Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
1465Watt-piek op ons dak!

http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/DuurzameEnergie.png
Wat is dit voor een Topic

Dit topic is een voortzetting van Zonnepanelen geplaatst en Duurzame energie (en Duurzame Energie deel 2). Als initiatiefnemer en actief PV systeem eigenaar is Jeroen Haringman dat topic begonnen. Dit topic moet je "gewoon" zien als een voortzetting van het oorspronkelijke topic alleen de titel is iets breder getrokken omdat het de lading dekt van alle discussies die in het eerdere topic plaats vonden:
  • PV systemen, wat zijn het, wat kunnen ze,
  • PV systemen, techniek, inverters uitlezen of programmeren,
  • Teruglevering van PV systemen aan het net en alles wat daarbij komt kijken,
  • Zonneboilers,
  • Besparingstips, truuks,
  • Andere aspecten van duurzame energie interessant voor ons Tweakers.
Hoe het allemaal begon

We laten Jeroen maar eens even aan het woord:

"Laatste paar jaar ben ik energiebewuster geworden. Je kijkt toch wat verder vooruit als je wat ouder wordt. Olie raakt op, klimaatveranderingen, etc. Misschien eens aan kinderen denken, hoe zullen zij aan hun energie komen? Zullen ze het met een geweer in hun handen moeten gaan halen in het Midden-Oosten? Er om bedelen bij de Russen? Wie zal het zeggen...

Dus: energie besparen. Spaarlampen plaatsen, 10 jaar oude koelkast (1MWh/jaar!!) de deur uit, vervangen door AA+-klasse, PC's vervangen door laptops, al het sluipverbruik uitschakelen d.m.v. schakelaars etc. Resultaat: stroomverbuik omlaag met 50%. Zonder aan comfort in te leveren. OK, we moeten nu opstaan om de TV aan te zetten, dat is het enige. Hoehoe.

Maar ook na al deze acties bleef het knagen. De stroom die we verbruikten werd nog steeds opgewekt met gas, olie, kolen, kernenergie en weet ik niet wat voor naar spul. In ieder geval spul wat opraakt.

Dus de vraag rees: wat kun je doen om het zelf op een duurzame wijze op te wekken? Wind? Leuk, en werkt goed in Nederland, maar niet in een stedelijke omgeving. Mijn buren zien me aankomen met een 30+m hoge mast. Waterkracht? Geen river te zien in Hilversum. Zonne-energie? Hmmmm, dat zou wat kunnen zijn.

Offertes opgevraagd, dat spul is reteduur allemaal, en subsidies kun je vergeten onder de huidige regering. Lang nadenken, toch de knoop doorgehakt: in juni 2006 ging er 555Wp aan zonnepanelen het dak op. Begin 2007 heb ik daar nog 300Wp aan tweedehands panelen bijgeplaatst, zodat er nu in totaal 855Wp staat.

Ik heb er een eenvoudige website over gemaakt waar ik de vorderingen bijhoud:"

http://www.solarwebsite.nl

Om alvast de eerste vragen op te vangen

Wat kost dat nou?
De installatie zoals ik die geplaatst heb kost in totaal ¤ 4250, (¤ 3200 voor de nieuwe panelen, ¤1050 voor de tweedehands panelen) inclusief opbrengstmeter, datakabel, en ander extra klein spul, helemaal compleet dus. Zoals je ziet is een zonnestroom installatie modulair en kan hij worden uitgebreid al naar gelang de (financiële) omstandigheden het toelaten.

Wat levert het nou op?
Dat is afhankelijk hoe je het bekijkt. De installatie levert ongeveer 80-90% van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. Zou je deze installatie bij een gemiddeld Nederlands huishouden op het dak zetten (à 3500kWh) dan levert het maar ongeveer 1/5 van het jaarverbruik. Zoals je ziet: besparen is belangrijk.

kWh's zijn leuk. Maar in geld?
Dat is niet makkelijk te voorspellen omdat de energieprijzen zo stijgen. Totale kWh-prijs anno 2007: ¤ 0,23. Verwachte jaaropbrengst ± 700-750kWh. Reken maar uit.

Zoooo.... dat duurt wel ff voordat je dat terugverdiend hebt...
Ja.... en nee. Vergeet niet dat de energieprijzen (sterk) gestegen zijn de afgelopen paar jaar en er zijn geen aanwijzingen dat die stijgingen zullen ophouden, integendeel. Als je de stijgingen van de afgelopen paar doortrekt kom je op een financiële terugverdientijd van zo'n 15 à 25 jaar.

En zelfs als ik het niet terug zou verdienen heb ik nog steeds een paar decennia lang schone duurzame energie gebruikt.

15/25 jaar? Je bent hartstikke gek! Zo lang gaat dat spul toch nooit mee?
Dat weet ik niet Zonnepanelen worden commercieel gemaakt sinds de jaren '70. De meeste panelen uit die tijd doen het nog gewoon, met enige vermogensmindering. Op mijn nieuwe panelen zit een vermogenensgarantie van 20 jaar, de verwachting is dat de totale levensduur 30-40 jaar is.
Feit is wel dat de omvormers waarschijnlijk niet zo lang meegaan (±10-15 jaar is een reeële verwachting), maar daarna mag je aannemen dat er een efficiënter model op de markt is wat het dus ook waard maakt om te vervangen.

Zonnepanelen kosten meer energie om te maken dan wat ze opleveren
Niet waar. Ik heb hier een onderzoek van de Universiteit Utrecht waaruit blijkt dat onder Nederlandse omstandigheden de productie-energie in hooguit een jaar of drie terugverdiend is. Daarna produceert de installatie netto schone, duurzame energie. Zie onderaan deze TS voor de link.

Werkt dat nou met accu's?
Nee. De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken. Dan gebruiken onze buren het. 's Nachts, en als de panelen niet voldoende vermogen leveren, gebruiken wij stroom uit het net. Je zou kunnen zeggen dat het net onze accu is. Accu's zijn duur, kosten veel energie om te maken, vervoeren en recyclen en moeten dus alleen ingezet worden als het niet anders kan. Netkoppeling is de meest efficiënte manier om van zonnestroom gebruikte maken.

Elektriciteitsbesparing is leuk, maar wat doe je nog meer aan energiebesparing?
- Onze woning is goed geïsoleerd en we stoken verstanding, we trekken de gordijnen 's avonds dicht. Dit zorgt voor een lage gasrekening.
- We hebben een waterbesparende douchekop, verder is in onze huidige (huur)woning niet veel mogelijk.
- Het meeste van ons vervoer doen we met de fiets en OV, alleen als het niet anders kan lenen we een auto.

Wat wil je in de toekomst nog meer doen?
Een huis kopen :) Als we een eigen huis hebben zou ik graag de volgende zaken nog hebben/doen:
- Een zonneboiler. Dit bespaart (flink) op de gasrekening
- Hotfill voor wasmachine, hiermee pakt de wasmachine warm water uit de zonneboiler
- Waterbesparende stortbak voor de wc, eventueel regenwateropvang
- Warmteterugwin-installatie voor de douche, hiermee wordt een gedeelte van de afvalwarmte gebruikt om het douchewater voor te verwarmen.
- Een elektrisch voertuig. Geen idee wat dat voor vorm moet krijgen, maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat dat de toekomst moet worden. Misschien een elektrische scooter, CityEl of Twike. Dit zal in de toekomst liggen, de prijzen zijn nog hoog en de huidige generatie accu's leggen nog wat beperkingen op in snelheid en actieradius.

Interessante links

Zonnepanelen (PV systemen)
Onderzoek: Terugverdientijd productie-energie PV -systemen Universiteit Utrecht
Polder PV: Energetische terugverdientijd zon-PV
New Solar Cell Breaks the “40 Percent Efficient”
Heliostat Concentrator Photovoltaic (HCPV)
Windenergie
(factsheets) Nederlandse Wind Energie Assosiatie
Besparingen
Energiebedrijven vergelijken
Algemen info over energie
New Energy TV
Stichting Peak Oil Nederland

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

En van start met deeltje 3 alweer!! Het gaat goed met de posts, nu alleen nog wat meer zon :)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

BB4E^Guerilla

niet echt duurzaam he, dat je het vorige topic niet vol maakt :p

edit: zag bij de media markt gisteren een tuinlamp voor 8 euro

zonnepaneel, oplaadbare batterijen en iets dat het regelt. Overdag opladen, 's avonds branden. Best leuk idee.

Jazzper wijzigde dit bericht 13-07-2007 08:18 (58%)

quote:
Jazzper schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:16:
niet echt duurzaam he, dat je het vorige topic niet vol maakt :p
Je hebt gelijk _O-. Schaam je, CanonG1!
quote:
edit: zag bij de media markt gisteren een tuinlamp voor 8 euro

zonnepaneel, oplaadbare batterijen en iets dat het regelt. Overdag opladen, 's avonds branden. Best leuk idee.
Ja, die lampjes zie je overal, bij de Blokker, Aldi, etc. Best een leuk idee maar stel je niet te veel voor van de kwaliteit en lichtopbrengst. Meestal zit er één gele of witte LED in. De accu die er in zit (meestal een paar NiCd of NiMH penlites van twijfelachtige komaf) wordt niet echt goed geladen (geen laadregelaar) en ze zitten in een lampje wat in de zon wel 40gr of meer kan worden.

Maar het is aardig voor in de tuin als je geen kabels wilt trekken.

Species 5618
Reg. datum: 13 mei 2003

Vond ik toevallig, als we mopperen omdat ze de regels niet goed implementeren moeten we ze ook een pluim geven als ze wat goeds doen:

Essent verhoogt terugleververgoeding elektriciteit zonnepanelen
dinsdag 10 juli 2007
Energiebedrijf Essent verhoogt 1 per juli de terugleververgoeding voor klanten die elektriciteit opwekken met zonnepanelen. Met het verhogen van deze vergoeding wil het bedrijf duidelijk maken dat het duurzame energieproductie serieus neemt. ‘We willen dat mensen een bijdrage leveren aan de overgang naar een duurzame energievoorziening', zegt Amanda van de Beld, die namens het bedrijf betrokken is.

De nieuwe terugleververgoeding geldt vanaf 1 juli en de hoogte ervan wordt bepaald door de hoeveelheid elektriciteit die klanten terugleveren. Voor klanten die niet meer dan 5.000 kWh terugleveren, kan het verschil met de huidige overheidsrichtlijnen voor teruglevergoeding oplopen tot ruim 400 euro per jaar.

[ beetje ophemeling weggelaten ]

Kijk voor meer informatie op http://www.essent.nl/teruglevering.

Bron: www.energieportal.nl, veel actueel nieuws.

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

Hail the scriptsausage!

quote:
zonnigtype schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 02:18:
[...]

Mmmmm.

Meen toch begrepen te hebben dat wetenschappers uitsluitend kunnen falsificeren.

Bewijzen? WAT bewijzen? Je kunt alleen maar ontkrachten.

Ach mensen, laat dat klimaatprobleem toch voorlopig zitten, komen we toch niet uit.

Wel eens van Global Dimming gehoord?

Kijk, dat bedoel ik nou. Zodra de kennis over dat krankzinnig ingewikkelde systeem wat onze ecosfeer heet (climate included), wordt het zo'n hopeloze bende van terugkoppelingsmechanismen en elkaar versterkende danwel tegenwerkende effecten, dat we eindigen met een zooi elkaar de hersens inslaande (pseudo)geleerden waar we nix aan hebben. Niet erg productief, dus...

Duurzame energievoorziening, dat is pas sexy. En levert bakken met geld op...

Zon, om maar weer eens een (heerlijk sappig) stokpaardje te noemen...

>:)
Dat is wel waar het op neer kwam helemaal op het eind van het vorige topic, dus laten we proberen terug te gaan naar een ordelijk elkaar de hersens in slaan :)

Het komt erop neer:

- Ik ontken alles

- stefan001 ontkent water

- zonnigtype vindt dat Al Gore mag blijven leven en denkt dat er 22% minder licht op aarde is.

Ik snap die global dimming niet - als er 22%?!?! minder licht doordringt tot de aardkorst betekent dat dat we evenveel wolkenbedekking als vervuilingsbedekking hebben!??! Ik heb nog nooit van zulke hoge cijfers gehoord. Dan zou dus de hele wereld er zo uit zien?

Body - lens - lens - lens - lens - lens - lens - flitser - filter - tas - behoorlijk duur kaartje.

Wait...what?

hou even op over het hele klimaatverhaal.
er zijn meer dan voldoende topics waar je gezellig je hart kunt luchten zoals
BNN verstoort 8 uur journaal met Klimaatpolitie
Stel, opwarming gaat wel harder dan gedacht?
Klimaatverandering *

hou het hier gewoon op duurzame energie.

YellowCube wijzigde dit bericht 13-07-2007 09:32 (6%)

Did you just get cockblocked by Bob Saget?
Al 54 deuren.

quote:
ssj3gohan schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:22:
dus laten we proberen terug te gaan naar een ordelijk elkaar de hersens in slaan :)
Volgens mij is dat de hele essentie van forums in het algemeen ;)
quote:
Het komt erop neer:
En ik denk dat er qua klimaatsverandering niet veel te bewijzen valt, niet de ene kant en niet de andere kant op. Ik zie dan ook Peak Oil en alle andere gevolgen van het opraken van fossiele brandstoffen als een veel groter probleem. Daar moeten we hard aan werken, anders zijn er straks nog maar heel weinig mensen die zich zorgen hoeven (kunnen) maken over klimaatproblemen.

Met duurzame energie lossen we deze problemen op, en mocht het klimaat een probleem blijken te zijn, dan hebben we dat ook gelijk opgelost! En dan heb ik het niet over kolencentrales die hun CO2 ondergronds opslaan, dat is niet duurzaam, maar stromingsbronnen als zon, wind en water i.c.m. grootschalige energiebesparingen.

Volgens mij had ik het alleen nog maar in het Elektrische Voertuigen (waar niet iedereen in kan) topic gemeld, maar ik heb voor zondag 26 augustus een middag een Twike gehuurd. Ik laat uiteraard uitgebreid weten hoe dat was.

JeroenH wijzigde dit bericht 13-07-2007 09:47 (28%)

Reg. datum: 12 juni 2007

quote:
Nog niet.....maar bijna.... ;)
Hail the scriptsausage!

quote:
YellowCube schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:32:
hou even op over het hele klimaatverhaal.
er zijn meer dan voldoende topics waar je gezellig je hart kunt luchten zoals
BNN verstoort 8 uur journaal met Klimaatpolitie
Stel, opwarming gaat wel harder dan gedacht?
Klimaatverandering *

hou het hier gewoon op duurzame energie.
Ok, ok... Ik houd al op :)

Body - lens - lens - lens - lens - lens - lens - flitser - filter - tas - behoorlijk duur kaartje.

quote:
hamsteg schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:36:
[ beetje ophemeling weggelaten ]
Goed punt over die ophemeling. Ik moet toegeven dat ik de informatie die ze toestuurden niet cijfermatig gecontroleerd heb ;)
Oh Canada !!!!

Ok, zal ik dan maar even de aftrap nemen op duurzaam gebied?
Afgelopen dinsdag hebben wij ons aangemeld bij Windunie, zodat we over circa een maand alle stroom die we niet zelf met onze paneeltjes opwekken uit duurzame bron betrekken.

Waarom Windunie? Omdat we op die manier de zekerheid hebben dat de hoeveelheid stroom die we afnemen in Nederland opgewekt is. Ook geeft het een garantie voor een Nederlandse producent dat er vraag is naar zijn duurzaam opgewekte stroom.

Wat ook leuk is: je hebt ook de mogelijkheid een specifieke molen/producent uit te zoeken. Omdat we beide in Dronten gestudeerd hebben en er nog regelmatig bij vrienden op bezoek gaan, hebben we een molen daar in de buurt gekozen, zodat we ook nog eens kunnen gaan kijken hoe de stroom geproduceerd wordt.

Komend weekend gaan we het er eens over hebben of we aanvullend nog een bedrag gaan investeren in een windmolen cooperatie. Zelf ben ik er wel voorstander van, maar we moeten even kijken of het verstandig is na alle kosten van afgelopen jaar. Misschien dat we met een klein bedrag beginnen en dan komend jaar elke maand een x-bedrag opzij leggen en dat over een jaar in de cooperatie steken. Ik laat het nog weten!

Nu jullie weer! O-)

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

Reg. datum: 15 december 2005

Wat mijn grootste zorg is is nou niet echt de CO2 of een eventuele klimaatverandering. Mijn grootste zorg is het opraken van fossiele brandstoffen, en het overgeleverd zijn aan een stel oliesjeiks... (hoewel men in 1960 ook al zei dat alle fossiele brandstoffen bijna op waren).
wat betreft co2, water, klimaatvernaderingen enz weet ik niet wat ik moet geloven. Opwarming schijnt ook te kunnen komen van zonnevlammen enzo, het schijnt dat de activiteit van de zon de laatste paar jaar flink hoger is geweest...
Ik heb ergens anders weer gelezen dat we na 2011 weer in een soort van mini-ijstijd terecht gaan komen. Dit is ook weer een golvende beweging. De vorige mini-ijstijd schijnt ergens in de middeleeuwen te zijn. Wie zal het zeggen...
(nog 3 posts en ik zit op de 50! yeeeeay)

PSN: elhopo

Reg. datum: 23 november 2006

Ha al weer topic deel 3 de tijd gaat snel.

Ik wil al jaren al mijn zonnepanelen in een nieuw draaibaar frame monteren. Dat maximaal 40 graden gekanteld kan worden. Dit in verband met de lage zon in de wintermaanden.

Mechanisch een hoop laswerk maar niet onmogelijk.

De elektronica om de panelen met de zon mee te laten draaien daar knelt de schoen?
Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke opstelling(en)?

Hoe werkt het? met een fotocel of met een tijd schakelklok mechanisme “mee draaien met de tijd”?

Zijn er elektronica bouwschema’s van.

Ik hoor het graag.

mensen houd dit forum levendig doe ook mee, zou zonde zijn als het er niet meer is.

Wait...what?

veel varianten werken met een fotocel die op het paneel zit.. Op die manier kan de zon gevolgd worden.
Voor zover ik weet bestaan er speciale cellen die uit bijv. 4 afzonderlijke cellen bestaan. Als het licht loodrecht invalt krijgt elke deel van de cel eenzelfde hoeveelheid licht en geeft elk deel dus een gelijke spanning af. Draait de zon t.o.v. de cel dan gaat die spanning varieeren en zorgt electronica ervoor dat het paneel (en daarmee de cel) gedraaid wordt totdat de spanning weer gelijk is (en de cel en paneel dus loodrecht op de zon staan).
Die electronische schema's kan ik je niet aan helpen.

Een tijdklok lijkt me lastig aangezien je die door het jaar moet bijstellen (zon staat in de zomer hoger aan de hemel dan in de winter).

YellowCube wijzigde dit bericht 13-07-2007 12:05 (6%)

Did you just get cockblocked by Bob Saget?
Al 54 deuren.

quote:
ajpeetoom schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:49:
Ik wil al jaren al mijn zonnepanelen in een nieuw draaibaar frame monteren. Dat maximaal 40 graden gekanteld kan worden. Dit in verband met de lage zon in de wintermaanden.
Dat is mogelijk, sommige frames die worden geleverd zijn verstelbaar zodat je 3 of 4 x per jaar de hoek aan kunt passen. De extra opbrengst is echter minimaal omdat je in de winter nu eenmaal zeer weinig zon hebt. Het grootste deel van de opbrengst komt dan uit diffuus licht (bewolking) en daar helpt het kantelen niet bij.
quote:
Hoe werkt het? met een fotocel of met een tijd schakelklok mechanisme “mee draaien met de tijd”?
Je wilt iets maken wat uit zichzelf met de zon meedraait? Dat raad ik niet aan. Is slijtage- en onderhoudsgevoelig en je zult het dusdanig stevig moeten maken dat het windkracht 12 aan kan. Een vast opgesteld systeem is veel robuuster en eenvoudiger van constructie. Geef het geld wat je aan een trackersysteem uit wilt geven dan liever uit aan een paneel extra, daar heb financieel waarschijnlijk meer rendement van.

Een tracker systeem lijkt op het eerste gezicht leuk, maar als je naar de praktijk kijkt winnen vast opgesteld PV-panelen het elke keer, simpelweg omdat je geen slijtende onderdelen hebt.
quote:
Zijn er elektronica bouwschema’s van.
www.redrok.com

JeroenH wijzigde dit bericht 13-07-2007 12:10 (8%)

wellicht kan je ook eens kijken naar systemen die voor satelliet schotels gebruikt worden, zgn actuators.
http://www.elmeq.nl/produ...tors/linearactuators.html
is denk ik wel een voorbeeld...

Reg. datum: 29 oktober 2002

Makkelijkste is een fikse servo pakken, die hang je 1 op 1 aan je opstelling, en gewoon een tabel erin gooien van waar de zon staat op elk moment van de dag.

Anders kan je het doen met 2 fotocellen 2 opamps, en een h-brug, blokschema:
http://got.sa007.nl/Zonsturing.png

Volgens mij is zo'n actuator ook een soort van servo. Je kan 'm vrij eenvoudig regelen, en wanneer je je paneel op 1 punt laat scharnieren kan je 'm een mooie paraboolvormige baan laten volgen, gebeurt bij satellieten ook...

Yeey post 50, nu mag ik ook naar de electrische auto's kijken...

3380 Wp zonneboiler speksteenk

Van www.nu.nl:

Subsidie op groene stroom op herhaling
Uitgegeven: 13 juli 2007 14:48
Laatst gewijzigd: 13 juli 2007 15:27

DEN HAAG - De subsidie op 'groene stroom' keert terug. Minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven kondigde vrijdag aan dat een voorstel in die zin in de laatste ministerraad voor de vakantie aan de orde is.

Vorig jaar werd de subsidiekraan - de zogenoemde MEP-regeling - dichtgedraaid omdat de doelstelling ook zonder dat soort steun gehaald zou worden. In een andere vorm komt de subsidie voor de productie voor duurzame energie terug, aldus Van der Hoeven.

Zo wordt het bedrag afhankelijk van de energieprijs en moeten meer soorten duurzame energie en innoverende bedrijven gestimuleerd worden. De nieuwe steun wordt gedoopt Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE).

Gedoe

"Wat niemand wil is een herhaling van het gedoe rond de MEP", aldus de CDA-bewindsvrouw in een interview met De Telegraaf. Er komt dus geen openeinderegeling zoals de MEP, wat staat voor Milieukwaliteit Elektriciteitsproductie.

Overigens was al duidelijk dat er een maximum zou komen voor een nieuwe MEP-regeling. De SDE-regeling gaat begin 2008 in.

Zou het dan toch gaan gebeuren?

Ik zou graag mijn garagedak vol willen leggen met zonnepanelen, het is alleen de prijs en terugverdientijd die me tegen houdt. Wanneer er inderdaad een subsidie op zou komen, eventueel naar het duitse model, zie ik het wel zitten...

Ik lees hier dat mensen hun laptop koppelen aan een opbrengstmeter om de opbrengsten bij te houden, anderen doen dit weer met een gehackte router...
Volgens mij kan het vrij eenvoudig gebufferd worden in een microcontrollertje. Gegevens kan je dan kwijt in een externe flash geheugenchip via een i2c bus. Stroomverbruik is zeer miniem, ik geloof iets van 35 mA. komt het verlies van een adapter nog wel bij, maar je kan dan voor een paar euro de data bufferen. Kosten microcontroller + geheugenchip + level converter < 10 euro.
Wanneer je het stroomverbruik terugbrengt, kan je het zelfs op (oplaadbare) batterijen laten lopen. je kan dan de module uit bijv de garage halen (waar de opbrengstmeter zit) en hem binnen op de PC aansluiten. Drukknopje er op die je kort indrukt en de gebufferde gegevens worden uitgevoerd. Knopje lang indrukken en alle gegevens worden gewist. Module weer aansluiten en bufferen maar weer.

nb: ik heb hier al wel even over na gedacht, en het lijkt me toch niet al te ingewikkeld...

Reg. datum: 11 februari 2005

quote:
elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:53:
Ik zou graag mijn garagedak vol willen leggen met zonnepanelen, het is alleen de prijs en terugverdientijd die me tegen houdt. Wanneer er inderdaad een subsidie op zou komen, eventueel naar het duitse model, zie ik het wel zitten...

Ik lees hier dat mensen hun laptop koppelen aan een opbrengstmeter om de opbrengsten bij te houden, anderen doen dit weer met een gehackte router...
Volgens mij kan het vrij eenvoudig gebufferd worden in een microcontrollertje. Gegevens kan je dan kwijt in een externe flash geheugenchip via een i2c bus. Stroomverbruik is zeer miniem, ik geloof iets van 35 mA. komt het verlies van een adapter nog wel bij, maar je kan dan voor een paar euro de data bufferen. Kosten microcontroller + geheugenchip + level converter < 10 euro.
Wanneer je het stroomverbruik terugbrengt, kan je het zelfs op (oplaadbare) batterijen laten lopen. je kan dan de module uit bijv de garage halen (waar de opbrengstmeter zit) en hem binnen op de PC aansluiten. Drukknopje er op die je kort indrukt en de gebufferde gegevens worden uitgevoerd. Knopje lang indrukken en alle gegevens worden gewist. Module weer aansluiten en bufferen maar weer.

nb: ik heb hier al wel even over na gedacht, en het lijkt me toch niet al te ingewikkeld...
Wat dacht je van een microcontroller + SD kaart, met 512 MB heb je een beste buffer. En dat 35 mA kan nog meer naar beneden, zonder Leds, toeters en bellen. in de sleepmode praat je over een paar honderd uA.

quote:
Dat hangt er vanaf wat je onder 'het' verstaat... De woorden 'Groen' en 'Duurzaam' kunnen vele interpretaties hebben. Zo kunnen investeringen in biomassa-installaties gesubsidieerd worden, of wind op zee. Het is niet gezegd dat de kleinschalige zonnestroompaneelbezitter 3x de woordwaarde hier van gaat profiteren.

Als dat toch gebeurd hoop ik op een terugleverregeling (zoals inderdaad naar Duits model) omdat ik er van overtuigd ben dat dat voor de lange termijn de beste kansen biedt. Maar op subsidiegebied staat of valt alles met de manier waarop de overheid zich opstelt: als een betrouwbare lange-termijn partner? Of als een hak-op-de-dak partner die lukraak goede regelingen stopzet?

3380 Wp zonneboiler speksteenk

quote:
CanonG1 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:29:
[...]

Als dat toch gebeurd hoop ik op een terugleverregeling (zoals inderdaad naar Duits model) omdat ik er van overtuigd ben dat dat voor de lange termijn de beste kansen biedt. Maar op subsidiegebied staat of valt alles met de manier waarop de overheid zich opstelt: als een betrouwbare lange-termijn partner? Of als een hak-op-de-dak partner die lukraak goede regelingen stopzet?
Ik vind dat het Duitse EEG model een nadeel heeft. Het zet namelijk niet echt aan tot energie besparen omdat je over alle opgewekte stroom een vergoeding krijgt (teruglevering volledig gescheiden van eigen gebruik door aparte meter). Het zou beter zijn als je alleen maar een vergoeding krijgt over de opgewekte stroom minus het eigen verbruik.

quote:
zonneschijn schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:58:
Ik vind dat het Duitse EEG model een nadeel heeft. Het zet namelijk niet echt aan tot energie besparen omdat je over alle opgewekte stroom een vergoeding krijgt (teruglevering volledig gescheiden van eigen gebruik door aparte meter). Het zou beter zijn als je alleen maar een vergoeding krijgt over de opgewekte stroom minus het eigen verbruik.
Hmmm, daar heb je een punt. Maar toch denk ik dat het dan het 'minst slechte' systeem is, want het alternatief is een aanschafsubsidie en daar kleven nog veel meer nadelen aan. Een eerlijke vergoeding voor een opgewekte kWh zet mensen aan hun zonnestroominstallatie te optimaliseren. Een aanschafsubsidie heeft het risico dat mensen hun systeem met winst gaan verkopen als de subsidie stopt (zoals nu op marktplaats te zien is, regelmatig komen 500-600Wp systeempjes voorbij die vrijwel zeker met subsidie gekocht zijn).

En daarbij is het Duitse model ook puur gericht op het maximaliseren van de hoeveelheid zonnestroompanelen op daken, het is niet gericht op het promoten van energiebesparing. Je zou dit model kunnen combineren met een progressief hogere elektriciteitsprijs bij hoog verbruik om besparing te stimuleren, maar dat zal niet gemakkelijk geaccepteerd worden.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: