlinq website

Diensten - Bellen
Speedlinq bied ook VoIP. Voor een bedrag van ¤ 4,95 kun je onbeperkt bellen naar:
  • Speedlinq abonnees (Geen starttarief, geen kosten p/minuut)
  • Vaste telefoon nummers in Nederland (Starttarief van ¤ 0,05, geen kosten p/minuut)
Let op! Als je een nummer belt en het is in gesprek betaal je ook ¤ 0,05 start tarief

Voor de overige tarieven en meer info over bellen, ga naar de Speedlinq Bellen site

Instellingen - ADSL
Weet iemand alle instellingen? Zo ja, effe posten graag :)

Instellingen ADSL Tiscali Netwerk:
Encapsulation = LLC
VPI/VCI = 0/34

Instellingen ADSL BBned Netwerk:
Encapsulation = LLC
VPI/VCI = 0/35

Instellingen ADSL KPN Netwerk:
Encapsulation = LLC
VPI/VCI = 0/34

Instellingen - Bellen

Let op! Per 21 november 2007 worden alle Speedlinq Bellen klanten overgezet naar het Tiscali/Telfort systeem.

Instellingen VoIP Tiscali Netwerk:
SIP Service Domain tel.telefoniedienst.nl
Registrar: sip.telefoniedienst.nl
Registrar Port: 5060
Proxy: sip.telefoniedienst.nl
Proxy Port: 5060
Expire Time: 6000

SIP URI: Gegevens uit je brief van Speedlinq bellen (bijvoorbeeld 31201234567)
Username: Gegevens uit je brief van Speedlinq bellen (bijvoorbeeld 31201234567)

Instellingen VoIP BBned Netwerk:
Registrar: sip.ritstele.com
Registrar Port: 38383
Proxy: sip.ritstele.com
Proxy Port: 38383
Expire Time: 3600

Instellingen VoIP KPN Netwerk:
Registrar: sip.ritstele.com
Registrar Port: 38383
Proxy: sip.ritstele.com
Proxy Port: 38383
Expire Time: 3600

Instellingen - ADSL modus en SNR

Om een stabielere verbinding (of juist een hogere snelheid) te krijgen kan je de ADSL modus en de signal-to-noise ratio (SNR) aanpassen. Dit kan voor SpeedTouch modems met de DMT tool. Om in deze tool aanpassingen te doen moet je de volgende stappen doorlopen:
  • Bovenaan in programma 'misc options' selecteren
  • Klik op 'enable experimental area'
  • Bevestig met 'ja', klik op 'save/close'
  • Je hebt nu tabblad 4 en 5 zichtbaar
Om de ADSL modus aan te passen doe je vervolgens:
  • Selecteer tabblad 4 (aan de rechterkant dus)
  • Druk links op 'connect' en rechts op tabblad 4 selecteer je 'adsl2' of 'adsl1'
  • Klik op 'apply/resync'. Wacht tot de modem weer contact heeft met de dslam
  • Klik op 'save settings'

Actievoucher
Om gebruik te maken van de anbiedingen moet je een Actie Voucher invullen.
  • Vul hier de ActieVoucher in

Aandachtspunten
  • Gratis modem, geen aansluitkosten en actiekorting op abonnement dient door de abonnee eerst te worden betaald en wordt pas terugbetaald als aan alle voorwaarden is voldaan!
  • De helpdesk kost ¤ 0,70 per minuut en het kan even duren eer je iemand aan de telefoon krijgt!
  • De deskundigheid van de helpdesk laat soms te wensen over!
  • Communicatie is alleen mogelijk middels de formulieren op de website en de te dure helpdesk!
  • Sommige modems werken niet goed samen met sommige abonnementen!
  • Speedlinq geeft weinig informatie over instellingen van de ADSL abonnementen en het Speedlinq Bellen.
  • Speedlinq heeft een eigen usenet newsserver, maar voor gebruik met meer dan 1 thread op 256 kbps moet worden bijbetaald.
  • Een aantal aanbiedingen van Speedlinq zijn inclusief de ¤ 9,50 lijnhuur ("killed voice" toeslag) die andere ISPs apart berekenen. Als je deze aanbiedingen bestelt maar toch je KPN telefonie wilt behouden krijg je geen korting op de abonnementsprijs.

Conclusie
  • Als je de goedkoopste internetverbinding zoekt en weinig service behoeft, zit je bij Speedlinq goed
  • Voor de service kun je dus in dit topic terecht ;)

Algemene Voorwaarden

Contact/SupportAdresgegevens
Speedlinq BV
Saturnusstraat 60
2516AH 's-Gravenhage
Telefoon: 070-3816981
Fax: 070-3830185

Postadres
Speedlinq BV
Antwoordnummer 10988
2501WB 's-Gravenhage

heb al een tijd niks gehoord van speedlinq, 20 juli besteld, geld was paar dagen later afgeschreven.
plus brief van aanmelding gehad en via de mail, sindsdien is het stil
afwachten ??

Thalantis Shaman lvl 70 @ genjuros (guild Vae Victis) | systeempjes

quote:
thalantis schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:19:
heb al een tijd niks gehoord van speedlinq, 20 juli besteld, geld was paar dagen later afgeschreven.
afwachten ??
ja, dat kan wel een paar weken duren. Ze zijn af en toe wat vaag met wanneer het precies aangesloten wordt, maar uiteindelijk komt er wel wat..

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Reg. datum: 20 augustus 2003

Toch raar hoor dat speedlinq.

Eigenlijk gaat allles tot nu toe goed:
1: Netjes op tijd modem
2: redelijk snelheid voor een 20mbps lijn (15 mbps)
3: Kortingskosten ook netjes terug.

Dus ik denk alles gaat lekker

Todat ik een klapperende lijn krijg(verbinding valt paar keer per avond 10 sec weg).
Dus ik bel op en ze zeggen dat ze het probleem gaan oplossen en dat ik binnen 4-5 dagen wordt teruggebeld.
Nu raad je het al ik moest zelf terugbellen.

Hun antwoord: Ja we hebben u abb teruggezet naar een 12mbps verbinding. Volgens mij kan dit niet eens en als ik kijk naar mijn snelheid hebben ze me gewoon op 8 mbps gezet.

Ik zal ze morgen eens bellen want dit is natuurlijk geen oplossing voor het probleem van me.
Je kan een klant toch niet zomaar zonder overleggen terugzetten in snelheid 8)7

Ze moeten gewoon zorgen dat die lijn goed werkt.
maar ja we kijken morgen verder

Toch raar dat speedlinq :P

quote:
Konjo schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:10:
Toch raar hoor dat speedlinq.

Eigenlijk gaat allles tot nu toe goed:
1: Netjes op tijd modem
2: redelijk snelheid voor een 20mbps lijn (15 mbps)
3: Kortingskosten ook netjes terug.

Dus ik denk alles gaat lekker

Todat ik een klapperende lijn krijg(verbinding valt paar keer per avond 10 sec weg).
Dus ik bel op en ze zeggen dat ze het probleem gaan oplossen en dat ik binnen 4-5 dagen wordt teruggebeld.
Nu raad je het al ik moest zelf terugbellen.

Hun antwoord: Ja we hebben u abb teruggezet naar een 12mbps verbinding. Volgens mij kan dit niet eens en als ik kijk naar mijn snelheid hebben ze me gewoon op 8 mbps gezet.

Ik zal ze morgen eens bellen want dit is natuurlijk geen oplossing voor het probleem van me.
Je kan een klant toch niet zomaar zonder overleggen terugzetten in snelheid 8)7

Ze moeten gewoon zorgen dat die lijn goed werkt.
maar ja we kijken morgen verder

Toch raar dat speedlinq :P
Daarom twijfel ik dus ook of ik nou wel moet gaan bellen omdat mijn adsl verbinding ook klappert. Krijg ik dadelijk nog een langzamere verbinding.

Ik heb nu 4mbit down/ 1mbit up. De line attenuation is hier 56dB down(7.5 marge) en 30dB up(9.5 marge). Volgens mij heb ik het record wat betreft afstand tot de centrale :'(

www.VoIPerized.com <-- low latency, high quality voice-conferencing program
System Specs + overzicht van mijn stilte mods

quote:
bjck schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 07:50:
[...]
De downstream attenuation is 47dB opeens en dat zou duiden op 3400 meter lijn. Dus ergens zit opeens enorm veel demping dat je niet hoort te hebben in de kabel naar je modem (anders had je vroeger immers niet >10Mbps gehaald).

Daarbij komt dat je upstream attenuation gelijk of zelfs hoger is dan die van de downstream. Dat duidt in 99 uit de 100 gevallen op een slechte kabel, slecht contact, slechte verbinding ergens naar je modem toe.

Haal alles eens los en sluit het eens opnieuw aan. Dan druk je alles even opnieuw vast of probeer eens een nieuw/vers kabeltje tussen ISRA en je modem even rechtstreeks (alles dus los verder).

Lost het probleem dan nog niet op moet je support bellen, dan ligt het wellicht buitenshuis (ligt het bijna nooit) of is je modem defect. Maar de grootste kans is dat ergens iets niet lekker contact maakt of zelfs 2 van de twee draadjes geen contact maakt.
Hah, Ja dit zocht ik, het werkt nu weer goed:
xDSL linestate up (downstream: 18371 kbit/s, upstream: 1409 kbit/s; 
output Power Down: 19.0 dBm, Up: 12.5 dBm; 
line Attenuation Down: 19.5 dB, Up: 6.5 dB; snr Margin Down: 7.5 dB, Up: 8.0 dB)

Bedankt !!!! :)

quote:
thalantis schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:19:
afwachten ??
20 augustus komt de kpn om de lijn te testen, afwachten dus

Thalantis Shaman lvl 70 @ genjuros (guild Vae Victis) | systeempjes

ik heb de vorige draadjes ook allemaal doorgelezen, en heb dus ook heel even DMT gebruikt om het modem te monitoren. Wat me meteen opviel was dat er een gat in het frequentiebereik zit:

Gap1 1479kHz-1496kHz (Tone343-Tone346)

Hieronder de gegevens die de Speedtouch, en ook DMT, aangeven:

Uptime: 0 days, 7:54:11
Modulation: G.992.5 annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.197 / 9.817
Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 396,69 / 451,53
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 19,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 18,0 / 35,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 6,5 / 6,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / BDCM
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 20 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 7.751 / 7.822
HEC Errors (Up/Down): 3.736 / 4.534

het modem geeft erg veel CRC en HEC errors aan. Iedere keer als ik bijvoorbeeld een pagina ververs, dan zijn er weer een aantal bij.

Verder zou de Line Attenuation van 18/35,5 erop duiden dat ik veel verder van de centrale af zit dan volgens de bekende site. Volgens de site: 1769 meter, volgens de berekening 35,5/13,8 krijg ik 2500 m. Dit zijn beide dan wel schattingen, maar het is toch een groot verschil.

Ik heb alles een aantal keer opnieuw aangesloten. Ook heb ik het kabeltje tussen modem en ISRA punt een aantal keer vervangen; ik heb kabeltjes van 0,2 , 2 en 3 meter geprobeerd, maar dat maakte niets uit verder.

De verbinding valt dagelijks meerdere malen weg, soms wel 4 keer in het uur. Ook lijkt het modem dan nogal eens vast te lopen, ik kan dan meteen het lokale netwerk niet meer gebruiken en de webinterface ook niet bereiken. Telnet naar het modem werkt echter nog wel.

Ik denk dat ik morgen maar even contact opneem met Speedlinq.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi | www.last.fm

Reg. datum: 08 maart 2002

ok ik heb eindelijk ook internet van speedlinq. (eindelijk in de zin dat het een tijdje duurde ;) )

Nu wil ik graag mijn asus wL500g op de modem aansluiten maar dat werkt dus niet.
Wat ik normaal doe is eerst mijn laptop direct op de modem aansluiten en dan kijken welk ipadres, subnetmask, standard gateway enz hij krijgt en dit dan invoeren in de WL500g.

nu is die speedtouch 546 die speedlinq gratis meelevert natuurlijk ook een soort modem router. Dus ik dacht ik zet er gewoon mijn oude demon modem (copperjet 1616) op en probeer het dan. Bij bedie kan ik gewoon internetten als ik er een laptop direct aanhang maar niet als ik de router (WL500g) erop hang.

Wat zijn de exacte instellingen die speedlinq gebruikt eigenlijk? Is het een vast ipadres dat je krijgt? Ze zijn helaas heel karig met informatie.

Ik gebruik het liefst de WL500g omdat mijn hele netwerk daarin zit (alle pc's en xbox) heb geen zin dat opnieuw in te stellen. Hij is ook wireless.

Saai leven? Zware dag op kantoor? Follow the Dunetune Challenge!

@dread: wat je moet doen is of je ST546 in bridging mode zetten zodat je WL500g het publieke IP adres krijgt, of je WL500g als switch/access point gebruiken. Dan zet je in de WL500g de DHCP server uit, en sluit je de ST546 aan op een LAN poort van de WL500g. Maar aangezien je de instellingen op de WL500g wilt behouden, zal je dus de eerste optie moeten kiezen: de ST546 (of Copperjet 1616) in bridging mode zetten.

quote:
RichieB schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 10:12:
@dread: wat je moet doen is of je ST546 in bridging mode zetten zodat je WL500g het publieke IP adres krijgt, of je WL500g als switch/access point gebruiken. Dan zet je in de WL500g de DHCP server uit, en sluit je de ST546 aan op een LAN poort van de WL500g. Maar aangezien je de instellingen op de WL500g wilt behouden, zal je dus de eerste optie moeten kiezen: de ST546 (of Copperjet 1616) in bridging mode zetten.
thx richieB
Ik was al zoiets aan het zoeken op de ST546. Maar er zijn zo weinig opties dat ik dat nog niet ben tegengekomen. Maals als het er moet zijn zoek ik nog wel even door ;)

"of je WL500g als switch/access point gebruiken" deze was ik in dit topic al tegengekomen maar ik wil idd de DHCP server gebruiken.

quote:
dread schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 10:16:
[...]

thx richieB
Ik was al zoiets aan het zoeken op de ST546. Maar er zijn zo weinig opties dat ik dat nog niet ben tegengekomen. Maals als het er moet zijn zoek ik nog wel even door ;)

"of je WL500g als switch/access point gebruiken" deze was ik in dit topic al tegengekomen maar ik wil idd de DHCP server gebruiken.
Ik zou gewoon de Speedtouch in router mode laten draaien. De WL500g in Access Point mode. Heb ik ook. Je kunt eventueel via www.wl500g.info nog aangepaste firmware voor de WL500g downloaden. Deze heeft wat meer mogenlijkheden dan de standaard firmware.

Als je gewoon alle instellingen (WEP/WPA key en SSID) weer overneemt hoef je ook geen instellingen in al je andere apparaten te veranderen.

Flappie wijzigde dit bericht 09-08-2007 11:58 (9%)

Heb mijn Speedlinq abbo-tje voor telefonie+Internet alvast aangevraagd. Mijn appartement zal over een klein maandje opgeleverd worden. En hoop de shizzle tegen die tijd binnen te hebben...

ok

ik heb een beetje zitten spelen met de 'bridged' connection van de ST546.

En, stupid me heeft de instellingen niet eerst gesaved. Resultaat is dat ik geen internet meer heb. heb echt alles geprobeerd van instellingen.

heb op www.speedlinqsupport.nl al software en een gebruiksaanwijzing gedownload om terug de goede instellingen op de modem te zetten. raar dat ze niet gewoon de juiste instellingen op de site kunnen zetten.

Is er iemand die ook de ST546 heeft en deze in bridged heeft gezet? wat zijn de juiste instellingen?
heb zelf het comfort abbo.

moet de router (asus WL500g) werken met een vast of een variabel ip adres?

quote:
dread schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 08:53:
ok

ik heb een beetje zitten spelen met de 'bridged' connection van de ST546.

En, stupid me heeft de instellingen niet eerst gesaved. Resultaat is dat ik geen internet meer heb. heb echt alles geprobeerd van instellingen.

heb op www.speedlinqsupport.nl al software en een gebruiksaanwijzing gedownload om terug de goede instellingen op de modem te zetten. raar dat ze niet gewoon de juiste instellingen op de site kunnen zetten.

Is er iemand die ook de ST546 heeft en deze in bridged heeft gezet? wat zijn de juiste instellingen?
heb zelf het comfort abbo.

moet de router (asus WL500g) werken met een vast of een variabel ip adres?
Hier staat een handleiding om de Speedtouch 780 als bridge in te stellen. Dan werkt denk ik ook wel voor de 546.

De WL500g wan instellingen moet je dan op DHCP zetten.

quote:
aapbroodje schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 22:14:
[...]

Hah, Ja dit zocht ik, het werkt nu weer goed:
xDSL linestate up (downstream: 18371 kbit/s, upstream: 1409 kbit/s; 
output Power Down: 19.0 dBm, Up: 12.5 dBm; 
line Attenuation Down: 19.5 dB, Up: 6.5 dB; snr Margin Down: 7.5 dB, Up: 8.0 dB)

Bedankt !!!! :)
Lekkere upstream snelheid. Dat is goede annexB lijn en geen lijn op het KPN netwerk.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

@bjck: euh, annex B (ISDN) lijnen zijn toch ook van KPN? Inderdaad, 1409 kbit/s is wel een erg hoge upstream. @aapbroodje: wat voor lijn heb je precies?

quote:
Flappie schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:05:
[...]

Hier staat een handleiding om de Speedtouch 780 als bridge in te stellen. Dan werkt denk ik ook wel voor de 546.

De WL500g wan instellingen moet je dan op DHCP zetten.
maar hoe moet ik de WL500 g instellen vast of variabel ip?

quote:
dread schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 14:54:
[...]

maar hoe moet ik de WL500 g instellen vast of variabel ip?
Variabel (DHCP) dus. De modem kent dan je IP adres toe aan je WL500g router :)

wanna crunch someone?

Speedlinq |:(

Wat ben ik stom geweest, xs4all ingeruild voor speedlinq+Voip......

Ik zit op 500 meter van de centrale en dacht dus lekker met 20mbit stabiel te kunnen surfen en bellen.....
Helaas, vele dropouts. Bij elektrische storingen zoals onweer, is er totaal geen internet of bellen mogelijk. Ook daarbuiten willekeurige storingen (klapperende verbinding) Aangezien ik de helpdesk dus alleen met mijn mobiel kan bellen, kostte mij dit ¤40, om een storing te melden.

Afijn, modem was kapot volgens de helpdesk, vervangen dus.
Netjes nieuw modem gekregen, ze hoefden niet terug te bellen of nu wel alles in orde was want probleem ligt aan modem......
Afgelopen zaterdag modem vervangen en wat denk je, nog steeds hetzelfde probleem.
Vanavond weer bellen, ze zullen me wel terugzetten naar 8mbit.
Zodra jaar om is, weg met deze zooi.......... :(

Zo dat is eruit.........

can you read my mind?

Dat is ook het eerste wat ze tegen mij zeiden, dat het aan de modem lag...

Drive it like you stole it.

Ik heb absoluut geen problemen met Speedlinq. Ik zit op 1,3Km van de centrale af en de modem traint netjes rond de 19Mbit. Enige problemen die ik tot noch toe heb gehad zijn zaken als iets op mijn eigen utp-koppelstukje zetten waardoor de netwerkverbinding eruit viel...

Een collega van mij had wel regelmatig het probleem dat zijn verbinding het af liet weten, dit is inmiddels opgelost want het bleek aan zijn telefoon-verlengkabel te liggen die tussen het isra-punt en zijn modem zat.. Verlengkabel ertussenuit en verbinding is stabiel, verlengkabel er terug tussen en hij begon weer te klapperen.

alles werkt zoals het zou moeten.
even modem opnieuw instellingen goed zetten. bridged handleiding gevolgd voor ST780 (werkt dus ook voor 546).
dhcp ingeschakeld
geen helpdesk a 1 euro per minuut gebeld
and it does the trick.

thx guys

quote:
RichieB schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:45:
@bjck: euh, annex B (ISDN) lijnen zijn toch ook van KPN? Inderdaad, 1409 kbit/s is wel een erg hoge upstream. @aapbroodje: wat voor lijn heb je precies?
ISDN dienst voor telefonie is KPN ja.

Maar een annexB ADSL signaal kan zowel KPN, BBned als Tiscali leveren en je kunt kiezen bij Speedlinq. Het is dus één van die drie netwerken en KPN valt af want die limiteren op 1024kbps wat BBned en Tiscali niet doen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

hallo ,

ik ga binnenkort ook over op speedlinq , en ik heb al iemand met succes overgezet ,
alleen waar ik tegenaan liep is het volgende ,

Omdat het modem in bridge gezet dient te worden , vervalt de dhcp functie van het modem ,
maar ik zelf heb ik hier een netwerkje liggen wat nu functioneert via deze dhcp functie ,
hoe gaat dit werken als mijn Speedtouch 716 straks in bridge komt te staan ?
en ook of de firewall functie die nu aan staat straks er nog wel is ?

en last but nog least , ik heb al ontdekt dat er een DMT tool bestaat om in het modem instellingen te kunnen veranderen , geldt dit ook voor het voip gedeelte ?
ik gebruik namelijk nu voipbuster in mijn ST 716

bvd voor info linkjes en tips

MSI k9n plat X2 5600+@3.18 2*1GBOCZ@244 2*500GB + 400 GB atiX2600XTgddr4

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws