quote:
Charly schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:16:
Volgens hem was het goedkoopst om in mijn huidige 107 te blijven rijden, maar daar zit ik weer niet zo op te wachten. En anders had ie binnenkort nog wel een 207 vrij, wat me ongeveer het dubbele zou gaan kosten van wat ik nu per maand betaal.
Lekker makkelijk hè, een van de goedkoopste
benzine auto's vergelijken met een 2x zo grote
diesel.
Als je weet dat je verplicht gaat zijn diesel te rijden, dan kan je je opmaken voor ten eerste praktisch een verdubbeling van je bijtellings-percentage (14% -> 25%, tenzij je smart gaat rijden). en ten tweede een veel hogere aanschafprijs. Zelfs op de Aygo (enige PSA/Toyota telg met diesel) scheelt het 50-60% op de aanschafprijs als je een diesel wil in dezelfde auto.
Ga er dus maar vast vanuit dat je duurder uitkomt tenzij je geen prive-km gaat maken.
quote:
t_captain schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:03:
Wat betreft die opmerking "dat gaat veranderen (etc)" : ik geloof niet dat op korte termijn de 14% regeling alweer zou verdwijnen. De bedoeling van die regeling is om meer zuinige auto's in ons nationale wagenpark te krijgen via de leasemarkt (die de helft van de nieuwe auto's telt).
De regeling is gloednieuw en tot nu toe een groot succes. Toyota en Honda gaan verkooprecords breken met hun hybrides. Ik heb er nog niets over gehoord dat het alweer zou stoppen.
Die bijtelling hinkt op 2 zaken, de wet die de grenzen bepaald van wanneer een auto onder de 14% regeling valt, en de berekening van de CO2 uitstoot.
Er is al veel te doen geweest over de CO2 uitstoot van hybride auto's, aangezien je de fabrieksopgaves vaak alleen haalt bij veel stadsverkeer. Simpele reden daarvoor is dat je elektromotor het bijna nooit doet op de snelweg.
Mijn verwachting is dat de poolbeheerder doelt op een aanpassing van de meetmethode voor CO2 uitstoot.
2de probleem bij het lease-rijden van een hybride is dat er in principe maar 2 modellen zijn, met beiden een levertijd van ongeveer een half jaar in NL, omdat er gewoonweg niet in de vraag voorzien kan worden.
Dan rij je dus nog rustig 6 maanden door in je voorloop-auto, met de normale bijtelling daarover (hoe groot is immers de kans dat je voorloop auto een auto is die onder de 14% regeling valt..)
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.