Ik heb zowel een huis verkocht als gekocht. Maar heb geen vragen of opmerkingen daarover eigenlijk.
Misschien nog een rant richting de nieuwe wetgeving omtrend de mogelijkheid om binnen 3 dagen na het tekenen van het voorlopig koopcontract zonder gevolgen de koop te kunnen ontbinden.
Ik heb zelf dus een huis verkocht, in eerste instantie aan een koper A. Deze koper liet, na het accepteren van het uiteindelijke bod, 2 weken lang *niets* van zich horen. Niet bereikbaar telefonisch, geen reactie op voicemail, etc. Toen opeens een mailtje dat 'ie toch van de koop af zag, terwijl hij het koopcontract nog niet getekend had. Hem dwingen dat te tekenen (mondelinge toezegging was er nl. al) heeft geen zin, omdat 'ie dan meteen kan ontbinden. Daar zit je als verkoper dan mee. Ben je weer een aantal weken kwijt waarin je ongerust bent, en je kunt weer opnieuw beginnen met de verkoop. Erg, erg vervelend
Uiteindelijk kwam het in mijn geval goed uit, want binnen een week een veel beter eindbod gehad van een ander stelletje, die tegelijk met 3 anderen het huis kwamen bezichtigen. Maar goed, ook zij moeten nu nog dat contract tekenen en de financien rondkrijgen, maar hier heb ik veel meer hoop in dat dit rond gaat komen. Ze waren nl. razend enthousiast, en hadden al een hypotheek offerte geregeld.
Die wetgeving moet dus eigenlijk niet 3 dagen
na tekenen voorlopig koopcontract zijn, maar 3 dagen
na bevestiging van het winnende bod zijn! Nu kan iemand dus vrolijk wekenlang de boel rekken zonder enige gevolgen, waardoor de verkoper in de sores zit. Bah, daar heb ik echt stevig van gebaald. Ook tegen mijn verkoopmakelaar geklaagd hierover, die zij dat ze erover dachten om voortaan als voorwaarde bij een bieding op te nemen dat ze binnen 6 dagen het contract moeten tekenen. Geen idee of dat rechtsgeldig kan, maar het zou gewoon in de wet moeten IMHO.