Even in het kort: een Gilde van Front-Enders, belachelijk
En nu in het lang:
Ik vind dit een zeer slecht plan. Allereerst roep je jezelf uit tot "standaard" en "autoriteit" terwijl je daar geen enkel recht op hebt. Het gilde (expres geschreven zonder hoofdletter, een hoofdletter is het imho niet waard) en de leden ervan hebben de technieken die onder de naam HTML, CSS en Javascript bekend staan niet uitgevonden, ik vind niet dat zij het recht hebben om er dan wel over te certificeren.
Microsoft heeft de technieken uitgevonden waarvoor je gecertificeerd kan worden (MCSE), hetzelfde geldt voor Cisco (CCNP) en Novell (CNE). En zo zijn er nog veel meer groepen die technieken hebben uitgevonden en gecertificeerd. HTML, CSS en Javascript is niet uitgevonden door het gilde, dat alleen al geeft het gilde in mijn ogen geen recht om te certificeren.
De enige instantie die in mijn ogen recht zou hebben op certificering van HTML is in mijn ogen het W3, zij zijn de bedenkers van de huidige HTML 4 (en de opkomende HTML 5)-standaard. Als ik een W3-certificering zou kunnen behalen, zou ik dat doen. Omdat ik weet dat het door de organisatie die de standaard heeft bedacht - en er dus als geen ander kennis van heeft - is bedacht. Hetzelfde geldt voor CSS en Javascript, ik zou mezelf alleen laten certificeren door de bedenkers.
Verder vind ik de algemene stelling op de site van PPK nogal arrogant ("ik wil", "ik denk", "ik vind") en vind ik dat alleen al geen goede insteek voor een stichting/vereniging, hetgeen het gilde toch echt zal moeten worden om serieus te worden genomen.
----
Volgens Arjen (als ik me de naam goed herinner) moet je moderne technieken gebruiken, HTML en CSS dus. Wat als je dat nou níet doet? Wat als ik een site met een <table> oplever?
Bijvoorbeeld: ik moet een weblog opleveren. Op dat weblog moet een kalendertje staan met daarop de data waarop er gepost is. Dat is met CSS bijna niet te doen (teveel browserinconsistenties), dus lever ik het op met een <table>, al bevat de tabel niet veel tabulaire data. Krijg ik nu mijn certificaat niet omdat ik niet-moderne technieken gebruik? Of krijg ik in dit geval weer wél een certificaat?
Volgende geval:
TweakerMaps. Ik gebruik HTML en CSS (waarvoor ik dus gecertificeerd zou worden), maar ik gebruik ook obtrusive Javascript. TweakerMaps is immers een webapplicatie, geen website, dus gelden er weer andere eisen. Zonder JS is het niet mogelijk om TweakerMaps te laten werken, ik zou hoogstens een "not supported"-melding kunnen tonen.
Zo kan ik wel even doorgaan, twee uitzonderingen zijn imho genoeg... hoe gaat dit verder? Wat is het nut van certificering als je uitzondering na uitzondering moet gaan maken en je certificaat uiteindelijk van uitzonderingen aan elkaarhangt?
Verder ben ik het eens met de mensen voor me: het gilde biedt geen professionele meerwaarde...
Alex) wijzigde dit bericht 03-07-2007 22:31 (1%)
Reden: Tikkeltje sarcasme weggehaald