Hoofdcategorieën
Topicacties

Probleem met XFX GeForce 8800 Ultra XXX (??)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 last

Reageer Nieuw Topic
PAS OP HÈ !

Mijn setup (sinds vorige week (nee, dit is niet om te patsen maar om een totaalbeeld te geven wat ik in dit systeem heb zitten... dit is een kopie van de HK)):
http://www.bytesatwork.be/shop/files/master/images/thumbs/t_21510.jpg
Asus P5W DH DeLuxe

http://www.ct-systemen.nl/images/THERMALTAKE_BLUE_ORB_II_CL_P0257a.jpg
Thermaltake Blue Orb II

http://www.philanderer.de/media/images/produkte/pc/komponenten/cpu_intel_E6600.jpg
Intel E6600 Core2Duo

http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/i/ibie7e.jpg
Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit

http://www.xfxforce.com/media/product_configuration_large_icon/c8a0fc57127495ef01127d2ee4090032/1-1.jpg
GeForce 8800 Ultra 768MB DDR3 RoHS Dual DVI XXX

http://www.antec.com/images/400/900_q.jpg
Antec Nine Hundred

http://i.pricerunner.com/prod/7_9_14_17_556868l/Western_Digital_Raptor_74_GB_SATA_150.jpeg
Western Digital Raptor (74Gb)

http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/t/tn6g16.jpg
Tagan TG600-U26 (Retail, i-Xeye II series)

Probleem
Ik had er overigens G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 Kit erin zitten, maar deze is al vervangen door bovenstaande Kingston kit omdat ik het geheugen verdacht van de oorzaak.... helaas :(
Maar dat even terzijde.
OS is Windows XP met alle updates en fixes.
Het probleem met deze machine is dat ie naar verloop van tijd, in-game, volledig vastloopt.
Als ik snel genoeg ben kan ik nog, middels de 3-toets, het spel 'killen' en terug naar Windows.
Het geluid herhaalt zich op het moment van vastlopen en het beeld 'bevriest'.
Ik heb al verschillende drivers van nVidia geprobeerd (van stock t/m Guru3d's). Ik draai nu op 160.02 van Guru.
Ook de geoptimaliseerde DirectX heb ik draaien.
Tevens alle (ge-update) drivers van mijn mama-plank erop geklapt.
Temperaturen zijn om van te dromen (+11 graden stressed).
3dMark vertoont geen 'vreemd gedrag' bij de tests (zelfs een mooie score, maar dat terzijde).
Everest geeft ook geen fouten/vastlopers bij een 'burn-in-test'.
Memtest86 loopt foutloos.
Geheugen getest op SPD instellingen en op de 'normale' instellingen (4-4-4-12 @ 2.0 volt).
In BIOS de (onboard) geluidskaart uitgeschakeld (gehad); jammergenoeg geen gewenst resultaat.
Spellen geprobeerd zijn FarCry en Battlefield 2142. FarCry klapt er na ~3 minuten uit. BF kan ik 15/20 minuten spelen maar loopt uiteindelijk ook vast.
Als een spel eenmaal vastgelopen is (en ik weer terug in Windows ben), moet ik het niet in mijn hoofd halen om nog een (ander) spel te starten want dan is het direct afgelopen (zwart scherm). Reset is het devies :\
FarCry start de 1e keer op met een critical error (stee-vast en zowel met het Kingston als met het G.E.I.L. geheugen)
http://tweakers.net/ext/f/9c0ac5c8c6487a8f26d8a1c26372bd7b/full.jpg

Ik ben, na het vervangen van het geheugen, weer terug bij 'AF' :X
Mede door de bovenstaande fout, in FarCry, verdenk ik nu mijn videokaart... maar zeker weten doe ik dit niet :/

Wie heeft er nog meer problemen/ervaringen die hierop lijken? Liever nog: wie weet de oplossing hiervoor?? :P

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :) Metal's Farmpje | AutoFans | GarageTest

Reg. datum: 20 augustus 2006

- Weet je zeker dat je de ultra van twee zespins voedings connectors hebt voorzien?
- Anders moet je eens kijken hoe warm de GRAFKA wordt stressted.
- Misschien testen met andere voeding indien mogelijk
Zeker wel balen zo'n mooi systeem en dan krijg je dit weer.....

Reg. datum: 13 maart 2007

Wat zijn de temperaturen van de onderdelen (vooral CPU, chipset en GPU). En ook vooral de voltages want een brakke voeding kan ook nog de oorzaak zijn.

Zelf vermoed ik de temperatuur van de videokaart want mijn standaard XFX 8800 GTX werd eerst al meer dan 85 graden stressed. Ik kan me voorstellen dat deze hoger geklokte kaart nog warmer wordt. Ik zelf heb het fan toerental verhoogd met rivatuner (fan staat standaard op 60% bij een standaard 8800 GTX weet niet hoe het bij jouw is). Ik heb hem op 85% gezet en inderdaad het maakt wat meer herrie, maar mijn kaart komt nu niet meer boven de 75 graden stressed

ik222 wijzigde dit bericht 20-06-2007 08:15 (73%)

PAS OP HÈ !

Volgens Everest zou mijn graka niet boven de 65 graden uit komen (gezien kort nadat ik uit-game kwam). Ik kan er eens een logfile van laten maken (als Everest tenminste niet mee crashed :/)

Zoals ik222 schrijft, draait ook mijn cooler 'maar' op 60% vermogen (eveneens in Everest geconstateerd). Geen idee wat ie doet als ik aan het gamen ben.

Over de voeding ben ik juist wel erg te spreken (hoewel dat natuurlijk niet terzake doet) maar deze heb ik specifiek gekocht omdat deze 4x 12Volt lijnen heeft @ 20 Amp.
Met het oog op de bijgekochte videokaart, leek me er dat juist 1 die erg geschikt zou moeten zijn...

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :) Metal's Farmpje | AutoFans | GarageTest

Arrogant? Me? Nah!

Verder geen errors in windows event viewer? Rare is dat 3DMark wel goed draait. Anders zou temperatuur de logische boosdoener zijn. Draait 3Dmark op de zelfde fysieke schijf als je games? En wat als je 3DMark es wat continue loops laat draaien? Dus niet 1 enkele run.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

PAS OP HÈ !

Nope, de eventviewer is juist mooi schoon (op wat info's na).

3dMark heb ik maar 1 run laten doen. Wellicht als ik die vaker achter elkaar laat lopen, dat ie ook dan in de stress springt (Battlefield doet er tenslotte ook 15/20 minuten over).

3dMark staat idd op dezelfde schijf (alleen die Raptor zit er nu in).

Reg. datum: 15 februari 2007

gezien kort nadat ik uit een game kwam==> niet de juiste manier van gamen. op slechts enkelle seconden kan een kaart 0-20° afkoelen

Dat het een prima voeding is wil natuurlijk niet zeggen dat er niet iets mis mee kan zijn dus indien mogelijk toch eens een andere voeding proberen. Verder moet je eens rivatuner downloaden en dan de ventilator naar 85% zetten kijken of dat iets helpt

a.k.a. The Sequenz Pounder

quote:
ik222 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:49:
Dat het een prima voeding is wil natuurlijk niet zeggen dat er niet iets mis mee kan zijn dus indien mogelijk toch eens een andere voeding proberen. Verder moet je eens rivatuner downloaden en dan de ventilator naar 85% zetten kijken of dat iets helpt
Het zou me niets verbazen.
Ik heb zelf zeer slechte ervaring met tagan voedingen.

Dus zelf denk ik ook iets omtrend een voeding probleem.

@ Topicstarter:

De temperatuur van je videokaart core meten terwijl je net uit een game komt heeft weinig nut, die springt dan weer zo goed als terug naar idle temperatuur.

Eclipse | PC Gallery | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Tele romeo
Reg. datum: 03 november 2000

Slechte ervaringen met tagan voeding?
Tis juist ongeveer het beste dat je kunt krijgen!!

Feit dat hij er pas na 20 minuten uitknalt doet mij ook vemoeden dt het een temperatuurs probleem is. Je kan ook even je kast open zetten om wat betere airflow te krijgen.

Athlon TB 1400@1522 Mhz (10.5 x 145) | Spire full copper | Asus A7M | 512 DDR | Elsa gladiac 920 GF3 |60 gb IBM 7200 RPM | 60 gb WD 7200 RPM | Sony HMD A400 19"+USB-hub | En de rest | my saight!

quote:
Dinictus208 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:26:

Feit dat hij er pas na 20 minuten uitknalt doet mij ook vemoeden dt het een temperatuurs probleem is. Je kan ook even je kast open zetten om wat betere airflow te krijgen.
ahummmmmm even lesje airflow :

bij open kast is er bijna tot GEEN airflow meer

Macbook Alu 2.0Ghz 4GB DDR3 | http://www.veg-charisma.nl

Reg. datum: 25 september 2006

Wel leuk zo, met die plaatjes. Is weer eens wat anders. :)

Eigenlijk ziet alles er goed uit; behalve die Blue Orb; ik geloof dat die lang niet zo goed koelt als de 7x serie van Zalman (waar ie op gebaseerd is). Zou dus een koeling probleem kunnen zijn van de CPU. Maar dit soort vastlopers is echter meestal de NB die ermee stopt. Maar aangezien die Blue Orb iig een "multi-directional" koeler is, zoals dat dan zo mooi heet, kan ik me toch nauwelijks voorstellen dat de NB echt niet genoeg gekoeld wordt.

Het kan natuurlijk ook heel eenvoudig een geluids driver/kaart probleem zijn. Speel het spel eens zonder geluid (en disable ook de geluidskaart in de BIOS even). Niet echt wat je wil, natuurlijk, maar voor het eliminatie process wellecht toch even handig om uit te sluiten.

Heeft die P5B DH DeLuxe ook niet zo'n galle jmicron netwerk controller? Die kunnen ook nog wel eens voor vastlopers zorgen. Ook die zou je, ter uitsluiting, eens uit kunnen zetten.

Intel Q6700 @ 3.2Ghz | Scythe Infinity | ASUS Commando | 4G HyperX | ASUS 8800GTX | X-Fi Fatal1ty | Logitech Z-5500 | 2x WD Caviar SE16 500GB | Plextor 760A DVD | LG GGW-H20L Blu-ray rewriter | Enermax Liberty 620W | Antec P182 SE | Dell 2707WFP

PAS OP HÈ !

@ vinteg1: snap ik, daarom ga ik vanavond Everest ook laten loggen. Hoewel deze kaart volgens mij verdomd warm mag worden (dacht iets van 120 graden) en dat ie dan ~60 graden 'dropt' in luttele seconden, lijkt mij wat onwaarschijnlijk.

@ ik222: ik ga vanavond ook testen door de fan, zoals jij voorstelde, op een hoger toerental te zetten (niet geprobeerd, is nooit weten).

@ DJ_The_SP: ik heb juist weer erg goeie ervaringen met Tagan (heb er meer).
Ook in Everest en de BIOS is ie poepstrak... zelfs op 1000ste voltage is ie strak (zegt natuurlijk nog nix over de amps, maar goed, you catch my drift).

@ Def!ance: idd. Plus het feit (neem een kijkje naar mijn kast (TS)) dan zie je dat daar een bak lucht doorheen kan (en gáát), dat wil je niet weten).

@ albatross: die blue orb niet goed koelen?? Zoals je in mijn TS kunt lezen wordt de CPU 11 graden warmer dan de kamertemp onder stress.
Tevens:
quote:
Luchtverplaatsing 132,3 m³/h ( 77,85 cfm )
Hoezo minder dan Zalman (die in mijn P4 systeem zit en beduidend minder presteert/koelt dan deze Orb) :|

Dank allen voor de vele ideeën en reactie's. Ik sta open voor alle mogelijke dingen waar jullie nog aan kunnen denken. Het is en blijft een vervelend probleem... en dat is ook het frustrerende aan het geheel :(

Reg. datum: 15 februari 2007

dat kaartje zou geen 120° mogen worden hoor. een 90-95° is het maximum dat binnen de grens van acceptabel ligt

a.k.a. The Sequenz Pounder

quote:
Dinictus208 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:26:

Ik werk zelf bij een computerspeciaalzaak en we bouwen office, game, server, terminal systemen en ook workstations etc.

We zijn expres van Tagan afgestapt omdat we, desondanks we direct bij ze bestelden onwijs veel voedingen instabiel terug kregen of ze zelfs gewoon DOA waren.

Ik basseer mijn mening dus niet op een 4-5 tal voedinkjes maar de bijna 2 jaar dat we tagan gevoerd hebben er er niets anders dan ellende mee hebben gehad.

We hebben nu verschillende merken waaronder OCZ, Chieftec, Hiper en Superflower
(Superflower is een vrij onbekend merk maar de voedingen doen het zeer goed).

Eclipse | PC Gallery | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

medicijnman

misschien is het wel een softwarefout. Soms lopen games ook vast omdat ze het geheugen volschrijven, tot ze tegen het limiet komen en vastlopen. Misschien eens interessant om met process explorer (sysinternals.net) te kijken hoeveel ramgeheugen farcry gebruikt na 1 minuut, na 2 minuten en na 3 minuten. Als dat steevast oploopt, heb je ergens een lek in één van je programmas.

het kan ook zijn dat je 8800 ultra te nieuw is om fatsoenlijke drivers te bevatten...,

in ieder geval een mooie ts

en verder is het gewoon net zo lang prutsen tottie stabiel is... orthos al gehad?

M2M wijzigde dit bericht 20-06-2007 15:33 (7%)

Back-up tiems now?
Reg. datum: 09 november 2005

Dat de fan op 60% draait in windows is normaal. Hij draait bijna nooit op 100%, zelfs niet in de meeste 3d apps. Temperaturen zijn denk ik niet het probleem, je zult dan namelijk eerste artifacts gaan zien. Ben daar zelf achter gekomen met mijn 8800GTX toen er een draadje van mn frontpanel usb connectors in de fan zat en hij dus gewoon passief draaide (oftewel, de fan draaide niet :+). Toen ik CSS opstarte begon hij keihard te artifacten, gelijk terug naar windows: 104c :D. Kabeltje weggehaald en alles was weer goed.

Ik draai met een zo goed als identieke setup;
Zelfde case, zelfde ram, zelfde cpu, zelfde case (ZAT airflow), 600 OCZ voeding, ASUS p5b Deluxe.

Heb je de nieuwste drivers van de nvidia website getrokken? (158.22 afaik)
quote:
M2M schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:47:

het kan ook zijn dat je 8800 ultra te nieuw is om fatsoenlijke drivers te bevatten...,
Nee, dat is het niet. Precies dezelfde core als een GTX. Alleen latency van het geheugen is wat sneller (0.9ns vs 1ns), en de shaderclock draait wat hoger.

Koeitje wijzigde dit bericht 20-06-2007 17:25 (19%)

The fate of all mankind I see is in the hands of fools.
Last.fm

appleflap
Reg. datum: 08 november 2005

quote:
Koeitje schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:23:
Dat de fan op 60% draait in windows is normaal. Hij draait bijna nooit op 100%, zelfs niet in de meeste 3d apps. Temperaturen zijn denk ik niet het probleem, je zult dan namelijk eerste artifacts gaan zien. Ben daar zelf achter gekomen met mijn 8800GTX toen er een draadje van mn frontpanel usb connectors in de fan zat en hij dus gewoon passief draaide (oftewel, de fan draaide niet :+).
Haha zo stil is dus de de fan die er op zit je merkt het verschil nog niet eens met passief of actieve koeling :o :p .

 Macbook 13" White: 2,4GHz C2D/4GB/64GB SSD

Ik weet dat het 'normaal is pas bij 110 graden gaat ie naar 100% maar of het gezond is???

Tele romeo
Reg. datum: 03 november 2000

quote:
Def!ance schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:42:
[...]

Dank voor de les. Bron?
Lijkt me altijd het proberen waard, kastje open.

Athlon TB 1400@1522 Mhz (10.5 x 145) | Spire full copper | Asus A7M | 512 DDR | Elsa gladiac 920 GF3 |60 gb IBM 7200 RPM | 60 gb WD 7200 RPM | Sony HMD A400 19"+USB-hub | En de rest | my saight!

Back-up tiems now?

quote:
bokkow schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:27:
[...]

Haha zo stil is dus de de fan die er op zit je merkt het verschil nog niet eens met passief of actieve koeling :o :p .
Ik speel sowieso altijd met headphones op. Mijn eerste reactie was ook van " wat voor disco shit is dit" :D .
quote:
Def!ance schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:42:
[...]

Correct, maar sommige kasten hebben uit zichzelf ook geen goede airflow waardoor het nog steeds niet goed koelt en de temps in de kast zelf op blijven lopen.

Koeitje wijzigde dit bericht 20-06-2007 20:31 (34%)

Last.fm

PAS OP HÈ !

Nou heren, het lijkt op een temp probleem van de XFX :(
Ik heb net de fan, middels RivaTuner, op 85% gezet en ben FarCry gaan spelen.
Het viel me op dat ik direct last kreeg van artifacts (in mijn directe omgeving, die dus ook meebewegen met de plaats waar mijn karakter zich bevindt... waarom mij dat de vorige keer niet opgevallen is, is mij niet duidelijk... waarschijnlijk zelf ook last van (brain-)artifacts :+
Ik kon nu blijven spelen zonder dat mijn systeem vast liep.
Volgens Everest liep de temp VOOR de fan-aanpassing op tot zo'n 78 graden, nadat ik hem op 85% snelheid had gezet liep de max.temp op naar ~69 graden en op 100% tot 67 graden.
Het spel liep nu niet vast... dat is alvast iets :)
Nog niet helemaal wat ik verwacht van deze set-up maar ik ben nu iig een stapje dichterbij.
Morgen Alternate maar ff bellen en overleggen wat te doen. Ik denk dat deze XFX omgewisseld moet worden.

Back-up tiems now?

78c is niet te warm hoor! Mijn kaart wordt 83c in atitool.

Denk dat het geheugen brak is, RMA sturen dus die hap :)

Last.fm

appleflap
Reg. datum: 08 november 2005

quote:
Koeitje schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 03:04:
78c is niet te warm hoor! Mijn kaart wordt 83c in atitool.

Denk dat het geheugen brak is, RMA sturen dus die hap :)
Denk dat dat kaart afhankelijk is mijn kaart krijgt het (zwaar overgeclockt, zoals alle Ultra kaarten dus eig ook zijn) al lastig op 71 graden (gelukkig komt ie daar ook bijna niet aan :p).
Ik denk toch dat het gevalletje RMA wordt het kan niet zo zijn dat ze een kaart leveren waarvan de koeling niet afdoende is om het extra potentieel te koelen.

 Macbook 13" White: 2,4GHz C2D/4GB/64GB SSD

Overclocker for life...

Je zou kunnen proberen voor wat extra airflow te zorgen in je kast (ook al zal die al wel goed zijn aan die kast te zien). Zet er anders gewoon een tafel ventilator naast (met de kast dus open). Of een 12cm voor de kaart hangen, zodat ook de bovenkant van de kaart goed gekoeld wordt en mede de NB.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: