quote:
Nou, zo zou ik die stukjes high tech precisie toch niet willen omschrijven, of gebruik je die neppe niet-automatische dingen uit het verre Oosten? Met mijn tussenringen kan ik, bij voldoende licht, gewoon alles doen wat ik zonder ringen kan - zoals scherpstellen met AF, maar dan een stukje dichterbij. Ik heb
deze en
deze
Welke ik ook gebruik, met welke lens dan ook, het werkt gewoon, dus als het bij jou niet werkt, dan is er iets mis met je ringen, lijkt mij?
Net even uit de losse pols wat geschoten met m'n EF85F1.8+EF25II:
groter
groter
Niets mis mee, volgens mij.
quote:
De 85mm heeft sowieso al een forse minimale focusafstand dus wellicht heeft het daar mee te maken.
Verder zat er ongeveer een centimeter of 5 tussen het frontelement en de vlieg. Als ik de 70-200 gebruik is dat een centimeter of 4 gok ik dus dat maakt niet heel uit. Flitsen heb ik gedaan omdat ik niet elke keer een halve minuut wil wachten en gekut met een statief had ik al helemaal geen zin in.
NOFI, maar macro is nu eenmaal een geduldwerkje. Nu klaag je (terecht) dat het (flits)licht niet goed is, maar als ik aangeef dat dit vooral komt omdat je zo dicht tegen je frontelement aan zit te werken is het niet waar? Mijn 85mm + EFII zit op 25 cm van het onderwerp, op oneindig. Dat biedt een stuk meer ruimte voor natuurlijk licht hoor (beide foto's zonder flits)! Hoe langer de focale lengte, hoe minder effect tussenringen hebben, dus zit je op 200mm nog een stuk verder weg. Hoe je aan 4cm komt is mij een raadsel.