Gathering of Tweakers

Quicksearch
Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:
NinaK schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:48:
Bedankt voor je reactie Marko ;)

Het staat zo'n half jaar te koop geloof ik, drie weken geleden zijn ze gezakt met de vraagprijs. De binnenkant valt op zich wel mee. Goed onderhouden, maar ouderwets ingericht. Oude keuken en badkamer. Boven enkel glas.

http://www.funda.nl/Wonin...jecttype=DetailKoopObject

We gaan vanmiddag weer kijken en wellicht een bod doen!!!
op zich ziet het er netjes uit toch? krijg geen indruk dat het ouwe zooi is. kijk, de keuken en de badkamer, dat is een kwestie van smaak. smaak is geen argument in prijsonderhandelingen.

anyway, ik zou starten niet lager dan 230, om niet uitgelachen te worden. neem voor jezelf een plafond in gedachten. met een beetje inside info tijdens de bezichtiging (doorvragen aan makelaar!)

als je bijv opleverdatum vraagt, en ze zeggen "snel". dan kan je dus laag inzetten :)

ik zou dan toch starten op 230 met uitloop naar max 245. maar dat is jouw portemonnee :) en vermeld erbij dat het om een OPENINGSBOD gaat. dus laten blijken dat je wilt onderhandelen.

ohja, en niet zeggen waarom je een bepaald bod doet. dus niet de minpunten gaan opsommen bij je bod. gewoon zeggen "dit is mijn openingsbod, ik ben erg benieuwd naar het tegenvoorstel van de verkopers."

succes!!!!

Marko wijzigde dit bericht 30-07-2007 11:44 (12%)

Monkey see, Monkey do!

het kan aan mij liggen maar 35k onder de vraagprijs bieden is wel heel erg veel. kweet natuurlijk niet hoe snel ze moeten verkopen. toen ik mijn huis kocht zijden ze gewoon krijg maar de rambam, 200k en geen cent minder (nog geen slechte prijs voor het huis wat ik heb :) ) en ik bood maar 15k onder de vraagprijs. (vraagprijs 210k). Nu moet ik wel zeggen dat ik 260k voor dat huis wel erg veel vindt, maar nu ken ik de wijk niet enzo.

looking @ life from the bench - enjoying the view - wondering what it would be like to get of the bench - but to lazy to get up :)

het hangt natuurlijk wel van de situatie af. Ons huidige huis heeft heel lang te koop gestaan, maar toen de prijs omlaag ging waren er veel kijkers en er was al een aanbod geaccepteerd. Daarom/Desondanks boden we 17K onder de vraagprijs.
Het is ook de vraag wanneer de prijs is verlaagd; als dat ook alweer een paar maanden terug is, dan kan je wel ruim onder de prijs bieden.
quote:
MrSleeves schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:12:
het hangt natuurlijk wel van de situatie af. Ons huidige huis heeft heel lang te koop gestaan, maar toen de prijs omlaag ging waren er veel kijkers en er was al een aanbod geaccepteerd. Daarom/Desondanks boden we 17K onder de vraagprijs.
Het is ook de vraag wanneer de prijs is verlaagd; als dat ook alweer een paar maanden terug is, dan kan je wel ruim onder de prijs bieden.
ok 17k dat snap ik nog wel, maar 35k (77k in ouderwetse guldens) in de huidige markt is wel errrugg veel!

looking @ life from the bench - enjoying the view - wondering what it would be like to get of the bench - but to lazy to get up :)

Reg. datum: 27 juli 2007

We zijn begonnen met 240k, ze hebben dit eerste bod afgeslagen. We gaan er nu even over nadenken....

Hmm, dan hebben ze toch minder haast als ze laten blijken met die prijsverlaging. Weet je of er meer gegadigden zijn?
Tja, ze natuurlijk al ruim 5% gezakt. Ik kan me voorstellen dat ze niet meer al teveel naar beneden willen. Zeker als er op dit moment meerdere kijkers zijn zou ik als verkoper ook een afwachtende houding aannemen.

Het is aan jou hoe graag je het huis wilt hebben en hoeveel je ervoor over hebt (en kan betalen). Je kan aankijken of de kijkers opdrogen zonder dat het huis verkocht wordt en dan opnieuw met een bod komen. Of je kan nu omhoog gaan.

Weet je waarom ze het huis verkopen? Hebben ze al wat anders, bijvoorbeeld nieuwbouw die toch pas over jaar opgeleverd wordt? Daarmee kan je ook inschatten hoeveel haast ze hebben. Op een gegeven moment als de oplevering van het nieuwe huis dichterbij komt ga je als verkoper echt wel zenuwachtig worden.
Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:
MrSleeves schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 08:17:
Hmm, dan hebben ze toch minder haast als ze laten blijken met die prijsverlaging. Weet je of er meer gegadigden zijn?
vergeet niet de verkooptactiekjes:

- we hebben meerdere kijkers
- eerste bod standaard afslaan
- we hebben geen haast
- etc.

Monkey see, Monkey do!

Inmiddels hebben we de koopovereenkomst getekend. Ook de hypotheek is rond en hebben we een notaris gekozen. Rest alleen nog (I) de taxatie (voor de hypotheekverstrekker), die morgen plaatsvindt, (II) het samenlevingscontract (voor de hypotheekverstrekker), die deze week opgesteld wordt, en (III) de bouwtechnische keuring.

We hebben in de koopovereenkomst als ontbindende voorwaarde aangegeven dat indien de kosten meer dan ¤3000 bedragen, we het recht hebben om de koop te ontbinden. We zijn echter alleen aan het twijfelen of het wel echt noodzakelijk is. Immers is het huis van 2002 en heeft het nog GIW garantie.

Daar tegenover staat dat de kosten relatief laag zijn (¤340 voor een pluskeuring) en dat het dak gelekt heeft, maar dit is volgens de makelaar onder de GIW garantie hersteld (alleen nog wat vlekken op het plafon op de 2e verdieping).

Wat is jullie mening hierover?

Ik zou het wel laten doen. GIW garantie is volgens mij 5 jaar, dus die loopt binnenkort af. Wat de bouwtechnische keuring vind aan punten kan je dan in elk geval nog op tijd onder GIW garantie aanmelden.
Ik heb zelf de 5 jaar niet vol gemaakt in m'n nieuwbouwhuis, maar had voor het verlopen van de garantie in elk geval door een expert alles nog even laten nalopen.

Wat de plus betekent bij de keuring die je op het oog hebt weet ik niet, maar je zou voor een 'gewone' keuring kunnen kijken. Bij zo'n nieuw huis verwacht je geen echte gebreken.
quote:
thewongandonly schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 18:06:
Inmiddels hebben we de koopovereenkomst getekend. Ook de hypotheek is rond en hebben we een notaris gekozen. Rest alleen nog (I) de taxatie (voor de hypotheekverstrekker), die morgen plaatsvindt, (II) het samenlevingscontract (voor de hypotheekverstrekker), die deze week opgesteld wordt, en (III) de bouwtechnische keuring.

We hebben in de koopovereenkomst als ontbindende voorwaarde aangegeven dat indien de kosten meer dan ¤3000 bedragen, we het recht hebben om de koop te ontbinden. We zijn echter alleen aan het twijfelen of het wel echt noodzakelijk is. Immers is het huis van 2002 en heeft het nog GIW garantie.

Daar tegenover staat dat de kosten relatief laag zijn (¤340 voor een pluskeuring) en dat het dak gelekt heeft, maar dit is volgens de makelaar onder de GIW garantie hersteld (alleen nog wat vlekken op het plafon op de 2e verdieping).

Het is onzinnig om voor een huis dat maar 5 jaar oud is en nota bene nog onder GIW garantie valt, een bouwtechnische keuring aan te vragen. Ik heb er niet eens aan gedacht voor mijn huis van 7 jaar oud dat ik een half jaar geleden kocht.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

@ Cowgirl: De "plus" houdt in dat er een hersteladvies wordt gegeven mbt de gebreken. De hoofdreden waarom wij de keuring eventueel zouden laten doen is vanwege de ontbindende voorwaarden. Hiervoor dienen de kosten bekend te zijn. Dus een basiskeuring, waarbij alleen de gebreken geconstateerd worden is niet voldoende.

@ Mr Bobby: Cowgirl heeft natuurlijk wel een punt. Ook al zouden de kosten niet boven de ¤3000 komen (waardoor we eventueel de koop kunnen ontbinden), zouden we ze wel onder de GIW kunnen laten herstellen, indien het natuurlijk niet door nalatigheid komt. Het huis heeft namelijk flink wat houtwerk (garage, dak, deur en natuurlijk kozijnen).

quote:

Ik zou het doen. Dat geld ben je na de overdracht en verhuizing vergeten, valt in de ruis. Staat tegenover dat je er mogelijk een beter gevoel aan overhoudt als je weet wat er wel of niet voor mankementen er zijn. Bij mij zat er bijvoorbeeld wat houtrot op een plaats waar je het echt niet verwacht, mistte er een afvoer-goot (of zo) wat mij niet was opgevallen en was het buitenschilderwerk slecht gedaan en aan vervanging toe (wat mij als niet-schilder/niet-klusser niet was opgevallen).

Dus tenzij je zelf handig genoeg bent als klusser en het geld echt niet kunt missen: gewoon doen.

Reg. datum: 27 juli 2007

Bedankt voor al jullie reacties! Ze hebben inderdaad al een ander huis gekocht in Friesland. We wachten even af, er waren geen andere bezichtigingen gepland volgens de makelaar. Wij hoeven niet perse uit het huis waar we nu in zitten, dus kunnen even afwachten.

NinaK wijzigde dit bericht 01-08-2007 07:40 (68%)

Reg. datum: 17 december 2005

quote:
Marko schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 08:56:
[...]

vergeet niet de verkooptactiekjes:

- we hebben meerdere kijkers
- eerste bod standaard afslaan
- we hebben geen haast
- etc.
Heb ik nu op dit moment ook mee te maken, ik heb om een uurtje of 12 een bod uitgebracht. Vertelt de makelaar mij dat er zojuist ook een bod is binnengekomen en dat hij beide gaat voorleggen aan de verkoper...ben nog niet gebeld.

Een jaar naar Schotland? mail me.

kan natuurlijk een verkooptaktiek zijn :P

Reg. datum: 17 december 2005

Dat hoop ik maar.

Een jaar naar Schotland? mail me.

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

las vandaag (en gister) in de spits/metro/de pers/dag dat als je (voor het eerst) een woning wilt kopen dat je dan een mogelijkheid hebt om steun te krijgen van een woningcorporatie die dan een deel van de rentelasten overneemt. (zoiets was het dacht ik)

Iemand die mij hier wat meer over kan vertellen? Zou namelijk wel willen weten of ik dan wél evt een woning kan kopen met een (volledige, 75% dus) wajong-uitkering.

krijg overigens ook nog studieF

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

quote:
bartgrefte schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 18:54:
las vandaag (en gister) in de spits/metro/de pers/dag dat als je (voor het eerst) een woning wilt kopen dat je dan een mogelijkheid hebt om steun te krijgen van een woningcorporatie die dan een deel van de rentelasten overneemt. (zoiets was het dacht ik)

Iemand die mij hier wat meer over kan vertellen? Zou namelijk wel willen weten of ik dan wél evt een woning kan kopen met een (volledige, 75% dus) wajong-uitkering.

krijg overigens ook nog studieF
Ik heb ooit wel wat gehoord over dat je voor goedkoop een startershuisje kan kopen alleen dan met de verplichting om 'm terug te verkopen aan de maatschappij van wie je 'm gekocht hebt of de winst met hen te delen. ik geloof dan wel dat je voor mega goedkoop een huisje kon kopen. Kweet het niet precies meer (was alweer een tijd terug) maar anders kan je nog altijd naar groningen verhuisen. geloof dat je daar al zelfs met bijstand een huisje kan kopen, ik geloof dat daar huizen gaan voor de prijs van een garagebox in de randstad :P

Marion Raven fan

ik woon (en wil graag blijven wonen) in enschede ;)

heb overigens al huisje ingedachten-> 149k.... zal wel niet kunnen met wajong of wel :/

Raven wijzigde dit bericht 01-08-2007 23:09 (47%)

Reg. datum: 19 oktober 2001

quote:
bartgrefte schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 23:00:
ik woon (en wil graag blijven wonen) in enschede ;)

heb overigens al huisje ingedachten-> 149k.... zal wel niet kunnen met wajong of wel :/
Ik zou gewoon eens langs gaan bij een hypotheekadviseur, dan weet je het. Die kan je ook meer vertellen over wat wel niet kan met NHG en of je bijvoorbeeld nog in problemen komt met een levensverzekering. Ik vind 149k nog best wel veel voor een woning met 1-persoons huishouden trouwens. Maar kan zijn dat de prijzen in Enschede anders liggen dan hier in Groningen ;).

Schijnt trouwens dat de postbank wat makkelijker om gaat met een hypotheek op basis van wajong. Zoek ook nog eens op google...daar zijn nog wel wat ervaringen te vinden.

Misschien dat je ook nog in aanmerking komt voor koopsubsidie.

DeOS wijzigde dit bericht 02-08-2007 08:58 (33%)

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

je bent in iedergeval verzekert van een inkomen via de wajong :p

quote:

Gisteren een taxatie gehad, vandaag bericht dat de waarde ¤2000 meer is dan de koopprijs.

Nou is het duidelijk geworden dat de verkopende makelaar/verkoper wat informatie achtergehouden heeft. Er heeft een lekkage/condensvorming plaatsgevonden op het dak//plafond van de 2e verdieping. Bij de bezichtiging heeft de makelaak aangegeven dat het probleem in 2003 heeft voorgedaan, 1 jaar na de oplevering en dat het onder de GIW garantie is hersteld.
Gisteren is gebleken dat het probleem in nog eens 2 keer heeft voorgedaan (2004 en 2005, tijdens de winter). Gezien het een aantal jaar heeft voorgedaan, ben ik bang dat het eventueel de balken of isolatiemateriaal heeft aangetast. De aannemer die het destijds hersteld heeft (BAM), geeft alleen in een brief aan dat 29 april 2005 afgehandeld is en dat ze min of meer een garantie geven voor de komende winsterS. Niet echt specifiek dus! :( Nou zijn we van plan om ipv een technokeuring van het hele huis alleen voor het dak te doen, waarbij de inspecteur ook de stukken inleest van de aannemer over de herstelwerkzaamheden van het dak (taxateur heeft ca. 45 rond gelopen voor de taxtatie en gaf verder aan dat het huis in orde was).

Weten jullie of het mogelijk is om de inspecteur ook te vragen om een plaat van het plafond eraf te halen om de onderliggen constructie te bekijken (indien de verkoper hiervoor toestemming geeft)?

quote:
thewongandonly schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:06:
[...]

Weten jullie of het mogelijk is om de inspecteur ook te vragen om een plaat van het plafond eraf te halen om de onderliggen constructie te bekijken (indien de verkoper hiervoor toestemming geeft)?
Bij de keuring van de VEH werd heel duidelijk aangegeven dat de inspecteur alleen maar kijkt.
Marion Raven fan

quote:
DeOS schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 08:50:
[...]

Ik zou gewoon eens langs gaan bij een hypotheekadviseur, dan weet je het. Die kan je ook meer vertellen over wat wel niet kan met NHG en of je bijvoorbeeld nog in problemen komt met een levensverzekering. Ik vind 149k nog best wel veel voor een woning met 1-persoons huishouden trouwens. Maar kan zijn dat de prijzen in Enschede anders liggen dan hier in Groningen ;).

Schijnt trouwens dat de postbank wat makkelijker om gaat met een hypotheek op basis van wajong. Zoek ook nog eens op google...daar zijn nog wel wat ervaringen te vinden.

Misschien dat je ook nog in aanmerking komt voor koopsubsidie.
'kee
quote:
KINGHufter schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 09:02:
je bent in iedergeval verzekert van een inkomen via de wajong :p
dat zeker :)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws