Gathering of Tweakers

Quicksearch
Wat mot je?!?

quote:
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:53:
Hey Roamer, bedankt voor je snelle reactie!
Wat jij voorsteld bij de pomp kan volgens mij niet, maar ik zal vanmiddag wat foto's plaatsen... dan kun je ff zeggen wat je ervan denk.

Waar kan ik dat teflon kopen?
Is teflon ook het spul wat standaard op de schroefdraad van de rads zit?
Ik vind het wel een slechte kwaliteits issue, ze mogen best wel plek voor een afdichtingsrubber in die rads frezen en die erbij leveren! :P
Teflon kun je overal krijgen bij elke bouwmarkt!
Zelf nog nooit ergens standaard op gezien :S
Maar het witte kan idd wel teflon tape zijn...
Ik word meester wapenmaker!

Hehe ik zat net ff op google en wilde net mijn post aanpassen, beetje stomme vraag want het is dus idd bij elke bouwmarkt te verkrijgen!

Afgezien van de herrie van de pomp kan ik dan vandaag eindelijk weer eens lekker gamen op mijn bak! (mijn mobo zat in een RMA procedure, maar ik heb getest en alles werkt weer prima.)
Net ff snel in de bios gespiekt en ik zag 20 graden op de cpu :D (e6600 @ stock) icm met 2 black ice pro's waarbij de fans niet draaiden.
Maarja dat was maar 5 sec! :P

Coolermaster CM690 | Coolermaster Realpower Pro 850 | Asus P5E | Intel Q6600 @ 3,6 | Sparkle 9800GX2 | Creative X-Fi XtremeGamer | 2 gig HyperX PC9600 D9GKX @ 800 3-3-3-8 1t | Samsung Spinpoint F1 750.

-=PLACEBO=-

quote:
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:53:
Hey Roamer, bedankt voor je snelle reactie!
Wat jij voorsteld bij de pomp kan volgens mij niet, maar ik zal vanmiddag wat foto's plaatsen... dan kun je ff zeggen wat je ervan denk.
Ik ben benieuwd. Jammer dat je geen merk hebt, anders kon je op internet ook vast wel een bouwtekening vinden. Dan doen we het maar met de foto's. :)

Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?

Het is wel een "merk", namelijk een Greenway... het type is fp 1000 (dat is de doorvoerhoeveelheid, afgerond van 950l/h naar 1000).
Maar daar vind ik niets over.
Ik ga eerst even wat huishoudelijke zaken afronden en dan de Teflon halen, dan maak ik gelijk wat foto's!

HugoBoss1985 wijzigde dit bericht 20-07-2007 12:00 (24%)

Coolermaster CM690 | Coolermaster Realpower Pro 850 | Asus P5E | Intel Q6600 @ 3,6 | Sparkle 9800GX2 | Creative X-Fi XtremeGamer | 2 gig HyperX PC9600 D9GKX @ 800 3-3-3-8 1t | Samsung Spinpoint F1 750.

Ik heb mijn waterkoel setje nu al zo'n weekje draaien! Het enige probleem is, ik heb nog niks ingebouwd in mijn kast. Alle onderdelen liggen los op mijn bureau. En temperaturen zijn echt geweldig!!

Idle
http://www.dennispoot.com/images/idle.jpg

Stressed
http://www.dennispoot.com/images/stress.jpg

Hoe alles er bij ligt..
http://www.dennispoot.com/images/Pic-0163.jpg

Omdat ik mijn radiator boven op mijn kast wil monteren moeten er wat slangen los gehaalt worden. Dat betekend dus dat ik met water ga knoeien ;)

Hoe kan ik dan het beste het water eruit halen?

Reg. datum: 06 augustus 2004

De CPU sensor van dit moederbord is zowiezo fout, hij geeft in het moederbord progje (easytune5) weer dat de temp van de CPU 15 graden is terwijl Coretemp meld dat het 25 is. Helaas is easytune de enige tool waar ik de NB temp kan aflezen, en die geeft dat het op dit moment 34 graden is. Nou kan het zijn dat hij dat juist te hoog weer geeft, waarschijnlijk dan ook 10 graden. Dan klopt de temp met de CPU.

Nou heb ik de FSB wel op 400MHz lopen wat dus 1600 is in plaats van 1333 waar het moederbord voor is. Dus daardoor kan het uiteraard ook wat heter worden.
Ik laat dan voorlopig de NB wel in de loop zitten, want water is altijd beter als lucht als je maar niet teveel componenten erop aansluit.

Het koelen van de overige componenten wat ik noemde in bovenstaande post dumpen ook teveel warmte in je circulatie waardoor het water erg snel warm word en je veel afvoer nodig bent.
Je zou die wel in een apparte loop kunnen plaatsen, zodat je daar je belangrijke componenten niet mee overbodig belast. Alleen heb je dan wel meer ruimte nodig voor minimaal een extra 240 radiator.

Ook over een Fullcover videokaart koeller heb ik wat gelezezen, en daar zeggen ze dat je beter alleen de Core met water kan koelen en het geheugen pasief, omdat het water van de core de geheugens eigenlijk opwarmen en dat het geheugen dan minder goed te klokken is dan als ze pasief gekoeld worden. Nou heb ik mijn twijfels over die stelling, omdat het water tot een bepaald moment de geheugens wel opwarmt maar als de geheugens uiteindelijk warmer gaan worden dan het water, worden ze juist wel gekoeld. En als je het met water koeld dat wordt er minder warmte in je kast gedumpt.

Bulls wijzigde dit bericht 20-07-2007 17:27 (21%)

Wees niet te spoedig geėrgerd in uw geest, want ergernis huist in de boezem der dwazen.

-=PLACEBO=-

quote:
S_inne_D schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:26:

Hoe kan ik dan het beste het water eruit halen?
Reservori naast je bureau (laagste punt dus) boven een emmer hangen, en alleen de pomp aanzetten. Niet de PC dus, want de componenten krijgen zonder water geen koeling meer.

Dookie Fundamentalist

Reg. datum: 30 december 2003

Wow @ S_inne_D

Je weet toch dat je radiator op een kant ligt waar eigenlijk warme lucht eruit moet gaan / koude lucht erin moet komen :P

LoL en dan nog zo'n temps, best nice :D Wat ik alleen minder vind is dat je met je E6400 al hoger zit dan mijn E6600.. ook al ben ik nog niet serieus gaan overclocken, nu heb ik 'm alleen omhoog gegooid naar 3 Ghz

S_inne_D:
Wat voor CPU blok heb je?

Wees niet te spoedig geėrgerd in uw geest, want ergernis huist in de boezem der dwazen.

by the looks of it .. zou ik m'n geld op 'n Apogee GTX maar goed dat is 'n gok die ik baseer op de slang thulen en de positie van de in en uitgang (als ik het goed zie)

D'r is trouwens nog 'n halve graad winst te halen als je het pomp - rad - CPU - GPU maake. Als het ware dus de pomp samen met reservoir omdraaien in de setup. Dan wordt namelijk de extra hitte die de pomp toevoegt aan je water ook (al is het voor 'n klein deel) eruit gehaald.

Pilske wijzigde dit bericht 20-07-2007 13:43 (45%)

quote:
Pilske schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:00:
Wow @ S_inne_D

Je weet toch dat je radiator op een kant ligt waar eigenlijk warme lucht eruit moet gaan / koude lucht erin moet komen :P

LoL en dan nog zo'n temps, best nice :D Wat ik alleen minder vind is dat je met je E6400 al hoger zit dan mijn E6600.. ook al ben ik nog niet serieus gaan overclocken, nu heb ik 'm alleen omhoog gegooid naar 3 Ghz
Ja, ik merkte inderdaad dat het wel scheelt als ik mun radiator wat verhoog! ik had het niet meteen door :P was zo blij dat alles werkte :)

Ik ben ook nog niet verder gegaan met overclocken deze snelheid draaide ik ook met lucht :)

En CPU-blok is inderdaad een GTX-je

Ik heb dit blokje als NB koeler, en al een tijdje in gebruik.
http://www.webshop-innovatek.de/images/gombsp1.jpg

Maar ik vroeg me af of deze XX methode een beetje goede flow houd.

wat bedoel je precies met de 'XX methode' ?? ik heb dat blokje ook op m'n WC'ed servertje zitten en die doet z'n werk goed :)

dit systeem van Innovatek heet de XX-Flow, die word ook op hun bepaalde CPU blokken van Innovatek gebruikt.

IMHO --->

Geloof die metingen niet, ik weet niet hoe warm het bij jou binnen is, maar als het in je kast al 25 graden is, dan gaat je CPU natuurlijk no way geen 25 graden zijn, eerder 35 graden.

Ik denk dat die 34 graden redelijk realistisch is, maar zoals gezegd, software metingen zijn absoluut onbetrouwbaar, je kan net zo goed een programma gebruiken wat gewoon random temperaturen naar je hoofd gooit dan heb je dezelfde betrouwbaarheid.

Tenzij je denkt dat een bepaald component echt last heeft van een te hoge temperatuur zou ik me er niet al te druk over maken. Wat maakt jou het uit of dat ding 35, 45 of 55 graden is? Het is allemaal ruim binnen de veilige marge (die doorloopt tot 85 graden volgens de fabrikant) en als ie doet wat je wil dan doet ie toch wat je wil?

Het is altijd raar dat mensen zich druk bezighouden met de temperatuur zonder dat ze problemen hebben met de PC of het overclocken. Hoe vaak je wel niet topics ziet: "Mijn CPU is nogal warm" of zelfs "Mijn CPU is nogal koud" zonder dat men uberhaupt problemen heeft met de PC maar gewoon omdat een of ander gaar programma roept dat iets zo is terwijl dat absoluut niet overeen hoeft te komen met de realiteit.

I'm always thinking one step ahead, like a carpenter - who makes stairs

ik wil een kant en klaar waterkoel setje halen,
de:Thermaltake Bigwater 735 L.C.S.

Hier zou ik een ander koelblok voor de cpu bij gaan kopen, omdat de blokjes van TT slecht zijn?
dit koelblok:

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HXZN01

is dit een goed setje om mee te beginnen?

Ik vind het wel vreemd dat programmatjes verschillende temperaturen weergeven.

Om maar even een met een moment opname te komen:
Thermal Analysis Tool: core#1 31° core#2 30°
Core Temp: core#1 29° core#2 29°
EasyTune 5: 19° (geen 2 core uitlezing)
Lucht: 27°
Water: 29°

Hieruit maak ik op dat TAT het beste uitleest, en EasyTune gewoon 10 graden onder de daadwerkelijke temp zit. Het vreemde is wel dat hij dat rechtstreeks uit de Bios haalt omdat daar dezelfde temp voor CPU staat. Misschien ff een bios update doen.

IMHO --->

Ok nog 1x dan:

Softwarematige uitlezing is onbetrouwbaar, oftwel het is complete onzin.

De problemen zijn:

- Je weet niet welke sensor het is die je uitmeet, waar die zit, wat die hoort te meten etc
- Je weet niet of die sensor wel juist gecalibreerd is (vaak is dit niet het geval daar ze alleen bescherming bieden tegen oververhitting rond de 100 graden en in het meetgebied 20-60 graden dus compleet afwijken)
- Je weet niet of de chip op het moederbord de sensor wel op de juiste manier uitleest (vaak klopt hier niets van en proberen ze met BIOS updates het beter te laten kloppen wat meestal niet lukt)
- Je weet niet of de software die je gebruikt wel juist de chip op het moederbord uitleest

Allemaal problemen waar je niet omheen kunt en als een van deze problemen het geval is kloppen de metingen dus ook niet. Vandaar dat ieder stukje software iets anders roept.

De enige manier om de echte temperatuur te weten is door een goed gecalibreerde (dus ook juist gecalibreerd voor het gebied waarin dat je wil gaan meten, 20-60 graden dus) thermometer te gebruiken. En deze thermometer dan ook op de juiste manier te gebruiken en dus zo dicht mogelijk tegen de core te plaatsen met wat goede koelpasta.

Alle andere manieren geven geen betrouwbaar resultaat. De resultaten kunnen kloppen, maar dat weet je gewoon niet zeker.

Ik heb al heel vaak gevraagd of dit in de FAQ mag aangezien er iedere dag wel een topic is van iemand die bang is dat er iets mis is vanwege een stukje software dat onzin roept, maar tot nu toe is het er nog niet in gezet.

Maak je dus niet zo druk over wat die software roept, je kunt met een goede WC setup er vanuit gaan dat je core onder load ongeveer 10 graden boven de omgevingstemperatuur zal gaan liggen. Is het in de buurt van je radiator dus 25 graden (zeg dat de kamer 21 graden is) dan zal je CPU core temperatuur rond de 35 graden liggen.

In mijn ervaring is het verschil in overclockbaarheid tussen de 25 en 45 graden minimaal, zit je dus in die range dan zit je goed. Pas als je onder de 25 zakt zie je een merkbaar positief effect op de overclockbaarheid, pas boven de 45 kun je een negatief effect bemerken (maar dat hoeft absoluut niet het geval te zijn, de oude Palomino's deden op 65 graden net zo graag hun werk als op 25 graden).

Ook bij overclocken is het zo dat het onbetrouwbaar is, er zijn geen garanties, alleen richtlijnen.

Zo kan de ene CPU wel profijt hebben van die paar graden minder, waar de andere CPU het geen bal uitmaakt hoe warm het is.

Overigens lijkt me 1 graad verschil tussen de twee cores tenzij het een MCM is eigenlijk onmogelijk, de fysieke stress zou dan redelijk groot zijn. Het gaat over een oppervlak van niets, zo'n groot lokaal temperatuurverschil met de gebruikte materialen lijkt me onmogelijk.

TRRoads wijzigde dit bericht 20-07-2007 17:34 (5%)

I'm always thinking one step ahead, like a carpenter - who makes stairs

Ik raad je aan niet de bigwater te nemen. Je kan dan beter een goede waterkoelset of een hele goede luchtkoeler. Want van de bigwater ga je egt spijt krijgen. Gewoon eventjes door sparen tot bijv. 200 a 300 euro, dan heb je zeker een mooi setje.

Highflow.nl

Termaltake heeft kleinere slang maat

Waarom zou ik die TT niet nemen, kan je daar voorbeelden van geven?

-=PLACEBO=-

quote:
Frozeskillz schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 23:06:
Waarom zou ik die TT niet nemen, kan je daar voorbeelden van geven?
Waarom wel? Daar zou ik naar op zoek in bijvoorbeeld: [WC] ThermalTake BigWater, of de reviews waarnaar daarin gelinkt wordt.

Dookie Fundamentalist

Nou ik had me behoorlijk vergist in die 20 graden celcius op de default cpu, ik vond het al raar dat TAT aangaf dat het 35 was... ik vertrouwde dat verschil niet tussen bios en windows.
Toen bedacht ik me ineens dat de EVGA 680i in het verleden wat temperatuurproblemen had... dus ik heb het niewste bios erin geflashed en toen klopte de temps wel.

Maarja nu vind ik het volgende heel erg tegenvallen aangezien ik van mijn bierkoeler temps rond de 40 graden gewend ben.
Mijn e6600 op 1,5 volt is idle 50/52 graden celcius.
Ik heb dus een loopje van: res met pomp erin > Black Ice Pro > Apogee GTX (en lapped e6600 :P) > Black Ice Pro > MCW30 (op de northbridge van mijn EVGA 680i SLI.) > res met pomp erin.

Ik heb 2 fans van opgeveer 2000 rpm (Coolermaster 120mm Led fan) in een push config zitten op de rads.

Ligt het aan mij of zijn die temps wat aan de hoge kant?
Komt het doordat de rads nogal cheapo zijn of hebben jullie een ander idee?

Ik ben verder nog niet met de pomp bezig geweest, maar daar komen zeker foto's van omdat ik gek word van die herrie.

Hieronder nog wat plaatjes van mijn gemodde Procase Zirco met de rads.
Ik heb toch aardig wat werk gehad aan die kast aanpassen.
Op de bodem van mijn kast heb ik ruimte gemaakt voor een derde Black Ice Pro.
Voor de waterkoeling heb ik voornamelijk Swiftech spul, en voor de luchtkoeling Thermalright (let vooral op de koeling op mijn geheugen, echt leuk overklokken met dat spul!)
Als je goed kijkt kun je op de plaatjes zien dat ik mijn GTX blokje heb gepolijst, normaal zit er een swiftech logo op maar dat heb ik er helemaal uitgeschuurd.
Ziet er wel wijs uit IMO.

http://i149.photobucket.c...HugoBoss1985/IMG_0788.jpg
http://i149.photobucket.c...HugoBoss1985/IMG_0787.jpg
http://i149.photobucket.c...HugoBoss1985/IMG_0786.jpg
http://i149.photobucket.c...HugoBoss1985/IMG_0782.jpg
http://i149.photobucket.c...HugoBoss1985/IMG_0781.jpg

HugoBoss1985 wijzigde dit bericht 20-07-2007 23:37 (29%)

Wat mot je?!?

Geen rare temps met zulke rads hoor...
Het voltage is eigenlijk het gene wat je temps zo drastisch doet stijgen...

quote:
Ramius23 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 23:33:
Geen rare temps met zulke rads hoor...
Het voltage is eigenlijk het gene wat je temps zo drastisch doet stijgen...
Dat idee had ik al en daar was ik al een beetje op bedacht toen ik de rads kocht.
De bierkoeler gaf best wel lawaai (maar wat ik nu heb is erger, terwijl ik dezelfde pomp gebruik), en luchtkoeling was niet genoeg.
Dit is net iets beter dan wat ik met luchtkoeling had, mijn kast is vervoerbaar en straks is de herrie hopelijk ook nog minder.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws