quote:
Yup, dat vind ik ook zonder van het geld. Ik vind het erg mooi, maar erg duur. Is het je dat geld waard, dan heb je er veel plezier van. Maar het kost mij wel wat moeite om over de streep te trekken. De nieuwere Drobo's hebben Firewire 800. Dat schiet tenminste op

quote:
joeltje schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:51:
[...]
Waarom lees ik dan zoveel gezeur over het slecht compatible zijn met OSX, of het ontzettend traag zijn? Anyway, als het echt niet boeit welke ik neem voor mijn OS, dan zoek ik gewoon de meest cheap-ass netwerkschijf uit, hij staat toch maar in de meterkast ;-).
Ik snap ook niet waarom zoveel mensen zeuren en mutsen. Ik heb met OSX Leopard een slechtere performance dan met mijn oudere Tiger OSX, maar verder allemaal line speed snelheden. Zelfs via de wireless heb ik nergens last van. Ik snap er geen hout van waarom sommige mensen misschien gewoon pech hebben.
quote:
@fabio-c :
NAS is voor mij een netwerk schijf die in de meterkast aan mijn router hangt, en die ik kan benaderen als USB Schijf. Een must voor mij, is plug'n play, want configgen doe ik liever niet. Ik wil wel 2 partities kunnen maken, als gezegd, 1 voor de backup (TimeMachine), 1 voor media bestanden.
Betaalbaar is 150 - 200 Euro. In die prijsklasse is zoveel te vinden, dat ik niet meer snap wat nou de beste in deze klasse is (hoewel ook dat voor iedereen weer anders zou zijn.
Kan benaderen als USB schijf? Je wilt je NAS aansluiten op je Mac via de USB of wil je dezelfde handigheid hebben als een USB disk? Dat zijn twee enorm verschillende dingen. Goed je gebruikt OSX, dus je hebt niet de file system beperkingen van de Windows gebruikers, maar ik zou dat niet zo snel direct aan mijn USB hangen tenzij er echt iets mis is.
Partitioneren gaat lastig met een NAS. Meestal is de scheiding alleen maar in de verschillende netwerk file shares uit te drukken. Dan staat de backup data en de andere data op 1 partitie in je NAS, maar natuurlijk wel in ieder zijn eigen directory.
Wat betreft Time Machine support op een NAS moet je even eerst kijken bij de web sites van de fabrikanten of ze dit ondersteunen. Niet iedere NAS zal out of the box Time Machine ondersteunen. Meestal kan je er iets vanaf je OSX machine iets aan doen om dat te regelen, maar dat is nog iets om uit te zoeken.
* VisionMaster gebruikt Tiger voornamelijk, dus heb rsync als mijn Time Machine