Hoofdcategorieën
Topicacties

[MacBook Pro] Magsafe smelt en vat vlam*

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 20 juni 2003

Idd, men magsafe connector is beginnen smelten, nu wist ik wel dat er al eens problemen geweest waren met een magsafe connectoren, die soms begonnen te smelten. Apple heeft dit opgelost door het mouwtje dat de connector met de kabel verbindt te verlengen.
Bron:http://www.appledefects.com/?p=273
Echter had ik nog een oude versie... en spijtiggenoeg moest ook mijn mbp eraan geloven. :|

Laat me beginnen bij het begin:
Vanmiddag zat ik op men studentenkamer in Leuven, ik had even gewerkt op men mbp en ik heb deze toegeklapt (en dus in sluimer) achtergelaten op men bed.

Ondertussen zat ik in de aanpalende kamer tot ik een verdachte geur rook. Verbrand plastic, eerst dacht ik dat het vanbuiten kwam omdat de ramen operstonden en een smeltende macbook verwacht
je toch ook niet altijd...

Nu een minuutje later opnieuw die geur, maar nu veel harder en dus besloot ik toch maar eens te gaan kijken, je wist maar nooit. En daar lag men geliefde macbook, op het bed en aan de magsafe connector steeg een zwarte rook op! Uit reflex heb ik de stekker uit het stopcontact getrokken en ben ik richting het brandhaardje beginnen slaan en blazen, het was dan ook snel uit, vermits het echt nog maar het begin was.

Daar lag men laptop dan, helemaal zwart van de rook :'( . Het begin van de voedingskabel is voor een deel weggesmolten en ook men macbook pro heeft schade, om te beginnen is die aan de zijkant voor een gedeelte zwart van het roet, maar het meeste daarvan zal wel te verwijderen zijn door een grondige poetsbeurt. Ook de usbpoort langs de magsafe connector is een beetje gesmoten. Maar daar bleef het niet bij, de mbp start niet meer... Hij geeft het startgeluidje nog wel, maar daarna stopt ie er volledig mee. Ik kan je verzekeren dat dit slecht uitkomt in het midden van de examens!

Wat ik denk dat er gebeurd is:
Ik veronderstel dat ook mijn connector is beginnen smelten, net zoals in bovenstaande bron. Met het verschil dat de smeltende kabel op een laken lag. Dit is dan beginnen branden en heeft zo de roetvorming+schade op men mbp en de magsafe connector veroorzaakt.

Hier enkele foto's:
http://home.scarlet.be/~vroowes1/mbp/navuur.jpg
Zo zag de laptop eruit na het "blussen"

http://home.scarlet.be/~vroowes1/mbp/3.jpg
Hier zie je nogmaals de connector, echter is dit de onderkant en helemaal vol roet door het branden van het laken... Ook kan je de schade aan de usbpoort zien

http://home.scarlet.be/~vroowes1/mbp/fotohoekjes.jpg
Hier zie je dat "in" de magsafe connector de hoekjes van de plastiek lijken verdwenen te zijn. Het lijkt erop dat door de hitte van de connector de hoekjes weggesmolten zijn.

Ik ben nogal aangedaan doordat de magsafe connector blijkbaar een vuur kan veroorzaken, en dit is iets wat volgens mij echt NIET! :( kan, wat de rede ook moge zijn.. Ik wil dan ook vooral de mensen die nog geen "nieuwere" magsafeconnector hebben (dus zonder het langere mouwtje) van deze zeker niet achter te laten op een ontvlambaar oppervlak zonder bewaking. Stel je voor dat ik niet op m'n kamer geweest was, dan zat ik nu misschien zonder kamer! Ik kan me hier echt gelukkig voor prijzen denk ik. _/-\o_
Ik ben dan ook benieuwd wat Apple me morgen zal voorstellen, want tijdens de examens zonder je laptop en gegevens vallen is echt geen pretje. Ik hoop dan ook tenzeerste dat de harde schijf nog te redden valt. Misschien heeft iemand tips?

Het volgende dat ik morgenvroeg ga doen is apple bellen, want ik heb ondertussen nog echt geen tijd gehad (de trein wacht niet, zelfs hier niet voor...) maar mischien kan iemand me helpen over hoe ik de gegevens van de harde schijf kan halen? Ik hou jullie ook op de hoogte van wat apple vertelde, maar eerst enkele uurtjes men bedje in :z .

PS: De matras kwam er heelhuids van af, gelukkig want deze is van de kotbaas :), enkel het overlaken is verbrandt, maar daar was toch al een gat in, dus dat moest sowieso vervangen worden...

BLU3_VV

Paarse Layout \o/
Reg. datum: 01 september 2001

j0w, slechte shit.

Overigens is dit geen groot, algemeen voorkomend probleem maar 't mag natuurlijk nooit voorkomen. Anyway, om medebezitters van MBP's te helpen: hoe zag de kabel bij je connector eruit voordat 'ie z'n vlamvat-ding deed? Netjes recht of meer als of de kabel intern getwist was? Hoe haalde je de magsafe eruit? Door aan de kabel te trekken (slecht!) of door de connector zelf los te maken (goed).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

quote:
CyBeR schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 01:42:
j0w, slechte shit.

Overigens is dit geen groot, algemeen voorkomend probleem maar 't mag natuurlijk nooit voorkomen. Anyway, om medebezitters van MBP's te helpen: hoe zag de kabel bij je connector eruit voordat 'ie z'n vlamvat-ding deed? Netjes recht of meer als of de kabel intern getwist was? Hoe haalde je de magsafe eruit? Door aan de kabel te trekken (slecht!) of door de connector zelf los te maken (goed).
Het is idd geen veelvoorkomend probleem, maar ik zou nu wel zeggen dat het een toch wel essentieel probleem is, omdat het immers voor een behoorlijke materieele schade kan zorgen, om nog maar te zwijgen van de nog veel ergere lichaamelijke...

Nu is het misschien idd wel belangrijk om te zeggen dat er een klein kronkeltje in de kabel zat net voor de connector, nu was het echt zo klein dat ik er echt geen aandacht aangegeven heb of ook nooit geen opmerking over heb gehad. Het leek net alsof er één klein adertje niet helemaal recht liep. Te vergelijken met een ader van een utpkabel. Volgende keer zal ik er alvast aandacht voor hebben ;)

Ik heb wel altijd zorg gedragen voor da adapter en hem dan ook altijd aan het connectortje losgemaakt. Het is wel eens (of misschien wel 2 keer) gebeurd dat ik over de kabel gestruikeld ben en dat dan de kabel losgekomen is zoals het hoort. Dit is wel al even geleden, dus het is onwaarschijnlijk dat dit hier iets mee te maken heeft.

BLU3_VV

Reg. datum: 08 juni 2007

Kleine tip voor de mensen. het probleem met de connector (voor een gewone macbook weet niet over er verschil is) had ik ook (goddank geen brand alleen de kabel was gesmolten).
Ik had alleen het ongeluk dat ik er erg vroeg bij was om de macbook aan te schaffen (lag zo'n beetje voor de winkel de dag dat hij in Nederland uitkwam).
Dus de vervanging van de magsafe die ik gekregen heb (was geen probleem!) was (en is ook nog) een oud model (dus met korte sleeve).

Ik ben de ontwikkelingen van de problemen met de magsafe blijven volgen, en heb ook gelezen dat er een langere sleeve op is gezet.

Aangezien ik nog een oude magsafe heb, heb ik het op de volgende manier "opgelost". Schuif het dingetje waar je de kabel mee kunt verbinden (zie foto voor wat ik bedoel, zou niet weten hoe ik het dingetje moet noemen!) helemaal strak tegen de sleeve aan, dan heb je vermoed ik het zelfde effect als een langere sleeve.

http://www.assyrie.nl/upload_map/foto_bestanden/magsafe_kabel.jpg

Sorry voor de slechte kwaliteit foto, maar als ik een flits gebruik zie je al helemaal niets meer.

Misschien dat de mensen met een oude magsafe na het zien van de ramp foto's hierboven (gecondoleerd! En mijn medeleven heb je!) een beetje beter slapen als ik vertel dat ik door mijn oplossing nooit geen problemen meer gehad heb met de magsafe! Dus misschien voor de ziele rust een goed idee hetzelfde te doen (uiteraard zonder garanties van mijn kant).

⌘

Wow, gelukkig was je er op tijd bij inderdaad!

Bedankt voor de info en foto's. Ik heb bij mijn MacBook al de "nieuwe" kabel gekregen dus ik voel me wel safe :P

Ben benieuwd hoeveel mensen dit nou ongeveer overkomt. Hier staan er wel een aantal http://www.appledefects.com/?cat=33

Pacjack wijzigde dit bericht 27-06-2007 02:19 (12%)

the alien you never expected
Reg. datum: 12 maart 2003

Volgens de lokale Apple winkel hier in Nieuw Zeeland is het een bekend probleem bij Apple en kan je in principe een nieuwe of repareerde MBP en vergoeding van de brandschade krijgen. Maar of dat ook in Nederland geld.... Geen idee. Mijn kabel was overigens ook niet goed zag de goede man heb dus voor zulke problemen een nieuwe lader gekregen.

Ik heb zonet met Apple gebeld, daar werd me vriendelijk het advies gegeven van de computer niet langer te gebruiken :) en daarna werd ik doorverbonden met iemand anders, waarnaar de foto's zijn doorgestuurd. Hij ging deze doorgeven aan de hogere instanties en ging me dan zo snel mogelijk terugbellen. Wel zei deze man dat er een grote kans bestaat dat men gegvens niet meer te redden zijn..

Het lijkt er allesinds (en gelukkig!) op, dat het probleem op een serieuse, professionele manier opgevangen wordt en daar kan ik alleen maar blij om zijn :)

BLU3_VV

no place like 127.0.0.1

Volgens mij zijn de gegevens van je harde schijf zeker en vast te redden, lijkt me niet dat de warmte zo erg is dat je harde schijf het ook begeven heeft. Ik zou zeker en vast een backup nemen van mijn gegevens. Je kan dat gemakkelijk doen door de harde schijf eruit te halen en deze te hangen aan een serial-ata stekker van een vaste computer (of je koopt een USB-serial ata case).
Ik zou overigens behoorlijk pissed zijn moest dat gebeuren bij mij :/
gisteren in een apple-winkel vertelde de verkoopster nog dat die nieuwe connector zo goed is, als je er tegen loopt dat de laptop niet op de grond flikkert. Dat gebeurt nu niet meer, alleen fikt ie kapot, zonder reden 8)7 :P

tulibu dibu douchooo

quote:
vladje schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 11:37:
Ik heb zonet met Apple gebeld, daar werd me vriendelijk het advies gegeven van de computer niet langer te gebruiken :) en daarna werd ik doorverbonden met iemand anders, waarnaar de foto's zijn doorgestuurd. Hij ging deze doorgeven aan de hogere instanties en ging me dan zo snel mogelijk terugbellen. Wel zei deze man dat er een grote kans bestaat dat men gegvens niet meer te redden zijn..

Het lijkt er allesinds (en gelukkig!) op, dat het probleem op een serieuse, professionele manier opgevangen wordt en daar kan ik alleen maar blij om zijn :)
Auch -- voor hun is het ook een publicitaire nachtmerrie - voor't zelfde geld fikte je hele kot af.

Succes ermee en hou ons op de hoogte -- een nieuwe MBP en een iPhone voor de geleden psychologische schade lijkt me hier wel op z'n plaats.

Je gegevens zijn volgens mij ook niet beschadigd tenzij je magsafe connector is beginnen fikken door een te grote stroomvraag omwille van een kortsluiting op het mobo. Zodoende zou de oorzaak elders liggen en dan is dataverlies wel plausibel.

iworx wijzigde dit bericht 27-06-2007 11:50 (11%)

quote:
mad_boy1986 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 11:43:
Volgens mij zijn de gegevens van je harde schijf zeker en vast te redden, lijkt me niet dat de warmte zo erg is dat je harde schijf het ook begeven heeft. Ik zou zeker en vast een backup nemen van mijn gegevens. Je kan dat gemakkelijk doen door de harde schijf eruit te halen en deze te hangen aan een serial-ata stekker van een vaste computer (of je koopt een USB-serial ata case).
Ik zou overigens behoorlijk pissed zijn moest dat gebeuren bij mij :/
gisteren in een apple-winkel vertelde de verkoopster nog dat die nieuwe connector zo goed is, als je er tegen loopt dat de laptop niet op de grond flikkert. Dat gebeurt nu niet meer, alleen fikt ie kapot, zonder reden 8)7 :P
Dat lijkt me ook, maar ik ga de laptop echt niet openhalen in de toestand waarin hij zich nu bevind omdat men de laptop waarschijnlijk wil meenemen voor onderzoek en het lijkt me dan ook hun plicht dat ze mijn gegevens kopieren als dit mogelijk zou zijn (wat het wss wel is). Ik heb trouwens momenteel ook niet veel tijd.
quote:
dot.K schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 11:45:
[...]
Je gegevens zijn volgens mij ook niet beschadigd tenzij je magsafe connector is beginnen fikken door een te grote stroomvraag omwille van een kortsluiting op het mobo. Zodoende zou de oorzaak elders liggen en dan is dataverlies wel plausibel.
Dit zou idd kunnen, maar de kans lijkt me erg klein, omdat de voorbeelden die op het internet staan allemaal lijken te onstaan in de magsafe. Alleen rest me dan nog de vraag waarom mijn laptop niet meer start... dus je kan wel gelijkhebben ;)

vladje wijzigde dit bericht 27-06-2007 11:57 (21%)

BLU3_VV

Reg. datum: 27 mei 2007

Ik heb ook precies hetzelfde gehad, echter was ik er wel tijdig bij. Na een belletje een nieuwe kabel gekregen :)

Reg. datum: 03 mei 2004

Lijkt me sterk dat je Hard-disk kapot is, maar of ze de moeite willen doen om je data eraf te halen is een andere zaak. Zorg i.i.g voortaan altijd voor een backup als er zulke belangrijke data op staat... :)

Macbook Pro 2.2 Ghz + iPhone 8GB

quote:
Satch schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:05:
Lijkt me sterk dat je Hard-disk kapot is, maar of ze de moeite willen doen om je data eraf te halen is een andere zaak. Zorg i.i.g voortaan altijd voor een backup als er zulke belangrijke data op staat... :)
Voortaan wel ja :) ...

BLU3_VV

Vlam vatten ken ik wel, maar vuur vatten niet.

Hoe dan ook, het is toch schandelijk dat apple dit af durft te leveren.

Ratel, ratel, ratel...

Opnieuw opstarten...
Reg. datum: 21 juni 2001

is "men" belgisch voor mijn?
Hoe jong/oud is je MacBookPro?
In de EU geld de regel:
De leverancier/winkelier is verantwoordelijk voor het leveren van een deugelijk product.
Mocht het product niet deugelijk zijn, wat dit nu is, is het winkelier/leverancier verantwoordelijk voor de opgelopen schade.
Ze zullen, om de kostenpost niet te verhogen, als ze slim dus veel moeite doen voor de backup van je gegevens.
maar je hebt behalve rechten ook plichten:
Een adequate backup is ook iets waar je zelf verantwoordelijk voor kan zijn, en dit zal dus niet automatisch de plicht van de leverancier/Apple zijn.
quote:
jbroeders schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:12:
Vlam vatten ken ik wel, maar vuur vatten niet.

Hoe dan ook, het is toch schandelijk dat apple dit af durft te leveren.
_O- hahaha. Telegraaf lezer.

Ehm. Electronica? Stroom, Spanning, metalen, chemische oplossingen, wamte..
Tuurlijk kan er wat mis gaan.
Het gaat erom: Hoe lost Apple dit op?
En zo te lezen goed, want hij wordt niet door de standaard call centre agents met belscripts geholpen, maar door speciale contactpersonen.
Dus wacht eerst even met boe-roepen.

weeraanmelden wijzigde dit bericht 27-06-2007 14:17 (31%)

iMac 17"!

Reg. datum: 13 februari 2001

mijn magsafe had hetzelfde. gelukkig vatte de mijne geen vlam maar had gekund.
dit bevestigd nogmaals dat het een fabricagefout betreft..
zorg idd voor backups, dat is je eigen verantwoordelijkheid. altijd. (de disk is er makkelijk uit te halen en via usb te backuppen als je een SATA usb connector hebt..)
fijn dat je positieve ervaring hebt met de service van Apple iig :)

nilski wijzigde dit bericht 27-06-2007 14:24 (15%)

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties: [view][quote]

Door: Atlas
Frontpage Admin/Mod SF
Ik flits terug!

Ik denk dat je in jouw situatie best kunt vragen of Apple even je gegevens wilt backuppen. Misschien dat ze zelfs wel dat alvast op je nieuwe powerbook willen zetten. Ze willen absoluut geen slechte publiciteit hiermee dus ik denk dat je dat wel kunt vragen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Once a Mac, always a Mac
Reg. datum: 11 april 2007

goh zeg wat een super verrotte situatie, sterkte er nog mee!

ik heb er zelf wel eens aan gedacht of dit mij ook zou kunnen overkomen aangezine mijn magsave ook soms belachelijk warm/heet word.

en waar het door komt kan ik ook niet plaatsen... (zou het kunnen komen van druppel-laden??)

nogmaals succes!

Macbook 1,8 Dual core met 2 Gig DDr2

Reg. datum: 13 februari 2001

quote:
Moisex schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:27:
goh zeg wat een super verrotte situatie, sterkte er nog mee!

ik heb er zelf wel eens aan gedacht of dit mij ook zou kunnen overkomen aangezine mijn magsave ook soms belachelijk warm/heet word.

en waar het door komt kan ik ook niet plaatsen... (zou het kunnen komen van druppel-laden??)

nogmaals succes!
Hmm, als jou magsafe stekker heet word dan zou ik 'm alvast vervangen.. als je de adapter zelf bedoelt is er niet veel aan de hand.
En nogmaals, backups is en blijft je eigen verantwoordelijkheid. Probeer maar een claim in te dienen als je data weg is.. not :P

nilski wijzigde dit bericht 27-06-2007 15:21 (4%)

WAZUUUUUUUP!!!!!

Once a Mac, always a Mac
Reg. datum: 11 april 2007

oke, ik ga hem wel laten doorbranden en backup maken, dan kijken of ik een pro kan op-eisen

Macbook 1,8 Dual core met 2 Gig DDr2

Bedankt voor de vele reacties om te beginnen.
quote:
weeraanmelden schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:15:
is "men" belgisch voor mijn?
Hoe jong/oud is je MacBookPro?
In de EU geld de regel:
De leverancier/winkelier is verantwoordelijk voor het leveren van een deugelijk product.
Mocht het product niet deugelijk zijn, wat dit nu is, is het winkelier/leverancier verantwoordelijk voor de opgelopen schade.
Ze zullen, om de kostenpost niet te verhogen, als ze slim dus veel moeite doen voor de backup van je gegevens.
maar je hebt behalve rechten ook plichten:
Een adequate backup is ook iets waar je zelf verantwoordelijk voor kan zijn, en dit zal dus niet automatisch de plicht van de leverancier/Apple zijn.
Men is belgisch voor mijn idd, maar het moet dan wel worden uitgesproken als "mun" :*)

Men >:) macbook pro is van Augustus vorig jaar, dus bijna een jaartje.

Nu heb ik wel een backup van een deel van de bestanden, maar sowieso heb ik er geen van mijn mail van de laatste dagen/ weken en van enkele belangrijke werken van school, maar al bij al zal ik dit wel overleven. Al vind ik dat Apple de hd er wel even mag uithalen en dan de benodigde bestanden kopieren. Zo veel moeite is dit nu ook niet en het geeft toch wel blijk van een goede service. Ik kan idd niet verwachten dat Apple men hd helemaal uiteenhaalt en dan de platters één voor één uit gaan lezen met behulp van speciale apparatuur, maar dat verwacht ik dan ook niet.
quote:
weeraanmelden schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:15:
[...]
...
Het gaat erom: Hoe lost Apple dit op?
En zo te lezen goed, want hij wordt niet door de standaard call centre agents met belscripts geholpen, maar door speciale contactpersonen.
Dus wacht eerst even met boe-roepen.
idd, ik werd bijna onmiddelijk doorverbonden met iemand die het meteen ging voorleggen aan de hogere kringen in de support dienst. Echter wacht ik nog steeds op een telefoontje van de man, maar ik heb geduld. Zolang het geen dagen duurt en men bezig is met de zaak, wil ik zeker niets overhaasten.
quote:
Moisex schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:40:
oke, ik ga hem wel laten doorbranden en backup maken, dan kijken of ik een pro kan op-eisen
I Ik kan je verzekeren dat een verbrande macbook echt geen leuk gezicht is, dus ik zou het best ziek vinden moest je dit zolf doelbewust gaan doen. Om nog maar te zwijgen van de legaliteit... Dus als ik jou was zou ik je magsafe gewoon braaf laten vervangen. ;)

vladje wijzigde dit bericht 27-06-2007 15:57 (20%)

BLU3_VV

Reg. datum: 18 juni 2001

quote:
vladje schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 11:37:

Ik hoop het voor je. Mijn Macbook ging oktober vorige jaar in rook op incl. mijn iPod die verbonden was met de Macbook.
Apple nam het ook direct professioneel op "saftey issue, we bellen u terug". 4 uur later krijg ik telefoon van de beste man:

"Schijnt wel vaker voor te komen, brengt u hem maar weg naar een Service Provider voor reparatie".

Klacht ingediend, ding was 5 weken oud. Uiteindelijk nieuwe Macbook gekregen (helaas DOA) en nieuwe iPod (met scheef scherm).

quote:
tm030614 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 16:25:
[...]

Ik hoop het voor je. Mijn Macbook ging oktober vorige jaar in rook op incl. mijn iPod die verbonden was met de Macbook.
Apple nam het ook direct professioneel op "saftey issue, we bellen u terug". 4 uur later krijg ik telefoon van de beste man:

"Schijnt wel vaker voor te komen, brengt u hem maar weg naar een Service Provider voor reparatie".

Klacht ingediend, ding was 5 weken oud. Uiteindelijk nieuwe Macbook gekregen (helaas DOA) en nieuwe iPod (met scheef scherm).
Ik heb ook telefoon gekregen. Er wordt van mij ook verwacht dat ik de mpb naar een service centrum breng :X , dit is echter wel een eindje, maar ik ga morgen toch maar eens kijken of ik niemand kan vinden die me er even langs wil brengen.

BLU3_VV

electronic freak
Reg. datum: 07 januari 2002

quote:
vladje schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 19:55:
[...]

Ik heb ook telefoon gekregen. Er wordt van mij ook verwacht dat ik de mpb naar een service centrum breng :X , dit is echter wel een eindje, maar ik ga morgen toch maar eens kijken of ik niemand kan vinden die me er even langs wil brengen.
Ik had niet anders verwacht, dit soort gevallen worden niet thuis opgehaald ofzo. Aangezien we in de Benelux geen Apple Stores kennen (behalve digitaal), moet je dus naar een Apple Authorized Service Provider.