Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Voor de maand juli heb ik weer een workstation in elkaar geknutseld. De workstation is bedoeld voor de 2d (semi-)professional, de belangrijkste kenmerken en wijzigingen tov de vorige guides:

- Een P35-moederbord ipv i965: beter en goedkoper
- 24" Eizo-scherm met meegeleverde calibrator
- Dual-core omdat een quad-core niet zo zinnig is met photoshop ed
- Passief gekoelde Asus GF8600GT: stil, relatief snel en goedkoop

Commentaar en suggesties zijn zoals altijd welkom :)

ProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600€ 185,-
MoederbordAsus P5K€ 117,98
Cpu-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 15,85
Geheugen2 x 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston)€ 122,26
VideokaartAsus GeForce 8600 GT€ 154,86
GeluidskaartOnboard Realtek ALC883 codec
NetwerkcontrollerOnboard gigabit ethernet
Serial ata raid-controllerJmicron JMB363
Harde schijf2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB€ 133,90
Dvd-branderNEC AD-7170S 18x€ 27,85
BehuizingAntec LifeStyle Sonata II€ 86,90
MonitorenEizo CE240W-BK+DTP94€ 1.635,-
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 119,11
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,50
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 47,19
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 2.686,40

• hello_moto
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07-03 20:02
Misschien kun je uitleggen waarom er bijvoorbeeld voor de 8600GT is gekozen? En ook voor de andere onderdelen? Ik heb misschien wel wat aan te merken, maar ik weet niet waarom er voor gekozen is.

• Hielko
  • Nu online
Een redelijk deel van de onderdelen zijn ook al gebruikt in vorige bbg's, en een uitgebreide motivatie is daarvoor te vinden in de vorige guide: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2007 Daarnaast heb ik de belangrijkste wijzigingen met korte motivatie in bovenstaande post gezet.

• deCube
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:35

deCube

My dæmon

Klopt het dat er geen OS tussen zit? Of is dit normaal in de BBG? Zowiezo is het handig om in de BBG even aan te geven dat er bij 4 GB RAM geheugen voor een 64bit OS moet worden gekozen.

Verder zou ik die CPU-cooler verwisselen met de Scythe Infinity omdat deze toch een stukje zachter klinkt en even goed dan wel beter koelt.

Peugeot 106 Rallye 1.6 8v - Gallery - Specs

• Reinman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-01-2012

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Ik zou voor de Gigabyte DS3R kiezen. Ik weet niet of je raid wil met dat systeem maar P5K heeft alleen raid op de JMicron chipset. Dat is natuurlijk niet zulke goeie prestaties.

All the noobs and users will look up and shout "Help us!"... and I'll look down and whisper "No."

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Moderator Mobile / PowerMod / Nieuwsposter
quote:
Reinman schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 16:30:
Ik zou voor de Gigabyte DS3R kiezen. Ik weet niet of je raid wil met dat systeem maar P5K heeft alleen raid op de JMicron chipset. Dat is natuurlijk niet zulke goeie prestaties.
Vooral ook omdat de JMicron chipset slechts 1 Sata-poort heeft + een externe. Lijkt me niet zo handig. Die 2 harde schijven die in deze setup staan vermoedt toch wel een Raid-setup. Dan lijkt me een ander moederbord gewoon noodzakelijk. De Gigabyte DS3R is dan een goede ja...

Mijn razend interessante wetenschapsweblog!

• hello_moto
quote:
Hielko schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:23:
Een redelijk deel van de onderdelen zijn ook al gebruikt in vorige bbg's, en een uitgebreide motivatie is daarvoor te vinden in de vorige guide: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2007 Daarnaast heb ik de belangrijkste wijzigingen met korte motivatie in bovenstaande post gezet.
Waarom gaat er in vredesnaam de vorige keer een kaart van 550 euro in, en nu een 8600GT :o ? En als een 8600GT voldoende is, is een passief gekoelde 8500GT dat dan niet? Op zijn minst een eetje dubieus te noemen, dat er de vorige keer dan zo'n videokaart gekozen wordt, en nu deze.

En als een 8600GT voldoende is, is een passief gekoelde 8500GT dat dan niet?
quote:
- Dual-core omdat een quad-core niet zo zinnig is met photoshop ed
quote:
Dankzij de vier cores gaat het renderwerk bijna tweemaal zo snel aangezien het tekenen van 3d-plaatjes een taak is die uitstekend paralleliseerbaar is.
Het lijkt me dat dat niet veranderd is? Verder op staat:
quote:
[...] dus als je niet geïnteresseerd bent in goede renderprestaties is een Core 2 Duo-processor met hogere kloksnelheden het overwegen waard.
Wat is nou precies de bedoeling van het workstation?

En is een Eizo scherm beter geworden dan een Dell scherm? Met andere woorden: waarom is daar de vorige keer niet voor gekozen?

En misschien is de Sonata III een optie? Dat is de opvolger van de II :+ . Hij oogt wat strakker en heeft wat vernieuwingen.

Met de Scythe Ninja schijnt de E6600 trouwens passief gekoeld te kunnen worden, mits er een extra fan geplaatst wordt. Lijkt me handig :) . Ik weet niet of dat ook bij de Q6600 kan.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
hello_moto schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:08:
[...]

Waarom gaat er in vredesnaam de vorige keer een kaart van 550 euro in, en nu een 8600GT :o ?
Omdat de vorige keer:
quote:
Deze maand hebben we een 3d-workstation inelkaar gezet, geschikt voor 3d-modellering en CAD.
Deze maand is het 2D, dus een videokaart van €550 is niet zo heel boeiend.

Die speakers vind ik wel een beetje dubieus. Die dingen hebben niks met het 2D beeldwerk te maken. Mocht iemand behoefte hebben aan geluid op de werkplek, dan kan hij zelf wel een goede koptelefoon of speakers uitzoeken.
Geen idee of video-editting ook moet kunnen met deze pc? Je kunt je dan afvragen of deze speakertjes het geluid zo neutraal mogelijk weergeven. Aan een logitec setje met ultra-bass overdrijving heb je dan niet veel.

Gizz wijzigde deze reactie 27-06-2007 22:20 (53%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Hielko
  • Nu online
• Video-editing is niet wat het systeem hoeft te kunnen, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Over de speakers hebben we wel vaker opmerkingen gekregen, maar tot op heden nog besloten om ze er in te houden: we gunnen de harde werken een muziekje tijdens de arbeid en daarnaast is de guide slechts een suggestie, als je denkt: 'dure speakers heb ik niet nodig', dan moet je ze niet nemen.

• Voorlopig heb ik besloten om het gekozen moederbord te vervangen: ipv de Asus P5K, de P5K-E, o.a. vanwege de betere raid-functies.

• Ik kijk ook nog even naar de behuizing, die Sonata II kan idd wel eens ingeruild worden voor iets anders.

• Reinman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-01-2012

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Waarom de P5K-E en niet de Gigabyte P35-DS3R. Die is veel goedkoper en heef ook gewoon raid. Verder gebruikt Gigabyte wat meer duurdere componenten dan Asus wat de levens duur ten goed zal komen.

http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/

(Je bent toch geen asus fan boy he :r)

Modbreak:
Dit soort replies zijn we niet van gediend :/

Turkish wijzigde deze reactie 05-07-2007 11:12 (8%)

All the noobs and users will look up and shout "Help us!"... and I'll look down and whisper "No."

• tweakernick
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik had ergens een test gelezen waar de MSI 8900GT passief beter uitkwam dan de Asus, kan deze review alleen nergens meer vinden :|

specs

• StraightOn.NL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23-07 14:07

StraightOn.NL

KleineLaptops.nl

zelfde als wat ik in de game BBG heb gepost... Is sneller geheugen hier niet gewenst?

Kingston HyperX KHX8500D2K2/2GN 2GB 2x 1GB PC2-8500 CL5 € 177,95

of zijn de prestatie/kosten verhouding hiervan niet veel beter voor dit systeem? Audio/videobewerkers kiezen wel vaker voor het snellere geheugen.

::edit::

nevermind deze post, ik heb me vergist met iets :)

StraightOn.NL wijzigde deze reactie 06-07-2007 13:35 (9%)

http://www.kleinelaptops.nl/--------------http://www.kleinelaptops.nl/---------------http://www.kleinelaptops.nl/

• Hielko
  • Nu online
Voor de goede orde de uiteindelijke config:

ProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600€ 185,-
MoederbordAsus P5K-E€ 162,93
Cpu-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 15,85
Geheugen2 x 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston)€ 131,90
VideokaartAsus GeForce 8600 GT€ 147,76
GeluidskaartOnboard ADI AD1988B-codec
Netwerkcontroller2 x Onboard Marvell 88E8056-ethernet
Serial ata raid-controllerIntel ICH9R & Jmicron JMB363
Harde schijf2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB€ 129,90
Dvd-branderNEC AD-7173S 18x€ 26,83
BehuizingAntec LifeStyle Sonata III€ 103,95
MonitorenEizo CE240W-BK+DTP94€ 1.473,41
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 119,-
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,70
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 47,20
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 2.584,43

De goedkoopste leveranciers van deze configuratie kunnen opgezocht worden door de bovenstaande configuratie via deze link in je pricewatch winkelmand te plaatsen. De bestaande inhoud van je winkelmand wordt hierbij overschreven.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online

Xander

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
hello_moto schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:08:
Met de Scythe Ninja schijnt de E6600 trouwens passief gekoeld te kunnen worden, mits er een extra fan geplaatst wordt. Lijkt me handig :) . Ik weet niet of dat ook bij de Q6600 kan.
Uh? 8)7

Wat is het voordeel van een extra casefan boven een extra fan op je CPU heatsink? 't is in beide gevallen een fan...

Overigens zal dat met een Q6600 ook wel lukken hoor. Als ik in mijn systeem de fan van mijn heatsink afhaalt scheelt dat maar een graad of 2. Maar ik kan hem net zo goed laten zitten, want het verschil is toch nauwelijks te horen (alle fans draaien op 6V). De fan op de CPU heatsink zit dan ook vrij veel in het midden van de kast, mijn front intake is beter te horen.

Als je de keuze hebt tussen een fan op je CPU heatsink of een fan voorin je case zou ik dus voor de eerste kiezen eigenlijk... Die fan die ik voorin heb zitten zit er eigenlijk ook meer voor mn GPU en southbridge dan voor mijn CPU...

Xander wijzigde deze reactie 10-07-2007 15:26 (3%)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• hello_moto
Ik heb het toch ook niet over een case-fan, ik bedoelde natuurlijk een gewone fan O-) .

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:37
quote:
hello_moto schreef op zondag 15 juli 2007 @ 20:05:
Ik heb het toch ook niet over een case-fan, ik bedoelde natuurlijk een gewone fan O-) .
Das dan niet meer passief hé...

http://specs.tweak.to/16567

• jansfotos
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01-05 17:38
Modbreak:
Dit soort topics zijn bestemd voor discussie omtrent de BBG, niet voor vragen.

Thandor wijzigde deze reactie 25-07-2007 22:27 (87%)

Pagina: 1

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013