Kijk maar uit, DB, dat ie je plaats niet inneemtquote:
Zo moet je het niet zien... hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Ik kan hier ook niet elke seconde zijnquote:Rakkerzero schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:24:
[...]
Kijk maar uit, DB, dat ie je plaats niet inneemt
sterker nog, mijn vriend zegt dat ik verslaafd ben
Ja, inderdaad, dat wordt tekenen... Ik heb wel íets gevonden dat je een beetje op weg kan helpen:quote:Wootism schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:16:
De kans is groot dat het geen bestaand font is, maar gewoon getekend.
Ik zoek dus dit font, of iets wat er op lijkt.
[afbeelding]
Heb echt al véééééél sites afgestruind naar deze font, maar zonder succes
http://www.dafont.com/sni...ext=STOCK+TAKE+stock+take
Zet deze in Illustrator, skew hem, zet hem op 50% opacity en ga er met een Wacom overheen... of uitprinten met lila en met een fineliner eroverheen, inscannen en de lila lijnen (gebruik daarom geen grijs!) wegpoetsen met Photoshop.
Dark Blue wijzigde dit bericht 11-09-2007 21:56 (53%)
Dit maak ik. | Innovation won't save the world.
Zelf ben ik ook redelijk geïnteresseerd in lettertypes, vooral het ontwerpen ervan (geweldig om te beginnen met een raster van bolletjes, en door een paar lijnen te volgen, een prachtige letter tevoorschijn te toveren
Hoe leren jullie dit? Veel ervaring, of ook opleidingen?
A closed mind is like a closed book; just a block of wood
Een nieuw lettertype zien kan soms een heel feest zijn. Alle letters bekijken, schreefjes ontdekken, zien hoe sommige letters prachtig naast elkaar ogen
Ik heb trouwens ook ontdekt dat ik heel strak, consistent kan schrijven in blok- of schrijfletters. Mijn collegenotities en droedels zijn echt ruk, ik verander elke 5 minuten van handschrift afhankelijk van mijn stemming. Maar zodra ik me even concentreer op het netjes uitmeten en opschrijven van een stuk tekst (op een poster, weet ik wat) lukt me dat echt superstrak. Ook schilderen trouwens, laatst nog een vlag gedaan.
Ik denk dat mijn fontkennis vooral berust op dat ik goed vormpjes kan herkennen. Soms zie je van iemand een silhouet wanneer die op je af loopt en herken je gelijk aan de vorm en het loopje, wie het is. Dat heb ik met letters. Ik zie een vorm en gelijk borrelt in mijn hoofd op hoe de rest van het lettertype eruit zou kunnen zien, hoe het heet en in welke categorie het zou vallen. Ik doe dit vooral veel op vakantie, je wil niet weten hoeveel uitspanningen of transportbedrijven een één of ander 13-in-een-dozijnlettertje gebruiken voor hun borden. Lettertypes raden op vrachtwagens, leuk. Een 'smakelijk ogend' lettertype ontdekken, nog leuker! Door Wenen rijden en plotseling je camera tevoorschijn trekken omdat een nono-tabakszaakje aan de straat het Kruidvat lettertype draagt! Superb!
Mijn vriend snapt er niks van, hij vindt het ook enorm onzinnig om lettertypes na te gaan zoeken of om ze te verzamelen. Maar dat doet me niks! Ik heb meer dan 1000 lettertypes en ik hou van ze allemaal
En hoeveel ervan zijn met al die 'liefde' ook legaal aangeschaft?quote:Dark Blue schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:06:
Ik heb er geen opleiding in gevolgd, wel ambitie daartoe gehad. Ik ben dol op goede typografie, maar voel er weinig voor om zelf een nieuwe set letters op de wereld te zetten.
Een nieuw lettertype zien kan soms een heel feest zijn. Alle letters bekijken, schreefjes ontdekken, zien hoe sommige letters prachtig naast elkaar ogeneen stukje tekst typen, van een afstandje bekijken, zien hoe het er opmerkelijk uitziet en toch strak in het gelid staat.
Ik heb trouwens ook ontdekt dat ik heel strak, consistent kan schrijven in blok- of schrijfletters. Mijn collegenotities en droedels zijn echt ruk, ik verander elke 5 minuten van handschrift afhankelijk van mijn stemming. Maar zodra ik me even concentreer op het netjes uitmeten en opschrijven van een stuk tekst (op een poster, weet ik wat) lukt me dat echt superstrak. Ook schilderen trouwens, laatst nog een vlag gedaan.
Ik denk dat mijn fontkennis vooral berust op dat ik goed vormpjes kan herkennen. Soms zie je van iemand een silhouet wanneer die op je af loopt en herken je gelijk aan de vorm en het loopje, wie het is. Dat heb ik met letters. Ik zie een vorm en gelijk borrelt in mijn hoofd op hoe de rest van het lettertype eruit zou kunnen zien, hoe het heet en in welke categorie het zou vallen. Ik doe dit vooral veel op vakantie, je wil niet weten hoeveel uitspanningen of transportbedrijven een één of ander 13-in-een-dozijnlettertje gebruiken voor hun borden. Lettertypes raden op vrachtwagens, leuk. Een 'smakelijk ogend' lettertype ontdekken, nog leuker! Door Wenen rijden en plotseling je camera tevoorschijn trekken omdat een nono-tabakszaakje aan de straat het Kruidvat lettertype draagt! Superb!![]()
Mijn vriend snapt er niks van, hij vindt het ook enorm onzinnig om lettertypes na te gaan zoeken of om ze te verzamelen. Maar dat doet me niks! Ik heb meer dan 1000 lettertypes en ik hou van ze allemaal
Athlon 2000+/2GB | meer dan 4 TB aan schijven | iBook G4 933/1128MB-Tiger | G4 733/1GB-Tiger | G5 Quad/4,5GB-Leopard
quote:Dark Blue schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:54:
Meeste zijn freeware of shareware, serieus- maar wel allemaal 'hand picked' en niet als grote ZIP gedownload ofzo. Van die echte 'sets' zoals Helvetica... heb ik er denk ik 5, en dan nog niet eens volledig. Voor broodtekst houd ik het vaak toch gewoon bij de Windows fonts, wel zo makkelijk en betrouwbaar.
Klote gespatiëerd, onbetrouwbaar als de neten, volslagen onbruikbaar als broodtekst, etc etc etc... en 'op de koop toe' nog voor 99% volslagen gejat van originele lettertypen, met een minimale wijziging om juridisch getouwtrek te voorkomen. Lekker hoor...
Athlon 2000+/2GB | meer dan 4 TB aan schijven | iBook G4 933/1128MB-Tiger | G4 733/1GB-Tiger | G5 Quad/4,5GB-Leopard
Verder geven mijn docenten heel weinig om goede typografie, denk ik. Geen parels voor de zwijnen. Duurt lang en niemand zal er ooit een woord van lof over spreken. Ik heb het hier over verslagen hè, niet over echt grafisch werk wat ik doe... daar zoek ik wel altijd wat leuks voor... maar dan ben ik ook de enige die met z'n tengels eraan komt.
Had ik trouwens al verteld? Bij mijn propedeusepapiertje van het Saxion, kreeg ik een cijferlijst - getypt in Comic Sans MS. Ik heb gegrinnikt en toen vriendelijk gevraagd om een nieuwe, in een 'serieus lettertype'. Dat kon ik niet krijgen, de secretaresse snapte de ernst er niet van. Het stond er toch? Weet in ieder geval maar dat ik die lijst nooit op een sollicitatie uit m'n tas tover, desnoods typ ik hem over!
Om nog een beetje te helpen, slangenfonts:
http://www.dafont.com/lost-world.font?nb_ppp=50 Beestjes...
http://www.dafont.com/worm-beeline.font?nb_ppp=50 Wormpjes...
Dark Blue wijzigde dit bericht 14-09-2007 11:32 (27%)
Tip: Waarom staat de site Identifont.com nog niet in de openingspost?
Mijn website!
Desktop PIV @ 2,8ghz met 2,5gb ram | Laptop PIII/600 met 512mb ram | beide Win XP Pro en Xubuntu
Camera (oa) Canon Eos d60 | 28-105 USM | 17-40 L | Canon PwrPro1 | 8 gb aan CF
Ja, nou je het zegt... ff een kopje voor aangemaakt. Is 'Fonts identificeren' laagdrempelig genoeg voor de wanhopige wildebrassen onder ons, of moet ik er van maken 'Mijn font lijkt ergens op, maar waarop?'quote:Lennart schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:51:
Oeh, dit topic had ik eerder nodig!
Tip: Waarom staat de site Identifont.com nog niet in de openingspost?
Als de wanhopige wildebrassen slechts eenmalige voorbijgangers zijn die met de search op dit topic uitkomen, dan zou het kopje "Fonts identificeren' genoeg zijn.quote:Dark Blue schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 22:28:
[...]
Ja, nou je het zegt... ff een kopje voor aangemaakt. Is 'Fonts identificeren' laagdrempelig genoeg voor de wanhopige wildebrassen onder ons, of moet ik er van maken 'Mijn font lijkt ergens op, maar waarop?'
Zelf lees ik altijd de startpost door als ik iets voor een voor mij onbekend onderwerp zoek. Bv een verzameltopic over Audio (waar ik geen kaas van heb gegeten). Ik zou in de startpost alle basale info verwachten. En heel basaal aan een herkennings / vind topic is toch wel het identificeren
Mijn website!
Desktop PIV @ 2,8ghz met 2,5gb ram | Laptop PIII/600 met 512mb ram | beide Win XP Pro en Xubuntu
Camera (oa) Canon Eos d60 | 28-105 USM | 17-40 L | Canon PwrPro1 | 8 gb aan CF

Het typerende van dit lettertype is de R (zie hoe het schuine pootje eindigt) en de G (zonder streepje in het "midden". Als je heel goed kijkt, lijkt het ook alsof de bovenkant van de P vanaf het begin al een beetje schuin naar beneden loopt.
Met dank aan DaFont.com ben ik op London gekomen (http://www.dafont.com/lon...ppp=50&text=ZORGGROEP), maar die wijkt op een aantal punten net even af van wat ik zoek: te brede O, het pootje van de R staat teveel naar rechts, de G wordt schuin afgesneden, en de P heeft een te kleine stok/cirkel-verhouding.
Identifont wijst op Antique Olive (http://www.identifont.com...+9J+G39+6X5+4C+6X9+9Z+U+M), maar de R lijkt niet en de G is aan de bovenkant verkeerd gesneden.
Iemand nog enig idee?
crisp (10:53 PM) : ik noem mijn vrouw altijd liefkozend 'nijlpaardje' of 'zeekoetje'; drm noem ik 'slaaf'
<chem|home> sugth, dat jankt ook brakke performance
Reg. datum: 06 juni 2007

Deze wordt overigens wel voor meer logo's gebruikt, volgens mij ook voor de bekende tapperijen van de Beiaard hier in Nederland (o.a. Amsterdam)
edit: even gezocht en jawel, hier beiaardlogo:

Canon EOS 5D met wat prutsels. fotografie | website
op dafont heb ik een keer iets gevonden wat daar erg op lijkt. Een soort lego/blokjes fontquote:Wootism schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:16:
De kans is groot dat het geen bestaand font is, maar gewoon getekend.
Ik zoek dus dit font, of iets wat er op lijkt.
[afbeelding]
Heb echt al véééééél sites afgestruind naar deze font, maar zonder succes

Dit lettertype is Rockwell extra bold
Kent iemand zulke lettertypes, die gemaakt zijn om groot gedrukt te worden?
Zelf ken ik Arial Black al, maar die vind ik persoonlijk erg amateuristisch.
Tijd voor een basiscursus typografie/grafisch ontwerpen? Jargon aanleren...quote:Djerique schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:39:
[afbeelding]
Dit lettertype is Rockwell extra bold
Kent iemand zulke lettertypes, die gemaakt zijn om groot gedrukt te worden?
Zelf ken ik Arial Black al, maar die vind ik persoonlijk erg amateuristisch.
Je hebt legio 'posterfonts', van die 'vette' voor snel op een grote afstand lezen op een poster. Denk aan de Impact (Dirk vd Broek, etc), Cooper Black, van alle fonts (mits bestaand) de Black, Black Condensed (dan past er meer op één regel) etc.
Niets bijzonders, geen wet van meden en perzen, gewoon je gevoel volgen en je boerenverstand.
Dat is inderdaad Triplex Sans Bold.quote:Prammenhanger schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:02:
Ik ben op zoek naar het font uit onderstaand logo:
[afbeelding]
*knip*
Iemand nog enig idee?
http://www.myfonts.com/fonts/emigre/triplex/sans-bold/
Niet alleen de R is leuk, ook het X-je, als ik me goed herinner. Werkte ooit in een bedrijf die dat lettertje in hun logo gebruikte
Mmmm, je kúnt even gaan kijken bij DaFont -> Retro.quote:gise schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:43:
Ik ben ook al tijden op zoek naar een font welke ik helaas niet kan vinden, het gaat om het lettertype in het volgende logo:
[afbeelding]
Deze wordt overigens wel voor meer logo's gebruikt, volgens mij ook voor de bekende tapperijen van de Beiaard hier in Nederland (o.a. Amsterdam)
edit: even gezocht en jawel, hier beiaardlogo:
[afbeelding]
Oorspronkelijk zal het wel geen gratis font zijn hoor, maar je hebt grote kans dat er daar een groot gelijkend font tussen staat.
Rammzzz: inderdaad
Extra Bold en Black zijn de sleutelwoorden...
En kijk goed dat je je koptekst goed laat passen bij je broodtekst (ha, jargon!). Niks is zo lelijk als een kop die totaal een andere stijl heeft dan de broodtekst.
Oh laat maar...
@Dark Blue: voor je queeste naar het origineel van 't Kruidvat-font: die komt wellicht uit de school van Otto Eckmann